Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej
„Jestem głęboko przekonany, że projekt krytyczny Marksa wart jest przemyślenia i dyskusji, a nie całkowitego odrzucenia, co zbyt łatwo ostatnio nam przychodzi”, pisze Lotar Rasiński.
Wartość tego projektu polega według Autora na powiązaniu przez Marksa krytyki z praktyką emancypacji. Krytyka ma sens tylko wtedy, jeśli może prowadzić do stopniowego wyzwolenia społeczeństwa.
Dziś należy jednak przemyśleć Marksowską ideę krytyki społecznej z perspektywy dokonanej przez Wittgensteina krytyki języka. Filozofia Wittgensteina każe nam odrzucić wszelkie formy komunikacji, które nie są oparte na języku naszej codziennej komunikacji. Celem i stawką jest tu powrót do praktyki, do świadomej partycypacji w społecznym życiu.
Książka Śladami Marksa i Wittgensteina stanowi doskonały przegląd stanowisk z obszaru współczesnej filozofii polityki (m.in. Walzer, Mouffe, Tully, Habermas). Przywoływane koncepcje analizowane są jednak z perspektywy wypracowywanej przez Autora oryginalnej koncepcji krytyki społecznej. Czerpiąc nie tylko z myśli Marksa i filozofii Wittgensteina, ale także z narzędzi wypracowanych przez Michela Foucaulta, rozwija on ideę „krytyki społecznej bez teorii krytycznej”.
Lotar Rasiński pracuje jako adiunkt w Zakładzie Filozofii (Instytut Pedagogiki) Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Jest autorem książki Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej (2010) oraz redaktorem tomów Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej (2009) i Ludwig Wittgenstein – konteksty i konfrontacje (z P. Dehnelem, 2011). Jego zainteresowania badawcze obejmują współczesną filozofię polityczną, teorię dyskursu, krytykę społeczną i metodologię nauk społecznych. Jest redaktorem naukowym serii wydawniczej Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej przy Wydawnictwie Naukowym DSW.
Nowe rozszerzone wydanie podręcznika, na którym wychowało się wiele pokoleń psychologów! W przystępny i ciekawy sposób przedstawia systematyczną wiedzę na temat wiodących orientacji teorii osobowości wzbogaconą o przegląd wspólczesnych badań. Zawiera nowe treści z zakresu psychologii poznawczej, teorii społecznego uczenia się, teorii cech, genetyki behawioralnej i ewolucyjnych teorii osobowości. Podręcznik przeznaczony jest dla studentów psychologii, pedagogiki oraz innych nauk społecznych.
Materiał ćwiczeniowy oparty na rzeczywistych argumentach, wziętych bezpośrednio z praktyki, ponad 200 rozpatrywanych argumentów, nie wymaga znajomości logiki formalnej, zawiera natomiast "przyjazne" wprowadzenie w podstawowe arkana tej dyscypliny, niezastąpiona pomoc dla wszystkich zainteresowanych sztuką argumentacji.
Obecnie trudno jest o pojęcie tak często przywoływane, tak odmiennie interpretowane oraz jednocześnie tak jednomyślnie przez przedstawicieli różnych dziedzin nauki uznane za nowoczesny czynnik kreujący Smithowskie ?bogactwo narodów? jak kapitał społeczny. Mimo wielu publikacji na ten temat brakowało na rynku wydawniczym kompleksowego opracowania gromadzącego i porządkującego wiedzę z tego obszaru.
Celem publikacji jest identyfikacja kapitału społecznego jako niematerialnego czynnika rozwoju regionu. W książce przedstawiono:
- podstawowe koncepcje i pojęcia w świetle najnowszej światowej literatury;
- funkcje kapitału społecznego i propozycję metodologii jego badań;
- uwarunkowania wzrostu kapitału społecznego, w tym uwzględniono rolę państwa, samorządów i instytucji edukacyjnych w kształtowaniu jego rozwoju.
- jaki wpływ na efektywność zarządzania publicznego ma kapitał społeczny oraz jak przekłada się to na rozwój i konkurencyjność regionów i krajów.
Publikacja łączy wiedzę ekonomiczną, socjologiczną oraz politologiczną z wyeksponowaniem skutków gospodarczych. Autorzy przeprowadzili badania oraz przedstawili nowe propozycje badawcze kapitału społecznego z zastosowaniem autorsko opracowanej metody MAKS (multiwymiarowej analizy kapitału społecznego) na przykładzie Wielkopolski.
