Wbrew potocznemu mniemaniu współczesny judaizm nie jest monolitem. Wielu myślicieli żydowskich podejmowało i wciąż podejmuje wysiłek wypracowania `właściwego` pojęcia Boga. Rekonstrukcjonizm żydowski , który rozwinął się w Stanach Zjednoczonych, jest racjonalną próbą ujęcia problematyki Boga. Czy próbą udaną? Na to pytanie stara się odpowiedzieć autor w niniejszej książce. Poszukiwanie rozwiązania domaga się wyjaśnienia pośrednio wielu innych kwestii: czym jest współczesny judaizm, jakie są koncepcje Boga w judaizmie, czym jest rekonstrukcjonizm, na czym opiera się postulat nie-osobowego Boga w rekonstrukcjonizmie, czy rekonstrukcjonizm jest judaizmem. Podjęty temat nie tylko przybliża czytelnikowi nowy sposób pojmowania Boga przez Żydów, lecz także skłania do refleksji nad własnym rozumieniem Najwyższej Prawdy, co stanowi fundament owocnego dialogu chrześcijańsko-judaistycznego.
Monografia przybliża zarówno osobę, jak i dorobek twórczy pisarza. Ukazuje problemy natury filozoficzno-religijnej, z jakimi się zmagał, a także wpływ znamienitych myślicieli na którzy ukierunkowali jego rozwój intelektualny. Opisuje również poszukiwania, jakim przez większość życia oddawał się pisarz, a które miały na celu odnalezienie, a w razie konieczności stworzenie Boga odpowiadającego potrzebom współczesnego człowieka.
Poznanie religijne, zwłaszcza zanurzone w obiektywnym przekazie objawieniowym, na którym bazuje teologia fundamentalna, wnosi nowe jakości do myślenia i traktowania o relacjach między osobami ludzkimi. Aktualne wyniki pracy postanowiono przedstawić w trzech częściach. Każda z tych części składa się z trzech odrębnych, a zarazem w istotnym stopniu uzupełniających się koncepcji doktrynalnych specjalistów określonych dyscyplin naukowych oraz reprezentowanych przez nich poglądów. [...] Poszczególne opracowania cechuje prawdziwy i rzetelny wgląd w istotę problematyki oraz profesjonalizm naukowy.
W rozprawie ukazana została sylwetka autora na tle czasów jemu współczesnych, kontekst i czas ukazywania się jego dzieł oraz historia ich recepcji. Otrzymujemy wnikliwy opis, analizę oraz interpretację trzech poematów biblijnych autora. Prowadzi to do uchwycenia poświadczonej przez teksty praktyki twórczej, wiążącej się z tematyką biblijną, jako z jednej strony indywidualnej autorskiej wypowiedzi, z drugiej zaś jako wypowiedzi osadzonej w szeroko rozumianym kontekście kulturowym, literackim religijnym, jakim był okres późnego baroku. Metodyka dokonywanych działań badawczych jest połączeniem warsztatu teoretyka i historyka literatury. Podstawą źródłową książki są pierwodruki, wydania utworów z lat 1705 i 1745. Z uwagi na pozostawanie w postaci starodruku (niewydane i opracowane w postaci edycji krytycznej) są obszernie w książce cytowane i komentowane.
Studia Edukacyjne” to interdyscyplinarne czasopismo naukowe poświęcone problemom współczesnej pedagogiki i edukacji. Stanowi ono płaszczyznę pozytywnej konfrontacji różnorodnych sposobów postrzegania i badania rzeczywistości społecznej; płaszczyznę interparadygmatycznego i interdyskursywnego dialogu reprezentantów odmiennych opcji teoretycznych i metodologicznych. Debaty na łamach czasopisma pozwolić mają na swoistą krystalizację najważniejszych dylematów współczesnych nauk o edukacji oraz relacji między wychowaniem a tożsamością człowieka. „Studia Edukacyjne” rezygnują z jakiejkolwiek pedagogicznej ortodoksji, a ich celem jest szeroko rozumiana diagnoza współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
Monografia z zakresu narratopsychologii, a ściślej metodologii badań jakościowych typu narracyjnego. Autorka podejmuje stosunkowo nowy problem z zakresu ludzkich form komunikacji i ekspresji. O wysokich walorach pracy świadczy bogactwo zebranego materiału, klarowny sposób prezentacji oraz wyjątkowo rzetelne i precyzyjnie opisane procedury badawcze i analizy psychometryczne. Zjawisko narracji stanowi przedmiot zainteresowań nie tylko językoznawców czy literaturoznawców, ale także coraz częściej etnometodologów, socjologów i kulturoznawców.
Dzieło zbiorowe przygotowane przez poznańskich pedagogów i psychologów reprezentujących różne specjalności. Przynosi dwanaście obszernych opracowań o dużych walorach poznawczych, kształcących i praktycznych, ukazujących różne sytuacje trudne w życiu dziecka i analizujących je z odmiennych punktów widzenia. Część autorów tekstów skupiła swą uwagę na rozmaitych problemach dziecka w kontekście oddziaływań rodziny, część zaś analizuje różne trudności pojawiające się w życiu szkolnym dziecka.
