Jan Domaradzki (ur. 1979), doktor socjologii, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Studia magisterskie odbył w Instytucie Socjologii UAM. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół socjologii religii a zwłaszcza religii w warunkach modernizacji społecznej. Odrębny nurt zainteresowań stanowi socjologia medycyny, ze szczególnym uwzględnieniem procesu medykalizacji społeczeństwa i teorii krytycznej. Autor monografii Religia Ludzkości. Augusta Comte?a socjologiczna wizja religii (2005) oraz współredaktor Male Health. Contemporary Issues (2009) i kilkunastu artykułów naukowych.
Praca Jana Domaradzkiego doskonale wypełnia lukę w socjologicznych badaniach nad Opus Dei, ruchami religijnymi i ich rolą dla zmiany społecznej. Koncentrując się na socjologicznej interpretacji Autor umiejętnie pokazuje Opus Dei także z perspektywy psychologicznej, etycznej i teologicznej [...]. Cel pracy, tj. rekonstrukcja ethosu pracy w doktrynie i praktyce Opus Dei, obejmujący nie tylko charakterystykę tego ruchu religijnego, ale i ukazanie miejsca i roli wybranych form religii we współczesnym świecie, został zrealizowany w nader kompetentny, jasny i rzetelny sposób. [...] Autor z powodzeniem stawia także czoła stereotypom dotyczącym Opus Dei. Przy braku tego typu publikacji na polskim rynku praca Domaradzkiego stanowi istotny wkład w zakres badań na tą organizacją. Atutem recenzowanej pracy jest również to, że Autor daleki jest i od apologii, i od niesprawiedliwej krytyki.
Z recenzji prof. dr hab. Anieli Dylus
Anna Wiatr, socjolożka, dziennikarka i blogerka. Jest absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego, doktorem nauk humanistycznych, specjalistka w dziedzinie badań biograficznych. Na podstawie rozmów z pacjentami hospicjów i mieszkańcami domów pomocy społecznej dla osób starszych przygotowała pracę doktorską Pomiędzy życiem a śmiercią: tożsamość i umieranie w Polsce późnej nowoczesności (2009). Jest autorską cyklu reportaży o osobach niepełnosprawnych, które ukazywały sie na łamach portalu pion.pl. Warsztatu przeprowadzania wywiadów narracyjnych uczyła sie u profesora Fritza Schutze na Uniwersytecie Otto-von-Guericke w Magdeburgu. Interesuje sie socjologią sztuki. Od trzech lat prowadzi blog Narracje.
Książka jest przenikliwym, świetnie napisanym studium w gatunku pisarstwa antropologicznego z zakresu socjologii intymności. Autorka dokonuje połączenia jednego z najtrudniejszych tematów z najczulszymi narzędziami socjologicznymi, jakich dostarcza warsztat Pierre?a Bourdieu. Wsparte wyobraźnią i inteligencją badaczki daje to fascynujący rezultat, intrygujący zarówno pod względem poznawczym, jak i literackim.
Z recenzji dr hab. Joanny Tokarskiej-Bakir
Agnieszka Nikliborc, absolwentka socjologii w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce ludobójstwa, Holocaustu, gender oraz jakościowych metod badawczych, w szczególności metody biograficznej, feministycznych technik badawczych i etycznych aspektów badań społecznych.
Egzemplifikacyjna część pracy daje świadectwo ważności kobiecego punktu widzenia oraz roli epistemologii genderowej odkrywającej świat dramatyczny, okrutny, poniżający godność kobiet w opisywanym obozie. Autorka wykorzystała wspomnieniowe dokumenty takich więźniarek, jak: Halina Birenbaum, Miriam Akavia, Zofia Kossak, Wanda Ossowska, Seweryna Szmaglewska, Krystyna Żywulska. [...] Praca nie tylko pozwala zrozumieć kobiece doświadczenia w przestrzeni zagrożenia, poniżenia, utraty człowieczeństwa oraz w kontakcie ze śmiercią, ale i pozwala zrozumieć złożone zachowania i autoidentyfikacje więźniarek.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Slany
Pomysł badania zjawisk społecznych przez doświadczenie łączy rozdzielane często aspekty społecznej rzeczywistości, wskazuje na wielowymiarowość procesów społecznych, a także sugeruje próbę poszukiwania dróg wzbogacenia analiz socjologicznych poprzez wyjście poza dualizm tego, co subiektywne i obiektywne. Pojęcie ?doświadczenia? wydaje się obiecujące ze względu na charakterystyczną dla niego polisemiczność.
