W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Seria grafik "Alfabety istniej" inspirowana jest tomem poetyckim „alfabet” Inger Cgristensen w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej wydanym przez Wydawnictwo LOKATOR w 2018 r.
Seria zawiera 14 prac o wymiarach 50 x 70 cm sporządzonych w 3 kopiach. Grafiki zostały wykonane w technice linorytu barwnego i odbite na papierze Fabriano Rosaspina 220 g/m2 w AtelierPIO w Krakowie w 2020 roku. Prezentacja projektu odbyła się w księgarni LOKATOR, 5 października 2023 roku.
PIO Kaliński – ur. w 1977 r. w Krakowie. Artysta, grafik, wydawca. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Romana Banaszewskiego. Autor esejów graficznych, m. in. „Paryż/Paris – Notatki ze spacerów”, „Passionate Journey”, „Samotność”, „Obiekty latające PIO”, „Notatki na marginesach Księgi niepokoju”, „Notatki metafizyczne”, „Życie jest gdzie indziej”. Autor ilustracji i okładek do książek, m. in. Fernanda Pessoi, Franza Kafki, Georgesa Pereca, Inger Christensen oraz Milana Kundery. Jego prace zyskały uznanie we Francji, czego dowodem jest monografia „Voyage en Auvergne” (2012). Autor licznych wystaw krajowych i zagranicznych (m. in. Guangzhou, Shenzhen, Clermont-Ferrand, Bratysława, Praga, Norymberga, Piran, Warszawa). Założyciel autorskiego wydawnictwa LOKATOR MEDIA. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Małgorzata Lebda – Ur. w 1985 roku w Nowym Sączu. Autorka sześciu książek poetyckich, w tym nagradzanych tomów „Matecznik” i „Sny uckermärkerów” (Nagroda Literacka Gdynia 2019). Ostatni tom zatytułowany „Mer de Glace” (Wydawnictwo Warstwy, 2021) został nagrodzony najważniejszą nagrodą poetycką w Polsce – Nagrodą im. Wisławy Szymborskiej (2022). Doktor nauk humanistycznych i sztuk audiowizualnych. Felietonistka. Animatorka kultury. Redaktorka. Naukowczyni. Wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ultramaratonka (we wrześniu 2021 roku pokonała, biegnąc, dystans 1113 kilometrów wzdłuż najdłuższej polskiej rzeki Wisły, realizując aktywistyczno-poetycki projekt „Czytanie wody”). Powieść „Łakome” (Wydawnictwo Znak, 2023) jest jej debiutem prozatorskim. Mieszka na wietrznej grani w Beskidzie Sądeckim.
Sam Lubell is a US-American architecture journalist and author of 10 architecture books like the Atlas of Never Built Architecture or the Mid-Century Architecture Travel Guide. With American Icons - The Architecture of the United States: Visions and Defiance (EU: August 20 / INT: October October 15), gestalten and Lubell publish a collection of the most iconic US buildings and thus an homage to the architectural masterpieces of the United States of the last 150 years.
Exploring boundless possibilities, the United States has unveiled a treasury of iconic buildings. Combining a deep respect for individualism with an unwavering optimism for the future, these structures are as varied as they are captivating. American Icons - The Architecture of the United States: Visions and Defiance delves into the visionary works that have defined American skylines. From the organic residences of Frank Lloyd Wright and Bruce Goff to Frank Gehry’s postmodernist objets d’art, the book showcases a myriad of groundbreaking architectural masterpieces. Enhanced with carefully curated professional photography, each page of this captivating book title unveils the stories behind these landmarks through insightful articles penned by architectural expert Sam Lubell.
A charismatic performer and frontman to Queen, Freddie Mercury is regarded as one of the greatest rock singers in music history.
Bursting with all the famed wit, wisdom and wisecracks that made the late, great showman’s larger-than-life career so compelling, this tiny tome is home to all of Freddie’s most famous, infamous, and funniest flights of spoken fancy. From controversial interview quotes to candid life philosophies, through his legendary performance at Live Aid in 1985 to his final days as a solo artist, everything he ever said (almost) is here.
