Monografia pt. Nurty etyki. Od starożytności do nowożytności jest podręcznikiem pisanym z myślą o dydaktyce. Każdy podręcznik jest jakąś autorską propozycją prezentacji stanowisk i wyeksponowania określonych problemów. Zadaniem tego opracowania jest wprowadzenie czytelnika w zagadnienia etyczne osadzone w określonych modelach filozoficznych. To pierwszy krok na drodze poznania filozoficznych podstaw etyki i dlatego jest on tak ważny. Autor starał się z powodzeniem zadanie to zrealizować, posługując się jasnym językiem i jasnym komentarzem. Z tych powodów omawiany podręcznik może się stać pouczającą lekturą dla wszystkich zainteresowanych etyką. Etyka i jej dziedzictwo są zawsze osadzone w tradycyjnie rozumianych kulturach, wzorcach postępowania, w tabelach wartości i obowiązujących normach. I to one stają się dzisiaj przedmiotem polemik, krytyki czy apologii, wymagają zatem bardzo wnikliwego przemyślenia w sferze publicznej, w czym może pomóc lektura tego podręcznika.
Dr hab. Ewa Podrez, prof. UKSW
W literaturze przedmiotu można znaleźć wiele opracowań dotyczących naszkicowanych w niniejszej książce zagadnień, jednak należy z wielką satysfakcją i zadowoleniem przyjąć przygotowaną przez Mariana Śnieżyńskiego publikację pt. Wiedza rodziców o wychowaniu swoich dzieci. Można odnieść wrażenie, że książka została opracowana z perspektywy człowieka spełnionego zawodowo, a jednocześnie wciąż zatroskanego o dobro polskich środowisk wychowawczych i chcącego się dzielić swoją ogromną wiedzą i doświadczeniem w tym obszarze. O szczególnych walorach książki decydują nie tylko rozważania teoretyczne, ale opracowanie i analiza materiału zgromadzonego w trakcie przeprowadzonych przez Autora badań empirycznych.
Publikacja mówi wiele o współczesnej młodej polskiej rodzinie. Jej Autor nie tylko przestrzega przed niebezpieczeństwami, jakie jej grożą; dzięki formułowanym w książce wnioskom otrzymujemy bowiem przydatne narzędzie do budowania umiejętności wychowawczych współczesnych rodziców. Dla środowisk akademickich, politycznych, ale także kościelnych może się ona stać inspiracją do podjęcia pogłębionej refleksji nad działaniami, jakie należy wdrożyć, aby Polska była silna siłą polskich rodzin.
Z recenzji ks. dra hab. Jacka Siewiory, prof. MWSE w Tarnowie
Co leży poza człowiekiem – kim właściwie będziemy poza granicami człowieczeństwa? Jakie szanse i zagrożenia czekają nas wraz z odrzuceniem dotychczasowych form humanizmu i ich moralno-etycznych implikacji? Czy będziemy zdolni wypełnić pustkę „po człowieku”? A może – czego przecież nie możemy wykluczyć – pośpieszyliśmy się z ogłoszeniem końca ideowo-pojęciowego fundamentu naszej tożsamości, zarówno gatunkowej, jak i kulturowej? Czy zapowiedź przekroczenia granic tego, co dotychczas od podstaw definiowało sens i cel naszego bytu, nie jest właśnie typowo ludzkim, arcyludzkim przejawem naszej gatunkowej arogancji – butą, do której zdolny jest tylko człowiek? (…)
Paradoksalnie więc w samym centrum rozważań nad przełamywaniem granic człowieczeństwa pozostaje sam człowiek – nie jako abstrakcyjna kategoria poznawcza, lecz jako żywa jednostka, której nie sposób sprowadzić do jakiejkolwiek kategorii heurystycznej.
Fragment ze „Słowa wstępnego”, s. 10 i 14
Książka jest dedykowana Siostrze Profesor Czesławie Margaricie Sondej OSU z okazji złotego jubileuszu życia zakonnego. Siostra Margarita Sondej jest osobą niezwykle otwartą na ludzi, otoczoną przyjaciółmi, angażującą się na przestrzeni wielu lat w wiele kościelnych przedsięwzięć, zwłaszcza na polu katechezy i wychowania Prace zawarte w tej publikacji są wyrazem podziękowania tych, którzy współtworzyli ten czas, współpracując z Jubilatką i korzystając z owoców jej pracy.
