Organizować z polotem. Wyobraźnia organizacyjna w praktyce jest kolejną publikacją z serii Zarządzanie. Przedstawia wyniki prac i badań autorów na temat roli wyobraźni organizacyjnej w praktyce.
Filozofowie i uczeni od dawna przypisują wyobraźni podstawowe znaczenia w procesie poznawania świata i nadawania mu sensu. Stąd jej rola w naukach społecznych, w tym w nauce o organizacji.
Monika Kostera we Wstępie cytuje licznych autorów, klasyków nauki o zarządzaniu, uznających wyobraźnię za niezbędny atrybut i przesłankę powodzenia w zarządzaniu, szczególnie wśród okoliczności związanych z faktem nieustannej zmiany organizacji i jej otoczenia. Istotne znaczenie przypisywane jest także ćwiczeniom twórczego myślenia i treningu wyobraźni w takich formach jak burze mózgu czy gry umysłowe. Nie mniej ważny jest moralny wymiar wyobraźni, której brak rodzi deficyt w tej sferze.
Wyobraźnia w odniesieniu do procesów organizowania oznacza umiejętność wychodzenia poza bieżące miejsce i rolę w strukturze organizacyjnej i myślenie o organizacji w szerszej perspektywie i w nowych kategoriach. Używanie wyobraźni w pracy menedżera oznacza stosowanie innego – nieliniowego – typu racjonalności, co daje szansę rozwiązywania coraz bardziej złożonych problemów, uwikłanych w rozmaite konteksty i niepewność otoczenia.
Prezentowane w książce wyniki badań są teoretycznym wkładem w rozwój nauki i przybliżają praktyczne problemy organizacji. Cała książka jak i prace poszczególnych autorów mogą być z pożytkiem wykorzystywane na potrzeby dydaktyki akademickiej (zwłaszcza dla zaawansowanych studentów). Z myślą o nauczycielach akademickich i studentach w publikacji podawane są praktyczne przykłady, ponadto każdy z rozdziałów zawiera opis przypadku wraz listą 4–5 pytań dla zakreślenia pola do dyskusji i refleksji. Publikacja, dzięki prezentacji i wykorzystaniu nowoczesnych metod badawczych w kontekście rzadziej opisywanych typów organizacji, stanowi bardzo dobry przykład innowacyjnego wykorzystania badań naukowych i uprawiania nauki na światowym poziomie.
Intencją autorów publikacji jest pokazanie, jak można rozwijać i wykorzystywać wyobraźnię w praktyce organizacyjnej. Stąd bez wątpienia - w swoim profesjonalno-eksperckim wymiarze – książka będzie zarówno inspirującą lekturą i ważkim przyczynkiem do dyskusji jak i inspiracją do praktycznych działań wśród osób zarządzających organizacjami.
W książce znajdują się praktyczne przykłady zarządzania różnymi typami organizacji w Polsce, zebrane przez prof. Monikę Kosterę. Prezentowane case?y będą ważnym wsparciem dla wykładowców i studentów kierunków zarządzania oraz punktem odniesienia i przyczynkiem do refleksji dla wszystkich praktyków zarządzania zarówno w organizacjach komercyjnych jak i różnych typach organizacji publicznych.
Z recenzji dr hab. Beaty Glinki, prof. UW:
Do rąk czytelnika trafia pozycja wyjątkowa. Książka Szef polski pod redakcją prof. Moniki Kostery łączy w sobie interesującą treść z łatwą w odbiorze formą. Największym walorem poznawczym i dydaktycznym książki jest to, że jej Autorzy przedstawiają Czytelnikom studia przypadków z polskiej praktyki organizacyjnej, co wypełnia wciąż istniejąca na naszym rynku wydawniczym lukę. Wszystkie studia przypadków oparto na badaniach własnych autorów (prowadzonych z wykorzystaniem metod etnograficznych), przedstawiają więc realne problemy bardzo różnych organizacji: korporacji, organizacji pozarządowych, policji, organizacji samorządowych.
Książka może być wykorzystywana jako podręcznik akademicki na kierunkach: zarządzanie, ekonomia, socjologia. Może być podstawą do prowadzenia ćwiczeń i konwersatoriów z wielu przedmiotów, m.in. takich jak: zarządzanie, doradztwo, diagnostyka organizacyjna, zarządzanie strategiczne, kultura organizacyjna. Wielowątkowość przypadków, gęstość opisu i bogaty kontekst, w jakim przedstawione są problemy zarządzania, dają szerokie możliwości zastosowania książki. Przypadki podobne są do klasycznych harwardzkich case?ów, przede wszystkim ze względu na swoją złożoność i objętość, a także wielowarstwowość ? nie istnieje jedno właściwe rozwiązanie przypadków. Ambicją autorów jest przedstawienie materiału, który w interesujący sposób można analizować na wiele sposobów przez wiele lat. Istnieją także istotne różnice ? przede wszystkim bliższe nam, polskie realia; poza tym gęstość opisu i nasycenie kontekstem, charakterystyczne dla badań etnograficznych (choć nie wszystkie przypadki są etnografiami), umożliwiające wielostronne wykorzystanie i pogłębioną refleksję. Przypadki nie są wąskie, ?techniczne?, dostosowane do jednego przedmiotu czy podręcznika, lecz dają możliwość analizowania ze względu na wiele różnych aspektów, na zajęciach z wielu przedmiotów, z wielu ujęć i perspektyw. Można także porównywać przypadki między sobą pod wybranym kątem, poszukując efektów synergetycznych, podobieństw i różnic, tworząc metaprzypadki, pokazujące systemowe uwarunkowania zarządzania. - prof. Monika Kostera, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski Wiele jest na naszym rynku podręczników z zakresu zarządzania; niektóre z nich są bardzo dobre, część zawiera krótkie studia przypadków i przykłady. Wciąż jednak mało jest pozycji, które stanowią opisy polskich przedsiębiorstw, a przez to stają się cennym materiałem dydaktycznym dla studentów i praktyków biznesu. Książka napisana przez zespół autorów pod redakcją prof. Moniki Kostery wypełnia tę lukę ? zawiera pięć takich wnikliwie opracowanych studiów przypadku. Nie mam wątpliwości co do tego, że ta interesująca pozycja wykaże swoją użyteczność w procesach edukacji menedżerskiej. - dr hab. Beata Glinka, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Zarządzania W Polsce brakowało dotychczas dobrego podręcznika opartego na studiach przypadków ? wreszcie studenci zarządzania i teorii organizacji mogą z pożytkiem skorzystać z metody powszechnie stosowanej np. w Harvard Business School. Dzięki znakomitemu doborowi nieoczywistych i niestandardowych organizacji czytelnik jest w stanie zrozumieć złożoność kontekstów i uwarunkowań różnych ich typów. Książka powinna być szczególnie przydatna dla uczestników programów typu MBA, a także dla studentów studiów magisterskich zarządzania i socjologii. - dr hab. Dariusz Jemielniak, prof. Akademii Leona Koźmińskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?