SPIS TREŚCI: PrzedmowaEl Greco coraz lepiej znany? Izabella GALICKA, Hanna SYGIETYŃSKADzieje odkrycia obrazu św. Franciszka z Kosowa Lackiego, zapewne pierwowzoru wariantu serii franciszkańskiej El Greca ks. Robert MIROŃCZUKSiedlecka Ekstaza św. Franciszka El Greca - obraz nieodkryty Iwona SZMELTERFenomen El Greca na rozdrożach bizantyjskiej i zachodniej kultury, a teoria ochrony dziedzictwa oraz konserwacji i restauracji Juliusz A. CHROŚCICKIJak i kiedy Tintoretto inspirował obrazy El Greca? ks. Andrzej WITKOLos Apostolados El Greca. Dzieło człowieka religijnego? Artur BADACHUwagi o związkach stylu El Greca i renesansowej rzeźby północnowłoskiej Zbigniew BANIAKlasyczne ramy obrazów El Greca Janusz WAŁEKCzy tylko Laokoon ? Dariusz TABOR CRTablica Prawa i Łaski - temat na przełomie średniowiecza i nowożytności. Identyfikacja wyznaniowa czy szansa dialogu? Ryszard SZMYDKIPowrót Rubensa z Włoch do Antwerpii w 1608 roku Agnieszka BENDERCzarna moda w Hiszpanii Beata PURC-STĘPNIAKPrzedstawienie czasu w malarstwie El Greca Katarzyna BRZEZINA-SCHEUERERRecepcja twórczości El Greca w Polsce pierwszej połowy XX wieku (rekonesans) Grażyna RYBAMedytacja artysty i niebo El Greca. Refleksy nowożytnej sztuki hiszpańskiej w pracach wybranych polskich twórców współczesnych Adam ORGANISTYEl Greco według Mirosława Sikorskiego Greta DZIKOWSKAMitologia w sztuce hiszpańskiej doby El Greca Irena ROLSKAW kręgu Stanisława Szczerbica i malarzy związanych z Lublinem w pierwszej połowie XVII wieku Kazimierz KUCZMANRola Dolabelli w dekoracji Zamku Królewskiego na Wawelu Jerzy ŻMUDZIŃSKIZdjęcie z krzyża Tomasza Dolabelli w kościele pw. Bożego Ciała na Kazimierzu w Krakowie (około 1635-1636) - ostatnia manifestacja weneckiego manieryzmu w malarstwie europejskim XVII wieku? Karolina SZLĘKKoronki w malarstwie hiszpańskim doby El Greca Robert ŚLUSAREKFranciscus alter Christus w nowożytnym malarstwie polskim. Próba interpretacji Krzysztof PRZYLICKIManierystyczne pejzaże fantastyczne Martena van Valckenborcha Katarzyna PONIŃSKAOfiarowanie Jezusa w świątyni w świetle nauki Kościoła katolickiego oraz na przykładzie recepcji kompozycji Federica Zuccariego w sztuce polskiej Spis ilustracji
Wyzwania pastoralne stojące przed duszpasterzami wobec umierania, śmierci i żałoby po stracie bliskiej osoby są szczególnie trudne, gdy dotyczą straty dziecka. Książka ks. dr. hab. Jana Dziedzica, prof. UPJPII, pt. Pastoralno-teologiczne aspekty straty dziecka poronionego i martwo urodzonego wpisuje się w tę właśnie problematykę badawczą. Podjęta w publikacji tematyka jest aktualna i oczekiwana w środowisku pastoralistów oraz duszpasterzy. W dotychczasowej literaturze brak jest bowiem całościowego omówienia zagadnienia śmierci dzieci w okresie prenatalnym i pastoralnego towarzyszenia jego rodzicom i rodzinie. Problematyka opracowania jest nowatorska i aktualna, wpisująca się we współczesne potrzeby i oczekiwania chrześcijan, jak również ludzi niewierzących.ks. prof. dr hab. Dariusz Lipiec Przygotowana przez ks. dr. hab. Jana Dziedzica, prof. UPJPII, książka pt. Pastoralno-teologiczne aspekty straty dziecka poronionego i martwo