W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Nikifor genialny twórca, jeden z najwybitniejszych malarzy naiwnych, niezrównany kolorysta, który wypracował niepowtarzalny styl, pierwsze źródło natchnienia czerpiąc z cerkiewnych obrazów. Urodził się 21 maja 1895 roku w Krynicy-Wsi jako Epifaniusz Drowniak, syn Rusinki Eudokii, zmarł 10 października 1968 roku w Foluszu jako Nikifor Krynicki. Tę nową zafałszowaną tożsamość nadano mu sześć lat przed śmiercią, sądownie, bez jego udziału, z inicjatywy Miejskiej Rady Narodowej w Krynicy.Nikifor. Łemko okradziony z tożsamości zawiera niepublikowane wcześniej 73 dokumenty z procesu o przywrócenie Nikiforowi imienia i nazwiska Epifaniusz Drowniak, odbywającego się w latach 19962003 przed sądami w Gorlicach, Nowym Sączu i Muszynie. Dziś można stwierdzić że po 1945 roku w Polsce nie toczył się podobny proces sądowy, kiedy dawni milczący i podporządkowani upominali się o swoją przeszłość, usuwając przeszkody na drodze ku jej samodzielnej interpretacji. Zjednoczenie Łemków dążyło do tego, aby ich rodak i reprezentant nosił prawdziwe imię i nazwisko: Epifaniusz Drowniak. A sąd po długotrwałych perypetiach formalnoprawnych podjął się rzetelnej próby archeologii biograficznej i kulturowej zrekonstruowania mechanizmów stojących za zapomnieniem Drowniaka i pojawieniem się Krynickiego. [Fragment Wstępu]
Questlove collects the 500 songs that have changed not just popular music, but also the worldQuestlove's Music Is History is an in-depth look into the 500 most influential songs in the history of music. Most famously known as a the drummer and joint frontman for the Grammy Award-winning band The Roots, Questlove is also an astute musicologist and voracious historian. In this book, Questlove dives into musical history from every decade of twentieth century, choosing one essential track from each year.
The author thoughtfully and insightfully unpacks each song's cultural significance by placing it in its historical context, discussing real world events that shaped both the song's creation and its lasting impact. Analyses of iconic classics like "Sir Duke" by Stevie Wonder include tangents into the histories of science, politics, and pop culture. Questlove moves fluidly from the personal to the political, from Curtis Mayfield to the history of Black representation in cinema to musings on the Nixon presidency.
Complete with comprehensive playlists organized around personal, playful themes like "Songs That Got Shafted" or "Songs With a Part I Really Like Even Though I Don't Like the Whole Song," this book is so full of Questlove's essential recommendations that it feels like a conversation with the industry's coolest music obsessive. Music Is History is a masterclass in music by a contemporary icon—a new American musical canon from one of music's most influential and unique voices.
A candid exploration of the genius, shame, and celebrity of Whitney Houston a decade after her passingOn February 11, 2012, Whitney Houston was found submerged in the bathtub of her suite at the Beverly Hilton Hotel. In the decade since, the world has mourned her death amid new revelations about her relationship to her Blackness, her sexuality, and her addictions. Didn’t We Almost Have It All is author Gerrick Kennedy’s exploration of the duality of Whitney’s life as both a woman in the spotlight and someone who often had to hide who she was.
This is the story of Whitney’s life, her whole life, told with both grace and honesty. Long before that fateful day in 2012, Whitney split the world wide open with her voice. Hers was a once-in-a-generation talent forged in Newark, NJ, and blessed with the grace of the church and the wisdom of a long lineage of famous gospel singers.
She redefined “The Star-Spangled Banner.” She became a box-office powerhouse, a queen of the pop charts, and an international superstar. But all the while, she was forced to rein in who she was amid constant accusations that her music wasn’t Black enough, original enough, honest enough. Kennedy deftly peels back the layers of Whitney’s complex story to get to the truth at the core of what drove her, what inspired her, and what haunted her.
He pulls the narrative apart into the key elements that informed her life—growing up in the famed Drinkard family; the two romantic relationships that shaped the entirety of her adult life, with Robyn Crawford and Bobby Brown; her fraught relationship to her own Blackness and the ways in which she was judged by the Black community; her drug and alcohol addiction; and, finally, the shame that she carried in her heart, which informed every facet of her life. Drawing on hundreds of sources, Kennedy takes readers back to a world in which someone like Whitney simply could not be, and explains in excruciating detail the ways in which her fame did not and could not protect her. In the time since her passing, the world and the way we view celebrity have changed dramatically.
