Książka towarzysząca wystawie o tym samym tytule, dotycząca twórczości polskich awangardowych artystów pochodzenia żydowskiego.Książka niniejsza powstała w wyniku ponad dwuletnich badań i kwerend prowadzonych przez zespół pracowników i współpracowników Muzeum Sztuki w Łodzi w licznych archiwach i zbiorach zarówno polskich jak i zagranicznych.Ich podsumowanie stanowiła wystawa otwarta w listopadzie 2009 roku w nowym budynku Muzeum Sztuki - ms oraz towarzyszące jej sympozjum, które zgromadziło badaczy z Polski, Francji, Kanady, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. W swoim układzie książka odzwierciedla strukturę tego badawczego projektu. W pierwszej części odnajdziemy teksty wygłoszone na sympozjum. Część drugą tworzy materiał ilustracyjny i tekstowy zaprezentowany w ramach wystawy w Muzeum Sztuki. Część trzecia gromadzi artykuły prasowe, wywiady i wypowiedzi o charakterze programowym autorstwa bądź samych artystów, bądź też uważnych obserwatorów ówczesnego życia artystycznego.
Teksty badaczy sztuki zawarte w publikacji sytuują doświadczenie nowoczesności w perspektywie filozofii Waltera Benjamina.Teksty teoretyków i badaczy sztuki zawarte w publikacji sytuują doświadczenie nowoczesności w perspektywie filozofii historii Waltera Benjamina. Jak zaznacza recenzent publikacji profesor Andrzej Szczerski, książka znakomicie pokazuje, w jakim stopniu propozycje Benjamina kontestujące kult postępu i racjonalizacji, a szukające związków między teraźniejszością i historią, pozwalają z dzisiejszej perspektywy docenić projekt `nowoczesności`.Wszystkie teksty zamieszczone w tomie wykorzystują wieloznaczną figurę konstelacji, między innymi w celu rekonfiguracji historycznych źródłowych materiałów, tak aby lepiej zrozumieć przeszłość. Dziś, kiedy jesteśmy świadomi rozpadu modernistycznych idei, stawką staje się ich ocalenie pomimo rozczarowań, katastrof i utopijnego charakteru, jaki posiadają.
Książka ta jest próbą reinterpretacji bogatej myśli teoretycznej Władysława Strzemińskiego.Publikacja ta jest próbą reinterpretacji bogatej myśli teoretycznej Władysława Strzemińskiego. Zebrane w książce eseje dotykają problemów teorii widzenia opisanej przez awangardowego artystę oraz ewolucji jego sztuki, na którą wpływ miały zarówno artystyczne doktryny jak i osobista wrażliwość na los drugiego człowieka.Zebrane w publikacji artykuły stanowią dokumentację z międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości Władysława Strzemińskiego, która miała miejsce 13-14 października 2011 roku. Korzystając i odnosząc się z szacunkiem do już sformułowanych wniosków, Muzeum Sztuki kontynuuje badania nad tą wyjątkową postacią, widząc potencjał jego artystycznych teorii, poglądów na życie, sztukę i społeczeństwo oraz jego roli w fenomenie powstania łódzkiej kolekcji prac awangardowych twórców.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?