Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców
Młodzi ludzie, szukając swojego miejsca w świecie, bywają niepewni i zagubieni. Chcą zarówno zachować swą indywidualność i oryginalność, jak również upodobnić się do rówieśników, wzorców medialnych itp. W żmudnym procesie poszukiwania własnej tożsamości często podejmują działania, które godzą w ich zdrowie i prawidłowy rozwój. Jednym z nich jest niekontrolowane objadanie się i przeczyszczanie. Książka jest kompendium podstawowej wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców z zakresu bulimii; szczegółowo zaś jej epidemiologii, symptomatologii, mechanizmu, metod leczenia i wspierania chorych. Autorki skupiają się w niej przede wszystkim na przekazaniu Czytelnikowi zarówno niezbędnego minimum informacji teoretycznych, jak i wskazują na konieczność trenowania i wykorzystywania określonych umiejętności praktycznych pomocnych w rozpoznawaniu bulimii oraz udzielaniu pomocy osobom ujawniającym jej symptomy. Dobry kontakt dorosłego z dzieckiem/dorastającym stanowi bowiem olbrzymi zasób sprzyjający budowaniu ich wzajemnej relacji i efektywności procesu wspierania. Wzajemne zaufanie, otwartość, akceptacja zwiększają prawdopodobieństwo wczesnego dostrzeżenia nieprawidłowości w sferze odżywiania dziecka, a dalej – otwartej z nim na ten temat rozmowie i uruchomieniu działań pomocowych.
Książka ta jest wynikiem buntu. Mojego buntu. Bunt ten narodził się i narastał w czasie czytania wielu książek naukowych, popularnonaukowych i szczególnie poradników, które za główny przedmiot rozważań wzięły sobie kreatywność i twórczość. Autorzy poradników rozwoju kreatywności, ślepi na wyniki współczesnych badań nad twórczością i twórcami (…) ciągle rozpowszechniają mity i półprawdy o kreatywności. Do tego dochodzi nagminne i przesadne upraszczanie wszelkich mechanizmów związanych z tworzeniem, które nie są takie proste, jak to się wydaje „wyznawcom” idei myślenia lateralnego, mindmappingu i jakoby twórczej prawej półkuli mózgu. Dodajmy do tego jeszcze powszechne składanie przez autorów tych książek łatwych obietnic bez pokrycia. Obietnice te, rzecz jasna, dotyczą lansowanej przez autora poradnika recepty na przyrost kreatywności – jeśli tylko czytelnik zechce zastosować cudowne techniki opisywane w poradniku, to „moc twórcza będzie z nim”. Struktura książki została wyznaczona przez kolejne litery alfabetu, które służą jako pretekst do syntetycznego opisu ważnych zjawisk związanych z rozumieniem kreatywności i jej rozwijaniem. Poszczególne hasła nie są opisane z encyklopedyczną dokładnością, bo też książka ta encyklopedią kreatywności nie jest! Jest raczej dobrze ugruntowanym w naukach o twórczości poradnikiem rozwoju kreatywności. Poradnikiem życiowym.
Książka jest kolejnym wydaniem bardzo dobrze przyjętej publikacji o nadpobudliwości psychoruchowej, która uwzględnia polską specyfikę. Powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenia Autorek w terapii i pracy z dziećmi z ADHD i zawiera, obok teorii, praktyczne wskazówki, jak postępować z dziećmi, które „wiercą się na krześle, ciągle się ruszają, łatwo się rozpraszają”, w sytuacjach życia codziennego – w szkole i w domu, w czasie zabawy i nauki.
Książka jest podręcznikiem gier i zabaw dla nauczycieli i osób pracujących z dziećmi. Autorka proponuje ćwiczenia, które można dowolnie zestawiać i wykorzystać na lekcjach wychowawczych, przerwach, podczas szkolnych zabaw, na zajęciach pozalekcyjnych. Celem działań jest zwiększenie umiejętności społecznych, poczucia własnej wartości oraz kreatywności pojedynczych uczniów i całej klasy.
