Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
PRIDE is a photography book capturing the parades and protests in the gay community, with publication set to coincide with the 50th anniversary of the Stonewall riots, which took place on June 28, 1969. On June 28, 1970, the first gay pride marches took place in New York, Los Angeles, San Francisco, and Chicago commemorating the anniversary of the riots. Similar marches were organized in other cities-acting as both a celebration of gay culture and an activist movement for equal rights under the law.
The book will be an inspiring visual history documenting the resilience of a marginalized group and their fight for civil rights. As gay rights in both America and the world have evolved, the scenes capturing the parade have as well-through signs, dress, and expressions of freedom and love, this book also tells the story of the ever-changing culture of a people. It is a book about celebration, oppression, hope, recognition, and, above all, pride in being who you are.
Niektórzy wierzą, że w niebie mieszka staruszek, który może robić, co chce.Inni myślą, że w niebie jest staruszka albo kilku staruszków i staruszek, żeby było im raźniej. Mają takie imiona jak Jahwe, Tor, Izis, Zeus albo Kali i nazywani są bogami.Jeszcze inni uważają, że bóg jest niewidzialną siłą, która widzi i słyszy wszystko. Albo że bóg jest miłością.Można również nie wierzyć w żadnego boga.Ta książka jest o niewierze w boga.(Fragment książki)Boga przecież nie ma! to doskonały punkt wyjścia do rozmowy i odpowiedzi na podstawowe pytania: Czym jest wiara? Czym jest bóg? Czy każdy musi w niego wierzy?Wiarę narzucają nam inni, bo przecież rodzimy się bez niej. Przychodzimy za to na świat z rozumem i dlatego właśnie każdy może dokonać swojego wyboru. Ta książka jest o tym, dlaczego wielu ludzi uważa, że boga nie ma.Przeczytaj i zastanów się.
Książka dotyczy kryzysu wartości, jaki nurtuje nasze społeczeństwo od wielu lat. Powszechne odrzucenie autorytetu, przybierając nieraz dramatyczne formy, jest jednym z istotnych znamion tego kryzysu. Ale czy tak naprawdę Polacy odrzucają autorytet? Czy nie ożywia ich tęsknota za nim i swoisty „głód wartości”? Czy nie chcieliby odbudowy autorytetu i stojącego za nim ładu moralnego? Czy potrafią żyć „poza autorytetem”?
Publikacja aktualizuje stan badań, definiuje kierunki badań komunikologicznych i przybliża różne tradycje, metodologie i perspektywy badawcze wykorzystywane w komunikologii. Walorem tomu jest prezentacja różnych rozwiązań metodologicznych i odmiennych perspektyw badawczych. Jest to lekcja nowoczesnego opisu zjawisk werbalnych i wizualno-werbalnych służących budowaniu relacji interpersonalnych, czyli komunikacji międzyludzkiej.
Autorami większości tekstów są uznane autorytety, które z racji jubileuszu podzieliły się swoimi dokonaniami z Aloszą Awdiejewem. Zaprezentowane analizy mają charakter innowacyjny, dotyczą zjawisk aktualnych, mających istotny wpływ na rozwój nauki, teorii i praktyki komunikacji. Monografia nie tylko rejestruje kierunki badań, lecz także wskazuje je młodym, początkującym badaczom. W znacznym stopniu poszerza zakres dociekań.
Zwrócono uwagę na istotę najnowszych badań poświęconych werbalizacji obrazu, pokazano, jak naukowo omawiać przekaz polityczny. Odwołano się także do rzadko już uwzględnianej tradycji retorycznej badań. Tom stanowi też specyficzne przypomnienie, jak wyglądał kiedyś dialog naukowy, jak ważne było dochodzenie do prawdy naukowej poprzez dyskusję, wymianę poglądów. Przypomni on wielu, że uniwersyteckość nie ma nic wspólnego z korporacyjnością.
Z recenzji prof. dr hab. Elizy Grzelak
W książce zaprezentowano wyniki badań dotyczące pozycji Unii Europejskiej we współczesnej gospodarce światowej w kontekście dynamicznych zmian zachodzących w procesach globalizacji i międzynarodowej integracji gospodarczej. Idea zrównoważonego rozwoju, wdrażanie zasad gospodarki cyrkularnej, procesy cyfryzacji wyznaczają ramy, w których Unia Europejska podejmuje działania w sferze regulacyjnej i realnej. Zmiana pozycji Unii Europejskiej w gospodarce światowej jest analizowana w odniesieniu do międzynarodowych przepływów dóbr i usług oraz czynników produkcji – kapitału i pracy.
