NATURA w twórczym rozwoju i arteterapii powstała podobnie jak poprzednie książki z tej serii z chęci podzielenia się doświadczeniami Autora z pracy artystycznej, pedagogicznej i arteterapeutycznej związanej z istotą kształtowania się świadomości - podmiotowości człowieka. Książka jest ofertą dla nauczycieli, metodyków, arteterapeutów, ale również dla studentów wielu specjalności pedagogicznych, edukacji artystycznej i arteterapii. Korzystać z niej, jak z przewodnika, będą mogli wszyscy, którzy prowadząc grupy, poszukują prostych i atrakcyjnych metod pracy dającej uczestnikom radość tworzenia i efektywność działań twórczych.
Prowadzony przez autorów dyskurs o charakterze pedagogicznym zwraca uwagę na potrzebę odpowiedniego podejścia pedagogicznego do dziecka i jego rodziny, przygotowania warsztatu pracy i właściwej organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego dziecka. Redaktorom publikacji udało się zgromadzić artykuły autorów o nowatorskim spojrzeniu na prezentowaną problematykę obejmującą ucznia zdolnego, niepełnosprawnego i przewlekle chorego. Zaprezentowane w publikacji artykuły sygnalizują ważne od strony pedagogicznej problemy dotyczące m.in. nieadekwatnych osiągnięć szkolnych uczniów zdolnych, kreatywności czy szeroko rozumianej niepełnosprawności (z recenzji ks. prof. Andrzeja Gretkowskiego).
Współczesny pedagog zadaje sobie następujące pytanie: czy przyczyną pogarszającej się jakości procesu wychowawczego są jedynie zmiany, które są efektem progresu cywilizacyjnego? Istnieje przekonanie, iż są one naturalną konsekwencją przemian, które dokonują się w świecie na przestrzeni dziejów, a zatem należy je tylko zaakceptować. [...]
Refleksję współczesnego pedagoga sprowadzić można do następującej kwestii: w jakim zakresie dokonujące się zmiany przyczyniają się jedynie do pewnej reorganizacji życia społecznego, a na ile mogą skutkować kompletną jego dezorganizacją czy też dehumanizacją?
Największym wyzwaniem dla pedagoga społecznego jest określenie skali problemów i zagrożeń społecznych, z którymi od dłuższego czasu styka się on w obszarze życia społecznego.
Celem skryptu jest nakreślenie właściwego kierunku pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach rozwojowych i pomoc w realizacji procesu terapeutycznego.
Nacisk położony jest na najczęściej spotykane zaburzenia, które wpływają niekorzystnie na proces zdobywania umiejętności szkolnych: opóźnienia i zaburzenia percepcji wzrokowej, opóźnienia i zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia procesu lateralizacji, deficyt pamięciowy, deficyt uwagi powiązany z nadmierną ruchliwością, opóźnienia i zaburzenia mowy.
Publikacja podejmuje ważne społecznie zagadnienie dotyczące edukacji polonistycznej dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Jej Autorka wybrała problematykę badawczą, która stanowi próbę nowego ujęcia zagadnień z zakresu dyftopedagogiki w aspekcie podmiotowo-przedmiotowym rozwijanym zarówno na gruncie dociekań teoretycznych, jak i empirycznych egzemplifikacji. Autorka opisuje swoje doświadczenia i obserwacje poczynione w trakcie wieloletniej pracy z dziećmi niewidomymi. Całym swoim wywodem myślowym obala wiele stereotypów społecznych narosłych wokół ludzi niewidomych, w tym przekonanie, że ten rodzaj niepełnosprawności uniemożliwia aktywność poznawczą i społeczną. Zawarte tu propozycje cykli lekcyjnych i programowanie pracy z poezją wyrastają z przemyśleń i codziennej praktyki szkolnej, weryfikującej i doskonalącej wybrane metody.Doktor Aldona Fojkis od kilkunastu lat jest nauczycielką języka polskiego w LO przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niedowidzących i Niewidomych w Dąbrowie Górniczej. Od kilku lat współpracuje z Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, prowadząc zajęcia głównie z pedagogiki specjalnej. Pełni funkcję opiekuna merytorycznego słuchaczy Studiów Podyplomowych na kierunku Terapia pedagogiczna z elementami arteterapii. Jest także egzaminatorem CKE w zakresie sprawdzania prac gimnazjalnych i maturalnych z języka polskiego, również dla osób słabo widzących i niewidomych. Wielokrotnie nagradzana i wyróżniana za osiągnięcia w pracy dydaktycznej.
Czwarta książka z serii "Twórczy rozwój i arteterapia". Opisuje doświadczenia autorów z pracy w obszarze portretu i maski. Wszystkie zawarte w niej ćwiczenia mają określone cele. W obszarze psychologicznym i pedagogicznym są to: nieświadomość i świadomość, anonimowość i osobowość, powszechność i niecodzienność, relacje, spojrzenia na siebie w aspekcie cech pozytywnych i negatywnych, na swoją kondycję psychiczną i fizyczną, stymulowanie określonych zachowań. cele rozwojowe i terapeutyczne to: poszerzenie percepcji zmysłowej, komunikacja wizualne, język symboliczny i metaforyczny.
