W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Zeszyt do kolorowania z dziełami Olgi Boznańskiej. To propozycja skierowana do wszystkich miłośników kolorowanek oraz sztuki polskiej, którzy nie tylko podziwiają dzieła największych malarskich mistrzów, ale także sami chętnie sięgają po plastyczne przybory. Zeszyt zawiera ilustracje 14 reprodukcji obrazów malarki. Obok zdjęcia danego dzieła umieszczono szablon do samodzielnego pokolorowania. Dzięki temu każdy kolorujący będzie mógł w swojej wersji zbliżyć się do oryginału lub przeciwnie – nadać obrazkowi własne barwy, zmieniając jego dotychczasowy charakter.
Diego Vel,zquez, jeden z najwybitniejszych mistrzów baroku, na zawsze zmienił oblicze europejskiego malarstwa. Jego twórczość wyróżnia się niezwykłą subtelnością w oddawaniu światła, mistrzowskim operowaniem kolorem oraz wnikliwością psychologiczną, która sprawiała, że portretowani ludzie zdawali się niemal ożywać na płótnie.Był nadwornym malarzem króla Filipa IV i autorem niezrównanych portretów rodziny królewskiej, arystokracji, ale także błaznów, karłów czy zwykłych chłopów. Jego obrazy, takie jak monumentalne Las Meninas czy melancholijny Portret papieża Innocentego X, wykraczają poza klasyczne portrety, przekształcając się we wręcz filozoficzne medytacje. Jego dzieła zachwycają połączeniem precyzji z pewną swobodą, co zainspirowało pokolenia artystów - od impresjonistów po twórców współczesnych. Vel,zquez pozostał niedoścignionym mistrzem w uchwyceniu ulotności chwili i głębi ludzkiej duszy.Sławomir Cendrowski jest doktorem nauk humanistycznych, specjalistą w zakresie historii sztuki i kultury, wykładowcą uniwersyteckim, redaktorem monografii i katalogów wystaw muzealnych. Zajmuje się także sztuką regionalną. Autor opublikował wiele artykułów z malarstwa nowożytnego oraz mecenatu artystycznego. Jest też autorem albumów popularnonaukowych z dziedziny malarstwa.
Życie i twórczość Gustava Klimta to fascynująca opowieść o artyście, który wyłamał się z konwencjonalnych ram wiedeńskiej sztuki przełomu wieków. Pochodzący z ubogiej rodziny, początkowo zmagający się z trudami finansowymi, stworzył własny, niepowtarzalny świat wizualny, który na zawsze zmienił oblicze europejskiej sztuki.
Klimt to mistrz złotej secesji, artysta, który potrafił przekształcić malarstwo w magiczny spektakl zmysłowości i symbolizmu. W jego dziełach realizm splata się z marzeniem, a ogniste kolory i geometryczne ornamenty tworzą hipnotyzujący krajobraz ludzkiej wyobraźni. Choć początkowo był odrzucany przez konserwatywnych krytyków, szybko stał się ikoną artystycznej rewolty, twórcą, który nie prosił o uznanie, lecz je po prostu zdobywał.
Album to wielowarstwowa podróż przez życie i dzieło tego niezwykłego artysty. Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki twórczości Klimta, odsłaniając przed nim zarówno znane, jak i zupełnie zapomniane oblicza artysty. Książka dokumentuje spuściznę twórcy, który odważył się zburzyć dotychczasowe kanony piękna i stworzyć własną, elektryzującą wizję sztuki.
Alfons Mucha (1860–1939) to ikona europejskiej sztuki przełomu wieków, artysta, który ukształtował wizualny język secesji. Jego twórczość to niezwykła podróż przez świat wyobraźni, gdzie realizm miesza się z marzeniem, a każda linia opowiada fascynującą historię. Prace tego wybitnego czeskiego twórcy charakteryzuje hipnotyczny kunszt – zmysłowe, falujące kontury, ornamentalne wzory oraz niezwykle subtelna, nieomal muzyczna kolorystyka.
