Rozwój przez zabawę, to główne przesłanie książki zawierającej praktyczne scenariusze organizowania czasu wolnego dzieciom i młodzieży w sposób bezpieczny i atrakcyjny zarazem. Zabawa wpływa na rozwój inteligencji wielorakich, kształtuje kompetencje społeczne, wzmacnia poczucie własnej wartości, pomaga w zarządzaniu emocjami, wyposażając dziecko w umiejętności niezbędne do tego, by w dorosłym życiu mogło podjąć z sukcesem określone społeczne role.
Książka zawiera scenariusze zabaw, propozycje gier i projektów, które z założenia mają zabezpieczać potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży, nadając oddziaływaniom pedagogicznym i rodzicielskim głębszy wymiar w aspektach:
- kształtowania kompetencji komunikacyjnych,
- kształtowania kompetencji społecznych,
- budowania poczucia własnej wartości,
- rozwijania potencjału jednostek,
- umiejętnego zarządzania emocjami.
Celem zabaw przedstawionych w książce jest ukształtowanie jednostki stabilnej emocjonalnie, świadomej własnych zasobów, o wysokim poczuciu własnej wartości, otwartej na społeczne życie, z poczuciem współodpowiedzialności za tworzenie społecznej rzeczywistości, która ukierunkowana przez pedagogizację dorosłych świadomie w życiu zarządzać będzie swoim wszechstronnym rozwojem.
Dzieci i młodzież uczestnicząc w proponowanych zabawach, grach i projektach wzmocnią obszary związane z:
- rozwojem intelektualnym,
- rozwojem fizycznym,
- rozwojem społecznym,
- rozwojem emocjonalnym.
Publikacja jest zbiorem różnorodnych technik i scenariuszy dramowych, pochodzących od różnych osób, praktyków stosujących dramę w odmiennym środowisku społeczno-kulturowym. Do udziału w publikacji zaproszeni zostali wybitni praktycy dramy z Polski i ze świata, osoby których działania mają wpływ na rozwój dramy w kierunku pozytywnych zmian w zakresie edukacji, profilaktyki i terapii, sztuki, filozofii, zarządzania i ekonomii i innych. Publikacja ma określoną strukturę, która pozwala czytelnikowi na szybkie odnalezienie interesujących go elementów, porównanie poszczególnych podejść. Opiera się na rozmowie, próbie porównania sposobów definiowania, rozumienia dramy i jej specyficznych cech. Książka wskazuje także współczesne tendencje w dramie, kierunki jej rozwoju, które można odczytać z wypowiedzi badanych osób, z kierunków ich rozwoju, z ich fascynacji i zainteresowań. Partner wydania: Polskie Stowarzyszenie Kreatywności
Od Autora: Oddaję do rąk czytelników monografię poświęconą rozwojowi seksualnemu dzieci i młodzieży. Problematyka zawarta w tym opracowaniu jest dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą szczególnie ważna. Nie można przecież wychowywać nie znając podstaw rozwoju i potrzeb seksualnych – może szerzej erotycznych wychowanka. Pierwsza część monografii dotyczy seksuologii wieku rozwojowego. Obejmuje ona problemy rozwoju od urodzenia do zakończenia procesu dojrzewania. Druga część omawia aktywność i zachowania seksualne najmłodszych dzieci i młodzieży i ich interpretację pedagogiczną oraz zagadnienia wychowania i edukacji seksualnej. Z wykształcenia jestem lekarzem – pediatrą i specjalistą medycyny szkolnej (była taka). Przez kilkadziesiąt lat zajmowałem się problematyką rozwoju, a także seksuologią wieku rozwojowego. W 1970 roku wydałem monografię pt. Erotyzm dzieci i młodzieży. Jest rzeczą oczywistą, że od tego czasy wiele się zmieniło – także w poglądach autora. Będąc już na emeryturze, człowiekiem dość sędziwym uznałem za konieczne zmienić niektóre twierdzenia zawarte w tej – starej przecież – monografii. Pragnę odwołać pewne poglądy, zmienić twierdzenia, uzupełnić doświadczeniami prawie półwiekowymi. Praca, którą oddaję, jest wynikiem moich osobistych poglądów, doświadczeń i głównie na takim materiale się opiera. Odchodzę od powszechnie panującej „maniery” obfitego cytowania przeróżnych autorów i cytuję tylko tych, których poglądy wydają się tu koniecznymi.
