Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Rozmawiając z bliskimi osób, które podjęły próbę samobójczą, nieraz można usłyszeć: "Skąd mieliśmy wiedzieć?". Co powinno nas niepokoić? Jakie są pierwsze oznaki tego, że dziecko przeżywa kryzys? Jak pomóc i gdzie szukać pomocy? W książce znajdziemy m.in. informacje dotyczące tego, jak aktywnie reagować i wspierać osobę w kryzysie oraz jak wygląda pomoc specjalistów. Dodatkowo uwzględnione zostały najnowsze wyzwania, z jakimi przychodzi nam się mierzyć, takie jak m.in. hejt w sieci, "rzeczywistość" mediów społecznościowych, świat w/po pandemii. Obserwujmy, słuchajmy, pytajmy..., aby WIEDZIEĆ. Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Dlaczego? 1.1. Skala problemu 1.2. Przyczyny samobójstw 1.2.1. Dlaczego młode osoby popełniają samobójstwa? 1.3. Kto jest najbardziej zagrożony? Wybrane grupy ryzyka 1.3.1. Kim jestem? O poszukiwaniu siebie 1.3.2. Różne oblicza przemocy 1.3.3. Pandemia samotności 1.3.4. Co się dzieje w mojej głowie? Dzieci i młodzież z zaburzeniami psychicznymi 1.4. To więcej niż smutek 1.4.1. Różne twarze depresji 1.4.2. Obawa o przyszłość. Jak my będziemy żyć? Rozdział 2. Martwię się 2.1. Niepokojące wypowiedzi 2.2. Zmiana zachowania 2.3. Problemy w szkole 2.4. Trudności w relacjach 2.5. Samouszkodzenia i zaburzenia odżywiania 2.6. Dolegliwości bólowe Rozdział 3. Jak mogę pomóc? 3.1. Obserwuj, pytaj, słuchaj i rozmawiaj 3.2. Gdy dzieje się najgorsze 3.4. Czynniki ochronne 3.4.1. Jak budować odporność psychiczną? 3.5. Nie zapomnij o sobie Rozdział 4. Kto może mi pomóc? 4.1. Centra, punkty i ośrodki interwencji kryzysowej 4.2. Pedagog, terapeuta, psycholog, a może psychiatra? Jaka jest różnica? 4.3. Pierwsze spotkanie 4.4. Historia 17-letniej Ewy Rozdział 5. Gdzie mogę szukać pomocy? Lista kontaktów 5.1. Kontakty do miejsc udzielających bezpłatnego wsparcia psychologicznego 5.2. Co warto (bezpłatnie) obejrzeć, posłuchać i poczytać? Bibliografia Spis rysunków i tabel
Karty pracy powstały z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się. Materiał można wykorzystywać jako pomoc edukacyjną w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, na zajęciach rewalidacyjnych. Karty będą przydatne również rodzicom do pracy z dziećmi w domu. Treść kart pracy odpowiada rozkładowi materiału nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i jest zgodna z podstawą programową MEN.
Część 3 zawiera ćwiczenia tematyczne dotyczące:
cech charakterystycznych wiosny,
ważnych świąt przypadających na okres wiosny,
wiosennych ptaków,
zwierząt hodowlanych i domowych,
prac ogrodowych w czasie wiosny,
zdrowego żywienia i stylu życia,
wiedzy o środowisku,
ekologii,
Układu Słonecznego,
Polski i jej sąsiadów.
Autorki bestsellerowej serii Jak mówić tym razem opowiadają o problemach związanych ze współzawodniczeniem rodzeństwa o miłość i uwagę rodziców.Konflikty między rodzeństwem należą do codzienności każdej rodziny. Adele Faber i Elaine Mazlish pokazują, jak w najlepszy sposób podejść do sporów, by z rozwiązania skorzystały nie tylko dzieci, ale i ich rodzice. Autorki piszą o napięciach, jakie rodzi rywalizacja kierowana zazdrością, żalem czy osobistymi rozczarowaniami i co dobrego, a co złego wnosi ona w życie każdej rodziny. Podsuwają pomysły, jak podchodzić do takich kwestii, by zapewnić każde z dzieci, że jest kochane, bezpieczne i wyjątkowe, a jednocześnie stworzyć podwaliny przyszłych więzi i bliskich stosunków między rodzeństwem.Edycja wzbogacona jest o suplement zawierający opis doświadczeń polskich rodziców. Nowe wydanie ukazuje się w odświeżonej szacie graficznej.
