Książka zawiera:
bogaty przegląd definicji i modeli innowacji zarządczych i sposoby ich pomiaru,
pierwszy tak obszerny przegląd kierunków badań dotyczących management innovation prowadzonych na świecie i ich wyniki,
wyniki własnych badań empirycznych, przeprowadzonych na próbie polskich przedsiębiorstw.
Jest to relatywnie nowe podejście do innowacyjności, traktujące zarządzanie jako obszar, który wymaga nowych rozwiązań – bardziej niż kiedykolwiek potrzebni są innowatorzy zarządzania. Według wielu opinii istnieje pilna potrzeba zmiany myślenia menedżerów i dostrzeżenia przez nich znaczenia innowacji zarządczych. Panuje bowiem przekonanie, że obowiązujące obecnie kanony zarządzania mają swoje źródło w początkach ery przemysłowej przełomu XIX i XX wieku, a więc w dużej mierze uległy dezaktualizacji i obecnie rozczarowują...
...warto od razu stwierdzić, że praca w pełni spełnia wymogi stawiane publikacjom naukowym i może być rekomendowana do wydania. Zarówno w odniesieniu do obszaru problemowego o dużej aktualności, zastosowanych narzędzi badawczych, sprawności posługiwania się aparatem pojęciowym przynależnym reprezentowanej dyscyplinie, czy umiejętnościom krytycznej analizy tekstów i formułowania wniosków nie budzi zastrzeżeń. Jest dziełem dojrzałym, wnoszącym istotny wkład w rozwój dyscypliny i dziełem ciekawym poznawczo. Można ją traktować zarówno jako ciekawą lekturę dla specjalistów, dowód dojrzałości naukowej przy ubieganiu się o kolejne szczeble kariery naukowej, a określone jej fragmenty mogą być przydatnym zbiorem narzędzi i argumentów w praktyce przeprowadzania procesów sukcesyjnych.
Dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB we Wrocławiu
(...) dr R. Zajkowski w swoich rozważaniach empirycznych koncentruje się na różnicach w sposobie zarządzania przedsiębiorstwem w różnych fazach procesu sukcesji. Ten wątek nie jest eksplorowany w literaturze polskiej i niewiele mu się poświęca miejsca w literaturze światowej (...).
Nie ulega wątpliwości, że dzieło dr. Roberta Zajkowskiego stanowi osiągnięcie tego naukowca, wpisując się znakomicie w aktualne dyskusje na temat wsparcia przedsiębiorstw rodzinnych i wzmocnienia ich wizerunku jako formuły biznesu, na który zasługują.
Dr hab. Wojciech Popczyk
Uniwersytet Łódzki
Komentarz do ustawy z 6.9.2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2211 ze zm.),pod redakcją prof. dr hab. Leszka Ogiegło stanowi szczegółowe omówienie zagadnień przedmiotowej dziedziny, zawiera również szereg przykładów kompleksowo wyjaśniających poszczególne rozwiązania i mechanizmy, dzięki czemu ma on walor praktyczny.
Prezentowana książka w sposób wyczerpujący pozwala zapoznać się z kwestiami dotyczącymi m.in.:
zasad i trybu dopuszczania do obrotu produktów leczniczych, z uwzględnieniem w szczególności wymagań dotyczących jakości, skuteczności i bezpieczeństwa ich stosowania,
nadzoru organów nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych,
warunków prowadzenia badań klinicznych produktów leczniczych,
warunków wydania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej,
warunków wytwarzania, importu i dystrybucji produktów leczniczych,
wymagań odnośnie reklamy produktów leczniczych,
warunków obrotu oraz pośrednictwa produktami leczniczymi,
wymagań co do prowadzenia aptek, hurtowni farmaceutycznych i placówek obrotu pozaaptecznego,
kwestii kształcenia podyplomowego farmaceutów,
zadań Inspekcji Farmaceutycznej i uprawnienia jej organów,
karalności za naruszenie przepisów PrFarm.
Trzecie wydanie Komentarza uwzględnia i szczegółowo prezentuje omówienie najnowszych zmian, które pojawiły się od poprzedniego wydania, w tym m.in. w:
Ustawie o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne z 7.4.2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1015), która wprowadziła zmiany dotyczące m.in. ograniczenia kręgu podmiotów mogących uzyskać zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej, dalszego ograniczenia koncentracji na rynku aptek ogólnodostępnych oraz zmniejszenia stopnia nasycenia aptek ogólnodostępnych w poszczególnych gminach.
