W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Niezbędna książka dla wszystkich, którzy kochają oglądać filmy i o nich czytać, a także dla tych, którzy chcą lepiej zrozumieć świat kina. Kluczowe dzieła są umieszczone w kontekście gatunku filmowego oraz na tle najważniejszych wydarzeń społecznych i kulturalnych. Kalendaria akcentują najważniejsze inspiracje i wydarzenia. Czytelnik wkracza w świat produkcji filmowej pełen blasku, triumfów, dramatów i rozczarowań, a także poznaje realia życia gwiazd filmowych z całego świata. HISTORIA KINA napisana przez międzynarodowy zespół ekspertów filmowych pod kierownictwem Philipa Kempa, cenionego historyka filmu, wykładowcy i autora.
Socrealizm (realizm socjalistyczny) to doktryna artystyczna wypracowana w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w latach 30. XX wieku, a po 1945 roku narzucona innym krajom podporządkowanym sowieckiej dominacji. Jej zadaniem była polityczna indoktrynacja i propagowanie komunistycznych idei. W Polsce ogłoszona i wprowadzana od 1949 roku miała objąć wszystkie dziedziny działalności artystycznej: literaturę, muzykę, kino, teatr i sztuki plastyczne.Szczególne znaczenie miała w tym dziele architektura kształtująca przestrzeń codziennego życia. Władze Polski Ludowej, oczekiwały od architektów tworzenia na wielką skalę: projektowania w tym stylu i budowania całych dzielnic, osiedli mieszkaniowych czy też gmachów użyteczności publicznej. Miała to być architektura, jak głosiło propagandowe hasło: "socjalistyczna w treści, narodowa w formie", choć nikt nie był w stanie w pełni odpowiedzieć, jak ma się realizować owa "socjalistyczna treść", ani jaka ma być "narodowa forma". Okres panowania socrealizmu był krótki - niespełna sześć lat - jednak zostawił on trwały ślad w krajobrazie architektonicznym większości polskich miast.Prezentowana książka w klarownej, zwięzłej formie przybliża historię kształtowania się doktryny socrealizmu, jej wprowadzenia w Polsce, charakteryzuje podstawowe formy stosowane w tym czasie, a także rysuje szeroką panoramę architektury tamtych lat, skupiając się na wybranych budowlach - zarówno wielkomiejskich, jak i znamiennych dla mniejszych ośrodków - reprezentatywnych dla stylu socrealistycznego.
Wydawnictwo EMG ma przyjemność zapowiedzieć dziewiąty tom serii Architektura jest najważniejsza: Architektura utracona. Bywa, że budynki umierają młodo. Czasem tylko dlatego, że powstały w okresie PRL-u, inne budziły zbyt duże kontrowersje, a niektórym nie udało się zwyciężyć z czasem czy ludzką obojętnością. I to właśnie takie obiekty są bohaterami zamieszczonych w tej książce esejów Zbigniewa Beiersdorfa (Krakowski Park Miejski), Irmy Koziny (katowicki dworzec i hala targowa), Jana Łasia (drewniana zabudowa Podhala), Małgorzaty Omilanowskiej- Kiljańczyk (warszawski Supersam), Agnieszki Tomaszewicz i Joanny Majczyk (wrocławski Solpol) oraz Michała Wiśniewskiego (krakowskie stołówki AGH). Architektura utracona dziewiąty tom cyklu Architektura jest najważniejsza to sześć opowieści o budynkach, których już nie ma. Przetrwały tylko na archiwalnych zdjęciach i w ludzkiej pamięci. Oraz w publikacjach takich jak ta. Seria jest dedykowana pamięci zmarłego w 2012 roku prof. Tomasza Mańkowskiego, architekta i pedagoga. Publikacja pod Patronatem oraz dzięki wsparciu Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. ARCHITEKTURA UTRACONA Autorzy: Zbigniew Beiersdorf, Irma Kozina, Jan Łaś, Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk, Joanna Majczyk, Agnieszka Tomaszewicz, Michał WiśniewskiSeria: Architektura jest najważniejsza, tom IX
A friendly, hands-on training manual and reference for lighting technicians in motion picture and television production, this handbook is the most comprehensive guide to set lighting available. It provides a unique combination of practical detail with a big-picture understanding of lighting, technology, safety, and professionalism, essential to anyone doing motion picture lighting.