“A lot of people slammed ‘Bohemian Rhapsody’, but who can you compare that to? Name one group that’s done an operatic single.”
Freddie, on ‘Bohemian Rhapsody’, interview with Circus magazine, March 1977.
“I think Queen songs are pure escapism, like going to see a good film – after that, people can go away, and go back to their problems.”
Freddie, on the magic of his band’s songs, interview with Melody Maker, May 1981.
K-POP cannot be stopped! Since its large-scale assault on the world stage a decade ago, K-POP has defied a cynical musical industry and defined a generation of musical talent, creating a soundtrack to the 21st century in the process. Today, more than 80 million K-POP albums are sold each year, with tens of billions of streams and MVs to boot, uniting the millions of K-POP fandoms together into one demilitarized, and friendly, army. Much like K-POP blends together the genres of electronic, pop, hip-hop, rock, and R&B, 'The Little Guide to K-POP' fuses together all the facts, stats, quotes, quips, wisdom and trivia you'll need to keep up to speed with this lightning bolt of an evolving genre.
A captivating and highly illustrated introduction to Vincent Van Gogh, told through 50 major works.
This new book presents all you need to know about Vincent Van Gogh’s turbulent and prolific creative life, featuring fifty works from the world’s leading art collections and museums.
Art historian John Cauman analyses the career and works of, arguably, the best-known artist in the world today. A detailed introduction examines Van Gogh’s development as an artist and explores the themes, methods and driving forces behind his extraordinary paintings and drawings, as well as his relationships with his brother Theo and fellow artists. The book includes both major paintings and lesser-known sketches and artworks.
The latest digital technology has been used to ensure that the reproductions are as faithful to the original works as possible. For all art lovers and students interested in Post-Impressionism and 19th-century art, Van Gogh in 50 Works provides a dazzling recreation of the viewing experience.
Among the fifty paintings featured, the book includes The Potato Eaters (1885), Père Tanguy (1887), Self-Portrait in Front of the Easel (1888), Sunflowers (1888), Café Terrace at Night (1888), Bedroom in Arles (1888), Van Gogh’s Chair (1888), Portrait of Joseph Roulin (1889), Irises (1889), The Starry Night (1889) and Wheatfield with Crows (1890).
This enthralling and comprehensive new book on Henri Matisse is an eye-opener for all students and art lovers interested in early twentieth-century art.
Taking fifty of Matisse's most iconic works of art, John Cauman provides an accessible narrative about the man and his work, deciphering the themes, methods and intentions of this truly great artist.
Chronologically spanning from the late nineteenth century to the mid 1950s, each painting, drawing and mural is described and analysed in beautiful detail, within the context of the period, so that the reader can really understand what the artist was hoping to achieve with each work. The paintings are prefaced by an informative introduction that presents the milieu and key characters that featured in Matisse's life.
Among his most famous works, this book includes Luxe, calme et volupté (1904), LeBonheur de vivre (The Joy of Life) (1905–6), Self-Portrait in a Striped Shirt (1906), Blue Nude (Memory of Biskra) (1907), Bathers by a River (1909-17), Harmony in Red (1908), Dance I (1909), Entrance to the Casbah (1912-13), Pianist and Checker Players (1924), Still Life with a Magnolia (1941), Memory of Oceania (1951–2) and The Snail (1953).