Ustawie o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty z 1.3.2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 697), która wprowadziła zmiany dotyczące m.in. sposobu podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej, kwestii związanych z wystawianiem, realizacji i kontroli recept (w tym wystawianych w formie elektronicznej), zasady sprawozdawczości, jaką apteki przekazują Narodowemu Funduszowi Zdrowia oraz wystawianie zapotrzebowania na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne przez podmioty wykonujące działalność leczniczą.
Przepisach wprowadzających ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz innych ustaw dotyczących działalności gospodarczej z 6.3.2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 650), która reguluje kwestie dotyczące prowadzenia rejestru udzielonych zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych, punktów aptecznych, aptek szpitalnych, zakładowych i działów farmacji szpitalnej, kompetencji Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz regulacji umieszczania danych w Krajowym Rejestrze Zezwoleń Na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych, Aptek Szpitalnych i Zakładowych.
Ustawie o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1039), która dodaje nowy rozdział dotyczący monitorowania przewozu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium RP.
Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania pozwoleń oraz dokumentów niezbędnych do przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów kategorii 1 z 16.3.2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 686).
Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków, jakie powinny spełniać podmioty, które prowadzą obrót detaliczny produktami leczniczymi weterynaryjnymi wydawanymi bez przepisu lekarza, kryteriów klasyfikacji tych produktów oraz ich wykazu z 3.4.2008 r. (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1382).
Ustawie o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty z 1.3.2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 697), która wprowadziła możliwość wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na wyroby medyczne, jako kontynuacji zaopatrzenia w wyroby medyczne, nie tylko po osobistym zbadaniu pacjenta, ale również po zbadaniu pacjenta za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Ustawie o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw z 7.6.2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1375),której celem jest implementacja dyrektywy 2001/83/WE do prawa polskiego. Zawiera zmiany w przedmiocie:
zakazu prowadzenia przez jednego przedsiębiorcę kilku rodzajów działalności gospodarczej, w zakresie której może on nabywać produkty lecznicze;
modyfikacji niektórych przepisów dotyczących badań klinicznych;
odsunięcia w czasie obowiązku przekazywania przez przedsiębiorców danych do Zintegrowanego Systemu monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi;
dostosowania brzmienia przepisów karnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej bez zezwolenia do zmian wprowadzanych ustawą nowelizującą oraz ich doprecyzowania.
Podejmowane współcześnie projekty inwestycyjne coraz częściej sięgają w odległą przyszłość. Nierzadko, jak w przypadku inwestycji przeciwdziałających zmianom klimatycznym, ich okres oddziaływania sięga setek lat. Wówczas efekty podejmowanych dziś działań dotyczyć będą głównie nienarodzonych jeszcze osób.
Niniejsza książka jest odpowiedzią na liczne niedostatki narzędzi wykorzystywanych dla oceny efektywności takich inwestycji. Książka zawiera autorską propozycję modyfikacji tych metod postulującą rozszerzenie oceny ekonomicznej o kryteria o charakterze normatywnym, uwzględniające problematykę sprawiedliwości międzypokoleniowej.
Rezultaty badawcze wychodzą naprzeciw wymogom związanym z wydłużaniem się horyzontu planowania działań inwestycyjnych, szczególnie w przypadku instytucji publicznych. Publikacja może być też przydatna dla przedstawicieli środowiska akademickiego i studentów zajmujących się problematyką ekonomiki inwestycji, analizy kosztów-korzyści oraz ekonomii środowiska.
W mojej ocenie podjęta w pracy problematyka badawcza jest niezmiernie interesującą i inspirującą. Należy podkreślić jej wysoką aktualność, co wynika z wyzwań stawianych społeczeństwu próbującemu rozwiązać kluczowe problemy stawiane ludzkości, takie jak problem globalnego ocieplenia, wyboru długoterminowych inwestycji energetycznych czy realizacji programów środowiskowych w skali globalnej.
dr hab. inż. Mariusz Kudełko, prof. nadzw. AGH
Podręcznik jest adresowany do studentów pedagogiki, zwłaszcza studiów sprofilowanych ku pedagogice opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, ale też pracy socjalnej, socjologii, psychologii, a także słuchaczy studiów podyplomowych dotyczących tych obszarów wiedzy. W programach studiów na tych kierunkach są prowadzone zajęcia dotyczące prawnych aspektów funkcjonowania rodziny, a na resocjalizacji (chociaż nie tylko) również z zakresu prawa karnego i postępowania w sprawach nieletnich.Założeniem tego opracowania jest przekazanie wiedzy prawniczej w sposób komunikatywny. Chcąc powiedzieć możliwie wiele w języku możliwie przystępnym, pominięto zagadnienia ściśle jurydyczne, pod względem teoretycznym interesujące dla prawników, jednak mało przydatne, czy też zbędne, dla adresatów książki. Zminimalizowano też przekaz na temat tych zagadnień, które nie wiążą się z realizacją ich zawodowych zadań (np. kwestia ustrojów majątkowo-małżeńskich). Jednak największy wysiłek położono na w miarę przyjazną nieprawnikom semantykę wywodów.
