Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
W książce 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej doświadczona terapeutka zajęciowa Tara Delaney podpowiada, jakie rodzaje aktywności sprzyjają rozwojowi dzieci i jak można się uczyć, świetnie się przy tym bawiąc. Zajęcia proponowane w książce zapewnią dziecku rozrywkę oraz prawidłową stymulację – a wiele z ćwiczeń można wykonywać zarówno w domu, jak i na dworze!
Wiele trudności dzieci można pokonać, wprowadzając odpowiednie ćwiczenia ruchowe. Psychomotoryka łączy przeżycia emocjonalno-psychiczne ze zdolnościami motorycznymi, percepcją i doświadczeniami, dlatego wykazuje szczególną skuteczność w pracy nad:- problemami z koordynacją ruchową,- zaburzeniami procesów uczenia się,- trudnościami wychowawczymi,- zwiększeniem koncentracji uwagi.Psychomotoryka pozwala dzieciom nabrać pewności siebie, uczy empatii oraz pomaga kształtować umiejętności społeczne, kreatywność i odporność psychiczną (rezyliencję). Autorzy cenieni specjaliści z zakresu terapii psychomotorycznej przystępnie omawiają założenia oraz cele metody i proponują ponad 70 zajęć i scenariuszy do natychmiastowego wykorzystania przez rodziców, nauczycieli i terapeutów.Książka Jolanty i Andrzeja Majewskich to pasjonujące wprowadzenie do zasad i form psychomotoryki, ale też zajmująca narracja, z której można dowiedzieć się m.in., dlaczego Einstein nigdy nie nauczył się angielskiego, jak rozmawiać z dziećmi, aby nas słuchały, i w jaki sposób można kształtować rozwój kognitywno-emocjonalny poprzez psychomotoryczną ofertę ruchową.
REWOLUCYJNY PORADNIK O TYM, JAK NAUCZYĆ SIĘ OPOWIADAĆ WŁASNE HISTORIEOpowiadanie historii (storytelling) jest jedną z najstarszych i najważniejszych umiejętności znanych ludzkości. To ponadczasowe narzędzie, które pomaga celebrować radość życia i stawiać czoła wyzwaniom. Dzięki niemu dzieci łatwiej będą radzić sobie z emocjami, nauczą się empatii czy lepiej zrozumieją świat, w którym żyjemy.Ponadto opowiadanie historii kultywuje znaczenie więzi między opowiadającym a słuchaczem oraz budowanie intymności i zaufania między rodzicem czy opiekunem a dzieckiem.W tej zachwycającej książce Silke Rose West i Joseph Sarosy nauczyciele wczesnoszkolni z wieloma godzinami doświadczenia w opowiadaniu historii prezentują kluczowe elementy storytellingu. Ich zaskakująco prosta metoda układania oryginalnych i pomysłowych historii uczyni z każdego eksperta gawędziarstwa. Za sprawą tej intuicyjnej techniki wykorzystującej elementy zaczerpnięte z życia codziennego opowiadanie historii będzie wyjątkowo łatwe.Przenosząc punkt ciężkości z tworzenia narracji na wzmocnienie relacji z dzieckiem, książka ta obudzi umiejętności, o których istnieniu nie wiedzieliście. W komplecie z praktycznymi poradami i odrobiną nauki wyjaśnia, w jaki sposób historie wzbogacają nasze życie.To lektura obowiązkowa dla rodziców, dziadków, nauczycieli i opiekunów. Książka pomoże ci odkryć historie, które już są w tobie, tylko czekają na opowiedzenie.
