W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Obraz Gdańska i jego zabudowy z pierwszej połowy XIX wieku jest dzisiaj właściwie nieobecny w powszechnej świadomości. Kolejne przebudowy i modernizacje, a przede wszystkim zniszczenia drugiej wojny światowej i przyjęty po 1945 roku model odbudowy zatarły obecność setek obiektów, które świadczyły o przynależności miasta do Królestwa Prus. Te zachowane do dzisiaj są zwykle postrzegane przez pryzmat epoki, w której powstały – czasu stagnacji, a nawet regresu.
Magdalena Staręga w swojej monografii pokazuje, w jaki sposób sytuacja polityczna, gospodarcza i społeczna znajdowała odbicie w rodzaju i w skali powstającej w mieście architektury. Autorka próbuje odtworzyć kształt porozbiorowego Gdańska, zdefiniowanego przez funkcję garnizonową oraz działalność centralnych urzędników budowalnych, upodabniających go do innych ośrodków pruskich.
Książka Element szczególny w otoczeniu – interakcje (dwujęzyczna – j. polski i j. angielski) to zbiór ponad 150 fotografii, które powstały na terenach Skansenu Kolejowego w Chabówce w ramach pleneru artystycznego stanowiącego integralną część konferencji KRAJart, wzbogacony o skojarzone z nimi refleksje autorów, dające wyraz głębi wrażeń i przeżyć, jakie otwierają się przed tymi, którzy potrafią dostrzec interakcję pomiędzy człowiekiem, jego wytworami a otoczeniem. Ten składnik książki, ściśle powiązany z dyscypliną: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki, stanowi wartość samą w sobie. Uczestnicy pleneru, kierując się inspiracją artystyczną, starali się odczytać i udokumentować unikatowe walory estetyczne związane z historycznymi obiektami zgromadzonymi w skansenie. I tak, odcienie zniszczonych ścian i przestrzeni wagonów w destrukcie to nie tylko obraz fizycznej degradacji, ale zastanowienie nad przemijaniem. Każdy strzęp farby, każda warstwa rdzy skrywała sekret, obrazy faktur były łącznikiem z przeszłością, a ściany wagonów stały się płótnem malarskim. Stare wagony, niegdyś pulsujące życiem centrum komunikacji, przypominały nam o ulotności i nietrwałości materii. Docenił to recenzent, prof. Myczkowski, pisząc: Fenomenalne ujęcie różnej skali, kolorystyki, faktury. Kadry i kompozycje „zardzewiałego świata” wprawić mogą i wprawiają w zamyślenie, ale też w tych najwyższej próby artystycznych ujęciach pozwalają na konstatację, że pozorny „chaos świata rdzy” jest po prostu …malowniczy! Książka Element szczególny w otoczeniu – interakcje adresowana jest do studentów sztuk plastycznych, amatorów i znawców fotografii, których zainteresuje na pewno różnorodność w postrzeganiu i dokumentowaniu niekiedy tych samych eksponatów znajdujących się w skansenie, wynikająca z szerokiej gamy specjalności zawodowych reprezentowanych przez autorów zdjęć. Dla miłośników starych lokomotyw jest to podróż przez historię kolejnictwa, zatrzymaną w czasie i uwiecznioną w różnorakich obiektywach, a miłośnicy kinematografii rozpoznają zapewne na jednej z fotografii peron kolejowy znany z filmu „Lista Schindlera” Stevena Spielberga.
The Book of Temples offers a visually stunning and spiritually enriching exploration of sacred sites worldwide, appealing to those interested in architecture, spirituality, and travel. Its comprehensive and inclusive approach, featuring diverse and carefully curated temples and places of worship, combines stunning photography and detailed illustrations with informative and thought-provoking essays.
Containing one of the biggest collections of Marvel art in the world, Disney Hotel New York – The Art of Marvel in Disneyland Paris is a dream world for every Marvel fan. With walls covered by posters, comic book covers, and fine art, and rooms equipped with recognizable colors and objects from the Marvel Universe, one feels like a real Super Hero in this artful hotel.
