Praca Joanny Bachury prezentuje się imponująco. Autorka łączy wysokie kompetencje badacza radia z szeroką wiedzą o podstawowych zjawiskach i głównych dyskusjach na tematy kultury współczesnej. Wieloaspektową refleksję o słuchowisku radiowym wpisuje w problematykę aktualnych przemian współczesności. Propozycje teoretyczne oraz analityczne wspiera gruntowną znajomością radiowej praktyki komunikacyjnej [...]. Autorka uważnie przygląda się zarówno opartej na znakomitej tradycji i działalności Teatru Polskiego Radia ? jak pierwszym próbom teatralnych spektakli w stacji komercyjnej Radia TOK FM; przedstawieniom emitowanym w cyklicznych programach Polskiego Radia, będących elementem wielkiej syntagmy, wpisanym w konkretne dni tygodnia i godziny dnia ? jak słuchowiskom nagrywanym na CD czy w formacie MP3, i przez to uniezależnionym od kalendarza stacji nadawczych [...]. Współczesne słuchowisko ujmowane jest trafnie jako fragment komunikacji społecznej. Jednocześnie Joanna Bachura traktuje słuchowisko radiowe jako gatunek artystyczny, chce w teatrze radiowym widzieć sztukę, chce uczestników praktyki słuchowiskowej wpisać w przestrzeń komunikacji artystycznej.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Maryli Hopfinger
Książka [...] udanie łączy zamiar relacjonowania zaawansowanych postaw poznawczych i rozwijania narracji, która – mając charakter polemiczny i krytyczny – wychodzi zarazem naprzeciw potrzebom dojrzałej dydaktyki uniwersyteckiej [...]. Wyróżnia się na tle wielu innych swoim otwartym zaproszeniem do podjęcia na serio, bez niedomówień i kamuflażu rozmaitych problemów akademickiej humanistyki jako teorii i praktyki budowy środowisk i kształtowania typów wspólnot [...]. Spór o podjęte w niej bardzo zasadnicze problemy kondycji humanistyki akademickiej winien toczyć się na serio i publicznie, a nie tlić gdzieś w zakamarkach pokątnych krytyk i środowiskowych plotek.
Z recenzji wydawniczej
prof. zw. dr. hab. Aleksandra Nałaskowskiego
Niniejszy tom jest trzecim, wydanym z inspiracji pracowników Uniwersytetu Kopernika, zbiorem studiów opisującym losy Kościołów chrześcijańskich w XX wieku. Pierwszy z nich, opublikowany w 2009 roku, dotyczył szeroko pojętych losów Kościołów protestanckich. Kolejny, wydany rok później, opisywał w głównej mierze dzieje Kościoła rzymskokatolickiego. Ostatni, prezentowany teraz, stara się opisać losy wszystkich Kościołów chrześcijańskich. Dla reżimów totalitarnych nie miały bowiem żadnego znaczenia podziały międzykościelne. Wszystkie były traktowane w jednakowy sposób i dla wszystkich przewidziano tylko jedno miejsce, znajdujące się na tzw. "śmietniku historii".
Kłaczkow Jarosław, Rozynkowski Waldemar
Prezentowana Czytelnikowi monografia zawiera 16 tekstów autorstwa 19 osób, z czego 15 to autorzy reprezentujący 9 uczelni z sześciu miast Polski: Bydgoszczy (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego), Częstochowy (Politechnika Częstochowska), Gniezna (Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska „Milenium“), Krakowa (Akademia Wychowania Fizycznego, Politechnika Krakowska, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej), Piły (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica) i Wrocławia (Uniwersytet Wrocławski), natomiast pozostałych czworo autorów reprezentuje trzy uczelnie z Federacji Rosyjskiej z następujących ośrodków akademickich: Czelabińsk (Czelabińska Państwowa Akademia Kultury i Sztuk), Górno-Ałtajsk (Górno-Ałtajski Uniwersytet Państwowy) i Kazań (Kazański Państwowy Uniwersytet Kultury i Sztuk). Oznacza to kontynuację współpracy między badaczami polskimi i rosyjskimi, nawiązanej kilka lat temu i ponawianej podczas kilku konferencji z cyklu Komunikacja społeczna w edukacji.