Przedmiotem publikacji, w której swoje przemyślenia zaprezentowało 31 polskich i czeskich uczonych, była aktywność i rola kobiet w średniowieczu i w epoce nowożytnej, przejawiająca się w różnych sferach życia politycznego, społecznego, gospodarczego, kulturalnego, religijnego w Polsce, Czechach, na Śląsku, a także w krajach sąsiadujących (Niemcy, Węgry). Tematyka ta była jeszcze do niedawna niedoceniana, a co za tym idzie, słabo zbadana. Nic więc dziwnego, że badacze którzy w swych artykułach ten temat podjęli, wnieśli wiele nowego do dotychczasowej wiedzy historycznej.
Wszystkie artykuły oparte są na solidnej podstawie źródłowej, najczęściej rękopiśmiennej. Pod względem metodyczno-konstrukcyjnym pozostają bez zarzutów. Wnoszą one wiele nowego do dotychczasowej wiedzy na temat różnorodnych form aktywności politycznej, społecznej, gospodarczej i religijnej kobiet w Europie Środkowej od X do XX wieku. Niektóre kwestie zostały z konieczności przedstawione syntetycznie, lub też w formie hipotez, dając asumpt do dalszych pogłębionych studiów.
Prof. dr hab. Krzysztof Baczkowski
W głównej mierze na niniejszy tom złożyły się teksty uczniów Pani Profesor Danuty Quirini-Popławskiej, naszego najlepszego nauczyciela i opiekuna naukowego, której pomoc przy wyborze tematyki naszych badań i wieloletnie wsparcie jest nieocenione. Na pozostałą część książki złożyły się opracowania badaczy, którzy w trakcie pracy Pani Profesor Quirini-Popławskiej w Akademii Ignatianum w Krakowie uczestniczyli w wielu podejmowanych przez nią inicjatywach naukowych, organizacyjnych oraz dydaktycznych (...). Oddając do rąk Czytelnika niniejszy zbiór studiów oraz szkiców, wyrażamy nadzieję, że przyniosą one refleksję nie tylko nad podejmowanymi zagadnieniami związanymi z obszarami, transferami i recepcjami kultury, ale również zwrócą uwagę na zasygnalizowany we wstępie problem relacji mistrz - uczeń, na to, jak wielkie znaczenie dla całego życia naukowego ma ten czas wspólnej pracy, poznawania warsztatu badawczego i dochodzenia do prawdy w nauce. Ponadto zdajemy sobie sprawę, że niniejsza książka jest tylko skromnym wyrazem uznania i podziękowania Danucie Quirini-Popławskiej za podjęty trud bycia naszym nauczycielem i mistrzem.
Ze Wstępu
Koncepcja monografii została dobrze przemyślana pod względem toku rozważań: od prezentacji idei najogólniejszych o charakterze filozoficznym, światopoglądowym, z odniesieniami do wydarzeń historycznych, poprzez analizy prowadzone na gruncie psychologii społecznej, psychologii komunikacji i psychologii polityki oraz socjologii, aż do prezentacji specjalistycznych badań ilustrujących kwestie integracji społecznej wybranych grup i jednostek, w tym przypadku osób z niepełnosprawnościami.
Tekst niejako „płynnie rozwija się” przed Czytelnikiem, dostarczając mu wiedzy naukowej na temat integracji, pozwalając pełniej zrozumieć mechanizmy integracji, czynniki jej sprzyjające i utrudniające – jednak nie narzucając jednoznacznej ich oceny, a raczej dając szerokie ujęcie fenomenu uznanego za ważny dla jakości życia jednostek i społeczności.
Jest to bez wątpienia lektura warta przeczytania.
Z recenzji prof. dr hab. Hanny Liberskiej
This publication is dedicated to the issue of street children but is the first on the Polish market, as far as I know, which has been written in English. It is a valuable source of knowledge about the unique nature of this phenomenon in Central and Eastern Europe. The idiosyncratic dimension of the miserable reality of abandoned children in this part of the world is due to the waves of emigration of parents to Western countries, which is accompanied by them leaving their children with their grandparents or insufficient care of one of their parents. Most of the causes of the phenomenon of “street children” – described in almost every chapter of the volume presented for the review – are, however, universal. This phenomenon is caused mainly by multiple social pathologies in family life (alcoholism, violence, poverty), escaping from the home, care and educational centers, as well as poverty on a macroeconomic level.
