Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Jeśli jesteś nauczycielem lub rodzicem, który chce w twórczy sposób:
- budować słownik muzyczny dziecka, a poprzez to rozwinąć jego audiację, zdolności muzyczne tonalne i rytmiczne, umiejętności wokalne
i ruchowe bez względu na poziom własnych kompetencji muzycznych,
- wspierać dziecko w odczuwaniu, poznawaniu i rozumieniu rzeczywistości, budowaniu autoekspresji z wykorzystaniem jego naturalnej spontaniczności,
- zapewnić wielostronny rozwój dziecka w zróżnicowany sposób, wprowadzać autorski materiał muzyczny oparty na wielu skalach muzycznych,
- stworzyć dziecku przestrzeń do budowania relacji społecznych i doświadczeń emocjonalnych,
sięgnij po książkę Na dobry początek…, która zawiera nuty 27 piosenek skomponowanych przez Macieja Kołodziejskiego do słów Katarzyny Moskal-Kozak
oraz wyodrębnione z nich motywy tonalne i rytmiczne, 20 autorskich śpiewanek i rytmiczanek (wszystko nagrane na CD) i wiele pomysłów na zabawy muzyczno-ruchowe.
Propozycje te są nie tylko praktyczną egzempli?kacją podejścia autorów do umuzykalniania dzieci, ale także swoistym odwołaniem do teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, koncepcji edukacyjno-muzycznych C. Orffa, E. Jaques-Dalcroze’a, Z. Kodály’a oraz teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Muzyka, ruch, język i zabawa są ściśle powiązane i mogą się przenikać, a zarazem wchodzić w interakcje, nie tylko w edukacji muzycznej, ale również w pedagogice integracyjnej i edukacji specjalnej. Utwory inspirujące ruch, taniec, odgrywanie ról, język i ekspresja emocjonalna stanowią ważną część programu nauczania
i uczenia się dzieci najmłodszych. W muzykoterapii dzieci zaś, systematyczne korzystanie z piosenek jest jednym z podstawowych narzędzi, które terapeuta ma do dyspozycji, ponieważ w prawie wszystkich jej rodzajach piosenki wykorzystywane są do zachęcania do nawiązywania kontaktów, wspierania relacji lub wzajemnej pomocy, a więc służą dynamice rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Autorzy książki przygotowali także dodatkowe wersje nagrań:
płyta 1 1. Śpiewanki i rytmiczanki w wersji mp3 – gotowe nagrania 10 śpiewanek (krótkich form melodycznych bez słów na różnych skalach i metrum) i 10 rytmiczanek (krótkich form rytmicznych, opartych na różnym metrum i sylabie neutralnej).
płyta 2 2. Aranże w wersji mp3 – instrumentalne wersje 27 autorskich piosenek z książki wraz z gotowymi nagraniami motywów tonalnych i rytmicznych do słuchania i imitowania przez dzieci. Materiał służy rozwijaniu słownika muzycznego dzieci oraz umożliwia wykorzystanie piosenek podczas zajęć muzycznych, uroczystości i innych zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
płyta 3 3. Elektroniczną wersję płyty CD dołączonej do książki w formacie mp3.
Lena i Mateusz wybierają się z rodzicami na obiad do restauracji. Bardzo się cieszą, bo jedzenie jest tam naprawdę smaczne. Królik Leny i samochodzik Mateusza też jadą, a zabieranie zabawek do restauracji to chyba nie jest najlepszy pomysł...
Książeczkę pt. „Dlaczego przy stole wypada być grzecznym?” polecam:
dzieciom, którym trudno usiedzieć w spokoju przy restauracyjnym stoliku,
rodzicom, którzy chcą nauczyć dzieci, jak nie powinno zachowywać się w restauracji.
Magdalena Lange-Rachwał
psycholog
Lena ma 6 lat i zmaga się z „wielkimi” problemami swojego wieku. Odkrywa świat emocji i uczy się, jak sobie z nimi radzić. Książki z tej serii zostały wzbogacone komentarzem psychologa kierowanym do rodziców, który uświadamia, jak pomóc dzieciom w odkrywaniu ważnej emocjonalnej sfery życia dzieci. Problemy poruszane w książkach odnoszą się do dzieci w wieku 4–6 lat i są uniwersalne, bo dotyczą chłopców i dziewczynek.