Karty pracy to propozycja pomocy dydaktycznej dla nauczycieli, pedagogów i terapeutów pracujących z:- uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami- z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się.Kolejność kart oraz forma i treść ćwiczeń dostosowane są do rozkładu materiału, którym posługują się nauczyciele i terapeuci pracujący z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie oraz są zgodne z podstawą programową. Dodatkowo przygotowany zestaw wyróżniają m.in.:- karty - zróżnicowane tematycznie, a także pod względem stopnia trudności, co daje nauczycielom wiele możliwości ich zastosowania, w zależności od umiejętności i potrzeb uczniów- zadania - skonstruowane w taki sposób, aby poszerzać zakres pojęciowy, doskonalić technikę czytania, mówienia, pisania i liczenia, a także myślenia przyczynowo-skutkowego- układ materiału - kompatybilny ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie, ważnymi wydarzeniami oraz cyklem życia człowieka, co pomaga dzieciom zrozumieć otaczający je świat.Praca z publikacją polega m.in. na:- porównywaniu graficznego obrazu słów- liczeniu i klasyfikowaniu elementów zbioru- łączeniu i uzupełnianiu brakujących szczegółów- wycinaniu i dopasowywaniu etykiet do obrazków- układaniu puzzli- pisaniu po wzorze- usprawnianiu czytania globalnego (dzięki zastosowaniu prostej, dużej, wyraźnej czcionki oraz wyrazów-etykiet).Karty mogą być wykorzystywane do pracy w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, na zajęciach rewalidacyjnych, a także jako narzędzie diagnostyczne, umożliwiające określenie deficytów i trudności ucznia oraz pozwalające na ustalenie planu terapii.
Kolejna część serii ćwiczeń logopedycznych Zdania obrazkowo-wyrazowe obejmuje swoim zakresem terapię głosek szumiących, tj. sz, ż, cz, dż. Materiał przeznaczony jest do terapii logopedycznej dzieci w każdym wieku z nieprawidłową wymową głosek szumiących, osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. Proponowane ćwiczenia mogą być wykorzystywane przez logopedów oraz przez rodziców, ponieważ w ciekawy sposób angażują dziecko i dorosłego w terapię. Konstrukcja zadań powoduje, że maluch nie tylko ćwiczy wymowę, ale także percepcję wzrokową i słuchową, prawidłową odmianę wyrazów oraz wzbogaca słownictwo. Zeszyt ćwiczeń został tak skomponowany, aby głoski szumiące były utrwalane w wyrazach, zdaniach oraz w mowie spontanicznej, po uprzednim wywołaniu głosek w izolacji i utrwaleniu ich w sylabach. Duża część materiału poświęcona została różnicowaniu głosek szumiących i syczących oraz wyrazom, zdaniom, w których nagromadzone są głoski trudne.
Karty pracy są przeznaczone dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów edukacyjnych.Stanowią część pakietu "Żyję w społeczeństwie" - zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Pracując z kartami pracy, uczniowie przyswajają i utrwalają wiadomości potrzebne każdemu młodemu człowiekowi, który pragnie brać aktywny udział w życiu swojej społeczności. Wśród różnorodnych materiałów znajdują się m.in.:wzory pism - przystępny i praktyczny miniprzewodnik z podpowiedziami, jak stworzyć pismo do urzędu (skargę, podanie, odwołanie, prośbę)instrukcje zachowań - schematy ułatwiające odnalezienie się w przestrzeni publicznej i w sytuacjach społecznych (np. w gabinecie lekarskim, restauracji czy sklepie)naklejki i wypychanki - atrakcyjne dodatki, dzięki którym nauka nie zmieni się w przykrą koniecznośćkarty pracy - dostosowane do potrzeb szkół przysposabiających do pracy.Treści - praktyczne, dostosowane do wyzwań codzienności i przedstawione w zrozumiały sposób - odpowiadają na realne potrzeby młodych ludzi przygotowujących się do samodzielnego życia. Materiał, uwzględniający specyfikę edukacji w szkołach przysposabiających do pracy, zawiera różnorodne zagadnienia związane m.in. z:emocjami i relacjami międzyludzkimizasadami savoir-vivre'uprawami człowieka oraz prawami przysługującymi osobom niepełnosprawnymorganizacją czasu wolnego.Uzupełnieniem kart pracy jest podręcznik. Publikacja może być też wykorzystana podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.