Bohaterki płócien Muchy to więcej niż tylko kobiece sylwetki – to wręcz mityczne istoty: pół boginie, pół senne duchy, które zdają się być wyrwane z najpiękniejszych symbolistycznych legend. Artysta zrewolucjonizował świat reklamy, tworząc plakaty, które nie tylko promowały produkty, ale same stawały się dziełami sztuki, wprowadzając zupełnie nową estetykę do komunikacji wizualnej.
Album prezentuje całe spektrum artystycznych dokonań – od elektryzujących plakatów i delikatnych ilustracji po monumentalne malowidła i projekty dekoracyjne. Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki życia i twórczości Muchy, odkrywając nieznane dotąd konteksty jego dzieł, ujawniając artystyczne inspiracje, osobiste obsesje i sekrety warsztatu twórczego. Książka nie tylko dokumentuje, ale wręcz ożywia spuściznę artysty, który na zawsze zmienił oblicze europejskiej sztuki.
Jan Matejko, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy, wciąż jest niezapomniany w zbiorowej świadomości. Jego monumentalne dzieła, pełne symboliki i dramatyzmu, na trwałe wpisały się w polską historię sztuki, a ich siła oddziaływania nie osłabła mimo upływu lat. Zarówno za życia, jak i dziś Matejko wzbudzał emocje – od podziwu po krytykę. Jego twórczość, łącząca artystyczną wizję z patriotycznym przesłaniem, nadal prowokuje do dyskusji i nowych interpretacji.
Matejko odnosił liczne sukcesy, zdobywając międzynarodowe uznanie i prestiżowe nagrody, jednak jego droga nie była pozbawiona wyzwań. Był artystą wybitnym, ale także człowiekiem zmagającym się z własnymi emocjami, oczekiwaniami społecznymi i presją otoczenia. Jego barwna i sugestywna wizja polskich dziejów nie tylko ukształtowała sposób postrzegania historii w sztuce, ale stała się również częścią narodowego imaginarium, które do dziś pozostaje aktualne.
W albumie historyczka sztuki Luba Ristujczina przedstawia niezwykle bogaty i złożony obraz malarza. Oprócz analizy najbardziej znanych dzieł, zwraca uwagę na mniej znane aspekty jego twórczości, a także na życie prywatne – Matejkę jako męża, ojca i człowieka zaangażowanego społecznie. Album, wzbogacony licznymi reprodukcjami, odkrywa przed czytelnikami nową perspektywę na dorobek i osobowość jednego z najważniejszych polskich artystów.
Stanisław Wyspiański, nazywany czwartym wieszczem, to postać, która niezmiennie fascynuje kolejne pokolenia. Choć jego życie było krótkie – zmarł w wieku 38 lat – pozostawił po sobie niezwykle bogaty dorobek artystyczny. Jego prace, pełne oryginalnych pomysłów i nowatorskich rozwiązań, do dziś inspirują, zaskakują i zmuszają do refleksji nad ich przesłaniem. Był twórcą wszechstronnym, łączącym różne dziedziny sztuki: malarstwo, rysunek, projektowanie witraży i wnętrz, architekturę, a także grafikę użytkową, jak typografia czy plakaty. Nie ograniczał się jednak do sztuk plastycznych – równie istotne miejsce w jego twórczości zajmowały dramaty, poezja oraz przekłady literackie.
Wyspiański wyprzedzał swoją epokę zarówno w treści, jak i formie. Jego wizjonerskie podejście do sztuki uwidaczniało się w dążeniu do jej integracji – idei szczególnie propagowanej przez twórców czasów secesji. Łączył w swoich dziełach różnorodne środki wyrazu, tworząc artystyczne wizje, które można określić mianem całościowych i wielowymiarowych. Jego twórczość, pełna innowacji, symboliki i subtelnych odniesień, stała się nie tylko świadectwem epoki Młodej Polski, ale i inspiracją dla przyszłych pokoleń.
Album, napisany i opracowany graficznie przez historyczkę sztuki Lubę Ristujczinę, to wciągająca opowieść o życiu i pracy jednego z najwybitniejszych artystów polskiego modernizmu. Publikacja odkrywa tajemnice jego twórczości, przybliża źródła inspiracji i detale warsztatu, a liczne reprodukcje, w tym także mniej znane dzieła, pozwalają spojrzeć na jego twórczość z nowej perspektywy.
