SPIS TREŚCIWstęp 51. Istota filozofii w kontekście genezy dziennikarstwa 92. Początek racjonalnego poznania i komunikowaniainformacji o świecie 173. Początek filozofii jako próba odkrycia prawdy o świecie 193.1. Tales z Miletu i mit medialny 203.2. Anaksymander i sens dziennikarstwa 223.3. Anaksymenes i lokowanie informacji 243.4. Anaksagoras i racjonalność dziennikarstwa 273.5. Heraklit i dialektyka w mediach 313.6. Pitagoras i przekazy tematyczne w mediach 343.6. Parmenides i byt medialny 403.7. Zenon z Elei i medialne alter ego . 443.8. Melissos z Samos i kultura mediów 483.9. Empedokles i bycie w sieci 523.10. Demokryt i dziennikarskie możliwości poznania 564. Drugi okres filozofii starożytnej okres humanistyczny.Człowiek i media, czyli etyka mediów 614.1. Sokrates i prawda o człowieku 624.2. Sofiści współcześni dziennikarze? 794.1.1. Protagoras i współczesny dziennikarz 834.1.2. Gorgiasz i relatywizm poznawczy 854.3. Platon i możliwość prawdy w mediach 944.4. Arystoteles i retoryka dziennikarska jako droga do prawdy 116 5. Trzeci okres filozofii starożytnej okres klasyczny, okresszkół filozoficznych, czyli praktyka prawdy nie tylko dla nadawcy 1375.1. Stoicy i dojrzały odbiorca mediów 1375.2. Epikureizm i postprawda 1415.3. Sceptycy i możliwość poznania prawdy w mediach a pluralizm mediów 1465.4. Cynicy i ekshibicjonizm medialny 148Zakończenie 153Bibliografia 155Abstrakt 157Abstract 159
Wstęp 51. Pojęcie osoby ludzkiej w fenomenologii Edmunda Husserla 151.1. Potrzeba nowej filozofii osoby ludzkiej 151.1.1. Krytyka naturalizmu 151.1.2. Krytyka historyzmu i filozofii światopoglądowej (Weltanschaungsphilosophie) 181.1.3. Kryzys człowieczeństwa potrzeba nowej filozofii osoby ludzkiej 201.1.4. Przejście od nastawienia naturalnego do nastawienia personalistycznego 231.2. Człowiek jako korelat konstytucji przyrody istot żywychposiadać ciało (Krper) a być ciałem (Leib) 271.2.1. Człowiek jako część przyrody w sensie węższym bryła cielesna (Krper) 271.2.2. Człowiek osoba empiryczna jako część przyrody w sensie szerszymdusza, Leib ciało obdarzone duszą 281.2.3. Samoprezentacja ciała jako klucz do rozumienia intersubiektywnejwarstwy duszy 321.2.4. Konstytucja realnego przedmiotu psychicznego we wczuciujako antycypacja wczucia w inne osoby 361.3. Osoba jako konstytutywny korelat Ja osobowego 411.3.1. Ja osobowe jako osoba a Ja transcendentalne 411.3.2. Osoba i jej świat otoczenia 461.3.3. Czyste Ja a Ja osobowe jako Ja historyczne 521.3.4. Ja osobowe jako Ja społeczne 611.4. Pojęcie osoby w kontekście problematyki osobowej intersubiektywności 651.4.1. Osoba w związku intersubiektywno-psychofizycznym, Fremderfahrung 651.4.2. Poziomy intersubiektywności osobowej i rodzaje wewnętrzności 681.4.3. Teoria intersubiektywności osobowej a zagadnienie monady 731.5. Konstytucja światowych struktur interpersonalnych czas osobowy, światżycia (Lebenswelt) 822. Pojęcie osoby ludzkiej w filozofii Józefa Tischnera 912.1. Potrzeba nowej filozofii osoby 912.1.1. Krytyka systemowego i redukcjonistycznego myślenia o osobie 912.1.2. Krytyka substancjalizacji osoby ludzkiej 952.1.3. Krytyka wybranych redukcjonistycznych