Autorki bestsellerowych książek o wychowaniu od lat cieszą się niesłabnącą popularnością, jako ekspertki w dziedzinie komunikacji między rodzicami a dziećmi. Tym razem ich mądre rady dotyczące świadomego i pełnego szacunku rodzicielstwa zostały ujęte w zwięzłej formie podręcznika. Bazując na inspirujących doświadczeniach rodzin z całego świata, autorki pokazują, że każdy, nawet najbardziej zapracowany rodzic może nabrać umiejętności, jakie zawsze „chciał mieć”: spokojnego rozwiązywania rodzinnych konfliktów, stawiania dzieciom granic i zachęcania ich do współpracy.
Książka zawiera opis 11 cykli zajęć, które są gotowym materiałem do pracy z dzieckiem nad doskonaleniem umiejętności czytania i pisania. W każdym cyklu zajęciowym umieszczono 5-6 stałych elementów zadań usprawniających i rozwijających funkcje percepcyjno-motoryczne odpowiedzialne za naukę czytania i pisania. Trening ten odbywa się w wesołym towarzystwie bohaterów krótkich, zabawnych tekstów i historyjek, które stają się punktem wyjścia do ćwiczeń słuchowych, ortograficznych, ćwiczeń w czytaniu oraz wypowiadaniu się i redagowaniu wypowiedzi pisemnych.Przy tym zabawy z "chochlikami słuchowymi" nie mogą się znudzić, polegają bowiem na wykonywaniu różnorodnych typów zadań. Są to między innymi:FIGURAKI - czyli zadania grafomotoryczne rozwijające motorykę ręki, spostrzeganie, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację kierunkową na płaszczyźnie kartki, koncentrację uwagi, dokładność i cierpliwośćKALAMBURY - czyli zadania integracji wzrokowo-słuchowej wzbogacające słownik oraz utrwalające skojarzenia obraz - słowo i słowo - wyrazTEKSTY I HISTORYJKI - czyli trening czytania i pisaniaZABAWA "TROPICIEL SŁÓW" - czyli zadania integracji wzrokowo-słuchowo-ruchowej polegające na odgadnięciu i wypowiedzeniu słów, w których ukryło się inne słowoCHOCHLIKI SŁUCHOWE - czyli zadania słuchowego przetwarzania informacji doskonalące słuch fonemowy oraz świadomość fonologiczną.
Zasady savoir-vivre'u to nie sztywny kołnierz, który krępuje nasze wszystkie ruchy. Bywa, że o dobrym wychowaniu świadczy raczej umiejętność sprawnego ich łamania niż ślepe przestrzeganie. Etykietalny anarchista jednak nigdy za człowieka obytego uznany nie zostanie, więc reguły i tak znać trzeba. Które więc zasady łamać, kiedy i w jakich okolicznościach?Autor książki - Wojciech S. Wocław - zawodowy konferansjer, popularyzator wiedzy z savoir-vivre'u, etykiety w biznesie i dress code'u, pisarz, przedstawia nie tylko tradycyjne zasady dobrego zachowania, ale także współczesne wyzwania savoir-vivre'u, proponując przy tym możliwe rozwiązania. Obok tekstów o podawaniu ręki czy posługiwaniu się sztućcami są i takie, w których, z właściwą sobie lekkością, omawia zasady dobrego wychowania w różnych miejscach: na wakacjach, na plaży, na górskim szlaku, w Internecie, w świątyniach, czy w teatrze. Ułatw sobie życie i sięgnij po praktyczny poradnik współczesnego savoir-vivre'u!