Przedłożona Czytelnikom publikacja jest adresowana przede wszystkim do pracowników naukowych, studentów kierunków ekonomicznych i prawniczych uniwersytetów oraz wyższych szkół ekonomicznych, a także słuchaczy szkół menedżerskich. Mogą jednak po nią sięgnąć wszyscy zainteresowani Unią Europejską oraz gospodarką światową.
Studia i rozprawy zamieszczone w prezentowanej monografii wnoszą szereg nowych informacji dotyczących historii tysięcy Polaków, którzy na jakimś etapie swojego życia byli związani z pobytem dobrowolnym, ale częściej przymusowym, w Rosji i ZSRR.
W książce znajdują się nie tylko niepodejmowane do tej pory zarysy biograficzne, analizy grup społecznych i zawodowych czy rekonstrukcje miejsc, lecz także uzupełnienia wcześniejszych badań.
Dzięki umiejętnie wykorzystanym źródłom różnej proweniencji, pochodzącym ze zbiorów krajowych oraz zagranicznych archiwów i bibliotek, udało się ustalić szereg istotnych faktów, a następnie przeprowadzić na różnych płaszczyznach refleksje nad losami Polaków na Wschodzie od XIX do XX wieku. Ponadto, poprzez postawienie pytań badawczych, wskazano jeszcze inne interesujące i mało zbadane tematy, którymi warto byłoby się zająć w przyszłości.
Redaktorzy monografii żywią więc nadzieję, że stanie się ona przyczynkiem do dalszych analiz, nowych prób odczytania starych źródeł i poszukiwania nowych materiałów, a także okaże się wartościową i inspirującą lekturą.
Pytanie Co, jeśli kieruje naszym życiem i motywuje ludzi do działania. Co, jeślizabrało nas na Księżyc i do świata cząstek elementarnych. Co, jeśli doprowadziłonas również do ludobójstwa i katastrofy gospodarczej.Roland Paulsen, profesor socjologii odpowiada na wiele trudnych pytań, którezadają sobie niemal wszyscy na świecie:Co, jeśli zrobimy za mało, by opanować COVID-19? Co, jeżeli zrobimy za dużo?Co, jeśli świat pogrąży się w kryzysie gospodarczym? Co, jeżeli nie wiem, żemam wirusa i przypadkiem przekażę chorobę moim najbliższym?Do tych pytań dochodzą kolejne, które zadajemy sobie każdego dnia:Co, jeśli zostawiłam włączone żelazko i mój dom spłonie? Co, jeśli wybrałamniewłaściwego partnera? Co, jeśli stracę pracę?Zadając pytanie, co, jeśli, nasz mózg kalkuluje ryzyko, wyobrażając sobie rzeczy,które mogą się przydarzyć, ale według autora nie jesteśmy obecnie przystosowanido życia w takiej niepewności. W ciągu ostatniej dekady liczba ludzi z depresjąwzrosła na całym świecie o 20 procent, a depresja jest niechlubnym numerem jedenna liście przyczyn słabego zdrowia ludzkości.Nie zawsze tak było. Co się zmieniło? Teoretycznie sytuacja finansowa globalniecały czas się poprawia, podobnie jak warunki życia. Jednak poziom lęku stalewzrasta i ludzie nieustannie zadają sobie pytania: co, jeśli.Książka Rolanda Paulsena jest porywająca to nie tylko spojrzenie na kulturową ihistoryczną ewolucję lęku, ale także wezwanie do działania, by walczyć zespołeczną epidemią.Roland Paulsen (ur. 1981) jest szwedzkim profesorem socjologii. Wykłada naUniwersytecie w Lund. Jest autorem kilku książek. Napisał m.in. Empty Labor (Pustapraca), gdzie wyjaśnia dlaczego jedni pracują mniej, po podczas gdy inni cierpią zpowodu stresu i nadmiaru pracy. Regularnie pisuje artykuły do szwedzkiej prasy.
