Socjologia refleksyjna jest i powinna być socjologią radykalną. Radykalną, ponieważ uznaje, że wiedzy na temat świata nie można pogłębiać w oderwaniu od wiedzy socjologa o nim samym i o jego pozycji w świecie społecznym i niezależnie od jego dążenia do ich zmiany. Radykalną, ponieważ stara się poznać i przekształcić wyobcowany świat zewnętrzny wobec socjologa, a także jego wyobcowaną rzeczywistość wewnętrzną. Radykalną, ponieważ uznaje, że socjologię tworzy socjolog jako całościowy człowiek i że w związku z tym staje on nie tylko przed problemem tego, jak pracować, lecz także jak żyć. Pogłębiając swoje rozumienie własnej tożsamości jako socjologów i własnego miejsca w świecie, możemy ? jak sądzę ? pomóc jednocześnie w wychowaniu nowego pokolenia socjologów, które będzie lepiej rozumieć innych ludzi i ich światy społeczne. (fragment książki, s. 464-465)
Umysł człowieka pierwotnego, spisany cykl wykładów z Bostonu i Meksyku z lat 1910-1911, jest próbą rozstrzygnięcia kwestii relacji dotyczących rasy i kultury. Zawarte w nim tezy są istotne dla tożsamości antropologii kulturowej. Oprócz rozważań na temat wpływów kultury i natury na kształtowanie ludzkich społeczności znajdujemy tu systematyczny wykład poglądów Boasa na najważniejsze problemy antropologiczne. Tekst ten próbuje także ustanowić podstawy rozumienia roli religii w systemie kulturowym, istotny zarówno z punktu widzenia historii antropologii, jak i ustanowienia właściwych relacji między teorią a praktyką badawczą.
Traktat dotyczący roli religii w powstaniu i podtrzymywaniu kultury. Kunsztowna analiza dowodzi, że pojawienie się świętości musiało nastąpić wraz z zaistnieniem języka, koniecznego dla przetrwania społeczeństwa ludzkiego, w którym kod językowy zastępuje kod genetyczny.
Książka ta powinna stać się obowiązkową lekturą na studiach historycznych, gdzie nie przedstawia się ani autorów, których twórczość jest analizowana w książce, ani reprezentowanego przez nich podejścia do socjologii. Praca dostarcza użytecznego i kompetentnego przeglądu twórczości wybitnych socjologów historycznych. W ten sposób jest ona, niezależnie od intencji autora, ważną pozycją z historii myśli socjologicznej.
Dostarcza też przeglądu problematyki, jaka wchodzi w orbitę socjologii historycznej.
Z recenzji prof. dra hab. Marcina Kuli
Książka stanowi wieloaspektową analizę praw i wolności religijnych w Polsce po transformacji ustrojowej 1989 roku. Jej wieloaspektowość polega na prezentacji stanu prawnego rozszerzonego o szereg uwarunkowań społeczno - kulturowych i połączonego z weryfikacją kondycji wolności religijnych na podstawie opinii przedstawicieli rożnych Kościołów.
Socjologia religii jest książką na dzień dzisiejszy wieńczącą rozmaite nurty zainteresowań Grace Davie. Stanowi swoistą sumę jej refleksji nad teoretycznymi, empirycznymi i porównawczymi aspektami obecności religii jako zjawiska społecznego we współczesnym świecie i jednocześnie ? jako przedmiotu refleksji socjologicznej.
Praca ta jest w dobrym sensie wielowątkowa, autorki starają się dotrzeć do licznych składników i cech złożonej społecznej rzeczywistości [?]. Jednocześnie umiejętnie precyzują i wyodrębniają szczególny przedmiot i aspekt swej analizy, dotyczący właściwości religijnych oraz dążenia do indywidualnej i zbiorowej pomyślności w warunkach względnie silnego (biorąc pod uwagę warunki ogólnopolskie) zróżnicowania etniczno-wyznaniowego [?]. Religia, dobrostan (będący pokłosiem tej konceptualnej podstawy, jaką jest teoria i praktyka welfare), wreszcie struktura i dynamika etniczno-wyznaniowa w warunkach miejskich stanowią skorelowane ze sobą punkty skupienia, określające podstawową poznawczą funkcję tego studium i zarazem swoisty peryskop, dzięki któremu dowiadujemy się o szerszym toku społecznych zjawisk oraz ich cech.