Istnieje kilka powodów, dla których niniejsza książka ma charakter wyjątkowy i niezmiernie cenny. W pierwszej kolejności jest ona napisana z wielkim obiektywizmem i znawstwem. Autor w sposób obiektywny omawia różnego rodzaju teorie, z którymi nie zawsze się zgadza. Drugą cechą omawianej publikacji jest jej konkretność (...). Spójny układ oraz adekwatny do tematyki kwant wiedzy sprawiają, iż jest to znakomita lektura, dzięki której także zapamiętywanie wiadomości nie przysparza żadnych kłopotów. Co więcej, Autor uniknął zbędnych kontekstów i dygresji, przez co książka jawi się jako wysokiej klasy kompendium.
Kolejną cechą omawianego tekstu jest jego systematyka. Uporządkowanie tak ogromnego materiału (...) jest mistrzowskie. Trzeba pamiętać, iż jasne i czytelne przekazanie tak obfitej wiedzy wymaga konkretnego pomysłu natury metodycznej. Autor poprzez wykorzystanie tabel i rycin sprawił, że jego podręcznik nie tylko jest źródłem wiedzy, ale jednocześnie ją porządkuje. W konsekwencji staje się on interesującym przewodnikiem po trudnym materiale z zakresu teorii wychowania. Należy podkreślić także profesjonalny krytycyzm Autora. Można bowiem w tekście odnaleźć krytyczne refleksje na temat określonych koncepcji czy poglądów. Prof. Andrzej M. de Tchorzewski nie dokonuje ocen, ale poprzez narrację i znakomity język pozwala czytelnikowi na ukształtowanie własnej opinii. (...) Jest to podejście niezwykle nowoczesne i zgodne z obecnie obowiązującymi standardami metodologicznymi.
Z recenzji ks. prof. dra hab. Janusza Mastalskiego
Twórczość Ojca prof. Józefa Augustyna SJ zawiera wieloletnie doświadczenie na polu formacyjnym, duszpasterskim, rekolekcyjnym i katechetycznym. Można powiedzieć, że jest to bezcenny opis własnego doświadczenia połączony z wiedzą teologii duchowości. Dlatego to osobiste doświadczenie w rozwoju życia duchowego i w kształtowaniu innych Autor konfrontuje z literaturą przedmiotu oraz dziełami z tej dziedziny. Jego twórczość naukowa i formacyjna jest więc oparta na Słowie, Tradycji Kościoła, nauczaniu Ojców Kościoła, mistyków i świętych. W ten sposób ma ona charakter wiarygodny i jest pozbawiona subiektywizmu czy intelektualnego teoretyzowania. Opiera się bowiem na świadectwie tych, którzy poprzedzili nas w wierze.
ks. prof. Stanisław Urbański
Procesy modernizacyjne zachodzące na ziemiach polskich w dobie oświecenia to fundamentalny problem badawczy, a wyniki naukowych rozpoznań w tym obszarze są ogromnie ważne dla zrozumienia przebiegu zmian prowadzących ku nowoczesności XX wieku i naszej współczesności. [...] Lektura kolejnych części książki ujawnia rozległe kompetencje Autorki oraz jej umiejętności wyboru i badawczego oświetlania kwestii najistotniejszych. Imponująca jest jej orientacja w kilku szerokich obszarach kultury i życia społecznego lat 1800–1830, a także w bogatej literaturze przedmiotu ich dotyczącej.
Na poznawczy walor książki wskazuje już sam jej temat, ale w przekonaniu o jej wartości naukowej utwierdza jego interdyscyplinarne ujęcie, a także sposób potraktowania materiału badawczego. Różnogatunkowe piśmiennictwo, działalność instytucji kulturowych, programowe zmiany urbanistyczne w miastach, traktowanie „przestrzeni pamięci historycznej” – wszystko to poddawane jest subtelnym i wnikliwym analizom, które prowadzą do odsłonięcia niedostrzeganych dotąd aspektów zjawisk, jeśli nawet wcześniej sygnalizowanych (najczęściej pobieżnie) w literaturze przedmiotu, to nie w pełni rozpoznanych. Trafnie wybrane atrakcyjne tematy wywodu, przedstawione na szerokim tle polityczno-społecznym i kulturowym, z rozległą dokumentacją źródłową prowadzą do bardzo istotnych wniosków o swoistości modernizacji Polski w pierwszych dziesięcioleciach pod zaborami.
prof. dr hab. Teresa Kostkiewiczowa
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?