Scenariusze zajęć wspierających rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych młodzieży w szkole ponadpodstawowej to 50 ćwiczeń zebranych w 9 obszarach tematycznych:INTEGRACJA MIĘDZYOSOBOWA - propozycje ćwiczeń integrujących klasę szkolnąEMOCJONALNOŚĆ CZŁOWIEKA - pośród ćwiczeń do wykonania uczniowie znajdą zarówno trening relaksacji, jak i zadania ułatwiające walkę ze stresemKOMUNIKACJA INTERPERSONALNA - pośród narzędzi komunikacyjnych uczniowie nauczą się korzystać z komunikatów JA, poznają podstawy aktywnego słuchania oraz dokonają analizy komunikatów pozawerbalnych służących budowaniu relacjiASERTYWNOŚĆ - stanowcze, ale łagodne i bezpośrednie wyrażanie swoich opinii, obrona własnych praw w relacjach z innymi oraz umiejętność stawiania granic i reagowania na krytykę to tylko niektóre fragmenty mapy asertywności, z którą będą pracować uczniowieKONFLIKT I METODY JEGO ROZWIĄZYWANIA - w tej części scenariuszy uczniowie zapoznają się z podstawowymi metodami rozwiązywania konfliktów oraz stosowaniem różnych typów argumentacjiMENTALIZACJA - to z kolei zbiór przeznaczony do ćwiczenia umiejętności rozumienia perspektywy innych osóbORGANIZACJA CZASU - scenariusze pokazujące, jak nauczyć młodzież przejmować odpowiedzialność za swoje wybory, dystrybucję czasu, planowanie i osiąganie zamierzonych celówZDROWIE PSYCHICZNE - scenariusze powstałe z przekonania, że podstawowa wiedza o życiu psychicznym, symptomach zaburzeń, drogach poszukiwania pomocy w kryzysie jest niezbędna każdemu nastolatkowiROZWÓJ OSOBISTY - zadania zaproponowane w scenariuszach mają na celu uświadomić, że osobowość młodego człowieka będąca w procesie kształtowania się może i powinna ulegać świadomym, celowym zmianom, aby osiągać kształt pożądany przez nich samychScenariusze zostały przygotowane są z myślą o pracy z młodzieżą zarówno podczas lekcji wychowawczych, jak i specjalnie planowanych warsztatów lub treningów umiejętności społecznych. Zajęcia z proponowanymi materiałami może przeprowadzać wychowawca, ale też pedagog lub psycholog szkolny bądź trener treningu umiejętności społecznych.Magdalena Wegner-Jezierska - doktor nauk humanistycznych, psycholog, wieloletnia wykładowczyni akademicka, autorka poradników dla rodziców i opiekunów. Zajmuje się terapią psychologiczną dzieci i młodzieży, prowadzi grupy treningu umiejętności społecznych dla osób z trudnościami w budowaniu i utrzymywaniu relacji. Współpracuje z placówkami oświatowymi, szkoląc kadry pedagogiczne oraz rodziców. Opracowuje też programy poszerzające kompetencje społeczne uczniów. Prywatnie żona i mama sześciorga dzieci.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 9-16 lat, przygotowują do zmierzenia się z trudnym zagadnieniem przemocy w szkole i w Internecie. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy nie potrafią poradzić sobie z nękaniem i brakiem akceptacji.Materiały pozwalają uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania:- W jakich miejscach można spotkać się z przemocą?- Jak chronić się przed przemocą?- Jak zareagować w sytuacjach przemocowych?- Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci?- Jak postąpić, gdy jesteśmy świadkami/ofiarami przemocy?Podejmowane tematy dotyczą spraw bliskich młodym ludziom, którzy borykają się z agresją w szkole, a ostatnio coraz częściej także z cyberprzemocą. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak:- przemoc psychiczna i przemoc fizyczna- wykluczenie społeczne- dokuczanie w szkole- przyczyny i skutki przemocy- cyberprzemoc- nękanie w sieci.Dodatkowo publikacja zawiera:- dziennik odpowiedniego zachowania oraz reagowania na przemoc - pomoc do wizualnego przedstawienia procesu radzenia sobie ze złością i sytuacjami przemocowymi- ponad 500 naklejek do wypełnienia dziennika.Karty mogą być wykorzystane przez pedagogów, nauczycieli oraz terapeutów podczas zajęć indywidualnych, a także grupowych.Publikacja wchodzi w skład kolekcji "Z relacjami za pan brat" dedykowanej dzieciom i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz z trudnościami w zakresie kompetencji społecznych.