urodzonego zasługuje na szczególne uznanie i rekomendację, gdyż stanowi ona ważne osiągnięcie naukowe w zakresie badań pastoralno-teologicznych, jak również wpisuje się w zawsze obecną w ludzkiej egzystencji sytuację związaną z prokreacją, a zwłaszcza z delikatnym i bolesnym wydarzeniem, którym jest strata ukochanego dziecka. Monografia wpisuje się w istotne i niezwykle aktualne nauczanie Kościoła, dotyczące ludzkiego życia, jego godności, szacunku, a także misji i zadań, jakie stoją przed małżonkami i chrześcijańską rodziną.ks. dr hab. Zbigniew Zarembski, prof. UMK
Opracowanie stanowi interesujący i wartościowy materiał poszerzający wiedzę o relacjach między rodzeństwem, wskazując na wieloaspektowość i złożoność przedmiotowych zagadnień. Wartością opracowania jest również wskazanie na wiele dyscyplinarnych kontekstów. Przedstawiona problematyka wzmacnia znaczenie poszukiwań poznawczych nad podjętymi w opracowaniu zagadnieniami. Różnorodność tematów sprawia, że książka może mieć szerokie grono odbiorców. Powinna bowiem znaleźć adresatów wśród pedagogów, psychologów, rodziców, studentów i wszystkich tych, którym bliskie i ważne są kwestie związane z rozwojem człowieka w relacjach braterskich. dr hab. Danuta Opozda, prof. KUL W zakresie tak bogatego i złożonego podmiotu zainteresowań naukowych, jakim jest rodzina, istnieją obszary relatywnie mniej eksplorowane, m.in. zagadnienie rodzeństwa, które uczyniono wiodącym tematem niniejszego opracowania. Docenić należy zamysł redakcyjny, aby bliskość więzów krwi pomiędzy dziećmi w ramach rodziny ukazać jako wartość interpretowaną wielowymiarowo, co znajduje odzwierciedlenie w strukturze opracowania. Problematyka więzi nabiera szczególnego znaczenia w czasie trwania pandemii SARS-CoV-2, faktu biomedyczno-społeczno-kulturowego nacechowanego piętnem długoterminowej izolacji społecznej. dr hab. Renata Zubrzycka
Książka, którą oddajemy do rak czytelników stanowi rezultat współpracy badawczej doktorantów Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II i przedstawicieli różnych dyscyplin w polskich ośrodkach naukowych. Składają oni hołd "Solidarności" i patrzą na solidarność z perspektywy czasów nowych, w których dziś przyszło nam żyć. Patrzą przez pryzmat nowych wydarzeń, które prowokują wnikanie w społeczny wymiar rzeczywistości, jaka jest solidarność zarówno miedzy pojedynczymi ludźmi, jak i rozmaitymi grupami ludzkimi.Znamienne jest w tej książce to, że większość jej autorów łączy solidarność z chrześcijańskim stylem życia, choć przecież wiadomo, że chrześcijaństwo nie ma monopolu na jedynie ważne i powszechnie obowiązujące rozumienie solidarnego stylu życia, że przykład głębokiej solidarności międzyludzkiej niejednokrotnie dają także niechrześcijanie. Jednakże nie sposób zakwestionować tezy, że to właśnie personalistyczne rozumienie człowieka, w XX wieku tak mocno promowane właśnie przez myślicieli par excellence chrześcijańskich, w najbardziej znaczącej mierze odsłoniło wielkie dobro, jakie odkrywamy w pojęciu solidarności, a także w solidarnym stylu życia, które nigdy nie powinno być życiem przeciwko komuś, lecz zawsze dla kogoś.
