Summa contra gentiles, nazywana Summą filozoficzną dla odróżnienia od Summy teologii, jest dziełem teologicznym napisanym dla obrony wiary chrześcijańskiej. Ukazując możliwość współgrania rozumu ludzkiego z Objawieniem, Tomasz podejmuje dyskusję z myślą grecką i arabską.
Dzieło to jest i dziś interesujące, gdyż wydaje się, że myśl chrześcijańska staje w każdej epoce wobec jakiegoś zagrożenia, kuszącego nowością, naukowością i łatwością rozwiązań.
Kochałam Jezusa w ciemnościach to fascynująca relacja kapłana o spotkaniu ze świętą z Kalkuty. Dzieląc się anegdotami i osobistymi doświadczeniami, Paul Murray pomaga nam zrozumieć, dlaczego Matka Teresa mogła napisać w jednym ze swoich listów, że jeśli kiedykolwiek będzie świętą, na pewno będzie ?świętą od ciemności?.
Ta niezwykle przejmująca książka jest próbą odczytania doświadczenia nocy ciemnej, przez którą przeszła Matka Teresa, w świetle Ewangelii i mistycznej nauki świętego Jana od Krzyża. A ponadto jest także? objawieniem poczucia humoru Matki Teresy!
O dialogu małżeńskim
O przyjaźni, narzeczeństwie, seksie i antykoncepcji, o kryzysach, dialogu, wojnie i pokoju w małżeństwie – o wszystkich sprawach ważnych dla budowania dobrego, trwałego i szczęśliwego małżeństwa pisze w swojej książce o. Mirosław Pilśniak. Jako duszpasterz, który od blisko dwudziestu lat pracuje z małżeństwami, ma on ogromne doświadczenie, mądrość i pokorę, potrzebne, by pomagać parom, które mają się dobrze, a jeszcze bardziej tym, które przeżywają różne trudności. „Krótka kołdra” jest zapisem tego doświadczenia. Z pewnością może ona być cennym poradnikiem dla wielu poszukujących małżonków.
Mirosław Pilśniak (ur. 1959), ukończył studia matematyczne w Poznaniu. W 1983 roku wstąpił do zakonu dominikanów, w 1990 przyjął święcenia kapłańskie. Był duszpasterzem młodzieży szkół średnich i akademickim, przeorem i proboszczem. Wykłada teologię małżeństwa, współpracuje z kanałem Religia.tv, gdzie prowadzi „Akademię rodzinną”. Od 1992 roku zaangażowany w ruch rekolekcyjny i formacyjny małżeństw „Spotkania małżeńskie”.
Boże przebaczenie nie jest zapomnieniem. Bóg nie spuszcza zasłony na nasz grzech. Boże przebaczenie jest nowym stworzeniem, nowym życiem, w którym mój popełniony niegdyś grzech i jego następstwa zaczynają odgrywać pozytywną rolę. To jest przeorganizowanie całego życia, gdy to, co bezsensowne, nabiera sensu, a to, co dotychczas było przeszkodą, staje się środkiem i drogą. Dopóki żyjemy, nic nie jest definitywnie stracone "". [fragment książki]
Na pierwszy rzut oka zaproponowane zestawienie w jednej książce postaci Bernarda z Clairvaux, ikony mnicha, który ukochał klasztor i kontemplację z Tomaszem z Akwinu, mistrzem, dla którego naturalnym środowiskiem był uniwersytet może wydać się dość dziwne. Są to jednak dwa ?filary? ludzkości i Kościoła, wiarygodni świadkowie zdumiewającej różnorodności, bogactwa i barwności epoki średniowiecza.
Zwięzły, przejrzysty tekst, poświęcony obu postaciom wyraźnie ukazuje odrębność tych dwóch świętych. Każdy z nich był niepowtarzalny i genialny. Jednak pomimo tak znaczących różnic pomiędzy opatem z Clairvaux a wykładowcą z Paryża, przy wnikliwej lekturze zauważamy także intymną harmonię i zbieżność ich zapatrywań.
Pomimo różnic w ich teologiach, obie one - zakonna Bernarda i scholastyczna Tomasza - rodzą się z umiłowania ?Tajemnicy?. Bardzo różny jest język, jakim się posługują; jeden ? biblijny, ożywiony doświadczeniem i niezwykle żarliwy, drugi ? bardziej techniczny, skonstruowany ściśle według zasad logiki; a jednak wspólne jest ich źródło ? Słowo Boże. Wspólne jest też głębokie poczucie niedostępności transcendencji Bożej, której jednak obaj najmocniej pragną.