Street art to jeden z fenomenów współczesnej sztuki. Uwodzi rozmachem, oryginalnością, jest wyrazem nieskrępowanej wyobraźni i nieograniczonej pomysłowości twórców.Łamie konwencje, niesie ze sobą posmak rebelii, pewnej nielegalności czy wręcz zakazanego owocu. Zaskakuje formą i często pojawia się w najmniej oczekiwanych miejscach. Jako zjawisko dynamiczne wciąż jeszcze jest słabo opisany niniejszy album stanowi próbę wypełnienia tej luki. Autorka w pasjonujący sposób opowiada o rozwoju sztuki w przestrzeni publicznej od malowideł w jaskiniach naszych prehistorycznych przodków po czasy, w których żyjemy.Prezentuje najważniejsze nurty i jej twórców nie tylko tych najsłynniejszych, jak Banksy i Basquiat. Prowadzi czytelnika przez ulice miast (w Polsce i na świecie), zwracając uwagę na najciekawsze przejawy tej fascynującej dziedziny sztuki: murale polityczne, reklamowe, artystyczne, zaangażowane społecznie, a także pomniki, instalacje, plakaty, szablony itp. Poświęca także uwagę graffiti, z którym szeroko rozumiany street art jest związany.
Album prezentuje interesujące spojrzenie na to, jak w kolejnych wiekach przedstawiano w sztuce jedzenie, czym zastawiano stoły, co spożywano i jak dbano o kulturę jedzenia. O tym, że jedzenie jest czynnością naszej egzystencji zaświadczają liczne dzieła malarskie, pokazujące różnego rodzaju produkty i potrawy. Jedzenie to także "materiał" dla sztuki realizujący się w postaci martwych natur, scen "stołowych", kuchennych czy rodzajowych. Warstwę ilustracyjną albumu tworzy ok. 150 reprodukcji światowego i polskiego malarstwa, rysunku i grafiki - od malowideł w grobowcach egipskich po sztukę dwudziestolecia międzywojennego. Najliczniejszą reprezentację ma malarstwo niderlandzkie i flamandzkie XVI-XVIII wieku, ale także sztuka realizmu wieku XIX i impresjonizm. Albumowi towarzyszy esej autorstwa Mai i Jana Łozińskich.
78 ikonicznych ubrań. 60 przełomowych kreacji. 22 legendarne style. 52 kreatorów mody.Kto jest odpowiedzialny za ustalenie pisowni słowa T-shirt? Jaką rolę w historii amerykańskiego rasizmu odegrała bluza z kapturem? Dlaczego na dwuczęściowy kostium kąpielowy mówimy bikini i jaki ma to związek z bombą atomową? Kto początkowo nosił nerki? Kim był Chuck Taylor i dlaczego jego nazwisko pojawiło się conversach? Czy buty na obcasie od początku były atrybutem kobiecości?Jedyne w swoim rodzaju modowe kompendium przybliża kulisy powstania kultowych modeli, jak choćby męskiej spódnicy Jeana Paula Gaultiera czy torby Kelly Hermsa, ale także wyjaśnia, skąd w naszych szafach wzięły się białe koszulki, dżinsowe kurtki czy trampki. Opisuje projekty i twórców, którzy zrewolucjonizowali branżę, oraz momenty kulturowe, które zdeterminowały to, jak się ubieramy.Zawierające ponad 280 zdjęć i 45 ikonografik Ponadczasowe to celebracja mody i wizualna uczta - must-have dla każdego miłośnika mody.
Marylin Monroe. Prywatne życie ikony wszech czasów to wnikliwa i doskonale napisana biografia kobiety, której postać wciąż intryguje. Była najsłynniejszą kobietą na świecie. Miliony ludzi dałyby wszystko, by zdobyć jej numer telefonu, spędzić z nią wieczór, zamienić kilka słów lub skraść jej całusa. A jednak cierpiała na samotność. Fragment książki Marylin Monroe. Prywatne życie ikony wszechczasów Norma Jean Mortenson, znana jako Marilyn Monroe, urodziła się w 1926 roku i nie miała szczęśliwego dzieciństwa. Jej matka wyszła za mąż zbyt młodo, by podołać wyzwaniom rodzicielstwa, a babka oddawała się religijnym uniesieniom, które doprowadziły ją do obłędu. Po swoich przodkach Norma odziedziczyła nerwowość, poczucie porażki i ogromną ambicję. I chociaż udało jej się osiągnąć ogromny sukces, to w momentach kryzysu zamieniała się w małą, porzuconą dziewczynkę. Charles Casillo opiera się w swojej biografii na latach badań i dziesiątkach nowych wywiadów. Marylin Monroe. Prywatne życie ikony wszechczasów przebija się przez dziesięciolecia kłamstw i sekretów oraz przedstawia ikonę popkultury lat 50. i 60. XX wieku. Kobietę pełną życia, urzekającą i doprowadzającą mężczyzn do szału. Błyskotliwą, ale niepozbawioną wad. Casillo bada życie Monroe w kontekście jej czasów - zanim pojawiło się odpowiednie leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej, a feminizm stał się ważnym punktem odniesienia podczas badań. W książce znajdują się opisy pełnego przemocy dzieciństwa, pierwszych prób aktorskich, sławnych romansów i tragedii, które łamały Marilyn niejednokrotnie, ale które potrafiła przekształcić w kolejny krok w swojej podróży ku nieśmiertelności. Casillo bada szczegółowo ostatnie dwa lata jej życia, w tym związek zarówno z Johnem F. Kennedym, jak i jego bratem Robertem, a także tajemnicę jej rzekomo samobójczej śmierci.