Monografia stanowi uzupełnione i zaktualizowane wydanie rozprawy doktorskiej obronionej w 2018 r. na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. W opracowaniu autor podejmuje problematykę następstwa prawnego treści cyfrowych na wypadek śmierci użytkownika usług internetowych, w ramach aktywności użytkowników w serwisach społecznościowych, usługach poczty email, a także usługach chmury internetowej. Celem monografii jest odpowiedź na pytanie o dopuszczalność następstwa prawnego treści cyfrowych mortis causa w świetle obowiązujacych przepisów prawa polskiego, a także zdiagnozowanie problemów, wyjaśnienie i rozstrzygniecie ewentualnych wątpliwości w tej kwestii.
Przeprowadzone w pracy badania zostały poparte analizą aktów prawnych prawa polskiego oraz prawa europejskiego, a także aktów typu soft law opublikowanych w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Do tego celu została wykorzystana również specjalistyczna literatura zawarta w szczególności w systemach prawa, komentarzach, opracowaniach monograficznych, artykułach, czasopismach naukowych oraz podręcznikach akademickich.
KALENDARZ DLA KADROWYCH I KSIĘGOWYCH z sektora prywatnego i publicznego!
W części merytorycznej infoKaledarza znajdują się pogrupowane informacje dot.:
umów stosowanych w zatrudnieniu
urlopów wypoczynkowych, rodzicielskich, dodatkowych, szkoleniowych
wypowiedzeń umów o pracę, wysokości odpraw
wysokości odpisów na zfśs
zwolnień, zasiłków, dokumentów ZUS
bezpieczeństwa i higieny pracy
diet, ryczałtów i rekompensat
podatków
Przy każdym miesiącu zebrane zostały najważniejsze informacje kadrowe i księgowe na dany okres. Dodatkowo na pojedynczych, dziennych stronach kalendarium znajduje się przypomnienie najważniejszych zadań i terminów na dany dzień.
Dzięki infoKalendarzowi będziecie Państwo pamiętać o każdym terminie, takim jak:
złożenie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA i raportów imiennych
złożenie PIT-12
zakończenie inwentaryzacji
oświadczenie o wyborze opodatkowania
wpłata zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
wybór opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
poinformowanie pracowników przez pracodawcę o nietworzeniu zfśs lub niewypłacaniu świadczenia urlopowego
złożenie informacji ZUS IWA
przekazanie rozliczenia wykorzystania dotacji za poprzedni rok budżetowy
Ponadto publikacja zawiera przejrzyście usystematyzowane zagadnienia kadrowo-płacowe w tabelach.
infoKALENDARZ kadrowo-księgowy 2019 to:
stawki podatków, diet, ryczałtów, rekompensat;
wysokość odpraw, zasiłków chorobowych i opiekuńczych;
wymiary urlopów wypoczynkowych, rodzicielskich, szkoleniowych;
częstotliwość badań lekarskich i szkoleń BHP;
ważne kontakty.
infoKALENDARZ kadrowo-księgowy 2019 idealnie sprawdza się w pracy (148x210mm - wygodny format A5) – oprócz dziennego terminarza zawiera:
Szczegółowo rozpisane czynności i terminy z prawa pracy i księgowości dla sektora prywatnego i publicznego.
Praktyczne zestawienia danych kadrowych i podatkowych.
Daty czynności kadrowych i podatkowych oraz sprawozdań finansowych.
W prezentowanej pozycji szeroko omówiono regulację tzw. przestępstw menadżerskich, zawierając m.in. omówienie ok. 70 poszczególnych typów przestępstw, uregulowanych w kodeksie karnym i wielu aktach pozakodeksowych.