Tom Między Śląskiem a Italią zawiera studia z historii sztuki nowożytnej polskich i włoskich autorów dedykowane Arkadiuszowi Wojtyle (1978?2021), wrocławskiemu historykowi sztuki i badaczowi, który swoje naukowe zainteresowania poświęcił barokowi, a szczególnie sztuce sakralnej tej epoki. Zakochał się od pierwszego wejrzenia w sztuce włoskiej, tropiąc jej ślady i związki między Śląskiem a Italią.
Zamek w Malborku jest miejscem, które od wieków przykuwa uwagę Europy. Niegdyś z racji swego militarnego, gospodarczego i politycznego znaczenia, zaś od niespełna dwóch wieków przede wszystkim jako wyjątkowej klasy zabytek. Wszyscy, którzy przemierzali i przemierzają zamkowe komnaty i brukowane dziedzińce, wpisują się w jego dzieje. Zdecydowana większość pozostaje anonimowa. Imiona niektórych znamy – przekazali je potomności kronikarze lub oni sami zapisali je w istniejących do dziś księgach gości. Najczęściej przyjeżdżano tu oficjalnie, na zaproszenie aktualnych gospodarzy obiektu. Były też wizyty wymuszane wynikające z prowadzonych wojen. Na przestrzeni przeszło siedmiu wieków z zamkiem zapoznało się kilku cesarzy i prezydentów, kilkunastu królów, książąt i premierów, dziesiątki marszałków, generałów i ministrów. Niektórzy bywali tu kilkukrotnie, a nawet regularnie przez wiele lat. Artyści podziwiali go i uwieczniali na obrazach, rysunkach i fotografiach, a poeci i pisarze na kartach swoich utworów. Reżyserzy umieszczali tu akcje swoich filmów. Wojskowi oceniali pod kątem potrzeb militarnych. Wielokrotnie był oblegany, lecz tylko raz wzięto go szturmem. Zawierano w nim związki małżeńskie, urządzano uczty, bale, koncerty i spektakle, ale także umierano w jego lochach. Szukano skarbów, modlono się, knuto spiski, wszczynano wojny. Publikacja niniejsza jest pierwszą próbą otwarcia Wielkiej Księgi Gości zamku malborskiego – księgi, którą tworzymy wspólnie, zwiedzając jeden z największych zamków na świecie.
Niniejsza publikacja stanowi znacznie rozszerzoną wersję książki, która ukazała się w roku 2021 i cieszyła się dużym powodzeniem. Przedstawia ona sytuację, w jakiej znalazły się polska kinematografia i scena teatralna w okresie II wojny światowej, zarówno na ziemiach okupowanych, jak i na uchodźstwie. Ukazuje strategie polityki okupacyjnej Rzeszy Niemieckiej i Związku Sowieckiego wobec polskich artystów filmowych i scenicznych. Wskutek terroru, będącego immanentnym składnikiem obu systemów totalitarnych, zostało zamordowanych, zaginęło lub zmarło w niewyjaśnionych okolicznościach co najmniej siedmiuset przedstawicieli tego środowiska zawodowego. Autor charakteryzuje niejednoznaczne postawy i skomplikowane wybory, przed którymi stanęli artyści filmowi i sceniczni, oraz kreśli tragiczne losy, jakie stały się udziałem znacznej części z nich. Na podstawie gruntownych badań wylicza zniszczenia infrastruktury kinematograficznej i teatralnej. Cenny dodatek stanowi imienna lista ofiar. To pierwszy tak dokładny w naszej historiografii wykaz strat osobowych i materialnych, jakie poniósł świat kina i teatru w latach 1939-1945. W 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej skłania nas to do ponownej refleksji nad uszczerbkiem, jakiego doznała w czasie II wojny światowej cała polska kultura.