Halo, Ziemianie! Profesor Goryl – odkrywca pozymonu, twórca teorii nieprzypadkowych przypadków, międzygalaktyczny ambasador rozumu, autor przewodnika. Sto oblicz Plutona, łakomy badacz sztuki kulinarnej Belurian, a przede wszystkim tropiciel ekscytujących planszówek zaprasza do gry. 8 gier, 8 okazji do wykazania się sprytem, znajomością matematyki, umiejętnością planowania i logicznego myślenia. Nie każcie na siebie czekać!
Książka Droga w nieznane? Edukacja domowa dla początkujących powstała z myślą o osobach szukających alternatywnego sposobu realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą stacjonarną. To doskonała pozycja skierowana do wszystkich, którzy stoją przed decyzją wejścia na ścieżkę edukacji domowej, do tych, którzy stawiają w niej pierwsze kroki oraz do tych, którzy posiadają w niej wieloletnie doświadczenie. Wychodząc z założenia, że najlepiej jest uczyć na przykładach, czytelnicy poznają, jak ta forma edukacji wygląda z perspektywy rodziny. Autorka dzieli się z czytelnikami swoim doświadczeniem jako mama trójki dzieci uczących się w edukacji domowej oraz przybliża im obraz szkoły przyjaznej edukacji domowej na przykładzie Szkół Benedykta. Prosty, lecz elegancki język sprawia, że czytelnik błyskawicznie przenosi się z przyjemnością w świat pozbawiony klasówek, sprawdzianów, stresujących odpowiedzi oraz problemów społecznych z rówieśnikami. Czy edukacja domowa jest faktycznie drogą w nieznane? Przeczytaj i przekonaj się sam.
Powstanie tej publikacji poprzedziła głęboka refleksja autora w kierunku opracowania większej ilości scenariuszy zajęć, zgodnych z tematyką lekcji, zamieszczoną w programie nauczania dla klas IVVIII szkoły podstawowej Ruch zdrowie dla każdego 2. Jest to ukłon w kierunku nauczycieli wychowania fizycznego, szczególnie zaś tych, którzy wybrali mój program i realizują go w swoich szkołach. Mam nadzieję, że poradnik ten ułatwi pracę wszystkim nauczycielom wychowania fizycznego, korzystającym z niniejszego kompendium.Opracowanie to adresuję też do studentów wychowania fizycznego oraz innych kierunków pedagogicznych, studiujących metodykę wychowania fizycznego i odbywających szkolne praktyki pedagogiczne. Wielokrotnie, prowadząc praktyki pedagogiczne studentów wychowania fizycznego, zauważyłem, że tego typu literatura jest bardzo przez nich pożądana. Między innymi także i temu służy to opracowanie.Poradnik zawiera konkretne jednostki tematyczne, zawarte w osiemnastu aktywnościach fizycznych, występujących w rocznych planach pracy klas IVVIII oraz w planach pracy zajęć do wyboru. Przedstawiono tu duży wy-bór typowych szkolnych aktywności fizycznych, takich jak: piłka nożna, pił-ka ręczna, unihokej, gimnastyka, lekkoatletyka z atletyką terenową, tenis stołowy, gry i zabawy ruchowe, gimnastyka korekcyjna, pływanie oraz edukacja zdrowotna. Znajdziemy tu również aktywności mniej popularne, a także nowoczesne formy ruchu, jak: nordic walking, aerobik, trening pila-tes, ultimate frisbee, korfball czy dart. W scenariuszach oprócz tematu wyszczególniono zadania szczegółowe w zakresie postaw, umiejętności i sprawności oraz wiadomości. Ponadto w konspektach uwzględniono metody, formy, przyrządy i przybory wykorzystane na lekcji. Przy poszczególnych scenariuszach zajęć podany został numer strony, wskazujący na konkretny temat zamieszczony w planie pracy w programie nauczania.
Świat pędzi do przodu, zmieniają się technologie, powstają nowe produkty i… niestety formy walki zbrojnej. Żeby za tym nadążyć i przed tym się obronić społeczeństwa muszą być do tego przygotowane. W założeniach temu przygotowaniu ma służyć system edukacji.
