Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
`Wielkopolska w czasach nowożytnych była miejscem osiedlenia się zarówno dużych fal kolonistów, jak i indywidualnych migrantów z terenów Niemiec. Różne były przyczyny, dla których wybierano właśnie ten region. Zasadniczy wpływ miało z pewnością bezpośrednie sąsiedztwo geograficzne. Wskazać można jednak także wiele innych czynników `push` i `pull`, zarówno politycznych, jak i gospodarczych, społecznych, kulturowych, religijnych, modyfikujących strumień migracji.
Tematem książki są dwa dwudziestolecia - czas II Rzeczypospolitej [lata 1918-1939] i czas III Rzeczypospolitej [lata 1980-2009] - ich geopolityka, państwo, społeczeństwo - przedstawione w formie rozpisanego na głosy studium porównawczego. Książka jest pokłosiem konferencji naukowej poświęconej tym zagadnieniom, zorganizowanej w dniach 26 i 27 listopada 2009 roku, przez Zakład Najnowszej Historii Politycznej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.
Od kultury "ja" do kultury "siebie" jest dyskusją z popularnym trybem badania tożsamości opartym na liniowym, synkretycznym modelu narracji. W antropologicznie zorientowanej analizie tekstów mogą okazać się użyteczne odmienne konstrukcje: na przykład te decentryczne i nieciągłe, odwołujące się do diachronii i epizodyczności. Kluczem do „innej koncepcji tożsamości” może okazać się – przybliżany w kilku odsłonach - relacyjny, „skręcony”, „zaimkowy”, niejednorodny i wielogłosowy model tożsamości określany terminem siebie. Jego zapleczem są dyskusje na temat self, selbst, soi – form tożsamości określanych zaimkiem zwrotnym – oraz na polskim gruncie koncepcje dotyczące jaźni. Praca przypomina teoretyczne ujęcia (m.in. szkoła chicagowskiego interakcjonizmu w socjologii, filozofia siebie Stanisława Brzozowskiego, troska o siebie u Michela Foucaulta) i wypróbowuje „zorientowane na tożsamość w zwrocie” dyskursy socjologiczne, psychoanalityczne, filozoficzne, posthumanistyczne i neurokognitywne. Skuteczność „narzędzi relacyjnych” testowana jest w konfrontacji z tekstami – m.in. Virginii Woolf, Waltera Benjamina, Ralpha Waldo Emersona,Michela de Montaigne, Marie de Gournay, Sei Shonagon, Susan Sontag, Rolanda Barthesa, Marka Bieńczyka i Tadeusza Komendanta.
Nie ulega wątpliwości, że wraz z tomem „Przekaz digitalny” otrzymujemy nie tylko całość oryginalnie zaprojektowaną i umiejętnie zrealizowaną, ale także wizję nowocześnie uprawianego medioznawstwa budowaną na fundamencie semiotyki. (Prof. dr hab. Marek Hendrykowski)
Formuła tytułu książki Białe maski / szare twarze – metaforyczna plama Rorschacha – stała się impulsem do rozważań na temat psychofizycznych dyskomfortów i cierpień odczuwanych przez mieszkańców peryferyjnej, środkowo-wschodniej Europy; zachętą do pochylenia się nad dolegliwościami zapisywanymi niestrudzenie przez miejscowych pisarzy, artystów i intelektualistów. W pierwszej części tomu zostały zgromadzone artykuły przedstawiające problematykę ucieleśnionych podmiotowości postrzeganych w kontekście wojny i komunizmu. Autorzy i autorki analizują w niej „przetaczanie się” przez trzy pokolenia perypetii nie/pamięci o Zagładzie i dziedzictwie dwu totalitaryzmów. Druga część książki składa się z tekstów skupionych na doświadczeniu środkowo-wschodnich Europejczyków postrzeganym w perspektywie napięć przestrzennych. Badaczki i badacze opisują rozmaite odmiany wykorzenienia i migracji oraz (utracone najczęściej) poczucie zadomowienia; proponują badanie ucieleśnionych podmiotowości kształtujących się w post/zależnościowym kontekście de/formującym relacje etniczne, klasowe oraz płciowe.
