W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Szarzyzna i smutek komunistycznej Polski. Partyjny beton trzyma się mocno, ale pojawia się w nim pęknięcie, które z biegiem lat rozsadzi system od środka. Prawdziwa rewolucja zaczyna się w Warszawie i na Wybrzeżu od garstki młodych ludzi, których stopniowo przybywa. Widać ich, wyróżniają się, są kolorowi, głośni, ale przede wszystkim gotowi, by wykrzyczeć, że mają dość. Tak rodzi się w Polsce muzyka, której pokoleniowym głosem jest Tomek Lipiński. W pierwszym tomie swojej autobiografii opowiada, jak doszło do tego, że bunt wobec rzeczywistości dał innym nadzieję, a w konsekwencji także wolność.
Najważniejsze dzieło w dorobku kompozytora Raymonda Murray`a Schafera i prekursorska pozycja w tradycji humanistycznych badań nad dźwiękiem po raz pierwszy w polskim przekładzie. Choć liczy sobie już kilkadziesiąt lat, Strojenie świata nie traci na aktualności. Nadal pobudza soniczne wyobraźnie czytelniczek i czytelników, dotyka współczesnych problemów takich jak dźwiękowe (i nie tylko) zanieczyszczenie środowiska oraz inspiruje szeroką rzeszę odbiorców: od kompozytorów, przez architektki, artystów wizualnych i badaczy zajmujących się kulturą, miastem i ekologią. Książka jest świadectwem oryginalnego stylu pisarskiego Schafera, który swobodnie porusza się między gatunkami i stylami literackimi. Jest śmiałym manifestem artystycznym, bywa surowym tekstem akademickim, a miejscami staje się natchnionym dziełem filozoficznym. Opowiada o bezkresnym pejzażu dźwiękowym otaczającym człowieka, o historycznych przemianach środowiska akustycznego, o jego zmysłowej eksploracji, krytyce, analizie i świadomym projektowaniu. Schafer zaprasza do refleksji na temat tego, jak słuchamy, co słyszymy i jak sprawić, aby nasze otoczenia dźwiękowe stawały się bardziej przyjazne. Sprawia, że nasze uszy choć stale otwarte zaczynają wrażliwie odbierać rzeczywistość i aktywnie dążyć do zmiany. Praca Schafera jest dziełem wybitnym, ważnym zarówno w kontekście naukowym, jak i edukacyjnym. Bez wątpienia znajdzie liczne grono odbiorców wśród osób zajmujących się badaniami nad pejzażem dźwiękowym, ale także z pewnością zdobędzie uznanie wśród coraz liczniejszego grona osób aktywistycznie zajmujących się ekologią dźwiękową, przeciwdziałaniem zanieczyszczeniom fonicznym, sound designem i dobrostanem mieszkańców miast przeciążonych hałasem. Robert Losiak Książka ta opowiadająca o otaczających nas dźwiękach we współczesnej muzyce stała się symbolem zmiany sposobu myślenia o pejzażu dźwiękowym, jak nazywa to Schafer. Jego koncepcje artystyczne i naukowe mają wielkie zasługi dla teorii muzyki, dla nauki o kulturze, dla muzykologii, wreszcie dla rzeszy współczesnych artystów, którzy pracują z medium dźwięku. Krzysztof Knittel Przewodnik, a może manifest, słuchania otoczenia świadomie. Współczesny świat jest jeśli nie bardziej, to odmiennie wypełniony dźwiękami niż w czasach, gdy powstawała ta książka, lecz to tym lepszy powód, by się w nią wczytać. Po lekturze żaden szum nie będzie już nam obojętny. Kto ma uszy, niechaj słucha. Olga Drenda O autorze: Murray Schafer (1933-2021) kanadyjski kompozytor, nauczyciel, podróżnik, filozof muzyki, inicjator nauki o pejzażu dźwiękowym i ruchu ekologii akustycznej. Twórca m.in. monumentalnego cyklu teatru muzycznego Patria, licznych utworów wokalnych i serii 13 kwartetów smyczkowych; autor zbioru publikacji edukacyjnych, w których rozwijał przewrotną metodę kształcenia zdolności słuchowych czyszczenie uszu. Jego najważniejsza książka wydane w 1977 roku Strojenie świata do dziś stanowi niewyczerpane źródło inspiracji i kontrowersji dla międzynarodowego grona artystów, artystek oraz osób zajmujących się naukami o dźwięku.
Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, w pełnej pasji opowieści prezentuje fenomen Jana Matejki, opowiada o jego najsłynniejszych i tych mniej znanych dziełach, zachęcając, by za pomnikową postacią malarza narodowych dziejów dostrzec także człowieka z krwi i kości: męża i ojca, artystę i społecznika, walczącego nie tylko o uznanie, lecz także o nadanie sensu własnej egzystencji.
Spuścizna Jacka Malczewskiego (1854-1929) od lat przyciąga miłośników sztuki i intryguje badaczy: historyków sztuki, filozofów, a także literaturoznawców. Autorka prezentuje artystę na naszkicowanym z rozmachem tle epoki, opowiada o jego życiu osobistym, twórczych poszukiwaniach i malarskich inspiracjach, rozszyfrowuje złożoną symbolikę jego dzieł, pozostając przy tym czytelnikowi pole do własnej interpretacji bogatych w metafory płócien. Książka "Jacek Malczewski. Twórca malarskich metafor" - Luba Ristujczina - oprawa Twarda z obwolutą - Wydawnictwo SBM. Książka posiada 240 stron i została wydana w 2025 r.
By poczuć się szczęśliwym, warto każdego dnia „posłuchać krótkiej piosenki, przeczytać dobry wiersz i obejrzeć ładny obraz”. […] A dzieł do kontemplacji, podziwiania i osobistego recenzowania jest tu całe mnóstwo – obrazy od czasów najdawniejszych po całkiem współczesne, powstałe w różnych malarskich technikach i korzystające z różnych formalnych rozwiązań.
[…] Zobaczymy prawdziwe spektrum malarstwa: obrazy bardzo znane, powszechnie doceniane, lecz także te mniej rozpoznawalne – dzieła powstałe w różnych ośrodkach akademickich, niekiedy tworzone poza granicami kraju, przechowywane w różnych kolekcjach, muzeach czy instytucjach, a czasem pochodzące ze zbiorów prywatnych. […] W całym bogactwie prezentowanej tematyki zamyka się nasza tożsamość, historia, rodzimy pejzaż i zwykłe, codzienne życie.
Bez wątpienia każdy znajdzie tu coś dla siebie, a przekonany o wartości, jaką polskie malarstwo niesie dla kolejnych pokoleń, rozbudzi w sobie zainteresowania i chęć do dalszych poszukiwań i wędrówek po meandrach muzeów, galerii czy kolekcji. To tam kryje się ponadczasowe piękno.
[fragment słowa wstępnego Od Autorki]
Izabela Winiewicz-Cybulska – historyk sztuki, pedagog i konsultant w zakresie średniego szkolnictwa artystycznego, autorka licznych tekstów popularyzujących kulturę i sztukę. Związana z Zamościem. Pisze recenzje wystaw i teksty do katalogów współczesnych twórców. Prowadzi wykłady otwarte popularyzujące sztukę i współpracuje z niezależnym kwartalnikiem literacko-artystycznym „Post Scriptum”.
Olga Boznańska, jedna z najważniejszych postaci polskiej sztuki przełomu XIX i XX wieku, zapisała się w historii jako mistrzyni portretu, w którym łączyła emocje z głębokim studium psychologicznym postaci. Jej malarstwo, pełne zgaszonych tonów i impresjonistycznego światłocienia, stanowi unikatowe połączenie francuskiej elegancji z polską melancholią. Boznańska stworzyła własny, niepowtarzalny styl, który przyniósł jej międzynarodowe uznanie, zarówno w Paryżu, jak i w Monachium, gdzie zdobyła liczne nagrody. Jej najbardziej znane dzieła, takie jak Dziewczynka z chryzantemami czy Portret Paula Nauena, ukazują zdolność artystki do uchwycenia istoty ludzkiej duszy, co czyni ją nie tylko wyjątkową malarką, ale również prekursorką nowego spojrzenia na portret. Agnieszka Kijas jest krytyczką sztuki, pisarką oraz organizatorką spotkań i prelekcji na temat malarstwa. Prowadzi podcast Dawno temu w sztuce, gdzie w lekkim tonie opowiada o najwybitniejszych dziełach, jakie na przestrzeni wieków wyszły spod pędzli genialnych malarzy. Jest także autorką książek o wybitnych artystach oraz monografii teatralnych. Jako dziennikarka i felietonistka aktywnie promuje sztukę zarówno na żywo, jak i online.
