W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Podręcznik ten ma być drogowskazem dla młodego fotografa, przewodnikiem umożliwiającym zrozumienie początków współczesnej fotografii.
Od zarania dziejów ludzie poszukiwali sposobów na utrwalenie obrazu otaczającej ich rzeczywistości. Próbowali to osiągnąć przy użyciu węgla, farby, a potem aparatu fotograficznego. W Historii fotografii zaprezentowano najważniejsze nurty i techniki fotograficzne wykorzystywane przez fotografów od początku istnienia tej sztuki, aż do połowy XX w. Celem publikacji jest ukazanie, jak wiele elementów składa się na historię fotografii, w jaki sposób ją interpretować i, co najważniejsze, jak poszukiwać odpowiedzi na pytania, które rodzą się w trakcie jej poznawania. Podręcznik ten ma być drogowskazem dla młodego fotografa, przewodnikiem umożliwiającym zrozumienie początków współczesnej fotografii. Nie jest wyczerpującym obrazem fotografii polskiej czy światowej, ale nie taki jest cel tej publikacji. Nadzieją autorów jest wywołanie zainteresowania czytelników, uporządkowanie ich wiedzy podstawowej i wprowadzenie w świat wielowątkowej fascynującej historii jednego z najważniejszych dla kultury współczesnej wynalazku.
Mocne strony:
- fachowa wiedza przedstawiona w sposób przystępny i zrozumiały
- liczne fotografie ilustrują omawiane treści
- przejrzysty układ treści ułatwia zlokalizowanie poszukiwanych informacji
- pytanie kontrolne usprawniają przyswajanie wiedzy
Monografia Justyny Budzik wprowadza do historii sztuki (nie tylko polskiej) postać nietuzinkową, wyraźnie niedocenioną, skromnie pozostającą poza modnymi nurtami współczesności. Twórczość Elżbiety Wittlin Lipton jest przykładem oddziaływania inspiracji wielokulturowych, interdyscyplinarnych, wyjątkowo złożonych i jednocześnie gotowych do nieustannego dialogu. Dzięki temu dzieła artystki stają się uniwersalne, inspirujące i poruszają wyobraźnię. […] Analizy i interpretacje projektów są najlepszą częścią całej monografii. Celne, znakomicie napisane, osadzone w kontekście historii sztuki i dziejów wielu krajów, zdradzają znakomitą wiedzę i erudycję Autorki, a także jej szczególną wrażliwość wizualną i plastyczną. Badaczka świetnie radzi sobie z analizą dzieł plastycznych i potrafi wydobyć z nich niezwykle interesujące i cenne znaczenia. Książka Justyny Budzik W teatrze świata. Ojczyzny artystyczne Elżbiety Wittlin Lipton to praca wartościowa, która w sposób oryginalny, twórczy i kompetentny poszerza naukowy opis ważnego problemu badawczego.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Pasterskiego, Uniwersytet Rzeszowski
Justyna Budzik – doktor literaturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Prowadzi wykłady z polskiej literatury emigracyjnej i literatury wielokulturowej w Ameryce Północnej. Autorka monografii Zadomowieni i wyobcowani – o sytuacji pisarzy polskich w Kanadzie. Interesuje się polską literaturą i sztuką emigracyjną XX i XXI wieku. Szkice krytycznoliterackie publikowała m.in. w „Kontekstach Kultury”, „Tyglu Kultury”, „Stronach”, „Frazie”, „Akcencie” i „The Polish Review”.
Minialbum poświęcony twórczości Piotra Młodożeńca grafika, malarza, rysownika oraz projektanta, syna Jana Młodożeńca, również znanego i cenionego artysty. Absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w swojej twórczości inspiruje się m.in. pop-artem oraz sztuką podziemną, charakterystyczną dla lat 80. w okresie PRL-u, czego wyrazem były projektowane przez Młodożeńca słynne plakaty dla Solidarności. Jest autorem znanego na całym świecie znaku Coexist (2000), będącego symbolem tolerancji i poszanowania odmienności na tle religijnym, który jako leitmotiv posłużył nawet zespołowi U2 na jednej z tras koncertowych.