Książka powstała pod kierunkiem prof. dr hab. Eulalii Skawińskiej, która do współpracy zaprosiła pracowników naukowych Katedry Nauk Ekonomicznych Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej.
Podstawowy podręcznik do egzaminu z historii starożytnej!
Książka prezentuje historię państw Starożytnego Wschodu (Mezopotamia, Egipt, Indie, Chiny), Grecji i Rzymu - omawia warunki naturalne, społeczeństwo, politykę wewnętrzną i zagraniczną, stosunki gospodarcze, wierzenia religijne oraz dorobek kulturalny.
Podręcznik wzbogacono tablicami synchronicznymi i genealogicznymi, indeksami rzeczowym, osób i nazw geograficznych oraz etnograficznych, zestawieniami najważniejszych dat, a także wieloma barwnymi mapami i ilustracjami.
Nowe uzupełnione wydanie zawiera:
zaktualizowaną bibliografię,
zestaw zagadnień egzaminacyjnych.
Obecnie wiele krajów i regionów osiąga przewagę ekonomiczną dzięki innowacjom, które są, obok kapitału ludzkiego, głównym czynnikiem wzrostu gospodarczego. Powstawanie innowacji na danym obszarze zależy od sumy różnorodnych uwarunkowań, m.in. technologicznych, ekonomicznych i instytucjonalnych, które łącznie tworzą system innowacyjny.
Wyznaczenie poszczególnych elementów narodowych, regionalnych i branżowych systemów innowacyjnych, dokonanie ich klasyfikacji oraz wskazanie powiązań między nimi jest szczególnie ważne dla badania poziomu innowacyjności regionów, umożliwia także wyciąganie wniosków dotyczących skuteczności poszczególnych systemów. Autorka dokonuje w pracy głębokiej analizy systemów innowacyjnych, opierając się na literaturze przedmiotu oraz na własnych badaniach. Charakteryzuje narodowe, regionalne i branżowe systemy innowacyjne blisko 60 krajów, wyznaczając ich typy i wzajemne powiązania. Ta analiza umożliwia autorce sformułowanie daleko idących wniosków, dotyczących obecnego i przyszłego stanu innowacyjności badanych gospodarek oraz wskazanie tendencji w rozwoju różnych typów systemów. Opisane rozważania mają istotne znaczenie dla polityków gospodarczych, przedsiębiorców, samorządowców oraz wszystkich, którzy zajmują się tematyką innowacji.
Kompendium wiedzy z zakresu mikrobiologii medycznej, zwanej także lekarską lub kliniczną. Obejmuje:
podstawowe zagadnienia z zakresu patogenności bakterii, wirusów i prionów oraz mechanizmów odporności przeciwdrobnoustrojowej organizmu człowieka;
najważniejsze patogeny człowieka (wirusy, bakterie, grzyby, pierwotniaki i robaki), w tym ich chorobotwórczość, diagnostykę laboratoryjną oraz epidemiologię, leczenie i zapobieganie chorobom wywołanym przez te drobnoustroje;
podstawowe zasady diagnostyki bakteriologicznej i wirusologicznej, oznaczanie lekowrażliwości bakterii, przegląd leków przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwgrzybiczych, zakażenia szpitalne, podstawowe zasady immunoprofilaktyki;
przegląd chorób infekcyjnych skóry i tkanek miękkich, kości i szpiku, oka, układu oddechowego, pokarmowego (w tym zatrucia pokarmowe), nerwowego, moczowego i płciowego (w tym choroby przenoszone drogą płciową), zakażenia uogólnione u pacjentów z immunosupresją oraz kobiet ciężarnych i noworodków, z uwzględnieniem czynników etiologicznych, postaci klinicznych zakażeń, diagnostyki laboratoryjnej, leczenia i profilaktyki.
Publikacja poświęcona jest rozwiązaniom proekologicznym stosowanym we współczesnej architekturze. Przedstawia problematykę związaną z oddziaływaniem proekologicznych rozwiązań na architekturę rozumianą jako system powiązań elementów urbanistycznych, funkcji, procesów użytkowania i konstrukcji. Omówione zostały zagadnienia estetyczne, ściśle związane z całością problemu i ważne dla wartości budynku jako dzieła architektonicznego.