Książka zawiera relacje z kilku przedsięwzięć badawczych prowadzonych w ostatnich latach. Autorzy analizują niewielki wycinek polskiej rzeczywistości, a ich prace stanowią refleksję nad zmianą, doświadczaną przez wybrane kategorie i środowiska społeczne.
Obserwujemy kilka różnych doświadczeń dotyczących przemian podejścia Polaków do kwestii zdrowia i choroby, konstruowania obcości i swojskości ze względu na zróżnicowanie kulturowe i regionalne, stawania się przez mniejszość narodową uczestnikami społeczeństwa obywatelskiego, religijności mniejszościowej, poczucia samotności towarzyszącej ludziom starszym, procesu nabywania statusu żołnierza zawodowego oraz nienormatywnych form seksualności.
Prezentowana praca jest szeroką i głęboką analizą przemian w moralności współczesnej młodzieży polskiej, opartą na wynikach badań socjologicznych, przeprowadzonych przez autora w regionie Kalisza i okolic wiejskich wśród uczniów szkół gimnazjalnych w latach 2001-2004. W pracy tej autor poddaje naukowej weryfikacji stereotypowe i powszechne przekonanie o szerokim odrzucaniu przez młode pokolenie katolików polskich etycznych norm chrześcijańskich z zakresu moralności seksualnej i małżeńsko-rodzinnej. Badania prezentowane w książce wskazują na wpływ kilku czynników na przekonania i postawy gimnazjalistów dotyczące moralności małżeńskiej, rodzinnej i seksualnej.
Jednocześnie z badań tych wynika, że mimo sygnalizowanych negatywnych zmian w postawach młodzieży wobec katolickiej moralności małżeńskiej i rodzinnej, a zarazem jej pozytywnego stosunku do alternatywnych form życia rodzinnego, dominujący odsetek ludzi młodych własne szczęście obecne i przyszłe lokuje właśnie w szczęśliwym związku małżeńskim i w spójnej, harmonijnie funkcjonującej rodzinie; ci respondenci także wysoko oceniają rolę dziecka w małżeństwie i rodzinie, której nic nie potrafi tu zastąpić.
Radosław Kossakowski, doktorant w Instytucie Socjologii UMK w Toruniu. Jego zainteresowania akademickie koncentrują się na zagadnieniach związanych z kulturą konsumpcyjną oraz tzw. zachodnim buddyzmem. Dotychczas opublikował kilkadziesiąt prac akademickich i popularnonaukowych, m.in. w ?Studiach Socjologicznych?, ?Kulturze i Społeczeństwie?, ?Przeglądzie Religioznawczym?, ?Humanizacji Pracy?, ?Kulturze i Edukacji?, ?Odrze?, ?Przeglądzie Powszechnym? i w tomach zbiorowych.
Podstawowe pytanie, jakie stawia sobie autor brzmi: czym jest zachodni (a zatem również polski) buddyzm? Czy jest to rodzaj ?denominacji? ? nowoczesnej formy dobrowolnego, indywidualistycznego i pluralistycznego stowarzyszenia religijnego? Czy buddyzm w jakichś aspektach można porównywać do tzw. ?ponowoczesności?? Ostatnio na polskim rynku wydawniczym ukazuje się bardzo wiele prac na temat buddyzmu, ale to ujęcie wydaje się być wyjątkowo oryginalne.