Homework. Plakaty to już dwudziesta siódma publikacja w popularnej serii poświęconej najważniejszym polskim autorom plakatów. Tym razem prezentujemy czytelnikom twórczość Jerzego Skakuna i Joanny Górskiej, absolwentów malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, tworzących grupę Homework. Ich prace były wielokrotnie nagradzane, m.in. złotym i srebrnym medalem na Biennale Plakatu w Meksyku czy srebrnym medalem na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Chicago. Artyści nie tylko projektują plakaty, lecz także opracowują grafiki i identyfikację wizualną dla polskich i zagranicznych instytucji kulturalnych. Minialbum opatrzony wstępem Zdzisława Schuberta zawiera wybór 60 najważniejszych plakatów grupy Homework.
Alfred Wierusz-Kowalski (1849–1915) był czołowym przedstawicielem środowiska polskich artystów związanych z Monachium. Od czasu międzynarodowego debiutu na światowej wystawie w Wiedniu w 1873 roku do chwili obecnej cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem miłośników malarstwa. Jego żywiołem były realistyczne, ale i idylliczne sceny z życia wiejskiego, z jego kulturą – nie pracy, lecz czasu wolnego. Sceny weselnych orszaków czy przejazdów zaprzęgów, nastrojowe powroty do domu lub dramatyczne napady wilków to najbardziej znane motywy jego obrazów. Mistrzostwo artysty kryje się w umiejętności oddania lirycznego klimatu schyłku dnia, przełamania pór roku, zatrzymania chwili radości lub zadumy, umiejętności oddania istoty przedstawianego świata małych polskich miasteczek i szlacheckich zaścianków oraz chwil z życia ich mieszkańców. Dzieła tego artysty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem i sprzedawane są w najlepszych galeriach sztuki w Europie. Album prezentuje wiele nieznanych do tej pory obrazów malarza, w tym wczesne prace oraz te z dojrzałego, najlepszego okresu twórczości. Zdjęciom towarzyszy obszerny opis o życiu malarza, jego dokonaniach i międzynarodowym środowisku, w którym tworzył – Monachium, autorstwa historyka sztuki Elizy Ptaszyńskiej, od lat zajmującej się twórczością malarzy związanych ze środowiskiem monachijskim.
Karol Nienartowicz fotografuje góry od 2003 roku. Po analogowych początkach w 2005 roku zainteresował się fotografią cyfrową, dzięki której tak naprawdę odkrył fotografowanie gór. Od tego momentu łączy pasję do fotografowania z pasją do podróży trekkingowych po górach na całym świecie - w ciągu 7 lat odwiedził z aparatem ponad 35 krajów na 4 kontynentach. Z połączenia tych dwóch pasji powstała książka Górskie wyprawy fotograficzne, która ma formę luźnego poradnika. Nie zawiera wyłącznie suchej wiedzy, ale całe mnóstwo barwnych historii stanowiących punkt wyjścia do bardziej uniwersalnych opowieści o fotografii. Nie zabrakło porad technicznych i sprzętowych. Autor dzieli się wiedzą między innymi na temat stosowania filtrów, a także na te tematy, które uważa za istotne dla górskiej fotografii krajobrazowej. Nie jest to więc typowy podręcznik do nauki fotografii, choć rozdziały stricte podręcznikowe również się tu znajdują i stanowią ważny element całości. Na podstawie własnych przygód, doświadczeń, a nawet błędów fotograf opowiada o filozofii fotografowania w górach i nakreśla etos fotografa górskiego: kogoś, kto nie tylko fotografuje góry, ale też w nich nocuje i spędza wiele dni, a czasem tygodni. Kilkadziesiąt nowych stron i zdjęć! W tym: aktualizacja o nowe wyprawy i plenery, m.in. tereny pustynne, jaskinie lodowcowe; obróbka zdjęć na laptopie; aktualizacja