Sceny wycięte z polskich filmów w okresie PRL-u obrosły legendą czegoś bezpowrotnie utraconego. Taśmy z takimi scenami niszczono, a jedyną po nich pozostałością były osobiste opowieści reżyserów, fragmenty scenopisów i dokumenty kolaudacyjne. Dopiero kilkanaście lat temu okazało się, że istnieje jednak pewien wizualny ślad, pozwalający pełniej wyobrazić sobie te utracone sekwencje: to niewykorzystane wcześniej fotosy filmowe, które fotosiści wykonywali na planie. Z wielu negatywów fotograficznych nie robiono nigdy odbitek, spoczywały przez lata w pudłach i dopiero proces skanowania tych materiałów klatka po klatce pozwolił teraz odkryć, że są tam również fotosy ilustrujące wycięte sceny. Autor Proszę to wyciąć analizuje najważniejsze polskie filmy pierwszego ćwierćwiecza PRL-u. Za punkt wyjścia bierze właśnie historię wyciętych z nich scen i próbuje odpowiedzieć na pytanie: jakimi filmami byłyby Pokolenie i Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy, Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Zezowate szczęście Andrzeja Munka czy Rejs Marka Piwowskiego, gdyby nie ingerencje cenzorskie? Jakie treści dobudowywały do tych filmów sceny, których usunięcie zostało autorom odgórnie narzucone? Zestawienie archiwalnych dokumentów produkcyjnych i cenzorskich z odkrytymi fotosami oraz wspomnieniami twórców pozwala najpełniej dziś odtworzyć nie tylko historię konkretnych scen wyciętych z filmów, ale także opisać cały skomplikowany proces ingerowania w dzieło filmowe na różnych etapach jego produkcji. Piotr Śmiałowski - historyk kina polskiego i dziennikarz filmowy. Doktor nauk humanistycznych. W latach 20042019 stały współpracownik miesięcznika "Kino". Od 2009 roku współpracownik portalu Fototeka Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (noszących od niedawna nazwę Edukacja Młode Horyzonty). Publikował także w "Ekranach", "Images" i "Pleografie". Autor monografii Tadeusz Janczar. Zawód: aktor (2007), wywiadu rzeki z reżyserem Tadeuszem Chmielewskim Jak rozpętałem polską komedię filmową (2012) oraz książki Niewidzialne filmy. Uparci debiutanci (2018) o niezrealizowanych projektach debiutów fabularnych Wojciecha Jerzego Hasa, Janusza Morgensterna oraz Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego.
Czy opera musi być elitarna? Kiedyś była rozrywką dla ludu ekwiwalentem dzisiejszych filmowych superprodukcji. Dzisiaj uchodzi za jedną z ostatnich enklaw kultury wysokiej. Nieprzystępna, prestiżowa, przytłaczająca. Tylko czy aby na pewno?Spektakularne sukcesy polskich śpiewaczek i śpiewaków pokazują, że świat opery może rozpalać masową wyobraźnię. Anna S. Dębowska stara się namierzyć źródła artystycznych fenomenów, śledząc biografie ich czołowych postaci, takich jak Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak czy Jakub Józef Orliński - którzy wdarli się przebojem na deski najlepszych scen świata i do popkultury.