W krytycznym raporcie o stanie systemu oświaty, zawierającym analizę i rekomendacje zmian zatytułowanym „Edukacja Państwowa. Kształcenie czy programowanie umysłów?” autor – Karol Sobiecki – analizuje stan polskiego systemu edukacji państwowej. Ten jednak nie rysuje się dobrze. Argumentacja autora i przykłady pokazują, że państwowa oświata nie przygotowuje we właściwy sposób młodych ludzi do wyzwań stawianych im przez szaleńczo pędzący świat. O wadze spostrzeżeń autora decyduje fakt, że jest on ekspertem niezależnym. Niezależnym – w pełnym tego słowa znaczeniu.
Książka składa się z 3 części. Z „Opisu stanu polskiej edukacji” wyłania się niestety jej dość ponury stan, by nie powiedzieć dosadniej – opłakany. Stan, który należy natychmiast zmienić. Część druga traktuje o przyczynach, które do tego stanu doprowadziły, by bowiem coś poprawić należy znać przyczyny. Bardzo ciekawa jest trzecia część poświęcona wnioskom i propozycjom zmian.
Książka jest wyjątkową pozycją na polskim rynku wydawniczym, można się zgadzać z jej tezami lub z nimi polemizować, jednak nie można jej… nie przeczytać. Książka typu „must read” dla każdego, kogo choć trochę dotyczą polski system edukacyjny i wychowanie młodzieży. Polecamy ją rodzicom, nauczycielom, pracownikom oświaty i oczywiście samym uczniom.
Kampusy wyższych uczelni stanowią niezwykle istotny element miast. Autor w interesujący sposób, pozbawiony hermetycznego języka, opisuje inwestycje powstałe w latach 2004–2018 w najważniejszych polskich ośrodkach akademickich. Jaka jest (i dlaczego) architektura szkół wyższych? Jaka powinna być? Pod jakimi warunkami kampusy mogą stać się „idealnymi miasteczkami”? To tylko kilka pytań spośród wielu, na które można znaleźć odpowiedź w tej książce.
„Bardzo wysoko należy ocenić zarówno aktualność tematu, jak i ustalenia badawcze autora. (...) To oryginalna i niezwykle cenna praca naukowa cechująca się wysokim poziomem merytorycznym. Piotr Żabicki należy do wąskiego grona badaczy posiadających znaczne doświadczenie praktyczne. W książce podjął skuteczną próbę oceny jakości wprowadzonych rozwiązań, przeprowadził precyzyjną, rzeczową analizę, precyzyjnie zarysował wnioski i postulaty”.
z recenzji
dr. hab. inż. arch. Piotra Marciniaka,
prof. nadzw. Politechniki Poznańskiej
Niniejsza monografia to praktyczne vademecum dla nauczyciela, terapeuty, specjalisty realizującego w przedszkolu, szkole czy placówce zajęcia o charakterze specjalistycznym, jak również udzielającego uczniom i wychowankom szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Korzystając z opracowania, specjalista, nauczyciel, terapeuta może precyzyjnie zweryfikować przydatność wykorzystania sugerowanej pomocy w toku realizowanego programu terapeutycznego, adekwatnie wybierając rodzaj ćwiczeń i stosowanych pomocy terapeutycznych do potrzeb oraz możliwości konkretnego dziecka. Proponowane pomysły, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem ich implementacji w procesie terapii, mogą stanowić doskonałe wsparcie dla studentów i studentek kierunków nauczycielskich i pedagogicznych, w szczególności terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki czy surdopedagogiki, a także logopedii, którzy w trakcie praktyk lub na początku swojej drogi zawodowej poszukują rzetelnych informacji i zarazem inspiracji ukierunkowującej na wsparcie ucznia, dziecka i wychowanka. Sposób opracowania poszczególnych opisów zorientowany jest również na wsparcie rodzica, który zdecyduje się wykorzystać konkretną pomoc, chcąc stymulować percepcję i wskazane funkcje swojego dziecka.