sprzętu, m.in. drony, smartfony i fotografii cyfrowa; kompozycja wertoramy; postprodukcja panoram; niebieska godzina na pustyni. Karol Nienartowicz - Podróżuje i fotografuje w górach od 2003 roku. Odwiedził z aparatem ponad 45 krajów na 4 kontynentach. Fotografował miedzy innymi w Górach Skandynawskich i górach Islandii, Alpach, Karpatach, Górach Dynarskich w Albanii i Czarnogórze, górach Grecji, Bułgarii i Macedonii, a także w szkockich Grampianach i Górach Kaledońskich. Poza Europą odwiedził między innymi góry Izraela i Jordanii oraz Andy Patagońskie i Ziemię Ognistą w Chile i Argentynie. Największym sentymentem darzy jednak polskie góry, a szczególnie Karkonosze, w których się wychował i mieszkał przez 28 lat. Od 2013 roku jest licencjonowanym przewodnikiem sudeckim. Jeździ autostopem i organizuje fotograficzne wyprawy górskie i wysokogórskie. Prowadzi spotkania autorskie oraz liczne warsztaty fotograficzne. Ma w dorobku kilka wystaw, publikacje we wszystkich liczących się mediach opiniotwórczych w Polsce, periodykach górskich i podróżniczych, wygrane i wyróżnienia w konkursach krajowych i zagranicznych, pięć występów w telewizji, a nawet własne tagi na Pudelku (sprawdźcie!). facebook.com/KarolNienartowiczMountainPhotographer www.karolnienartowicz.com
Język angielski w fotografii to publikacja z zakresu języka obcego zawodowego stworzona przez doświadczoną autorkę i lektorkę przede wszystkim z myślą o techniku fotografii i multimediów. Dobór tematyki, a także przystępny sposób jej omówienia sprawiają, że książka może posłużyć wszystkim osobom zainteresowanym poszerzeniem językowych kompetencji w branży fotograficznej.
W poszczególnych rozdziałach wprowadzono słownictwo odpowiadające takim zagadnieniom jak: wyposażenie studia fotograficznego, rodzaje sprzętu fotograficznego, system zarządzania barwą, metody rejestracji, obróbki i publikacji obrazu, zasady kompozycji obrazu, fotografia analogowa i cyfrowa, usługi fotograficzne, czy grafika rastrowa i wektorowa.
Dobór tekstów i ćwiczeń uwzględnia różne poziomy językowego zaawansowania, a liczne glosariusze z tłumaczeniami słów i zwrotów, podobnie jak dodatek z zagadnieniami gramatycznymi, ułatwiają naukę. Tak jak w przypadku poprzednich książek do nauki języka angielskiego, wydawca zadbał o przejrzysty układ graficzny oraz liczne ilustracje tematyczne. Dodatek w postaci płyty CD z nagraniami zawartych w publikacji tekstów daje możliwość doskonalenia rozumienia ze słuchu oraz ćwiczenia wymowy nowych słów i zwrotów.
Klucze do miasta to książka o nowej odmianie społecznej aktywności i jej roli w kształtowaniu rozwoju polskich miast. Miasto pełni tu funkcję scenografii, bo głównymi aktorami są „wkurzona mieszkanka” i „sfrustrowany sąsiad”, którzy z widowni postanowili przenieść się na scenę, by zmienić zasady miejskiej gry. To, czy ich wspólna aktywność stanie się kluczem, czy tylko wytrychem do miasta, zależy zarówno od struktury możliwości politycznych, jak i wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za scenariusz miejskiego spektaklu. Autorka stara się wyjaśnić falę aktywności oddolnej mieszkańców polskich miast, sytuując ją w szerszym kontekście międzynarodowych ruchów prawa do miasta. Szkicuje mapę aktorów pola polityki miejskiej i relacji między nimi, aby lepiej zrozumieć przemiany narracji i stylu miejskiego zarządzania. Model teoretyczny opisuje przemiany polityki miejskiej jako strategicznego pola działania czterech głównych aktorów – władz lokalnych, inwestorów, projektantów i ruchów miejskich.