Małgorzata Braunek - ikona kina, mistrzyni zen i buntowniczka.Zanim zdała maturę, dostała się do szkoły filmowej, której zresztą nigdy nie ukończyła. Mimo to jej twarz nie schodziła z okładek czasopism i kinowych ekranów. Uwiodła widzów w Polowaniu na muchy Andrzeja Wajdy, a potem stała się obiektem powszechnej nagonki, gdy miała zagrać Oleńkę w Potopie. Z Barbarą Brylską połączyła ją nie tylko zawodowa rywalizacja, ale i tragiczny wypadek. W serialu Lalka brawurowo wcieliła się w rolę kobiety w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Jej życie prywatne było równie burzliwe jak filmowa kariera: aby wyrwać się spod kontroli matki, uciekła w małżeństwo, które skończyło się rozwodem. Kolejny związek - z Andrzejem Żuławskim - rozpoczął się wzajemną fascynacją, a zakończył dramatycznym rozstaniem.Skąd Małgorzata Braunek brała odwagę, żeby żyć inaczej, niż wymagali tego od niej inni?Kiedy znalazła się u szczytu sławy, zwątpiła w jej znaczenie. Zrezygnowała z kariery, żeby szukać czegoś głębszego. Znalazła prawdziwą miłość, a wyprawy do Indii i Nepalu pomogły jej odkryć sens życia. Gwiazda ekranu stała się mistrzynią buddyzmu zen. Jako spełniona osoba po latach na nowo podbiła serca widzów rolą w Domu nad rozlewiskiem.Bestsellerowa autorka Joanna Podsadecka kreśli fascynujący obraz życia Małgorzaty Braunek - kobiety, która zawsze podążała za obietnicą wolności.Joanna Podsadecka - absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz latynoamerykanistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dziennikarka, która z ks. Janem Kaczkowskim współtworzyła książki Grunt pod nogami i Dasz radę. Ostatnia rozmowa. Po jego śmierci napisała Sztukę czułości. Z podróżnikiem Markiem Kamińskim przeprowadziła dwa wywiady rzeki: Idź własną drogą oraz Bądź zmianą. Autorka i redaktorka licznych publikacji o środowisku "Tygodnika Powszechnego".
Jan Matejko to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy, wielokrotnie nagradzany i odznaczany; był członkiem wielu towarzystw artystycznych, akademii i instytucji naukowych. W 1878 roku uzyskał od społeczności Krakowa, w imieniu całego narodu, berło – symbol panowania w dziedzinie sztuki. Zarówno jego olbrzymich rozmiarów wizje historiozoficzne, jak i mniejsze ilustracje dziejów budziły duże zainteresowanie, kształtując wyobraźnię i świadomość historyczną Polaków. Matejko jest autorem ponad 300 obrazów i 3000 rysunków. Dzieła zebrane w albumie umożliwiają prześledzenie rozwoju twórczości malarza od prac najwcześniejszych, namalowanych w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych („Portret Franciszka Matejki z trojgiem dzieci”, „Stańczyk udający ból zębów”, „Widok z wieży Ratuszowej na Rynek i kościół Mariacki w Krakowie”), poprzez obrazy młodzieńcze, malowane podczas lub tuż po ukończeniu studiów w akademiach Monachium i Wiednia (studium głowy starca, „Otrucie królowej Bony”, portrety Marii i Parysa Maurizio), po kreacje dojrzałego artysty: genialne wizerunki członków rodziny, galicyjskiej inteligencji i arystokracji (portrety Leonarda Serafińskiego, Łukasza Dobrzańskiego, Piotra Moszyńskiego, Mikołaja Zyblikiewicza) oraz wielkie wizje historiozoficzne („Hołd pruski”, „Wernyhora”, „Kościuszko pod Racławicami”).