Prezentowana praca jest rezultatem analizy dyskusji toczącej się od kilku lat wokół fenomenu przemiany państwa demokratycznego w hybrydowy system polityczny. W świetle większości diagnoz nie ulega wątpliwości, że III RP spełniająca jeszcze niedawno elementarne kryteria stabilności, lokuje się dzisiaj w kategorii państw demokratycznie „ułomnych”, pozbawionych predykatu liberalna i ewoluujących w trudnym do przewidzenia kierunku. Jest on kształtowany przez populistyczny, daleki od spójności projekt Dobrej Zmiany i autorytarny styl obozu politycznego, który pod tym szyldem odniósł serię zwycięstw wyborczych. Trawestując rozważania Jerzego Szackiego nad populizmem: Prawo i Sprawiedliwość oferowało swoim zwolennikom rodzaj wiary, która miała swój kościół (partię), proroka (od kwietnia 2010 również świętego), ale pozbawiona była teologii i popularności, które pozwalałyby wykroczyć poza status sekty. Układ tych metafor może ilustrować zarysowaną w tej pracy analizę mechanizmów przemiany PiS w formację ludowo – narodową, konstruowaną wokół ideologii egzystencjalnie podstawowego podziału kulturowego.
Właściwie funkcjonująca rodzina stanowi niezmiernie ważne środowisko wychowawcze, opiekuńcze, socjalizacyjne i kulturowe. Wypełnia ona istotne funkcje zarówno wobec młodego pokolenia (własnych dzieci), jak i wobec społeczeństwa. Realizując zadania wobec dzieci, kształtuje ich przyszłe losy edukacyjne, wychowawcze, społeczne, normatywne i zawodowe. W odniesieniu do społeczeństwa jest ona tą grupą ludzką, która podtrzymuje rozwój biologiczny, kształtuje kulturę, tradycje rodzinne, system wartości, normy społeczne.Publikacja stanowi próbę zwrócenia uwagi na współczesne zagrożenia w funkcjonowaniu rodziny, dzieci i młodzieży, które należy potraktować jako wyzwanie do podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w celu eliminowania bądź ograniczenia dysfunkcjonalności rodziny i patologicznych zachowań młodego pokolenia. Potrzeba wielostronnych analiz życia, struktury, przemian kulturowych, jakości funkcjonowania rodziny, zarówno tej tradycyjnej, jak i wzrastającej liczby alternatywnych związków rodzinnych, jest wciąż aktualna i konieczna ze względów diagnostycznych, w celu podejmowania działań profilaktycznych i wspierających politykę prorodzinną państwa.Prezentowana publikacja została podzielona na dwie części. Część pierwszą zatytułowano Społeczne zagrożenia współczesnej rodziny polskiej. Oddziaływania pedagogiczne w eliminowaniu trudności wychowawczych to tytuł drugiej części tej publikacji.
Książka powstała w efekcie kilkuletnich badań prowadzonych w środowisku uchodźczyń oraz migrantek przymusowych zamieszkałych w Polsce i pochodzących przede wszystkim z azjatyckiej części byłego ZSRR.Książka UCHODŹCZYNIE - kobiety, matki, banitki, zrodziła się z obserwacji, że sytuacja migrantek przymusowych radykalnie różni się od tej, jaka jest udziałem mężczyzn uchodźców, a doświadczenia, takie jak uchodźstwo, przemoc i obcość kulturowa, zmuszają do przewartościowania dotychczasowego obrazu siebie. Kobiety w Drodze tracą niejednokrotnie swoją wcześniejszą tożsamość w ,,kulturowo sformatowanej"" formie (matek, żon, sióstr i córek przynależnych do wspólnoty) i muszą ,,zbudować siebie"" od nowa. Doświadczenie to, skazuje je nierzadko na banicję kulturową i uchodźstwo permanentne - przeżywane każdego dnia od nowa. Fakt ten decyduje o tym, jak ułożą się ich relacje z przedstawicielami lokalnej wspólnoty. Narracje migrantek przymusowych stanowią nie tylko źródło wiedzy o ich życiu w Polsce, ale również odzwierciedlenie przekonań o sobie, otaczającej rzeczywistości i sensie życia. W efekcie powstał ,,portret wieloraki"" kobiecego uchodźstwa, pełen barw i niejednoznaczności, utrudniający generalizacje i zmuszający do zajęcia własnego stanowiska.Celem prezentowanego opracowania było, między innymi, poznanie wpływu, jaki na kształtowanie się tożsamości kobiet uchodźczyń ma sytuacja, w której się znalazły i fakt, że są uciekinierkami, które porzuciły swoje własne środowisko kulturowe. Autorka poszukiwała odpowiedzi na pytanie na ile kultura pochodzenia staje się dla nich ciążącym bagażem - balastem utrudniającym radzenie sobie z szokiem kulturowym i adaptacją do nowych warunków, a na ile bogactwem dającym siłę i determinację w codziennym życiu (poszerzającym perspektywę psychologiczną i spektrum doświadczania świata). Jednym z zamierzeń badawczych było więc poznanie, czy kultura w ich przypadku pełni rolę uwznioślającą, czy upokarzającą.Jednym z głównych zamierzeń autorki była też analiza przebiegu pracy nad własną tożsamością kobiet uchodźczyń i sposobu, w jaki odzwierciedla się to w ich języku samoopisu oraz konstruowanej narracji biograficznej. Istotnym zagadnieniem były więc kategoryzacje używane przez rozmówczynie na określenie swojego statusu sprzed ucieczki i obecnie.