ujęć osoby ludzkiej 1002.1.4. Znaczenie fenomenologii dla koncepcji osoby 1042.2. Problematyka osoby w kontekście fenomenologii świadomościegotycznej zagadnienie pierwotności egotycznej 1072.2.1. Zagadnienie pierwotności resp. wtórności w sferze świadomości w ogóle 1072.2.2. Typy pierwotności resp. wtórności 1112.2.3. Sposoby prezentacji treści konscjentywnych jako formy samowiedzyJa aksjologicznego jako Ja pierwotnego dla Ja osobowego 1182.2.4. Solidaryzacja egotyczna a Ja aksjologiczne jako Ja pierwotnedla Ja osobowego 1312.3. Osoba w świecie wartości 1412.3.1. Osoba jako byt-dla-siebie 1412.3.2. Osoba w kontekście zasady personalistycznej 1442.3.3. Osobowy wymiar pracy człowieka jako rozmowy 1502.4. Osoba jako podmiot dramatu problematyka intersubiektywności 1532.4.1. Osoba w kontekście doświadczenia spotkania 1532.4.2. Osoba jako istota dramatyczna 1562.4.3. Dialogiczny wymiar osoby 1592.4.4. Ludzki świat otoczenia osoba na scenie dramatu oraz czas dramatyczny 1632.5. Osoba w kontekście agatologicznym 1672.5.1. Cielesny wymiar osoby 1672.5.2. Osoba a problem monady 1722.5.3. Relacja międzyosobowa w agatologicznym porządku świata życia 1753. Husserl Tischner. Rozumienie osoby podobieństwa i różnice 1813.1. Potrzeba nowej filozofii osoby 1813.1.1. Znaczenie kryzysu rozumienia osoby ludzkiej 1813.1.2. Kryzys myślenia o osobie ludzkiej kryzys racjonalizmu 1853.1.3. Potrzeba nowej filozofii osoby. Znaczenie fenomenologii 1913.2. Problematyka osoby ludzkiej w kontekście fenomenologicznymświadomość, podmiotowość, egologiczność 1983.2.1. Świadomość jako konstytutywne źródło sensu bycia osobą ludzką 198 [...]
Spis treści Wprowadzenie do Dzieł filozoficznych:Karol Wojtyła jako filozof . 5Na drodze ku filozofii 6W żywiole badań filozoficznych . 11Ogólna charakterystyka filozofii Karola Wojtyłyi dalsze perspektywy jej zastosowania .. 15Zakończenie . 17Bibliografia 18 Wprowadzenie do tomu 1:W poszukiwaniu doświadczalnych podstawetyki normatywnej 21Spotkanie z fenomenologią .. 22Scheler jako krytyk Kanta . 26Doświadczenie i powinność moralna 28Ku etyce empirycznej i normatywnej 30Filozofia jako transfenomenologia .. 32Bibliografia .. 36 Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiejprzy założeniach systemu Maxa Schelera .. 39Spis treści .. 43Geneza i sens zagadnienia . 45Analiza porównawcza . 72Stosunek wartości moralnych do osoby 107Religijny charakter wartości etycznych . 146Tezy końcowe .. 169Bibliografia . 177RSUM 181 Uwagi edytorskie, odmiany tekstu, objaśnienia .. 191Uwagi edytorskie .. 193Odmiany tekstu .. 197Wykaz skrótów .. 289Dodatek 291Wprowadzenie . 293Notatki i tumaczenieDer Formalismus in der Ethik und die Materiale Wertethik.Neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen PersonalismusMaxa Schelera .. 297Uzupełnienia do tekstu.. 727Podręczny słowniczek do pracy habilitacyjnej .. 737