The fifth edition delves into every aspect of lighting and features vastly expanded sections on controlling LED lights, color science, lighting control systems, wireless systems, Ethernet-based control systems, battery power, and modern set protocol for productions small and large. With a generous number of original images, the book illustrates the use of soft light, the effect of lighting angles, and how the gaffer and DP build an effective lighting plan around the blocking of the actors. This encyclopedic volume of technical knowhow is tempered with years of practical experience and a much-needed sense of humor.
This is the ideal text for professional lighting technicians across film and television including lighting directors, gaffers, DOPs, and rigging crews, as well as film and television production students studying lighting, camera techniques, film production, and cinematography.
It includes a revamped companion website with supplementary resources, forms, checklists, and images.
To pierwszy album tak wnikliwie przybliżający najciekawsze dzieła sztuki z kolekcji Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Ponad 1000 kolorowych, świetnych jakościowo reprodukcji oraz 500 detali arcydzieł stworzonych na przestrzeni 5000 lat przez przedstawicieli kultur z całego globu pokazano chronologicznie, od zarania cywilizacji po współczesność. Dzieła te zabierają w podróż po malarstwie od starożytnego Egiptu i klasycznego antyku oraz drogocennych bizantyjskich i średniowiecznych ołtarzy po obrazy z Azji, subkontynentu indyjskiego, Afryki, obu Ameryk oraz dzieła największych mistrzów europejskich i północnoamerykańskich. Imponująca jest lista twórców, których prace znajdują się w zbiorach muzeum, wystarczy wymienić kilku: Duccio, El Greco, Rafael, Tycjan, Boticelli, Bronzino, Caravaggio, Turner, Velzquez, Goya, Rubens, Rembrandt, Bruegel, Vermeer, Monet, van Gogh, Gauguin, Czanne, Degas, Matisse, Picasso, Pollock czy Warhol.Prezentowane w albumie obiekty zostały ułożone w przybliżonym porządku chronologicznym, bez względu na pochodzenie geograficzne czy kulturowe, tworząc w ten sposób wizualną oś czasową historii malarstwa - od najwcześniejszych przykładów znajdowanych na naczyniach ceramicznych wykonanych ponad pięć tysięcy lat temu po płótna, na których farba ledwie zdążyła wyschnąć. Dzieła te - uwolnione od ograniczeń nałożonych przez fizyczny układ muzeum - nabierają nowych znaczeń, zaś chronologiczne zestawienie ich ze sobą odkrywa niespodziewane wizualne połączenia między obiektami, które powstawały w różnych obszarach cywilizacyjnych.Wyboru prac dokonała Kathryn Calley Galitz - badaczka, pisarka i kuratorka ważnych międzynarodowych wystaw w Metropolitan Museum of Art. To pozycja wręcz obowiązkowa dla koneserów sztuki.
Wojciech Cejrowski – osobowość telewizyjna, wagabunda, pisarz, komik, przedsiębiorca prowadzący interesy na trzech kontynentach. W Polsce ma gospodarstwo rolne, gdzie uprawia ziemię, w USA ma rancho, na którym hoduje bydło i… pompuje ropę naftową.
Jego autorski program telewizyjny „WC Kwadrans” miał oglądalność najwyższą spośród wszystkich programów nadawanych w tamtych czasach. Jego książki podróżnicze sprzedają się w milionach egzemplarzy. Jego występy komediowe odbywają się zawsze przy pełnej sali – wszystkie bilety wyprzedane. Jego seria filmów „Boso przez świat” cieszy się niesłabnącym powodzeniem i jest od dwudziestu lat emitowana przez kolejne stacje telewizyjne. W jego internetowym Sklepie Kolonialnym można kupić yerba mate, kosmetyki, kawę, prawdziwe kakao, koszule hawajskie, towary zamorskie. Wszystko to Cejrowski podpisuje własnym nazwiskiem, więc dba o jakość.