Opracowanie jest skierowane przede wszystkim do prawników praktyków: sędziów, adwokatów, radców prawnych oraz prokuratorów, a jego celem w znacznej mierze jest ukazanie związków pomiędzy prawem karnym a innymi dziedzinami prawa obrotu gospodarczego, aby stać się użytecznym zarówno dla prawników karnistów, jak i dla prawników zajmujących się szeroko pojętym obrotem gospodarczym. Jednocześnie praca ta jest skierowana również do tych, którzy powinni nią być najbardziej zainteresowani, a więc menadżerów.
2. wydanie zostało zaktualizowane i poszerzone, szczególnie w zakresie zmian wprowadzonych Rozporządzeniem RODO
Rozpoczęcie obowiązywania RODO stanowiło wyzwanie dla wszystkich administratorów, wprowadzając nowe obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych oraz modyfikując obowiązki dotychczas już znane na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych. Jednym z obowiązków poddanych znaczącym zmianom jest obowiązek informacyjny, który wiąże się z koniecznością opracowania kompleksowej i zrozumiałej informacji o przetwarzaniu danych osobowych osób fizycznych oraz jej dostarczenie osobom, których dane dotyczą, bez względu na kategorię osób, których dane administrator przetwarza: klientów, potencjalnych klientów, użytkowników korzystających z usług świadczonych na stronie internetowej, użytkowników fanpage lub innych kanałów administratora na portalach społecznościowych, pracowników, zleceniobiorców, praktykantów, osób dzwoniących na infolinię itd.
Wyzwanie stanowi również zapewnienie właściwej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych. Podmioty często decydują się na pozyskiwanie zgody od osób, których dane dotyczą, mimo że nie zawsze jest to właściwa podstawa prawna i czasami pozyskanie zgody nie tylko jest ogromnym obciążeniem organizacyjnym dla podmiotu, ale także pozyskana zgoda jest nieważna i nie chroni administratora przed konsekwencjami wynikającymi z niezgodności z RODO. RODO wprowadza również znaczącą zmianę sposobu wyrażania zgody, gdy jest ona właściwą podstawą prawną przetwarzania. Do tej pory zgoda mogła zostać wyrażona wyłącznie przez oświadczenie woli. Na gruncie RODO zgoda na przetwarzanie danych „zwykłych” może zostać wyrażona nie tylko przez oświadczenie woli, ale także przez wyraźne działanie potwierdzające, a więc stanowi duże ułatwienie w realizacji tego obowiązku przez administratora i jest coraz częściej stosowane.
Publikacja zawiera:
gotowe wzory klauzul informacyjnych oraz klauzul zgód z różnych obszarów przetwarzania do zastosowania przez przedsiębiorców,
propozycje różnych modeli stosowania podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych,
wskazówki, na co zwrócić szczególną uwagę przy dostosowywaniu wzorów klauzul do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy,
praktyczny komentarz do każdego wzoru z informacjami dotyczącymi zastosowanych rozwiązań w zakresie stosowania RODO,
propozycje możliwych sposobów spełniania obowiązków informacyjnych i pozyskiwania zgód.
Wzory klauzul RODO zawarte w publikacji dotyczą następujących obszarów:
zawieranie kontraktów z osobami fizycznymi;
pozyskiwanie danych osobowych podczas kontaktu telefonicznego;
pozyskiwanie danych osób fizycznych na etapie wystawiania rachunku/faktury;
pozyskiwanie danych osobowych klientów w związku ze świadczeniem usług;
przetwarzanie danych klientów o stanie zdrowia w zakresie niezbędnym do realizacji usług;
przetwarzanie danych osobowych w ramach rozpatrywania skarg lub reklamacji;
pozyskiwanie danych osobowych w korespondencji mailowej;
automatyczna zapowiedź na infolinię;
działania marketingowe podejmowane na podstawie wyraźnej zgody
działania marketingowe podejmowane na podstawie wyraźnego działania potwierdzającego;
działania marketingowe przy pozyskaniu danych osobowych z innego źródła niż osoba, której dane dotyczą;
działania marketingowe z użyciem elektronicznych kanałów komunikacji: telefonicznie, mailowo;
polityka prywatności formularza kontaktowego oraz newslettera;
polityka prywatności strony www;
fanpage prowadzony na portalu Facebook;
rekrutacja w związku z różnymi formami zatrudnienia;
przyjęcie do pracy w oparciu o różne formy zatrudnienia;
współpraca ze związkami zawodowymi;
zajęcia wynagrodzenia;
monitorowanie pracowników;
nieodpłatne praktyki absolwenckie.