Niniejsza publikacja zawiera edycję starodruku pt. Pieśni nabożne na święta uroczyste według porządku Kościoła Ś Katolickiego na cały rok z wielką pilnością zebrane. Przydane są niektóre Psalmy Dawidowe ku śpiewaniu ludziom zwyczajne. W Krakowie, u Antoniego Wosińskiego, 1627, podłużne 16o, k. 176 z unikatowego egzemplarza z Biblioteki Eskurialu koło Madrytu (Real Biblioteca de San Lorenzo de El Escorial, sygn. B. O-VIII.29). Publikowany w tej edycji kancjonał zawiera materiał pieśniowy ułożony według okresów roku liturgicznego: są tu pieśni adwentowe 25 (dwadzieścia polskich i pięć łacińskich), na Boże Narodzenie 15 (dziewięć polskich, sześć łacińskich), o Męce Pańskiej 10 (dziewięć tekstów polskich i jeden łaciński), na Kwietną Niedzielę (Palmową) dwa (jeden polski i jeden łaciński), na Wielki Tydzień cztery (jedna polska i trzy łacińskie), o Zmartwychwstaniu Pańskim 10 (siedem tekstów polskich i trzy łacińskie), o Duchu Świętym cztery (trzy polskie i jedna łacińska), na Boże Ciało siedem (pięć polskich i dwa łacińskie), Psalmy Dawidowe 43 (wszystkie są w języku polskim) i pieśni rozmaite 25 (18 polskich i siedem łacińskich). W sumie zbiór zawiera 145 śpiewów, w tym 116 w języku polskim, a 29 w łacińskim. Układ śpiewów w poszczególnych działach jest dowolny, nienumerowany ani nieuporządkowany alfabetycznie. Ponadto repertuar polski jest przemieszany z łacińskim. Najczęściej teksty polskie są zamieszczone obok swoich łacińskich odpowiedników.
Monografia Społeczne konteksty rodziny podejmuje tematykę w trzech aspektach: prawa, polityki społecznej i wychowania. Punktem wyjścia jest prawo do zawarcia małżeństwa konkordatowego przez wiernego Kościoła katolickiego w Polsce, możliwość zawarcia małżeństwa kanonicznego bez skutków cywilnych. W dalszej części podejmuje problematykę przestrzegania zasad moralnych w działalności politycznej, rolę kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole oraz wpływu współczesnych migracji zarobkowych na więź małżeńską i rodzinną z uwzględnieniem skutków pozytywnych i negatywnych rozłąki w małżeństwie i rodzinie. Druga część dotyczy zagadnień społecznych, socjalnych uwarunkowań życia rodzinnego osób u kresu życia, opieki i komunikacji w usługach społecznych, pracy socjalnej rozumianej jako obszaru wsparcia społecznego rodziny dysfunkcyjnej, bezpieczeństwa socjalnego rodziny w obszarze polityki społecznej oraz pracy socjalnej w strukturze zarządzania pomocą społeczną. W ostatniej części podjęty został społeczny wymiar egzystencji ludzkiej w procesie wychowania. Zarysowano także analizę pracy i wychowania jako wyraz troski o człowieka. Ponadto wskazano na wychowanie do fundamentalnych wartości społecznych i moralnych w rodzinie stanowiących wyzwanie dla współczesnej cywilizacji.
Autorzy niniejszej publikacji pochylili się w swoich rozważaniach nie tylko nad różnymi ujęciami rodziny, lecz także nad problemami społecznymi i ekonomicznymi, jakie istnieją w dzisiejszym państwie. Wszystkie rozważania mają w tle problem migracji i zmian społecznych, jakie ona niesie. Rodzina jest bowiem fundamentem społeczeństwa, sercem wspólnoty państwowej, a gdy się zmienia, zmienia się również społeczeństwo. Na skutek migracji rodziny stają się wielokulturowe czy wielojęzyczne, rozsiane po różnych częściach świata. Istotne jest więc przeanalizowanie przygotowania do takich zmian instytucji, które mają za zadanie pomóc rodzinie i ją wspierać.