Protestancka „pełnia dnia” w kulturze polskiej (lata 1560–1658) to okres burzliwy z powodu sporów dogmatycznych, ale też intelektualnie wyrobiony, inspirowany bodźcami dojrzałej kultury renesansowej, obfitujący w znakomite dokonania pisarskie. Ówczesne piśmiennictwo uzewnętrzniło odrębność protestanckiego modelu kultury i wysoką samoświadomość ideową, duchową oraz moralną różnowierców. Zmieniła się wówczas, w porównaniu z pierwszym okresem reformacji, funkcja i charakter literatury różnowierczej, która zajęła się przede wszystkim utrwalaniem wiary wśród współbraci (...), złagodniała (bo nie ustąpiła) zadziorność wobec katolickiego kleru, (...) zyskała na znaczeniu solidna argumentacja podbudowana wiedzą filologiczną i teologiczną, zmienił się też nieco repertuar środków, narzędzi i gatunków wypowiedzi, tak w polemikach, jak i w tekstach adresowanych do własnej wspólnoty wyznaniowej. Pisarze, nowi „apostołowie”, wzorem ewangelicznego siewcy (Mt 13,1-8), nie ustawali w pracy, licząc, zgodnie z przypowieścią, na „stokrotny plon”.
Publikacja przybliża problematykę wartości, jakimi legitymują się Europejska Wspólnota Węgla i Stali, Europejska Wspólnota Energii Atomowej, była Europejska Wspólnota Gospodarcza oraz Unia Europejska, a także państwa do nich należące. Punktem wyjścia analizy jest prezentacja ważnych fragmentów dokumentów i preambuł eksponujących problem wartości w konstytucjach państw członkowskich; m.in. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Deklaracja Schumana
Autorka koncentruje się na charakterystyce psychologów-diagnostów pod kątem ich preferencji poznawczych oraz na opisie wybranych elementów procesu diagnozowania. Choć efektem prezentowanych badań było stworzenie typologii diagnostów i tytuł książki mógłby sugerować przypisywanie tej typologii dużej wagi, to zamiarem Autorki nie jest zachęcanie do "szufladkowania" psychologów-diagnostów.
Ze Wstępu
Zbyszko Melosik, Słoneczne (poza-kulturowe) wakacje - tożsamość typu all inclusive
Sebastian Ciszewski, Wychowanie - kulturowe konteksty w ponowoczesnym świecie
Marek Konopczyński, Przemiany tożsamościowe nieprzystosowanych społecznie w procesie destygmatyzacji
Dzierżymir Jankowski, Ludzie starzejący się.Edukacja, aktywność kulturalna i rekreacja (Szkic diagnozy i prognozy)
Ewa Skibińska, Badania biograficzne - dylematy metodologiczne (wybrane zagadnienia)
Alina Szczurek-Boruta, Kapitał społeczno-kulturowy i poczucie tożsamości wielowymiarowej na Śląsku Cieszyńskim
Katarzyna Górak-Sosnowska, Kobieta w świecie islamu. Wyobrażenia polskich licealistów i możliwości ich modyfikacji
Monika Bartkowiak, Joanna Szłapińska, Praktyka zawodowa jako element kształcenia przyszłych doradców.
Monika Frąckowiak, Rodzina jako wartość w świadomości współczesnych Polek
Inga Jaguś, Rodzina pochodzenia a wizja rodziny prokreacji. Raport z badań
Dorota Kałuża, Otwartość doboru terytorialnego małżonków we współczesnej Polsce
Jyldyz Omusheva, Dzieci ulicy i młodzież bezdomna w Kirgistanie
Autor, znany fenomenolog niemiecki, podejmuje próbę przedstawienia miłości erotycznej jako zasady stawania się człowiekiem i jednocześnie jako panaceum na postmodernistyczną atomizację społeczeństwa. Miłość pary, której nie należy redukować do samego pożycia seksualnego, jest dla filozofa antropologicznym wyznacznikiem, który w toku ewolucji oddzielił człowieka od hordy zwierzęcej. W tym kontekście staje się medium międzyludzkiej komunikacji, w której odnajdujemy samych siebie i własną egzystencję. Konstruując swoją koncepcję miłości - z dala od dualizmów jednostki i społeczeństwa oraz świadomości i języka, odwołując się wszakże do bogatej wiedzy biologiczno-antropologicznej, wpisuje się autor książki we współczesną debatę na temat sił nośnych ludzkiej cywilizacji (szczególnie zachodniej - w kontekście kryzysu rodziny i rozpadu prymatu więzi heteroseksualnych).
Książka składa się z ośmiu wykładów poświęconym filozofom i socjologom, dla których religia i religijność były znaczącymi obszarami zainteresowań naukowych. Tę racjonalność autor ujmuje w rozmaitych uwikłaniach i kontekstach społecznych. Jest to znakomity podręcznik akademicki nie tylko dla studentek i studentów filozofii, ale także socjologii (zwłaszcza do przedmiotu socjologia religii), religioznawstwa i kulturoznawstwa.