Cieszący się niezwykłą popularnością na zachodnich uniwersytetach podręcznik do metodologii badań jakościowych. Autor w klarowny sposób prezentuje teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z korzystaniem z badań, takich jak:
obserwacja,
analiza rozmowy i dokumentów,
analiza materiałów wizualnych,
analiza konwersacyjna,
Silverman porównuje wartość różnych rodzajów danych, przedstawia problemy z ocenianiem ich trafności i rzetelności. Porusza również ważne kwestie etyczne związane z pracą badacza. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem i propozycją ćwiczeń oraz starannie dobranym zestawem dalszych lektur.
Omawiając dzieje dwóch wieków - XVI i XVII - podręcznik opisuje kierunki rozwoju gospodarczo-społecznego Europy, warunki bytowe i codzienne życie ludności, wielkie odkrycia geograficzne, kraje prastarych cywilizacji (Chiny, Japonia, Indie, państwo Wielkiego Mongoła), podbój Ameryki przez Europejczyków, rozwój humanizmu i renesansu, walkę o hegemonię w Europie Zachodniej, reformację w Niemczech oraz rozłam w zachodnim chrześcijaństwie; Europę Wschodnią i kraje skandynawskie w XVI wieku oraz początek walki o "Dominium Maris Baltici", ekspansję turecką, rewolucję w Niderlandach oraz konflikt hiszpańsko-angielski; Wielką Smutę i obcą interwencję w Rosji na początku XVII wieku, wojnę trzydziestoletnią - konflikt zbrojny na pograniczu dwóch epok, wzrost znaczenia Francji i zmierzch Hiszpanii, rewolucję angielską, Europę Środkowo-Wschodnią w drugiej połowie XVII wieku, Europę Zachodnią w okresie przewagi francuskiej, a także sztukę, literaturę i myśl epoki baroku.
Książka została zaopatrzona mapami, interesującymi ilustracjami, bibliografią oraz indeksami - osób, geograficznym i etnicznym.
Nowe wydanie zostało uzupełnione o materiały pomocnicze dla studentów. Posiada:
zaktualizowaną bibliografię,
tablice synchroniczne,
zestaw zagadnień egzaminacyjnych.
Podręcznik jako jeden z nielicznych ujmuje problem ochrony środowiska całościowo i kompleksowo. Jego zaletą jest szersze, systemowe spojrzenie na przyczyny zagrożeń, ich skutki oraz metody przeciwdziałania. Cały materiał został podzielony na 5 głównych rozdziałów dotyczących m.in. podstawowych pojęć i problemów ochrony środowiska, stanu środowiska na świecie i w Polsce, cech współczesnego kryzysu ekologicznego, problemów środowiskowych (globalne ocieplenie, zanieczyszczenie wód i gleb, zdrowotne skutki degradacji środowiska), a także przyczyn degradacji środowiska i działalności na rzecz jego ochrony. Ostatni rozdział poświęcono humanistycznym aspektom ochrony środowiska.
Mobbing i przemoc pojawiają się w toku całego ludzkiego życia: od wieku przedszkolnego po senioralny. Można je odnaleźć we wszystkich szczegółowo opisanych w tej książce kontekstach: domowym (rodzina, relacje intymne), instytucjonalnym (szkoła, dom dziecka, zakład karny), w cyberprzestrzeni. Mają one poważne konsekwencje psychiczne i fizyczne dla osób w nie uwikłanych, wiążą się także z kosztami dla rodzin, szkół, organizacji i społeczeństwa. Książka „Przemoc i mobbing w domu, w szkole, w miejscu pracy” jest efektem współpracy ekspertów z zakresu psychologii rozwoju, edukacji, psychologii sądowej a także socjologii i pracy socjalnej. Przedstawiono w niej teorie wyjaśniające występowanie zjawiska przemocy wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, przeanalizowano dynamikę zjawiska, wyniki współcześnie prowadzonych badań oraz oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych podejmowanych w poszczególnych kontekstach. Dodatkowym walorem książki jest refleksja nad możliwymi kierunkami dalszych badań i interwencji w celu zapobiegania i przeciwdziałania mobbingowi i przemocy.
Drugie - poprawione, wstępem tłumacza opatrzone - wydanie jednej z najważniejszych, klasycznych już, prac myśliciela należącego do panteonu najwybitniejszych humanistów XX wieku. Znalazły tu wyraz ważne idee Poppera: koncepcja tzw. trzeciego świata (obiektywnych teorii i problemów); epistemologia bez podmiotu poznającego, oraz zasady epistemologii ewolucjonistycznej. Idee te wywarły wpływ na rozwój myśli współczesnej.