Porywającą wizualna narracja budowy Muzeum SztukiNowoczesnej w Warszawie, budynku zaprojektowanego przezThomasa Phifera. Autorka towarzyszyła procesowi budowyprzez cały okres jego trwania. Album wypełniony jejartystycznymi fotografiami jest kontemplacją nad formą istrukturą rodzącej się architektury. Ukazuje istotę procesutwórczego i wspólną nadzieję na powstanie długooczekiwanego budynku.Pozycja obowiązkowa dla każdego, kto pasjonuje sięarchitekturą i historią. Zdjęciom towarzyszy krótka, osobistawypowiedź autorki i esej o miastotwórczej roli nowegogmachu Muzeum autorstwa Tomasza Fudali.
Był rok 1978, a ja znalazłem się na życiowym zakręcie.Wszystkie moje życiowe zakręty zwykle powodował "ktoś". Tym razem tym "kimś" był Jan Byrczek. To dzięki niemu wsiadłem wtedy w samolot do Nowego Jorku, ściskając w ręku paszport i półroczną wizę. Facet zmienił mi życie i dlatego ta moja nowojorska opowieść musi zacząć się chwilę wcześniej, w Warszawie w połowie lat 70.Kiedy się wówczas poznaliśmy, Byrczek był redaktorem naczelnym pisma "Jazz Forum".O swoich trudnych początkach w Nowym Jorku i o rozwijaniu skrzydeł, o ludziach, których tam spotykał, i o obrazach, które tam tworzył - pisze Rafał Olbiński dowcipnie, z rozbrajającym humorem, z dystansem do siebie. Jest jazz, jest polska szkoła plakatu, jest Kosiński, Głowacki i cała tratwa artystów, polonijnych rozbitków czasów stanu wojennego, są wreszcie zaskakujące zbiegi okoliczności.
Plakat studencki w PRL to radość, świeżość i bunt.W tamtych czasach był on przede wszystkim narzędziem promocji wydarzeń organizowanych przez studentów dla studentów. Dzisiaj jest dokumentacją estetyki kreowanej przez ówczesnych artystów i odważnie wyrażanego głosu młodego pokolenia. Album zawiera plakaty z lat 60., 70. i 80. XX wieku zaprojektowane w większości przez twórców związanych z Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych w Poznaniu, Waldemara Marszałka, Wojciecha Wołyńskiego, Andrzeja Pągowskiego, Eugeniusza Skorwidera, przedstawia ich sylwetki i opisuje kulturę studencką PRL.
Wyjątkowa odsłona najlepszych filmów komediowych w historii kina
Śmiech w ciemności. Złota lata komedii filmowych to najciekawsze zjawiska, postaci i twórcy, którzy wpłynęli na losy gatunku – od Charlie Chaplina, przez Music hall, w którym Keaton, niczym iluzjonista, sam wykonuje wszystkie role, aż po polską odsłonę kina. W prezentowanej tu galerii ludzi śmiechu jest miejsce zarówno dla wielkich artystów, osób zasłużonych i tych najpopularniejszych. To samo dotyczy filmów. Autor nie teoretyzuje, nie powtarza tego, co już oczywiste i znane, nie powtarza utartych opinii. W wyjątkowy sposób przypomina tych, którzy najbardziej przyczynili się do rozwoju gatunku.
Tym, co czyni książkę dr Ireneusza Siwińskiego szczególnie atrakcyjną, jest inwencja językowa. Autor zawsze znajduje jakiś nowy punkt widzenia, odmienne ujęcie, coś odkrywa, czymś zaskakuje. Mimo że dla mnie, historyka filmu, są to sprawy znane, czytając książkę dr Siwińskiego cały czas odnosiłam wrażenie kontaktu z czymś nowym.