The fascinating world of horses from varying continents, cultures and countries, presented in the most beautiful and emotive pictures of the renowned photographer, Gabrielle Boiselle.
"Neural networks do not understand what optical illusions are." - Technologyreview.com "Some pictures tell a thousand lies." - hplyrikz.com An optical illusion confuses the eye by pretending to be something it isn't. It both misleads and deceives the brain, which is trying to make sense of the information the eye is sending. This book presents a selection of brain-bending optical illusions featuring graphic art and photography by 60 artists, and includes an overview of the history of optical illusions in art.
The first children’s picture book on Hilma af Klint and her pioneering work.
Hilma af Klint (1862–1944) began painting her abstract and highly symbolic images as early as 1906, long before Kandinsky and Malevich arrived at what has generally been regarded as the birth of modern abstract art. She was heavily influenced by spiritual ideologies and claimed that she painted on instruction from the spirit world, for the future. Until recently overlooked by art historians, she is now lauded around the world, and was the subject of the highest-attended single exhibition in the Guggenheim’s history, Hilma af Klint: Paintings for the Future.
This book is not only about Hilma af Klint’s art, but also about the magic that surrounded her. Brimming with quality reproductions of the artist’s work and with illustrations by Karin Eklund, it will appeal to all children wanting to learn more about the enchanting life and work of this groundbreaking artist.
Known for her evocative portraits, Diane Arbus is a pivotal figure in American postwar photography. Undeniably striking, Arbus’s black-and-white photographs capture a unique gaze. Criticized as well as lauded for her photographs of people deemed “outsiders,” Arbus continues to attract a diversity of opinions surrounding her subjects and practice.
Critics and writers have described her work as “sinister” and “appalling” as well as “revelatory,” “sincere,” and “compassionate.” In the absence of Arbus’s own voice, art criticism and cultural shifts have shaped the language attributed to her work. Organized in eleven sections that focus on major exhibitions and significant events in Arbus’s life, as well as on her practice and her subjects, the seventy facsimiles of articles and essays––an archive by all accounts––trace the discourse on Diane Arbus, contextualizing her hugely successful oeuvre. Also with an annotated bibliography of more than six hundred entries and a comprehensive exhibition history, Documents serves as an important resource for photographers, researchers, art historians, and art critics, in addition to students of art criticism and the interested reader alike.
The celebrated contemporary photographer Michael Kenna presents a gorgeous new collection of images, all photographed with plastic Holga cameras. Michael Kenna is internationally renowned for producing evocative black-and-white images of nature and the urban environment. Often photographing at night or in the early morning hours, the majority of his photographs involve long time exposures with the camera on a tripod.
However, some of Kenna's more quirky, whimsical, and unpredictable images have been photographed with inexpensive, hand-held, plastic Holga cameras. These cameras generally produce relatively lowfidelity images, with marked vignetting. Precisely because of these attributes and its portability, Kenna often carries a Holga camera, even when he is not specifically photographing.
For this beautifully produced book, Kenna has chosen his favorite Holga images, many never seen before, from his vast archive of negatives. Despite their low-tech origin, these refined and artful photographs bear the hallmarks of Kenna's brilliant work.
Ignacy Szczepański - reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz, malarz.Autor scenariuszy i reżyser kilkudziesięciu filmów dokumentalnych i dokumentalnych fabularyzowanych, ważniejsze to: "Kapela Oświęcimska", "Wieczysty wrot" (o Leopoldzie Buczkowskim, fabularyzowany), "100 razy głową w ściany czyli Kisiel", "Tak się toczy moja myśl" (o ks. prof. Józefie Tischnerze), "Redaktor" (o Jerzym Giedroyciu), "Świat Luny" (o Julii Bristiger), "Teraz ujawniam podłogę" (o Edwardzie Krasińskim), "Obroty pamięci" (o Antonim Marianowiczu), "Minio" (o Januszu Minkiewiczu), "Dejmek", "ZAiKS", "Los nr 129912" (o Jerzym Voglu, najmłodszym wiekiem muzyku orkiestry w Auschwitz), "Trzeba uderzać we właściwe klawisze" (o Adamie Makowiczu), "Pamięć śladów" (fabularyzowany).Autor i reżyser widowisk i spektakli, m.in. teatru TV: "Patrzyłem na Zachód w stronę Polski" (o oficerach zamordowanych w Katyniu).Także autor: książek "Fomentum", "Hftlingskapelle", "Bohaterowie moich filmów. Spotkania"; esejów - jak jeden z pierwszych w Polsce o twórczości Williama S. Burroughsa "Rano może być mgła"; artykułów z historii kultury i o sztuce filmowej.W latach 1966-2004 przewodniczący Sekcji Filmu Dokumentalnego SFP.