Demokracja to jedno z tych słów, które znacząc tak wiele, przestaje znaczyć cokolwiek. Współczesnie jest ono jednym z obligatoryjnych frazesów, który najbardziej nawet niedemokratycznym decyzjom ma zapewnić moralną i polityczną legitymizacją. Bywa więc używane do uzasadniania imperialnych podbojów,
lekceważenia mniejszości, przemocy. Rzadko który jednoznacznie niedemokratyczny polityk otwarcie odrzuca pojęcie demokracji czy równości. Z drugiej strony, niedookreślenie tego pojęcia sprawia często, że obciąża demokrację winą za grzechy, których nie popełniła.
Publikacja jest niezwykle interesującą pozycją badawczą, znacząco poszerzającą zakres poszukiwań badawczych pedagogiki społecznej, inspirującą także tych badaczy, których uwaga koncentruje się na dążeniu do lepszego rozumienia procesów składających się na formację podmiotum, jako zakorzenienie kulturowe oraz społeczne uczestnictwo.
Fragment z recenzji wydawniczej dr. hab. Jacka Piekarskiego, prof. UŁ
Pogłębiająca się wielokulturowość Europy jest już faktem, a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej jedynie formalnością, przypieczętowującą stan dokonany. Wielokulturowości nie można jednak po prostu ogłosić – o wielokulturowość należy dbać i zabiegać; potrzeba wielu lat pracy i pokonywania stereotypów, lęków i uprzedzeń, by w rezultacie móc się szczycić społecznością wielokulturową, a zarazem jednolitą, gdzie podziały, choć wyraźne, płynnie przechodzą jedne w drugie. Książką szczególnie w tym temacie przydatną, są Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły Barbary Dobrowolskiej, ujmująca zagadnienie od strony edukacji, jako zarodka, z którego może i powinna wykluć się przyszła wielokulturowość.
Publikacja składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. Część teoretyczna prezentuje przegląd stanowisk wobec wielokulturowości i międzykulturowości oraz wobec kultury szkoły. Część druga – empiryczna – diagnozuje postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej, próbuje nakreślić definicję pojęcia „kultury szkoły, a całość uzupełniona jest analizą jakościową. Nie dziwią zatem niezwykle pochlebne i entuzjastyczne opinie Recenzentów: prof. zw. dra hab. Tadeusza Pilcha oraz prof. UŚ dr hab. Aliny Szczurek-Boruty.
W niniejszym tomie autorzy przyglądają się przede wszystkim nowemu radiu, telewizji, prasie i ciągle zmieniającemu nasze życie i podlegającemu wewnętrznym przemianom internetowi. Książka zaczyna się od nakreślenia teoretycznego background'u i proponuje Czytelnikowi podjęcie trudu odpowiedzi na pytania fundamentalne - o cel, jaki powinny realizować współczesne media.
Część I
Realia i perspektywy
Danuta Waniek
Tożsamość lewicowo-feministyczna. Filozoficzne źródła sprzeciwu i postępu społecznego. O polityczności feminizmu
Agnieszka Szczudlińska-Kanoś
Kobiety na regionalnej scenie politycznej
Marta Majorek
Kobiety w kampaniach społecznych Unii Europejskiej
Joanna Bierówka
Czy Internet poszerza zakres wpływu kobiet, czy zakres wpływu na kobiety?