Z recenzji prof. dra hab. Krzysztofa Frysztackiego
Społeczeństwo nie sprowadza się do praw swojego funkcjonowania, a tym bardziej nie jest kierowane przez idee, czyli przez znaczenie nadane z zewnątrz praktyki społecznej, a dotyczące prawa boskiego lub sensu Historii. Ono ustanawia się samo. To, co społeczne jest wyjaśniane tylko przez to, co społeczne ? to znaczy przez własne zasoby społeczeństwa i jego samoświadomość oddziaływania na siebie fragment książki
W życiu wielu małych grup regularnie zdarzają się okazje, podczas których gromadzą się wszyscy ich członkowie ? i nikt poza nimi ? i wspólnie podtrzymują system usytuowanych czynności czy też spotkanie: odbywają zebranie, grają w grę, dyskutują nad filmem lub idą razem na papierosa. Nazywanie tych zgromadzeń ?spotkaniami grupy? może łatwo wpędzić nas w pułapkę myślenia, że badamy bezpośrednio samą grupę. Tymczasem w rzeczywistości są to zgromadzenia osób, które są członkami tej grupy, i nawet jeśli zebranie zostało zwołane z uwagi na problemy stojące przed grupą jako taką, to wyjściowe dane dotyczą uczestników zgromadzenia, a nie członków grupy.
fragment książki
Moim celem jest próba wyizolowania niektórych podstawowych ram rozumienia dostępnych w naszym społeczeństwie, umożliwiających nadawanie sensu wydarzeniom, oraz przeanalizowanie szczególnych słabości i wyzwań, na jakie te ramy odniesienia są podatne. Zaczynam od faktu, że ze specyficznego punktu widzenia jednostki to, co tymczasowo jawi się jako rzeczywiste wydarzenie, może naprawdę być zwykłym żartem, snem, wypadkiem, błędem, nieporozumieniem, oszustwem, przedstawieniem teatralnym itd. Przyjmuję, że definicje sytuacji budowane są w zgodzie z zasadami organizacji, które rządzą wydarzeniami ? przynajmniej tymi społecznymi ? oraz naszym subiektywnym zaangażowaniem w nie. Rama jest słowem, którego używam do mówienia o tych podstawowych elementach, jakie jestem w stanie zidentyfikować. To jest moja definicja ramy. Moje sformułowanie ?analiza ramowa? (frame analysis) to hasło, które oznacza badanie organizacji doświadczenia w tych właśnie kategoriach. (fragment książki, s. 11 i 12)
Praca Autorki stanowi cenny wkład w rozwój nie tylko polskich badań nad rozwijającym się społeczeństwem medialnym oraz jego związkami z całym systemem medialnym, ale również może być interesującym źródłem do dalszych badań w tym kierunku.
Jej ustalenia mają także wartość praktyczną dla rozwoju i funkcjonowania rodzimej mediosfery. (...) Książka ukazuje nie tylko nowe perspektywy i kierunki myślenia o polskich mediach, ale stwarza możliwość ich współmiernego potraktowania w stosunku do mediów europejskich, jak i systemów mediów globalnych.
Z recenzji dra hab. Ignacego Fiuta
Dynamicznie rozwijający się nurt badań nad transnarodowością pozwala pokazać i wyjaśniać subtelności współczesnej (ale i dawnej) mobilności oraz różnego typu paradoksy, pęknięcia strukturalne i napięcia na linii: mobilność - państwo narodowe. Perspektywa transnarodowa pozwala też na pokazanie sposobów transgresji granic terytorialnych w relacjach społecznych i życiu codziennym oraz ich ograniczenia.
