Kolejny podręcznik poświęcony grom sportowym i rekreacyjnym, tym razem napisany z myślą o osobach starszych. Autorzy omawiają problematykę ich aktywności fizycznej, psychicznej oraz społecznej, a następnie przedstawiają zestaw 24 mało znanych w Polsce gier rekreacyjnych, w tym dwie propozycje autorskie. Kolejność prezentowania gier uporządkowano w zależności od intensywności wysiłku fizycznego. Opisy zawierają szkice boisk, prezentację graficzną odpowiedniego sprzętu oraz możliwe modyfikacje gier.
Publikacja przeznaczona dla wszystkich dbających o zdrowie, a w szczególności dla osób organizujących czas wolny seniorów oraz zawodowo zajmujących się animacją wypoczynku, w tym studentów kierunków turystyki i rekreacji.
Założeniem zbioru jest postrzeganie problemów ekologii kultury w ich wielopostaciowej jedności, która przejawia się też w komplementarności tekstów w niej umieszczonych. Idea ta wpisuje się w najnowsze tendencje nauki i wypływa z konieczności wypracowania nowych sposobów istnienia człowieka w przyrodzie, jego planetarnego bycia. Problem ekologii jawi się w ten sposób nie tylko jako sfera działań sensu stricto praktycznych, ale także jako asumpt do pogłębionej refleksji humanistycznej, swoistej reinterpretacji podstawowych pojęć o człowieku, jego relacji wobec innego (przyrody, człowieka, kultury). Zawarte dociekania obejmują wiele dziedzin: językoznawstwo, ekokomunikację, antropologię, antropologię kultury, lingwodydaktykę, komparatystykę literacko-kulturową oraz literaturoznawstwo.
Wykrystalizowanie się nowej formacji kulturowej nazwanej przez Zygmunta Baumana „ponowoczesnością” przejawia się w dynamizmie życia społecznego, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu więzi międzyludzkich, próbach podważenia tradycyjnych wartości aksjologicznych. Wyzwaniem dla współczesnego człowieka staje się poszukiwanie takich strategii działania, które oparte na osobistym zaangażowaniu, otwartości, odpowiedzialności, pozwolą mu odkryć siebie samego, doświadczać personalizacji, będąc wśród innych i z innymi. Rozważania zawarte w tej monografii ukazują człowieka – od dzieciństwa po dorosłość – jako istotę, która budując wspólnotę z otaczającą go rzeczywistością materialną i innymi ludźmi, pragnie także odnajdować swoje powołanie i samodzielnie decydować o swoim losie.
Wprowadzenie
WIESŁAW BANACH
Etos Wielkopolan. Reaktywacja?
PIOTR LANDSBERG
Finansowanie kultury w Wielkopolsce
EWA OBRĘBOWSKA-PIASECKA
Życie kulturalne w Wielkopolsce: najważniejsze zjawiska początku XXI wieku
MAGDALENA GRENDA
Teatry alternatywne i ich oddziaływanie w Wielkopolsce
CEZARY KOSCIELNIAK
Transformacje regionalnej dynamiki artystycznego szkolnictwa wyższego. Przypadek Wielkopolski
JACEK SCHMIDT, ANNA WERONIKA BRZEZIŃSKA
Kultura zmienia życie. Społeczne aspekty projektów kulturalnych w Wielkopolsce
PIOTR LANDSBERG
Edukacja kulturalna w Wielkopolsce
MARCIN POPRAWSKI
Kultura jest wszędzie. Mobilność oraz skracanie dystansu ze względu na zamieszkanie uczestnika kultury w Wielkopolsce
PRZEMYSŁAW KIELISZEWSKI
Kultura obywatelska - współpraca kulturalna. Synergia, współdziałanie, bariery w relacji sektorów publicznego, prywatnego i obywatelskiego w dziedzinie kultury w Wielkopolsce
PIOTR KĘDZIORA
Informacja i promocja kultury w Wielkopolsce
PRZEMYSŁAW KIELISZEWSKI, MICHAŁ MĘKARSKI
Kultura w Wielkopolsce w perspektywie badań sondażowych - oferta kulturalna
PRZEMYSŁAW KIELISZEWSKI, MICHAŁ MĘKARSKI
Kultura w Wielkopolsce w -perspektywie badań sondażowych - znaczenie kultury
MARCIN POPRAWSKI
Kultura w Wielkopolsce w perspektywie badań jakościowych - potencjały i deficyty miast powiatowych
PRZEMYSŁAW KIELISZEWSKI, PIOTR LANDSBERG, MARCIN POPRAWSKI, MICHAŁ MĘKARSKI
Analiza SWOT dla rozwoju kultury w Województwie Wielkopolskim
MARCIN POPRAWSKI, PRZEMYSŁAW KIELISZEWSKI, PIOTR LANDSBERG
Cele, priorytety, działania i kierunki rozwoju dla kultury w Wielkopolsce
JACEK SÓJKA
Kultura jako „kapitał"
Wprowadzenie (Anna Kotlarska-Michalska)
ARTYKUŁY
Iwona Przybył (UAM Poznań), Chodzenie ze sobą, spanie ze sobą, mieszkanie ze sobą. Młodzieńcze relacje uczuciowe i obyczajowość przedślubna
Witold Wrzesień (UAM Poznań), Czy ulegając nastolatyzacji zachowamy młodość?