Chyba nie ma osoby, która nie zna malowanych w ciepłych barwach Słoneczników, tajemniczej Gwiaździstej nocy albo urokliwego obrazu z Tarasem kawiarni w nocy. Te wybitne dzieła Vincenta van Gogha, holenderskiego malarza, są pretekstem do rozmyślań nad krótkim, lecz bardzo twórczym życiem artysty. Autorka tekstu, pasjonatka sztuki Agnieszka Kijas, zagląda za płótna jego wielkich obrazów, by zapoznać Czytelników z fascynującymi motywami działania i tajemnicami biografii twórcy. Zajmującą opowieść uzupełniają liczne reprodukcje jego dzieł.
Frida Kahlo (19071954) malarka, która zamieniła własne życie w niepowtarzalne dzieło sztuki. Jej obrazy są zapisem bólu i pasji, walki z fizycznym cierpieniem i nieustannych poszukiwań siebie. W jej twórczości splatają się wątki miłości i zdrady, przywiązania do meksykańskiej tradycji oraz odwagi w łamaniu artystycznych konwenansów. Album prowadzi przez kolejne etapy tej niezwykłej drogi od tętniącej kolorami Casa Azul w Coyoacn, po mury najbardziej prestiżowych muzeów.Każdy rozdział to spotkanie z obrazami, które mówią o Fridzie więcej niż słowa od słynnych autoportretów, w których ukrywała i odsłaniała siebie, po dzieła mniej znane, ukazujące subtelne aspekty jej wrażliwości oraz potęgę jej wyobraźni. Autorka Luba Ristujczina, historyczka sztuki, interpretuje je z wnikliwością, odsłaniając symboliczne kody zaklęte w intensywnych kolorach, ornamentyce i surrealistycznych zestawieniach. Publikacja łączy reprodukcje obrazów z fotografiami z życia artystki,tworząc portret kobiety, która uczyniła sztukę swoim językiem oporu i afirmacji. Frida Kahlo pozostaje inspiracją dla artystów i widzów na całym świecie symbolem siły, odwagi i niezależności ducha.
Hieronim Bosch (ok. 14501516) mistrz, którego wizje na zawsze odmieniły oblicze malarstwa późnego średniowiecza. Jego dzieła, pełne fantastycznych stworów, moralitetów i zagadkowych symboli, łączą średniowieczną religijną narrację z wyobraźnią wykraczającą daleko poza ramy epoki. Bosch tworzył obrazy będące nie tylko przestrogą moralną, ale i podróżą w głąb ludzkiej psychiki, gdzie grzech, cnota i pokusa splatają się w niezwykłych scenach. Album prowadzi czytelnika przez kolejne etapy jego twórczości od monumentalnych tryptyków, takich jak Ogród rozkoszy ziemskich, po mniej znane dzieła, kameralne i mniej złożone symbolicznie. Autorka, Luba Ristujczina, historyczka sztuki, odszyfrowuje bogaty język metafor i alegorii, pokazując, jak w fantastycznych kompozycjach Boscha kryją się uniwersalne pytania o naturę człowieka. Publikacja łączy wysokiej jakości reprodukcje z detalami ujawniającymi mistrzostwo warsztatu od precyzji rysunku po wysmakowaną kolorystykę. Bosch pozostaje inspiracją dla artystów, pisarzy i twórców kultury wizualnej, fascynując niepokojem swoich wizji i nieprzemijającą siłą oddziaływania.
Jacek Malczewski (18541929) jeden z najważniejszych twórców polskiego symbolizmu, artysta, który z niezwykłą swobodą łączył realność z metaforą. Jego obrazy, pełne alegorii i odniesień do mitologii, literatury oraz historii Polski, stały się rozpoznawalnym znakiemepoki i częścią narodowej wyobraźni.Album prowadzi czytelnika przez życie i twórczość Malczewskiego od młodzieńczych fascynacji romantyzmem, przez dojrzałe dzieła przesycone filozoficzną refleksją, po prace będące artystycznym testamentem.