Wznowienie w 110 rocznicę urodzin filozofa.
Wznowienie klasycznej pracy omawiającej całościowo problemy metodologii badań społecznych. Stanowi podsumowanie wieloletnich badań i przemyśleń jednego z największych polskich specjalistów w tej dziedzinie, którego dorobek naukowy inspiruje kolejne pokolenia badaczy i teoretyków nauk społecznych. Z czasem uzyskała charakter pracy klasycznej w polskiej socjologii.
Pozycja obowiązkowa w biblioteczce każdego socjologa! Adresowana także do przedstawicieli innych nauk społecznych, jak psychologia czy psychologia społeczna, pedagogika, nauki polityczne czy ekonomiczne, a nawet do bardziej empirycznie zorientowanych adeptów nauk prawnych.
Książka prezentuje szeroki zakres wiedzy z dziedziny genetyki zwierząt. Zawiera wiadomości dotyczące genetyki klasycznej i molekularnej, cyto- i immunogenetyki oraz genetyki populacji
i genetyki cech ilościowych.
Trzecie wydanie podręcznika zostało uaktualnione i uzupełnione o zagadnienia związane z:
? organizacją i funkcjonowaniem genomu
? epigenetycznymi mechanizmami regulującymi ekspresję genów
? technikami stosowanymi w genetyce molekularnej i genomie
? genetyczną kontrolą rozwoju ontogenetycznego, w tym z determinacją i różnicowaniem płci
? podłożem molekularnym chorób dziedzicznych oraz wrodzonych wad rozwojowych
? polimorfizmami genów o znaczącym wpływie na zmienność cech ilościowych (produkcyjnych) i jakościowych (np. umaszczeń)
? wykorzystaniem wiedzy o polimorfizmie DNA w analizach genetycznych
? znaczeniem zwierząt domowych jako modeli biomedycznych chorób dziedzicznych człowieka, w tym terapii genowej tych chorób.
Wymienione problemy omówiono przede wszystkim na przykładzie zwierząt domowych, takich jak: bydło, świnia, koń, owca, koza, pies, kot, kura, a także pszczoła miodna. Podręcznik jest bogato ilustrowany oryginalnymi schematami, mikrofotografiami i zdjęciami. W wielu miejscach można znaleźć odwołanie do wybranych, najważniejszych prac źródłowych i przeglądowych.
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunków: zootechnika, biotechnologia, biologia i weterynaria, a także dla osób zainteresowanych tą dziedziną wiedzy.
Regiony turystyczne świata to kompleksowe opracowanie przedstawiające w ujęciu regionalnym uwarunkowania przyrodnicze, społeczno-ekonomiczne i kulturowe oraz stan rozwoju turystyki na świecie. Książka składa się dwóch części. Część pierwsza omawia kraje europejskie.
Publikacja zawiera m.in.:
- szczegółową charakterystykę uwarunkowań rozwoju turystyki w wydzielonych regionach świata;
- opis walorów turystycznych regionów i miejscowości;
- analizy zróżnicowania zagospodarowania turystycznego w ujęciu przestrzennym;
- charakterystykę międzynarodowego ruchu turystycznego.
Zamieszczone w książce liczne studia przypadków ilustrują specyficzne cechy i problemy opisywanych regionów. W ramkach zawarto także objaśnienia niektórych pojęć i terminów.
Niniejsze opracowanie przygotowano z myślą o studentach kierunku turystyka i rekreacja oraz różnych specjalności z zakresu gospodarki turystycznej na kierunkach ekonomicznych, humanistycznych, geograficznych i innych, a także o wszystkich Czytelnikach interesujących się problematyką turystyczną.
Książka jest nowoczesnym podręcznikiem podstaw zarządzania zakładem opieki zdrowotnej!
Publikacja obejmuje następujące zagadnienia:
krytyczna analiza zasadniczych mechanizmów finansowania usług medycznych w Polsce,
tendencje w zakresie finansowania opieki zdrowotnej ? wzrost zaangażowania źródeł prywatnych,
restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej,
narzędzia i techniki zarządzania gospodarką finansową publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej,
zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zarządzanie wiedzą w zakładach opieki zdrowotnej,
zarządzanie jakością w zakładach opieki zdrowotnej (zintegrowane systemy zgodne z normami ISO 9001:2000, ISO 14001:2004),
marketing usług medycznych,
planowanie strategiczne w zakładach opieki zdrowotnej,
omówienie przepisów prawa dotyczącego zarządzania, restrukturyzacji oraz przekształceń ZOZ i SPZOZ.