Liczne przykłady, choćby z historii powojennego szkolnictwa w Polsce, wskazują, że promotorzy zmian koncentrują się przede wszystkim na zapisach legislacyjnych i wydawaniu rozporządzeń. Kolejni ministrowie popełniali ten sam błąd. Dominowała i dominuje chęć decydowania za nauczycieli bez ich udziału. Ich swoboda jest zmarginalizowana. Czy jednak to upoważnia do rezygnowania z działań zmierzających do wdrażania koncepcji stawiających na nauczyciela refleksyjnego, myślącego krytycznie, stawiającego na autonomię własną i swoich wychowanków Z pewnością jak nigdy dotąd szkoła potrzebuje innego typu nauczycieli, którzy nastawieni są na pracę traktowaną nie tyle jako wykonywane rzemiosło, ile jako profesję związaną z nieustannym rozwojem, potrzebą zaangażowania społeczno-ideowego, świadomego potrzeby krytycznego spojrzenia na wiedzę i działania praktyczne, nastawionego na poszukiwanie nowych rozwiązań.
Wydanie 3Publikacja zawiera zestaw wierszy oraz ćwiczeń do wykorzystania podczas terapii dysleksji i dysortografii dla uczniów klas IVVI. Przedstawiony materiał ortograficzny nie tylko pomaga doskonalić praktyczne umiejętności i znajomość zasad pisowni liter ch i h, ale także usprawnia procesy analizy i syntezy wzrokowej. W publikacji znajdują się różnorodne ćwiczenia, takie jak: logogryfy, krzyżówki, przeskakiwanki, szyfrowanki, które wzbogacają słownictwo i stymulują rozwój intelektualny. Zaproponowane przez Autorkę wierszyki mogą być również wykorzystywane podczas zajęć polonistycznych i artystycznych (teatr, drama, plastyka).
Lęk oraz inne uczucia pojawiają się zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Są normalną i naturalną częścią życia każdego człowieka. Dzięki temu, że się boimy nasz organizm wchodzi w stan gotowości i czujności, może nas uchronić przed niebezpieczeństwem. Inne uczucia takie jak radość, smutek, rozpacz, złość czy tęsknota pojawiają się równie często i mają wpływ na nasze życie, życie naszych dzieci oraz podopiecznych. Wśród propozycji zajęć dotyczących uczuć i emocji autorka pamiętała, również o tym, że oprócz uczuć przykrych jest wiele uczuć przyjemnych jak radość, duma czy szczęście. W Dzieciakach uczuciakach podkreślana jest konieczność towarzyszenia dziecku w trudnych chwilach, oraz potrzeba rozmowy z dzieckiem przeżywającym silne uczucia, pokazuje rodzicom jak takie rozmowy przeprowadzać, od czego zacząć, jak sprawić, żeby spotkanie z dzieckiem było dla niego interesujące i przydatne. Odpowiednia dawka wiedzy, doświadczenia oraz przydatnych przykładów z życia oferowana czytelnikowi sprawia, że rodzic jest lepiej przygotowany do działania i rozumienia uczuć swojego dziecka. Proponowane w książce zajęcia są adresowane zarówno dla grupy dzieci jak i jako propozycja indywidualnej rozmowy. Dzięki temu, że dziecko ma okazję rozmawiać o uczuciach, emocjach i swoich problemach otwarcie, w grupie rówieśników a także wysłuchać opowieści innych osób może sprawić, że łatwiej mu będzie spotkać się ze swoimi problemami i poradzić sobie z nimi. Dzieci, porządkując obrazki, oglądając filmy, słuchając opowiadań często utożsamiają się z bohaterami tam występującymi. Pozwala im to na lepsze zrozumienie pojawiających się problemów, bezpieczne przeżywanie uczuć oraz przygód bohaterów oraz łatwiejszy dostęp do własnych przeżyć i doświadczeń. Książka zawiera wiele cennych i różnorodnych propozycji zajęć i zabaw. Dzięki częstym rozmowom i rozmaitym ćwiczeniom, wspólnym oglądaniu filmów, słuchaniu opowiadań, rysowaniu, dyskusjom i odpowiadaniu na przygotowane wcześniej pytania, dzieci się nie nudzą i aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu proponowanych zadań. Autorka w wielu miejscach książki, zwracając się do rodziców zastępczych, podaje bardzo ważne i cenne uwagi i komentarze dotyczące przebiegu proponowanych zajęć oraz wskazówki dotyczące tego w jaki sposób rozumieć cel i sens ćwiczeń. Także jak rozmawiać i postępować z dzieckiem, które jest w silnych emocjach, jak zachęcić go działania oraz jak rozumieć jego zachowanie i postępowanie. Podaje też tytuły opowiadań i filmów oraz linki do tekstów, z których korzysta podczas zajęć.