Katarzyna Palus (UAM Poznań), Zalety i wady życia w pojedynkę w percepcji młodych dorosłych nie posiadających partnera życiowego
Daniel Falcman, Łukasz Koperski (UAM Poznań), Bycie singlem jako nowa koncepcja życia i alternatywa wobec małżeństwa
Aldona Żurek (UAM Poznań), Atrakcyjność instytucji małżeństwa we współczesnych społeczeństwach
Marzanna Farnicka (Uniwersytet Zielonogórski), Zmiany w zakresie realizacji zadań rozwojowych wczesnej dorosłości w trzech pokoleniach dorosłych Polaków (w zakresie danych biograficznych i oczekiwanego doświadczenia)
Lucyna Bakiera, Żaneta Stelter (UAM Poznań), Rodzicielstwo z perspektywy rodziców dziecka pełnosprawnego i niepełnosprawnego intelektualnie
Monika Frąckowiak-Sochańska (UAM Poznań), Rodzinne i społecznokulturowe uwarunkowania zaburzeń psychicznych. Analiza z perspektywy płci społeczno-kulturowej
Dobroniega Trawkowska (Uniwersytet Śląski), Bariery rozwoju pracy socjalnej w pomocy społecznej w perspektywie systemowej. Przykład pracy socjalnej z rodziną
Ewa Kantowicz (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski), Perspektywa transwersalna w badaniu rodziny ryzyka i wsparciu społecznym na rzecz dziecka i rodziny
RECENZJE
Maria Świątkiewicz-Mośny, recenzja pracy Leona Dyczewskiego, Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie - pomiędzy tradycją a nowoczesnością, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009
Dobroniega Trawkowska, recenzja pracy Zofii Kawczyńskiej-Butrym, Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008
„Praca jest efektem badań autorki, rozmów z rodzicami dzieci, lekarzami, rehabilitantami. Autorka, towarzysząca dzieciom i ich rodzicom, szuka odpowiedzi na pytania związane z różnorodnymi problemami, z którymi musi zmierzyć się małe dziecko dotknięte niepełnosprawnością, jego rodzice oraz osoby odpowiedzialne za leczenie, rehabilitację i szeroko pojmowany proces wychowawczy” (z recenzji).
W pracy podjęto temat indywidualnych i rodzinnych uwarunkowań samodzielności małych dzieci z mózgowym porażeniem. Badaniami objęto 49 rodzin z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym pomiędzy 13 a 36 miesiącem życia, a grupę kontrolną stanowiło 30 rodzin z dziećmi zdrowymi. Wyniki badań wskazują na związek pomiędzy poziomem samodzielności dzieci a poziomem ich rozwoju, strukturą temperamentu, występowaniem zaburzeń towarzyszących temu schorzeniu. Istotny okazał się również rodzinny kontekst samodzielności, sposób, w jaki opiekunowie reagują na aktywność dziecka, uporządkowanie przestrzeni i plan dnia. Z badań wyłania się obraz rodzin wychowujących małe dzieci z mózgowym porażeniem. Okazuje się, że w sytuacji niepełnosprawności rodzice uruchamiają kreatywność, w różnoraki sposób stymulując aktywność dziecka. W pracy zawarto również opis indywidualnych przypadków, ilustrujących wyniki badań.
„Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
„Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
„Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
„Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
„Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
„Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
Tematem książki Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku jest szeroko rozumiana problematyka aktu męskiego i przedstawień męskiego ciała w polskiej sztuce nowoczesnej. Szczególny akcent został postawiony na sztukę powojenną, od 1945 roku do współczesności, z uwzględnieniem przełomu politycznego 1989 roku i przejścia od systemu totalitarnego do trudnych procesów demokratyzacji.
Autorka przedstawia problem percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w niezwykle szerokim kontekście – uwzględnia rolę tej percepcji w procesie uczenia się i rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, podkreśla związek zachodzący między umiejętnością różnicowania dźwięków werbalnych i niewerbalnych.
Prawie sto dwadzieścia lat od ukazania się informacji o odkryciu Kazań świętokrzyskich rozgorzała nad tym tekstem dyskusja, porównywalna chyba tylko z od lat toczącym się od czasu do czasu nabierającym dynamiki sporem o Bogurodzicę. Tematy dyskusji są podobne: pochodzenie tekstu, jego umiejscowienie w czasie i przestrzeni, kulturze, język utworu, wreszcie - treść, próba zrozumienia najtrudniejszych słów i konstrukcji. Odpowiedzi na wiele pytań trzeba poszukiwać w szeroko pojętym literackim i kulturowym kontekście.
Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym Problematyka podjęta w pracy mieści się w przestrzeni zainteresowania nauk humanistycznych i społecznych, gdyż koncentruje się wokół komunikacji społecznej. Z kolei najbliższa autorce perspektywa pedagogiczna skłoniła ją do wyodrębnienia z tego szerokiego spektrum węższego obszaru zainteresowań, który stanowią kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa.
Stwierdzając, że człowiek "jest wartością najważniejszą, a praca podstawowym miernikiem" jego wartości, Autorka monografii zauważa, że owa wartość jest uzależniona od wydajności pracy, efektu synergicznego oraz stosowanych "kompetencji menadżera". Wartość ta rzutuje na kształtowanie się relacji międzypracowniczych oraz zasady funkcjonowania i kształt polityki personalnej w organizacji uczącej się. Biorąc pod uwagę zainteresowania i preferencje Autorki, należy stwierdzić, że celem głównym niniejszej pracy jest chęć określenia stosownych zależności między kompetencjami interpersonalnymi menedżera a kształtowaniem się relacji międzypracowniczych we współczesnej organizacji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?