This book takes a peek into the rooms of Disney Hotel New York – The Art of Marvel—where beds take the shape of Thor’s home city of Asgard or furniture is inspired by Spider-Man’s costume—and reveals their details along with the art showcased in them. Immerse yourself in these pages and explore this unique hotel for yourself, reveling in the wonderful artistry, design, and history of Marvel—all under one roof.
American architecture has long symbolized the nation’s progress and identity. As architectural innovation continues to redefine itself, exploring this legacy is essential. As modern design trends reshape U.S. skylines, American Icons Volume 2 provides an in-depth look at the evolution of American architecture, featuring 80 iconic projects and four insightful essays focusing on the International Style and midcentury modernism.
Enriched with stunning images and analysis, the book shows how American modernism, influenced by the Bauhaus movement, emphasised transparency, simplicity, and timeless elegance. An essential resource for architecture enthusiasts, it celebrates architectural achievements and inspires future design.
Marzec '68 jest bez wątpienia jedną z najbardziej złożonych i kontrowersyjnych dat historii PRL. Pamięć o niej wymyka się jednoznacznym kwalifikacjom i niezależnie od epoki potrafi stać się zarzewiem gorących sporów i debat. Kryzys 1968 roku w wielu aspektach różni się bowiem od pozostałych "polskich miesięcy", wokół których zwykło ogniskować się opowieść o epoce realnego socjalizmu. W przeciwieństwie do październikowej odwilży czy posierpniowego karnawału nie wiązał się ze zbiorowym doświadczeniem euforii. Jego insurekcyjny charakter jest z kolei mniej wyrazisty niż okupione krwią bunty Czerwca '56 i Grudnia '70. Przez dekady Marzec obrósł mnogością interpretacji determinowanych szeregiem czynników, na które składały się między innymi osobiste doświadczenia, poczucie pokoleniowej wspólnoty, bieżący interes polityczny czy rezultaty badań historycznych. Książka Koniec złudzeń rekonstruuje, w jaki sposób narracje tworzące "marcową polifonię" ujawniały się w różnych rejestrach twórczości filmowej na przestrzeni ponad pięciu dekad dzielących nas od tamtych wydarzeń. Przedstawia film nie tylko jako zwierciadło dominujących w danym czasie dyskursów, ale również jako przestrzeń aktywnego kreowania kulturowej pamięci wypadków Marca. Maciejowi Pietrzakowi udało się z jednej strony zrekonstruować mapę reprezentacji filmowych omawianego zjawiska, z drugiej zaś pokazać potencjał semantyczny, jaki mieści się w każdej próbie, nie tylko holistycznego, ujęcia Marca 1968. () Otrzymaliśmy w ten sposób rozprawę odważną, wieloaspektową i dialogicznie skonstruowaną, będącą najpełniejszą, jak dotąd w polskiej literaturze, historią filmowych zmagań z Marcowymi reprezentacjami, dziedzictwem i politycznymi mitami. Prof. UKW dr hab. Mariusz Guzek Maciej Pietrzak - filmoznawca, adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół filmowych manifestacji pamięci kulturowej oraz transnarodowej wymiany filmowej. Autor artykułów naukowych poświęconych kinu polskiemu i izraelskiemu. Obecnie realizuje projekt badawczy poświęcony dystrybucji filmów polskich w Izraelu.
The paintings and sculptures of Georg Baselitz
Known for the audaciously simple but game-changing strategy of painting the motif on its head, Georg Baselitz has been a consistently challenging artist since the start of the 1960s. His work is always highly charged but surprisingly diverse, beginning with the raw, existential male figures famously removed from his first solo exhibition for indecency, and the series of “Heroes” that portrayed disabled and exposed figures in a destroyed landscape. During this development, the picture space became more and more fractured, and by the end of the decade the artist fully turned the world upside down: trees, factories, eagles, or nude self-portraits actually painted on their heads. This soon allowed him to freely paint and to engage with conceptual color schemes or off-beat themes, such as men eating oranges, Soviet propaganda paintings, or more recently so-called remixes in a reengagement with his own earlier work as a dialogue in time. Already a master of drawing, woodcut, and engraving, from 1980 on Baselitz also created rough sculptures hewn from wood with axe and chainsaw, then adding bronze to his materials in the late 2000s.