Chris Niedenthal zaczął przyjezżdżać z Londynu do Polski jako nastolatek, ciekawy kraju, skąd pochodzili jego rodzice. Z czasem na stałe zamieszkał w Warszawie.
Wszystkie zdjęcia w tym albumie pochodzą z lat 70. Większość publikowana jest po raz pierwszy.
To zbiór obrazów ojczyzny z wyboru, którą Niedenthal dopiero poznawał, a zarazem wgląd w proces kształtowania się jego reporterskiego stylu.
Czy zastanawiałe(a)ś się kiedyś głębiej nad rolą muzyki w życiu człowieka? Jakie mity i stereotypy związane z muzyką funkcjonują w naszej kulturze i jak dyskusja o nich może uczyć krytycznego myślenia? Po co właściwie o muzyce czytać i czy potrzebna nam krytyka muzyczna? Czy o gustach faktycznie się nie dyskutuje? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w „Muzyce dla myślących. Przewodniku po stereotypach muzycznych" – unikatowej interaktywnej publikacji powstałej w ramach kampanii Save the Music Fundacji MEAKULTURA.
Chcesz zgłębić swoją wiedzę na temat muzyki i zrozumieć jej kulturowe konteksty, dobrze się przy tym bawiąc? Sięgnij po "Muzykę dla myślących"!
Nastolatki i sztuka to propozycja dla wszystkich, którzy w codziennej pracy z młodzieżą wykorzystują sztukę lub dopiero planują takie działania. Edukacja artystyczna, realizowana zarówno w szkołach, jak i szeroko pojętym sektorze kultury, ma niebagatelny wpływ na holistyczny rozwój młodego człowieka. Pedagodzy sztuki nie pozostawiają w tej kwestii żadnej wątpliwości. Niełatwo jednak zrozumieć nastolatki – ich potrzeby emocjonalne, możliwości poznawcze i zainteresowania. Autorki pragną zatem zaprosić czytelniczki i czytelników do zapoznania się z charakterystykami rozwojowymi młodzieży, by następnie przedstawić propozycje oddziaływań edukacyjnych i pomysły zajęć wykorzystujących rozmaite praktyki twórcze. W kręgu odbiorców tej wyjątkowej na rynku wydawniczym publikacji znajdują się zatem nauczyciele przedmiotów artystycznych, edukatorki i animatorzy w instytucjach kultury, a także studenci przygotowujący się do roli przewodników młodych ludzi po świecie kultury i sztuki. Wierzymy, że znajdziecie tu niezbędną wiedzę i inspirację do projektowania własnych działań twórczych, które uczynią ze sztuki ważne narzędzie poznania i przeżywania świata przez młodych.
Książka Nastolatki i sztuka to kontynuacja doskonale przyjętej publikacji Dzieci i sztuka, przygotowanej z myślą o wszystkich pracujących lub przygotowujących się do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Album przedstawia kilkaset ikon ze zbiorów polskich muzeów i kilku kolekcji prywatnych, ale także obrazy przechowywane w świątyniach prawosławnych, unickich i rzymskokatolickich. Autor książki, ks. prof. Michał Janocha, historyk sztuki, znawca ikon, pokazał dzieła od wieków otoczone kultem oraz te nieco zapomniane, reprodukowane po raz pierwszy. Omówił najważniejsze tematy ikonograficzne oraz fundament teologiczny malarstwa ikonowego i jego historyczny rozwój, uwzględniając ikony z terenów państwa polsko-litewskiego, ikony ruskie, bałkańskie i współczesne. Książkę zaprojektował prof. Maciej Buszewicz.
Jest to niezwykły dokument, z lat 1980 - 1997, o arcyciekawym związku dwóch artystek, listowny zapis 17 letniej, artystycznej i nie tylko przyjaźni, Agnieszki Osieckiej - gwiazdy tekstów piosenek, ze znaną malarką Hanną Bakułą.