Fragment Wstępu
„A więc wojna…”, to propozycja krytycznego spojrzenia na nierzadko dobrze już znane zjawiska i problemy oraz sprowokowanie do dyskursu.
Dialogiczność to credo, które Jacek Chrobaczyński przyjmuje od samego początku w swej najnowszej pracy jako postawę badawczą. To wielka zaleta przygotowywanej publikacji. Książka to owoc „wielolecia” krakowskich badań autora prowadzonych także przed rokiem 1989 w warunkach politycznej cenzury. Równocześnie to książka, która narodziła się w czasie pandemii i została tą nieoczekiwaną sytuacją sprowokowana, co autor obszernie wyjaśnia we wstępie. Liczne odniesienia do tej nowej dla nas wszystkich kryzysowej sytuacji stanowią kolejną niezwykłą, w zestawieniu z „klasycznymi” studiami historycznymi, cechę książki.
Pandemia pobudziła badacza nie tylko do szerszej refleksji nad tytułową kwestią książki oraz do próby podsumowania swego dotychczasowego dorobku w tym zakresie, ale i do szeregu komentarzy odnoszących się do aktualnej sytuacji politycznej w Polsce. Towarzyszą one od początku do końca lekturze książki, a autor nie ukrywa swych krytycznych poglądów na temat rządzącego dziś w Polsce układu politycznego.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Jacek Purchla
Niniejsza publikacja powstała w ramach realizacji projektu EMPA-7HY: Let's Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging Discourse about Islam and Muslims in Poland. Jest ona podsumowaniem prac badawczo-analitycznych wykonywanych przez zespół Instytutu Dyskursu i Dialogu w latach 2022–2023, czyli w trakcie realizacji projektu. Celem ww. prac było dokonanie szczegółowego monitoringu przekazów medialnych na temat islamu, muzułmanów i osób pochodzenia arabskiego, ze szczególnym uwzględnieniem przejawów islamofobii. Wolontariusze i koordynatorzy zaangażowani w prace dokonywali kilkuetapowych działań mających na celu dogłębne zbadanie ww. zjawisk. Podczas wyszukiwania materiałów poddawanych analizie korzystano z programów 246 wyszukujących treści w sposób zautomatyzowany, zwracając uwagę na siłę oddziaływania treści (tzw. influence score). Każdy materiał był analizowany według ujednoliconego kwestionariusza analizy. Publikacja obejmuje analizę przekazów medialnych opublikowanych w roku 2022 w języku polskim w mediach tradycyjnych oraz internetowych.
"Niebiescy" to próba spojrzenia na ludzkość i na Ziemię zewnątrz. Jacy jesteśmy naprawdę? Czy chcemy spotkania z kosmicznymi braćmi, jeśli istnieją? Czy sekta "Czekających" to tylko autorska fantazja?
Various chapters of the monograph were written with great competence and expertise, both in terms of the internal reality of Sudan and Darfur in particular, and the meanderings of international relations. A valuable complement to the study is the author's field research, the main purpose of which was to conduct an assessment of economic conditions and analyze the social and political aspects of the conflict in Darfur.
Professor Arkadiusz Żukowski
Institute of Political Science at Warmia and Mazury University in Olsztyn, Poland
President of Polish Political Science Association (2017–2022)
Juliusz Henryk Braun (1904-1990) był wybitnym prawnikiem i ekonomistą, organizatorem i teoretykiem życia gospodarczego oraz uczonym. Był harcerzem i krajoznawcą - gorącym patriotą, ochotnikiem w I i II wojnie światowej - aktywnym działaczem podziemia niepodległościowego, współtwórcą organizacji "Unia" - wychowawcą i nauczycielem kilku pokoleń, opiekunem i dobroczyńcą licznej rodziny. Więziony był trzykrotnie przez Niemców. Przesiedział pięć lat w stalinowskim więzieniu. Odcisnął trwałe ślady w środowiskach i miejscach, przez które prowadziła droga jego życia: w Tarnowie, Krakowie, Sosnowcu, Częstochowie, Kielcach oraz w stworzonym przez siebie leśnym osiedlu Milechowy w Górach Świętokrzyskich. O tym wszystkim opowiada ta książka, napisana przez jego syna Kazimierza Brauna.