SPIS TREŚCI: Anna GĄSIOR, ks. Janusz KRÓLIKOWSKIKsiądz Władysław Longin Chotkowski - badacz kasat klasztornych w Galicji. Wprowadzenie PRACE KS. WŁADYSŁAWA CHOTKOWSKIEGO11. Ze studiów w Archiwum Ministerstwa Wyznań i Oświaty w Wiedniu do historii klasztorów w Galicji12. Ostatnie lata benedyktynów w Tyńcu. Przyczynek do dziejów Wszechnicy Jagiellońskiej13. Powrót i powtórne zniesienie jezuitów w Galicji 1820-1848. Na podstawie archiwaliów rządowych14. Streszczenie pracy: Powrót i zniesienie jezuitów w Galicji 1820-184815. Historia polityczna dawnych klasztorów panieńskich w Galicji (1773-1848)16. Dzieje klasztorów i monasterów galicyjskich w czasach rozbiorowych. Część I: Zakony doszczętnie zniesione17. Grabieże kościelne w Galicji18. Redukcje monasterów bazyliańskich w Galicji19. Streszczenie pracy: Redukcje monasterów bazyliańskich w Galicji10. Dzieje klasztorów i monasterów galicyjskich (1780-1848)11. Księcia prymasa Poniatowskiego spustoszenia kościelne w Krakowie. Przyczynek do dziejów uniwersytetu12. Streszczenie pracy: Księcia Prymasa Poniatowskiego spustoszenia kościelne w Krakowie. Przyczynek do dziejów uniwersytetu Indeks nazwiskIndeks miejscowości
SPIS TREŚCI: Wstęp I.OBOJĘTNOŚĆ I WRAŻLIWOŚĆ JAKO PROBLEM FILOZOFICZNY Jacek BRECZKOKilka zastosowań empatii w kwestiach filozoficznych Magdalena ŻARDECKAWrażliwość jako zdolność dostrzegania moralnych aspektów rzeczywistości: Freud - Hildebrand - Levinas Barbara ŻMUDA-FRYDRYCHOWSKAObojętność ponowoczesnego człowieka Grażyna BILIKWrażliwość jako istota doświadczenia estetycznego II.PRZEJAWY OBOJĘTNOŚCI I WRAŻLIWOŚCI W ŻYCIU PUBLICZNYM Justyna STECKOHomo axiologicus a obojętność moralna w życiu społecznym - spojrzenie z perspektywy etyki praktycznej Witold NOWAKRzecz jako pamiątka. Esej z filozofii historii Zbigniew WALESZCZUKSensibilitat und Motivation zum sozialen Handeln in der Auffassung Karol Wojtylas Przemysław BUKOWSKIWrażliwość władzy na obywatelskość - zasada pomocniczości w ujęciu Chantal Delsol Katarzyna CIKAŁA-KASZOWSKAObojętność moralna jako odpowiedź na pytanie o wrażliwość jednostki Dorota RUCIŃSKAKlęska żywiołowa - przejawy wrażliwości i obojętności Paulina WĄŻ-BIGOSWrażliwość i obojętność w obliczu zjawiska terroryzmu Agnieszka JANASObojętność i wrażliwość jako reakcje na sytuacje graniczne Robert SROKAZasada niepowodowania cierpienia w etyce biznesu Jan KALAJTZIDISMyśl globalnie, działaj lokalnie - o etycznej konsumpcji III.PRZEZWYCIĘŻYĆ OBOJĘTNOŚĆ Jakub SYNOWIECLaudato si' czy farmagedon? Mariusz MAKOWSKIPoprzez fotografię do drugiego człowieka: czytanie obrazów jako forma empatii Paulina BIEGAJWyrwanie z obojętności. Napotkanie drugiego w filozofii dramatu Józefa Tischnera Tadeusz CHROBAKKonteksty wrażliwości i obojętności w polityce Noty o autorach
utorzy zdefiniowali swój przedmiot analizy jako ponowoczesne ucieleśnienie biblijnej wieży Babel. Innymi słowy, chodziło im o wskazanie, jak procesy globalizacji, neutralizacji pojęć aksjonormatywnych, zasady politycznej poprawności i tolerancji przeorały współczesne społeczeństwo. Przykładów tego wpływu nie ograniczają do społeczeństwa polskiego, lecz powołują się na sytuacje innych krajów europejskich oraz Stanów Zjednoczonych. /.../ Praca jest interesującą próbą diagnozy i analizy współczesnego świata oraz syntezą