Rodzicielstwo jest wspaniałe, ale bywa też przytłaczające. Jako rodzice odgrywacie wiele różnych ról w życiu swojego dziecka, których liczba znacznie wzrasta, jeśli ono ma autyzm. Wówczas otoczenie bombarduje was informacjami o tym, co powinniście, a czego nie powinniście robić, by wspierać rozwój córki lub syna.Lektura książki Katie Cook otworzy nowy rozdział w życiu waszej rodziny. Ćwiczenia opisane przez autorkę zaangażują was we wspólną zabawę z dzieckiem i zacieśnią więź z nim. Pracując z tą książką, wykorzystacie techniki stosowanej analizy zachowania, by nauczyć dziecko ważnych umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie, komunikowania się, zaangażowania, samoregulacji, samoobsługi czy zabawy.Stosowana analiza zachowania jest to terapia, która działając na wielu poziomach pomaga dzieciom w spektrum autyzmu rozwijać ważne umiejętności społeczne i ograniczać zachowania mogące negatywnie wpływać na ich życie. Prowadzone od ponad czterdziestu lat badania naukowe potwierdzają skuteczność stosowanych w niej procedur wzmacniania pożądanych zachowań. Dziewięć rozdziałów drugiej części książki jest poświęconych rozwijaniu konkretnych umiejętności. W każdym znajdziecie dziesięć różnych ćwiczeń, które są ułożone według sugerowanych przedziałów wiekowych i dostosowane do poziomu rozwoju dziecka oraz pozwolą mu w pełni wykorzystać jego potencjał. Dzieci w spektrum autyzmu oraz ich opiekunowie mierzą się z wieloma wyzwaniami. Ta książka niesie wielką nadzieję na skuteczne stawienie im czoła. Dzięki niej opiekun może przygotować się do wspierania dziecka w osiąganiu kolejnych kamieni milowych rozwoju w środowisku domowym. Przystępnie opisane ćwiczenia, oparte na zasadach stosowanej analizy zachowania, pomagają budować wewnętrzną motywację dziecka, która jest kluczowa dla rozwijania umiejętności wymagających szczególnej stymulacji. A wszystko po to, by dziecko mogło korzystać z tego, co oferuje mu świat, i dbać o zaspokajanie swoich potrzeb. Emilia Wojewódzka psycholog, terapeuta behawioralny, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Centrum Dziecięcej Terapii
Choć Konwencja o prawach dziecka obowiązuje w Polsce od ponad trzydziestu lat, społeczna pozycja dzieci wciąż znajduje wyraz w powiedzeniu dzieci i ryby głosu nie mają, a przekonanie, że jeden klaps jeszcze nikomu nie zaszkodził, jest nadal bardzo często spotykane. Dyskryminacja ze względu na młody wiek jest uważana za stan tak oczywisty, ponadczasowy i naturalny, jak kiedyś seksizm.Badając popularne programy rozrywkowe poświęcone wychowywaniu dzieci i rozmawiając z ich uczestnikami, Anna Golus pokazuje, w jaki sposób telewizja odzwierciedla i reprodukuje kulturę, która lekceważy i uprzedmiotawia osoby niepełnoletnie oraz wspiera oparte na przemocy wzorce relacji. Przyjmując perspektywę dzieci, autorka pokazuje, jak udział w tych programach i propagowane w nich metody wychowawcze szkodzą młodym ludziom i utrwalają ich niski status w rodzinie i społeczeństwie. Czas pozbyć się karnego jeżyka i zacząć traktować dzieci podmiotowo.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po ćwiczenia z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść ćwiczeń została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdym zeszycie znajduje się wiele różnorodnych, podzielonych na bloki tematyczne zadań, pozwalających dzieciom na rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych. Staranne opracowanie graficzne oraz dołączone naklejki na pewno uatrakcyjnią zadania.Seria zawiera także elementarze powiązane treściowo i merytorycznie z zeszytami ćwiczeń.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po elementarze z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść elementarzy została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdej książce znajduje się wiele różnorodnych zadań, które .: rozwijają spostrzegawczość i logiczne myślenie, ćwiczą umiejętność formułowania myśli, wzbogacają słownictwo, umożliwiają poznawanie świata. Układ książki wymaga, by dziecku towarzyszyła osoba dorosła, która odczytuje polecenia, wyjaśnia sposób wykonania zadań, służy pomocą, zachęca do ukończenia pracy. Dziecko staje się współtwórcą książki, a to stwarza doskonałą okazję do licznych rozmów, wypowiadania się na temat wykonywanych ćwiczeń, oceny pracy, dzielenia się własnymi spostrzeżeniami. Do elementarzy dołączone są naklejki oraz dwie karty z elementami do wycinania.Seria zawiera także zeszyty ćwiczeń powiązane treściowo i merytorycznie z elementarzami.