Inos Biffi ? wytrawny znawca i wykładowca historii teologii średniowiecznej i teologii systematycznej. Jest wydawcą i redaktorem serii: ?Biblioteka Kultury Średniowiecznej? oraz ?Dziedzictwo Średniowiecza. Historia teologii od Boecjusza do Erazma z Roterdamu?. Jest także autorem studiów o teologach XI, XII i XIII wieku. W swoich pracach wiele uwagi poświęca liturgii, zwłaszcza ambrozjańskiej, której reformę prowadził. Współpracuje z czołowymi czasopismami teologicznymi, m.in. ?La Scuola Cattolica?, ?Teologia?, ?Communio? i ?Rivista Teologica di Lugano?.
Krótkie, proste, przejrzyste i praktyczne wprowadzenie w modlitwę. Książka zawiera zarówno teologiczną refleksję nad fenomenem modlitwy, ukazuje jej znaczenie dla ludzkiego życia i wiary chrześcijanina, jak też podaje szereg bardzo konkretnych wskazówek pomocnych w praktykowaniu żywej modlitwy.
Książka Ubodzy – Bóg pośród nas, podejmując temat rozmaicie rozumianego ubóstwa, wiary i nadziei, praw człowieka, pokoju i polityki socjalnej, ukazuje nowy sposób myślenia o społeczeństwie, Kościele i Bogu. Jej głównym przesłaniem jest myśl, że spotkanie z ubogimi, wejście pośród nich, jest realnym doświadczeniem spotkania żywego i prawdziwego Boga.
Książka jest rzetelnym, systematycznym a jednocześnie doskonale napisanym „traktatem” teologicznym o Bożej miłości. Bardzo przyjazny dla czytelnika, lekkostrawny styl i niezwykła kondensacja treści sprawiają, że czytelnik nie zdąży się znudzić przemierzając pod przewodem autora całą panoramę zagadnień i problemów teologicznych, w których Boża miłość gra pierwsze skrzypce. Autor nie boi się trudnych tematów jak Trójca święta, predestynacja i wolna wola, piekło, wojna i przemoc, seks… wszystko w odniesieniu do objawienia miłości Boga do nas. Co więcej autor w wielu miejscach nie wstydzi się powiedzieć „nie wiem”, co nadaje książce dodatkowej wiarygodności.
Książka jest bardzo uporządkowana. Na początku autor osadza czytelnika w kontekście stereotypów i klisz współczesnej kultury (i współczesnego chrześcijaństwa), które utrudniają zrozumienie i przyjęcie prawdy o Bożej miłości. Następnie definiuje miłość agape, wyraźnie oddzielając ją od innych rodzajów miłości. Potem prezentuje Pismo Święte jako historię miłości Boga do człowieka (oryginalne „Love story” brzmi tu najlepiej). Następnie pokazuje jak objawiona prawda o Bożej miłości rozwiązuje kolejno problemy teologiczne, moralne, duchowe i wreszcie jak może pomóc w rozwiązywaniu problemów społeczno-politycznych.
Jednym zdaniem: jest to jedna z najciekawszych propozycji syntezy teologii chrześcijańskiej, jakie można znaleźć obecnie na rynku księgarskim.
Śmierć, piekło, niebo, czyściec, koniec świata, sąd ? to podstawowe skojarzenia z ?rzeczami ostatecznymi?, które czekają chrześcijan. Nadzieja na przemianę człowieka i świata, na nadejście pełni czasów, trwa nieprzerwanie. Chrześcijańskie oczekiwanie jest jednak o wiele bogatsze, dotyka rzeczywistości tu i teraz. Zepchnięte na margines ofi cjalnej wykładni wiary, płynie własnym nurtem, kształtując współczesne rozumienie teologii, duchowości, liturgii. Zadaniem tej książki jest przypomnienie pojęć naznaczonych chrześcijańską nadzieją, nieustannie ożywiających religijną wyobraźnię zarówno wierzących, jak i niewierzących.
Samotny ojciec to zjawisko budzące zdziwienie. Tym bardziej ojciec z czterema córkami! Prawdziwa konfrontacja z kobiecym światem: prowadzenie domu, gotowanie, wywiadówki, bunt nastolatek, humory i hormony, pierwsze miłości córek i ich życiowe wybory Do tego kryzys wieku średniego, podszyte flirtem współczucie koleżanek z pracy, tęsknota i poczucie winy. Jak sobie z tym wszystkim poradzi samotny ojciec?