Tematem nadrzędnym monografii zbiorowej jest, zapowiedziana tytułem, przemoc w mediach. [...] Na [...] współczesnej arenie przemoc jest pokazywana z różnymi intencjami, ale i stosowana.Tym ważniejszy jest głos nauki, która zdefiniuje, zdiagnozuje, opisze, zinterpretuje, poszuka źródeł i przyczyn, zaproponuje remedium... Podda oglądowi dwie strony układu przemocowego: sprawcę i ofiarę, ale i obserwatora. W przypadku tomu uwzględnia się także odbiorcę komunikatu medialnego.Publikacja Przemoc w mediach gromadzi medioznawców, mediolingwistów i przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, którzy poddają przemoc w mediach oraz przemoc mediów oglądowi i refleksji z wielu perspektyw. To gwarantuje wszechstronność ujęcia, a jednocześnie poddaje dyskusji i weryfikuje poczynione ustalenia.Autorzy z wnikliwością, wykorzystując zgromadzoną już wiedzę o zjawisku, proponując nowe postawy teoretyczno-metodologiczne i procedury analityczne, tworzą szeroką panoramę przemocy o wielu formach, obliczach, funkcjach. Ich teksty przybliżają do głębszego poznania fenomenu indywidualnego i społecznego, mrocznego, groźnego, a jednocześnie fascynującego. Lektura tomu nie jest łatwa, bo taką być nie może z racji eksplorowanej przestrzeni, ale przejście przez nią daje korzyści poznawcze nie do przecenienia i uwrażliwia na obecność przemocy w mediach: tych tradycyjnych, tych nowych i tych nowych nowych"".Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Kity
Wychowanie dzieci zawsze niesie za sobą wiele wyzwań. W współczesnych przesiąkniętych technologią czasach doszło jeszcze jedno – wirtualna rzeczywistość, w której dzisiejsze dzieci i nastolatki czują się jak ryby w wodzie. Ale czeka tam też na nie mnóstwo pułapek, podobnie jak w życiu realnym. Jak uchronić przed nimi dzieci? Cyfrowe dzieci, to książka, dzięki której dowiesz się, jak do dzieci mówić, a także jak ich słuchać, czyli jak z dzieckiem efektywnie… rozmawiać. Dobre rozmowy mogą bowiem pomóc ustrzec dzieci przed wieloma zagrożeniami, m.in. przed uzależnieniami. Rozmowa może być też lekarstwem. Rodzic, który umie słuchać i akceptować to, co dziecko przeżywa, może ochronić je przed rozwojem depresji, anoreksji, powstrzymać przed podejmowaniem prób samobójczych, samookaleczaniem się, a nawet zahamować rozwój zaburzeń osobowości typu borderline. A co, jeśli nie tylko dzieci, ale i rodzice zamieszkali w cyfrowym świecie? Dopiero kiedy sami przetniemy „pępowinę” łączącą nas ze smartfonami, nasze dzieci też to zrobią. Warto dowiedzieć się, co możemy zyskać na tym, że zaczniemy częściej wyłączać telefon lub laptop. A ta książka jest próbą odpowiedzi i na to pytanie. Beata Pawłowicz – dziennikarka. Autorka i współautorka książek, m.in. Dekalog szczęścia, Życie w micie, Niezwykły rodzic (Wydawnictwo Zwierciadło). Tomasz Srebnicki – psycholog i certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej. Starszy asystent w Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Trener i wykładowca w Szkole Psychoterapii Centrum CBT w Warszawie. Nauczyciel akademicki. Ekspert miesięcznika Sens. Współautor książki Niezwykły rodzic (Wydawnictwo Zwierciadło).