Czy początkiem jego sukcesu w biznesie było zbieranie butelek i wożenie ich do skupu na wózku wydzierżawionym od stryja? A może wiązanie sznurkiem choinek na targowisku ? Czy może początkiem były nauki, które pobierał u dziadka – przedwojennego milionera, który po wojnie został bez forsy?
Tego dowiedzą się Państwo z tej książki.
An illustrated edition of James Baldwin’s The Fire Next Time, with photographs by Steve Schapiro
First published in 1963, James Baldwin’s The Fire Next Time stabbed at the heart of America’s so-called “Negro problem.” As remarkable for its masterful prose as for its frank and personal account of the black experience in the United States, it is considered one of the most passionate and influential explorations of 1960s race relations, weaving thematic threads of love, faith, and family into a candid assault on the hypocrisy of the “land of the free.”
Now, James Baldwin’s rich, raw, and ever relevant prose is reprinted with more than 100 photographs from Steve Schapiro, who traveled the American South with Baldwin for Life magazine. The encounter thrust Schapiro into the thick of the movement, allowing for vital, often iconic, images both of civil rights leaders—including Dr. Martin Luther King Jr., Rosa Parks, Fred Shuttlesworth, and Jerome Smith—and such landmark events as the March on Washington and the Selma march.
Rounding out the edition are Schapiro’s stories from the field, an original introduction by civil rights legend and U.S. Congressman John Lewis, captions by journalist Marcia Davis, and an essay by Gloria Baldwin Karefa-Smart, who was with her brother James in Sierra Leone when he started to work on the story. The result is a remarkable visual and textual record of one of the most important and enduring struggles of the American experience.
First published as a TASCHEN Collector’s Edition, now available in a pocket-sized Centennial
Zeszyt 12 A-Z jest ostatnim, podsumowującym zeszytem, zawierającym alfabetyczny spis nazwisk wszystkich fotografów zawodowych jak i amatorów i ich zakładów fotograficznych z lat 1839-1944 działających na terenie obecnego województwa opolskiego oraz nowych, dotychczas pominiętych 51 fotografów. Indeks nazwisk liczy ponad 600 pozycji.
Pierwszy polski przekład książki "Der Bildakt" Horsta Bredekampa, profesora Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie, historyka sztuki specjalizującego się w teorii obrazu, ikonologii politycznej oraz obrazowaniu nauki. Autor definiuje oddziaływanie obrazu na ludzkie odczucia, myślenie i działania. Proponuje czytelnikowi refleksję nad tym, jak autoperspektywa odbiorcy przekształca się w interakcję między nim samym a wychodzącym mu naprzeciw, ukształtowanym światem. Proces ten, zdaniem autora, dokonuje się w trzech wymiarach: schematycznym, jako efekt naśladownictwa gestów, póz oraz formuł obrazu, substytucyjnym, jako wymiana pomiędzy obrazem a ciałem, oraz autonomicznym, jako wewnętrzna siła oddziaływania formy samej w sobie.
Image Acts
The first Polish translation of the "Image Acts", written by Horst Bredekamp, professor at the Humboldt University of Berlin, an art historian specialising in the theory of the image, political iconology and scientific imagery. The author defines the impact of the image on human feelings, thinking and actions. He offers the reader a reflection on how the recipient's self-perspective transforms itself into an interaction between the recipient himself and the world that meets him. This process, according to the author, occurs in three dimensions: schematic – as a result of imitation of gestures, poses and image formulas, substitutive – as an exchange between the image and the body, and autonomous – as the inner force of the influence of the form itself.