Publikacja zawiera merytoryczne opisy, prezentację 28 pomocy dydaktycznych wraz z charakterystyką ich zastosowania i odwołaniami do wiedzy naukowej budowanej na podstawie aktualnych wyników badań z zakresu szeroko rozumianej terapii, w tym zwłaszcza terapii pedagogicznej. Monografię wieńczy obszerny wykaz bibliograficzny, umożliwiający zainteresowanemu Czytelnikowi rozszerzenie wiedzy w obszarze interesujących zagadnień. Każdy opis autorsko wykonanego narzędzia opatrzony jest kolorową fotografią prezentującą skonstruowaną pomoc, co umożliwia Czytelnikowi precyzyjne zapoznanie się z proponowanymi pomysłami.
Książka Moja pierwsza joga wprowadza dzieci w świat jogi rozumianej jako system rozwoju.Dziecko, poprzez wykonywanie prostych zadań, poznaje zasady etyczne leżące u podstaw jogi - jamy i nijamy (które są uniwersalne i ponadczasowe), jej korzenie, oraz uczy się jak dbać o siebie poprzez asany (pozycje jogi).Książka napisana przez mamę joginkę, absolwentkę Jogi Klasycznej na Uniwersytecie Wrocławskim.Ilustracje: Zuzanna Kledzik
Dlaczego tu jestem? Co stanie się z nami po śmierci?To jedne z najtrudniejszych pytań, jakie może usłyszeć rodzic. Wyjaśnienie dziecku sensu życia jest wystarczająco skomplikowane nawet wówczas, gdy macie wsparcie wspólnoty religijnej, do której przynależycie. Jeśli jednak postanowiliście wychować swoje dzieci bez religii, może wam się wydawać, że to zadanie jest ponad wasze siły.Poza wiarą to poradnik oferujący wsparcie w wychowaniu niezależnie myślących, wrażliwych i otwartych dzieci. Eseje wybitnych świeckich specjalistów pokażą wam, jak obchodzić święta w humanistycznej rodzinie, nauczyć dziecko pokory, empatii, moralności, pomóc mu w poszukiwaniu sensu życia czy w żałobie po stracie bliskiej osoby. To pierwsza tak pouczająca książka skierowana do rodziców, nauczycieli i wychowawców.Dale McGowan wielokrotnie nagradzany doktor sztuk muzycznych, nauczyciel, pisarz, redaktor i mówca. Autor ośmiu książek i trzech podcastów z dziedziny ateizmu, wychowania dzieci w rodzinie wolnej od religii, w tym wydanej w 2012 roku nakładem Wydawnictwa Czarna Owca książki pod tytułem Jak wychować wolnomyśliciela. Praktyczny poradnik wychowania poza wiarą.
Wszyscy zachwycają się dzieckiem, któremu nie obce są dobre maniery. Seria książeczek ""Magiczne słowa Leopolda"" to próba zachęcenia dzieci, do tego, aby ładnie się zachowywały i aby dowiedziały się, jak przyjemnie jest używać magicznych słów. Książki w tej serii pomogą dzieciom mądrze używać takich słów jak: przepraszam, proszę czy dziękuję.
Czasami w ogóle o nich nie myślimy i nie zauważamy ich innym razem dużo i żywo o nich dyskutujemy. Dorośli często o nich mówią, że gdzieś się zatracają O czym mowa? O wartościach! O ważnych sprawach, które dotyczą nas wszystkich.Ta książka pragnie przybliżyć wszystkim dzieciom, ich rodzicom i wychowawcom świat wartości, takich jak: hojność, wdzięczność, uprzejmość, cierpliwość, empatia, honor i uczciwość. Za pomocą sympatycznych opowiastek bliskich realiom dziecięcego świata wyjaśnia małym czytelnikom wartości, dzięki którym żyje nam się lepiej, a otaczająca nas rzeczywistość jest kolorowa i piękna.Zapraszamy do poznawania świata wartości.
Wszyscy zachwycają się dzieckiem, któremu nie obce są dobre maniery. Seria książeczek ""Magiczne słowa Leopolda"" to próba zachęcenia dzieci, do tego, aby ładnie się zachowywały i aby dowiedziały się, jak przyjemnie jest używać magicznych słów. Książki w tej serii pomogą dzieciom mądrze używać takich słów jak: przepraszam, proszę czy dziękuję.