Problematyka wartości, w tym także współtworzenia wartości stanowi w obszarze nauk o zarządzaniu bardzo ważny obiekt badań w ostatnich latach. Także w Polsce coraz bardziej przykuwa uwagę. Jest przedmiotem badań w różnych obszarach. W niewielkim stopniu była ona odnoszona do sektora szkolnictwa wyższego […]. Książka Katarzyny Dziewanowskiej pt. „Współtworzenie wartości w marketingu. Przykład szkolnictwa wyższego” jest rzetelną pracą naukową, zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia […]. Poważnym osiągnięciem Autorki jest przedstawienie wyników interesujących badań empirycznych przeprowadzonych na relatywnie dużej próbie w Polsce.
Prof. dr hab. Lechosław Garbarski
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Książka Katarzyny Dziewanowskiej przynosi wiedzę wartościową dla środowiska naukowego, ale także cenną i zrozumiałą dla praktyków zarządzania publicznego i dla polityków. Rzadko się zdarza, żeby praca rzetelna pod względem naukowym i wykorzystująca różnorodne techniki badawcze była jednocześnie łatwa w odbiorze i zrozumiała dla odbiorców spoza środowiska akademickiego. Monografia dr Dziewanowskiej łączy te cechy. Może także stanowić wzór dla innych autorów pod względem przejrzystości wywodu, uporządkowania wątków i posługiwania się naukowym językiem. Wreszcie, pokazuje ona, jak pisząc na temat specyficzny dla jednej dyscypliny naukowej, można stworzyć pracę interesującą także z perspektywy interdyscyplinarnej (autor tej recenzji jest ekonomistą, a książkę przeczytał z dużym zainteresowaniem).
Dr hab. Mikołaj Herbst
Uniwersytet Warszawski
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych
Książka wyjaśnia, jak należności wpływają na wartość przedsiębiorstwa i jego działania oraz w jaki sposób maksymalizować z nich gotówkę niezbędną do zarządzania płynnością finansową. Publikacja przedstawia stan badań w obszarze należności i łączy wiedzę naukową dotyczącą controllingu należności z obszernym omówieniem metod analizy, zarządzania i prognozowania należności.
Publikacja prezentuje metody analizy należności z punktu widzenia różnych aspektów (np. terminowości zapłaty, struktury płatności, portfeli klientów, ujęcie w budżetowaniu), zarządzania należnościami (np. ustalania limitów kredytu handlowego, tworzenia systemów upustów cenowych, opłacalności faktoringu, ubezpieczenia kredytu i zabezpieczania należności) oraz prognozowania należności (terminu inkasa, struktury wiekowej, kwoty transakcji). Książka opatrzona została dużą liczbą realistycznych przykładów oraz zawierająca syntezę badań naukowych w zakresie należności.
Z recenzji prof. Waldemara Rogowskiego, Instytut Finansów i Inwestycji KNoP, SGH:
Sposób ujęcia w monografii problematyki, którą podjął Autor, niewątpliwie należy uznać za nowatorski, a przedstawioną tematykę – za wartościową zarówno w teorii finansów, jak i w aspekcie aplikacyjnym (praktycznym), co wpływa na bardzo dobry odbiór prezentowanych treści i rozważań. O niezaprzeczalnej wartości publikacji decyduje umiejętne połączenie rozważań teoretycznych – ilustrowanych dużą liczbą badań zarówno polskich, jak i zagranicznych – z prezentacją zagadnień związanych z zarządzaniem należnościami w ujęciu praktycznym. Jeżeli dodamy do tego przykłady liczbowe wzbogacające monografię, to uzyskamy kompendium wiedzy dotyczącej współczesnego zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie.
Publikacja jest wynikiem badań Autorki nad anglosaską koncepcją cultural defense związaną z przestępstwami motywowanymi kulturowo. Czyny zabronione motywowane kulturą mniejszościową nie są w Polsce zjawiskiem nowym, ale nie były dotąd przedmiotem szerszej naukowej refleksji na gruncie polskiego prawa karnego. Autorka w swej argumentacji wykorzystuje – obok wiedzy z zakresu prawa karnego, konstytucyjnego, europejskiego i międzynarodowego – dorobek anglosaskiej jurysprudencji oraz ustalenia współczesnej antropologii i socjologii kultury. Choć rozprawa ma charakter teoretyczny, rodzi praktyczne wnioski, które mogą okazać się przydatne dla wszystkich tych, którzy tworzą i stosują prawo karne.