Pięć lat temu ukazał się pierwszy tom biograficznego albumu "JAN MARCIN SZANCER ambasador wyobraźni", który był odzwierciedleniem naszej fascynacji twórczością artysty. Był on wypełniony ilustracjami i wspomnieniami, stał się ważna publikacją i już wtedy wiadomo było, że to dopiero początek opowieści o życiu i twórczości Jana Marcina Szancera. A teraz przekazujemy Czytelnikom drugi tom albumu zatytułowany "JAN MARCIN SZANCER Ty będziesz ilustratorem!". Jest on kontynuacją podróży w nieograniczony świat wyobraźni artysty i jeszcze głębszego spojrzenia na życie jego i jego rodziny. Profesor Grzegorz Leszczyński (znawca literatury dziecięcej) opowiada o różnych talentach artysty, między innymi do ożywiania świata baśni. W albumie znalazło się też piękne i wzruszające wspomnienie żony - Zofii Szancer, które jest obrazem miłości jaka łączyła ją z Janem Marcinem, ich wspólnego życia i związanych z tym emocji. Małgorzata Musierowicz opowiada o inspiracjach plastycznych i niedoścignionym talencie artysty. Joanna Boczoń - miłośniczka i znawczyni twórczości J.M. Szancera zabierze czytelników na wycieczkę po Krakowie, do miejsc związanych z rodziną Szancerów i opowie nieznane historie z ich życia. Album zawiera także "dzieła" artysty mniej znane - pokazane w książkach, prasie, na kartkach pocztowych, są też scenografie, monumentalne dekoracje i kostiumy teatralne. Mamy nadzieję, że album ten pozwoli jeszcze lepiej poznać i zrozumieć osobowość wielkiego artysty, który wciąż inspiruje kolejne pokolenia. Będzie on doskonałym prezentem pod choinkę i nie tylko.
Young Poland: The Polish Arts and Crafts Movement, 1890–1918 is the first book in any language to explore the Young Poland (Młoda Polska) period in the context of the international Arts and Crafts movements.
The Young Poland movement emerged in the 1890s in response to the country’s non-existence for almost a century. It embraced an unprecedented flourishing of applied arts and the revival of crafts, drawing inspiration from nature, history, peasant traditions and craftsmanship to convey patriotic values.
The book argues that Young Poland shared fundamental parallels with the British Arts and Crafts Movement, and that it was specifically this Arts and Crafts ethos that fuelled the movement’s patriotic ideology and the nation’s quest to regain Polish independence.
The lavishly illustrated publication charts the rich history of the artists, designers and craftspeople whose schemes came to define Young Poland, including over 250 illustrations of ceramics, furniture, textiles, paper cuttings, wood carvings, tableware, stained glass, book arts, children’s toys and Christmas decorations, as well as domestic, church and civic interior decoration schemes.
The book is the culmination of an international research project co-financed by the Polish Ministry of Culture and National Heritage as part of the ‘Inspiring Culture' Programme. It is a collaboration between Lund Humphries, the William Morris Gallery, the National Museum in Kraków and the Polish Cultural Institute, London.
Back in 2007 the first issues of MONOCLE magazine hit newsstands and kiosks around the globe. At its core was a pledge to commission all original photography – capturing the world on film, on the ground and in the moment. In the years since, MONOCLE has continued in its pursuit of documenting through its unique lens – from embassies and personal residences to world leaders and cultural stars. Each issue has featured a dedicated image-led Expo section celebrating lesser-known locales, obscure events and curious characters through truly outstanding photography. Syrian cities, French legionnaires, Thai festival goers, brutalist architecture and private member’s clubs have all graced the pages of the magazine.
The Monocle Book of Photography draws on the best of these visual stories from an archive a decade and a half in the making. The book also features original reporting about each of the assignments, as well as first-hand accounts from the photographers and editors involved.