Édouard Manet nie prosił o zgodę. Malował tak, jak czuł – bez kompromisów. Jury Salonu odrzucało jego obrazy, publiczność wybuchała śmiechem, a on uparcie zgłaszał do konkursu kolejne płótna. Olimpia i Śniadanie na trawie wywołały wrzawę i sprawiły, że jedni krzyczeli o zgorszeniu, a inni dostrzegli początek nowej epoki.
Ten elegant w cylindrze i z laseczką nie chciał być ojcem rewolucji, a jednak to jego nazwisko utorowało drogę młodym buntownikom – impresjonistom. Zafascynowany dawnymi mistrzami, wzorował się na Velázquezie i Goi, a jednocześnie wprowadzał na płótno Paryż, który widział na własne oczy: kawiarnie, bulwary, teatr, aktorki i eleganckich dandysów. Pokazywał życie takie, jakim było, bez mitów i zasłon.
Paradoks Maneta polegał na tym, że najbardziej zależało mu na uznaniu Salonu – starej sceny sztuki. Chciał wejść na nią jak wszyscy, ale jego obrazy zburzyły jej fundamenty. Niechcący i wbrew sobie zmienił zasady gry. Po Manecie sztuka nigdy już nie była taka, jak wcześniej.
Album zawiera reprodukcje jego najsłynniejszych obrazów i tych mniej znanych, a także archiwalne fotografie. To nie tylko katalog dzieł, ale przede wszystkim wciągająca opowieść o człowieku, który uczynił ze skandalu sztukę, a ze sztuki – nieustanny dialog z nowoczesnością.
Agnieszka Kijas jest krytyczką sztuki, pisarką oraz organizatorką spotkań i prelekcji na temat malarstwa. Prowadzi znany podcast Dawno temu w sztuce, gdzie w lekkim tonie opowiada słuchaczom o najwybitniejszych dziełach, jakie na przestrzeni wieków wyszły spod pędzli genialnych malarzy. Autorka książek o wielkich malarzach i teatralnych ekscentrykach, jako dziennikarka i felietonistka aktywnie promuje sztukę zarówno na żywo, jak i online. W środowisku artystycznym jest ceniona nie tylko za profesjonalne podejście do krytyki, ale także za serce do sztuki.
Obudź w sobie artystęCzy da się namalować uczucia?Dlaczego artyści tworzą dzieła?I jak sztuka zmieniała się przez wieki?Odpowiedź na te i wiele innych pytań znajdziesz w tej fascynującej książce!Sztuka dla dzieci to bogato ilustrowany przewodnik po sztuce stworzony z myślą o dzieciach w wieku od 7 do 12 lat. Książka przybliża sylwetki 60 artystów z różnych stron świata i różnych okresów historycznych, prezentując ich najważniejsze dzieła - obrazy, fotografie, rzeźby, grafiki i instalacje.Wśród twórców między innymi:Sandro Botticelli, Salvador Dal, Jan van Eyck, David Hockney, Vincent van Gogh, Leonardo da Vinci, Frida Kahlo, Claude Monet, Pablo Picasso, Andy Warhol, Diego Velzquez.Sztuka dla dzieci to doskonałe wprowadzenie do świata sztuki - pełne ciekawostek i inspiracji. Zachęca do zadawania pytań, rozwija wrażliwość estetyczną i uczy, jak patrzeć na sztukę i odkrywać jej znaczenia.W książce znajduje się 160 całostronicowych reprodukcji.