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po ćwiczenia z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść ćwiczeń została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdym zeszycie znajduje się wiele różnorodnych, podzielonych na bloki tematyczne zadań, pozwalających dzieciom na rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych. Staranne opracowanie graficzne oraz dołączone naklejki na pewno uatrakcyjnią zadania.Seria zawiera także elementarze powiązane treściowo i merytorycznie z zeszytami ćwiczeń.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po elementarze z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść elementarzy została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdej książce znajduje się wiele różnorodnych zadań, które .: rozwijają spostrzegawczość i logiczne myślenie, ćwiczą umiejętność formułowania myśli, wzbogacają słownictwo, umożliwiają poznawanie świata. Układ książki wymaga, by dziecku towarzyszyła osoba dorosła, która odczytuje polecenia, wyjaśnia sposób wykonania zadań, służy pomocą, zachęca do ukończenia pracy. Dziecko staje się współtwórcą książki, a to stwarza doskonałą okazję do licznych rozmów, wypowiadania się na temat wykonywanych ćwiczeń, oceny pracy, dzielenia się własnymi spostrzeżeniami. Do elementarzy dołączone są naklejki oraz dwie karty z elementami do wycinania.Seria zawiera także zeszyty ćwiczeń powiązane treściowo i merytorycznie z elementarzami.
Sprawdź się z Pierwszoteścikiem! Znajdziesz w nim testy kompetencji sprawdzające wiedzę po 1 klasie szkoły podstawowej.Każda książka z serii Teściki zawiera zestaw testów kompetencji sprawdzających wiedzę uczniów w poszczególnych klasach. Wszystkie zadania dostosowane są do obowiązującej podstawy programowej i umiejętności, jakie dzieci powinny opanować na danym etapie nauki. Zadania dotyczą trzech obszarów edukacji: kompetencji polonistycznych, społeczno-przyrodniczych i matematycznych. Będzie to doskonałe uzupełnienie nauki i weryfikacja jej efektów!
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po ćwiczenia z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść ćwiczeń została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdym zeszycie znajduje się wiele różnorodnych, podzielonych na bloki tematyczne zadań, pozwalających dzieciom na rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych. Staranne opracowanie graficzne oraz dołączone naklejki na pewno uatrakcyjnią zadania.Seria zawiera także elementarze powiązane treściowo i merytorycznie z zeszytami ćwiczeń.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po elementarze z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść elementarzy została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdej książce znajduje się wiele różnorodnych zadań, które .: rozwijają spostrzegawczość i logiczne myślenie, ćwiczą umiejętność formułowania myśli, wzbogacają słownictwo, umożliwiają poznawanie świata. Układ książki wymaga, by dziecku towarzyszyła osoba dorosła, która odczytuje polecenia, wyjaśnia sposób wykonania zadań, służy pomocą, zachęca do ukończenia pracy. Dziecko staje się współtwórcą książki, a to stwarza doskonałą okazję do licznych rozmów, wypowiadania się na temat wykonywanych ćwiczeń, oceny pracy, dzielenia się własnymi spostrzeżeniami. Do elementarzy dołączone są naklejki oraz dwie karty z elementami do wycinania.Seria zawiera także zeszyty ćwiczeń powiązane treściowo i merytorycznie z elementarzami.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po ćwiczenia z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść ćwiczeń została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdym zeszycie znajduje się wiele różnorodnych, podzielonych na bloki tematyczne zadań, pozwalających dzieciom na rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych. Staranne opracowanie graficzne oraz dołączone naklejki na pewno uatrakcyjnią zadania.Seria zawiera także elementarze powiązane treściowo i merytorycznie z zeszytami ćwiczeń.