Ponadczasowe idee na nasze czasy!W tym klasycznym już eseju Linda Nochlin - okryta zasłużoną sławą historyczka sztuki i pionierka feministycznych badań w tej dziedzinie - zastanawia się, w jaki sposób, począwszy od końca XVIII stulecia, rozczłonkowane, okaleczone i sfetyszyzowane wizerunki ludzkiego ciała stały się uosobieniem nowoczesnej wizji świata. "O ciele" autorstwa oryginalnej myślicielki, będącej u szczytu swych możliwości, wciąż pozostaje skłaniającą do refleksji, poruszającą lekturą.Linda Nochlin (1931-2017) dorastała w Nowym Jorku, a jej miłość do tamtejszych muzeów okazała się zapowiedzią wspaniałej, trwającej sześć dekad kariery naukowej w dziedzinie feministycznej historii sztuki. Wykładała w Vassar College, na Uniwersytecie Miejskim w Nowym Jorku, na Uniwersytecie Yale oraz w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Nowojorskiego, gdzie otrzymała tytuł Lila Acheson Wallace Professor Emerita of Modern Art. Przełomowe amerykańskie wystawy: "Artystki: 1550-1950" (1976) i "Globalne feminizmy" (2007), których była współkuratorką, pomogły wprowadzić perspektywę feministyczną do głównego nurtu i nagłośniły twórczość wielu wcześniej niedocenianych artystek. Linda Nochlin była wpływową, płodną i przystępnie piszącą autorką. Do jej publikacji należą Women, Art and Power (1988), Ciało w kawałkach (2001), Courbet (2007) i Misre (2018), a także liczne artykuły i eseje, w tym słynny tekst Dlaczego nie było wielkich artystek? (1971), wydany ponownie przez wydawnictwo Thames & Hudson w 2021 roku, w pięćdziesiątą rocznicę premierowej publikacji. Polski przekład ukazał się po raz pierwszy w roku 2023.O serii "Miniatury o Sztuce":Zaskakujące, dociekliwe, prowokacyjne i wzbogacające - "Miniatury o Sztuce" to ponadczasowe teksty ludzi, którzy ukształtowali dyskurs na temat sztuki, kultury wizualnej i historii. Ta atrakcyjna, kolekcjonerska seria uosabia to, co najlepsze, w pisaniu o sztuce.
Publikacja jest owocem udanej współpracy wydawniczej z Książnicą Beskidzką i miastem Bielsko-Biała.Nie tylko dla dzieci. Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej 19472021 to publikacja o charakterze monograficznym prezentująca historię i dorobek tytułowej wytwórni. To rozbudowane przedstawienie kilku kluczowych, ściśle współistniejących wątków, przede wszystkim: rozwoju stylistyki bielskich filmów animowanych; rozwoju technik animacji i bazy produkcyjnej; zmienności podejmowanych w filmach tematów; zmienności recepcji odbiorców. W całościowym ujęciu i w kontekście zmiennych realiów społeczno-politycznych powyższe wątki składają się na możliwie pełne przedstawienie specyfiki bielskiej wytwórni w odniesieniu do animacji krajowej i zagranicznej.
Najbardziej przełomowe momenty historii okiem Chrisa Niedenthala, jednego z najsłynniejszych fotoreporterów na świecie. Wyjątkowa kolekcja kanonicznych zdjęć, które zmieniły nasze postrzeganie historii, polityki, kultury i sportu.Każda fotografia opowiada jakąś historię - tu towarzyszą im także osobiste anegdoty.Chris Niedenthal, znany ze zdolności do uchwycenia esencji chwili, zaprasza do zanurzenia się w głębi tych obrazów. Od rewolucji po intymne portrety, od scen wojennych po triumfy sportowe - każde zdjęcie przemawia do wyobraźni i emocji.Właściwy momentto nie tylko książka. To świadectwo czasu, które przetrwa pokolenia. To zaproszenie do refleksji nad tym, co widzimy, i zastanowienia się, jak obrazy kształtują naszą pamięć i tożsamość.