Tworząc własną przestrzeń.Opowieść o sukcesach i zmaganiach kobiet w świecie zdominowanym przez mężczyznKobiety od zawsze uprawiały sztukę, ale środowisko artystyczne często traktowało je jak amatorki, intruzki w męskim zawodzie i twórczynie dzieł podrzędnej jakości. Frances Borzello zabiera czytelniczki i czytelników w mało znany świat dawnych artystek i pokazuje, ile starań musiały włożyć, by zdobyć wykształcenie, otworzyć pracownię i pozyskać mecenat oraz klientelę. Opowiada, jak radziły sobie z przeciwnościami, i zamiast widzieć w artystkach ofiary nieprzychylnego systemu, pokazuje, jak wyglądała ich praca.Zaczynając od renesansowych malarek Sofonisby Anguissoli i Lavinii Fontany, autorka opowiada, jak zmieniały się społeczne uwarunkowania, a wraz z nimi okoliczności, w których funkcjonowały artystki. Siedemnastowieczne malarki Artemizja Gentileschi i Judith Leyster osiągnęły powodzenie, przedstawiając motywy zaczerpnięte z życia kobiet, podobnie jak pracujące w XVIII wieku mistrzynie Angelika Kauffmann i lisabeth Vige-Lebrun, które podejmowały temat macierzyństwa. W XIX wieku nastąpiły dalsze zmiany, gdy pełne entuzjazmu młode malarki Mary Cassatt i Maria Baszkircew uczęszczały do szkół artystycznych i brały udział w wystawach. Wreszcie w XX wieku do świata sztuki wkroczyły idee równości i artystki takie jak Augusta Savage, Georgia O'Keeffe, Frida Kahlo, Cindy Sherman czy Mona Hatoum podążyły drogą, która dzisiaj prowadzi uzdolnione kobiety ku należnemu im miejscu w historii sztuki.Własny świat. Artystki wobec przeciwności to poruszające, pełne inspiracji studium trwających przez setki lat zmagań utalentowanych kobiet, które zetknęły się z wykluczeniem ze strony zdominowanego przez mężczyzn środowiska, ale niezrażone pracowały dalej, by zdobyć uznanie i zawodową biegłość.Książka zawiera ponad 200 kolorowych reprodukcji.
Cudowne dziecko, paryski celebryta, osamotniony geniusz Gdyby żył współcześnie, uchodziłby za ikonę męskiego stylu. Zdobywałby serca niebanalnym poczuciem humoru i ciętym piórem, a tabloidy rozpisywałyby się o jego związkach z kobietami, bowiem damy, starsze i młodsze, wręcz za nim przepadały. Fryderyk Chopin, geniusz fortepianu, jeden z najbardziej znanych Polaków, stał się ikoną i obiektem narodowego kultu, a był przy tym człowiekiem o niebanalnej osobowości i ciekawym, choć krótkim życiu. Na co młody Fryderyk trwonił pieniądze?Która z pań była największą muzą kompozytora?Co łączy Chopina z Mozartem? Każdy, kto próbuje zmierzyć się z jego biografią, co rusz napotyka na tajemnice bądź nieścisłości i to od dnia narodzin aż do chwili śmierci wielkiego kompozytora.
Jedna z najważniejszych biografii Fryderyka Chopina w polskiej literaturze Ferdynand Hoesick, wybitny historyk literatury i muzykograf, poświęcił Fryderykowi Chopinowi dzieło życia. Chopin. Życie i twórczość to biografia monumentalna – oparta na wieloletnich kwerendach, licznych dokumentach, listach, wspomnieniach świadków i materiałach źródłowych, z których wiele dziś już nie istnieje lub pozostaje trudno dostępnych. Hoesick jako pierwszy zebrał je w spójną, literacko dopracowaną i historycznie wierną narrację. Pierwszy tom obejmuje czasy dzieciństwa i młodości Chopina: od narodzin w Żelazowej Woli przez edukację i twórcze początki w Warszawie, aż po wyjazd do Paryża. Tam zdobył sławę jako wirtuoz i mistrz improwizacji, a także nawiązał relacje ze środowiskiem Wielkiej Emigracji. Drugi tom przybliża wydarzenia z ostatnich