Marta du Vall
Współczesne Polki - trudność w wyborze ról
Ewa Szczepankiewicz
Ewolucja statusu prawnego kobiety muzułmańskiej na przykładzie państw Maghrebu
Dominika Sozańska
Stanowisko Kościoła katolickiego wobec działalności politycznej kobiet
Ewa Hyży
"Demokracja troski". Feministyczna etyka w zglobalizowanym świecie
Część II
Społeczniczka, ofiara, bestia - wizerunki kobiet w polityce
Janusz Fałowski
Kobiety w Sejmie Śląskim - sylwetka poselska Janiny Omańkowskiej(1859-1927)
Agnieszka Walecka-Rynduch
Dziewczyny z bronią, czyli rzecz o kobiecym obliczu terroryzmu na przykładzie działalności społeczno-politycznej Ulrike Meinhof
Anna Frątczak
Intelektualistka jako wróg narodu. Uwagi o esejach Dubravki Ugreśić
Mateusz Wiliński
Frau Erika Steinbach. Polityczny fenomen działalności przewodniczącej Związku Wypędzonych oraz jego postrzeganie w Polsce
Aneks
Władysław Masiarz
Kobiety w parlamentach II Rzeczypospolitej Polskiej 1919-1939
Autorzy publikacji skłonili się do refleksji nad złożonością problematyki feminizmu i ożywionym dyskursem w przestrzeni publicznej dotyczącym jego niektórych aspektów. Powziętym przez nich zamierzeniem stała się próba systematyzacji i oceny współczesnej kondycji feminizmu w Polsce, w Europie i na świecie, jak również wskazanie współczesnych wyzwań, zagrożeń i perspektyw ruchu. Realizacji tego celu służyć ma analiza kwestii terminologicznych feminizmu, jego uwarunkowań i właściwości, głoszonych idei i wartości, a także wymiarów: instytucjonalnego, literackiego oraz medialnego.
Praca jest interesująca, dobrze napisana i niewątpliwie zasługuje na publikację. Problem procesów medykalizacji i jednocześnie obecność trendów wskazujących na demedykalizację, jako w pewnym sensie społecznej reakcji na nadmierne sprawowanie kontroli nad życiem ludzkim przez instytucje medycyny, zasługuje na uwagę i wnikliwą analizę. W Polsce ta problematyka nie jest dostatecznie obecna. […] Lukę tę wypełnia praca Michała Nowakowskiego, który wnikliwie śledzi debaty na powyższe tematy w piśmiennictwie zagranicznym, porządkuje je i interpretuje. Ramą interpretacyjną dla jego rozważań staje się logika współczesnego kapitalizmu, stąd też ciężar gatunkowy analiz spoczywa w znacznej mierze na najnowszych technologiach medycznych i funkcjonowaniu wielkich koncernów farmaceutycznych, niejednokrotnie dyktujących warunki postępu i rozwoju medycyny, a wraz z nimi sposobów rozwiązywania współczesnych problemów zdrowotnych na świecie.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Antoniny Ostrowskiej (Instytut Filozofii i Socjologii PAN)
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie oraz zagrożenia, których doświadczają dzisiejsze rodziny, znacznie wpływają na postrzeganie i realizowanie przez rodziców ich powinności rodzicielskich, wymagają uczenia nowych funkcji i zadań, generują powstawanie dylematów towarzyszących rodzicom w wychowaniu dziecka. Asumptem do do powstania monografii była potrzeba spojrzenia na dzieciństwo i rodzicielstwo z perspektywy aktualnych przeobrażeń, potrzeb, ale też sytuacji trudnych, które w okolicznościach niesprzyjających stają się źródłem zakłóceń w ich doświadczeniu. Książka jest skierowana do szerokiego grona Czytelników. Mam olbrzymią nadzieję, że dzięki uniwersalnemu charakterowi okaże się pomocna rodzicom poszukującym wzmocnienia w swoich poczynaniach opiekuńczych i wychowawczych, jak też praktykom służącym im wsparciem w wielu trudnych sytuacjach życiowych
Z Wprowadzenia
Nadawcy współczesnych komunikatów medialnych prześcigają się w tworzeniu oryginalnych konstrukcji słownych. Media przestały być wyłącznie środkiem przekazywania informacji, stanowią stylistyczny tygiel rozmaitych zabiegów językowych mających skupić uwagę odbiorcy na formie przekazu wiadomości.