Solska jako przedmiot erotyczny i podmiot erotyczny, Solska i mężczyźni, Solska jako egeria Młodej Polski, fascynująca aktorka i demoniczna bohaterka kilku skandali obyczajowych – wszystko to, co buduje dziś rozpowszechnione wyobrażenie o Irenie Solskiej, zawiera się w obrębie tematu jej kobiecości, specyficznej, przesyconej erotyzmem, skomplikowanej – zgodnie z manierą epoki, w której było o niej najgłośniej. Natalija Jakubova zaczyna więc przekornie: od przypomnienia spektaklu zrealizowanego przez Pawła Passiniego na podstawie scenariusza Patrycji Dołowy w 2014 roku, od Kryjówki: wizerunek starzejącej się, schorowanej Karoliny (takie było metrykalne imię Solskiej, o czym nie zawsze się pamięta), utrzymującej się podczas wojny z nielegalnego przędzenia wełny; kobiety, która z heroicznym samozaparciem przechowuje kilka żydowskich dziewcząt w swoim warszawskim mieszkaniu. Autorka monografii wczytuje się we wszystko – listy, recenzje, wspomnienia, dramaty, materiały ikonograficzne, powieści powstałe pod wrażeniem obcowania z Solską, naukowe opracowania – na nowo, uważnie, wprowadzając znamienne przeakcentowania i pogłębienia interpretacyjne, stawiając hipotezy, zawsze jednak przekonująco uzasadnione. Zmierza ku temu, by jak najlepiej zrozumieć tę szczególną kobietę i oddać jej sprawiedliwość, rozprawiając się z jej uschematyzowanym wizerunkiem kobiety demonicznej i aktorki, którą wiąże się niemal wyłącznie z teatrem początków XX wieku.
Ze "Wstępu" Agnieszki Marszałek
Natalija Jakubova – PhD, jest historyczką teatru i literatury. Przez wiele lat zajmowała się S.I. Witkiewiczem (w serii „Badania Polonistyczne za Granicą” Wydawnictwa IBL ukazała się jej książka O Witkacym, 2010). Od 1995 r. współpracuje z czasopismem „Didaskalia. Gazeta Teatralna”; publikowała też w czasopismach „Teatr”, „Dialog”, „Pamiętnik Literacki”. W latach 2013–2015 jako Marie Curie Fellow realizowała poświęcony Irenie Solskiej projekt badawczy w Archiwum Kobiet Instytutu Badań Literackich PAN. Od 2016 r. mieszka w Austrii, gdzie dzięki Lise Meitner Fellowship Austriackiego Funduszu Nauki przeprowadziła badanie „Female Performers of the Work of Hugo von Hofmannsthal” (2018–2020). Obecnie związana jest z Instytutem Teatru i Filmu Słowackiej Akademii Nauk, w którym prowadzi badania nad historią słowackiego teatru po 1989 roku.
Archiwalna wrażliwość sprawia, że wyjściowy błąd – omyłkowa atrybucja zapisów codziennych – przynosi twórcze inspiracje i otwiera spuściznę w nowym wymiarze. Marlena Wilczak dokonuje wzorcowej, wieloaspektowej analizy archiwum Boznańskiej, uruchamiając pokłady cierpliwości, afirmacji i podejrzliwości.
Z laudacji dr hab. Lucyny Marzec
Moją historię zaczynam w miejscu, gdzie inni biografowie zwykli kończyć swoją opowieść. Książka dotyczy fragmentu spuścizny pozostawionej przez Olgę Boznańską, który po jej śmierci trafił do Biblioteki Polskiej w Paryżu. Nie piszę jednak kolejnej biografii, lecz raczej szkic losów i statusu wybranych przedmiotów z przestrzeni tworzenia malarki.