Sylaba, wyraz, zdanie 3 to trzecia część zupełnie nowej serii książeczek PUS, których celem jest doskonalenie u dzieci umiejętności czytania. Serię tę opracowano z myślą o dzieciach, które rozpoczęły już naukę czytania i opanowały jej podstawy, ale jeszcze nie na tyle, by samodzielnie czytać dłuższe teksty. Książeczki mają służyć rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności samodzielnego płynnego czytania. Mogą być przydatne w: edukacji wczesnoszkolnej, edukacji domowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, pracy z tymi dziećmi, które z różnych powodów mają z czytaniem problemy. Doskonalenie czytania Tytuł serii Sylaba, wyraz, zdanie. Doskonalenie czytania oznacza, że zawarte w tych książeczkach ćwiczenia prowadzą dziecko przez kolejne etapy doskonalenia czytania: od płynnego, swobodnego czytania najpierw krótkich wyrazów 2-sylabowych i rozróżniania w nich poszczególnych sylab, przez czytanie wyrazów dłuższych, aż po całe zdania.Ćwiczenia te uczą: łączenia liter i sylab w wyrazy, uważnego patrzenia na wyrazy i odnajdywania w nich liter lub sylab do nich niepasujących, wyszukiwania wyrazów o znaczeniu podobnym lub przeciwnym, odczytywania ze zrozumieniem krótkich, prostych zdań, dobierania wyrazów i ustawiania ich w odpowiedniej kolejności, tak aby tworzyły poprawne zdania, wnioskowania na podstawie samodzielnie przeczytanych całych zdań. to kontynuacja i rozwinięcie wydanej wcześniej 4-częściowej serii Sylabowe potyczki, która służy pierwszym próbom samodzielnego czytania. Autorką jednej i drugiej serii jest neurologopedka i fizjoterapeutka Olga Wielińska-Jachymiak, która ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.Sylaba, wyraz, zdanie Nowe książeczki stanowią doskonałe uzupełnienie wydanych dotychczas innych materiałów PUS do nauki czytania, a wśród nich serii: Sylabowe potyczki 1 i kolejne części, Łatwe ćwiczenia do nauki czytania 1 i następne części, Od gwiazdki do bajki 1 i kolejne części, ABC 1 i dalsze części, Zgadywanki 1 i następne części, Wyliczanki rymowanki 1 i 2, Czytanie ze zrozumieniem 1 i kolejne części.
