Spektrum poruszanej w książce problematyki jest szerokie, a zaproponowane ujęcia nie odwołują się do spójnego paradygmatu. Autorzy podejmują próbę integrowania wiedzy, aczkolwiek na ten moment są na etapie swoistej kwerendy. Wydaje się bowiem, że dotychczas polityka rodzinna, która za pomocą regulacji prawnych ingeruje w życie rodzinne (np. poprzez system zasiłków, podatków, urlopów wychowawczych) jest bardziej uzależniona od układów politycznych i nie stanowi wystarczającego wsparcia dorosłych w rolach rodzicielskich. Obok postulatów, aby zwiększać udział państwa w działaniach na rzecz prokreacji i wychowania dzieci, konieczne jest kształtowanie świadomości dorosłych dotyczącej ich potencjału rozwojowego wynikającego z rodzicielstwa. Jak zauważa G. Scott Wooding współczesne rodzicielstwo, realizowane pomiędzy różnymi zobowiązaniami, wymaga pomocy tak, aby dorośli nauczyli się dawać dzieciom to, czego one potrzebują najbardziej – czasu i uwagi rodziców. Dostrzeżenie współzależności rozwoju rodziców i ich potomstwa zobowiązuje profesjonalistów do poszukiwania czynników optymalizujących funkcjonowanie dorosłych i ich dzieci (Aronson, Weiner, 2007; Bakiera, 2009; Zvara, Mills-Koonce, Heilbron, Clincy, Cox, 2015)
Biorąc pod uwagę doświadczenia zachodnie i coraz częściej potwierdzane empirycznie znaczenie technik psychologii pozytywnej w kształtowaniu zmotywowanych uczniów, problematyka okazuje się warta zainteresowania. Tym bardziej, że nauczyciele coraz częściej zadają sobie pytanie: Jak zmotywować uczniów do zdobywania coraz to bardziej rozbudowanych obszarów wiedzy, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności ze strukturami, wymogami i oczekiwaniami przeróżnych interesariuszy systemu edukacji?
Jak funkcjonują DDA i jak postrzegają siebie w różnych relacjach społecznych; jakie mają trudności indywidualne, w związkach intymnych, relacjach z rodzicem uzależnionym i niepijącym, jak oceniają wsparcie społeczne i jakiej pomocy wciąż oczekują.
We współczesnej literaturze przedmiotu nie ma wielu odwołań do wątku związanego z funkcjonowaniem dorosłych osób wychowywanych w rodzinie alkoholowej. Autorka przedstawia podstawy teoretyczne oraz wyniki badań własnych związanych z funkcjonowaniem DDA, charakteryzuje poszczególne osoby tworzące rodzinę alkoholową oraz rodzinę taką jako całość. Przedstawia analizę postrzegania przez dorosłe dzieci alkoholików swojego funkcjonowania w różnych relacjach społecznych, a przede wszystkim ich ocenę otrzymanego wsparcia społecznego i obszarów, w których wciąż oczekują pomocy.
Wiedza dotycząca dorosłego życia osób wychowywanych w rodzinie alkoholowej, zwłaszcza ich percepcja związana z efektywnością wsparcia im (nie)udzielanego, może być wskazówką do pracy specjalistów z tą grupą osób w celu podejmowania jak najefektywniejszych działań pomocowych.
Wypracowane w wielu tekstach Autorki modele teoretyczne znakomicie sprawdzają się w opisywaniu i interpretowaniu współczesnych zjawisk teatralnych, okołoteatralnych, teatropodobnych z obszaru performatywnych praktyk kulturowych. To wielka sztuka, by być skoncentrowanym na szczególe, wybranym wycinku rzeczywistości artystycznej, konkretnej praktyce, a jednocześnie nie tracić z oczu szerszej perspektywy, powiedzieć coś sensownego o teatrze zaprojektowanym (jak w przypadku przedstawicieli tzw. Wielkiej Reformy Teatru), zastanym (widocznym w konkretnych praktykach inscenizacyjnych i dramaturgicznych) i, co nie mniej ważne, o świecie objawiającym się poprzez teatralne medium i w innych tekstach kulturą podszytych. Autorka sztukę tę opanowała w najwyższym stopniu. Dzięki zebraniu tekstów w jednym tomie mocniej wybrzmiewa Jej głos, wyrazistsza staje się także poetyka indywidualnej interpretacji i proponowane metody. […] Objawia się w nich autor nie tylko znakomicie obeznany z wielością paradygmatów badawczych współczesnej humanistyki, ale badacz potrafiący także z tej znajomości czynić świetny użytek na rzecz stosowanych procedur analitycznych i jasno sformułowanych celów poznawczych.
