W publikacji opisano samolot myśliwsko-bombowy Suchoj Su-34, który stanowi obecnie podstawową siłę uderzeniową lotnictwa wojskowego Rosji. Jest to samolot wielozadaniowy, który łączy w sobie przeciwstawne wymagania wysokiej manewrowości i prędkości, z jednej strony oraz dużego ładunku bojowego i zasięgu lotu z drugiej. Do jego zaprojektowania wykorzystano najnowsze osiągnięcia z dziedziny aerodynamiki i technologii lotniczej, zastosowano najbardziej zaawansowane systemy sterowania, zobrazowania informacji, nawigacji i ataku oraz uzbrojenia. W latach 2010-2024wyprodukowano ok. 140 samolotów Su-34. Od momentu rozpoczęcia 24.02.2022 r. agresji Rosji na Ukrainę do końca 2024 r. udokumentowano zniszczenie co najmniej 35 samolotów tego typu.
Monografia zawiera szczegółowy opis procesu projektowania samolotu Su-34, opracowanego na bazie myśliwca przewagi powietrznej Su-27. Autor dokładnie przedstawił jego budowę, systemy pokładowe i uzbrojenie, opisał zastosowanie bojowe i przedstawił dokładne dane takt.-techn. Tekst jest zilustrowany 70 barwnymi zdjęciami, 2rysunkami, 6 sylwetkami barwnymi i rysunkiem samolotu w 3 rzutach.
W tomie 10 z serii Technika Wojskowa XXI Wieku opisano 4-osiowe podwozia ciężarówek Tatry, które stanowią doskonałą podstawę także dla ciężkich terenowych kołowych samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego, z możliwymi innymi funkcjami, takimi jak logistyczne i inżynieryjne. Już pierwszy pojazd tej kategorii - AV-15, przygotowany jeszcze w czasach Czechosłowacji, w swojej klasie taborowej wyróżniał się przodującymi parametrami. Nie inaczej było z przygotowanym pod koniec lat 90. dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich typem RV-20 SAS, który jednak pozostał tylko prototypem. Kolejnym pojazdem w tej kategorii jest Treva-15 i powstały w kooperacji z polską firmą Szczęśniak PS – typ KWZT-3. Od 2022 roku rolę głównej propozycji pełni zaś typ Treva-30, w momencie swojego debiutu będący najlepszą konstrukcją tego rodzaju na świecie, uwzględniając wypadkową czynników ekonomicznych, strategicznych, politycznych i użytkowych. Do tego podwozia Tatra z serii Force są wykorzystywane przez inne państwa do budowy analogicznych wyrobów. O tych wszystkich pojazdach traktuje ta monografia, która stanowi uzupełnienie innej monografii tego samego autora, także wydanej przez Agencję Wydawniczą CB pt. Kołowe Wozy Zabezpieczenia Technicznego firmy Szczęśniak PS.
W tomie 9 serii Technika Wojskowa XXI Wieku przedstawiono powstanie i rozwój wielozadaniowego myśliwca Dassault Aviation Rafale przeznaczonego do wykonywania szerokiego spektrum zadań na współczesnym polu walki (powietrze – powietrze, powietrze – ziemia, powietrze – woda oraz rozpoznawcze), w tym kilku zadań w jednym locie (myśliwskie, rozpoznawcze i uderzeniowe). Rafale w odmianie jednomiejscowej bojowej Rafale C, dwumiejscowej bojowej Rafale B (z możliwością prowadzenia na niej szkolenia lotniczego) oraz jednomiejscowej bojowej bazowania pokładowego Rafale M, to wielozadaniowy samolot myśliwski generacji 4+ z pewnymi cechami utrudnionego wykrycia i licznymi zaletami wynikającymi z sieciocentryczności oraz fuzji sensorów (lepsza świadomość sytuacyjna, lepsze warunki podejmowania decyzji, większe bezpieczeństwo i pewność siebie w działaniu). Jest to jeden z najlepszych współcześnie taktycznych odrzutowych samolotów bojowych. Jest obecnie podstawowy samolot bojowy lotnictwa wojskowego Francji. W ostatnich latach Rafale stał przebojem eksportowym przemysłu francuskiego. Został zakupiony dla lotnictwa wojskowego m.in. Indii, Kataru, Chorwacji, Grecji, Serbii.