Jakie są przejawy i funkcje kreatywności słownej w mediach? Pytanie to postawili sobie młodzi naukowcy ze wszystkich najważniejszych ośrodków naukowych w Polsce, prezentujący wyniki badań poświęconych zjawiskom słownym stosowanym w szeroko rozumianej przestrzeni medialnej: prasie, radiu, telewizji i Internecie. Analizom poddane zostały tendencje językowe rysujące się w marketingu, reklamie i namingu. Szczególną uwagę zwrócono także na różne postacie komizmu werbalnego. W tomie nie zabrakło tekstów omawiających najnowsze narzędzia komunikacji, takie jak Facebook i Twitter.
Publikacja może zainteresować nie tylko humanistów zajmujących się opisem komunikatów językowych, ale także te osoby, które chcą rozwijać umiejętności pisarskie i kompetencje językowe.
Księga pamiątkowa ofiarowana księdzu prof. Władysławowi Majkowskiemu.
Zbiór artykułów na temat rodziny jako naturalnego środowiska życia człowieka oraz roli rodziny w kręgu społecznym.
Niniejszy tom jest zbiorem artykułów dotyczących różnych form organizacyjnego działania oraz instytucji społecznych działanie to regulujących. Bezpośrednią inspiracją dla jego powstania była trzykrotnie wznawiana praca W. Richarda Scotta Institutions and Organizations (2008). Jest to jednak tylko (i aż) inspiracja i nie ograniczamy się do jego rozumienia organizacji i instytucji, prezentując na przykład rozważania odrzucające konwencjonalną teorię organizacji i skupiające się na organizowaniu jako praktyce społecznej.
Tytuł tomu „Pomiędzy i wewnątrz” podkreśla sprzężenie zwrotne między zjawiskami zachodzącymi pomiędzy organizacjami (w polach organizacyjnych), a zjawiskami zachodzącymi – na tak rozumianym poziomie mikro – czyli wewnątrz organizacji. Są to dwa poziomy analizy i często badacze koncentrują się bardziej na jednym z nich, jednak naszym zdaniem zrozumienie rzeczywistości organizacyjnej bez ich wzajemnego i ciągłego odnoszenia nie jest możliwe. Podtytuł tomu brzmiący „Instytucje, organizacje i ich działania” podkreśla wspomnianą konieczność badania organizacji w odniesieniu do dwóch centralnych dla socjologii kategorii: instytucji społecznej i działania. W książce tej analizie poddane są działania aktorów indywidualnych wobec i w obrębie organizacji oraz działania aktorów organizacyjnych faktycznie będące zawsze działaniami jednostek w imieniu organizacji.
z receznji prof. nadzw. dr hab. Ewy Jarosz: "Jestem głęboko przekonana, iż książka ta stanie się naukowym bestsellerem także poza gronem badaczy i akademików..."
Od autorki
W Królestwie Arabii Saudyjskiej przebywałam dwa lata, od lipca 2010 do lipca 2012 r. Pobyt związany był z pracą zawodową mojego męża. Bycie żoną specjalisty na kontrakcie dawało mi ochronę i możliwości przebywania w środowisku rdzennych Saudyjczyków, bywania w ich domach i podejmowania w sposób zupełnie naturalny rozmów z kobietami, prowadzonych w duchu 'między nami kobietami'. Dzięki temu moja sytuacja była wyjątkowo dogodna dla podjęcia badań etnograficznych sensu stricto i przysługiwały mi pewne swobody, których saudyjskie kobiety nie doświadczają. Czynniki te pozwoliły mi na podjęcie incognito badań nad sytuacją saudyjskiej kobiety. Badaniom sprzyjały też moje małe dzieci, które wzbudzały zainteresowanie, oraz chęć podejmowania rozmów ze mną. Nie bez znaczenia była moja płynna znajomość angielskiego i chęć uczenia się tego języka przez mieszkańców Królestwa. Nie mogę jednak stwierdzić, że – przebywając dwa lata w tym państwie – mogłam zupełnie bezkarnie prowadzić obserwację uczestniczącą, choć było wiele okazji, które pozwalały wniknąć dość głęboko w istotne elementy życia społecznego obywateli Królestwa. Dodam także dla pełnej wiarygodności moich badań, że niektóre moje interlokutorki były zdziwione niestosownością stawianych przeze mnie pytań, które niejednokrotnie wydawały im się dziwne: 'OK, Anna, ale ty jesteś zabawna, ty i te zachodnie kobiety...'. Był to wystarczający argument przeciwko mojej zbyt wścibskiej ciekawości. Jest rzeczą oczywistą, że mniej dogodnie przebiegało badanie, gdy w nielicznych przypadkach moja interlokutorka nie znała języka angielskiego; trudności te opisuję w rozdziale poświęconym warsztatowi badawczemu. Mam nadzieję, że to wyjaśnienie okoliczności podjęcia przeze mnie opisywanej tematyki rozwieje wątpliwości Czytelników.