podejścia teotropicznego i socjologicznego. Dlatego uważam, że nie powinna pozostać w maszynopisie, lecz powinna zostać wydana w formie książkowej i udostępniona czytelnikom. Dr hab. Lucjan Miś Przedstawiona monografia stanowi ciekawe zestawienie dwóch płaszczyzn: fideistycznej, gdzie biblijna wieża Babel ukazuje wiarę w możliwości człowieka, próbującego zmierzyć się z samym Bogiem. Druga z nich to swoisty napór idei i wysiłków czyniących człowieka samowystarczalnym i niezależnym od Stwórcy. Osoby autorów oraz przyjęta struktura pracy zapowiada ciekawą narrację. Świadczą o tym problemy podejmowane w 10 odsłonach (rozdziałach), które zawartością treści zarówno się przeplatają, jak również występują w opozycji. /.../ Mamy tu do czynienia z płynną narracją w duchu dialogu pomiędzy tym, co było (biblijna wieża Babel) a tym, co jest - ponowoczesną rzeczywistością społeczną. Dr hab. Małgorzata Duda, prof. UPJPII
...) monografia dotyczy szeroko rozumianych zagadnień związanych z mediacją w różnych obszarach funkcjonowania ludzi. Zaprezentowane treści zostały ukazane w interdyscyplinarnej perspektywie: psychologów, pedagogów, prawników, pracowników socjalnych, w tym praktykujących mediatorów i trenerów mediacji. Dlatego należy podkreślić nie tylko walory poznawcze książki, ale również praktyczne, użyteczne z punktu widzenia osób zainteresowanych alternatywnymi sposobami rozwiązywania konfliktów oraz wykorzystujących narzędzia mediacyjne w pracy zawodowej i życiu osobistym. (dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, prof. UMCS) (...) monografia jest potrzebną na polskim rynku publikacją, z której czytelnik zarówno obeznany z tematem, jak i laik może się wiele nauczyć. Podejmowane w monografii zagadnienie mediacji jest na polskim gruncie relatywnie mało znane i to zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Zebrane w monografii teksty uzupełnią ważną lukę w zakresie zagadnień związanych z mediacjami i zdecydowanie przyczynią się do wzrostu zainteresowania oraz - mam nadzieję - również praktycznego zastosowania mediacji w sytuacjach, gdy jest to możliwe. (...) Publikacja z pewnością spotka się z żywym zainteresowaniem zarówno mediatorów jak i osób podejmujących proces mediacji. Może również z powodzeniem stanowić uzupełnienie materiałów dla studentów w procesie edukacji i poszerzania wiedzy na temat mediacji. (dr hab. Joanna Mysona Byrska, prof. UPJPII)
SPIS TREŚCI: Wykaz skrótówWykaz tabelWykaz ilustracjiBibliografia Wstęp Rozdział IKonwikty teologiczne w dwudziestoleciu międzywojennym1. Sytuacja wydziałów teologicznych na uniwersytetach w Polsce po I wojnie światowej2. Powstanie i organizacja konwiktów Rozdział IIZasady funkcjonowania i podstawy materialne1. Regulamin zakładu2. Uposażenie Rozdział IIIDziałalność konwiktu i "Theologicum" w latach 1919-19391. Rozwój konwiktu do 1939 roku2. Charakterystyka studentów3. Rola "Theologicum" Rozdział IVSylwetki wychowawców i konwiktorów1. Wychowawcy2. Konwiktorzy Zakończenie ANEKSY1. Regulamin Konwiktu dla słuchaczów duchownych Uniwersytetu Lubelskiego2. Streszczenie tymczasowego regulaminu Konwiktu Teologicznego przy Fakultecie Warszawskim3. Zasadnicze punkty, dotyczące Konwiktu Teologicznego przy Uniwersytecie Warszawskim, przy umowie z ks. ks. Misyonarzami prowincji Polskiej na rok 19184. Statut funduszu zapomogowego imienia Benedykta XV przy Konwikcie teologicznym w Warszawie5. Ustawy Kollegium Teologicznego Św. Krzyża w Warszawie DODATEK6. Plany i regulaminy dzienne7. Wykaz konwiktorów w latach 1918-19398. Wywiady z konwiktoramia. Wywiad z ks. prof. Antonim Liedtkemb. Wywiad z ks. prof. Janem Stępniem IlustracjeIndeks osobowyIndeks geograficznyIndeks rzeczowy