Dzieje archiwum Boznańskiej warto opracować z trzech powodów. Po pierwsze, dzięki nim możemy zobaczyć, jak rzeczy codziennego użytku wpłynęły na powstanie legendy biograficznej. Po drugie, dzieje te dają wgląd w metody nadawania znaczenia przedmiotom materialnym oraz tekstom we współczesnych instytucjach pamięci (praktyki segregowania, katalogowania i inwentaryzowania, a także wyboru przedmiotów na ekspozycje). Po trzecie wreszcie, pokazują, jak kształtuje się pamięć kulturowa.
Na archiwum malarki chciałabym spojrzeć pod kątem materialności pamięci i historii przedmiotów znajdujących się w przestrzeni tworzenia oraz – w przypadku zapisów codziennych – zwrócić uwagę na ich warstwę nie tylko tekstową, lecz także materialną. Historię kulturową archiwum Boznańskiej zaczynam od próby nakreślenia, czym była pracownia malarki, gdy istniała jako przestrzeń tworzenia i pierwotny kontekst funkcjonowania rzeczy znajdujących się w niej. Następnie opisuję historię pracowni po śmierci Boznańskiej w 1940 roku. Ostatni etap to analiza rekonstrukcji pracowni zrealizowanej z okazji ekspozycji dzieł Boznańskiej w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2015 roku. Nawiązuję do pojęcia społecznej biografii rzeczy, opisuję strategie wykorzystania spuścizny Boznańskiej w muzeum. Konstruuję biografię jej spuścizny, analizując przeplatanie się trzech aspektów kulturowego funkcjonowania rzeczy: ich formy, funkcji i znaczenia. Proponuję przyjrzeć się praktykom pisma Boznańskiej, dla której tworzywem wyrazu artystycznego nie było słowo, ale której archiwum zawiera wiele piśmiennych nośników znaczenia. Chodzi tu o pracę z materiałem historycznym, wybrakowanym, nieożywionym przez codzienne użycie pisma w działaniu. Korzystam ze sposobów badania twórczości artystycznej wypracowanych w obrębie dwóch dyscyplin: genetyki sztuki, która w prostej linii wywodzi się z krytyki genetycznej tekstów, oraz z antropologii, zwłaszcza w tym jej dziale, który bada użycia pisma, jego sprawczość i praktyki językowe.
Ze Wstępu
Książka "Piosenki i rytmy' czasu została skomponowana tak, by – mimo oczywistych ograniczeń – dać poczucie możliwie pełnego oglądu prezentowanego zjawiska, stąd dwie wyraźnie wyznaczone części. Pierwsza ukazuje narodziny i rozwój piosenki jako nowoczesnego zjawiska w obrębie rodzącej się kultury popularnej w Europie i w Polsce. Druga koncentruje się natomiast na poszczególnych przypadkach i składa się ze studiów na temat najbardziej wyrazistych i znaczących postaci polskiej piosenki autorskiej. Podział ten uwzględnia także historyczność zjawisk – pierwsza część koncentruje się na wydarzeniach z wieku XIX i prowadzi nas ku XX stuleciu, druga analizuje przypadki z drugiej połowy ubiegłego wieku i dociera niemalże do współczesności. W ten sposób, poznając piosenki, pieśni, autorów i ich postawy na tle społecznych problemów i historycznych wydarzeń, uświadamiamy sobie znaczenie twórczości, która jakże często jest lekceważona i pomijana w humanistycznym dyskursie. (…) Książka ta łączy naukowy i eseistyczny temperament Autorki, co czyni lekturę bardziej atrakcyjną. Ewa Paczoska z godną podkreślenia pasją badawczą oprowadza nas po meandrach piosenek i twórczości artystów, którzy nieczęsto czytani są z taką żarliwością i pieczołowitością w polskim środowisku badawczym. To przyjemność podążać w lekturze odnalezionymi przez Autorkę tropami, które odkrywa, tłumacząc poszczególne poziomy intertekstualnych zależności.