W prezentowanej publikacji autor przedstawia od strony praktycznej proces tworzenia biznesplanu dla dowolnej organizacji gospodarczej. Nowatorską formułą książki jest jej układ składający się z pytań i odpowiedzi. Są to pytania, które najczęściej zadają sobie osoby po raz pierwszy przystępujące do samodzielnego tworzenia biznesplanu. Autor udziela na nie merytorycznych i wyczerpujących odpowiedzi, które w znacznym stopniu ułatwiają przygotowanie własnego dokumentu. Układ książki jest jasny, czytelny i wynika z proponowanej struktury biznesplanu. Autor zaprezentował również najważniejsze źródła finansowania działalności przedsiębiorstw ze wskazaniem na zalety i wady każdego z nich.
Książka nawiązuje do koncepcji pozytywnego ujęcia zdrowia. Autorzy przedstawiają bogaty dorobek z zakresu badań zależności między osobowością, stresem a zdrowiem, wprowadzając wyraźne rozgraniczenie właściwości osobowości sprzyjających chorobie, od tych, które – jak się uważa – promują zdrowie. Szeroko prezentują wyniki badań nad stresem, zwracając uwagę nie tylko na jego negatywne konsekwencje, lecz i na strategie radzenia sobie ze stresem sprzyjające zdrowiu. Autorzy koncentrują się na ujęciu zdrowia w kategoriach procesu, co inspiruje i wzbudza większe zainteresowanie zachowaniami sprzyjającymi osiąganiu pełni możliwości biologicznych, psychicznych i społecznych.
Turystyka należy obecnie do najszybciej rozwijających się dziedzin działalności gospodarczej. Wynika to z jej dynamizującego wpływu na rozwój ekonomiczny krajów, regionów, obszarów recepcji turystycznej itp. (tzw. efekt mnożnikowy). Z branżą turystyczną ścisły związek wykazuje rekreacja. W literaturze przedmiotu wskazuje się na konieczność łącznego analizowania turystyki i rekreacji jako składowych gospodarki. Wynika to ze znacznego podobieństwa obu branż, a zwłaszcza w zakresie ich usługowego charakteru. Ponadto, zarówno turystyka, jak i rekreacja wiążą się z wykorzystaniem czasu wolnego. Działalność turystyczno-rekreacyjna ma ? z jednej strony ? wymiar gospodarczy, z drugiej zaś ? jest formą zagospodarowania czasu wolnego. W obydwu przypadkach ta sfera aktywności ludzkiej charakteryzuje się wysokim stopniem ryzyka. Jest to ryzyko specyficzne, zarówno dla poszczególnych form tego rodzaju działalności, jak też dla podmiotów gospodarczych. Ryzyko osłabia bezpieczeństwo interesów przedsiębiorców, jak też turystów czy rekreantów. Za optymalną i najefektywniejszą metodę zarządzania ryzykiem uznaje się instytucję ubezpieczenia. Ubezpieczenie służy niwelowaniu negatywnych skutków następstw zdarzeń losowych. Transfer ryzyka od klienta do ubezpieczyciela jest podstawą tworzenia produktów ubezpieczeniowych i kalkulacji składek. Składki są ceną, którą płaci ubezpieczony za ochronę ubezpieczeniową. Podręcznik przeznaczony głównie dla studentów kierunku Turystyka i rekreacja. Może być również przydatny menedżerom zarządzającym firmami prowadzącymi działalność w zakresie turystyki i rekreacji.
Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy. Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, często przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka bardzo ważne środowisko wychowawcze. Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce istnieje usankcjonowany prawnie obowiązek szkolny, każdy przedstawiciel młodego pokolenia musi z tym środowiskiem mieć styczność. Co więcej, dużą część swojego młodego życia uczniowie spędzają właśnie w szkole. Dlatego też tak istotne jest właściwe funkcjonowanie tego środowiska, prowadzenie działalności wychowawczej i wywieranie pozytywnych ze społecznego punktu widzenia wpływów, zwłaszcza na tych uczniów, których środowisko wychowawcze, jakim jest rodzina, zawiodło bądź w niewystarczającym stopniu spełnia swoją wychowawczą i socjalizacyjną rolę. W przypadku dzieci w wieku szkolnym istotny wpływ odgrywa również grupa rówieśnicza szczególnie z tego względu, że w tym okresie pojawia się potrzeba izolacji od osób dorosłych a na jej miejsce przychodzi zapotrzebowanie na przebywanie wśród osób w zbliżonym wieku i o podobnych zainteresowaniach czy upodobaniach. Grupy rówieśnicze rządzą się określonymi prawami ? dzielą dzieci na popularne i niepopularne, wyodrębniają przywódców i ich zwolenników. W przypadku dzieci odrzucanych, możemy mieć do czynienia z pewnymi negatywnymi konsekwencjami, jak społeczna izolacja, poczucie niekompetencji społecznej, a nawet nerwice czy zachowania przestępcze. Sytuacje takie można z całą pewnością zaobserwować w klasie szkolnej. Pamiętać należy, że z nieszczęśliwych dzieci wyrosną nieszczęśliwi dorośli dlatego też jak najwcześniej należy podjąć działania, aby udzielić im pomocy i wsparcia.