ANALIZA TRANSAKCYJNA - NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNA TEORIA.Czy masz świadomość, że codziennie wielokrotnie używasz różnych stanów Ja? W zależności od sytuacji zmieniasz je, dopasowujesz lub wycofujesz. Prawdopodobnie robisz to nieświadomie, przez co tracisz okazje, z których mógłbyś skorzystać.CO CI DA LEKTURA TEJ KSIĄŻKI?Korzystając z propozycji w niej zawartych, możesz szybciej i łatwiej osiągnąć swoje cele w kontaktach z bliskimi oraz w pracy zawodowej. To książka, która zawiera prawdziwe bogactwo narzędzi, ćwiczeń i praktycznych wskazówek, jak skorzystać z rzetelnej wiedzy psychologicznej w praktyce. Analiza transakcyjna dzisiaj uznawana jest za jeden z najlepszych podręczników w tej dziedzinie. To niesamowity początek wielkiej przygody z AT.CZYM JEST ANALIZA TRANSAKCYJNA?To koncepcja człowieka i jego zachowań, która pozwala ludziom skorzystać z profesjonalnej psychologii, zrozumieć siebie oraz innych i bardzo praktycznie wykorzystać tę wiedzę w rodzinie, w biznesie, w edukacji i poradnictwie. W tej książce autorzy ? doświadczeni i certyfikowani analitycy transakcyjni ? zebrali, przefiltrowali i klarownie przedstawili pełną wiedzę wymaganą do uzyskania podstawowego międzynarodowego certyfikatu AT 101. Na całym świecie korzystają z niej profesjonaliści ? trenerzy, coachowie, psychoterapeuci oraz zwykli ludzie, którzy chcą się skuteczniej komunikować i lepiej zrozumieć swoje i innych gry psychologiczne czy skrypty.Trzymaj rękę na pulsie swojego życia, poznaj analizę transakcyjną.
HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 66
Książka poddaje refleksji siły kulturotwórcze, dzięki którym turystyka przybiera zmienne społecznie i historycznie kształty, a mimo to wciąż pozostaje sobą. Opowiada o strategiach, do jakich jednostki oraz społeczności uciekają się, by nadać podróżniczym doświadczeniom znamię autentyczności. Ukazuje też tworzenie się tkanki wyobrażeń, oczekiwań i przekonań, decydujących zarówno o tym, w jaki sposób podróżujemy, jak i o sensach nadawanych temu o przedsięwzięciu. Zmierza do odpowiedzi na pytanie: na czym polega powiązanie zjawisk określanych mianem turystycznych z życiem społeczno-kulturowym.
Możemy zrozumieć więcej, gdy zobaczymy więcej. Wzrok jest niezbędny do zrozumienia codziennego życia, będącego dla nas jedynym i bezpośrednio dostępnym światem. Używamy zmysłów, aby pojąć rzeczywistość. [...] Prezentowany album pomyślany jest jako monografia naukowa, w której artystyczne i dokumentalne wizualizacje zjawisk społecznych opatrzone są komentarzem socjologicznym, analizowane i omawiane za pomocą pojęć i narzędzi wywodzących się ze studiów wizualnych, antropologii oraz socjologii. Staramy się przedstawić różnorodne wymiary analiz życia codziennego, odwołując się do socjologicznej i kulturologicznej refleksji nad ich fotograficznymi wizualizacjami. Z Wprowadzenia We can understand more when we see more. Sight is indispensable in understanding the everyday life that is our only directly available world. We use our senses to perceive and to understand it. [...] This album is conceived as a scientific monograph in which artistic and documentary visualizations of social phenomena are provided with a sociological commentary, and are analyzed and discussed with the help of generic concepts and tools derived from visual studies, anthropology, and sociology. We try to present various dimensions of analyses of everyday life with the help of a sociological and cultural reflection on their photographic visualizations. From Introduction
Książka jest adresowana do badaczy społecznych zainteresowanych z jednej strony metodą autobiograficznego wywiadu narracyjnego, a z drugiej – problematyką migracji i cierpienia, osadzonych w różnych kontekstach społeczno-kulturowych sposobów łączenia dwóch lub więcej kultur w doświadczaniu biograficznym. Jej odbiorcami mogą stać się także praktycy w obszarze budowania kontaktu kulturowego oraz autorzy polityk społecznych związanych z procesami migracji i integracji społecznej.