W publikacji opisano powstanie i rozwój czołgu T-72B, który był ostateczną i dopracowaną wersją czołgu T-72. Przeżył wszystkich konkurentów i utrzymał się w produkcji aż do podjęcia prac nad nowym czołgiem T-90, który niewiele różni się od T-72. W tym czasie powstało wiele odmian czołgu T-72B, przy czym niektóre zmiany wprowadzono jeszcze na linii produkcyjnej, a inne to głębokie modernizacje istniejących pojazdów. Najliczniej wytwarzane warianty tych drugich to T-72B3 wz. 2011 i T-72B3 wz. 2016 (znany też jako T-72B3M). W 2022 r, wznowiono na niewielką skalę produkcję czołgów T-72B3 w Uralwagonzawodiee w Niżnym Tagile (powstaje tam także podstawowy czołg dostarczany Armii Rosyjskiej – T-90M Proryw). T-72B to najszerzej stosowany czołg w wojnie w Ukrainie i jego historia jest wciąż pisana na nowo.
W publikacji opisano powstanie i rozwój wielozadaniowego samolotu myśliwskiego przewagi powietrznej Suchoj Su-30, który jest przeznaczony do wykonywania różnorodnych zadań bojowych na współczesnym polu walki (zwalczanie lotnictwa przeciwnika, atakowanie celów naziemnych i nawodnych, rozpoznanie, walka elektroniczna). Samolot opracowano w Biurze Doświadczalno-Konstrukcyjnym im Suchoja w Rosji na przełomie lat 80. 9 90. XX wieku. Od tego czasu konstrukcja, wyposażenie i uzbrojenie Su-30 są wzbogacane i ulepszane. Produkcję samolotu Su-30 uruchomiono w Rosji i w Indiach. Liczba zbudowanych egzemplarzy przekroczyła 750 i dostarczono je do 15 państw. Głównymi użytkownikami są Rosja, Indie i Chiny. Od 2022 r. Rosja wykorzystuje ten samolot w wojnie z Ukrainą.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie najnowocześniejszych na świecie wojskowych aeromobilnych lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych. Określenie "aeromobilne" oznacza, że są to pojazdy zdolne do przerzutu drogą powietrzną, przy wykorzystaniu samolotów transportowych. Ta cecha wymusza zwartą budowę tych pojazdów, ograniczenie ich masy własnej i bardzo przemyślane rozmieszczenie zbiornikow na wodę i piany gaśnicze, pomp, agregatów i innego sprzętu niezbędnego w akcjach ratunkowych. Opisane pojazdy mogą być także wykorzystane do celów cywilnych, m. in. do gaszenia pożarów i w akcjach ratunkowych podczas klęsk żywiołowych zwłaszcza tam, gdzie nie jest możliwe dostarczenie szybko innego sprzętu ratunkowo-ewakuacyjnego. W tomiku opisano najnowsze konstrukcje aeromobilnych lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych opracowanych i produkowanych w Austrii, Niemczech i USA przeznaczonych do wykorzystania na lotniskach wojskowych. Wojsko Polskie w ogóle nie dysponuje takimi pojazdami (dwa mają lotniska cywilne). Tekst zilustrowano 104 zdj. i 4 rysunkami.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie bojowe sowieckiego/rosyjskiego samolotu mysliwskiego Suchoj Su-27, jednego z najbardziej znanych współczesnych rosyjskich samolotów wojskowych. Był on przeznaczony do wywalczenia panowania w powietrzu. Samolot Su-27 miał wysoce perspektywiczną konstrukcję, w wyniku czego na jego bazie opracowano dużą rodzine odrzutowych samolotów bojowych o różnorodnym zastosowaniu. Konstrukcje te (m.in. Su-30, Su-33, Su-34, Su-35 i Su-37) będą opisane w kolejnych publikacjach ksiązkowych Agencji Wydawniczej CB. W oparciu o eksportowe wersje Su-27 w Chinach opracowano własną linię rozwojową (samolot myśliwski J-11, samolot myśliwski bazowania pokładowego J-15 i samolot myśliwsko-bombowy J-16). Dziś rosyjsko-chińska rodzina spod znaku Su-27 zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem liczebnosci floty samolotów bojowych, ustępując tylko amerykańskiemu samolotowi wielozadaniowemu Lockheed Martin F-35 Lightning II.