Publikacja dotyczy różnorakich aspektów uzależnień od alkoholu: począwszy od diagnozy, prezentując interesujące narzędzie do pomiaru stopnia zaangażowania w uzależnienie, poprzez wyznaczniki skuteczności psychoterapii z uwzględnieniem specyfiki terapii kobiet, wreszcie dotyka problematyki rodzin osób uzależnionych.
Przedstawiona monografia jest ważnym, potrzebnym i bardzo aktualnym wydawnictwem. Książka przedstawia problematykę zarządzania procesowego w organizacji wobec globalizującej się gospodarki w sposób kompetentny, spójny, syntetyczny i jednocześnie komunikatywny.
Układ książki jest zwarty, logiczny oraz zrozumiały. Dzięki temu jest godna polecenia. Bezsprzecznymi walorami przedstawionej monografii jest ważność problematyki, bogaty materiał zarówno bibliograficzny i empiryczny, a nadto wysoka wartość naukowa oraz aplikacyjna.
Ta książka to obowiązkowa lektura wszystkich specjalistów, szukających nowych metod pracy z ludźmi, wzbogacających warsztat swojej pracy, ale to również osobisty terapeuta miłośników filmu, dzięki któremu terapię możemy poprowadzić sobie sami w zaciszu domowego ogniska.
Książka, pierwsza i jedyna dotychczas na polskim rynku propozycja wydawnicza całkowicie poświęcona filmoterapii, opisuje tę formę pomocy niezwykle szczegółowo, w pierwszej części skupiając się na zagadnieniach teoretycznych, a w części drugiej proponując bogatą listę filmów wraz ze scenariuszami zajęć, które można wykorzystać w pracy z dziećmi, młodzieżą lub dorosłymi. Czytelnik znajdzie w niej również tabelę filmów, zawierającą propozycje kilkuset filmów podzielonych na kategorie terapeutyczne.
Książka prezentuje oryginalną i ważną problematykę metapamięci na bazie znakomitej analizy najnowszej literatury przedmiotu. Autorka pokazuje zróżnicowane aspekty dysfunkcji metapamięci w zaburzeniach takich jak anozognozja, choroba Alzheimera, Parkinsona, demencja, zespół Korsakowa, oraz zaburzeń psychotycznych i afektywnych z uwzględnieniem neuropatomechanizmu.
Książka ta to swoistego rodzaju przewodnik dla studentów/absolwentów, którzy zamierzają podjąć pracę. Przedstawia możliwości z jakich mogą korzystać aby w odpowiedni sposób poruszać się po rynku pracy i wybrać najbardziej odpowiednie stanowisko względem posiadanych przez nich kompetencji. Z drugiej strony książka stanowi informację dla wszystkich pracodawców pod kątem oczekiwań ze strony studentów/absolwentów w zakresie warunków pracy. Trzecie przesłanie książki to przestawienie różnicy między doradztwem zawodowym a doradztwem personalnym w zakresie ustawodawczym, strukturalnym, metod pracy i ich zastosowania.
dr Maria Paula Stasiakiewicz:
(...) książka jest istotnym głosem w toczącej się dyskusji wokół praktycznych problemów dotyczących relacji między sztuką i twórczością, a edukacją i terapią. Należy ją uznać za kolejny, ważny krok na drodze budowania naukowych podstaw do arteterapii, autorską próbę odpowiedzi na pytanie o źródła ?terapeutycznej mocy? tkwiące w sztuce ? jej czynnym uprawianiu i recepcji. Książka przedstawia niewątpliwą wartość dla polskiego czytelnika, ze względu na zarysowanie historycznego rozwoju arteterapii w świecie i w Polsce oraz omówienie głównych podejść tworzących jej ramy teoretyczne.