Niniejsza praca ma charakter systematycznej analizy znanych współcześnie świadectw kultu św. św. Chionii, Irenie i Agape macedońskich męczennic z czasów Dioklecjana. W zasadniczej mierze opiera się ona na szeroko rozumianych źródłach pisanych (włączając w to zabytki epigrafiki), powstałych na przestrzeni od IV do XIX stulecia w zachodnim i wschodnim kręgu kulturowym. Przy czym najobszerniejsze z analizowanych tekstów zostały wraz z autorskimi tłumaczeniami załączone do pracy w formie aneksów. W miarę potrzeb przywołano również najistotniejsze dzieła sztuki, związane z postaciami greckich świętych i datowane na okres od średniowiecza do baroku. W toku analizy uwzględniono także zagadnienie istnienia dwóch wersji historii męczennic oraz problem błędnej identyfikacji hagiograficznej greckich świętych z postaciami o takich samych imionach. Całość rozważań posłużyła natomiast do udzielenia odpowiedzi na dodatkowe pytanie czy wbrew postulatom części badaczy (m.in. P. Browna, M. Eliade, E. Gibbona) rozwój kultu męczenników mógł następować niezależnie od inicjatywy możnych protektorów, działających z pobudek ekonomiczno-politycznych.
ks. Władysław Szewczyk Recepcja w diecezji tarnowskiej nauczania ojca świętego Jana Pawła II o rodzinie w adhortacji apostolskiej Familiaris consortio Jacek Pulikowski Ewangelizacja własnej rodziny Renata Smoleń Rola przebaczenia w rodzinie chrześcijańskiej ks. Piotr Cebula Kapłaństwo i małżeństwo analogia i jej konsekwencje ks. Andrzej Jasnos Święty Paweł z Pryscyllą i Akwilą. Współpraca duchownych i świeckich w duszpasterstwie małżeństw i rodzin Józef Młyński, Katarzyna A. Białecka-Urbańska Poradnictwo rodzinne obszarem wsparcia i bezpieczeństwa rodzin polonijnych na emigracji ks. Marek Kluz Służba w perspektywie chrześcijańskiego wychowania w nauczaniu papieży Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka Bogumiła Olejnik Służba życiu Agnieszka Katarzyńka Metody rozpoznawania płodności jako istotny obszar pracy doradcy życia rodzinnego w świetle adhortacji Familiaris consortio Zuzanna Pyryt Prawna ochrona życia na tle polskich zmian legislacyjnych od lat 80. XX wieku
Pierwszy tom Dzieł teologicznych zawiera najwcześniejsze dzieła ks. Wojtyły osnute wokół osoby św. Jana od Krzyża, mającej znaczący wpływ na intelektualny i duchowy rozwój przyszłego papieża. Twórczość poświęcona hiszpańskiemu mistykowi z XVI wieku była dotąd wydana tylko po części, nigdy nie doczekała się systematycznego opracowania. Toteż w pierwszym tomie Dzieł teologicznych odnajdujemy zarówno znane, jak i nigdy dotąd niepublikowane młodzieńcze dzieła przyszłego papieża Jana Pawła II. Publikacja zawiera teksty w języku łacińskim i polskim. Zamiarem redaktorów, poza prezentacją dostępnych źródeł, było zbadanie warsztatu naukowego Karola Wojtyły, ustalenie metody jego pracy oraz wskazanie na czynniki, które ukształtowały jego przyszły humanistyczny, chrześcijański personalizm.(ks. prof. dr hab. Robert Skrzypczak)
Niniejsza monograficzna księga poświęcona jest nie tylko upamiętnieniu postaci Jana Pawła II, popularyzacji jego dziedzictwa, ale przede wszystkim naukowej refleksji dotyczącej różnych aspektów myśli i nauczania świętego papieża. Niektórzy pamiętają jeszcze, jak spontanicznie w społeczności akademickiej Krakowa i całej Małopolski narodziła się przed czternastu laty myśl organizowania Dni Jana Pawła II.