(…) Monografia Anny Domaradzkiej dostarcza bardzo interesujących obserwacji o tym jak rodzi się fenomen aktywizmu miejskiego. (…) Szczególnie ciekawe jest usytuowanie problematyki ruchów miejskich na styku
sfer publicznej, prywatnej i obywatelskiej oraz wykorzystanie teorii pól, która pozwala na pokazanie nowych aspektów społecznego wytwarzania ruchów miejskich w Polsce. Książka powinna wzbudzić zainteresowanie zarówno badaczy miasta, jak i tych, którzy miasto zmieniają. Tym bardziej, że Autorka pisze, unikając branżowego żargonu. Nie będzie nużąca dla osób spoza urban studies.
z recenzji prof. Tomasza Nawrockiego, Uniwersytet Śląski
Klucze do miasta. Ruch miejski jako nowy aktor w polu polityki miejskiej to monografia bazująca na bogatym materiale teoretycznym i empirycznym. Autorka, posługując się zdyscyplinowaną ramą interpretacyjną, prowadzi czytelnika przez złożoność procesów konstytuowania się ruchów miejskich. (…) Wykazała się przy tym szeroką wiedzą z zakresu teorii socjologicznych, problematyki miejskiej i polityk miejskich (krajowych i międzynarodowych), o czym świadczy bogata literatura, dokumenty i akty prawne przywołane w tekście. (…) Bardzo wartościowa książka – zarówno w warstwie teoretycznej, jak i empirycznej.
z recenzji prof. Marcjanny Nóżki, Uniwersytet Jagielloński
W Filozofii sztuki (1865) Hippolyte Taine bada w sposób całościowy historię sztuki europejskiej na przestrzeni wieków. Filozofia sztuki nie jest jednak pracą wpisującą się w obszar krytyki sztuki, ale szeroko pojętej estetyki, a więc służyć ma rozpoznaniu, zrozumieniu i odkryciu zasad wartościowania Piękna. Zastosowana w tym celu metoda krytyczna i historyczna zakłada, że doskonałe, czyli mimetyczne dzieło sztuki nie jest wynikiem zbiegu przypadkowych okoliczności, czy nagłym przebłyskiem geniuszu, ale efektem ściśle określonych warunków. Analiza tych warunków, która prowadzić ma do zrozumienia dzieł sztuki i dostarczyć narzędzi ich hierarchizacji, jest głównym tematem tej pracy.
Najpopularniejszy podręcznik do nauki gry na gitarze. Na początku uczeń poznaje instrument: jego części składowe, sposoby trzymania gitary, oznaczenia palców i strun. We wstępie Powroźniak przedstawia również ogólne uwagi na temat wydobywania dźwięków i sposobów ćwiczenia. W dalszej części podręcznika uczeń poznaje tonacje, artykulację, sposoby gry wielodźwięków oraz w pozycjach i in. Ważnym elementem szkoły są również rozdziały zatytułowane ''Powtarzamy wiadomości o muzyce'' przy lekturze których uczeń systematyzuje zdobytą wiedzę.
Według Polskiej Akademii Nauk niemal połowie z dwustu pięćdziesięciu pięciu średnich miast w Polsce grozi społeczno-ekonomiczna zapaść. Wyludnienie, upadający przemysł, bezrobocie, problemy mieszkaniowe, utrudniony dostęp do ochrony zdrowia, smog, układy polityczne, coraz starsi mieszkańcy. Marek Szymaniak, autor książki Urobieni. Reportaże o pracy, próbuje ustalić, co jest przyczyną tak fatalnej sytuacji, a o szczerą odpowiedź prosi tych, którym kryzys zagraża najbardziej. Podczas podróży po Polsce spotyka się z mieszkańcami i miejskimi aktywistami, rozmawia z samorządowcami, a oficjalne statystyki zestawia z rzeczywistością. Nie boi się stawiać trudnych pytań, nie ocenia, ale nie zadowala się też ogólnikowymi diagnozami oderwanymi od lokalnych problemów. Szukając odpowiedzi, uważnie wsłuchuje się w głosy tych, którzy wyjechali, jak również tych, którzy pomimo ciężkiej sytuacji postanowili zostać. Z reporterską wnikliwością opisuje zastaną rzeczywistość, tworząc realistyczny portret Polski mniejszych miast i ich mieszkańców.
Bestseller New York TimesaCiąg dalszy nagradzanej serii, która dokumentuje pionierskie czasy Dr. Dre i Def Jam Records. W tym tomie poznajemy najnowszych zawodników rapgry: Willa Smitha, Salt'n'Pepa, Biza Markiego i wielu innych!Lata 1984-85 to czasy, gdy Hollywood zaczyna interesować się hiphopem i chce zarobić na najnowszej modzie licznymi filmami, takimi jak Breakin', Breakin' 2: Electric Boogaloo, Beat Street i Krush Groove.Ed Piskor - 1982 -Piskor mieszka w Pittsburghu i ciągle robi komiksy dla waszej przyjemności lub rozgoryczenia. Cieszy go to, że poświęciliście czas na zakup, ściągnięcie lub spiracenie jego komiksów. Możecie się z nim skontaktować dla własnej przyjemności lub rozczarowania i być może nawet się odezwie. Handluje oryginalnymi planszami ze swoich komiksów.