Celem poradnika RODO w 15 krokach. Praktyczny poradnik dla przedsiębiorców jest spójne, przystępne przybliżenie Czytelnikom wymagań unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), w szczególności tych praw i obowiązków, które odnoszą się do działalności przedsiębiorców. Autorzy w sposób jasny i praktyczny starali przedstawić prezentowaną problematykę. Mając świadomość ryzyka i stopnia trudności, jaki może sprawić interpretacja i stosowanie RODO przedsiębiorcom, publikację przygotowano tak, by mogła być źródłem dobrej wiedzy i najlepszych praktyk.
Dzięki poradnikowi Czytelnik znajdzie odpowiedzi na następujące pytania:
Czym jest RODO i czy ma zastosowanie do mojej działalności?
Jakie są wyjątki w stosowaniu Rozporządzenia?
Jakie nowe procedury muszę przygotować?
Jaka odpowiedzialność wiąże się ze stosowaniem nowych przepisów?
Co i kiedy muszę zgłaszać organowi nadzorczemu?
Czy jestem zobligowany powoływać Inspektora Danych Osobowych (IOD/DPO)?
Co zmienia się w kontekście monitoringu i prawa pracy?
Opracowanie skierowane jest do szerokiego grona odbiorców, którzy na co dzień mierzyć się muszą z problematyką ochrony danych osobowych. W przejrzystej formie zaprezentowano podstawy i zasady przetwarzania danych osobowych, istotne definicje, nowe prawa i instytucje, a także role głównych aktorów i relacje między nimi. Praktyczny wymiar publikacji, wzbogacony o liczne przykłady, pomoże rozpocząć stosowanie nowych przepisów, a załączone wzory i odniesienia ułatwią ich wdrożenie w codziennej działalności, są to m.in.:
wzór obowiązku informacyjnego spełnianego w przypadku pozyskiwania danych bezpośrednio od osoby,
informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą,
wzór rejestru czynności przetwarzania,
wzór rejestru kategorii czynności przetwarzania.
Książka stanowi monograficzne opracowanie problematyki handlu ludźmi w celu wykorzystania seksualnego. W pracy starano się odpowiedzieć na pytanie jak prawo – zarówno międzynarodowe (w tym UE), jak i krajowe – oraz organy ścigania i wymiar sprawiedliwości reagują na zjawisko współczesnego niewolnictwa w celu wykorzystania seksualnego, którego ofiarami, w przeważającej większości przypadków są kobiety i w jakim kierunku należałoby je zmienić, aby sprawnie ścigać i karać przestępców, a równocześnie zapewnić osobom pokrzywdzonym poszanowanie godności, należytą ochronę i pomoc.
W celu uzyskania odpowiedzi na przedstawione wyżej problemy, w monografii zastosowano różne metody badawcze pozwalające na wyróżnienie dwóch jej części: teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej wykorzystano metodę językowo logiczną i prawno-porównawczą, a także – w wąskim zakresie – metodę historyczną; uwzględniając, przy omawianiu zagadnień teoretycznych materiały źródłowe, literaturę przedmiotu, w tym także z zakresu jurysprudencji feministycznej, jak też orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych. W części empirycznej dokonano analizy akt sądowych w sprawach karnych o handel ludźmi w prawomocnie zakończonych sprawach w latach 1999–2014. Monografia jest przeznaczona zarówno dla przedstawicieli nauki prawa, jak i dla praktyków wymiaru sprawiedliwości.
Poradnik ułatwiający zarządzanie czasem pracy w zespole, którym kieruje menedżer. W książce pokazano jak zaplanować i rozliczyć czas pracy w różnych okresach czasu – miesiącu, okresie rozliczeniowym i roku. Książka stanowi szerokie kompendium wiedzy na skomplikowany temat, jakim jest czas pracy. Publikacja jest obszerna, gdyż proces zarządzania czasem pracy podzielono na etapy, uwzględniając zaangażowanie w nie kadry zarządzającej.
Niewątpliwym atutem książki jest duża liczba przykładów, które doskonale obrazują faktyczne działania, jakie w praktyce musi podjąć menedżer, aby prawidłowo kierować zespołem z punktu widzenia czasu pracy. Ponadto każdy rozdział kończy się swoistym podsumowaniem, w którym zawarto 10 głównych zasad dotyczących jego treści, a więc można stwierdzić, że w sumie w 80 punktach streszczono krok po kroku procedury postępowania związanego z czasem pracy, zgodnie z którymi powinni postępować menedżerowie.