Jest to zbiór 11 artykułów interesujących z poznawczego punktu widzenia. Autorki i Autorzy kreślą różne, czasami nietuzinkowe wizje świata tu i teraz. Świata w którym bywają i egzystują ludzie, a o którym to świecie inni mają chęć nie wiedzieć, a zapewne zapomnieć. Książka wpisuje się swoja treścią i przyjętymi ramami w powszechny dyskurs o ważnych, ludzkich, codziennych zmartwieniach, trudnościach i bolączkach. To lektura o wartościowym zabarwieniu i konkretnej puencie, a jej wartość poznawcza tkwi w jasności przekazu i sprawności kompozycyjnej, jak również w sile transmisji słów ważkich ze społecznego punktu widzenia.
O półwyspie Koreańskim mówi się na całym świecie coraz częściej i coraz głośniej. W kontekście problemu bezpieczeństwa i denuklearyzacji pojawia się nuklearna Korea Północna. Z kolei Korea Południowa niezmiennie zaskakuje innowacyjnością i pomysłowością. Światowym fenomenem jest południowokoreański zespół BTS, który nieustannie zdobywa szczyty list przebojów w wielu krajach. Poznawanie egzotycznej Korei, Koreańczyków i koreańskości oraz popularyzacja studiów koreanistycznych w Polsce ma zatem swoje merytoryczne uzasadnienie. Publikacja zawiera trzynaście opracowań przygotowanych przez autorów reprezentujących główne polskie ośrodki naukowe. Zaprezentowano w nich zagadnienia dotyczące różnorodnej problematyki koreańskiej, z zakresu historii Korei, językoznawstwa koreańskiego, filozofii, polityki, stosunków międzynarodowych, gospodarki, muzykoterapii
i kultury.
Monografia stanowi oryginalną próbę zrozumienia związków piłki nożnej w Hiszpanii z historią tego kraju w kontekście nacjonalizmu i tożsamości. Autor zarysowuje swoistą genealogię hiszpańskiej piłki nożnej, której naczelnym tematem stał się nacjonalizm, a właściwie nacjonalizmy (hiszpański, kataloński, baskijski) oraz skutki, jakie niosą one dla sposobu konstytuowania tożsamości. Najważniejszą cechą piłki nożnej w Hiszpanii jest istnienie silnego antagonizmu odzwierciedlającego historyczne podziały hiszpańskiego społeczeństwa. Charakteryzuje się on dużą dynamiką, co wynika z silnego upolitycznienia czołowych klubów piłkarskich i społeczności kibicowskiej. W Hiszpanii stadiony piłkarskie stanowią przestrzeń do manifestowania tożsamości lokalnych oraz jednoczesnego rewindykowania i kontestowania tożsamości hiszpańskiej, zwłaszcza w Katalonii i Kraju Basków. Książka pokazuje, jak za sprawą nacjonalizmów podczas meczów piłkarskich w ramach La Liga i Copa del Rey, a zwłaszcza mitycznego El Clásico, dochodzi do ożywiania hiszpańskiej historii.
Wydawnictwo ilustrowane jest wybranymi pracami studentów, pochodzącymi ze zbiorów archiwum Pracowni Grafiki Warsztatowej i Pracowni Rzeźby Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz kolekcji prywatnej autora. Podstawę do przygotowania opisów twórczości studenckiej dała praktyka zawodowa autora książki, uzupełniły cytaty z artykułów prasowych, katalogów wystaw, publikacji oraz wywiady. Treść wydawnictwa stanowi osobistą refleksję autora dotyczącą znaczenia warsztatu graficznego w kształtowaniu świadomości plastycznej studentów kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oraz roli matrycy jako nośnika zapisu wizualnego. Porusza również wątek rzeźbiarski dotyczący prac studentów, które ukazują postaci związane z kaliskim Wydziałem. Rozgrywająca się w ciągu ponad trzech dekad narracja artystyczna została ukazana za pośrednictwem prac kursowych studentów, wykonanych głównie w szlachetnych technikach graficznych oraz konterfekcie rzeźbiarskim.