lat życia kompozytora: podróż do Anglii i Szkocji, koncerty dla tamtejszej publiczności i powrót do Paryża, gdzie choroba zakończyła jego artystyczną drogę. Dzięki wyjątkowemu wyczuciu słowa, rzetelności i pasji badawczej autora biografia ta pozostaje niezastąpionym kompendium wiedzy o Chopinie – zarówno dla tych, którzy kochają jego muzykę, jak i tych, którzy chcą lepiej poznać jego losy i epokę, w której tworzył. Panowie, czapki z głów, oto geniusz! Robert Schumann Przyjdzie pora, w której jego dzieła bez najmniejszej zmiany w partyturze na orkiestrę rozłożone zostaną. Wtenczas poznają wszyscy, że ten geniusz rozległością, wszechstronnością i uczonością równający się największym mistrzom, którzy mu za wzór służyli, zachował jednak wytrawniejsze, silniejsze, a nawet dramatyczniejsze piętno własnej indywidualności niż Bach, Beethoven i Weber. Chopin łączy w swej osobie zalety tych trzech mistrzów, nie przestając być sobą, to jest bardziej giętkim w smaku, poważniejszym w wielkości i tragiczniejszym w boleści. George Sand Spędziłem czas jakiś sam na sam z Chopinem, który jest człowiekiem rzadkiej dystynkcji; to najprawdziwszy artysta, jakiego kiedykolwiek spotkałem. Jest jednym z tych niewielu, których można podziwiać i czcić zarazem. Eugène Delacroix Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel… Cyprian Kamil Norwid Zabraniano nam Słowackiego, Krasińskiego, Mickiewicza. Nie zabroniono nam Chopina. A jednak w Chopinie tkwi wszystko, czego nam wzbraniano: barwne kontusze, pasy złote lite, posępne czamarki, krakowskie rogatywki, szlachecki brzęk szabel, naszych kos chłopskich połyski, jęk piersi zranionej, bunt spętanego ducha, krzyże cmentarne, przydrożne wiejskie kościółki, modlitwy serc stroskanych, niewoli ból, wolności żal, tyranów przekleństwo i zwycięstwa radosna pieśń… Ignacy Jan Paderewski
A możesz zdjąć okulary?Nie każdy może zadać takie pytanie Muńkowi Staszczykowi - jednemu z najbardziej znanych nad Wisłą rockandrollowców, autorowi piosenek, które przeszły do historii polskiej muzyki. Wszak za tymi okularami kryją się oczy, które od ponad 40 lat spoglądają na fanów z setek scen w całym kraju i poza jego granicami. Oczy, w których poza błyskiem rockowego geniuszu czasem pojawia się także cień smutku, wątpliwości, strachuProśbę o zdjęcie kultowych już okularów odważył się skierować do Muńka Piotr Żyłka - dziennikarz, który jak nikt potrafi spoglądać prosto w oczy swoich rozmówców (tak zaglądał m.in. w głąb ks. Jana Kaczkowskiego, pisząc razem z nim bestsellerowe Życie na pełnej petardzie). Czy tym razem udało mu się dotknąć duszy rockowej legendy, syna, męża, ojca i dziadka? Co zobaczył w spojrzeniu człowieka, który już kilka razy powstawał do nowego życia? W oczach dojrzałego faceta, który mimo bolesnych doświadczeń, upadków i choroby wciąż ma ochotę, by każdego poranka siadać z żoną przy kubku kawy. I co dzień zakochiwać się i w niej, i w życiu na nowo.To wywiad, jakiego Muniek jeszcze nigdy nie udzielił. Intymny i zaskakujący. O rodzinie, o miłości, o wierze. O najważniejszych dla niego miejscach - o swoim domu, mieście i o Polsce. O inspiracjach, o męskiej przyjaźni i o dojrzewaniu. O wielkich sukcesach i równie wielkich życiowych błędach. Zaproszenie Piotra Żyłki do szczerej rozmowy wyjątkowo przyjęła także Marta Staszczyk, żona artysty. Ze swojej perspektywy opowiedziała o kilkudziesięciu latach niełatwego, ale fascynującego życia z chłopakiem, który mimo wszystko czasem płacze.