Książka prezentuje nowe kierunki interdyscyplinarnych badań nad populacjami ludzkimi. Zawiera kompleksowe spojrzenie na biologiczne (rozwojowe, morfologiczne) i kliniczne aspekty funkcjonowania organizmu ludzkiego. Koncentrując się wokół najnowszej definicji zdrowia, podejmuje próbę zebrania funkcjonujących definicji zdrowia oraz metod umożliwiających jego prawidłowy pomiar. Spośród parametrów zdrowia charakteryzuje istotne czynniki środowiskowe (m.in. demograficzne i społeczno-ekonomiczne).
Autorzy podkreślają znaczenie środowiska, w którym wzrasta i funkcjonuje organizm człowieka, jego wpływ na rozwój, a także na cechy morfologiczne, fizjologiczne i psychiczne. Ten ewolucyjnie wypracowany system wzajemnych interakcji człowiek-środowisko wpływa na stan biologiczny populacji ludzkich - ich dobrostan fizyczny, umysłowy i społeczny. Spośród zagadnień szczegółowych książka zawiera opracowania na temat znaczenia diety dla prawidłowego rozwoju dzieci - od propagowania karmienia naturalnego po propedeutykę nadwagi i otyłości.
Tematem książki jest zjawisko nadmiernego używania Internetu, a także prawidłowości mogące pomóc w wyjaśnieniu mechanizmu jego kształtowania. Autorka opisuje psychologiczne aspekty zachowań związanych z cyberprzestrzenią oraz cechy charakterystyczne nadużywania Internetu, odwołując się do najważniejszej literatury przedmiotu. Posługując się stworzoną przez siebie Skalą Ryzyka Nadmiernego Używania Internetu, prezentuje własny, nowy model teoretyczny, mający wyjaśnić badane zjawisko. Otrzymujemy więc rzetelne i trafne narzędzie mierzące problemy nadmiernego korzystania z sieci, wzbogacone dokładną analizą psychologicznych i socjodemograficznych uwarunkowań problemu.
Autorzy dokonują próby uchwycenia fenomenu ducha Europy formującego się na skrzyżowaniu religii, filozofii i nauki, przejawiającego się w konkretnych praktykach i postawach. Punktem wyjścia podjętych rozważań jest określenie podstawowych wartości konstytuujących aksjologiczną mapę Europy, ściśle związanych z tradycją chrześcijańską, która spleciona jest u swych źródeł z tradycją judaizmu oraz myślą grecką i rzymską. Nośnikami owych wartości są postaci poświadczające je swym życiem, czym zasłużyły na miano patronów Europy. Tradycja europejska, zgodnie z ustaleniami a torów, rodziła się na styku różnych kultur, w warunkach wstrząsu i kryzysu, dynamizującego jej rozwój. Książka kierowana do teologów, filozofów, etnologów i filologów.
Na czym polega fenomen uniwersytetu w społeczeństwie demokratycznym? Czy pozostaje ciągle miejscem wymiany myśli, zadawania pytań? Czy uniwersytet jako dostawca wiedzy, provider, współtworzący społeczeństwo oparte na wiedzy, pozostaje miejscem zadawania pytań? Czy pragmatyzm i kalkulacja są naturalnymi ograniczenia uniwersytetu w demokratycznym społeczeństwie? Czy w obliczu postępującego rozwoju "procesu bolońskiego" nie należałoby zadać kolejnych pytań o możliwość, kształt i wymiar wspólnego, europejskiego uniwersytetu? Podejmując refleksję nad tą tematyką, autorzy pragną podzielić się wiedzą, doświadczeniem i wizją uniwersytetu w początkach XXI wieku.
W monografii przedstawione jest zagadnienie dziecięcych teorii umysłu, dominujące w psychologii poznawczej oraz psychologii rozwojowej w ostatnim dwudziestoleciu. (...) Wielość i różnorodność badań z zastosowaniem coraz to nowych testów odwołujących się do naiwnych teorii umysłu wymagała od dawna podsumowania i pewnego uporządkowania. (...) Monografia stanowi obszerne i ciekawie przygotowane kompendium wiedzy o dziecięcych teoriach umysłu w dwóch fazach - jawnej i utajonej. Takiego opracowania w literaturze polskiej brakowało (...) wypełnia ono lukę w literaturze przedmiotu.
prof. dr. hab. Barbara Bokus (fragment recenzji)
Monografia stanowi rozwinięte, kompleksowe i kompetentne opracowanie ekspresji receptorów steroidowych w prawidłowym i nowotworowym endometrium. Nowoczesny warsztat badawczy z zastosowaniem techniki PCR w czasie rzeczywistym (Real-Time PCR) oraz nowatorskie rozwiązanie polegające na zastosowaniu genu reporterowego TBR (TATA Binding Protei) w ocenie ilości i jakości badanych izoform mRNA, pozwoliły na uzyskanie bardzo interesujących wyników ekspresji wybranych genów. Pracę wzbogacają liczne ryciny, także barwne.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?