Książka 125 zabaw umysłowych dla niemowląt prezentuje szereg sposobów, jak wspomagać wczesny rozwój umysłowy dzieci, który stanowi podstawę późniejszego procesu nauki. Autorka pokazuje, jak każdego dnia możemy stymulować umysły naszych pociech w jakże istotnym okresie od czasu narodzin do pierwszego roku życia. Każdej z zabaw towarzyszy fachowa wiedza o ludzkim umyśle i opis, w jaki sposób dana aktywność wspomaga działanie niemowlęcego mózgu. Proste, przyjemne zabawy to podstawa sukcesu w późniejszym procesie nauki! Czy wiesz, że mózg małego dziecka • jest o 250% bardziej aktywny niż mózg osoby dorosłej? • zanim dziecko osiągnie trzeci rok życia, tworzy 1000 trylionów połączeń (dwukrotnie więcej niż u osoby dorosłej)? • w ciągu pierwszego roku życia dziecka produkuje synapsy (połączenia nerwowe) prędzej niż kiedykolwiek w późniejszym życiu?
Książka 125 zabaw umysłowych dla maluchów prezentuje szereg sposobów, jak wspomagać wczesny rozwój umysłowy dzieci w wieku dwóch i trzech lat, który stanowi podstawę późniejszego procesu nauki. Mózg małego dziecka rozwija się niezwykle intensywnie, co daje olbrzymie i niepowtarzalne możliwości rodzicom i opiekunom. Autorka pokazuje, jak każdego dnia możemy stymulować umysły naszych pociech w jakże istotnym okresie drugiego i trzeciego roku życia. Każdej z zabaw towarzyszy fachowa wiedza o ludzkim umyśle i opis, w jaki sposób dana aktywność wspomaga działanie dziecięcego mózgu. Proste, przyjemne zabawy to podstawa sukcesu w późniejszym procesie nauki! Czy wiesz, że mózg trzyletniego dziecka: utworzył aż 1000 trylionów połączeń (dwukrotnie więcej niż mózg osoby dorosłej) jest dwukrotnie bardziej wydajny od mózgu studenta może przyswajać i porządkować nowe informacje dużo szybciej niż dorosły mózg
Są to materiały edukacyjne dla dzieci najmłodszych. Każda historyjka składa się z 8 obrazków, które dziecko ma ułożyć w odpowiedniej kolejności i włożyć do plastikowych kieszonek.
Układanie obrazków każde dziecko będzie postrzegało jako dobrą zabawę. Rozbudzona ciekawość i chęć poznania dalszej części historyjki będą motywowały do wykonania zadania. Największą zachętą będzie jednak końcowy efekt – duża ilustracja, która powstanie po odwróceniu poprawnie ułożonych obrazków.
Historyjki przede wszystkim uczą myślenia przyczynowo-skutkowego. Aby ułożyć obrazki w poprawnej kolejności dziecko musi uruchomić procesy myślowe: porównywanie, analizowanie, wnioskowanie. Musi dostrzec szczegóły występujące na poszczególnych obrazkach, porównać je, określić, czy są takie same, różne czy podobne. Uczy się więc spostrzegawczości. Odpowiadając na pytania dorosłych lub samodzielnie opowiadając o tym, co przedstawia dany obrazek lub co wydarzyło się w całej historyjce, rozwija mowę, wzbogaca słownictwo. Wyobrażając sobie przedstawioną sytuację lub wymyślając własną wersję wydarzeń opartą na jednym obrazku, rozwija wyobraźnię.
Część historyjek dodatkowo ułatwi dziecku poznanie pewnych procesów mających miejsce w przyrodzie (np. jak rosną pomidory lub owoce) i nauczy zachowania w wyjątkowych sytuacjach (np. pomagania chorym zwierzętom). Pomoże również poznać niektóre zawody (np. rolnika) i procesy (np. budowania domu, pisania i wysyłania listu).