Now available in an updated unlimited edition, this book features large-format reproductions of more than 400 works in all media plus installation views and portrait shots. Texts approach the subject from different perspectives: there is a portrait of Baselitz and his dark sense of humor by long-time connoisseur Richard Shiff, an essay on the formation of his art and development as a painter by critic Jonathan Jones, on the sculptural work since his scandalous success at the Venice Biennale 1980 by art historian Eva Mongi-Vollmer, on his artistic strategies by art historian Carla Schulz-Hoffmann, a collection of literary vignettes relating to the artist’s use of myth and history by author and director Alexander Kluge, and a studio conversation with art journalist Cornelius Tittel. Statements from the artist and an illustrated biography complete this unprecedented exploration of Georg Baselitz’s work.
Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie utalentowany geniusz miał ogromny wpływ na wszystkie dziedziny sztuki i wiedzy, którymi się zajmował. Były wśród nich: malarstwo, rysunek, architektura, nauki przyrodnicze, anatomia, matematyka, inżynieria i astronomia. Jako artysta wykazywał się nie tylko doskonałym kunsztem, ale także analitycznym podejściem do ludzkiego ciała, natury i praw fizyki.Z jego dorobku zachowało się niewiele prac - szacuje się, że jest ich około trzydziestu. Są to dzieła bezcenne, które wymagają wyjątkowej ochrony, dlatego dostęp do nich - nawet jeśli możliwy - jest bardzo ograniczony. Eksponowana w paryskim Luwrze Mona Lisa zabezpieczona jest pancerną szybą i stale otoczona tłumami chcącymi obejrzeć najsłynniejszy na świecie obraz. W takich warunkach trudno dokładnie przyjrzeć się dziełu i jego znaczącym detalom.Książka Leonardo. Zbliżenia, której autorem jest Stefano Zuffi, daje możliwość bliższego oglądu arcydzieł mistrza włoskiego renesansu. Pracom, reprodukowanym także we fragmentach pozwalających dostrzec nawet najdrobniejsze elementy, towarzyszą zwięzłe komentarze, dzięki którym możemy lepiej zrozumieć treści dzieł i ich aspekty formalne. Przejrzysty układ tematyczny i świetnej jakości reprodukcje zapraszają czytelnika w intersującą podróż przez najważniejsze wątki twórczości Leonarda da Vinci.Stefano Zuffi jest włoskim historykiem sztuki specjalizującym się w malarstwie renesansu i baroku. Na swoim koncie ma ponad sześćdziesiąt publikacji, w tym książki na temat Drera, Michała Anioła, Rembrandta, Vermeera, Tycjana i Caravaggia.
Styl zakopiański był fenomenem w historii polskiej architektury i sztuki użytkowej. Jego twórca - Stanisław Witkiewicz - na przełomie XIX i XX wieku, w Zakopanem - małej wówczas wiosce pod Tatrami - formułował teoretyczne zasady swej nowej idei i projektował piękne, drewniane wille, obiekty sakralne i rzemiosło artystyczne. Z Witkiewiczem współdziałali przedstawiciele polskiej elity kulturalnej owego czasu, a także górale - cieśle i snycerze, którzy wprowadzali w życie koncepcje artysty. To do ich właśnie góralskiej architektury i sztuki ludowej nawiązał Witkiewicz, tworząc swoje projekty i dążąc do przekształcenia swych wizji w polski styl narodowy. Styl zakopiański miał objąć różne dziedziny życia, do dziś zachowało się jednak niewiele jego przykładów. Te, które przetrwały, są zatem szczególnie cenne i one właśnie są bohaterami albumu "Styl zakopiański Stanisława Witkiewicza". Współczesne fotografie obiektów w stylu zakopiańskim wykonał Piotr Droździk, a wyjątkowo interesujący projekt graficzny przygotował prof. Leszek Szurkowski. W albumie znalazły się również liczne zdjęcia archiwalne, rysunki i projekty, które pozwalają uzmysłowić sobie, jak kształtowała się koncepcja stylu zakopiańskiego i jak wyglądało Zakopane przełomu XIX i XX wieku.