Henryk Opieński: muzykolog, kompozytor, dyrygent, skrzypek, organizator życia muzycznego oraz pedagog. Należał do grona przyjaciół Stanisława Wyspiańskiego, Mieczysława Karłowicza oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Zarówno jako artysta, jak i naukowiec był wybitnie wszechstronny, a jego dorobek stanowi istotny wkład w rozwój polskiej kultury muzycznej pierwszej połowy XX wieku, W niniejszej książce szerzej przedstawiono dorobek kompozytorki Opieńskiego - jako najmniej znany i opracowany aspekt jego twórczości. Autorka prezentuje pierwszy pełny wykaz zachowanych dzieł uzupełniony o opis tych najmniej znanych lub do niedawna uznanych za zaginione. Pracę poszerza szeroki kontekst biograficzny oparty w głównej mierze na dokumentacji zgromadzonej na terenie Szwajcarii, gdzie artysta przebywał od lat 20. ubiegłego wieku.
W końcu lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku powstał szczep harcerski "Czerwone berety". Młodzież na patrona wybrała gen. Mariusza Zaruskiego - patriotę. legionistę, założyciela TOPR. Po latach zebrali się ponownie by kontynuować harcerską przygodę. Spotykają się na corocznych zlotach w różnych miejscach w kraju i poza jego granicami. "Zachowaliśmy w naszych sercach wzniosłe cele, entuzjazm tamtych dni i wdzięczność wychowawcom". - to fragment napisu na tablicy umieszczonej w murach szkoły w 45 rocznicę powstania szczepu. Mimo upływającego czasu ciągle są młodzi i pełni energii, niosąc w sobie - jak niegasnące płomienie - nowe pomysły, humor, życzliwość i przyjaźń.
Spośród różnych ogniw książki wyróżniłabym opisy konstrukcji dramaturgicznej utworów. Są zręczne językowo, ciekawe, dają rzeczywisty obraz przebiegu dramaturgicznego (z zaznaczeniem sytuacji i zwrotów akcji) i muzycznego (z zaznaczeniem detali instrumentacji) z cytatami z tekstu libretta (...). .
Treść monografii Anety Derkowskiej jest bardzo interesująca, wartościowa (bo nowatorska) pod względem naukowym, merytorycznie i metodologicznie poprawna, oparta na szerokim zasobie właściwie dobranych lektur, a jednocześnie na samodzielnych i wnikliwych badaniach.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Komorowskiej, prof. UMFC
Pierwszy rozdział książki w całości prezentuje się jako niezwykle rzetelne studium poświęcone różnorakim gatunkom dramatycznym, muzycznym, dramatyczno-muzycznym oraz wokalno-instrumentalnym w perspektywie ich definicji źródłowych. Autorka, ujawniając wartą zauważenia i podkreślenia erudycję, przeprowadza czytelnika przez meandry i zawiłości mnożonych przez twórców różnych epok i kultur definicji dramatu, opery, baletu, oratorium i kantaty. Satysfakcja poznawcza, jaką wynieść można z lektury tego fragmentu monografii, jest niewątpliwa (...). .
Trudno wyszczególnić wszystkie zalety zaprezentowanych przez Autorkę książki analiz. Każda z nich cechuje się skrupulatnością i drobiazgowością naukowego wywodu na wszystkich trzech – koniecznych w badaniach nad operą – płaszczyznach: muzykologicznej, teatrologicznej i literaturoznawczej. Nie tracąc z pola widzenia żadnej z tych perspektyw, Aneta Derkowska dokonała wszechstronnego oglądu wybranych oper, formułując każdorazowo dobre, płodne naukowo konkluzje (...). .
Publikacja ta skłania do naukowej dyskusji i otwiera perspektywy twórczego rozwinięcia postawionych w pracy tez i zawartych konkluzji. Książkę Operowe laboratorium. Hybrydy gatunkowe w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XX wieku uznaję za bardzo rzetelne studium przedmiotu i ważne ogniwo pro-wadzonych na gruncie polskiej muzykologii i teatrologii badań nad operą i teatrem operowym.