Publikacja omawia regulacje prawne dotyczące takich instytucji jak rozwód i separacja. O ile rozwód jest instytucją dobrze znaną i dość często stosowaną, o tyle separacja nie jest nadal popularna. Małżeństwa wciąż częściej decydują się na definitywne zakończenie związku małżeńskiego poprzez orzeczenie rozwodu. Rzadkie występowanie z żądaniem orzeczenia separacji może wynikać zza małej wiedzy na jej temat. Publikacja będzie pomocna osobom zainteresowanym tą tematyką w poznaniu prawnych reguł obowiązujących w zakresie rozwodów oraz separacji. W szczególności omówione zostały: - przyczyny i skutki orzeczenia oraz zniesienia separacji; - orzeczenie rozwodu małżonków pozostających w separacji - rozwód; – pozytywne i negatywne przesłanki; - postępowanie w sprawie orzekania o rozwodzie i separacji. Całość została uzupełniona o orzecznictwo dotyczące tej materii oraz o użyteczne wzory pism procesowych. W książce znajdują się również wybrane przepisy prawne dotyczące rozwodu i separacji oraz teksty dwóch aktów prawnych z zakresu prawa międzynarodowego, co powinno ułatwić korzystanie z publikacji oraz umożliwić – w razie takiej potrzeby – sięgnięcie do nich.
Marketing medialny (MM) to termin, który wraz z postępującym umasowieniem i interaktywnością mediów zyskuje coraz większą popularność. Jego obecność zauważalna jest nie tylko na polu medialnym, ale również politycznym, społecznym i edukacyjnym. Jako przedmiot akademicki lub temat polemik dziennikarskich ? do dzisiaj nie doczekał się dogłębnej analizy naukowej, która nadawałaby mu teoretyczne ramy definicyjne i klasyfikujące. Niniejszy podręcznik jest więc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku zarówno w kontekście teoretycznym, jak i praktycznym. Autorka, wyjaśniając pojęcie MM, sięga po dziesiątki przykładów z rynku medialnego, co sprawia, że książka staje się fascynującą podróżą w świat środków masowego przekazu, analizowanych poprzez pryzmat produktu, dystrybucji, ceny oraz promocji medialnej.
Publikacja ma wspierać nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów oraz trenerów, chcących w systematyczny sposób pracować z uczniami, w szczególności w ramach obligatoryjnych dla szkoły i kierowanych do uczniów działań doradczych. Działania te dotyczą pomocy uczniom w procesie rozwoju, istotnych z punktu widzenia rynku pracy, kompetencji społecznych oraz przygotowaniu uczniów do samodzielnego projektowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej.
Trening koncentracji dla uczniów zawiera wiele gier, zabaw i ćwiczeń wzmacniających zdolność koncentracji. Autorka, przedstawiając scenariusze zajęć, skorzystała ze swojego wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą, a także dorosłymi. Przy pomocy książki, nauczyciele, wychowawcy i rodzice mogą wzbogacić codzienne zajęcia z dziećmi o elementy treningu koncentracji. Umiejętność koncentracji jest jedną z kluczowych umiejętności, potrzebną w procesie uczenia i rozwoju. Umiejętność szybkiego skupienia warunkuje sukcesy w szkole. Niestety często dzieciom i młodzieży tej zdolności brak. Ćwiczenia przydadzą się wszystkim: uczniom z ADHD i uczniom, którzy mają umiarkowane problemy z koncentracją; takim, którzy szybciej chcieliby odrabiać prace domowe i tym, którzy za mało korzystają z materiału przerabianego na lekcjach. Wiele z przedstawionych propozycji może także pomóc dorosłym, którzy nierzadko sami mają problemy z koncentracją.