Zwięzły przewodnik po dyscyplinie będącej trzonem współczesnej komunikacji wizualnej. Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter typografia nie posiada jednej definicji, z pewnością jednak ułatwia bądź utrudnia rozumienie i odbiór przekazu wizualnego. Autor, przybliżając najciekawsze projekty typograficzne powstałe na przestrzeni wieków, omawia praktyczne aspekty tej dziedziny.Książka jest zaktualizowanym wydaniem klasycznego brytyjskiego podręcznika. Stanowi lekturę obowiązkową dla osób stawiających pierwsze kroki w projektowaniu graficznym i typografii. Dla praktykujących projektantów będzie zaś inspirującym źródłem wiedzy.
Miasto (...) nie jest dziełem przypadku. Powstaje w odpowiedzi na ludzkie potrzeby w określonym miejscu i czasie i ma dwoisty charakter. Widziane z lotu ptaka jest właściwie uporządkowanym, całościowym i zintegrowanym systemem, stojącym nieraz w opozycji do naszej indywidualnej oceny i stanu faktycznego. Z jednej strony mamy do czynienia z miastami dobrze prosperującymi, tętniącymi życiem, z bogatą ofertą różnego rodzaju atrakcji kulturalnych, muzeów, teatrów, klubów nocnych i restauracji oraz przyciągającymi ze względu na możliwość łatwego znalezienia zatrudnienia. Za sprawą tych wszystkich czynników mieszkańcy oceniają wysoko poziom jakości swojego życia w tych miejscach. Z drugiej strony wiele miast boryka się z biedą, bezrobociem, narkomanią czy wysokimi wskaźnikami przestępczości. Do tego dochodzą korki, brudne powietrze czy zniszczona i podupadająca infrastruktura mieszkaniowa. Problemy tego typu uzależnione są od wielu czynników, w tym między innymi od kategorii miast, a więc od tego, czy mówimy o metropoliach, aglomeracjach, miastach przemysłowych, czy uzdrowiskach.
Fragment wstępu
Książka Kingi Nędzy-Sikoniowskiej jest dla polskiego czytelnika zainteresowanego tematyką miejską unikatową, interesującą i dobrze udokumentowaną pracą dotyczącą powstawania radzieckich miast zakładanych in cruda radice na obszarach Uralu i Syberii przy znaczącym udziale architektów pochodzących z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Autorka, odnosząc się do przykładu dwóch ważnych przemysłowych ośrodków – Magnitogorska i Nowokuźniecka – rekonstruuje proces powstawania nowych miast, wskazuje na złożone i wielowymiarowe relacje łączące industrializację i urbanizację, zleceniodawców i projektantów, władze i przyszłych mieszkańców. Za sprawą dwóch studiów przypadków uzyskujemy interesujący obraz wykuwania się nowoczesności i utopii, ścierania awangardowej wizji zbawienia zaklętego w cegle z realiami gospodarki niedoboru, urbanizacji uwikłanej w polityczne walki między zjednoczeniami przemysłu, lokalnymi władzami a moskiewską centralą. To nie tylko opowieść o urbanizacji: projektowaniu i wytyczaniu miast, ale także o kartografii – wyznaczaniu i tworzeniu Syberii jako konstruktu geograficznego, politycznego i społecznego. Z recenzji dra hab. Jacka Gądeckiego, prof. AGH Kinga Nędza-Sikoniowska – rocznik 1984, badaczka syberyjskich miast i kultury radzieckiej. W 2019 roku obroniła rozprawę doktorską na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kino dla olbrzymiej grupy odbiorców pozostaje jedynym źródłem wiedzy na temat przeszłości. Bardzo często jest to jednak przekaz pełen anachronizmów, nieprawidłowości, a niejednokrotnie także propagandowych klisz i kłamstw. Parafrazując słowa wybitnego polskiego historyka z XIX wieku Józefa Szujskiego: „Fałszywe filmy bywają matką złej polityki”.