Z recenzji dr hab.. Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej, prof.. UAM
Książka pod redakcją prof. Barbary Wiśniewskiej-Paź pt. Między społeczeństwem a bezpieczeństwem jest bardzo ważnym głosem w dyskusji poświęconej roli bezpieczeństwa w trudnym – zarówno w życiu społecznym, jak i politycznym, gospodarczym i innym – czasie zmian i związanej z nimi multiplikacji wyzwań i zagrożeń dotyczących zarówno różnych obszarów życia, jak i funkcjonowania całych państw i społeczeństw. (...) Monografia składa się z dwudziestu dwóch rozdziałów, które zostały ułożone w kolejności od poruszających szersze aspekty analityczno-kontekstowe do coraz bardziej szczegółowych i specjalistycznych zagadnień oraz problemów.
Z recenzji dr hab. Urszuli Soler
(...) Monografia opisuje i analizuje problem ważny, a jednocześnie dość słabo w Polsce rozpoznawalny. Jest to bowiem praca poświęcona analizie zjawiska związanego z jednej strony z radiofonią (a więc z medium, które dzisiaj przez wielu postrzegane jest jako nieco archaiczne i przemijające), z drugiej zaś, z życiem Polonii amerykańskiej, a właściwie jednego jej lecz nader istotnego fragmentu, jaki stanowi skupisko polskich emigrantów w Nowym Jorku. (...) Jest to historia kolejnych inicjatyw radiowych, podejmowanych w środo-wisku nowojorskiej Polonii, opis aktywności w tym zakresie osób szczególnie zasłużonych, czy też historyczne wycinki z życia polskiej diaspory w USA. Dlatego też ta monografia plasująca się na pograniczu kilku dyscyplin naukowych (m.in. kulturoznawstwa, historii czy też nauk o komunikacji społecznej i mediach) stanowić może cenny materiał, przydatny badaczom, chociażby wywodzącym się z tych trzech wcześniej wymienionych przeze mnie sektorów nauki. Z tego też powodu, za ze wszech miar celowe uznaję wydanie drukiem tej pracy, która istotnie wzbogaca naszą wiedzę o polonijnym środowisku środków przekazu w USA.Z recenzji prof. dr. hab. Janusza W. Adamowskiego Wydział Dziennikarstwa WDIiB Uniwersytetu Warszawskiego
Jako ważna część klasycznej chińskiej estetyki, koncepcja "xing" powiązana jest z kilkoma kwestiami krytyki artystycznej i twórczości literackiej, takich jak przypadkowe obiekty czy postrzeganie i usposobienie, oraz służy jako pomost między tymi sprzecznymi relacjami, umożliwiający twórcze działania, które charakteryzują się dążeniami estetycznymi, a także skierowane są na uczucia i aspiracje, emocje i postrzeganie, myśli i obiekty oraz praktykę niezależności i kulturę. Obejmuje tak szeroki zakres tematów i odnosi się do tak wielu zagadnień, że staje się wielowymiarowa i unikalna w swojej perspektywie. Jest to wyjątkowa reprezentacja chińskiej percepcji estetycznej i indywidualnego doświadczenia, bezprecedensowa i pozbawiona odpowiedników na Zachodzie i innych częściach świata.
-Jixi Yuan
Pekin, Chiny
W swojej publikacji Harmonia jako możliwy wybór Keping Wang podąża śladami ewolucji kluczowego dla chińskiej filozofii zagadnienia harmonii (he), rozpoczynając od jego najdawniejszych, antycznych źródeł i wywodząc je ze studiów na muzyką, aż dochodzi do jego żywotnego znaczenia jako wartości etycznej, społecznej, politycznej i duchowej w życiu współczesnych Chin. W sposób szczegółowy i elokwentny pokazuje, jak konfucjańskie pragnienie harmonii ewoluowało, osiągając dzisiejszą pozycję alternatywnego spojrzenia na zmieniający się wokół nas świat. Profesor Roger T. Ames Uniwersytet Hawajski (USA)
The first chapter deals with circumpolar poetry. Chapter 2 provides an analysis of a poem. Chapter 3 mainly thematizes the content of sagns, but also a little about how to use sagns in teaching. The purpose of Chapter 4 and 5 is to present how foreign students may learn about Norwegian culture, language and literature.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?