Celem opracowania jest poprawa skuteczności pracy doradców zawodowych. W pierwszej części, będącej wstępem do całości pracy, autorka prezentuje modele teoretyczne badań nad doradztwem zawodowym, specyfikę i zadania doradcy oraz zarys współczesnych koncepcji wyboru zawodowego. Część druga zawiera opis czterech metody diagnostycznych, które mogą znaleźć zastosowanie zarówno w praktycznym doradztwie zawodowym, jak i w obszarze badań naukowych związanych z wyborem dróg kariery. Nowe oraz adaptowane do polskich warunków kulturowych narzędzia badawcze pozwalają na ujmowanie kwestii wyboru zawodowego zarówno z perspektywy doradcy zawodowego, jak i z perspektywy klienta, któremu mają służyć w procesie pogłębiania samowiedzy. Zaprezentowane w monografii techniki obejmują pomiar preferencji w odniesieniu do stosowania określonych orientacji teoretycznych przez doradców, badanie potrzeb doradczych klienta, jego motywacji do pracy oraz hierarchii wartości, która współdecyduje o wyborze konkretnego modelu kariery zawodowej.
Często trudno jest nam się przyznać, że posługujemy się czymś tak nieuchwytnym jak intuicja. Racjonalizm, analizy, pomiary stały się wyznacznikiem zdrowia psychicznego i normy dla wielu współczesnych ludzi. Jednak, kiedy zdarzy się, że dokonamy nieprzemyślanego, nagłego wyboru i okaże się on trafny, to zazwyczaj mówimy wtedy o szczęściu. Wypieramy się zdolności, która dała znać o sobie w tym momencie. Tą zdolnością jest intuicja. Trening i rozwój intuicji Spis Treści
Rozdział 1
ŹRÓDŁA UJĘCIA POZNAWCZEGO
Początki
Psychologia poznawcza
Cognitive Science
Modele umysłu
Rozdział 2
PODSTAWY ZJAWISKA INTUICJI
Wstęp
Sądy poznawcze a intuicja
Sądy intuicyjne
Związki emocji i nastroju z intuicją
Motywacja w intuicji
Uwaga w intuicji
Rozdział 3
WGLĄD W PROCESIE INTUICJI
Wstęp
Nagłość
Przerwa inkubacyjna
Zmiana struktury problemu
Intuicja wobec paradygmatu umysłu przetwarzającego informację
Intuicja wobec nowego paradygmatu dynamiki nieliniowej umysłu
Rozdział 4
INTUICJA JAKO TYP UMYSŁU
Wstęp
Wczesne opisy typów umysłu
Typy umysłu Jung/Nosal
Wizjoner
Rozdział 5
INTUICJA JAKO CECHA PSYCHOMETRYCZNA
Wstęp
Intuicja i intuicyjność psychometryczna
Rozdział 6
INTUICJA JAKO MECHANIZM POZNAWCZY
Wstęp
Mechanizm intuicji jako proces ukrytego myślenia
Mechanizm intuicji jako efekt wiedzy ukrytej
Mechanizm intuicji jako efekt mikroekspresji
Mechanizm intuicji jako efekt uczenia mimowolnego i pamięci utajonej
Mechanizm intuicji jako efekt markera somatycznego
Mechanizm intuicji jako efekt afektywnej heurystyki
Rozdział 7
ZASTOSOWANIA INTUICJI
Wstęp
Intuicja w biznesie
Intuicja w medycynie
Intuicja w sztuce
Intuicja w kryminalistyce
Intuicja w małżeństwie
Inne przykłady działania intuicji
Rozdział 8
INTUICJA W TWÓRCZYM ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW
Wstęp
Typ intuicjonisty w twórczym rozwiązywaniu problemów Techniki intuicyjne
Rozdziat 9
TRENING INTUICJI. ĆWICZENIA
Po co ćwiczyć i rozwijać intuicję?