Autor encykliki Centesimus annus ukazał fenomen "rzeczy nowych" w globalizującym się świecie, którego oblicze pod koniec XX stulecia coraz wyraźniej przybierało kształt ponowoczesności. Uczynił to w duchu wierności zasadzie, polegającej na uznaniu katolickiej nauki społecznej za narzędzie ewangelizacji [... ]. Zważywszy na cele każdej autentycznej polityki społecznej, nie sposób nie zauważyć, że troska o ich realizację kryje się w każdej encyklice społecznej. ,,Społeczny" głos papieży, w szczególności św. Jana Pawła II, ale także jego następców, Benedykta XVI i Franciszka, ukierunkowany jest na obronę prawdy o człowieku, która domaga się poszanowania jego godności, co przekłada się na respektowanie zasad miłości i sprawiedliwości społecznej, budowanie autentycznego pokoju społecznego jako warunku realizacji dobra wspólnego. Pod tym względem niezwykle ważne są słowa św. Jana Pawła II wypowiedziane w Cen tesimus annus, że do prawdziwego dobra, także dobra wspólnego definiującego sens polityki, prowadzi tylko taka wolność, która podporządkowana jest prawdzie [... ]. Święty Jan Paweł II wyraził przekonanie, że poza Ewangelią nie ma prawdziwego rozwiązania jakiejkolwiek kwestii społecznej, zaś "rzeczy nowe" mogą tylko w niej odnaleźć swoją przestrzeń prawdy i odpowiedni fundament moralny. Niechaj duch społecznego nauczania św. Jana Pawła II przeniknie współczesną politykę społeczną właśnie z uwagi na autentyczne dobro człowieka, stworzonego na obraz i podobieństwo Boże! (fragment Przedmowy kard. Gerharda Miillera, prefekta Kongregacji Nauki Wiary)
SPIS TREŚCI: Wstęp KATARZYNA ZIELIŃSKA, MAREK KLUZRodzina środowiskiem życia i rozwoju człowieka URSZULA BEJMARola i znaczenie pracy w życiu człowieka na kanwie encykliki Laborem exercens JANUSZ KRÓLIKOWSKIHumanizm pracy. Filozoficzno-teologiczne podstawy godności każdej pracy MAREK KLUZ, ARTUR SYLWESTER SŁOMKAWychowawczy wymiar pracy ROBERT KANTORPrawo do sprawiedliwej płacy przeciwwagą ekonomii wykluczenia JÓZEF MŁYŃSKIRodzina między pracą a migracją zarobkową w analizie społeczno-socjologicznej WŁADYSŁAW MAJKOWSKIWybrane aspekty ubóstwa polskich rodzin CZESŁAW NOWAKEkonomiczne i społeczne znaczenie zatrudnienia w rolnictwie na przykładzie wybranych państw UE LESZEK RUDNICKIZarządzanie finansami w gospodarstwach domowych ROMAN GAWLIKDylematy rodzin wobec pracy i płacy w Austrii IRENEUSZ STOLARCZYKMiłość i sprawiedliwość - zasady kształtujące życie społeczne ANDRZEJ TUREKMedia w rodzinie - rodzina w mediach. Wzajemne relacje w aspekcie etycznym BARTOSZ BĄKStawać się w pełni człowiekiem... Rodzina a świat środków społecznego przekazu - refleksja pastoralna MAREK KLUZ, ARTUR SYLWESTER SŁOMKAMałżeństwo jako wyraz pełnej realizacji miłości między mężczyzną a kobietą