Ta niewielka książka zawiera zbiór katechez Jana Pawła II dotyczących duchowości oraz formacji kapłańskiej. W niewielu krótkich, przejrzystych i mocnych zdaniach opisane w niej zostały najistotniejsze cechy, jakimi odznaczać powinien się kapłan – zwłaszcza kapłan naszych czasów.
Pod ciężarem ikonografii i teologii pierwszych wieków „Maryja bez Izraela” staje się substytutem bogini domowego ogniska, gwarantką moralności wrogiej ciału i płci, sumą pragnień posiadania „rzeczniczki”, „litościwej matki” przeciwstawianej srogiemu Bogu. Tymczasem – jak twierdzą z naciskiem Lohfink i Weimer – osoba Maryi związana jest nierozerwalnie z nauką Kościoła o przymierzu Boga i narodu wybranego, o historii niewierności i dziejach nawrócenia. „Maryja nie bez Izraela” zostaje wprowadzona w kontekst, w którym Niepokalane Poczęcie zyskuje nowe wyjaśnienie jako zwycięstwo wieńczące długą walkę narodu Izraela z potencjałem zguby, jako dogmat o godności żydów.
Wiara zaczyna się tam, gdzie kończy się rozum - taka jest powszechna, choć zupełnie nieuzasadniona, opinia. Święty Tomasz, największy w dziejach chrześcijaństwa teolog, bronił przekonania, że istnieje harmonia między rozumem a wiarą. Jeśli zarówno wiara, jak i rozum pochodzą od Boga, nie mogą sobie wzajemnie zaprzeczać. Właśnie w tym duchu napisał on swoje wielkie dzieło Summa contra gentiles, nazywane także Summą filozoficzną. Podejmuje w nim rozumową dyskusję z myślą grecką i arabską. Dzieło to jest i dziś interesujące, ponieważ myśl chrześcijańska, nawet bardziej niż przed wiekami, staje wobec rozmaitych zagrożeń, kuszących nowością, naukowością i łatwością rozwiązań.
36 dowodów... André Frossarda, autora sławnej książki Nie lękajcie się. Rozmowy z Janem Pawłem II, to ujęte w formę listów diabła do dziennikarza rozważania, dotyczące największych zagrożeń współczesności. Narrator - diabeł wtajemnicza w swe sekrety dziennikarza, demaskuje wiele współczesnych zdobyczy, które pod pozorami dobra kryją w sobie groźbę degradacji wartości, upadku człowieka i tryumfu zła. Książka ta, pod wieloma względami, przypomina Listy starego diabła do młodego C. S. Lewisa.
Głęboko w swym sercu każdy mężczyzna tęskni za bitwą, którą mógłby stoczyć, przygodą, którą mógłby przeżyć, i Piękną, którą mógłby uratować. To Bóg go takim stworzył.
John Eldredge wierzy, że to, co naprawdę znajduje się w sercu mężczyzny, zostało całkiem zagubione. "Większość mężczyzn uważa, iż Bóg postawił ich na ziemi, aby byli dobrymi chłopcami", pisze w Dzikim sercu. Problem z mężczyznami polega na tym, że nie potrafią dotrzymywać obietnic, być liderami duchowymi, rozmawiać z żonami ani wychować dzieci. Jeśli jednak bardzo się postarają, to mogą osiągnąć wzniosły szczyt i stać się... miłym facetem. Właśnie to stawiamy za wzór dojrzałości chrześcijańskiej: naprawdę miłego faceta.
Każdy mężczyzna był kiedyś chłopcem. A każdy mały chłopiec ma marzenia, wielkie marzenia: marzenie, że zostanie bohaterem, pokona złych facetów, dokona wielkich czynów i uratuje damę w nieszczęściu. Każda mała dziewczynka także ma marzenia: wiedząc, że jest Piękną, marzy, iż uratuje ją jej książę i porwie ją jakaś wielka przygoda.
Jednak co dzieje się z tymi marzeniami, gdy dorastamy? Wejdźcie do jakiegokolwiek kościoła, rozejrzyjcie się wokoło i zapytajcie siebie: Jaki jest chrześcijański mężczyzna? Nie słuchajcie, co wam wmawiają, tylko patrzcie na to, co tam widzicie. Większość chrześcijańskich mężczyzn jest... znudzona.