W niniejszej książce podjęto próbę obrony tezy, że można powiązać myśl etyczną Thomasa Nagela z elementami neoarystotelesowskiej etyki cnót, co może być przydatne i inspirujące zarówno dla etyki cnót, jak i w odniesieniu do koncepcji samego Nagela. Książka obejmuje trzy główne obszary badań: filozofię moralną Nagela, etykę cnót oraz współczesne badania w obszarze nauk empirycznych, głównie w zakresie szeroko rozumianej kognitywistyki. Podejście interdyscyplinarne umożliwia uzyskanie nowej perspektywy i pozwala ukazać podstawowe problemy filozoficzne w szerszym kontekście. Autorka wyraża nadzieję, że takie ujęcie w pewnym stopniu przyczyni się do wykazania, że model racjonalistyczny może współistnieć z elementami etyki cnót i może uwzględniać rolę emocji w procesie motywacji.
Odkąd święty Paweł w Liście do Efezjan, nawiązując do tajemnicy wydania się Chrystusa za Kościół, określił małżeństwo mianem wielkiej tajemnicy (5,32), nabrało ono wyjątkowego nowego znaczenia religijnego. Stało się w Chrystusie i Kościele źródłem łaski i uświęcenia dla małżonków, czego nie są w stanie przekreślić żadne ataki, na które zostało wystawione małżeństwo w ciągu kilku ostatnich wieków. Pod wpływem tych ataków rozwinęła się w ramach teologii bardzo bogata i wszechstronna refleksja nad małżeństwem, zostały pogłębione jego źródła biblijne, utrwaliły się jego podstawy doktrynalne, pogłębiona została refleksja moralna broniąca jego godności, a całość jest dopełniana przez duchowość, ukazującą małżeństwo jako źródło świętości. Wiek XX w teologii może być nawet uznany za wiek teologii małżeństwa. Biorąc pod uwagę potrzeby dzisiejszego Kościoła, a w nim konkretnych wierzących, staje przed teologami zadanie dalszego kontynuowania dobrze rozpoczętego dzieła. Tylko w ten sposób wielka tajemnica małżeństwa nie straci swojego znaczenia ludzkiego oraz blasku religijnego, czerpanego z tajemnicy Chrystusa i Kościoła.
Autor w zwięzłej i przystępnej formie przybliża współczesnemu czytelnikowi Biblii trudne i wielowątkowe aspekty starotestamentowej prawdy o ojcostwie Boga, podkreślając jej wagę, aktualność i zbawczy uniwersalizm, który sprawia, że w obrębie oddziaływania miłości Stwórcy i Władcy świata pozostaje niezmiennie nie tylko jego naród wybrany - Izrael, lecz także każda społeczność ludzka i każdy indywidualny człowiek, bez względu na jego przynależność etniczną i status społeczno-religijny. (ks. dr hab. Dariusz Dziadosz, prof. KUL) Lektura prezentowanej pozycji może nie tylko sycić czytelnika poprzez solidnie przekazywaną wiedzę, ale także zachęcać go do ufności względem Ojca pełnego miłości, wyrozumiałości i troski wobec każdego pojedynczego człowieka. (ks. dr hab. Stanisław Witkowski MS)
Rozprawa doktorska ks. Grzegorz Wąchola wnosi znaczący wkład w rozwój refleksji teologicznopastoralnej dotyczącej podjętej problematyki. Autor wykazał się umiejętnością pracy naukowej w zakresie stawiania problemów badawczych, ich rozwiązywania poprzez krytyczną analizę źródeł i zdolnością syntezy. () Dysertacja jest cenną pomocą dla duszpasterzy alkoholików, a także osób świeckich i konsekrowanych zaangażowanych w duszpasterstwo trzeźwości i pomoc uzależnionym.ks. dr hab. Dariusz Lipiec, prof. KUL Praca ks. Grzegorza Wąchola jest obszernym i wartościowym dziełem o charakterze interdyscyplinarnym. Na podstawie dokonanej szczegółowej analizy zjawiska