Jedna z dwóch prac zbiorowych, jakie powstały w ramach projektu badawczego ,,Komunikowanie publiczne w Polsce - ujęcie inter- i multidyscyplinarne"". W projekcie, w latach 2013-2017, wzięło udział ponad pięćdziesięciu badaczy dyskursu: socjologów, lingwistów, kulturoznawców, medioznawców, politologów, historyków, pedagogów i filozofów. Wielu z nich uczestniczyło wcześniej w spotkaniach z cyklu Warsztaty Analizy Dyskursu, zainicjowanego w 2009 roku.Celem publikacji jest zaakcentowanie historyczności dyskursu publicznego (cezurę stanowią lata 1945-2015), zarówno na poziomie ciągłości, jak i na poziomie jego przemian, a nade wszystko - skierowanie uwagi na kondycję i kulturę komunikowania się jako kluczowego elementu demokracji. Intencją autorów jest zaprezentowanie najważniejszych tendencji, prowadzących do okresowego nadawania i odbierania ważności określonym kwestiom, mediom, uczestnikom publicznych debat, gatunkom wypowiedzi i sposobom wypowiadania się w ramach wybranych obszarów problemowych.Analizy tekstów publicznych (wg kryterium jawności i powszechnej dostępności) przedstawione w tomie powstały z zastosowaniem różnych metod badawczych. Autorzy stosują w swoich badaniach różne podejścia: od analizy korpusowej po analizę retoryczną, od narracyjnej analizy struktur dyskursywnych po analizę mediatyzacji pamięci historycznej.Dobór problematyki odzwierciedla wielowątkowość komunikowania publicznego i to, że sama sfera publiczna obejmuje różne dziedziny: stricte polityczną (oficjalne przemówienia przywódców politycznych, dokumenty prawne), obszar pośredni (teksty tworzone przez elity symboliczne, np. opisy koncepcji artystycznych, publicystyka tworzona przez intelektualistów itd.) oraz teksty ,,masowe"" (np. artykuły prasowe dotyczące obchodów świąt czy rocznic, mody czy ekologii).W jednej publikacji nie można pokazać pełnego spektrum polskiego dyskursu publicznego w okresie po II wojnie światowej. Zabrakło tak oczywistych zagadnień jak kwestie gospodarcze, wychowanie i edukacja, samorządność na poziomie lokalnym, ochrona zdrowia czy starzenie się społeczeństwa.Książka przeznaczona jest dla wszystkich interesujących się debatą publiczną w Polsce, jej historycznymi odsłonami oraz poszukiwaniem narzędzi dla jej poznawania i analizy.
Samoocena i test. Moje doświadczenia to bardzo osobisty zbiór refleksji i rozważań, będący próbą połączenia sfery własnych doświadczeń życiowych z płaszczyzną zawodową jednego z najbardziej znanych i cenionych polskich metodologów pedagogiki, teoretyków diagnozy i pomiaru dydaktycznego. Dzieło ma charakter swoistego résumé osobistych i zawodowych osiągnięć profesora Bolesława Niemierki, który większość swojej aktywności badawczej i dydaktycznej poświęcił zagadnieniom oceny szkolnej i problematyce konstrukcji testów. W tej pracy autor w szczególny sposób podjął temat związków między uczeniem się, osiągnięciami szkolnymi a samooceną ucznia przeprowadzając osobistą ocenę (samoocenę) przebiegu własnego życia i ujawniając własne poglądy na liczne kontrowersje od lat trapiące pedagogikę jako naukę. Przez lata oceniając innych, teraz próbuje dokonać oceny samego siebie. Czyni to z pewnego dystansu, jaki stwarza spojrzenie w przeszłość. Przypomina to scenę z jednego z filmów Krzysztofa Kieślowskiego, w którym reżyser-amator, wciąż filmując i podpatrując innych, w ostatnich sekwencjach odwraca kamerę i zaczyna filmować siebie. Szukając, zapewne, w ten sposób jakiejś prawdy o sobie samym. A być może to właśnie samoocena - poczucie własnej wartości (self-esteem), czyli rodzaj postawy wobec siebie lub opinii na swój temat - stanowi swego rodzaju klucz, który otwiera drzwi do wielu edukacyjnych problemów? Wskazuje na to druga część tytułu – Moje doświadczenia.
Adresatami dzieła są pedagodzy, psychologowie, nauczyciele, studenci. Autor wspomina w pracy o kilkuset swoich współpracownikach i osobach, z jakimi był i jest nadal silnie związany. Można przypuszczać, że po książkę chętnie sięgną rzesze Jego uczniów, studentów i wychowanków.
Prof. dr hab. Bolesław Niemierko bada przebieg i wyniki uczenia się młodzieży. Interesują go prawidłowości psychologiczne i pedagogiczne tego procesu oraz metody sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów. Jest pionierem zastosowań testów do tego celu i ostrym krytykiem nadużyć, do jakich w związku z nimi dochodzi w autorytarnych systemach kształcenia. Obecnie pracuje w Zakładzie Wspomagania Rozwoju sopockiego Wydziału Zamiejscowego Uniwersytetu SWPS. Interesuje się także fotografią, tenisem stołowym, pływaniem i kulturą iberyjską.