Czyta: Andrzej Lajborek
Złoty łańcuch należy do najbardziej znanych dzieł Akwinaty. Jeden z wybitnych angielskich tłumaczy tego dzieła napisał, że "ukazuje ono mistrzowskie opanowanie wszystkich zagadnień teologicznych". Księga obejmuje obszerny zbiór tekstów patrystycznych odpowiednio powiązanych i uporządkowanych, tak że tworzą jeden wspólny komentarz do czterech Ewangelii. Święty Tomasz, czerpiąc z bogatego skarbca dokumentów soborowych pierwszych wieków chrześcijaństwa oraz z pism wschodnich i zachodnich ojców Kościoła, pozwala odkryć głębię poszczególnych fragmentów Ewangelii.
"Moim celem w tej pracy - pisze wielki Doktor Kościoła - nie było jedynie oddanie dosłownego sensu danego fragmentu, lecz również uwypuklenie jego znaczenia mistycznego; pragnę nie tylko zwalczać istniejące błędy, lecz również utwierdzać prawdę katolicką. Wydaje się to potrzebne, ponieważ z Ewangelii w sposób szczególny czerpiemy normy wiary katolickiej, jak również reguły postępowania dla całego chrześcijańskiego życia".
Niniejszy tom stanowi obszerny wybór z Tomaszowego dzieła, uporządkowany w taki sposób, że poszczególne komentarze przyporządkowane są perykopom ewangelicznym na niedziele i święta całego roku liturgicznego. Dzięki temu księga ta może być doskonałą pomocą w osobistej medytacji nad Ewangelią. Może również posłużyć jako świetna pomoc kaznodziejska!
Autor w niezwykle przejrzysty sposób podejmuje najważniejsze i najtrudniejsze dla małżeństwa tematy: spłeczna rola i uznanie mężczyzny i kobiety, specyfika podejścia do pracy, bezrobocie lub nadmierne zaangażowanie zawodowe mężczyzny, praca kobiet, seksualność i różnice w jej przeżywaniu, doświadczenie zdrady, regulacja poczęć, ojcostwo, podział obowiązków w codziennym życiu, rozrywka, stosunek do pieniędzy, teściowa, strach przed wyzwoloną kobietą, Bóg i wiara.
Jest to książka, która zapewne wzbudzi protesty kobiet a znajdzie uznanie u mężczyzn. A może będzie właśnie odwrotnie?!
Kiedy małżonkowie nie są zgodni, czy kupić bilety do kina, czy krzesła do kuchni, czy nawet wycieczkę do Wenecji, to jeszcze nie ma dramatu, rozwód im nie grozi. Gorzej, gdy różnica zdań dotyczy kupna domu albo samochodu. Zwłaszcza że kobiety i mężczyźni w inny sposób robią zakupy. Mężczyźnie nie jest łatwo zrozumień, po co kupować dwudziestą parę butów, a kobiecie trudno rozróżnić, czy lepiej kupić mikroprocesor o częstotliwości 1200 czy 1800 Mhz. Tym bardziej, że mężczyzna lubi gry słowne i twierdzi, że jego żona 'wydaje', podczas gdy on 'inwestuje'. Inwestuje w dom, samochód, komputer, wiertarkę, czyli rzeczy użyteczne, a nie jakieś fatałaszki! Wydawanie pieniędzy to dziedzina, w której dobra komunikacja pomiędzy małżonkami ma kapitalne znaczenie.
Hugues Dollié jest doświadczonym wykładowcą prowadzącym sesje przysposobienia do życia w rodzinie. Prowadzi również spotkania i nauki przedmałżeńskie.
Wierzyliśmy w potęgę rozumu, w postęp i powszechnie dostępny raj dobrobytu. Wszystkie te optymistyczne idee zawiodły. Z żalem wrzuciliśmy je do lamusa.
Autor, jeden z najwybitniejszych współczesnych teologów, nie znajduje łatwego pocieszenia, twierdzi jedynie z całą mocą: warto mieć nadzieję, że życie człowieka i świat jako całość mają sens.
Z całym przekonaniem zgadzam się, że potrzebna jest dokładna rewizja teologii moralnej ? pisze Benedict Ashley. Teologia moralna winna jednak być prawdziwie teologią ? zaznacza autor ? nie zaś tylko filozofią, socjologią czy psychologią. Próbując zrozumieć i wprowadzać w życie to, co mówi do nas Bóg, musimy korzystać z danej nam przez Boga inteligencji, a wraz z nią ze wszystkich informacji i narzędzi naukowych, które dzięki niej stały się dziś dla nas dostępne, nie możemy jednak pozwolić, by ta ludzka mądrość zagłuszyła w nas głos Boga.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?