uzależnienia od alkoholu, nauczania Kościoła poświęconego duszpasterstwu trzeźwościowemu a także na podstawie bogatej literatury przedmiotu, w tym obcojęzycznej, autor wyprowadził prawidłowe wnioski, przedstawiając przede wszystkim strategię wsparcia pastoralnego osób uzależnionych w trakcie leczenia i wskazał na możliwości dalszego rozwoju badań w tym zakresie.Lektura dysertacji będzie stanowić niewątpliwie bardzo ważną pomoc dla rodzin, ludzi uzależnionych, duszpasterzy i terapeutów.ks. dr hab. Zbigniew Zarembski, prof. UMK
Praca dotyczy sposobów organizacji i metodyki nauczania religii rzymskokatolickiej w montessoriańskich przedszkolach i szkołach w Polsce oraz we Włoszech. Ma charakter teoretyczny oraz empiryczny. Oparta jest na badaniach ankietowych. Zawiera analizę danych uzyskanych z 25 polskich oraz 61 włoskich placówek pracujących według metody Montessori. Prezentuje najważniejsze dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego, a także Kościoła w Polsce i we Włoszech, które traktują o nauczaniu religii i katechezie. Ukazuje historię rozwoju idei wychowania religijnego Marii Montessori oraz Sofii Cavalletti wraz ze wskazaniem rozkwitu systemu pedagogicznego włoskiej lekarki oraz Katechezy Dobrego Pasterza w Polsce. Opisuje opracowaną przez obydwie wymienione autorki wizję duchowo -religijnego rozwoju dziecka oraz odpowiednio przygotowanego otoczenia edukacyjnego. Dzięki badaniom empirycznym praca odpowiada na pytania, w jakim kształcie realizowana jest Katecheza Dobrego Pasterza oraz jakie jej elementy wykorzystywane są w klasycznym nauczaniu religii, a także jakie miejsce odgrywa edukacja kosmiczna w przekazywaniu treści religijnych w montessoriańskich przedszkolach i szkołach - polskich i włoskich. Opisano sposoby organizacji nauczania religii rzymskokatolickiej w tych placówkach i sformułowane zostały wnioski odnośnie do możliwości dalszego rozwoju Katechezy Dobrego Pasterza w obu krajach na rzecz pełniejszego zastosowania jej w przedszkolach i szkołach działających w tym alternatywnym systemie edukacji.
Opactwo Mniszek Benedyktynek w Staniątkach jest najstarszym w Polsce żeńskim klasztorem benedyktyńskim funkcjonującym bez przerwy od początku swojego powstania. W roku 2016 obchodzono uroczyście jubileusz osiemsetlecia fundacji. Przez wieki w murach kościoła i klasztoru zgromadzono unikatowy zbiór dzieł sztuki i zabytków, będących świadectwem wiary, kultu Bożego, duchowości monastycznej, ale i codzienności, wspólnego życia i pracy. Ten bogaty zespół różnorodnych dzieł sztuki i przedmiotów kultury materialnej, z racji miejsca ich przechowywania i klauzury zakonnej, był dotychczas poznany w ograniczonym zakresie. Niniejsza publikacja tworzy rzetelny obraz kultury artystycznej i materialnej staniąteckiego Opactwa, ukazujący jego specyfikę i historyczne uwarunkowania.
Publikacja zawiera wyniki badań zrealizowane w ramach tematu Wybrane śpiewy Hildegardy z Bingen (1098-1179) z rękopisów Riesencodex (Wiesbaden, Hessische Landesbibliothek Hs 2) oraz Dendermonde Codex (St. Pieters&Paulusabdij Cod. 9) - analiza paleograficzna i melodyczna; zagadnienia zostały sfinansowane z dotacji celowej na naukę przyznanej przez MNISW w roku 2018.Nagrania płyty CD dokonano w kościele św. Marii Magdaleny w Krakowie-Witkowicach, w dniach 24-28 września 2018 r. Reżyseria dźwięku i mastering: Tomasz Lida, Orphee Classics.