Tematyka książki "Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce: stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku" jest bardzo ważna z punktu widzenia poznania związku między stanem zdrowia populacji Polski, a klimatem i jego zmianami, które występowały w przeszłości i które przewidywane są w nadchodzącym stuleciu.
Na uwagę zasługuje powiązanie różnych cech klimatu z występowaniem chorób klimatozależnych. Zostały do nich zaliczone choroby układu krążenia, które stanowią ciągle jeden z głównych problemów zdrowotnych polskiej populacji. Poznanie czynników, które wpływają na powstanie i rozwój tych chorób ma bardzo duże znaczenie dla profilaktyki. Ukierunkowanie jej tylko na klasyczne czynniki ryzyka (nadciśnienie, zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, nadwaga, brak aktywności fizycznej, palenie tytoniu) jest niewystarczające, co potwierdza fakt, że choroby te wciąż stanowią prawie połowę przyczyn zgonów w Polsce. Autorzy uwzględnili w opracowaniu także choroby układu oddechowego, choroby sezonowe (grypa, zatrucia pokarmowe, choroby odkleszczowe), choroby alergiczne, nowotwory skóry związane z promieniowaniem słonecznym.
Analizowano wiele parametrów opisujących cechy klimatu, np. temperaturę średnią (miesięczną, sezonową i roczną), temperaturę minimalną i maksymalną (średnią i absolutną w przedziale miesięcznym, sezonowym i rocznym) oraz liczbę dni z temperaturą maksymalną <0oC (dni mroźne), z temperaturą minimalną <-10oC (dni bardzo mroźne), z temperaturą maksymalną >25oC (dni gorące). Istotne jest też zwrócenie uwagi na statystykę dni parnych, gdyż tolerancja takich warunków, zwłaszcza u osób starszych i chorych jest mniejsza.
Tak kompleksowe podejście do tematu stanowi novum w literaturze naukowej. Szczególną zaletą opracowania jest też uwzględnienie regionalnych różnic zarówno w odniesieniu do klimatu, jak i występowania chorób klimatozależnych.
Książka amerykańskiego historyka ukazała się w 1979 roku i w następnym roku przyniosła autorowi prestiżową nagrodę U.S. National Book Award. Stała się bestsellerem dziennika „New York Times”. Odwołując się do teorii psychoanalitycznych i analizy historycznej, Lasch wyraża zatroskanie stanem społeczeństwa amerykańskiego (polityki, gospodarki i kultury) i ogólniej, cywilizacji zachodniej: „Przyszłość jawi się jako niespokojna i niepewna [a] społeczeństwo burżuazyjne wszędzie zużywa nagromadzony zasób twórczych koncepcji – współczesny świat staje w obliczu przyszłości pozbawionej nadziei”. Lasch dostrzega powszechny sprzeciw wobec polityki postrzeganej jako organizowany spektakl, zauważa pierwsze próby samoorganizacji obywateli w lokalnych wspólnotach w celu obrony swoich praw wobec organów państwa i korporacji. Dotychczasowy kult liberalizmu utożsamianego z indywidualizmem doprowadził do powstania osobowości narcystycznej oznaczającej niepohamowaną pogoń za szczęściem, chorobliwe skupienie na własnym „ja”. Narcyz żyje dniem codziennym a jednocześnie odczuwa stałe niezaspokojenie pragnień. Lasch uważa, że współczesny człowiek, zdany na ekspertów, stracił zdolność do odwoływania się do własnego doświadczenia, do samodzielnego określania własnych potrzeb, co powoduje niemożność ich zaspokojenia. Wyparcie się przeszłości prowadzi do rozpaczy, kryzys kulturowy wynika z deprecjacji przeszłości – diagnozy i analizy Lascha odnoszą się do określonego w historii czasu z życia społeczeństwa amerykańskiego, niemniej zaskakują przenikliwością i aktualnością. W czasie kiedy książka powstała, problemy w niej opisane były dla polskiego czytelnika abstrakcją, obecnie jej lektura może być ważną inspiracją w refleksji nad stanem spraw w Polsce AD 2015.
Książka Telefonem w klienta. Wstęp do telemarketingu jest praktycznym przewodnikiem po jednostkach organizacyjnych obsługi telefonicznej (call center). Telefon, jako narzędzie wspomagania biznesu, stał się najbardziej powszechnym urządzeniem do kontaktu z klientami. Wiedza o efektywnej pracy z nim jest coraz większa, jednak nadal niepełna. Ta publikacja pomoże zrozumieć czytelnikowi, dlaczego tak wiele czynników ma wpływ na skuteczne tworzenie sprawnie działających struktur telemarketingowych.