Z recenzji wydawniczej prof. Krzysztofa Gajdy
Kiedy kończyłam pisać i składać tę książkę, wydawało mi się, że większość jej rozdziałów traktuje o zjawiskach już niewystępujących albo słabo obecnych w dzisiejszej kulturze. Tymczasem w marcu 2025 roku przeczytałam następującą wiadomość: jeden z warszawskich teatrów, Pijana Sypialnia, wystawia spektakl "Wodewil warszawski" oparty na "Podróży po Warszawie" Feliksa Szobera. Kolejni młodzi wykonawcy występują z piosenkami Kaczmarskiego (m.in. zespół Habakuk, Mateusz Nagórski), Cohena (Kuba Blokesz), a nawet, co trudne ze względu na obecną sytuację polityczną, bardów rosyjskich (zespól Piramidy). Filip Łobodziński z kolei odbywa trasę koncertową z utworami Boba Dylana we własnych interesujących tłumaczeniach. Opisywane przeze mnie historie piosenek toczą się dalej…
Ewa Paczoska
Ewa Paczoska – profesor Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, historyczka literatury polskiej drugiej połowy XIX w., badaczka kultury modernizmu. Opublikowała 5 książek autorskich (m.in. "Lalka, czyli rozpad świata", 1996, II wyd. 2008; "Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności", 2010;" Lekcje uważności. Moderniści i realizm", 2018) i wiele studiów szczegółowych. Redagowała i współredagowała kilkanaście tomów prac zbiorowych, m.in. "Przerabianie XIX wieku" (2011), "Wiktorianie nad Tamizą i nad Wisłą" (2016), "Problemy literatury i kultury modernizmu w Europie Środkowo-Wschodniej" (1867–1918) (2017). Jest też autorką podręczników licealnych (literatura pozytywizmu i Młodej Polski). Świadectwem jej badawczych zainteresowań piosenką są m.in. współredagowane przez nią tomy studiów: "Bardowie" (2001) oraz "Piosenki prawdziwe w kulturze PRL-u" (2013). Pod nazwiskiem Ewa Gaworska publikuje wiersze i śpiewa.
Glasgow Style
The life and work of Glasgow School pioneer Charles Rennie Mackintosh
Scottish architect, designer, and painter Charles Rennie Mackintosh (1868–1928) was one of the earliest pioneers of modern architecture and design. While he did not receive much recognition in his hometown of Glasgow during his lifetime, his bold new blend of simplicity and poetic detail inspired modernists across Europe.
Mackintosh’s avant-garde approach embraced a variety of media as well as fresh stylistic devices. His multi-faceted oeuvre incorporated architecture, furniture, graphic design, landscapes, and flower studies. He embraced strong lines, elegant proportions, and natural motifs, combining an adventurous dose of japonisme with a modernist sensibility for function. He preferred bold black typography, restrained shapes, and tall, generous windows suffusing rooms with light.
Much of his work was collaborative practice with his wife, fellow artist Margaret Macdonald. The couple made up half of the loose Glasgow collective known as “The Four”; the other two were Margaret’s sister, Frances, and her husband, Herbert MacNair. On the continent, the “Glasgow Style” was met with delight. In Italy, Germany, and, in particular, Austria, artists of the Viennese Secession and Art Nouveau drew much from its rectilinear yet lyrical forms.
In this introductory book, we take in Mackintosh’s practice across art, architecture, and design to explore his particular combination of the statuesque and sensual and its vital influence on modernist expression across Europe. Featured projects include his complete scheme for the Willow Tea Rooms and the Mackintosh Building at the Glasgow School of Art, widely considered Mackintosh’s masterwork.
The bold lives and revolutionary art of England’s early 20th-century Vorticists.
The Vorticists, a rebellious cohort of young artists in early twentieth-century England, defied the conventions of the art world with their distinctive abstract creations. Despite the brevity of their existence, from 1911 to 1914, their startling innovations left an indelible mark on English art history. In this book James King explores the personalities and lives of these colourful individuals, capturing the tumultuous environment in which they thrived. The narrative presents biographies of the group’s members – ‘our little gang’, as Ezra Pound called them – highlighting personal conflicts and providing a concise, highly readable history of the movement. This book is ideal for art enthusiasts, historians and anyone intrigued by avant-garde movements of the early twentieth century.
This true story and retrospective documents the life and times of members of The Destiny Children (TDC) graffiti crew from 1985 to 2000. From Long Island, New York, The Destiny Children/Unlimited Styled Artists commemorate the 25-year history of the crew and their impact on the New York City subway graffiti era. This large collector's book is loaded with 500 color images of original art ranging from burners on hand ball courts to pieces on tractor trailers to works throughout the New York City subway system. Works by many established NYC graffiti artists are featured, including founding members DC3 and SHO. Other original members featured are ZOO, SHOROZ, BEAVER, LAE, LAC2, ROE, DOOJ, SHIM, and ONE2. Works by affiliated writers, ZEUS TDC, CEOS, ROZ One, SHARE 37, POKE IBM, EPIC, RECK, SKETCH, KARL TCM, DEON, BOM 5 MW, SACE RIP, MIRAGE RIP, and others are documented. Alongside the visual accounts of these artistic exploits are dozens of true stories and recollections that uncover the reality of painting in yards, lay ups, racking spray paint, fights, graffiti beefs, and police raids. See what made TDC take extraordinary risks so their street art could be seen by the public in their never-ending quest for fame. An ideal history for artists, art historians, street art enthusiasts, anthropologists, and urban dwellers.