W prezentowanej książce przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych zastanawiają się nad obecnością mitu w świadomości i nieświadomości współczesnych społeczeństw. Rewolucja w sposobach komunikacji i gromadzenia wiedzy, która stanęła u podstaw formowania się społeczeństwa informacyjnego, przewartościowała wiele ustalonych dotąd pojęć i kategorii. Sprawiła też, że niektóre tradycyjne wartości pojawiły się w nowej konstelacji, wymagającej nowych przemyśleń i innych niż dotąd rozwiązań. Inaczej też niż kiedyś wygląda obecnie relacja między sferą mitów i racjonalnością. Ideał naukowej racjonalności nie pokrywa się bowiem dzisiaj z tym, co za racjonalność uważano jeszcze pięćdziesiąt lat temu, lecz dopuszcza on jako możliwe pojawienie się w dziedzinie nauki jakichś irracjonalnych wątków, co służyć ma, ostatecznie, rozwojowi samej nauki, gdyż badanie tych wątków wskazać może na istotne, dotąd nierozwiązane problemy. Prawdopodobnie więc to, czym w istocie będzie społeczeństwo informacyjne odsłoni się wówczas, gdy analizie poddane zostaną nie tylko teorie, hipotezy i procedury badawcze, ale także przeświadczenia, mniemania i mity.
Autorka podjęła w swojej pracy słabo zbadane w polskiej rzeczywistości kwestie ról społecznych kobiet naznaczonych stygmatem niskiego wzrostu, ich stylu życia, a także sposobów przezwyciężania ?trudnych sytuacji?. Jest to ważny problem, gdyż według szacunków w Polsce żyje 8-10 tysięcy kobiet z zespołem Turnera.Nowatorski charakter pracy uwypukla przede wszystkim perspektywa socjologiczna podjętego tematu, dobrze rozeznanego już w medycynie i psychologii. Rozprawę wyróżnia wysoki poziomi naukowy, a także ładna polszczyzna.
Z recenzji dr hab. Anny Barskiej
Artykuły zebrane w pracy układają się w dość spójną całość, pokazującą uniwersalizm procesów modernizacyjno-globalizujących dokonujących się w sferze religijno-moralnej w obszarze kultury zachodniej (i krajów, które przyjęły kierunek rozwoju wyznaczany przez tę kulturę). Zarazem, dzięki empirycznym, pogłębionym studiom autorów, czytelnik może obserwować ten proces śledząc także jego zróżnicowanie, meandryczność i wielotorowość, co sprawia, że ogólne kierunki zachodzących przemian stają się nie tak już oczywiste i bezdyskusyjne.
Wielką zaletą tej książki jest jej różnorodność źródłowo-metodologiczna: mamy w niej zarówno opracowania będące przykładem zastosowania perspektywy historycznej, jak i studia o charakterze kulturowo-porównawczym, analizy ilościowe jak i opracowania o charakterze jakościowym, hermeneutyczne analizy tekstów jak i empiryczne monografie drobiazgowo ?fotografujące? zjawiska religijno-moralne na przykładzie wybranych przez badaczy wyników życia społecznego.
Zróżnicowaniu i bogactwu zastosowanej przez Autorów metodologii książka zawdzięcza ?poliperspektywiczność?, tj. możliwość śledzenia zjawisk religijno-moralnych z różnych perspektyw i punktów widzenia ? jako makroprocesu zachodzącego (dość linearnie) w perspektywie historyczno- globalnej, i szeregu mikroprocesów, niuansujących i dywersyfikujących ten proces.
Z recenzji dr hab. Wojciecha Pawlika
Związki między strukturą społeczną (jakkolwiek rozumianą), kulturą symboliczną i techniką pozostają od bardzo dawna przedmiotem systematycznych analiz. Bardzo zróżnicowane (socjologiczne, antropologiczne, kulturoznawcze, ale i związane z innymi dyscyplinami) zainteresowania studiowaniem cywilizacji technicznej i rozwoju naukowo-technicznego rozpoczęły się w Polsce dość dawno. Przejawem owych zainteresowań są dzisiaj studia nad strukturalnymi i kulturowymi aspektami technologii internetowych i nowych mediów.