Jest to unikalna publikacja metodyczna dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego. Zawiera ona nowatorskie propozycje scenariuszy zajęć rozwijających wyobraźnię i kreatywność dzieci, opartych na zestawie obrazków o niezwykłej lub niejednoznacznej treści. Całość obudowana jest określonym we wstępie tokiem postępowania nauczyciela, nazwanym techniką obrazków dynamicznych, którego autorem jest dr Elżbieta Płóciennik. Technika ta skutecznie rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, dywergencyjne i pytajne oraz umiejętność analizy i interpretacji obrazów. Zakładanym efektem proponowanego tu toku postępowania metodycznego są ekspresyjne wypowiedzi dzieci, nietypowe pomysły, twórcze opowiadania, oryginalne tytuły oraz niezwykłe prace plastyczne lub graficzne.
Książka, którą chciałbym w tych słowach wstępu zarekomendować czytelnikowi, jest zbiorem tekstów, które powstawały w różnych ośrodkach i reprezentują różne tendencje i koncepcje. Ich autorzy koncentrują się na różnych, z reguły i z konieczności dość wycinkowych problemach. Zrozumiałe jest przeto, że praca w swej strukturze nie układa się w jakimś wyraźnie usystematyzowanym porządku. Niepodobna jednak odmówić jej pewnej tematycznej zwartości. Ich wspólnym mianownikiem jest bowiem współczesna szkołą i jej funkcjonowanie....(fragment wstępu) - prof.Heliodor Muszyński
Dziś, w sytuacji, jaka zaistniała w XXI wieku, warto podjąć poważną dyskusję, na ile współczesny człowiek potrafi obiektywnie poznać i zrozumieć rzeczywistość, w jaki sposób powinien postępować, do czego powinien ostatecznie zmierzać. Nie są to łatwe pytania i zapewne nie ma na nie jednej, jednoznacznej odpowiedzi. Dlatego też z wielką radością przekazujemy w ręce czytelnika publikację będącą zbiorem tekstów ilustrujących różne wersje ponowoczesnego, a może już poponowoczesnego świata, w którym główną rolę gra kreatywność, kreatywność na co dzień, kreatywność w edukacji, rekreacji, sztuce i biznesie.
Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja trafi do rąk osób, które, jeśli już nie są, to zostaną zarażone kreatywnością i potrzebą tworzenia, a wtedy ich świat zmieni się nie do poznania. Kto raz zasmakuje w tworzeniu i kreowaniu własnego świata, ten będzie tworzył zawsze i czerpał z procesu tworzenia przyjemność i ogromne korzyści.
To, w jaki sposób senior przeżywa starość, zależy w dużej mierze od postawy wobec starości jego samego i otaczającego go środowiska. Jedni starość widzą jako zakończenie życia, a inni jako nowe możliwości realizowana się w nowych obszarach. Według psychologów najlepszą postawą wobec starości jest postawa konstruktywna. Człowiek ją prezentujący jest wewnętrznie zintegrowany, wolny od stanów lękowych. Akceptuje starość i zakończenie pracy zawodowej. Pozytywnie ocenia swoją przeszłość, utrzymuje dobre stosunki z otoczeniem. Wobec otoczenia jest pogodny i wyrozumiały.
Optymizmem napawa fakt, iż w Polsce instytucja UTW zdążyła się już zadomowić, a wszelkie statystyki pokazują, z jaką częstotliwością powstają nowe placówki. Dynamika przyrostu Uniwersytetów Trzeciego Wieku jest imponująca. W tym kontekście, można powiedzieć, iż istnieją wszelkie przesłanki ku temu, aby twierdzić, iż polski senior w murach swojego uniwersytetu, otrzymując stosowne wsparcie, w sposób permanentny będzie kształtował profil swoich kompetencji, które pozwolą mu na pełne, świadome i satysfakcjonujące uczestnictwo w życiu społecznym.
Monografia ma charakter teoretyczno-praktyczny i jest wyrazem poszukiwań zmian w polskiej surdopedagogice, które wskazują najnowsze kierunki działań na rzecz osób niesłyszących. Dokonujące się zmiany społeczne, w ocenie Autorów, dotyczą koncepcji wybranych teorii i rozwiązań w zakresie rehabilitacji i edukacji osób g/Głuchych, ich miejsca w społeczeństwie. Ze względu na specyfikę omawianych zagadnień wśród szerokiego grona odbiorców powinni znaleźć się surdopedagodzy, surdologopedzi, psychologowie, rodzice dzieci niesłyszących, studenci i inne osoby, którym bliskie jest zrozumienie złożoności omawianych problemów.
Zadowolenie nauczycieli z pracy edukacyjnej przejawia się w ocenie czerpanej z niej satysfakcji i świadomym docenianiu wartości z niej płynących, zarówno w wymiarze osobistym, jak i społecznym. Jest wynikiem swoistej równowagi między oczekiwaniami a osiągnięciami zawodowymi. W związku z tym, że satysfakcja jest stanem emocjonalnym powstałym w wyniku spełnienia oczekiwań związanych z pracą zawodową, kierujący szkołą oraz władze administracyjne, powinny stwarzać nauczycielom jak najdogodniejsze warunki do efektywnej pracy.