Podręcznik jest przeznaczony dla:
studentów na kierunkach związanych z zarządzaniem w opiece zdrowotnej,
słuchaczy studiów podyplomowych i menedżerskich dla kadry medycznej,
personelu pielęgniarskiego jako lektura podstawowa w ramach kursów kwalifikacyjnych i specjalizacji w dziedzinie ?Organizacja i Zarządzanie?,
osób zajmujących kierownicze stanowiska w zakładach opieki zdrowotnej.
Wykłady z filozofii nowoczesności to drugi tom słynnych wykładów (nagranych na taśmy i starannie spisanych) prowadzonych przez prof. Siemka w ramach zajęć kursowych w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Na zajęcia te studenci i doktoranci chodzili zwykle przez wszystkie lata studiów, niezależnie od zaliczenia kursów – profesor Siemek jest bowiem fantastycznym wykładowcą. Ze swadą i językową elegancją omawia najważniejsze i najtrudniejsze zagadnienia filozofii społecznej i specyficznie rozumianej filozofii nowoczesności, czyli tych koncepcji filozoficznych, które stworzyły podwaliny dzisiejszego świata – od starożytnych Greków, przez średniowieczną myśl społeczną, Kartezjusza, Hegla i Marksa, po Habermasa. Niezwykle ciekawa interpretacja greckich pojęć i sposobu myślenia Hellenów, aktualne odwołania do najciekawszych elementów filozofii perypatetyckiej, heglowskiej czy marksowkiej, erudycyjny, przykuwający uwagę styl – to charakterystyczne cechy wykładów Siemka. Książka – podobnie jak Wykłady z klasycznej filozofii niemieckiej – będzie zawierała płytę CD z oryginalnym nagraniem wypowiedzi prof. Siemka.
Wznowienie tomu 1 nowoczesnego, 3-tomowego podręcznika anatomii zwierząt! Obecne, nowe wydanie podręcznika zostało gruntownie zmienione przez uczniów i współpracowników autora - m.in. profesora Kazimierza Krysiaka. Materiał uwzględnia współczesny stan wiedzy oraz aktualne wymagania programowe. W wielu partiach tekstu dokonano gruntownych zmian, niektóre fragmenty opracowano na nowo. W podręczniku zastosowano nowe naukowe mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne, zgodne z Nomina Anatomica Veterinaria (1994), Nomina Histologica oraz Nomina Embryologica Veterinaria, a odpowiedniki polskie pochodzą z Weterynaryjnego Mianownictwa Anatomicznego. Podobnie, w przypadku struktur mikroskopowych i rozwojowych odwołano się do najnowszych mianownictw. Na szczególną uwagę zasługują czytelne, dobrze dobrane i odpowiednio opisane ryciny oraz skorowidze nazw polskich i łacińskich, zamieszczone na końcu książki. W tomie 1 omówiono układ (aparat) ruchu, który obejmuje nauki: o kościach (osteologia), o połączeniach kości (artrologia) i mięśniach (miologia). Podręcznik przeznaczony przede wszystkim dla studentów Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej i lekarzy weterynarii, a także dla studentów innych kierunków przyrodniczych - biologii, zootechniki, biotechnologii i archeologii.
Tom 2 nowoczesnego, podstawowego podręcznika do przedmiotu Anatomia zwierząt.Książka zawiera splanchnologię (nauka o trzewiach), bez gruczołów dokrewnych i angiologię (nauka o naczyniach).Tom ten, podobnie jak tom 1, jest gruntownie przerobioną i unowocześnioną wersją poprzednich wydań. Zmian tych dokonał współautor - prof. Krzysztof Świeżyński.W nowym wydaniu autorzy uwzględnili współczesny stan wiedzy, aktualne wymagania programowe, a także zastosowali nowe naukowe mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne, zgodne z Nomina Anatomica Veterinaria, Nomina Histologica oraz Nomina Embryologica Veterinaria. Na szczególną uwagę zasługują czytelne, dobrze dobrane i odpowiednio opisane ryciny oraz skorowidze nazw polskich i nazw łacińskich, zamieszczone na końcu książki.Podręcznik przeznaczony jest głównie dla studentów i lekarzy medycyny weterynaryjnej; może być wykorzystywany w innych kierunkach przyrodniczych, np. hodowli zwierząt, biologii czy biotechnologii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?