W naszej książce poświęcamy tym zagadnieniom wiele uwagi. Zajmujemy się w niej m.in.: wpływem globalnej Sieci na integrację społeczną, na codzienny język, na muzykę, czy na powstające nowe formy przemocy. Analizujemy nowe formy społeczności (tzw. wirtualnych), nowe sposoby aktywności publicznej, jak na przykład dziennikarstwo internetowe czy blogi. Inny, bardzo poważnie z poprzednim spokrewniony, tak ważny w ostatniej dekadzie w Polsce, obszar analizy to badania nad społeczeństwem informacyjnym i społeczeństwem wiedzy. Pokazujemy związki nowych technologii z makroprocesami gospodarczymi, z wywoływanymi przez nie przemianami w organizacji wielkich firm, z życiem politycznym. Zajmujemy się też zagadnieniem relacji między przyrodą a kulturą, jak również między wiedzą humanistyczną (naukami społecznymi) a naukami ścisłymi i technicznymi. Czytelnik znajdzie również tutaj przykłady badań nad technologiami społecznymi (głównie politycznymi) oraz nad współczesną technokracją.
Problematyka podejmująca różne aspekty historycznego i współczesnego nacjonalizmu ? w tym przede wszystkim relacji polityka, naród, religia ? to wciąż mało znany obszar w badaniach historyczno-politologicznych. Dlatego z poznawczego punktu widzenia badania nad tymi wątkami mają niewątpliwie pozytywny walor, wnoszący do naszej historycznej wiedzy wiele dotychczas nieznanych szerzej lub pomijanych koncepcji politycznych, działalności organizacji i postaci politycznych, w większości pozostających na marginesie życia politycznego w RP czy opozycyjnych w okresie PRL. Dzięki tym zainteresowaniom dowiadujmy się coraz więcej o niektórych ?zapomnianych? postaciach i ich koncepcjach politycznych czy też o działalności oraz myśli programowej często marginalnych, a nawet lokalnych ugrupowań bądź środowisk politycznych.
Omawiana praca jest obszernym zamierzeniem edytorskim. Zawiera dwadzieścia pięć artykułów o rożnej objętości. Artykuły zgrupowane są w trzech merytorycznie wyodrębnionych częściach: (1) Religia, polityka, idee polityczne, (2) Oblicza nacjonalizmu, (3) Sprawy narodowościowe.
Dr hab. Jerzy Kornaś
Czy i na ile oraz w jakim wymiarze dawne formy religijności i duchowości są nadal obecne w swoich współczesnych przejawach?
Jakie są wzajemne relacje między religijnością a duchowością?
Jak przejawia się współcześnie duchowość, jakie są formy jej wyrazu?
Czy duchowość jest nowym paradygmatem w socjologii religii, czy może odrębną subdyscypliną - socjologią duchowości?
Książka przedstawia rozwój teorii chrześcijańskiego syjonizmu w Stanach Zjednoczonych, debat dotyczących roli Świątyni w kontekście interpretacji judaistycznych, chrześcijańskich i islamskich oraz wynikających z nich konsekwencji politycznych.
Rafał Rosół ukończył filologię klasyczną i studia doktoranckie z zakresu językoznawstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Instytucie Filologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zajmuje się językiem i kulturą starożytnych Greków, zwłaszcza kontaktami między światem greckim a Bliskim Wschodem.
Autor podejmuje trudne i do dziś dyskutowane zagadnienie związane z pochodzeniem kultu Apollona. Jest to problem sytuowany w obszarze zainteresowań przede wszystkim historyków religii oraz ? z racji zastosowanej metody badawczej ? filologów klasycznych. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza ta część pracy, gdzie Autor daje nową propozycję etymologii imienia Apollon.
Z recenzji dra hab. Kazimierza Banka
W moim przekonaniu Wschodnie korzenie kultu Apollona to książka wybitna, rzucająca nowe światło na kult boga tak ważnego w greckim panteonie. Dzięki bogactwu zawartych w niej informacji zainteresuje ona każdego, kto chce poszerzyć swoją wiedzę o religii greckiej, religiach Bliskiego Wschodu i o wzajemnych stosunkach tych dwóch obszarów w starożytności.
Z recenzji dra hab. Mikołaja Szymańskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?