Nowe wydanie bestsellerowego albumu gromadzącego wspaniałe archiwalne zdjęcia Tatr i ZakopanegoPoszczególne rozdziały zawierają najstarsze ujęcia Tatr, panoramy górskie, widoki Zakopanego, wówczas stacji klimatycznej, portrety górali, w tym słynnych osobowości jak Sabały czy Klemensa Bachledy, pierwsze wysokogórskie wyprawy, początki narciarstwa, wreszcie styl zakopiański i artystyczne, niepowtarzalne zdjęcia wykonane przez Witkacego. Uzupełnieniem zdjęć są cytaty związane z Tatrami i Zakopanem.Wprowadzeniem do tego niezwykłego zbioru są trzy teksty - słowo wstępne Teresy Jabłońskiej, która pełni funkcję dyrektora Muzeum Tatrzańskiego, tekst "Czas znieruchomiały" Anny Liscar i Stefana Okołowicza, prezentujący najstarsze dzieje fotografii tatrzańskiej oraz artykuł profesora Kolbuszewskiego o roli Tatr w polskiej literaturze i kulturze.Album powstał w polsko-angielskiej wersji językowej.
Przełom lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych był niezwykłym okresem w dziejach muzyki rozrywkowej. Do głosu dochodziło młode pokolenie reprezentowane przez boysbandy i girlsbandy z Backstreet Boys i Spice Girls na czele. To w 1999 roku listy przebojów szturmem zdobyła Britney Spears, zaliczając jeden z najbardziej spektakularnych debiutów w historii muzyki. Coraz więcej mówiono też o gwiazdach muzyki latino - Jennifer Lopez, Enrique Iglesiasie i Rickym Martinie. Rok 1999 to również czas, w którym "na salonach" zaczął pojawiać się hip-hop, do tej pory marginalizowany i uważany za muzykę ze slumsów.Publikacja "1999" podsumowuje najważniejsze wydarzenia muzyczne ostatniego roku lat 90. Chronologicznie, podążając za listami przebojów publikowanymi w popularnych magazynach młodzieżowych, Jarek Słota przytacza anegdoty o artystach i ich utworach."1999" to książka dla tych wszystkich, którzy ćwierć wieku temu z utęsknieniem czekali na kolejny numer "Bravo".Notatka o Autorze:Muzyka interesowała mnie od dziecka. Jako pięciolatek poprosiłem mamę o kasetę Madonny. Tak jak moje starsze siostry chciałem mieć kasety tej wokalistki i wszystkie numery czasopisma "Bravo". Podczas gdy znajomi wydawali pieniądze z Pierwszej Komunii na rowery, ja wolałem magnetofon i debiutancką kasetę Spice Girls. Pierwszą ciężko zarobioną podczas kolędy gotówkę zamieniłem na kasetę Britney Spears. W podstawówce przygotowywałem gablotkę z gazetką szkolną, m.in. z uczniowską listą przebojów. Pierwsze miejsce zawsze należało do Britney. Przypadek? Nie sądzę. Raz kazano mi zmienić wystrój gablotki - nauczycielce nie spodobała się Jennifer Lopez w kreacji od Versace. W 2012 roku założyłem facebookowy magazyn "Iconic" dotyczący popkultury, który prowadzę do dziś. W 2020 roku nakładem Wydawnictwa Borgis ukazała się moja - nomen omen - debiutancka książka "Debiuty", w której opowiedziałem o zaskakujących początkach karier 20 gwiazd muzyki.
Zawartość tej pozycji to teksty częściowo wykorzystane w Trójmiejskim Kabarecie Literackim oraz wiele jeszcze czekających na wykorzystanie. Przedstawiają one sposób patrzenia na rzeczywistość może nieco odmienny od dziś spotykanego. Wiersze, słuchowiska i piosenki – to wszystko oparte nie tylko na zabawie treścią, ale i samym słowem. Oczekują na odbiorcę, któremu nie wystarcza śmiech za wszelką cenę.