Opowieść Taty Maty. O relacji ojca z synem, patodemokracji i potrzebie rebeliiWychowujemy nasze dzieci do posłuszeństwa, a zapominamy wychowywać je do buntu. Tymczasem porządny człowiek, a co za tym idzie dobry obywatel, musi wykształcić w sobie zdolność do rebelii, jeśli okoliczności tego wymagają.Dlatego też w książce tej opowiadam historię o chłopaku wychowywanym do posłuszeństwa, który potrafił się zbuntować. Chcę pokazać moralną doniosłość nieposłuszeństwa jako cechy obywatela a więc każdego z nas, bo wszyscy żyjemy w społeczeństwie i żaden człowiek nie jest samoistną wyspą.Ostatecznie książka o tym, jak wychować rapera, jest o tym, jak wychować obywatela. Ma mieć dzikie serce i empatię, wrażliwość i siłę. Ma być odważny i mówić prawdę, nawet jeśli głos mu drży.To także książka o relacji ojca z synem, który się usamodzielnia i idzie własną drogą. Na tej drodze otrzymuje pełne wsparcie, choć jego wybory są inne niż wybory ojca. Ale czy na pewno inne? Może jednak niedaleko pada raper od profesora prawa?
Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy w ręce Czytelników zaktualizowane wydanie podręcznika Diagnostyka edukacyjna.Drugie wydanie podręcznika pogłębia podstawy psychologiczne diagnostyki edukacyjnej, poszerza i aktualizuje jej tematykę i literaturę, wprowadza Czytelnika w zagadnienia, które współcześnie zyskują na znaczeniu. Autor podręcznika wyodrębnił trzy główne bloki tematyczne dotyczące diagnozy osiągnięć uczniów oraz systemów edukacyjnych:Przedmiot diagnozy. Ta część została poświęcona zagadnieniom uczenia się i kształcenia. Autor scharakteryzował modele uczenia się, koncepcję sprawczości i wspólnotowości w odniesieniu do ucznia oraz relacje między nauczaniem, wychowaniem i kształceniem. W tej części Czytelnik znajdzie także podstawowe informacje dotyczące paradygmatów diagnostyki oraz diagnozy edukacyjnej, a także charakterystykę pracy diagnosty w kontekście oczekiwanych kompetencji oraz wrażliwości etycznej.Metody diagnostyczne. Druga część podręcznika zawiera podstawowe informacje na temat pomiaru jako podstawy diagnostyki edukacyjnej. Oprócz nabycia wiedzy na temat skal pomiarowych i narzędzi diagnozowania Czytelnik zapozna się z etapami pracy diagnosty, sposobami definiowania celów diagnozowania oraz konstruowania i ewaluacji narzędzi diagnozy. Autor scharakteryzował tu także nieformalne narzędzia diagnozy edukacyjnej.Wyniki diagnozy. Ostatni blok tematyczny przybliża wiedzę na temat wyników procesu diagnozy edukacyjnej ucznia w sferze emocjonalnej i poznawczej. Autor opisał także zagadnienia związane z prowadzeniem egzaminów wewnętrznych oraz z diagnozą osiągnięć edukacyjnych na poziomie placówki edukacyjnej i kraju.