Zakończę powtarzanym przez badanych zdaniem, które wszak pasuje do biegu wydarzeń, jakie wpłynęły na moją obecność w saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet: 'Wszystko jest w rękach Allacha i tej woli przeciwstawić się nie godzi'.
Książka traktuje o społecznej ewolucji wiedzy o znaku, funkcjonującej w różnych kulturach, zastosowaniu jej do kulturowych zjawisk i obszarów zainteresowań współczesnego badacza. Analizuje rolę znaków jako nośników sensu, bada zasady przekazu właściwe pismu obrazkowemu czy filmowi, relacje zachodzące między obrazem a dźwiękiem, rekonstruuje przestrzenie pamięci, w których się ona ujawniła, jej zakres społecznego działania. Opowiada również o semiotycznych wartościach dyskursów publicznych – z różnych miejsc świata i kulturowych rzeczywistości, a także zajmuje się refleksją teoretyczną nad stanem badań i możliwościami zastosowania wiedzy o znaku.
Dla wszystkich tych, którzy układając swoje życie za granicą, zmieniają na lepsze wizerunek Polski i Polaków oraz dla tych, którzy zastanawiają się, czy warto szukać szczęścia poza granicami kraju.
Niezwykłe opowieści o tym, co zawsze chcielibyście wiedzieć o Żydach, ale nigdy o to nie spytaliście.
Inspiracją do napisania książki był Szewach Weiss - izraelski mąż stanu, profesor nauk politycznych, ambasador Izraela w Polsce w latach 2001-2003. Rozmowy autorki z profesorem Weissem są osią przewodnią opowieści. Joanna Krygier w Żydach, Polakach i Niemcach szuka źródeł miłości i nienawiści. Pyta o Boga i Jego udział w historii. Opowiada o symbolicznych słoniach, gwiazdach i...kurzu. Zabiera głos w sprawie Jedwabnego i konfliktu bliskowschodniego. Dotyka tematów tragicznych, czyniąc to szczerze, choć nierzadko kontrowersyjnie.
To nie jest książka historyczna, to opowieść o duszach: polskiej i żydowskiej. 'Co jest w człowieku takiego, co sprawia, że w pewnym momencie życie nie jest najważniejsze?' – pyta autorka, Joanna Krygier. Jej praca jest w pewnym sensie odpowiedzią na to pytanie. Stereotypy, w tym polsko-żydowskie, są jak etykiety na butelkach, pełnią funkcję drogowskazów. Jednakże, nie zawsze pozwalają na zgłębienie prawdy o narodach, których dotyczą. Polacy i Żydzi, zdaniem autorki, mogą już dziś wstawić nowe etykiety, w których będą dominować wartości dla obydwu narodów wiodące: miłość i zdolność do przebaczenia. 'Zło dobrem zwyciężaj' – głosił za pewnym Żydem, błogosławiony ks. Jerzy. Tylko narody doświadczone przez najstraszliwsze zło stać na prawdziwe miłosierdzie.
Prof. Jan Żaryn
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?