Z recenzji dr hab. Marty Kudelskiej
Teorie socjologiczne interpretują i wyjaśniają ogólne procesy społeczne w oparciu o różne modele świata ludzkiego. W serii Współczesne Teorie Socjologiczne publikujemy najważniejsze dzieła reprezentujące te wizje rzeczywistości społecznej, które okazały się szczególnie znaczące po II wojnie światowej, i które uważamy za istotne do dzisiaj. Interesują nas również koncepcje socjologiczne będące przedmiotem debaty na przełomie XX i XXI wieku. To właśnie współczesna klasyka socjologiczna pozwala nam lepiej zrozumieć dzisiejszy i przyszły świat.
Janusz Mucha
Teorie socjologiczne interpretują i wyjaśniają ogólne procesy społeczne w oparciu o różne modele świata ludzkiego. W serii Współczesne Teorie Socjologiczne publikujemy najważniejsze dzieła reprezentujące te wizje rzeczywistości społecznej, które okazały się szczególnie znaczące po II wojnie światowej, i które uważamy za istotne do dzisiaj. Interesują nas również koncepcje socjologiczne będące przedmiotem debaty na przełomie XX i XXI wieku. To właśnie współczesna klasyka socjologiczna pozwala nam lepiej zrozumieć dzisiejszy i przyszły świat.
Janusz Mucha
Choć w niektórych domenach badania socjologiczne wydają się mieć kumulatywny charakter, to jednak rozległe jej obszary wciąż pogrążone są w mroku. W tym sensie tak ważne zjawisko, jak ideologia, w dużym stopniu pozostaje terra incognita. W tej dziedzinie, podobnie zresztą jak w innych, postęp wiedzy jest uzależniony od podstawowego warunku: socjolog musi zwracać trwałą uwagę na złożoność gry, jaka toczy się między autonomią jednostki a przymusem struktur.
(fragment książki, s. 155)
Teorie socjologiczne interpretują i wyjaśniają ogólne procesy społeczne w oparciu o różne modele świata ludzkiego. W serii Współczesne Teorie Socjologiczne publikujemy najważniejsze dzieła reprezentujące te wizje rzeczywistości społecznej, które okazały się szczególnie znaczące po II wojnie światowej, i które uważamy za istotne do dzisiaj. Interesują nas również koncepcje socjologiczne będące przedmiotem debaty na przełomie XX i XXI wieku. To właśnie współczesna klasyka socjologiczna pozwala nam lepiej zrozumieć dzisiejszy i przyszły świat.
Prof. Janusz Mucha
Moim zamiarem nie jest przedstawienie systematycznej teorii struktury społecznej; zamiar jest o wiele skromniejszy. Rdzeń teorii społeczeństwa powinien wyjaśniać złożoną współzależność pomiędzy podstrukturami wielu typów, które krzyżują się ze sobą często na różnych poziomach. Propozycja takiej teorii naszkicowana została w ostatniej części tej książki. Wymaganym fundamentem systematycznej teorii struktury społecznej jest gruntowna wiedza o procesach zachodzących w ramach stosunków społecznych (processes of social association), począwszy od najprostszych, które cechują relacje interpersonalne między ludźmi, po najbardziej złożone odnoszące się do relacji w obrębie i między dużymi zbiorowościami. Owe procesy społeczne, z których wyłaniają się struktury związków społecznych, stanowią centrum uwagi prezentowanych analiz, które zostaną przedstawione w tej książce. Monografia ta traktowana może być jako prolegomena do teorii struktury społecznej.
(fragment książki, s. 27-28)
Jolanta Mrozowska, doktor nauk humanistycznych, absolwentka filologii romańskiej i socjologii na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje się katolicką nauką społeczną oraz społecznym funkcjonowaniem języka. Zajmuje się między innymi tłumaczeniami z języka francuskiego i angielskiego, ostatnio m.in. jako stażystka w Radzie Unii Europejskiej.
Pracę tę przestudiowałem dokładnie i z wielkim zainteresowaniem jako socjolog religii. Szczególnie doceniam w niej rozpoznanie oraz analizę specyfiki i stylu życia tej nowej wspólnoty religijnej. [...] Nie wątpię, że sięgną po nią studenci socjologii religii, religioznawstwa i teologii, zaś dla badaczy tych ruchów i wspólnot religijnych będzie ona ?przewodnikiem? ułatwiającym konceptualizację teoretyczną i empiryczną dla podobnych inicjatyw badawczych.