Treść publikacji wnosi nowe spojrzenie na zagadnienia z zakresu dydaktyki. Przedstawione kwestie w kontekście dorobku naukowego i programowego pracowników Katedry Dydaktyki wypełniają lukę w literaturze naukowej, ważnej dla rozwijania myśli pedagogicznej, w tym dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki. Uważam, że książka jest wartościową pozycją dla poznawania, upowszechniania dorobku dydaktyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz inspiruje do po-głębienia znajomości problemów prezentowanych w pracy.Z recenzji dr hab. Ewy Borowiec
Razem z dzieckiem rodzi się więź, ale i wiele pytań: Dlaczego niemowlęta nie chcą spać same, dlaczego płaczą, skąd nagłe napady złości, dlaczego ciągle czegoś od nas chcą?Carlos Gonzlez, uznany autorytet pediatryczny, autor m.in. popularnej również w Polsce książki Moje dziecko nie chce jeść, mocno wierzy (co więcej udowadnia to!), że dzieci są dobre, szczere, towarzyskie, wyrozumiałe i że z całą pewnością zasługują na tyle miłości, ile tylko jesteśmy im w stanie zaofiarować.Mocno mnie przytul to pełen rzeczowych argumentów głos przeciwko teoriom samozwańczych ekspertów, którzy niemal obsesyjnie propagują konieczność przestrzegania harmonogramów i planów, drobiazgowych systemów kar i nagród, a czasem nawet izolacji dziecka od rodziców.Żartobliwie i z humorem autor komentuje zakorzenione mity i teorie wychowawcze, pokazując jednocześnie, że najważniejsze, co można zrobić dla dziecka, znajduje się nie w umysłach teoretyków wychowania, ale w naszych sercach.
Książka dr Borby ukoi niejeden rodzicielski niepokój o to, co zrobić, żeby wychować zdrowe, szczęśliwe i odnoszące w życiu sukcesy. Niesie optymistyczne przesłanie, że możliwe jest nauczenie dziecka empatii czy optymizmu, że nigdy nie jest za późno, żeby wyrosło na spełnionego dorosłego. Autorka wprowadza rozróżnienie między dziećmi nastawionymi na oceny i testy, a tymi, które mają szanse w pełni i swobodnie rozwinąć drzemiące w nich możliwości. Dr Borba uważa, że w XXI wieku stopnie czy wyniki testów wcale nie gwarantują odniesienia życiowego sukcesu, dlatego proponuje, żeby dla dobra dziecka, w procesie wychowawczym stawiać na rozwój siedmiu tzw. miękkich kompetencji, na: pewność siebie, empatię, samokontrolę, prawość, ciekawość, wytrwałość i optymizm. Dzieci skoncentrowane na tym, aby dobrze wypaść na egzaminach, są zestresowane, przemęczone i nieszczęśliwe. Mają problemy psychologiczne, często zmagają się z depresją i stanami lękowymi. Czują się puste w środku, choć na zewnątrz lśnią na licznych kursach i zajęciach dodatkowych, które dobrze wypadają w CV.Natomiast dzieci nastawione na wewnętrzny rozwój, łatwiej adaptują się we współczesnym niesamowicie zmiennym świecie.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8–15 lat, przygotowują do zmierzenia się z zagadnieniem wchodzenia w interakcje społeczne. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy borykają się z poczuciem osamotnienia i niezrozumienia. Materiały pozwalają uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania: - po czym można poznać, że ktoś chciałby być twoim przyjacielem? - jakie cechy powinien mieć przyjaciel? - jakie mogą być przeszkody w znalezieniu przyjaciela? - jak postępować w sytuacjach problemowych? - jak rozpocząć rozmowę z rówieśnikiem? Podejmowane tematy dotyczą spraw bliskich młodym ludziom, którzy mają problemy z powodu niewystarczających kompetencji społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: - przyjaźń – koleżeństwo – znajomość - sposoby znajdowania przyjaciół - przykładowa rozmowa z kolegą za pomocą SMS-ów - przeszkody w nawiązywaniu znajomości - sposoby rozwiązywania konfliktów - cechy dobrego przyjaciela. Dodatkowo publikacja zawiera: - kalendarz relacji przyjacielskiej – pomoc do wizualnego przedstawienia procesu budowania relacji - ponad 500 naklejek do wypełnienia kalendarza. Karty mogą być wykorzystane przez pedagogów, nauczycieli oraz terapeutów podczas zajęć indywidualnych, a także grupowych. Publikacja wchodzi w skład cyklu, który tworzą również tytuły Poznaję emocje i Buduję poczucie własnej wartości. Wszystkie trzy książki łączy motyw przewodni klocków, do którego odwołuje się oryginalne i atrakcyjne opracowanie graficzne tych kart pracy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?