Najlepszy podręcznik do socjologii w najnowszym wydaniu!Profesor Piotr Sztompka oddaje w ręce czytelników nowe, poszerzone i zaktualizowane wydanie największego bestsellera akademickiego w Polsce, wzbogacone o kolejne treści i fotografie.Podręcznik obejmuje całokształt problematyki socjologicznej od najprostszych kontaktów międzyludzkich aż po najbardziej złożone struktury i procesy zachodzące w społeczeństwie globalnym.Jak pisze sam autor w przedmowie:Czytelnicy nie znajdą tu statystyk, wyników sondaży, wykresów czy tabelek z danymi. Są inne podręczniki socjologii, gdzie takich elementów jest w bród. W epoce internetu bardzo łatwo też wszystko to odszukać w sieci. Natomiast nie znajdzie się tam narzędzi do porządkowania i rozumienia tych faktów: modeli i teorii, a także szczególnego socjologicznego języka pozwalającego fakty nazwać, mówić o nich i myśleć socjologicznie. Moim celem jest właśnie nauczenie studentów tego języka, a także szczególnej wyobraźni teoretycznej pozwalającej lepiej orientować się w otaczającym świecie społecznym i wyraźniej widzieć własne w nim miejsce i szanse życiowe.Lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych problematyką życia społecznego, a zwłaszcza dla studentów socjologii i innych nauk społecznych, ekonomicznych czy humanistycznych.Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego prowadzi do cyfrowej transformacji praktycznie wszystkich form aktywności współczesnego człowieka, zmieniając na niespotykaną dotychczas skalę realia współczesnego świata. Fakt ten wymusza na obywatelach, podmiotach gospodarczych i instytucjach konieczność przyswojenia sobie, odmiennych od dotychczasowych, modeli funkcjonowania w nowych uwarunkowaniach społecznych, ekonomicznych i kulturowych. W konsekwencji wiele form aktywności zanika, a nabyte doświadczenie staje się zbędne. W zamian pojawiają się innowacyjne rozwiązania, stwarzające nowe możliwości, ale wymagające nowych kompetencji. Rewolucja cyfrowa tworzy zupełnie nową rzeczywistość, stawiającą przed ludzkością bezprecedensowe wyzwania. Związany z budującą się cywilizacją cyfrową wysoki poziom niepewności, niedostatek kompetencji w wielu obszarach oraz brak świadomości konsekwencji wynikających z podjętych działań powodują, że pojawia się szereg pytań i wątpliwości, na które nauka próbuje znaleźć odpowiedzi. Niniejsza monografia, prezentując wybrane aspekty funkcjonowania cyfrowej rzeczywistości w ujęciu teoretycznym i praktycznym, jest próbą odniesienia się do tych problemów. Przedmiotem zainteresowań naukowyc autorów publikacji są szeroko rozumiane problemy funkcjonowania i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Monografia zbudowana jest ze wstępu, dziewięciu rozdziałów oraz bibliografii.- ze Wstępu
Niniejsza publikacja wpisuje się w namysł Kościoła nad fenomenem młodzieży i młodości.Do refleksji nad tym fenomenem zostali zaproszeni teologowie, socjologowie, pedagodzy reprezentujący różne ośrodki naukowe w Polsce i za granicą. Tom otwierają dwa artykuły wprowadzające perspektywę historyczną. Thomas Brose z Berlina (Seminarium Redemptoris Mater) oraz Katarzyna Lemek z Uniwersytetu Szczecińskiego punktem odniesienia swoich badań czynią doświadczenia duszpasterstwa młodzieży z okresu komunistycznego. Brose opisuje model duszpasterstwa młodzieży w byłej NiemieckiejRepublice Demokratycznej, a Lemek przypomina nauczanie na temat młodzieży kard. Stefana Wyszyńskiego. Trzy kolejne teksty podejmują zagadnienie młodzieży z punktu widzenia socjologii religii. Rafał Cekiera z Katowic (Uniwersytet Śląski) rysuje portret religijności młodych Polaków, wychodząc od analizy modnego ostatnio terminu apateiści. Ten neologizm, który coraz częściej pojawia się z filozofii i socjologii religii, wskazuje na postawę obojętną, która wykracza poza klasycznie rozumiany ateizm czy agnostycyzm. Reprezentujący Uniwersytet Szczeciński ks. Remigiusz Szauer podejmuje kwestię profilu religijności młodych Polaków w społeczeństwie naznaczonym pragnieniem silnych doznań emocjonalnych. Istotnym uzupełnieniem jest tekst Wiesława Romanowicza (Państwowa Szkoła Wyższa w Białej Podlaskiej), który kreśli panoramę religijności młodzieży prawosławnej polskiego Podlasia, ze szczególnym uwzględnieniem odmienności tej religijności w porównaniu z młodzieżą katolicką.- z Wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?