Z recenzji prof. Józefa Baniaka
Szkice z pogranicza psychologii
Coraz częściej ludzie zwracają się do psychologów z problemami, które trudno nazwać inaczej, niż „kłopoty z duchowością”. Wśród nich na czoło wysuwają się takie kwestie, jak: poszukiwanie sensu życia i narastające poczucie egzystencjalnej pustki w globalnym, przeładowanym informacją świecie; dojmujący brak rytuałów inicjacyjnych w kulturze Zachodu; trudne paradoksy męskości i kobiecości; możliwość spełnienia w innych systemach religijnych, niż ten w którym się urodziło; poszukiwanie własnej tożsamości i odbudowa utraconego poczucia wspólnoty.
Bartłomiej Dobroczyński (ur. 1958) – doktor habilitowany w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się genezą i historią idei nieświadomości, dziejami polskiej myśli psychologicznej i psychoanalizy, irracjonalizmem, alternatywnymi formami duchowości, fenomenem New Age oraz kulturą popularną. Jest autorem książek: New Age (wydanie polskie i włoskie), III Rzesza Popkultury i inne stany, Idea nieświadomości w polskiej myśli psychologicznej przed Freudem oraz Historia polskiej myśli psychologicznej (wspólnie z Teresą Rzepą). Stały współpracownik „Listu” oraz popularnego pisma psychologicznego „Charaktery”.
Ariel Zieliński, doktor socjologii, absolwent Zakładu Badań Kultury Instytutu Socjologii UMK w Toruniu. W swoich poszukiwaniach naukowych porusza się na granicy socjologii i antropologii społecznej, interesując się głównie światem religii. Wyrazem tych poszukiwań jest jego pierwsza książka Na straży prawdziwej wiary. Zjawiska cudowne w polskim katolicyzmie ludowym (2004) oraz inne publikacje. Działalność naukową łączy ze społeczną, pracując obecnie jako dyrektor Pomorskiego Biura Polskiej Akcji Humanitarnej w Toruniu.
Praca Ariela Zielińskiego podejmuje temat niezwykle interesujący. Autor pragnie wyjaśnić przyczyny, znanego szerzej tylko na gruncie polskim, zjawiska odchodzenia wspólnot odnowy charyzmatycznej (najczęściej należących do ruchu Odnowy w Duchu Świętym) z Kościoła rzymskokatolickiego [?]. Stanowi ona ważny krok na drodze do zmiany nierzetelnego obrazu nowych wspólnot zielonoświątkowych.
Z recenzji dr hab. Zbigniewa Paska
Przedsiębiorczość - zakreślenie pola badawczego
Teoretyczne ujęcie przedsiębiorczości
Przedsiębiorczość a gospodarki w transformacji
Obraz polskiej mikroprzedsiębiorczości doby transformacji
Ilona Kielan-Glińska, doktor nauk humanistycznych, absolwentka Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego; zajmuje się historycznymi i socjologicznymi aspektami obecności muzułmanów w Europie. Autorka artykułów na temat islamu opublikowanych m.in. w „Krakowskich Studiach Międzynarodowych”, „Przeglądzie Orientalistycznym”, „Zeszytach Historycznych UJ”, oraz w portalu internetowym arabia.pl; współautorka książki Islam i obywatelskość w Europie.
Autorka podjęła interesujący, ważny i bardzo aktualny problem, zwłaszcza w świetle trwającego wciąż konfliktu na styku: świat muzułmański–świat zachodni. Problem zaprezentowany został jasno i rzetelnie. [...] W ten sposób otrzymujemy solidną i kompetentną pracę, naświetlającą tło wydarzeń mających miejsce w ostatnich latach we Francji (i nie tylko) – i przez to bardzo potrzebną.