Książka zawiera odrębne omówienia dotyczące czasu pracy w placówkach handlowych po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele od 1.3.2018 r. i pod tym kątem jest pierwszym na rynku tak szerokim omówieniem tej ciągle nowej i budzącej wątpliwości tematyki.
Nowości uwzględnione w książce:
Zasady planowania i rozliczania czasu pracy w placówkach handlowych od 1.3.2018 r. po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele.
Nowe indywidualne rozkłady czasu pracy dla pracowników – rodziców dzieci niepełnosprawnych.
Przesunięcie obligatoryjnych elektronicznych zwolnień lekarskich na 1.12.2018 r.
Najnowsze stanowiska PIP i MRPiPS dotyczące czasu pracy z lat 2016–2017.
Wspólne stanowiska PIP i MRPiPS w sprawie czasu pracy w placówkach handlowych po zmianach wprowadzonych od 1.3.2018 r.
W książce Czytelnik znajdzie odpowiedzi na wiele praktycznych pytań związanych z planowaniem i rozliczaniem czasu pracy, m.in.:
Jakie są rodzaje indywidualnych rozkładów czasu pracy i zasady ich wprowadzania?
Jakie elementy zawrzeć w harmonogramach czasu pracy?
Jak przydzielać zadania osobom zatrudnionym w systemie zadaniowego czasu pracy i jak rozliczać ich podróże służbowe?
Jaka jest procedura wprowadzania zmian do harmonogramów czasu pracy, aby nie narazić się na odpowiedzialność w przypadku kontroli PIP?
Jak prawidłowo organizować szkolenia, podróże służbowe i dyżury, aby nie naruszyć przepisów o czasie pracy?
Jak uprawnienia związane z rodzicielstwem wpływają na organizację czasu pracy?
Do kiedy pozwalać pracownikom na odpracowywanie wyjść prywatnych?
Czym różnią się nadgodziny od godzin ponadwymiarowych?
Kiedy trzeba pracownikom oddać cały dzień wolny od pracy, a nie czas wolny od pracy, a kiedy jedyną możliwością rozliczenia dodatkowej pracy jest wypłata wynagrodzenia?
W jakich terminach i jakie informacje o czasie pracy przekazywać do działu HR?
Jaką dodatkową pracę rozliczać na koniec miesiąca, a jaką na koniec okresu rozliczeniowego?
Jak ustalić liczbę nadgodzin średniotygodniowych na koniec okresu rozliczeniowego?
W jakich przypadkach dodatkowa praca może być rekompensowana po zakończeniu okresu rozliczeniowego?
Jak rozliczyć czas pracy pracownika odchodzącego z pracy w trakcie okresu rozliczeniowego?
Jaka dodatkowa praca nie jest wliczana do rocznego limitu nadgodzin?
Jak w praktyce prowadzić listy obecności, żeby nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych po wejściu RODO, czyli 25.5.2018 r.?
Za jakie naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy odpowiadają menagerowie, za jakie działy HR, a za jakie osoby zarządzające pracodawcą?
Przedsiębiorczość należy do aktualnej i stale rozwijającej się problematyki prac naukowych, zarówno na polu rozważań teoretycznych badań podstawowych, jak i prac aplikacyjnych. Ukształtowana postawa przedsiębiorcza, aktywność przedsiębiorców i społeczeństwa, w decydującym stopniu wpływają na wzrost oraz podnoszenie konkurencyjności podmiotów gospodarczych, a także rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturowego układów regionalnych, czy krajowych. Dlatego na szczególne podkreślenie zasługuje duża waga i aktualność podjętej problematyki badawczej przez redaktorów oraz interesująca koncepcja układu recenzowanego tomu.
Pragnę również zaznaczyć, że realizacja obszernego studium wymagała dużego wysiłku ze strony redaktorów i autorów w celu przygotowania tej interesującej publikacji. […] Poszczególne rozdziały obejmują: ogólną problematykę przedsiębiorczości i innowacji, uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, specyficzny typ przedsiębiorczości akademickiej, problematykę innowacyjności przedsiębiorstwa, innowacyjne metody zarządzania, metody i techniki zarządzania innowacjami, uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, w tym szczególnie aktualny problem wspierania rozwoju działalności małych i średnich przedsiębiorstw, działalność innowacyjna korporacji transnarodowych w Polsce, rolę informacji w pobudzaniu innowacyjności oraz problematykę przedsiębiorczości uniwersyteckiej.