René Magritte is renowned for his thought-provoking and enigmatic paintings that challenge perceptions of reality. His exploration of the subconscious and the juxtaposition of ordinary objects in surreal contexts have left an indelible mark on the art world, influencing generations of artists and thinkers. Magritte provides an engaging, accessible, and in-depth survey of the artist's practice, giving insights into the evolution of his art. It features reproductions of more than one hundred artworks drawn from public and private collections alongside rarely seen archival materials, commercial work, and photography. The images are accompanied by four essays and a transcript of an interview originally recorded for Belgian television in 1965, which together offer nuanced perspectives on the aesthetic foundations of Magritte's work while also considering the social and artistic context for his practice. An essay by curator Nicholas Chambers leads us through the arc of the exhibition, revealing the artist's extraordinary capacity for innovation and reinvention. Other essays focus on the artist's milieux during the formative 1920s, the reception and promotion of his art outside of Europe, and his remarkable use of humor. An extensive, illustrated chronology charts the artist's life and career.
Album prezentuje najwybitniejsze obrazy malarstwa polskiego i światowego od najwcześniejszych przykładów aż po współczesność. Mimo że publikacja ma charakter albumowy, to stanowi również kompendium niezbędnej wiedzy o dziejach malarstwa i może być przydatna dla szerokiego kręgu odbiorców.
Książka przedstawia najważniejsze dzieła architektury polskiej i światowej, cechy stylów, a także osiągnięcia najwybitniejszych mistrzów. Jest przeznaczona nie tylko dla miłośników architektury i zabytków, ale również dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z jedną z najbardziej fascynujących gałęzi sztuki.
Jak być artystą i nie zwariować? Czy można pogodzić twórczą pasję z codziennym życiem? Jak radzić sobie z presją, zwątpieniem i niepewnością? Ta książka to zbiór inspirujących rozmów z artystami, którzy wybrali drogę sztuki i show-biznesu. Każdy z nich ma swoją historię, swoje sukcesy i swoje kryzysy. Autorka, prowadząc szczere wywiady, nie szuka jednej uniwersalnej recepty na życie artysty. Zamiast tego oddaje głos tym, którzy próbują tworzyć i jednocześnie nie zatracić się w chaosie artystycznego świata, pokazując, że każdy z nas, niezależnie od ścieżki, jaką wybieramy, może prowadzić twórcze życie. Przecież każdy z nas jest kreatorem. Dlatego ta książka to coś więcej niż spojrzenie na świat kultury to zbiór inspiracji dla każdego, kto chce świadomie podążać własną ścieżką, niezależnie od zawodu, wieku czy płci. Sięgnij po nią i przekonaj się, że choć droga twórcza i życiowa bywa trudna, warto nią podążać na własnych zasadach. Bohaterami książki są: Krzysztof Antkowiak, Tomasz Jacyków, Tomasz Kot, Rafał Mohr, Conrado Moreno, Szymon Chwalisz, Przemysław Borkowski, Paweł Małaszyński, Piotr Kupicha, Tomasz Organek, Maciej Stuhr, Gromee, Maciej Gąsiu Gośniowski, Arek Kłusowki, Agustin Egurrola.
The Dutch Golden Age's genius in XL resolution
The Dutch Golden Age of painting spawned some of history’s greatest artists and artisans, but few can boast the genius and legacy of Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606–1669). Despite never leaving his native Netherlands, Rembrandt projected his oeuvre past the boundaries of his own experience, producing some of art’s most diverse and impactful works across portraiture, biblical, allegorical, landscape, and genre scenes. In all their forms, Rembrandt’s paintings are built of intricacies—the totality of each subtle facial wrinkle, gaze, or figure amounting to an emotional force that stands unmatched among his contemporaries and artistic progeny alike.