Muniek Staszczyk KING!Spowiedź legendy rockaZ Rakowa, robotniczej dzielnicy Częstochowy, na największe polskie sceny klubowe i festiwalowe. Muniek Staszczyk opowiada całe swoje życie niezawodnemu Rafałowi Księżykowi."W piosenkach T.Love zawsze była refleksja, autorski przekaz" - wyznaje Zygmunt Staszczyk, lider zespołu T.Love. Sam o sobie mówi: "podwórkowy chłopak". Kochany za szczerość i otwartość artysta podbił serca publiczności nie tylko poprzez buntowniczy styl, ale przede wszystkim przez jedyne w swoim rodzaju teksty. W autobiografii znajdziemy osobiste wyznania muzyka na temat jego wzlotów i upadków, a także czerpanych z życia inspiracji, które stały się pożywką dla twórczości artysty. Odbędziemy pozbawioną showbiznesowej otoczki podróż za kulisy, począwszy od transformacji Zygmunta (Zygi, Mongoła) w Muńka, początków kariery i kreowania wizerunku, poprzez burzliwe dzieje zespołu, aż po aktualną aktywność artystyczną i prywatną.King! to szczera, nietuzinkowa opowieść o buncie, przezwyciężaniu własnych słabości oraz poszukiwaniu wiary i samego siebie, którą powinien poznać każdy fan polskiego rocka."Jednym tchem przeczytałem. I zobaczyłem innego Muńka, nie tego fajnego kumpla z podwórka, którego znam ze sceny, ale wrażliwego, pokomplikowanego faceta, który potrafi być też niefajny. Polubiłem go za to jeszcze bardziej, bo zobaczyłem w nim po prostu człowieka. Ze wszystkimi jego wadami, niedoskonałościami i upadkami. Otworzył się w tych swoich opowieściach, rozebrał do golasa. Szacunek. Znakomita rockandrollowa podróż. Jazda. Jest tu materiał na przejmujący scenariusz". ARKADIUSZ JAKUBIK"Wywiady-rzeki Rafała Księżyka to najwyższa jakość sama w sobie. Stworzył on nowy, odrębny i najwyższej jakości rodzaj tej formy literackiej. Zaliczam się do bardzo wąskiego grona szczęśliwców, którzy mieli ten zaszczyt, że zechciał z nimi coś takiego przeprowadzić. Teraz do tego grona dołączył Zygmunt Staszczyk. Mój mentalny brat, menel (jak ja) i równocześnie człowiek ceniący wartość rodziny ponad wszystko (jak ja). Artysta potrafiący zainteresować słuchaczy od kilkudziesięciu lat bez chwili przerwy i przede wszystkim jedna z najwybitniejszych postaci naszej sceny. Ileż gwiazd w tym czasie pofrunęło do góry i równie szybko spadło, podczas gdy on trwa, inspiruje i zachwyca. Ten duet sprokurował dzieło - nie waham się użyć tego słowa - arcywybitne. Książka ma tylko jedną poważną wadę. Że się kończy. Mógłbym czytać bez końca". KAZIK STASZEWSKI
Marcin Pyda dużo widział, wiele słyszał, a bywało, że trafiał w samo centrum wydarzeń. Plany filmowe nie miały przed nim tajemnic, bo gdy ma się TAKICH rodziców, aż żal nie skorzystać z okazji. Tata operator, mama montażystka, a w domu skarby ukryte w kartonowych pudłach. Te dziesiątki zdjęć przywołały wspomnienia o wyjątkowych osobach, niecodziennych zdarzeniach i przeróżnych miejscach. Udało się je nieco okiełznać, co nie było łatwe. Teraz to kilkaset stron opowieści pełnych anegdot. Przed nami świat filmowy lat 50., 60 i 70. XX wieku. Aktorzy pierwszo- i drugoplanowi, ekipy z całą masą sprzętu, rzeczywiste i fantastyczne miejsca akcji, śmieszne sytuacje, niecodzienne zdarzenia. A na taśmach zachowane obrazy: Dziewczyny do wzięcia, Trędowata, Wiosna, panie sierżancie, Potop, O dwóch takich, co ukradli Księżyc i wiele, wiele innych. Autor opowiada, wspierając się relacjami zachowanymi w pamięci uczestników tych wydarzeń. Przeszłość przywołują Krystyna Sienkiewicz, Jacek Fedorowicz, Zbigniew Wodecki, Zenon Laskowik, Alosza Awdiejew i inni znani i lubiani. Oprócz osobistych wspomnień jeszcze jedna gratka nieznane dotychczas zdjęcia, po raz pierwszy opublikowane w tej książce. Na nich plejada artystów, m. in. Zbigniew Cybulski, Gustaw Holoubek, Janusz Gajos, Cezary Pazura, Teresa Tuszyńska, Elżbieta Starostecka, Kalina Jędrusik, Barbara Kwiatkowska, Aleksandra Śląska. Dla wciąż odczuwających niedosyt odnośniki prowadzące do przywoływanych filmów i rozmów z niektórymi osobami.Jedno jest pewne ta książka na pewno nas wkręci.
