Refleksja humanistyczna nad sprawami trapiącymi ludzkość wydobywa wyspecjalizowane nierzadko wątki (jak epidemia, uzależnienie, dysfunkcja) i czyni z nich zagadnienia uniwersalne, a więc wspólne, ogólnoludzkie. Takie poszerzanie perspektyw pozwala na zaproszenie do dyskusji przedstawicieli różnych dyscyplin oraz co równie istotne budzi społeczną świadomość i wrażliwość. Autorki i Autorzy tekstów pomieszczonych w tym tomie bacznie przyglądają się fenomenom kulturowym, literaturze, językowi i komunikacji, oswajają sytuacje kryzysowe i nadzwyczajne poprzez ich wielostronne oświetlenie. Dzięki zróżnicowaniu stylów, gatunków i epok poddanych oglądowi zyskujemy nie tylko przekonanie o niejednorodności przestawień epidemii, chorób, patologii ale jesteśmy jako społeczeństwo lepiej przygotowani do kolejnych trudnych zdarzeń i sytuacji granicznych. Z recenzji dr hab. Agnieszki Kuli, prof. UAM Dominantą tomu łączącą zawarte w niej teksty jest zgodnie z tytułem publikacji perspektywa maladyczna, dodatkowo doprecyzowana w poszczególnych kategoriach tytułowych. Stąd uwaga badaczy została skupiona na topice epidemicznej powiązanej z różnymi chorobami, a także patologiami. Atutem książki jest z całą pewnością zaprezentowana wieloperspektywiczność spojrzenia na wspomniane wyżej zagadnienia, bo choć wszystkie głosy badaczy pomieszczone w tomie można połączyć wspólnym mianownikiem nauk humanistycznych, to w konkretnych rozwiązaniach różnią się one w znaczący sposób. []Sam pomysł tomu oceniam jako niezwykle trafny, bowiem nie tylko wpisuje się on w coraz popularniejszy (także w naszym kraju) dyskurs chorobowy, ale też podejmuje problematykę, od której w ostatnich latach nikt z nas nie mógł uciec: doświadczenia pandemicznego i powszechnego zagrożenia coraz groźniejszymi chorobami, które, jak pokazały ostatnie lata, potrafią zdezorganizować nie tylko funkcjonowanie służby zdrowia, ale też życie społeczne i kulturalne. Uwidocznienie, że tego typu sytuacja nie jest wyłącznie znakiem współczesności, ale ma swoje (różne) źródła w minionych wiekach, pozwala inaczej spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość. Z recenzji dr. hab. Marka Kurkiewicza, prof. UKW
Monografia Placówka leśna jako miejsce łączenia dzieci z naturą jest dziełem oryginalnym, powstałym dzięki pasji i wieloletniemu doświadczeniu naukowemu Autorki, która na podstawie pogłębionych studiów nad literaturą zagadnienia, z dużym znawstwem tematyki, uważnością doświadczonej badaczki utrwaliła i poddała pedagogicznej analizie obraz codzienności i doświadczeń dzieci, rodziców i pedagogów w przedszkolu leśnym, jednym z niewielu takich przedszkoli w Polsce. Monografia ma wartość poznawczą dzięki profesjonalnie zaplanowanym i zrealizowanym badaniom, ich obiektywnej prezentacji i naukowej analizie. Dostrzegam też jej ogromną wartość metodyczną. Zawiera bowiem wiele cennych obserwacji, zapisów, uwag i refleksji oddających specyfikę placówki i inspirujących do podjęcia wysiłku tworzenia podobnych placówek w innych miejscach w Polsce.
The monograph Forest educational facilities as places connecting children with nature is an original work, a child of the author’s passion and many years of scientific experience. The author’s in-depth studies of the literature on the subject, a broad knowledge thereof, and her attention of an experienced researcher allowed her to record and subject to pedagogical analysis the image of everyday life and experience of children, parents, and teachers in a forest kindergarten, one of the few such kindergartens in Poland. The monograph is cognitively valuable because of its professionally planned and conducted research, objective presentation, and scientific analysis. I also see its great methodological value. It contains many valuable observations, quotations, comments, and reflections presenting the specificity of the facility and inspiring others to create similar places elsewhere in Poland.
Fragment recenzji prof. UAM dr hab. Kingi Kuszak
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?