Książka stanowi zbiór artykułów wykładowców z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, którzy zajmują się problematyką antropologii, etyki i teologii moralnej. Autorzy są równocześnie sympatykami działającego przy UPJPII Uniwersytetu Trzeciego Wieku, na którym prowadząc od kliku lat wykłady, mieli możliwość lepiej zapoznać się z potrzebami osób starszych oraz z ich dylematami dotyczącymi rozumienia człowieka. Publikacja jest próbą spojrzenia na problematykę godności osoby ludzkiej w kontekście etyki personalistycznej i nauczania Kościoła katolickiego.
Problematyka monografii dotyczy rodziny, ukazuje wewnętrzne mechanizmy jej funkcjonowania, a wszystko w perspektywie ciągłości historycznej. Opisując codzienną aktywność poszczególnych jej członków, ale też całości, jako istotnej struktury społecznej, autorka zwraca uwagę na zasoby tkwiące w samej rodzinie, budowane przez pokolenia. Przybliża mechanizmy odwoływania się do doświadczeń poprzedników, z jednoczesnym wskazaniem możliwości ich wykorzystania w przyszłości. Ukazując różne formy życia rodzinnego, wskazuje na procesy wewnątrzrodzinne, które oparły się zmianom kulturowym i nadal stanowią o jej wyjątkowości i nie zastępowalności.ks. dr hab. Bogdan Zbroja, prof. UPJPII Zadawane przez Autorkę w recenzowanej pracy pytania pozwalają zastanowić się nad znaczeniem wolności, bogactwa, dóbr materialnych, samotności w życiu człowieka oraz w życiu rodziny. Autorka słusznie pyta "Czy wolnością jest swoboda robienia tego, co się chce, czy jest jej zaprzeczeniem? Co z drugim człowiekiem, gdzie kończy się nasza wolność, a zaczyna jego? Wreszcie, czy wolność jest człowiekowi dana raz na zawsze?" Owe pytania pozwalają czytelnikowi rozstrzygnąć poruszane w książce dylematy we własnym sumieniu, we własnych myślach. Niniejsza książka pozwala również czytelnikowi głębiej wniknąć i zastanowić się nad kształtem zmian jakie dotykają obecnie współczesne rodziny. Autorka w swych rozważaniach przybliża czytelnikowi wyzwania przed jakimi staje każdy członek rodziny.dr hab. Monika Podkowińska, prof. SGGW
W Polsce zachowało się kilkadziesiąt kancjonałów rękopiśmiennych, głównie zakonnych, oraz kilkanaście drukowanych, wliczając w to XIX i XX-wieczne Cantionalia ecclesiastica. Do szczęśliwie zachowanych przekazów drukowanych dołącza odnaleziony w XX wieku. Kancyjonał pieśni nabożnych z 1721 roku, którego oryginał należy do zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Yale w New Haven (USA), a którego kopię postanowili opublikować dwaj wybitni uczeni: ks. Stanisław Garnczarski - muzykolog oraz Jan Godyń - polonista językoznwca [...].Kancyjonał jest już drugą edycją źródłową, po śpiewniku S. S. Jagodyńskiego Pieśni katolickie nowo reformowane (1638), dokonaną przez tych samych autorów. Tego rodzaju pozycje rzucają nowe światło na stan polskiej religijnej kultury muzycznej w minionych stuleciach. Tak znaczące osiągnięcia budzą szacunek i stanowią podstawę do wyrażenia pełnego uznania dla redaktorów wspomnianych dzieł.Z recenzji ks. prof. dr. hab. Ireneusza Pawlaka, KUL
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?