Podjęta w książce problematyka satysfakcji zawodowej nauczycieli ma na celu bliższe poznanie tego zjawiska; zarówno źródeł satysfakcji jak i przyczyn jej obniżania się lub braku, a także wypracowanie wskazań zmierzających do przekształcenia niezadowolenia w zadowolenie.
Tom Idee, wartości, słowa w życiu publicznym i reklamie jest zbiorem artykułów badaczy zajmujących się problematyką dyskursu publicznego w aspekcie lingwistycznym, etycznym i socjologicznym. […] Z prezentowanych prac wyłania się obraz dyskursu publicznego i reklamowego jako komunikacyjnego bytu, w którym nadawcy za pomocą środków werbalnych i niewerbalnych prezentują określone idee i wartości oraz starają się do nich przekonać swoich odbiorców.
W publikacji podjęto próbę ukazania wpływu Internetu i nowych technologii na młode pokolenie. Autorzy artykułów skoncentrowali się przede wszystkim na wskazaniu negatywnych, ale też pozytywnych aspektów korzystania przez dzieci i młodzież z mediów cyfrowych. W książce omawiane są m.in. takie tematy, jak: cyberagresja, wybrane prawno-karne aspekty zwalczania cyberprzestępczości, destruktywny i konstruktywny wpływ gier komputerowych oraz aksjologiczny kontekst funkcjonowania nastolatków w wirtualnym świecie. Autorzy zgodnie podkreślają, że nowe technologie oraz Internet mogą stać się zarówno źródłem poważnych problemów młodzieży, jak i szansą na ich wszechstronny rozwój. Zwracają również uwagę na ciągłą konieczność podejmowania działań profilaktycznych, edukacyjnych i informacyjnych w celu ograniczenia negatywnych wpływów świata cyfrowego.
Ze społecznego i naukowego punktu widzenia obszar badań nad internetem – uwzględniając skalę i zasięg zjawiska oraz technologizację i informatyzację życia – wydaje się szczególnie ważny i obiecujący. Poniższa praca podejmuje próbę jego eksploracji oraz wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniom. Głównym jej celem jest ustalenie psychologicznych wyznaczników zachowań związanych z korzystaniem z internetu, determinujących ryzyko uzależnienia. Celem praktycznym jest przygotowanie przesłanek do programu profilaktycznego, chroniącego przed ryzykiem uzależnienia od cyberprzestrzeni.
Czy można już mówić o ukształtowaniu się zawodu arteterapeuty?
Jaki powinien być jego wzorzec profesjonalny?
Na jakie podstawowe problemy napotykają w swojej pracy arteterapeuci, instytucje i osoby kształcące arteterapeutów?
Wśród tekstów zgromadzonych w niniejszym zbiorze mamy bardzo szeroki zakres dyscyplin humanistycznych: od filozofii, poprzez socjologię, psychologię, antropologię, aż po refleksję nad sztuką, filmoznawstwo i medioznawstwo. Zakres problemowy książki może znaleźć czytelnika zarówno w kręgach specjalistów zajmujących się mediami wizualnymi (fotografią, filmem i mediami elektronicznymi), ale również wśród studentów kulturoznawstwa, historii sztuki, a nawet socjologii i psychologii.
Redaktorzy tomu słusznie zauważają, że żyjemy w czasach, w których dyskurs obrazowy zajmuje miejsce dyskursu językowego, stawiając nas wobec konieczności wykształcenia nowego rodzaju kompetencji kulturowej, ufundowanej w pogłębionej wiedzy o obrazach.
Niniejsza publikacja zawiera rozprawy i szkice o literaturze dla dzieci i młodzieży z lat 1970–1989 (część 1) oraz z lat 1989–2005 (część 2), upowszechnione wcześniej w zwartych wydawnictwach zbiorowych oraz dotąd niepublikowane. Są to prace syntetyczne informujące o poszczególnych rodzajach dziecięcej kultury literackiej, które odpowiednio zmienione i dopełnione za pośrednictwem nowych opracowań o nieomówionych tu zjawiskach literackich z tego okresu, powinny stać się – zgodnie
z zamysłem Autora – podręcznikiem akademickim o tym okresie literackim, jaki na rynku wydawniczym dotąd nie funkcjonuje.
Na ogół wychowanie rozumiane jest jako proces, czyli swoisty rodzaj ludzkiego działania lub jako wynik czy produkt oddziaływań wychowawczych. Od innych wpływów wyróżnia je to, że jest podejmowane świadomie i celowo dla uformowania osobowości wychowanka, a jego efekty mają wymiar nie tylko jednostkowy, ale również społeczny. Dlatego zainteresowane są nim nie tylko jednostki, ale także grupy społeczne, przede wszystkim rodzina i nauczyciele. To właśnie tym grupom wielu autorów przypisało kluczową rolę w wychowaniu, czyniąc je przedmiotem swoich rozważań.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?