Prof. dr hab. Zbigniew Zioło
Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Redaktorzy naukowi monografii są pracownikami naukowo-dydaktycznymi Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Katedra Organizacji i Zarządzania
Ustawa o fundacjach z 6.4.1984 r. umożliwiła na nowo, po prawie trzydziestu dwóch latach od wydania przez Radę Ministrów dekretu o zniesieniu fundacji, tworzenie tychże osób prawnych na gruncie prawa polskiego. Ponadto, na podstawie art. 58 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej z 17.5.1989 r. oraz późniejszych ustaw regulujących sytuację prawną poszczególnych kościołów w Polsce, przywrócona została również możliwość tworzenia fundacji kościelnych. Publikacja całościowo ujmuje problematykę fundacji zakładanych na gruncie prawa polskiego i prawa niemieckiego. Charakteryzowane są wpierw zagadnienia dotyczące fundacji w ogólności, a dopiero na tej podstawie podejmowane są kwestie odnoszące się stricte do fundacji kościelnych. Analizowane zagadnienia dotyczą: tworzenia fundacji, modyfikacji ich struktury prawnej, nadzoru nad działalnością fundacji i zakończenia ich bytu prawnego. W publikacji wielokrotnie zostały podjęte próby rozstrzygnięcia istniejących na gruncie doktrynalnym i orzeczniczym kwestii spornych, które mają istotne znaczenie w stosowaniu prawa i zarządzaniu fundacjami, dotyczące chociażby strony formalnej i treści aktu fundacyjnego oraz statutu, zmiany celu fundacji, składu zarządu, odpowiedzialności członków tego organu za zobowiązania fundacji, przebiegu postępowania likwidacyjnego oraz możliwości ogłoszenia upadłości fundacji.
Książka stanowi kompleksową analizę zagadnień związanych z zawieraniem umów majątkowych przez obywateli polskich będących małżonkami obywateli innych państw członkowskich UE w kontekście rozporządzenia UE Nr 2016/1103 z 24.6.2016 r., wdrażającego wzmocnioną współpracę w dziedzinie jurysdykcji, prawa właściwego oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach dotyczących małżeńskich ustrojów majątkowych. Szczególną uwagę poświęcono prawu właściwemu dla takiej umowy, a także możliwości wyboru przez samych małżonków prawa rządzącego ich ustrojem majątkowym. Z uwagi na nieprzystąpienie Rzeczpospolitej Polskiej do stosowania rozporządzenia nr 2016/1103, pojawia się zagadnienie oddziaływania tej regulacji w odniesieniu do polskich obywateli, ponieważ może ona wywierać wpływ na sytuację prawną Polaków, którzy mieszkają za granicą albo zawierają swoje małżeństwa w 18 krajach Unii stosujących to rozporządzenie. Książka przedstawia mechanizmy działania nowej regulacji na tle praw wybranych państw członkowskich np. prawa niemieckiego. Z uwagi na kolizyjno-prawny aspekt zagadnień związanych ze stosowaniem rozporządzenia Nr 2016/1103, książka bierze pod uwagę uwarunkowania związane ze uwzględnianiem przepisów polskiego prawa rodzinnego, jak również norm kolizyjnych polskiego prawa prywatnego międzynarodowego.
Recenzowana praca stanowi bardzo wartościowe studium z zakresu szeroko rozumianej problematyki międzynarodowego prawa publicznego w kontekście skomplikowanych kwestii wiążących się z jednej strony z regulacją prawną zarządzania zasobami ropy naftowej i gazu, z drugiej z kwestiami ochrony środowiska oraz współdziałania różnych podmiotów aktywnych w tym obszarze. Kwestie te są stale dyskutowane i wzbudzają wiele emocji i kontrowersji. Autorka podjęła się ambitnego zadania opisu sposobu rozwiązywania tych problemów na świecie.
(…) praca jest unikalną pozycją na polskim rynku wydawniczym i zapełnia istniejącą lukę. Wyróżnia ją kompleksowe podejście do tematu oraz świetnie udokumentowane tło porównawcze.
(…) język pracy jest jej dużą zaletą. Autorce udała się rzadka sztuka połączenia czytelności wywodu z precyzją prezentacji. Z tego powodu pracę czyta się dobrze i z dużym zainteresowaniem. Odbiorcami pracy powinni być zarówno praktycy działający w obszarze międzynarodowych stosunków gospodarczych, jak i naukowcy zajmujący się problematyką ochrony środowiska a także, studenci, dziennikarze.
Fragmenty recenzji prof. dr hab. Romana Wieruszewskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?