Poznały się na wernisażu i od razu się pokochały. Agnieszka miała 44 lat, Hanna 30 lat. Ta istotna różnica była niewyczuwalna i to widać w tej korespondencji. Agnieszka była spokojna i zamyślona, Hanna pełna temperamentu, organizatorka, życia Agnieszki i swojego przy jej boku. Miały mnóstwo wspólnych przyjaciół, wszystkich związanych ze sztuką. Organizowały bale i prywatne, kameralne konkursy poetyckie, które są cytowane w książce. Książka zawiera autentyczne rysunki i listy obu przyjaciółek, pisane na papierze i wysyłane pocztą, prawie codziennie. Jest ich w sumie ponad 200. Wszystkie oryginały znajdują się w Bibliotece Narodowej.
Korespondencja dotyczy przeważnie sztuki i zabawnych przygód Artystek razem, ale i osobno. Agnieszka, odwiedzała przyjaciółką Nowym Jorku. Hanna wpadała do Krzyży na Mazurach, gdzie poetka spędzała wakacje z kolegami z STSu. Agnieszka Osiecka, napisała wiele tekstów o malarstwie Hanny Bakuły, są one w książce. Z kolei Hanna ilustrowała piosenki Agnieszki i rysowała plakaty do jej sztuk, również programy teatralne z nimi związane. Dodatkiem są unikalne, nie publikowane nigdzie, prywatne zdjęcia artystek, z tamtych czasów i prezentów, które sobie dawały. Pierwsze wydanie tej książki ukazało się 2001 roku. Wydanie obecne, drugie, jest wzbogaconą wersją tej książki sprzed 23 lat.
Pierwszy tom „Wykładów paryskich” Adama Mickiewicza, według autorskiego projektu i z komentarzami Krzysztofa Rutkowskiego, to wprowadzenie do nowego, oryginalnego wydania czterech kursów wykładów z zakresu „Literatur słowiańskich”, wygłoszonych przez Mickiewicza w College de France w Paryżu w latach 1840–1844. Książka, napisana w większości przez Krzysztofa Rutkowskiego, zawiera wyjaśnienia celów i zasad edycji w kontekście opowieści o okolicznościach powstania wydania francuskiego oraz rozumienia istoty „akcji” Mickiewicza w tym szczególnie działań podejmowanych pomiędzy III a IV kursem w College de France; ponadto w tomie znalazł się oryginał i pierwszy polski przekład przedmowy Charlesa Bouviera, Emila Bourniera i Théodore’a Fouqueré’a do edycji francuskiej.
Wykłady paryskie znane są przede wszystkim z długo uznawanej za kanoniczną wersji Leona Płoszewskiego, powstałej w wyniku tłumaczenia i jednoczesnej redakcji stenogramów francuskich, prowadzonej według dziś anachronicznych już zasad porządkowania i racjonalizacji. Mickiewicz tymczasem nie tyle wykładał, ile tworzył na powierzonej mu katedrze poetycki i polityczny zarazem performans, którego zapis powinien uwzględniać i w możliwym stopniu przybliżać jego wyjątkowy charakter. Takie właśnie założenie przyświeca edycji, nad którą od kilku lat pracuje wybitny znawca życia i twórczości Mickiewicza, a zarazem znakomity pisarz i tłumacz z języka francuskiego – prof. Krzysztof Rutkowski.
Jako naukowiec i artysta zarazem Zadbał on o to, by książka oddawała niezwykłość akcji Mickiewicza, prezentując zarówno oryginalne stenogramy, jak i nowe tłumaczenia oraz komentarze, które pomagają zrozumieć wyjątkowy kontekst wykładów.
Nowa edycja wykładów paryskich Adama Mickiewicza wyrasta z głębokiego przekonania, że to, co ten wielki artysta robił mówiąc, ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla polskiej kultury. Pierwsza, wprowadzająca część rozwija i uzasadnia to przekonanie, wyrażane już w poprzednich pracach Krzysztofa Rutkowskiego, ostatnio w „Bogu Adama”. Czy po dwustu latach nadszedł w końcu czas, by pojąć i podjąć poezję czynną?
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?