Ustanowiony w Kaliszu rok Tadeusza Kulisiewicza w 120 rocznicę urodzin Mistrza nawiązuje do sylwetki wybitnego artysty, którego twórczy dorobek stanowi nieustające źródło inspiracji dla kolejnych pokoleń sympatyków jego talentu. Sposobność stworzenia prac inspirowanych twórczością Tadeusza Kulisiewicza stała się dodatkową zachętą do wartościowania kontekstów, motywów, które w sposób bezpośredni lub aluzyjny odnoszą się do jego prac. Do projektu zostały zgłoszone pracownie artystyczne Zakładu Edukacji Plastycznej, pokrewnie definiujące zapis twórczego obrazowania, które łączy idea artystycznego obrazowania za pośrednictwem warsztatu, jakim posługiwał się we własnej kreacji Tadeusz Kulisiewicz: Pracownia Grafiki Warsztatowej, kierowana przez piszącego te słowa, oraz Pracownia Rysunku, prowadzona przez prof. UAM dra hab. Tadeusza Gaworzewskiego. Powstałe kompozycje zostały określone i wykonane za pomocą technologii zapisu cyfrowego, a więc medium, którym nasz bohater się nie posługiwał. Ten sposób wartościowania zapisu zróżnicował artystyczną materialność Kulisiewiczowskiego obrazu, wprowadził i zaproponował potencjalnemu odbiorcy przekaz wizualny, którego w warstwie technologicznej, w medialnej i informacyjnej rzeczywistości, sam na co dzień doświadcza.
Piotr Piotrowski (1952–2015) stał się jedną z głównych postaci w dyskursie o historii sztuki w Europie Środkowo-Wschodniej, a także globalnej historii sztuki, będąc wśród tych, którzy rozumieli, że nowa sytuacja geopolityczna na świecie wymaga rewizji sposobów, w jakie art sformułowany jest dyskurs historyczny. Jego koncepcja „horyzontalnej historii sztuki”, opracowana w trakcie pisania historii sztuki powojennej tworzonej w Europie Środkowo-Wschodniej, okazała się mieć znaczenie na całym świecie.1 Jednak znaczenie pism i działań Piotrowskiego wykracza poza to, a w tej książce koncentrujemy się na innym aspekcie, mniej znanym międzynarodowej publiczności - mianowicie na jego zainteresowaniu politycznym zaangażowaniem sztuki, artystów i historyków sztuki.
Książka o języku gwarowym badanego obszaru, jego historii, ale także o ludziach – mieszkańcach wsi Komarowo i pobliskich miejscowości. Komarowszczyzną nazywano dawniej majątek Starzeńskich, wokół którego w późniejszym okresie powstała wieś Komarowo. Przyjęty w niniejszej pracy termin „Komarowszczyzna” ma nieco szerszy zasięg, obejmuje bowiem także szereg sąsiednich wsi i jest nazwą symboliczną, pod którą kryje się gwara Komarowa i innych miejscowości, które zostały objęte badaniami. Autorka analizuje i opisuje mowę Komarowszczyzny oraz pokazuje, w jaki sposób są realizowane różnorodne zjawiska językowe podczas komunikacji, a język znajduje się w ścisłej korelacji z tożsamością wspólnoty komunikatywnej.
Na autobiografie? Mariny Abramović można spojrzeć jak na dynamiczny, płynny i otwarty ikonostas. Wizualność poszczególnych ikon wykreowanych przez artystke? cyrkuluje w systemie medialnego zapośredniczenia, którego elementem jest nasza percepcja. Ikony skonstruowane przez Abramović nie odsyłają jednak do absolutu teologicznego, transcendentnej boskości, ale do absolutu cybernetycznego, który realizuje sie? w mechanizmie sprze?żenia zwrotnego. Różnorodne pod wzgle?dem czasoprzestrzennym ikony, tworzone przez Abramović, dążą do skomponowania struktury ikonostasu, be?dącego w ciągłym stanie metamorfozy i transformacji. Jest on złożony z fragmentów: działań, obrazów, wspomnień, historii, zawsze jednak oznaczonych przez indywidualną wrażliwość artystki.