Niniejsza publikacja została pomyślana jako kompendium wiedzy dla duchowieństwa o dialogu zbawienia podejmowanym przez Kościół. Dwa pierwsze rozdziały wyjaśniają , czym jest dialog, jaki charakter ma dialog zbawienia. Kolejne dwa rozdziały analizują szczegółowo eklezjologiczne aspekty dialogu. Ostatnie dwa rozdziały omawiają zagadnienie dialogu wewnętrznego w Kościele, m.in. problem dialogu hierarchii z laikatem, dialog ekumeniczny, dialog z religiami niechrześcijańskimi oraz dialog z niewierzącymi. /z Streszczenia/
Ochrona danych osobowych w Kościele katolickim w Polsce jest zagadnieniem, które nabrało nowego znaczenia w związku z regulacją europejską (RODO) i relacjami z państwem. Skutkiem tych nowych regulacji jest Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski z dnia 13 marca 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim. Drugi tom komentarza do Dekretu obejmuje cześć 3, czyli "Zagadnienia ogólne. Artykuły 1-5". Jest to krytyczna prezentacja podstawowych instytucji prawa kościelnego dotyczącego ochrony danych osobowych w Polsce. Z tej racji, że komentowane przepisy zawierają zagadnienia kluczowe i fundamentalne (np. zakres przedmiotowy i podmiotowy Dekretu, definicje), tom ten ma szczególne znaczenie dla rozumienia procesów przetwarzania danych i praktyki ochrony danych oraz prywatności w Kościele.
Ochrona danych osobowych w Kościele katolickim w Polsce jest zagadnieniem, które nabrało nowego znaczenia w związku z regulacją europejską (RODO) i relacjami z państwem. Skutkiem tych nowych regulacji jest Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski z dnia 13 marca 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim. Niniejszy pierwszy tom obejmuje zagadnienia wstępne (cześć 1) i komentarz do preambuły tego Dekretu (cześć 2).
Kryzys kapłaństwa w Kościele katolickim skłania do poszukiwania środków zaradczych. Publikacja daje podstawy biblijne do całościowego (integralnego) ujęcia kapłaństwa inspirowanego myślą teologiczną Jeana Galota SJ, które pozwala zrozumieć źródła kryzysu. W badaniach zastosowano analizę porównawczą interpretacji odpowiednich tekstów biblijnych przedstawionych przez Galota z interpretacjami proponowanymi przez najnowsze komentarze biblijne. Wynika z niej aktualność jego sposobu pojmowania kapłaństwa w ogóle, kapłaństwa Chrystusa oraz kapłaństwa Jego uczniów (kapłaństwa służebnego lub hierarchicznego oraz kapłaństwa powszechnego lub wspólnego). Ujęcie integralne, oprócz podstaw biblijnych, obejmuje także naukę Kościoła na temat kapłaństwa, główne ujęcia teologiczne oraz teologię sakramentu święceń, których prezentacja jest planowana w kolejnych publikacjach.
Ewangelia - Proroctwo - NadziejaTa triada - hasło Roku Życia Konsekrowanego 2015 - zblokowana łącznikami w jedną całość stanowi "generalny klucz" do różnych obszarów życia konsekrowanego; można nim otwierać przestrzeń historyczną, teologiczną, socjologiczną, duchową, misyjną, profesyjną czy wspólnotową. Z Ewangelii bowiem życie konsekrowane bierze swój początek, żyje proroctwem i niesie nadzieję. Pełniąc misję kapłańską konsekrowani wielbią Boga ewangeliczną konsekracją; w misji prorockiej są głosem Boga; w misji pasterskiej poddają się działaniu Ducha Świętego, który ożywia nadzieję. Ewangelia jest fundamentem życia konsekrowanego jako confessio trinitatis; proroctwo objawia je jako signum fraternitatis; a nadzieja uzdalnia do servitium caritatis i konkretnej służby człowiekowi.