Wyjazd Aleksandra Forda z Polski w marcu 1969 roku, z "dokumentem podróży" w jedną tylko stronę, obrósł już sensacyjnymi anegdotami. Hubert Drapella twierdził na przykład, że bezpośrednim powodem emigracji reżysera były wyliczone na "ponad milion złotych!" długi wobec PZPR z tytułu zaległych składek partyjnych. Pisał: "Wezwano go przed jakieś ważne biurko: zapłaci, czy woli wyjechać za granicę? Nie miał wyboru. Rozmówca wyciągnął więc z szuflady przygotowany paszport". Z kolei Jerzy Bergman przedstawił wyjazd twórcy "Krzyżaków" jako "ucieczkę" w "panice" po tym, jak "ktoś ze znajomych we władzach komunistycznych przekazał mu, że następnego dnia zostanie aresztowany i oskarżony o zniszczenie filmu polskiego".W przeciwieństwie do tego rodzaju różnych konfabulacji stanowisko historyków polskiego kina, możliwe co prawda do wyartykułowania dopiero po 1989 roku, jest jednoznaczne i ugruntowane. Przyczyną emigracji Forda była "haniebna kampania antysemicka" w Marcu 1968 roku, która uruchomiła proces czystek w przemyśle filmowym. Oskarżony o "wszystkie popełnione i niepopełnione grzechy" reżyser stał się ich "kozłem ofiarnym", "wyjechał z kraju i nigdy już do niego nie wrócił".W powszechnej natomiast opinii i dyskursie popularnym czy nawet plotkarskim dominuje mniej lub bardziej wyrafinowane doszukiwanie się przyczyn emigracji Forda w cechach jego charakteru i osobowości, wybujałym ego, despotyzmie i nieposkromionych ambicjach, sposobie prowadzenia przezeń działalności zawodowej i traktowania ludzi oraz negatywnym wpływie na kształt polskiej kinematografii. Generalnie więc obarcza się "cara polskiego kina" (taką właśnie etykietę mu przylepiając) przynajmniej częściową odpowiedzialnością za nagonkę i szykany, których w Marcu doświadczył, i prezentuje jego losy po 1969 roku jako pasmo kar, które mu się poniekąd należały za to, że wyrósł ponad miarę, grzeszył zbytnią butą, rozkochiwał w sobie kobiety, z zazdrości "podcinał skrzydła" ludziom lepszym od siebie, a tak w ogóle - przede wszystkim za to, że nikt go nie lubił.W naszej książce chcemy odejść jak najdalej od wszelkich podobnie łatwych wyjaśnień i zastanych formułek. Nie uważamy, by to, że Ford był jakoby "wszechwładny, mało kompetentny, zachowawczy, pełen dyktatorskich zapędów, niechętny nowościom i młodemu pokoleniu", mogło wystarczająco wytłumaczyć, co go spotkało w 1968 roku. Nie chcemy również zadowolić się dotychczasowymi ogólnikowymi odwołaniami do Marca i kampanii antysemickiej czy też reorganizacji i pokoleniowej zmiany warty w rodzimym kinie jako uzasadnieniami procesu, który doprowadził do detronizacji Forda i potraktowania go jako głównego w środowisku filmowym "kozła ofiarnego", a w rezultacie - do jego emigracji. Naszym zamiarem jest zaprezentowanie możliwie pełnego splotu okoliczności i panoramy wydarzeń w dłuższym interwale czasowym, a osiągających kulminację w latach 1968-1970, których głównym bohaterem będzie Aleksander Ford w decydujących momentach swego życia.