Książka poświęcona jest najważniejszemu klasycznemu traktatowi o hathajodze pt. „Hathapradipika” („Lampka hathajogi”), napisanemu w języku sanskryckim w XV wieku przez jogina Swatmaramę. Zawiera obszerny filologiczno-historyczny komentarz do tego dzieła oraz szczegółowo omawia najtrudniejsze spośród poruszanych w nim zagadnień. Stanowi doskonałe uzupełnienie przekładu „Hathapradipiki”, który ukazał się w Wydawnictwie Naukowym UAM w 2018 roku.
Jest to książka o naukowcach i pasji uprawiania nauki – pasja postrzegana jest w kontekście pozytywnej motywacji, zaangażowania i satysfakcji naukowca; pasja jako integralna część rdzenia jego tożsamości. Zdaniem Autora nasze pasje naukowe, w powiązaniu z władzą i wolnością naszego umysłu, mogą być w praktyce urzeczywistniane, możemy kreować swój akademicki świat „w sobie i wokół”.
Książka powstała w ramach krakowsko-poznańskiego Humanistycznego Konsorcjum Naukowego (którego partnerami są Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) jako projekt zatytułowany „Dramaturg w teatrze, literaturze, sztuce”. Pomysłodawcą badań związanych z zawodem dramaturga był profesor Wojciech Baluch, który zainicjował współpracę między członkami Katedry Performatyki UJ oraz Zakładu Estetyki Literackiej UAM. Jest to owoc pracy międzyuczelnianego zespołu badawczego, którego przedmiotem zainteresowania stało się pojęcie dramaturgii w szeroko rozumianych ramach naukowych, artystycznych i życiowych.
Książka dotyczy obrazu jednego z najbardziej wpływowych malarzy polskich XX wieku. Obraz Targ na jarzyny stał się na początku twórczości Pankiewicza i mimo wszystkich zmian, jakie nastąpiły w późniejszych latach, pozostał ikoną dość tajemniczą, jak się okazało. Autor książki, zaintrygowany różnicami występującymi pomiędzy płótnem znajdującym się w MNP a wczesnymi fotografiami i drzeworytem ukazującymi obraz znany za życia artysty, prześledził losy poznańskiego płótna i dokonał wnikliwej analizy formalnej. W zasadzie nikt w polskiej literaturze dotyczącej historii sztuki nowoczesnej (modernistycznej) nie operował takim warsztatem badawczym, wyznacza to nową jakość w pracach naukowych. Książkę czyta się jak dobry kryminał, w całkowicie pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Jest to pionierska w Polsce monografia poświęcona wiecznym piórom, a także jedna z pierwszych pozycji w literaturze światowej odnoszących się do społecznych i kulturowych funkcji designu przyborów piśmiennych. Autor przedstawił w niej, w jaki sposób dokonujące się w XX stuleciu cywilizacyjne wpływały na rozwój tych fascynujących przedmiotów i odwrotnie – jak ewolucja wiecznych piór oddziaływała na styl i życie piszących nimi ludzi.
Książka stanowi próbę analizy różnorodnych reprezentacji kobiecości wyłaniających się przez wieki i postrzeganych przez wielu autorów jako symbole, archetypy, mity czy ikony. Interpretując materiały ikonograficzne, a także teksty literackie, medyczne, religijne czy filozoficzne, Autorka starała się przedstawić wybrane konstrukcje kobiecości. Uchwyciła także ambiwalencje i sprzeczności, zmieniające się znaczenia i dryfujące symboliki ? tak jak przejawiały się / przejawiają się one w kulturze Zachodu.
Autorka starała się także odpowiedzieć na następujące pytania: Co decyduje o tym, że pewne baśnie, mity, legendy są ponadczasowe, a ich bohaterki stają się swoistymi symbolami, archetypami czy ikonami kobiecości? Dlaczego pomimo upływu dekad i stuleci wciąż są w stanie wzbudzać zainteresowanie czytelników i stanowią niewyczerpane źródło inspiracji dla artystów, malarzy, kompozytorów, ale także w życiu codziennym kobiet i dziewcząt?
Prezentowana publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce oraz niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych. Zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w wymiarze indywidualnym i społecznym, a także sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania oraz konstruktywnego wykorzystania w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego. Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, trudnych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, chroniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu” i wykorzystywania potencjału rozwojowego każdego ucznia. W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji trudnych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania, a także niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych. Interdyscyplinarny wymiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) ukazuje wieloaspektowość poruszanych, niezwykle istotnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?