Publikacja jest poświęcona problematyce zarządzania wiedzą w organizacjach born global, czyli takich, w których przychody z eksportu stanowią znaczącą część sprzedaży. Firmy typu born global przeczą klasycznym teoriom internacjonalizacji, które mówią o procesie stopniowego, wieloetapowego angażowania się na rynkach zagranicznych. Mimo wielu lat badań, temat zarządzania wiedzą w tych organizacjach pozostaje nadal słabo zbadany, zwłaszcza przy wykorzystaniu pogłębionych metod jakościowych. Książka zatem przedstawia próbą uzupełnienia luki badawczej. W publikacji zostały opisane wybrane firmy z sektora polskich producentów gier elektronicznych. Branża gier rozwija się dynamicznie, zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce. Fenomen grania nie dotyczy jedynie młodych ludzi z kręgów kultury zachodniej, lecz dociera do wszystkich, niezależnie od wieku, płci czy też pochodzenia etnicznego. Branża gier, będąca częścią sektora rozrywki, jest niezwykle ryzykowna i nieprzewidywalna, stąd też analiza procesów zarządzania wiedzą firm działających w niej jest intrygującym zagadnieniem.
Książka Barbary Czarniawskiej "Zmiana kadru. Jak zarządzano Warszawą w okresie przemian" jest z jednej strony fascynującą opowieścią o Warszawie – kształtowaniu się i postrzeganiu w niej instytucji społecznych, takich jak metro, bezdomni, ciepłownictwo czy percepcja własności, a z drugiej – dogłębną, rzetelną naukową analizą tych fenomenów. Nieczęsto zdarza się, aby pozycja wyraźnie naukowa miała jednocześnie tak przystępny charakter. Autorka pokazuje, jak problematyka zarządzania dużym miastem, czyli tworem stanowiącym hybrydową organizację publiczno-prywatną, stanowi źródło użytecznych inspiracji dla nauki o organizacji i zarządzaniu w ogóle.
Barbara Czarniawska jest uczoną światowej sławy, której prace z uwagi na oryginalność i odkrywczość są wykorzystywane przez największych tuzów nauki (nie przypadkiem Czarniawska jest, obok socjologa Zygmunta Baumana, najczęściej cytowanym polskim autorem w publikacjach z zakresu teorii organizacji i zarządzania).
Publikacja dofinansowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Niedźwiedź jako symbol Rosji jest zachodnim osiemnastowiecznym wynalazkiem. Zawarło się w nim barbarzyństwo, agresja, okrucieństwo, lenistwo. Wizerunek Rosji-niedźwiedzia określał i określa granice „świata cywilizowanego”, sprzyja kształtowaniu świadomości „europejskiej”. Budząc strach, pomaga uzasadnić określoną politykę zagraniczną wobec ZSRS i Rosji.
Celem książki jest zbadanie semiotyki wizerunku rosyjskiego niedźwiedzia w Rosji i kulturach europejskich oraz etapów jego rozwoju. Autorzy spróbowali prześledzić wpływ niedźwiedziej metafory na postrzeganie Rosji w świecie, a także sposób, w jaki wykorzystuje się go do legitymizacji lub delegitymizacji rosyjskiej władzy oraz w polityce rosyjskiego nacjonalizmu.
Staranne wydanie na papierze kredowym i w twardej oprawie zawiera niemal 300 kolorowych ilustracji przedstawiających wizerunek rosyjskiego niedźwiedzia od czasów najdawniejszych aż po współczesne.
Książka Miejsce i rola ludzi młodych w regionie w sposób kompleksowy przedstawia diagnozę sytuacji bytowej, społecznej i zawodowej ludzi młodych żyjących w różnych regionach Polski. Diagnoza ta jest wynikiem przeprowadzonych badań empirycznych oraz analiz wtórnych danych źródłowych. Szczególnie istotne jest przedstawienie zarówno potencjału ludzi młodych, jak i ich oczekiwań, szans i ograniczeń w kształtowaniu rzeczywistości społeczno-ekonomicznej regionów, w których mieszkają. Autorzy przedstawiają również analizę związków zachowań ludzi młodych z sytuacją społeczno-ekonomiczną regionów oraz ocenę czynników sprzyjających i ograniczających aktywizowanie się młodych mieszkańców w procesie rozwoju regionów i kształtowania społeczeństwa wiedzy.
Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym w procesie konwergencji ? książka skierowana jest do osób praktycznie zainteresowanych zakładaniem lub wspieraniem przedsiębiorstw ekonomii społecznej (PES) w lokalnych środowiskach: do władz i instytucji samorządowych, lokalnych organizacji pozarządowych, liderów społeczności lokalnej, a także do przedsiębiorców i menedżerów zainteresowanych takim ?robieniem biznesu?, by jednocześnie rozwiązywać problemy społeczne.
Równocześnie praca wykracza poza ścisłą tematykę ekonomii społecznej, przedstawiając kontekst instytucjonalny, kompleksową infrastrukturę i otoczenie PES, w tym współzależności między nimi. Temu celowi służy obszerny opis pojęcia i rodzajów konwergencji w Unii Europejskiej, rozumianej przede wszystkim (chociaż nie tyko) jako polityka regionalna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki spójności oraz polityki integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer
Szkoła Główna Handlowa
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?