Each work is imbued with feeling. Biblical scenes, like Bathsheba at her Bath, become vehicles for meditations on human longing, probing depths beyond that which is canonized in scripture or depicted in other representations. His portraits, be them of wealthy patrons or tradesmen, communicate the essence of an individual through fine demarcations, their faces bathed in an ethereal light against darkened earthtones. Perhaps most striking, his series of self-portraits is a triumph of the medium; beginning in his youth and spanning until a year prior to his death, Rembrandt’s self portraiture is an intimate glimpse into his lifelong process of self-reflection.
This XL monograph compiles all 330 of Rembrandt’s paintings in stunning reproductions. From Belshazzar’s Feast to The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp, we discover Rembrandt’s painted oeuvre like never before.
When David Hockney discovered the iPhone as an artistic medium, it opened up entirely new possibilities for his art. He made his first digital paintings in spring 2009, describing the morning landscape in broad lines and dazzling colors directly on a display that offered subtle hues as unmixed expressions of pure light. Then in 2010, Hockney started working with an iPad, and the larger screen expanded his artistic repertoire and enabled an even more complex interplay of color, light, and line.
Each image in this book captures a fleeting moment seen through a window in Hockney’s Yorkshire home: from vibrant sunrise and lilac morning sky to peaceful night-time impressions or the sudden arrival of spring. Fascinating details reveal drops on window panes, distant lights in the night, reflections on vases or an abundance of varied window-sill vegetation. In 120 paintings made between 2009 and 2012, selected and arranged by the artist himself, we experience the passage of time through the eyes of David Hockney.
This artist’s book, which first appeared in an exclusive signed edition in 2020, now returns in a wallet-friendly pocket edition. So now is the perfect occasion to heed the advice of the Times critic regarding this book: “If you would like to be given a bouquet by David Hockney, here is your chance.”
Categories of Vision
Six decades of image-making
Travelling widely, Ralph Gibson works primarily in inspired series, associated image reveries in both monochrome and colour, whose titles—The Somnambulist, Déjà-Vu, Days at Sea, and Chiaroscuro—underline the particular poetic sensibility that informs his work. Starting out in 1960 with Dorothea Lange, he made his way to New York in 1967 and was soon considered in the same light as the likes of Larry Clark and Diane Arbus.
The photographs and series can of course speak for themselves. But for Gibson there is a philosophy at play behind the image, and in the included short texts he proposes his thesis. Nudes, portraits, still lives, narratives—loyal to his Leica, Gibson ranges between genres and creates new categories of vision. He gets closer to things and meditates on them in a way that only the silence of the image can attempt.
Produced in close collaboration with the artist, this book offers the fruit of more than six decades of image-making. From Gibson’s first photographs in San Francisco, Hollywood, and New York in the 1960s right up to the present day, this is the most comprehensive collection of this highly acclaimed photographer.
Henri Matisse, okrzyknięty dziką bestią i uznany za ojca fowizmu, na zawsze odmienił oblicze sztuki nowoczesnej. Malował kolorem, nie światłem, a zamiast odtwarzać rzeczywistość budował własną. Początkowo studiował prawo, ale choroba zmieniła jego życie i skierowała go ku sztuce. Pracował w ciszy, choć jego obrazy krzyczały formą i barwą. Z czasem odłożył pędzle i sięgnął po nożyczki. Wycinanki - technika kojarzona z dziecięcą zabawą - w jego rękach stała się dojrzałą sztuką. Dziś jego prace osiągają zawrotne ceny, a Matisse uchodzi za jednego z najważniejszych twórców XX wieku. Ba! Ścigał się z nim sam Picasso i to właśnie on po latach uklęknął przed dawnym rywalem, by oddać mu pierwszeństwo. Ten bogato ilustrowany album to opowieść o artyście, który szukał prostoty - zarówno w sztuce, jak i w codzienności. Wierzył, że obraz powinien być jak wygodny fotel - dawać odpoczynek po ciężkim dniu. Agnieszka Kijas - krytyczka sztuki, pisarka i dziennikarka, która wierzy, że każda opowieść o obrazie to opowieść o człowieku. W podcaście Dawno temu w sztuce mówi o malarstwie bez patosu, ale z sercem. Promuje sztukę zarówno na żywo, jak i w przestrzeni online.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?