Ćwiczenia dla menedżerów
Uwagi przed ćwiczeniami
Inne ćwiczenia
Ćwiczenia intuicji - asocjacje
Osiem sposobów wzmocnienia intuicji (1. Robinson) (Fazaligić, 2005):
Błędy intuicji, czyli ciemna strona intuicji
ZAŁĄCZNIK
KWESTIONARIUSZ TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW (Przybylski, 2007)
Instrukcja wypełniania
BIBLIOGRAFIA
Autorki dzielą się 12-letnim doświadczeniem nabytym w pracy trenerskiej i doradczej. W czasach przesiąkniętych duchem liberalizmu i indywidualizmu istnieje zapotrzebowanie na specyficzne osobiste zdolności i umiejętności oraz optymalne sposoby ich wykorzystywania. Zwiększa się osobista odpowiedzialność za wybór ścieżki życia i kariery. Coraz większe znaczenie na rynku ma świadomość własnych mocnych stron, samego siebie, swoich wartości i potrzeb. Trzy części książki są poświęcone kolejno działaniu, myśleniu i odczuwaniu. Każda z nich, jak i wszystkie razem, służą odkrywaniu samego siebie. A to w jakim celu? Żeby lepiej siebie rozumieć, aktywnie wykorzystywać swoje mocne strony, żyć świadomie zmierzając ku pełni życia, dostrzegać wartość tego, co indywidualne i głębiej czuć to, co wspólne.
W grach strategicznych tkwi niewykorzystany potencjał wspierania rozwoju dzieci. Gra, jako pochodna zabawy, w naturalny sposób tworzy warunki do rywalizacji, a umiejętnie wykorzystana stymuluje rozwój dzieci. W książce przedstawiono 50 gier strategicznych, które uporządkowane od prostych do złożonych, wytyczają ścieżkę rozwijania spostrzegawczości, uwagi, myślenia i relacji społecznych, podnoszą poziom rozwoju umysłowego i hartują odporność emocjonalną u dzieci. Ścieżka postępowania edukacyjnego, potwierdzona wynikami badań, tworzy skuteczną metodę wspierania rozwoju umysłowego dzieci poprzez gry strategiczne.
Książkę polecamy przede wszystkim nauczycielom wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, a także rodzicom zainteresowanym rozwojem poznawczym, społecznym i emocjonalnym swoich dzieci. Walory gier strategicznych będą także atrakcyjne dla wychowawców kolonijnych, opiekunów świetlic oraz osób pracujących z osobami starszymi.
Książka przedstawia przemiany zachodzące w funkcjonowaniu współczesnych gospodarek w obszarze zarządzania organizacjami ze szczególnym uwzględnieniem ich odporności. Autorzy opisują trzy zasadnicze wymiary odporności: bezpieczeństwo (nie tylko finansowe, ale również kadrowe, informacyjne, relacyjne itd.), innowacje i procesy innowacyjne oraz cyfryzację (ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań Industry 4.0 oraz cyberbezpieczeństwa). Publikacja zawiera wyniki zarówno badań literaturowych, jak i empirycznych - proponując wnioski i zalecenia dla praktyki zarządzania.
W książce autor przedstawił fundamenty pedagogii osoby, nakreślił, w jaki sposób definiowana jest osoba, czym jest majeutyka jako sztuka (samo) wychowania osoby oraz zaprezentował, jakie są główne cele pedagogii osoby i w jaki sposób były/są realizowane.
Monografia składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy zatytułowany „Osoba ludzka – próby definicji” przedstawia rozwój historyczny i treściowy pojęcia „osoba” w trzech odsłonach: od Ojców Kapadockich do Tomasza z Akwinu, od Kartezjusza do Husserla oraz od Maritaina do Tischnera. Rozdział drugi noszący tytuł „Majeutyka osoby” wprowadza w teoretyczne rozumienie tego pojęcia oraz określa rolę tej metody w pedagogii osoby. Ostatni, trzeci rozdział publikacji to podstawowa charakterystyka pedagogii osoby w inspiracji katolickiej. Określa najważniejsze cele i sposoby realizacji procesu wychowawczego w pedagogii osoby.
W pracy wykorzystano refleksję filozoficzną i pedagogiczną wybranych myślicieli – pedagogów. Dobór wyznaczony został zgodnie z tradycją personalizmu teistycznego i polskiej myśli pedagogicznej. Wśród autorów, których refleksja podana została analizie i krytyce (oprócz klasyków personalizmu, takich jak: Augustyn, Boecjusz, Husserl, Kierkegaard, Maritain, Mounier, Spaemann, Tomasz z Akwinu), warto wymienić personalistów z Italii (Basti, Bellingreri, D’Arcais, Guardini, Possenti, Rigobello, Sanna, Stefanini, Vico) czy Polski (Blachnicki, Chudy, Gogacz, Granat, Krąpiec, Szołtysek, Tarnowski, Tischner, Wojtyła, Woroniecki).