Andrzej Żelazny – dyrektor generalny Chevrolet Nordic Cluster:
To znakomita pozycja zarówno dla początkujących trenerów, jak i tych z bardzo dużym doświadczeniem. Książka w niezwykle interesujący i dogłębny sposób ukazuje całościowy przebieg procesu szkoleniowego: od pierwszego momentu spotkania, aż po uwagi uczestników na zakończenie sesji szkoleniowych. Z perspektywy mojej praktyki w kierowaniu przedsiębiorstwami gorąco polecam tę lekturę wszystkim szefom różnych szczebli zarządzania: od poziomu operacyjnego, po stanowiska strategiczne w każdej firmie. Styl naszego kierowania ludźmi oraz zespołami poprzez zlecanie projektów, spotkania indywidualne lub grupowe, sesje, burze mózgów czy warsztaty, może stać się dużo bogatszy i skuteczniejszy – wystarczy sięgnąć i wykorzystać choćby kilka wskazówek, które zawarte zostały w tym tekście.
Dorosłe dzieci alkoholików jak żadna grupa społeczna nie tylko ciągle budzą zainteresowanie terapeutów, klinicystów czy naukowców, ale powstają wokół nich liczne stereotypy, a nawet kontrowersje. Niniejsza praca wynikła zarówno z praktyki terapeutycznej, jak i przeprowadzonych badań.
z recenzji prof. dra hab. Jana Czesława Czabały:
?? monografia jest jedną z ciekawszych publikacji na temat dorosłych dzieci alkoholików. Autor podjął dyskusję z rozbieżnymi teoriami i wynikami badań na ten temat. Założył zróżnicowanie i bardzo ciekawie sformułował hipotezy o typologiach rodzin, z których wywodzić się mogą dorosłe dzieci alkoholików. Opracował bardzo interesujące narzędzie badawcze, które samo w sobie jest propozycją bardzo ciekawej klasyfikacji funkcjonowania rodzin alkoholowych. (?) W efekcie otrzymaliśmy bardzo ważną publikację naukową, wyjaśniającą wiele sporów i proponującą nowy sposób rozumienia konsekwencji wzrastania w rodzinie alkoholowej. Jestem przekonany, że ta monografia będzie zachęcała do podejmowania nowych badań, zwłaszcza badań mających na celu poszukiwanie nowych czynników chroniących przed negatywnymi skutkami urazowych doświadczeń w rodzinach.?
z recenzji ks. prof. zw. dra hab. Kazimierza Popielskiego:
??lektura książki będzie z pewnością interesująca zarówno dla psychoterapeutów, logoterapeutów, terapeutów uzależnień, psychologów, jak i lekarzy psychiatrów, czyli tych wszystkich, którzy mają kontakt z problematyką i terapią osób z niekorzystnymi doświadczeniami dzieciństwa, szczególnie dorosłych dzieci alkoholików.?
„Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej?” został napisany, aby zaradzić różnym trudnym sytuacjom, które mogą pojawić się w pracy terapeuty oraz, gdy te już się pojawią, pomóc je rozwiązywać. Prezentowana publikacja ma zatem na celu wsparcie osób pracujących (lub chcących pracować) z osobami starszymi poprzez zaprezentowanie form aktywizacji seniorów z różnymi niepełnosprawnościami.
Jest to swoiste vademecum, do którego można sięgnąć, gdy znajdziemy się na takim etapie pracy, że wydaje się, że nic nowego już nie wymyślimy. Szczególnie gdy pracujemy z osobami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, czasami trudno jest znaleźć taki rodzaj terapii, który będzie dostosowany do możliwości uczestnika, ale również będzie odpowiadał jego zainteresowaniom, da mu chwilę wytchnienia, odpoczynku i może zapomnienia o swoich dolegliwościach, o tym, że dawno nikt go nie odwiedził, że współmieszkaniec nie pozwala otworzyć okna itp. Dla osób, które dopiero przygotowują się do tej trudnej i odpowiedzialnej pracy, lektura „Zaradnika…” będzie okazją do zapoznania się z jej specyfiką i przygotowania się na to, czego (i kogo) można się spodziewać. Dzięki temu terapeuci czy opiekunowie poznają zasady pracy z osobami starszymi i będą mogli już na wstępie swojej pracy wypracować sobie optymalne do niej podejście. Autorki przygotowały „Zaradnik…” nie tylko na bazie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim na podstawie kilkuletnich doświadczeń w pracy z seniorami w domu pomocy społecznej.