Kadry z widokiem na wojnę. Film polski w czasie II wojny światowej to wyjątkowa książka odsłaniająca przed czytelnikiem mało znaną polską kinematografię okresu II wojny światowej. Szczególny rys tej twórczości to efekt starań rzeszy polskich filmowców, którzy w skrajnie trudnych warunkach podjęli walkę nietypową bronią, jaką był obraz filmowy. Za jego pomocą można było zjednać sobie sprzymierzeńców, podsycić ducha walki oraz ukazać prawdę o wojennej rzeczywistości. Stanowił formę kontrpropagandy i zyskiwał szczególne znaczenie, gdyż świat zalewały propagandowe filmy niemieckie fałszujące obraz wojny. Polskie filmy, które powstały w tym trudnym czasie, dokumentują losy Polaków walczących o niepodległość na frontach niemal całego świata. Możemy w nich zobaczyć zarówno okupowany kraj (działalność konspiracyjną czy obrazy z Powstania Warszawskiego), jak i to, co działo się poza jego granicami (losy Polaków na szlaku Andersa, we Francji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, a także walkę polskich żołnierzy m. in. o Bolonię, Bredę, Kołobrzeg, Monte Cassino, Tobruk). Ta bogato ilustrowana książka udowadnia, że w dziejach polskiej kinematografii czas ten nie był czarną dziurą, a filmowa twórczość Polaków stanowiła ważne narzędzie w walce o niepodległość kraju.
Nawrotem, tam i z powrotem. Czasoprzestrzeń łódzkiej ulicy to nieoczywista biografia miejsca czerpie po trochu z przewodnika, reportażu i monografii historycznej, więc wymyka się klasyfikacjom. Pod pozorną przeciętnością współczesnej ulicy Nawrot kryje się olbrzymi ładunek pamięci. I właśnie na wędrówkę w przeszłość, połączoną z przedzieraniem się przez to co teraz, zabiera czytelnika autor. Podczas tej podróży zanurzymy się w Łódź, której już nie ma. Odkryjemy na nowo zapomniane miejsca i odwiedzimy nieistniejące budynki. Przeczytamy o wydarzeniach tragicznych, ale też zabawnych i absurdalnych. Spotkamy ludzi różnych profesji: kupców, rzemieślników, robotników, artystów, polityków, duchownych, sportowców i wojskowych. Poznamy prawdziwych bohaterów, szarych obywateli chcących po prostu przetrwać oraz groźnych renegatów. Zetkniemy się z postaciami kontrowersyjnymi, targanymi namiętnościami i wyrzuconymi poza nawias społeczeństwa. Krótko mówiąc, ujrzymy cały kalejdoskop życiorysów i zdarzeń, które są siłą historyczną Nawrotu. Zapraszamy na spacer ulicą Nawrot, z zachodu na wschód i z powrotem. Wejdziemy na podwórka, przyjrzymy się posesjom i odkryjemy ich przeszłość, poznamy ciekawostki dotyczące nie tylko samego Nawrotu, ale i Łodzi. To wyjątkowa książka tak szeroko opisująca tylko jedną łódzką ulicę lektura obowiązkowa dla miłośników historii, miejskich wędrówek i odkrywców miejsc nieoczywistych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?