Utwór stanowi koronę przemyśleń kulturotwórczych w obszarze filozofii człowieka, filozofii religii, filozofii polityki oraz filozofii państwa i prawa. Podstawową wartością określającą kondycję i zdrowie psychiczne człowieka jako indywiduum, jest pokój wewnętrzny. Rzadko w literaturze kognitywistycznej i filozoficznej można spotkać się z takim wartościowaniem pierwotnym ideałów i wysokich wartości. Najczęściej źródłowym pojęciem dla określenia jedności psychofizycznej jednostki, jest przywoływana kategoria wolności oraz równości. Idea pokoju dookreśla warunki społecznego indywidualizmu dla formowania się w oparciu o świat wartości, interakcjonizm kolektywistyczny i modelowe formy sprawowania władzy publicznej, rozwiązań instytucjonalno-prawnych w oparciu o pokój zewnętrzny. Myślenie, mówienie i działanie na rzecz praktyki pacyfistycznej pokazuje jedność wszechrzeczy na poziomie holizmu jednostkowego, społecznego i ekologicznego w celu zachowania życia organicznego i nieorganicznego na naszej planecie ziemi. Monografia jest próbą obalenia mitów na temat edukacji do wolności bez historycznego, filozoficznego i teoriopoznawczego zaplecza wnioskowania uzasadniającego tworzenie świata kultury. Jedynie za pośrednictwem wolności wewnętrznej i wolności zewnętrznej można dosięgać prawa pierwiastkowego - ideału sprawiedliwości oraz tworzyć wspólnotowe formy współżycia i współdziałania międzyludzkiego w celu rzeczywistego i realnego osiągania jedności cywilizacyjno-kulturowej.
In Poland, the family assistant is appointed to perform family assistance and foster care work. The key responsibilities of the family assistant include helping parents to suitably fulfil their care and educational functions and enhancing family members' skills in finding solutions to everyday challenges. The monograph presents a historical outline of family assistantships in Poland and the current state of implementation of this service. The formal and legal foundations of the work of a family assistant and a model of methodical operation developed by the author based on the idea of empowerment were presented. This model is recommended by the Ministry of Family and Social Policy in Poland. It was also implemented by Caritas in Ukraine in work with families affected by the war crisis. This monograph may also provide inspiration for action researchers and social workers in other countries.
Szkoła współczesna nieustannie się zmienia, ponieważ na skutek przeobrażeń zachodzących w otaczającej rzeczywistości oraz nowych, coraz większych wymagań stawianych przed jednostką i całym społeczeństwem, ewoluują także postawy, potrzeby i wymagania społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli, wychowawców oraz rodziców. W stronę szkoły jako ważnego środowiska wychowawczego kierowane są oczekiwania na właściwe przygotowanie młodego pokolenia do świadomego i racjonalnego uczestnictwa społecznego. Tendencje takie dezaktualizują tradycyjne formy pracy pedagogicznej i jednocześnie generują potrzebę kształtowania środowiska szkolnego jako przestrzeni uczenia się, w którym wychowanie adaptacyjne zostanie zastąpione oddziaływaniami o charakterze innowacyjnym i antycypacyjnym, inspirującym do aktywnego współtworzenia oraz modyfikowania otaczającego świata. W odniesieniu do zasygnalizowanej problematyki autorzy tekstów zawartych w opracowaniu podjęli trud wielowątkowego zaprezentowania współczesnej szkoły jako przestrzeni uczenia się w kontekście najważniejszych obszarów edukacyjnego i społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Podejście takie umożliwia komplementarny ogląd podejmowanej problematyki oraz eksponuje ogromną rolę szkolnej przestrzeni uczenia się w procesie kształcenia i wychowania młodego pokolenia oraz w zakresie edukacji permanentnej, stanowiącej fundament społecznego i zawodowego funkcjonowania współczesnego człowieka dorosłego.Opracowanie stanowi wartościowy materiał naukowy i edukacyjny skierowany przede wszystkim do wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych. Treści w nim zawarte adresowane są także do nauczycieli, wychowawców, opiekunów i pedagogów szkolnych oraz do rodziców i wszystkich, którzy zainteresowani są kreowaniem odpowiadającej potrzebom współczesnej rzeczywistości, wartościowej przestrzeni szkolnej.