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat:Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych.Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych.Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli.Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem.Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
Opóźniony rozwój mowy 1Opóźniony rozwój mowy 1. Pierwsze słowa: osoby, rodzina to pierwsza część zupełnie nowej serii książeczek PUS. Seria ta powstała przede wszystkim z myślą o dzieciach, którym nauka mówienia z różnych powodów sprawia trudność. Głównym jej założeniem jest poznawanie i utrwalanie przez dzieci słów podstawowych, znanych im z codziennego życia.Ta książeczka zawiera słowa określające osoby z najbliższej rodziny. Oparte na nich, znajdujące się w książeczce ćwiczenia w formie ciekawych zabaw pomagają te słowa poznawać, powtarzać, zapamiętywać i ćwiczyć ich wymowę. Towarzyszące im polecenia sformułowane są w taki sposób, aby prowokować dziecko do odpowiedzi i reakcji werbalnej. Dzięki temu, że w trakcie ich rozwiązywania dziecko jest skoncentrowane na rozwiązywaniu kolejnych zagadek, ćwiczenie mowy odbywa się niejako na marginesie. Nie kojarzy się przez to ze żmudnym wysiłkiem. Oczekiwane efekty takiego sposobu pracy przychodzą szybciej, łatwiej i są trwalsze.Pierwsze słowaW znajdujących się w książeczkach do ORM zadaniach skupiamy się na słowach jedno- i dwusylabowych. Zaczynamy od nauki prostych rzeczowników i czasowników, a następnie przechodzimy do budowania prostych zdań.Książeczki tej serii ułożono zgodnie z zasadą stopniowania trudności, czyli od rzeczy łatwiejszych do trudniejszych. Dotyczy to zarówno materiału wyrazowego wykorzystanego w ćwiczeniach, jak i rodzaju zadań.Nie określamy wieku dzieci, do których są one skierowane. Stawiamy bowiem na indywidualny poziom rozwoju i możliwości dziecka. Ćwiczenia skonstruowano tak, żeby były one ciekawe dla wszystkich dzieci, nie tylko dzieci z ORM.PUS-owe innowacjeZupełnie nowym elementem tej książeczki, który nie pojawił się jeszcze nigdy wcześniej, jest dodatkowa karta, wydrukowana na sztywnym papierze. Znajdują się na niej wraz z podpisami wizerunki wszystkich postaci, z jakimi dziecko spotka się rozwiązując ćwiczenia. Wszystkie wyrazy zarówno na tej karcie, jak i w całej książeczce zostały napisane dużymi drukowanymi literami.Ten dodatkowy ruchomy element jest pomocą w rozwiązywaniu ćwiczeń, jak również w nauce nowych słów.Książeczki PUS do opóźnionego rozwoju mowysłużyć mogą również do doskonalenia: koncentracji, kojarzenia i logicznego myślenia, wczesnej nauki czytania.Opóźniony rozwój mowy 1oraz kolejne części tej serii sprawdzą się zarówno w specjalistycznych gabinetach logopedycznych i terapeutycznych, jak i w zwykłych domowych zabawach. Mogą sięgać po nie i osoby pracujące z dziećmi z ORM, jak i rodzice, którzy poprzez dodatkowe zajęcia w domu chcą wspierać swoje dziecko w procesie terapii ORM i w nabywaniu umiejętności werbalnego komunikowania się.
Opóźniony rozwój mowy 2Opóźniony rozwój mowy 2. Pierwsze słowa: zwierzęta to druga część zupełnie nowej serii książeczek PUS. Seria ta powstała z myślą przede wszystkim o tych dzieciach, którym nauka mówienia z różnych powodów sprawia trudność. Głównym jej założeniem jest poznawanie i utrwalanie przez dzieci słów podstawowych, znanych im z codziennego życia.Ta książeczka zawiera słowa określające zwierzęta, które podzieliliśmy na dwie kategorie: zwierzęta domowe i zwierzęta dzikie. Oparte na nich, znajdujące się w książeczce ćwiczenia w formie ciekawych zabaw pomagają te słowa poznawać, powtarzać, zapamiętywać i ćwiczyć ich wymowę. Towarzyszące im polecenia sformułowano w taki sposób, aby prowokować dziecko do odpowiedzi i reakcji werbalnej. Dzięki temu, że w trakcie ich rozwiązywania dziecko jest skoncentrowane na rozwiązywaniu kolejnych zagadek, a ćwiczenie mowy odbywa się niejako na marginesie. Nie kojarzy się przez to ze żmudnym wysiłkiem. Oczekiwane efekty takiego sposobu pracy przychodzą szybciej, łatwiej i są trwalsze.Pierwsze słowaW znajdujących się