Sylaba, wyraz, zdanie 2 to druga część najnowszej serii książeczek PUS. Ich celem jest doskonalenie u dzieci umiejętności samodzielnego, płynnego czytania. Seria składa się z trzech części i przeznaczona jest dla dzieci, które rozpoczęły już naukę czytania i opanowały jej podstawy, ale nie na tyle, by samodzielnie czytać dłuższe teksty. Może być przydatna także w terapii pedagogicznej, jak również w pracy z dziećmi, które z różnych przyczyn mają z czytaniem problemy.Tytuł serii Sylaba, wyraz, zdanie oznacza, że kolejne znajdujące się w książeczkach ćwiczenia prowadzą dziecko od etapu płynnego, swobodnego czytania najpierw krótkich wyrazów 2-sylabowych oraz rozróżniania w nich poszczególnych sylab, przez etap czytania wyrazów dłuższych, aż po etap czytania ze zrozumieniem całych zdań.Ćwiczenia te uczą: łączenia liter i sylab w wyrazy, uważnego patrzenia na wyrazy i odnajdywania w nich liter lub sylab do nich niepasujących, wyszukiwania wyrazów o znaczeniu podobnym lub przeciwnym, odczytywania ze zrozumieniem krótkich, prostych zdań, dobierania wyrazów i ustawiania ich w odpowiedniej kolejności, tak aby tworzyły poprawne zdania, wnioskowania na podstawie samodzielnie przeczytanych całych zdań. Książeczki z serii Sylaba, wyraz, zdanie są kontynuacją i rozwinięciem wydanej wcześniej 4-częściowej serii Sylabowe potyczki, służącej pierwszym próbom samodzielnego czytania. Opracowała je neurologopedka i fizjoterapeutka Olga Wielińska-Jachymiak, która ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.Sylaba, wyraz, zdanie książeczki te stanowią doskonałe uzupełnienie wydanych dotychczas innych materiałów PUS do nauki czytania, takich jak serie: Sylabowe potyczki 1 i kolejne części, Łatwe ćwiczenia do nauki czytania 1 i następne części, Od gwiazdki do bajki 1 i kolejne części, ABC 1 i dalsze części, Zgadywanki 1 i następne części, Wyliczanki rymowanki 1 i 2, Czytanie ze zrozumieniem 1 i kolejne części.
Sylaba, wyraz, zdanie 1 to pierwsza część zupełnie nowej serii książeczek PUS, których celem jest doskonalenie czytania. Serię tę opracowano z myślą o dzieciach, które rozpoczęły już naukę czytania i opanowały jej podstawy, ale jeszcze nie na tyle, by samodzielnie czytać dłuższe teksty. Książeczki mają służyć rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności samodzielnego płynnego czytania. Mogą być również przydatne w pracy z tymi dziećmi, które z różnych powodów mają z czytaniem problemy.Doskonalenie czytania Tytuł serii Sylaba, wyraz, zdanie oznacza, że kolejne znajdujące się w książeczkach ćwiczenia prowadzą dziecko od płynnego, swobodnego czytania najpierw krótkich wyrazów 2-sylabowych i rozróżniania w nich poszczególnych sylab, przez czytanie wyrazów dłuższych, aż po całe zdania. Ćwiczenia te uczą: łączenia liter i sylab w wyrazy, uważnego patrzenia na wyrazy i odnajdywania w nich liter lub sylab do nich niepasujących, wyszukiwania wyrazów o znaczeniu podobnym lub przeciwnym, odczytywania ze zrozumieniem krótkich, prostych zdań, dobierania wyrazów i ustawiania ich w odpowiedniej kolejności, tak aby tworzyły poprawne zdania, wnioskowania na podstawie samodzielnie przeczytanych całych zdań. Książeczki te są kontynuacją i rozwinięciem wydanej wcześniej 4-częściowej serii Sylabowe potyczki, która służy pierwszym próbom samodzielnego czytania. Ich autorką jest neurologopedka i fizjoterapeutka Olga Wielińska-Jachymiak, która ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.