Monografia jest zbiorem artykułów prezentujących wyniki praca badawczych naukowców realizujących swoje badania w różnych ośrodkach akademickich w Polsce. Tematyka dotyczy szeroko rozumianego zarządzania zasobami ludzkimi. Przedstawiono m.in. problemy związane wynikające z faktu funkcjonowania w warunkach pandemii Covid-19 oraz zagadnienia wiążące ustalenia teoretyczne z zakresu ZZL z praktycznymi rozwiązaniami spotykanymi w organizacjach. Atutem monografii jest różnorodność poruszanych tematów. Opisy projektów badawczych i metodyki badań oraz uzyskanych wyników stanowić mogą źródło inspiracji dla młodych badaczy, jak również wspomagać wprowadzanie rozwiązań HR–owych w przedsiębiorstwach. Czytelnik znajdzie informacje dotyczące informatyzacji procesów HR, możliwości rozwoju kapitału ludzkiego, potencjalnych szans wynikających ze zróżnicowania pracowników oraz korzyści z wprowadzania rozwiązań ukierunkowanych na poprawę dobrostanu pracowników.
Monografia jest publikacją dotyczącą Sukcesu życiowego z serii wydanych książek: Sukces edukacyjny, sukces zawodowy, sukces życiowy oraz Sukces życiowy w społeczeństwie konsumpcyjnym.
Bieżąca edycja z 2021 roku ma na celu udostępnienie wszystkim zainteresowanym tekstów przybliżających współczesną problematykę sukcesu życiowego. Autorzy reprezentują zróżnicowane konteksty tego zagadnienia, tak jak niejednorodne i subiektywne jest samo pojęcie „sukces życiowy”. W książce znajdują się teksty napisane przez autorów reprezentujących różne ośrodki akademickie, placówki czy instytucje. Poruszają one zagadnienia związane z sukcesem życiowym w kontekście trwającej pandemii COVID-19. To swoiste vademecum informacji z zakresu tematyki sukcesu życiowego uwzględniające specyfikę zagrożenia epidemicznego wirusem SARS-CoV-2 oraz stan rzeczywisty.
Lektura publikacji sprzyjać może przede wszystkim realizacji osobistych planów i życiowych zamierzeń zarówno uczniów, studentów czy aktywnych zawodowo osób pracujących. Może również stanowić ważny element w pracy nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych, coachów czy edukatorów w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Politycy wzbudzają powszechną niechęć. Z jednej strony są złotouści, a z drugiej – gołosłowni. W jaki więc sposób przekonują publiczność do tego, by to akurat im powierzyć istotne funkcje społeczne? Jak dowodzą, że się do sprawowania tych funkcji nadają? O tym jest ta książka. Autor odczytuje w niej na nowo przemówienia wygłoszone przez polskich przywódców. Analizę retoryczną zastępuje analizą performatywną. Na materiale historycznym wykazuje, dlaczego liderzy opozycyjni wolą się prezentować jako ojcowie narodu, a liderzy rządzący – jako bogowie. Wyjaśnia, dlaczego tak nośny jest przekaz populistyczny i jak się bronić przed etykietą populisty. Udowadnia, że schemat potwierdzania własnej przywódczości jest niezależny od epoki. Liderom dostarcza komunikacyjnych narzędzi do poszerzenia bazy swojego poparcia; zwolenników zaś przestrzega przed miejscami, w których przywódcy zastawiają na nich komunikacyjne pułapki.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?