A visual compilation of NYC subway graffiti art from 1983-1989New York City native and graffiti writer Paul Cavalieri ("CAVS") was drawn to the colorful tags on the New York City subway trains in the early 1980's. He started learning train schedules so he could snap works by many artists of the time.From the Platform is his compilation of subway graffiti from 1983, at a time the Metropolitan Transit Authority (MTA) has tried hard to forget, through to 1989, when the MTA announced that its fleet was entirely graffiti-free. More than 325 color photos capture everything from motion-bombed train interiors riddled with pilot marker tags to epic works covering whole exteriors, top to bottom. Artists tell their tales of adventure throughout and reminisce about working on live third rails, navigating the complex subway system to find their works, and witnessing graffiti's gradual disappearance from the trains. This book presents a nostalgic look at 1980s New York City and the subway street artists that helped give it soul.
Discover the blacksmithing techniques used to make 10 traditional Japanese objects with insights from the artisans and rare glimpses inside their workshops.The art of blacksmithing and steel processing didn't reach Japan until more than 1,000 years after it was developed in the Western world. It is therefore all the more astonishing to see the high culture of forging that developed in the Land of the Rising Sun within a short period of time. This comprehensive reference book explains the traditional methods used by Japanese tool-, knife-, and swordsmiths and gives the reader a rare and unique look inside their workshops. In these pages, readers will find• forging methods and techniques for 10 special products—hammer, chisel, axe, hatchet, gardener's machete, sickle, fish knife, folding knife, straight razor, and Japanese sword;• more than 150 color photographs that illustrate and explain the techniques used to create classic Japanese forged pieces;• chapters on Japan's oldest coppersmithing facility and traditional tatara steel smelting; and• helpful tables that detail the materials, chemistry, elements, and temperatures needed to harden, form, and manipulate the metal being forged.This is a must-have book, not only for amateur and professional smiths, but also for all admirers of Japanese craft culture.
A collection of hand-painted tattoo flash by prolific artist “John Wesley Harden,” a one-time member of the notorious Outlaws Motorcycle Club. Harden’s hand-painted flash embodies tattoo imagery of the 1970s, '80s, and '90s that was popular among biker subculture and military personnel primarily in the southeastern region of the United States. Harden bounced between Florida and Alabama, which is where he drew his inspiration for most of his unique designs. Although this book is not his complete collection of painted works, the imagery here captures the essence of a time in history when tattooing was mysterious, magical, and dangerous.
A visual history of the life of Augustus “Gus” Wagner and his work as a hand tattoo artist, exploring a relatively unknown area of American art history from the 1890s to the 1930s. In 1897, Gus Wagner embarked on a four-year career as a merchant seaman. While traveling the world, he discovered the art of tattooing, learning from tribesmen in Java and Borneo who showed him how to use traditional handmade tools. By 1901, Gus reportedly had 264 tattoos of his own (and over 800 by 1908), allowing him to promote himself as “the most artistically marked-up man in America.” Back home, Gus embarked on a 40-year career as a traveling tattooist, tattooed man, and circus performer. He largely eschewed the new electric tattooing machines that transformed the art form after 1890, and remained faithful to his handheld instruments. Along with other wandering artists, Gus carried tattooing inland from coastal ports, making it part of the culture of small-town America in the 20th century. Highlights of this book include:• More than 100 examples of Gus Wagner’s tattoo flash as well as photos of his life and work, including his handheld tattooing tools• Excerpts from interviews with Gus, telling his story in his own words• Selected passages from three of Herman Melville’s novels—Typee, White Jacket, and Moby Dick, to illuminate the context of the oral history of Gus Wagner (Melville was an astute observer of hand tattoo artists and their clientele)The tattoo flash in this book is a testimony to the richness of Gus Wagner’s image vocabulary, his life, and his artistic influences. This is the first in a series of three books exploring "the Last of the Hand Tattoo Artists." The next two books focus on Gus's wife, Maud, and their daughter, Lovetta, renowned hand tattoo artists in their own right.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?