dr hab. Urszula Dudziak, Instytut Nauk o Rodzinie Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: Dostępność środków psychoaktywnych, częstotliwość ich zażywania i poważne, negatywne konsekwencje zarówno indywidualne, jak i społeczne, wymagają zintensyfikowania działań profilaktycznych i terapeutycznych. Opracowana przez grono specjalistów książka, porządkująca i zbierająca dotychczasowy dorobek naukowo-badawczy, a także oparty na praktyce konkretnego doświadczenia pracy z osobami uzależnionymi, może być w tym względzie autentyczną pomocą. Przydatność tego polega na uzupełnianiu wiedzy teoretycznej, kształtowaniu praktycznych działań profilaktycznych i terapeutycznych oraz trosce o relacje osób uzależnionych z najbliższymi. dr hab. n. med. Ewa Rudnicka-Drożak, Uniwersytet Medyczny w Lublinie: Publikacja to kompendium współczesnej wiedzy dotyczącej uzależnień. Książka ta wyróżnia się spośród innych o tej tematyce faktem, że Autorzy poszczególnych rozdziałów to nie tylko doświadczeni terapeuci i lekarze, ale także uznani dydaktycy. Autorzy kierują swoją publikację nie tylko do praktyków tej dziedziny, ale także studentów resocjalizacji, pedagogiki, socjologii i psychologii. (...) pozycja ta powinna także znaleźć się w wykazie podręczników obowiązkowych dla studentów kierunków medycznych ze względu na fakt, że nie ma w chwili obecnej publikacji poruszającej tak szeroko problem uzależnień, który jest zaliczany do ważnych problemów zdrowia publicznego w Polsce.
Praca stanowi szczególny wkład w uporządkowanie oraz poszerzenie wiedzy dotyczącej zarządzania różnorodnością oraz jego wpływu na biznes, wskazując zarówno teoretykom, jak i praktykom nowe kierunki optymalizacji procesu zarządzania. W części teoretycznej szczególną uwagę poświęcono omówieniu istoty zarządzania różnorodnością, zalet i wad tej strategii, także jej miejsca w procesie szerzej pojętego procesu zarządzania organizacją, w tym zarządzania ludźmi. W części empirycznej dokonano prezentacji wyników własnych badań, poświęconych analizie skuteczności wybranych narzędzi motywowania, przyjmując jako wiodącą kategorię dywersyfikacji pracowników ? ich płeć.
Perspektywa psychologów, psychiatrów i psychoterapeutów
W książce Autorzy przedstawili w sposób przekrojowy różne oblicza złości – złość w normie (czym się wyraża, jak sobie z nią radzić, jakie funkcje pełni, skąd się bierze) oraz złość w patologii (w uzależnieniach, w zaburzeniach psychicznych, zaburzeniach odżywiania, w nerwicach, zaburzeniach osobowości itp.) W publikacji zostały również omówione sposoby radzenia sobie z gniewem oraz formy pracy terapeutycznej z pacjentami, którym złość towarzyszy m.in. w uzależnieniach, obrazie osobowości, zaburzeniach nastroju, zaburzeniach lękowych. Praca zawiera ponadto unikatowe badania w zakresie złości przeprowadzone na gruncie polskim.
Oblicza złości – Wprowadzenie
Pomysł na powstanie oddawanej dziś do rąk Czytelnika książki zrodził się w odpowiedzi na obserwowaną przeze mnie powszechną obecność emocji złości u osób zgłaszających się po pomoc psychologiczną. W wielu przypadkach jest to uczucie nieuświadamiane, tłumione, głęboko wyparte, nieuznane zarówno przez osobę, jak i szerzej - przez społeczeństwo. „Zobaczenie" złości, zrozumienie tej emocji, przyjęcie i konstruktywne zarządzanie nią stanowi krok milowy w radzeniu sobie z niejednokrotnie - co odważę się powiedzieć - większością problemów, jakie do gabinetu „przynoszą" pacjenci. Złość leży u podłoża wielu zaburzeń psychicznych. Zamieniona na smutek jest w depresji, niewłaściwie zaadresowana jest w zachowaniach samouszkadzających (aktach samookaleczania, próbach i czynach samobójczych, zaburzeniach odżywania), pod maską objawów somatycznych wyraża się w zaburzeniach nerwicowych i psychosomatyce. Nieefektywnie zarządzana ujawnia się w nadużywaniu substancji uzależniających, może prowadzić do zaburzeń osobowości i generować inne problemy natury psychospołecznej. W psychozach, zdaniem psychiatrów, wpisana w strukturę trójkąta dramatycznego, wpisuje się w antynomię zło-ść-dobro-ć", przejawiając się w treści urojeń, halucynacji i niedostosowanego zachowania. Czasem trudno orzec, czy złość jest czynnikiem sprawczym, czy konsekwencją doświadczanych ludzkich problemów. Nie ulega wątpliwości, że złość jest ogromnym, nierzadko niszczycielskim motorem działania, ale ta - umiejętnie odczytywana i okiełznana - daje też pozytywną energię.