Alicja Helman
Sztuka barwy to najważniejszy podręcznik na temat teorii barwy XX wieku. Johannes Itten to legendarny mistrz szkoły Bauhausu, wielki indywidualista, artysta, mistyk barwy, nauczyciel i teoretyk sztuki. Fascynował się kultem ognia, praktykował medytację i był wegetarianinem. Światową sławę przyniósł mu autorski program nauczania (tzw. kurs wprowadzający) opracowany i wdrożony w Bauhasie w latach 1919-1923, który stał się podstawą wielu nowoczesnych metod nauczania w szkołach artystycznych. Celem jego programu był rozwój osobowości twórcy. Itten zachęcał studentów, by nie kopiowali dzieł sztuki, jak to było w zwyczaju tradycyjnych uczelni artystycznych, lecz kierowali się subiektywnymi odczuciami i kreatywnością. Jego kurs składał się z trzech części: studia natury i materiałów wraz z teorią formy i barwy, analiza dawnych mistrzów i rysunek z natury.
The first book to chart a visual history of women’s sportswear, and the key role that Nike has played in it over the last 50 years
This is a book about Nike sportswear and what it means to women. The garments women wear, and why they wear them. It’s about athletes, from the elite to the aspiring amateur, running marathons or running errands. It’s about the spaces we perform in, and the way we use clothing to do it: from the track and the fitness studio, to an online world and the street outside.
Look Good, Feel Good, Play Good visualizes the relationship between women and the garments they wear through five design archetypes from sporting history: warm-ups, jerseys, leggings, sport bras, and shorts. Steeped in narrative, history, and Nike’s abundant archive, the book’s rich imagery spans reproductions of Nike’s trade catalogues that date back to the early 1980s, period and contemporary photography, sketches, advertisements, fabric swatches, seasonal color palettes, original design proposals and patents, logos, product and campaign shots, and everything in between.
Each chapter features interviews with Nike athletes, trainers, and other collaborators, along with insightful texts from cultural commentators. Across more than 350 pages and 575 images, this unprecedented volume not only maps the development of women’s sports apparel but proves its potential, in whatever context, to make athletes who identify as women feel at their most powerful.
Featuring contributions from: Dina Asher-Smith, Scout Bassett, Joan Benoit Samuelson, Sue Bird, Deyna Castellanos, Chandra Cheeseborough, Anna Cockrell, Shelly-Ann Fraser-Pryce, Kirsty Godso, Xochilt Hoover, Rayssa Leal, Tatyana Mcfadden, Naomi Osaka, Megan Rapinoe, Sha’Carri Richardson, Caster Semenya, and Dawn Staley.
Featuring essays by: Dal Chodha, the Editor-in-Chief of Archivist Addendum; Michelle Millar Fisher, the Wornick Curator of Contemporary Decorative Arts at the Museum of Fine Arts, Boston; Heather Radke, an essayist, journalist, and contributing editor, and reporter at Radiolab; Samantha N. Sheppard, an Associate Professor of Cinema and Media Studies at Cornell University; and Natalie E. Wright, a historian of design and disability.
A never-before-seen look at the striking thematic parallels between KAWS and Andy Warhol, two of the most iconic artists of our time
As celebrated artists that draw from popular culture, KAWS and Andy Warhol are known for creating art that is approachable beyond the confines of the traditional art world. While at first glance, both artists’ works often appear celebratory and joyful, they share a number of dark common threads beneath the surface: tragedy as spectacle and meditations on death and dying. When these two bold bodies of work are juxtaposed, that connection is made explicit and powerful.
This book highlights the artistic intersection of KAWS and Warhol, featuring their takes on death and disaster, advertising, nostalgia, abstraction, skulls, and self-portraiture. Accompanying a major exhibition at The Andy Warhol Museum that will travel internationally, it presents some of the most standout and analogous works from two of the most popular artists of all time.
Nauka rysowania jeszcze nigdy nie była tak prosta!75 propozycji rysunków kwiatów oraz kompozycji roślinnych od zarysu po gotową kolorową pracę, i to w zaledwie 10 krokachKsiążka dla wszystkich, którzy chcieliby uchwycić na papierze piękno natury, ale nie wiedzą, od czego zacząć. Zaznajamia z zasadami rysunku i pozwala opanować podstawy, by tworzyć ilustracje z najprostszych kształtów. W serii:Rysowanie w 10 krokach. Zwierzęta
Tom Między Śląskiem a Italią zawiera studia z historii sztuki nowożytnej polskich i włoskich autorów dedykowane Arkadiuszowi Wojtyle (1978–2021), wrocławskiemu historykowi sztuki i badaczowi, który swoje naukowe zainteresowania poświęcił barokowi, a szczególnie sztuce sakralnej tej epoki. Zakochał się od pierwszego wejrzenia w sztuce włoskiej, tropiąc jej ślady i związki między Śląskiem a Italią.