Jakub Ostromęcki, historyk, stały współpracownik miesięcznika „Historia Do Rzeczy”, opisuje znane filmy i seriale historyczne, a także przygodowe nawiązujące do bardziej lub mniej odległych czasów. Pokazuje, jak się mają do prawdy historycznej, tropi jej celowe zniekształcenia i ewidentne błędy filmowców. Wśród zaprezentowanych tytułów nie brakuje wielkich widowisk i kasowych hitów, zarówno polskich, jak i zagranicznych. „Troja”, „300”, „Gladiator”, „Braveheart”, „Wikingowie”, „Szeregowiec Ryan”, „Lista Schindlera”, „Pianista”, „Miasto ‘44” czy „1920. Bitwa warszawska” ? to tylko niektóre z nich.
Anthony van Dyck to, obok Petera Paula Rubensa oraz Jacoba Jordaensa, jeden z najważniejszych przedstawicieli złotego wieku malarstwa flamandzkiego. Ten znakomity portrecista był jednym z najzdolniejszych i najlepszych uczniów Rubensa. Po opuszczeniu pracowni mistrza stworzył indywidualny styl, który wywarł ogromny wpływ na późniejsze malarstwo portretowe. Odpowiednio dobrana kolorystyka oraz tło sprawiały, że portrety nabierały bardziej majestatycznego i dystyngowanego charakteru, a przedstawione postacie dostojności i elegancji. Anthony van Dyck był mocno związany z angielskim dworem królewskim i jako nadworny malarz króla Karola I Stuarta otrzymał angielski tytuł szlachecki.
Francisco de Goya y Lucientes (1746-1828) to jeden z najważniejszych artystów hiszpańskich oraz jeden z najwybitniejszych twórców przełomu XVIII i XIX wieków. Był artystą niezwykle płodnym. Spod jego ręki wyszło przeszło dwa tysiące obrazów, grafik i rysunków. Najbardziej charakterystycznymi dziełami Goi są portrety, które powstały kiedy był nadwornym malarzem królewskim oraz seria tzw. czarnych obrazów, stworzonych po przebyciu ciężkiej choroby. Zakres poruszanych przez artystę tematów jest niezwykle szeroki. Obok wspomnianych wcześniej portretów, malował scenki rodzajowe, uprawiał malarstwo religijne, przedstawiał martwą naturę. Jednak to malarstwo historyczne, ukazujące tragizm, cierpienie, heroiczną walkę, nawiązującą do tragicznych wydarzeń w historii Hiszpanii, jest znakiem rozpoznawczym tego niezwykłego artysty.
Kiedy rano otwieram oczy, widzę film, książka zainspirowana pierwszą wystawą zorganizowaną przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2008), to podróż do kraju, którego już nie ma, a który wytworzył najważniejszy w naszej części Europy mit sztuki radykalnej. Pokazuje związki kina amatorskiego - rozkwitającego w Socjalistycznej Federacyjnej Republice Jugosławii dzięki publicznemu mecenatowi ze sztukami wizualnymi i wzajemne oddziaływanie filmowców i artystów innych dziedzin.Usytuowanie na styku sztuki modernistycznej i strategii postkonceptualnych oraz postminimalistycznych, na styku dwóch światów: zachodniego kapitalizmu i wschodniego komunizmu generowało oryginalne, niepowtarzalne fenomeny artystyczne, niemogące się pojawić nigdzie poza Jugosławią i tamtym czasem. Książka opowiada o zjawiskach i osobowościach artystycznych przełomu lat 60. i 70., jej bohaterami są m.in. Goran Trbuljak, Tomislav Gotovac, Sanja Iveković, Dalibor Martinis czy Marina Abramović.
Zbiór tekstów teoretyków i praktyków performansu na temat genealogii tej dziedziny twórczości, kwestii dokumentacji, czasowości czy cielesności. To także zbliżenia na mało znane a fascynujące historie performansu w Japonii, Brazylii, Portugalii, dawnej Wschodniej Europie, w Polsce i w Rosji - tytułowe punkty styku.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?