Do współpracy w powstaniu tej książki, pójścia nurtem takiego myślenia,
zaprosiłam wybitnych, w moim przekonaniu, specjalistów z dziedziny zdrowia
Psychiatrów, psychologów praktyków i psychoterapeutów skupionych w róż-
nych ośrodkach akademickich i klinicznych w Polsce. Im wszystkim za nasze
Wspólne dzieło - dziękuję serdecznie.
Bernarda Bereza Oblicza złości Spis Treści
Wprowadzenie
Część I.
Złość w normie
Zbigniew Zaleski
Czy złość jest zła?
Anna Suchańska
Złość na siebie. Źródła - mechanizmy - konsekwencje
Magdalena Żemojtel-Piotrowska, Jarosław Piotrowski
Kiedy złość motywuje? Społeczne funkcje wyrażania złości
Michał Janson
Czynniki hamujące w procesie zemsty
Marian Ledwoch
Obraz siebie w sytuacji przeżywanej złości
Bernarda Bereza, Jacek Gierus
Wybrane problemy diagnostyki psychologicznej: przegląd ważniejszych narzędzi pomiaru złości
Część II.
Patologia Złości
Damian Zdrada
Znaczenie samoregulacji w radzeniu sobie ze złością i agresją u osób uzależnionych
Grzegorz Kopacz
Oblicza złości w schizofrenii
Bernarda Bereza
Charakterystyka emocji złości u pacjentów leczonych psychiatrycznie z powodu depresji egzogennej
Jerzy A. Sobański, Krzysztof Rutkowski, Katarzyna Klasa
Złość w psychopatologii i psychoterapii zaburzeń nerwicowych
Jerzy A. Sobański, Krzysztof Rutkowski, Katarzyna Klasa
Występowanie złości u pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi
Marzena Wieczerzak-Jarząbek
Złość w zaburzeniach psychosomatycznych
Małgorzata Starzomska
Złość w zaburzeniach jedzenia
Anna Brytek-Matera
Wpływ osobistych celów oraz dążenia do bycia szczupłą na (nie)wyrażanie złości u kobiet z bulimią psychiczną, otyłością i prawidłową masą ciała
Katarzyna Litwińska-Rączka
Złość w psychoterapii
Aleksandra Rutkowska
Złość w relacji małżeńskiej. Analiza początkowej fazy terapii pary z problemem zdrady małżeńskiej
Streszczenia w języku angielskim Noty o autorach
Drama rozwija się dzięki ludziom, którzy widzą w niej coś więcej niż ?odgrywanie scenek?. Każdy praktyk dramy ma swoje ulubione techniki, za pomocą których realizuje zamierzone cele. Techniki i strategie dramowe są otwarte na eksploracje, transformacje i kombinacje, są one istotą dramy ?pociętej? i dwupłaszczyznowej, której fabuła jest wielokrotnie przerywana i poddawana rozmaitym zabiegom poznawczym. Jest pocięta na kawałki, a to, co dzieje się w przestrzeni między fragmentami dramowej fabuły jest ważniejsze od niej samej. Publikacja została napisana, a właściwie spisana z doświadczeń pracy dramą i z potrzeby ich uporządkowania. Składa się z przykładowych konspektów zajęć dramowych oraz ćwiczeń ilustrujących techniki i strategie. Teoria ma tutaj charakter wprowadzający i porządkujący praktykę. Książka ma służyć nauczycielom, pedagogom twórczości, trenerom psychoedukacji, pedagogom szkolnym, pedagogom społecznym, arteterapeutom jako podręczny zbiór narzędzi niezbędnych do pracy drama ? technik, strategii i przykładowych scenariuszy. Jej prosta i przejrzysta struktura pozwoli, mam nadzieje, na błyskawiczne odszukanie interesującego odbiorcę elementu i zastosowanie go w praktyce.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?