Wolumin zawiera faksymile autografu edycyjnego Nokturnu E-dur op. 62 nr 2, który znajduje się obecnie w kolekcji „Cela nr 2” w Klasztorze Kartuzów w Valldemossie, należącej do rodziny Boutroux-Ferrà. Rękopis był podstawą pierwodruku francuskiego, który ukazał się pod koniec 1846 roku u wydawcy Brandus & Cie. Tom opatrzony jest komentarzem źródłowym autorstwa Bożeny Schmid-Adamczyk. Celem międzynarodowego projektu „Dzieła Chopina. Wydanie Faksymilowe” jest publikacja wszystkich dostępnych, rozsianych po całym świecie autografów dzieł Fryderyka Chopina w formie faksymiliów. Projekt realizowany jest od 2001 roku, a jego redaktorem naczelnym od samego początku jest prof. Zofia Chechlińska. Największą wartością wydawanych edycji jest jak najdoskonalsze odwzorowanie graficzne manuskryptów w postaci współczesnych druków, dzięki czemu oryginalny tekst kompozycji Chopina może zostać udostępniony wykonawcom i naukowcom w celu jak najpełniejszego zrozumienia intencji kompozytora oraz weryfikacji wiedzy o źródłach. Każdy tom zawiera dwie części: edycję faksymilową źródła muzycznego oraz komentarz naukowy w sześciu językach: polskim, angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim i japońskim. Komentarze zawierają najbardziej aktualne informacje na temat historii publikowanych rękopisów. Wartość tych unikalnych edycji dodatkowo podnoszą: estetyczny układ treści, twarda okładka i zabezpieczające pudełko. TytułNokturn E-dur op. 62 nr 2 (autograf edycyjny, kolekcja „Cela nr 2”, Valldemossa)WydawnictwoNarodowy Instytut Fryderyka Chopina (NIFC)Autor wstępuBożena Schmid-AdamczykJęzykpolski, English, français, Deutsch, español, JapaneseSeriaDzieła Chopina. Wydanie Faksymilowe - Rok wydania2025-03-31Okładkatwarda, płótnoLiczba stronzeszyt faksymile: 8 stron, zeszyt komentarza: 48 stronFormat – okładka twarda, miękka21,7 cm x 28,4 cmISBN978-83-68058-06-2 160 PLN
Muzyka towarzyszyła mi od zawsze. Nie pamiętam świata bez dźwięków, najpierw tych zagranych nieporadnie na klawiszach, później coraz odważniejszych melodii, które pojawiały się w mojej głowie, zanim jeszcze wiedziałem, jak je zapisać. Już jako mały chłopiec wiedziałem, że muzyka stanie się moim życiem choć droga, którą miałem przejść, okazała się znacznie trudniejsza, niż mogłem przypuszczać.Mój ojciec, surowy i wymagający, szybko zorientował się, że mam talent, i postanowił zrobić ze mnie cudowne dziecko. Ćwiczyłem godzinami, występowałem publicznie, uczyłem się kompozycji. W młodym wieku miałem okazję podróżować do Wiednia i zetknąć się z wielkimi muzykami epoki. Spotkałem Mozarta, uczyłem się u Haydna a każdy dzień przybliżał mnie do własnego głosu jako twórcy.Z czasem zdobyłem sławę jako pianista i kompozytor. Wiedeń stał się moim domem, miejscem pracy i życia. Ale los miał wobec mnie inne plany coraz częściej zauważałem, że tracę słuch. Gdy lekarze potwierdzili najgorsze, byłem załamany. Jak tworzyć muzykę, gdy świat staje się cichy? A jednak nie poddałem się. Najpiękniejsze i najbardziej poruszające dzieła stworzyłem już jako niemal całkowicie głuchy.Moje życie nie było łatwe pełne samotności, cierpienia i niepewności. Ale nigdy nie przestałem wierzyć, że muzyka ma siłę, by poruszać dusze. Jeśli chcecie poznać moją historię zapraszam. A ja, Ludwig van Beethoven, życzę wam dobrej lektury i przede wszystkim uważnego słuchania.
CHOPIN. WCZESNE LATA. PORTRET ARTYSTY NA PROGU PRZEŁOMU
Od Żelazowej Woli przez Warszawę do Paryża śledzimy drogę młodego Fryderyka Chopina, który w wieku dwudziestu lat opuszcza Polskę na zawsze. Alan Walker z niezwykłą przenikliwością opisuje jego korzenie, błyskawiczną edukację, pierwsze sukcesy, młodzieńcze przyjaźnie i artystyczne fascynacje. Opowiada także o Warszawie jego czasów – mieście tętniącym muzyką, ambicją i politycznym napięciem.
Oto pierwsza część biografii naszego najwybitniejszego kompozytora pióra światowej sławy muzykologa i chopinisty. Lata pracy badawczej, dostęp do unikalnych źródeł i błyskotliwy styl zaowocowały narracją, która wciąga jak powieść i olśniewa głębią wiedzy.
Autor kreśli portret Chopina na tle Europy epoki romantyzmu, ukazując nie tylko narodziny wielkiego talentu, lecz także złożony splot osobistych wyborów, wydarzeń politycznych i przełomów artystycznych, które na zawsze ukształtowały jego twórczość.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?