Z recenzji dr. hab. Kazimierza Banka
Obecność muzułmanów w Europie budzi poważny niepokój w społeczeństwach wielu państw europejskich. [...] Przypadek francuski jest szczególnie bulwersujący, ponieważ obok typowych problemów społecznych i politycznych istotnym czynnikiem niepokojów jest religia islamu i demonstracyjne okazywanie swojej religijnej przynależności. [...] Wiele uwagi Autorka poświęca polityce francuskiej ostatnich trzydziestu lat. Omawiając jej błędy i niekonsekwencje, ale także niewątpliwe osiągnięcia, pokazuje jak unikać niepotrzebnych konfliktów.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Daneckiego
System kastowy i nasz system społeczny są tak odmienne w swoich ideologicznych podstawach, że z pewnością rzadko kiedy się zdarza, by człowiek współczesny był w stanie spokojnie czytać o kastach. Jeżeli ma nikłe pojęcie o naukach społecznych albo buntownicze usposobienie, możliwe, że w głębi serca będzie sobie życzył zniszczenia lub zaniku instytucji, która urąga prawom człowieka i wydaje się przeszkodą w rozwoju ekonomicznym społeczności liczącej pół miliarda ludzi. Zauważmy jednak rzecz znamienną: nie wspominając o mieszkańcach Indii, żaden człowiek Zachodu, który mieszkał w tym kraju, choćby był najbardziej oddanym reformatorem czy najgorliwszym misjonarzem, nigdy – o ile nam wiadomo – nie usiłował ani nawet nie doradzał całkowitego i bezwarunkowego zniesienia systemu kast.
Fragment Wprowadzenia
Wrogość i napięcia w stosunkach konfliktowych
Konflikt wewnątrz grupy własnej a struktura grupy
Konflikt z grupą zewnętrzną a struktura grupy
Ideologia i konflikt
Konflikt wywołuje sojusze
Książka niniejsza poświęcona jest kulturom i zbiorowościom, które znajdują się w niewygodnej sytuacji w związku z tym, że nie posiadają umocowania i zabezpieczenia w postaci państwa. Próbuje ona ukazać szerszy kontekst światowych zjawisk rozgrywających się wokół nas: w Polsce na Śląsku czy na Kaszubach, w Europie wśród Romanów i środowisk ich otaczających, pośród pozaeuropejskich zbiorowości określających siebie jako narody, ale nie posiadających własnej państwowości, a także w grupach, które wprawdzie posiadają swoje państwo, lecz utraciły własną ojczyznę prywatną (kresowiacy).
Stanisław Burdziej podjął ważny temat dotyczący ?ducha? ustroju i działania największego dziś mocarstwa światowego, wpływającego na bieg spraw tego świata, w tym również naszego kraju. Ta ciekawa książka jest wartościową pracą naukową, która jednocześnie, dzięki językowej klarowności i wartkiemu tokowi narracji, może być z przyjemnością i pożytkiem czytana przez niespecjalistę. W szczególności pożytek taki mogą mieć z jej lektury dziennikarze i publicyści zajmujący się problematyką amerykańską oraz związkami między polityką a religią, jak również kandydaci na dyplomatów.
Z recenzji prof. Jacka Bartyzela
Struktura mitów należy pod wieloma względami do wyjątkowych. Imponuje nie tylko rozmiarami, olbrzymim i wartościowym zapleczem bibliograficznym, w tym w dużym zakresie obcojęzycznym, licznymi tabelami i bogatymi reprezentacjami modelowymi przedstawianych kwestii, precyzyjną konstrukcją obszernego materiału badawczego, ale też mistrzowskim opanowaniem metodologii i teorii, które wykorzystuje do szczegółowych analiz i interpretacji konkretnych kulturowych przykładów światopoglądu mitologicznego
Z recenzji prof. Anny Grzegorczyk
Prezentowany tom jest próbą analizy postaw społecznych w Polsce i w Niemczech po zmianach politycznych po roku 1989. Ewa Łepkowska porównuje obraz społeczeństwa polskiego i niemieckiego w literaturze pokolenia autorów urodzonych po roku 1960. Katarzyna Górska zwraca uwagę na kwestię ?szoku cywilizacyjnego" związanego ze zmianą ustrojową w Polsce i dawnych Niemczech Wschodnich. Obie prace tworzą interesujący obraz przeobrażeń dawnej wschodnioeuropejskiej mentalności. - z recenzji prof. Piotra Mitznera
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?