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie bojowe amerykańskiego samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35 Lightning II. F-35 to dziś najlepszy i najnowocześniejszy samolot myśliwski świata. Jest on także uznawany za najskuteczniejszą maszynę uderzeniową i mającą największe szanse na przetrwanie we wrogim środowisku. Jednym z ważnych założeń programu F-35 była redukcja kosztów,osiągnięto to projektując samolot spełniający (w trzech dedykowanych odmianach)wymagania wszystkich rodzajów sił zbrojnych, a tym samym zastępujący wiele dotychczas używanych typów. Myśliwiec posiada wysoko wyspecjalizowane czujniki, które zbierają dane i prezentują je pilotowi w sposób syntetyczny i łatwy do zrozumienia. Poprawia toznacznie świadomość sytuacyjną pilota i skraca proces decyzyjny, pozwalając mu w maksymalnym stopniu skupić się na wykonaniu zadania bojowego. Dzięki czemu użyteczność w walce F-35 jest znacznie większa niż starszych maszyn. Oprócz lotnictwa wojskowego USA samolot F-36 został zakupiony przez kilkanaście innych państw, w tym przez Polskę (32 egz.) i krąg nabywców stale się rozszerza. Tekst jest zilustrowany 70 zdjęciami, 4 rys., 2 tabelami oraz 6 barwnymi przykladami kamuflażu.
W książce, która jest trzecim tomem nowej serię publikacji Agencji Wydawniczej CB, przedstawiono jeden z najnowocześniejszych obecnie typów niezbędnego w każdej nowoczesnej armii sprzętu logistycznego - ciężkie kołowe zmilitaryzowane żurawie przeładunkowe oraz ewakuacji i ratownictwa technicznego. Potrzeba posiadania tego rodzaju wyspecjalizowanych pojazdów to jedna z lekcji takze dla Wojska Polskiego wynikających z wojny rosyjsko-ukraińskiej rozpoczętej agresją Rosji nad ranem 24 lutego 2022 roku. Bez tego rodzaju żurawi bardzo trudno ewakuować z pola walki w celu naprawy i przywrócenia do służby własne czołgi i inne pojazdy. Opisane żurawie można ponadto wykorzystać do odholowania do własnych pozycji czołgów i innych wozów bojowych przeciwnika, które uda się przejąć lub zostaną z różnych powodów porzucone. Szczegółowo opisano pojazdy: Terex Demag MAC 50, Grove GMK 4060HC, Tadano Faun BKF 35-4, Liebherr G-BFK, Liebherr LMT 1055 oraz Liebherr LMT 1090. Autor dr J. Brach jest czołowym w Polsce specjalistą od samochodów ciężarowych i pojazdów specjalnych; jest redaktorem naczelnym miesięcznika "Ciężarówki i autobusy. Testy-technika-trendy".
Monografia Jarosława Bracha poświęcona kołowym wozom zabezpieczenia technicznego, zaprojektowanym i proukowanym przez polską firmę Szczęśniak PS, rozpoczyna nową serię wydawniczą Agencji Wydawniczej CB ""Technika Wojskowa XXI Wieku"". Stanowi ona uzupełnienie ""Typów Broni i Uzbrojenia"" - najdłużej wydawanej na świecie, od 1970 roku, serii publikacji o technice wojskowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?