Prezentowane teksty są owocem II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu "Człowiek w relacji do...", której tematem był Autorytet. Odbyła się ona on-line z powodu panującej epidemii koronawirusa COVID-19 w dniu 21 maja 2020 roku. Zorganizowana została przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Interdyscyplinarne Koło Naukowe Myśli Personalistycznej Jana Pawła II "Traditio" oraz Katolickie Stowarzyszenie "Civitas Christiana". Udział w niej wzięli głównie doktoranci z różnych uczelni wyższych w Polsce. Miała ona charakter interdyscyplinarny, temat autorytetu został podjęty na płaszczyźnie teologicznej, filozoficznej, społecznej, pedagogicznej, rodzinnej, literackiej.Autorytet stanowi ważny element w naszym życiu. Oznacza on ogólnie uznaną powagę, znaczenie, szacunek, wpływ, jakie posiada jakaś osoba czy instytucja ze względu na swe kompetencje i wiarygodność. Autorytet stanowi punkt odniesienia, wzorzec, wyznacza standardy, pełni funkcję mistrza prowadzącego innych do doskonałości w różnych wymiarach - ogólnym, dotyczącym sztuki życia, naszego człowieczeństwa lub bardziej szczegółowym, odnoszącym się do konkretnych umiejętności. Potrzebujemy autorytetów w każdej dziedzinie, bo uczymy się głównie przez naśladowanie nie tylko w wieku dziecięcym, ale także i w dalszych latach, dlatego że człowiek wciąż się uczy./ze Wstępu/
Rodzina jako wspólnota osób potrzebuje wzajemnej troski i dbałości, zaangażowania, ale nade wszystko respektowania własnej hierarchii wartości, która wyrasta z systemu wartości uniwersalnych. Wszystko to razem wzięte stanowi o tym, że rodzina jawi się jako przestrzeń uczenia się życia, daje poczucie bezpieczeństwa czy wreszcie jest miejscem kształtowania osobowości wszystkich jej członków.Książka, którą oddajemy w ręce czytelników, jest zbiorowym namysłem wielu autorów nad różnymi aspektami życia rodzinnego. Jednak szczególnym zwornikiem tego twórczego procesu są osoby, których miejsce w rodzinie bierze się nie tyle z mocy aktu ich własnej decyzji, co z faktu przyjęcia decyzji innych osób. Teściowie, bo o nich mowa, w momencie podjęcia decyzji o zawarciu małżeństwa przez ich dzieci stają przed koniecznością akceptacji kolejnej roli, jaką przychodzi im pełnić w życiu rodzinnym.
Wyjątkowym i niewątpliwie najważniejszym okresem roku liturgicznego dla chrześcijan tradycji zachodniej jest Święte Triduum Paschalne i poprzedzające go dni Wielkiego Tygodnia. Liturgia tego czasu wspomina i zarazem uobecnia wydarzenie paschalne Jezusa Chrystusa, którego kulminacją jest męka, śmierć i chwalebne zmartwychwstanie.Celebracje Wielkiego Tygodnia i Triduum Paschalnego mają niezwykle bogatą historię i dzięki tradycji przekazywanej kolejnym pokoleniom wierzących w Chrystusa ukazują piękno i splendor (ars celebrandi) kształtujących się obrzędów upamiętniających paschę (pesach) Mesjasza.Celem niniejszej książki jest przybliżenie liturgii Wielkiego Tygodnia, zawartej w rzymskich księgach liturgicznych w niezwykle interesującym - choć jeszcze w polskiej literaturze liturgicznej rzadko podejmowanym i mało znanym - okresie od VIII do XII wieku.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?