Zebrane w tomie teksty przyjaciół, współpracowników i badaczy podążających tą samą co Arkadiusz Wojtyła drogą dotyczą sztuki doby baroku w Europie w różnych jej przejawach. Są wśród nich artykuły omawiające malarskie wizualizacje miłości w dziełach artystów od Correggia do Luki Cambiaso, teksty poświęcone problematyce funeralnej — pogrzebowej ikonografii, emblematom i sarkofagom oraz prace opisujące piękno barokowych dzieł w dawnym kompleksie jezuickim we Wrocławiu (obecnie Uniwersytecie Wrocławskim), z ich najdoskonalszą egzemplifikacją — Aulą Leopoldyńską, a także prezentujące wyniki badań nad wystrojem kościołów w Legnickim Polu, Jaworze i Żaganiu oraz wnikające w tajniki mecenatu, bez którego trudno byłoby zaistnieć ówczesnym artystom. Swoistą puentą tych artykułów mogą być rozważania na temat wpływów włoskiego baroku na współczesną sztukę sakralną.
Księga zawiera ponadto kompletną bibliografię prac Arkadiusza Wojtyły, pokazującą ogrom i zakres jego zainteresowań oraz ponad 150 ilustracji. Ujawniają one nieprzemijającą urodę barokowych wnętrz, fresków i aranżacji, dzięki czemu pozwalają lepiej zrozumieć fascynację tą sztuką badacza, który odszedł zbyt wcześnie, by dokończyć dzieło swojego życia — rozprawę poświęconą sklepieniom niebieskim w katolickich kościołach i kaplicach na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim od czwartego ćwierćwiecza XVII po XVIII wiek. Miała nosić biblijny tytuł Świątynia Boga w niebie się otwarła, który przyświecał badaniom Arkadiusza Wojtyły i wielu pracom zawartym w niniejszym tomie.
Książka "Socmodernizm. Architektura Europy Środkowej czasu zimnej wojny" to fascynująca i bogato ilustrowana podróż w głąb historii modernizmu socjalistycznego, który przez dekady pozostawał niedoceniany i marginalizowany w badaniach nad architekturą XX wieku. Publikacja stanowi nie tylko analizę zjawisk architektonicznych, ale także próbę rekonstrukcji pełniejszej opowieści o powojennych przemianach Europy Środkowej. Skojarzenie socmodernizmu z uprzemysłowioną i skolektywizowaną architekturą zbyt często przesłaniało wybitne osiągnięcia twórców, którzy rozwijali własne, unikalne języki estetyczne i prowadzili dialog z bogatym dziedzictwem poprzednich epok. Ta książka rzuca światło na architektów pewnych swojej wizji, działających w rzeczywistości pełnej ograniczeń w NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, PRL-u, Litwie, Łotwie, Estonii, i wykorzystujących na swoją korzyść możliwości wynikających z utopijnego ducha tamtych czasów. Autorzy - dr Łukasz Galusek i dr Michał Wiśniewski - zwracają uwagę, że historia powojennej Europy była przez lata narracją pełną przemilczeń i nieobecności - zarówno w obszarze politycznym, jak i kulturowym. O ile te luki w historii społeczno-politycznej powoli zapełniano w ciągu ostatnich 30 lat, architektura nadal pozostaje obszarem pełnym przeoczeń. Publikacja ta jest odpowiedzią na potrzebę nowego spojrzenia, przywracającego równowagę w narracji o modernistycznym dziedzictwie Europy Środkowej. Książka zmusza do refleksji nad współczesnym odbiorem i znaczeniem architektury powojennej. To także apel o bardziej zniuansowane spojrzenie na spuściznę epoki zimnej wojny - pełnej sprzeczności, ale też bogactwa artystycznych poszukiwań.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?