Książka została napisana z myślą o wychowawcach i pedagogach szkół ponadpodstawowych. Młodzież coraz częściej zmaga się z wieloma trudnościami, które powodują niepokój i stres. Sytuacje trudne zdarzają się w klasie, grupie społecznej, rówieśniczej bądź indywidualnie. Tematy godzin wychowawczych opracowane przez Autorki odnoszą się do sfer: zdrowia psychicznego, zdrowego odżywiania, konfliktów, komunikacji, motywacji, samoświadomości, samorealizacji, szacunku i godności. Każdy scenariusz został opracowany tak, aby angażował uczniów w pracę podczas lekcji. Młodzież zdobywać będzie wiedzę i umiejętności poprzez działanie. Książka zawiera 30 scenariuszy, a każdy z nich - ćwiczenia dla uczniów i krótką charakterystykę omawianego tematu. Spis treści: Kilka słów od autorek Scenariusz 1. Temat: Integracja grupy klasowej Scenariusz 2. Temat: Kultura dyskusji i szacunek dla jej uczestników Scenariusz 3. Temat: Zachowania kulturalne - savoir-vivre Scenariusz 4. Temat: Prawa i obowiązki ucznia Scenariusz 5. Temat: Odpowiedzialność prawna uczniów Scenariusz 6. Temat: Rola mediacji w szkole i życiu Scenariusz 7. Temat: Bezpieczeństwo w sieci Scenariusz 8. Temat: Cyberprzemoc - jedno z wielu zagrożeń Internetu Scenariusz 9. Temat: Przemoc relacyjna Scenariusz 10. Temat: Asertywność, czyli jak powiedzieć "nie" w sposób stanowczy, a nie agresywny Scenariusz 11. Temat: Konflikty - jak sobie z nimi radzić? Scenariusz 12. Temat: Komunikacja werbalna i niewerbalna Scenariusz 13. Temat: Komunikat Ja i komunikat Ty Scenariusz 14. Temat: Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna - która jest ważniejsza? Scenariusz 15. Temat: Jak prawidłowo i efektywnie się uczyć? Scenariusz 16. Temat: Rola wykształcenia i wiedzy w życiu Scenariusz 17. Temat: Studia jako kolejny etap w rozwoju człowieka Scenariusz 18. Temat: Rola współpracy i pomoc grupy w osiągnięciu celów indywidualnych oraz grupowych Scenariusz 19. Temat: Kim jestem? - pojęcie godności ludzkiej Scenariusz 20. Temat: Samorealizacja Scenariusz 21. Temat: Samoświadomość Scenariusz 22. Temat: Niepowodzenie - porażka, czy kolejny etap w rozwoju człowieka? Scenariusz 23. Temat: Transseksualizm a transpłciowość Scenariusz 24. Temat: Inny nie znaczy gorszy - tolerancja i akceptacja Scenariusz 25. Temat: Depresja - choroba cywilizacyjna Scenariusz 26. Temat: Stres i techniki relaksacyjne Scenariusz 27. Temat: Zdrowy styl życia Scenariusz 28. Temat: Anoreksja, bulimia, nadwaga, otyłość Scenariusz 29. Temat: Uzależnienie - tytoń, alkohol i narkotyki Scenariusz 30. Temat: Czego może nauczyć praca w wolontariacie? Zamiast zakończenia Bibliografia
Poradnik Jak rozmawiać z dzieckiem to książka dla osób, które chcą poprawić zdolności komunikacyjne potrzebne w relacji z dzieckiem, przeznaczona szczególnie dla rodziców maluchów w wieku do lat sześciu. Poradnik w krótki i przystępny sposób przedstawia wiedzę na temat etapów rozwoju mowy, mechanizmów psychologicznych i metod komunikacji. Ich znajomość pomaga lepiej zrozumieć siebie i własne dziecko, efektywnie porozumiewać się i osiągać cele wychowawcze, a tym samym tworzyć satysfakcjonujące relacje.Autorka książki, Maria Boguszewska, specjalista rozwojowo-wychowawczy z wieloletnią praktyką kliniczną, tworzy innowacyjne indywidualne programy rozwojowe dla dzieci. W poradniku pokazuje na licznych przykładach, jak usprawnić komunikację oraz jakie metody stosować w trudnych momentach wychowawczych.Must have dla rodziców najmłodszych dzieci!
Podręcznik jest przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów edukacyjnych.Stanowi część pakietu "Żyję w społeczeństwie" - zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Korzystając z podręcznika, uczniowie m.in.:opanują najważniejsze zasady savoir-vivre'upoznają prawa człowieka oraz prawa przysługujące im jako osobom niepełnosprawnymdowiedzą się, w jaki sposób należy postępować w obliczu niebezpieczeństwaposzerzą swoją wiedzę na temat historii Polski oraz tradycji naszego krajudzięki treściom dotyczącym emocji, postaw, cech charakteru i relacji międzyludzkich - będą mieli okazję poznać lepiej samych siebie.Podręcznik może być też wykorzystany podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych. Jego uzupełnieniem są karty pracy, zestaw wzorów pism użytkowych oraz broszura zawierająca informacje na temat podstawowych zasad zachowania obowiązujących w miejscach publicznych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?