w książeczkach do ORM zadaniach skupiamy się na słowach jedno- i dwusylabowych. Zaczynamy od nauki prostych rzeczowników i czasowników, a następnie przechodzimy do budowania prostych zdań.Książeczki tej serii ułożono zgodnie z zasadą stopniowania trudności, czyli od rzeczy łatwiejszych do trudniejszych. Dotyczy to zarówno materiału wyrazowego wykorzystanego w ćwiczeniach, jak i rodzaju zadań.Nie określamy wieku dzieci, do których są one skierowane. Stawiamy bowiem na indywidualny poziom rozwoju i możliwości dziecka. Ćwiczenia skonstruowano tak, żeby były one ciekawe dla wszystkich dzieci, nie tylko dzieci z ORM.PUS-owe innowacjeZupełnie nowym elementem tej książeczki, który nie pojawił się jeszcze nigdy wcześniej, jest dodatkowa karta, wydrukowana na sztywnym papierze. Znajdują się na niej nazwy wszystkich zwierząt, z jakimi dziecko spotka się rozwiązując ćwiczenia. Pod każdym wyrazem znajduje się też powiązane z nim wyrażenie dźwiękonaśladowcze, co w założeniu jest kolejnym elementem sprzyjającym nauce mówienia.Wszystkie wyrazy zarówno na tej karcie, jak i w całej książeczce zostały napisane dużymi drukowanymi literami.Ten dodatkowy ruchomy element jest pomocą w rozwiązywaniu ćwiczeń, w nauce nowych słów, jak również we wczesnej nauce czytania.Książeczki PUS do opóźnionego rozwoju mowysłużyć mogą również do doskonalenia: koncentracji, kojarzenia i logicznego myślenia, wczesnej nauki czytania.Opóźniony rozwój mowy 2oraz inne części tej serii sprawdzą się zarówno w specjalistycznych gabinetach logopedycznych i terapeutycznych, jak i w zwykłych domowych zabawach. Mogą sięgać po nie i osoby pracujące z dziećmi z ORM, jak i rodzice, którzy poprzez dodatkowe zajęcia w domu chcą wspierać swoje dziecko w procesie terapii ORM i w nabywaniu umiejętności werbalnego komunikowania się.
Monografia Piotra Załęskiego to pierwsza całościowa analiza kompetencji obywatelskich z zakresu wiedzy społecznej, ekonomicznej i politycznej młodych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Materiałem do badań były zadania rozwiązane przez blisko 400 tys. absolwentów zdających maturę z WOS-u (w wersji podstawowej i rozszerzonej) w sesji głównej (majowej) w latach 2010–2019. Autor, od 2010 roku koordynator egzaminu maturalnego z WOS-u w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zastosował jako podstawową technikę badawczą analizę porównawczą. Przeprowadził zarówno badania ilościowe, jak i jakościowe, co pozwoliło na przedstawienie rekomendacji do sposobu formułowania arkuszy maturalnych oraz zasad ich oceny.
Prezentowana książka zawiera wybór osiemdziesięciu ośmiu kazań dla młodzieży żydowskiej (tzw. egzort), które powstały w Galicji pod koniec XIX i w pierwszych dekadach XX wieku. Stanowiły one część edukacji religijnej uczniów żydowskich uczęszczających do świeckich szkół, zarówno szczebla podstawowego, jak i średniego, czyli gimnazjów. Autorami kazań byli nauczyciele, m.in. Natan Szyper, Arnold Friedman czy Samuel Wolf Guttman, kaznodzieja synagogi postępowej we Lwowie. W tomie znalazły się kazania poświęcone fragmentom Tory na dany tydzień, a także świąteczne, okolicznościowe i związane z cyklem roku szkolnego. Dowiadujemy się z nich, jakie wartości były wpajane młodzieży podczas obowiązkowej edukacji religijnej. Egzorty są cennym źródłem do badań nad duchowością żydowską, a także historią wychowania, procesami akulturacji i integracji. Stanowią ponadto ważny, dziś niemal zupełnie nieznany, przykład żydowskiej homiletyki w języku polskim.
******
Sermons for the Jewish Youth in Galicia
The book contains a selection of eighty eight sermons (so-called exhortations) for the Jewish youth, which were written in Galicia at the end of the 19th century and in the first decades of the 20th century. They constituted part of religious education of Jewish students who attended secular primary and secondary schools. The authors of the sermons were teachers such as Natan Szyper, Arnold Friedman or Samuel Wolf Guttman who was the preacher of the progressive synagogue in Lviv.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?