Ostatnia dekada sukcesów w rozwoju AI wymusza na nas potrzebę przemyślenia dotychczasowych dokonań i spojrzenie w przyszłość rozwoju sztucznej inteligencji nie tylko jako technologii, ale także współczesnego fenomenu kulturowego. Czy AI studies będą osobnym kierunkiem badań, czy wpiszą się w dotychczasowe badania kulturoznawcze? Wydaje się, że działania AI są dobrze zakorzenione w dotychczasowych praktykach, jak idee awangardowe (ready mades), a romantyczny mit ludzkiej kreatywności i oryginalności jest tylko pewnym konstruktem kulturowym. Autorów numeru ciekawią narosłe wokół AI historie, narracje i praktyki, jak eye tracking, tworzenie postaci niezależnych w grach wideo, podsuwanie nam utworów muzycznych zgodnie z algorytmami. Ważną kwestią jest tak zwana etyka komputerowa i odpowiedzialność osób które stoją za tworzeniem AI. Narracje tworzone w ten sposób powinny bowiem uwzględniać różnorodność perspektyw i unikać utrwalania nierówności.
W jubileuszowej publikacji – w 160-lecie urodzin Stefana Żeromskiego – autorzy artykułów ukazują pisarza jako postać wielowymiarową: piewcę idei wolnej Polski, mistrza stylu, myśliciela. Widzimy go w roli podróżnika, melomana, ojca. Zawarte w książce teksty stanowią kompendium wiedzy zarówno o Żeromskim, jak i o bogatej spuściźnie, którą po sobie zostawił.
„Okazuje się, że pomimo upływu lat sylwetka pisarza – twórcy o szerokich horyzontach, promującego indywidualizm w sztuce, nieprzekreślającego znaczenia tradycji w rozwoju kultury narodowej, w pełni świadomego podejmowanych działań innowacyjnych i przejawiającego niezwykłą wprost świadomość językową, obywatela i polityka – może fascynować współczesnych czytelników i prowokować do dyskusji” – stwierdza redaktor naukowa publikacji prof. dr hab. Maria Jolanta Olszewska.
Zdaniem jednej z recenzentek, prof. dr hab. Doroty Heck, zbiór esejów Żeromski. Powroty to tom inspirujący, pluralistyczny, reprezentujący bogate spectrum metod polonistycznego literaturoznawstwa, podejmujący uniwersalną, szeroko w debacie publicznej obecną i aktualna problematykę.
Prof. dr hab. Dorota Samborska-Kukuć, zauważa w recenzji, że z zebranych w publikacji tekstów wyłania się Żeromski redivivus, „pozyskany” i „odzyskany” przez dwa pokolenia badaczy. Badaczka podkreśla, że przypomnienie autora Przedwiośnia było obowiązkiem literaturoznawców i został on wypełniony z podziwu godną rzetelnością wynikającą z niesłabnącego zainteresowania pisarstwem Żeromskiego.
Wielką poezję bardziej niż rozumiemy - czujemy, dotykamy, smakujemy kolorami, zapachami. Jak odnieść się do liryki Miłosza? Niewzruszonej jak gotyckie budowle, delikatnej jak płatki kaprifolium, pełnej intymności, przy tym trwałej wobec druzgocącej siły historii. Papierowe leporello z witrażowym światłem, osłonięte taflą ołowianego srebra i spokojem szarości taką oprawę dla 9 wyjątkowych wierszy Miłosza oddajemy do rąk miłośników twórczości wielkiego poety i myśliciela.
W krótkim czasie dwóch międzywojennych dekad pisarze, poeci, autorzy tekstów scenicznych, zarówno teatralnych, jak i kabaretowych, stworzyli tak wiele utworów dla dorosłych i niedorosłych czytelników, że można mówić niemal o galaktyce książek. Stały się one inspiracją dla późniejszych twórców, artystów, reżyserów filmowych i teatralnych.
O kolorycie tamtego pisarstwa opowiada literaturoznawca – prof. Grzegorz Leszczyński, który odkrywa, w czym tkwi niezwykła siła tych książek i ich urzekający czar, dlaczego wywołują emocje zafascynowanych lekturą czytelników równie silne dziś, jak przed stu laty.
Nowe, dwujęzyczne wydanie znanej publikacji Widzimy się w Polsce! Teraz w wersji angielsko-polskiej dla wszystkich zainteresowanych kulturą naszego kraju, a nieznających języka polskiego. Jest to świetna propozycja dla rodziny i przyjaciół mieszkających za granicą, którzy chcą odwiedzić i lepiej poznać nasz kraj. Z dwujęzycznej publikacji mogą skorzystać także polskie dzieci mieszkające za granicą i te, które przyjeżdżają do Polski lub w niej mieszkają, a nie znają języka polskiego. Książka została opracowana w ten sposób, że pod każdym fragmentem tekstu w języku angielskim znajduje się tekst w wersji polskiej.
Dziedzictwo, kultura i historia Polski ukazane są z wyjątkowym zwróceniem uwagi na dorobek artystyczny, etnograficzny, folklorystyczny i kulturotwórczy poszczególnych regionów. Książka jest skarbnicą wiedzy, ciekawą towarzyszką podróży i wycieczek po Polsce.
Niewolnictwo to konglomerat praktyk opartych na przemocy i mających na celu uprzedmiotowienie drugiej osoby, które nie należą niestety do przeszłości. Widać je w wojennych doświadczeniach kobiet, bardzo popularnej literaturze związanej z Middle Passage i planszówkach, w których gracze decydują o losie brązowych sześcianów. Autorzy analizują dyskusyjne narracje przewodników po związanych z niewolnictwem muzeach w Afryce czy dawnych plantacjach na terenie Stanów Zjednoczonych oraz niechęć do upamiętnienia niewolnictwa w miejscach, gdzie praktykowano handel niewolnikami. Fenomenem kulturowym, którego nie mogło zabraknąć w numerze, jest afrofuturyzm, będący orientacją czarnej kultury na przyszłość.
Nowe, dwujęzyczne wydanie znanej publikacji Widzimy się w Polsce! Teraz w wersji ukraińsko-polskiej dla wszystkich zainteresowanych kulturą naszego kraju, a nieznających języka polskiego. To doskonała propozycja dla rodziny i przyjaciół mieszkających za granicą, którzy chcą odwiedzić i lepiej poznać nasz kraj. Z dwujęzycznej publikacji mogą skorzystać także dzieci, które przyjeżdżają do Polski lub w niej mieszkają, a nie znają języka polskiego. Książka została opracowana w ten sposób, że pod każdym fragmentem tekstu w języku ukraińskim znajduje się tekst w wersji polskiej.Dziedzictwo, kultura i historia Polski ukazane są z wyjątkowym zwróceniem uwagi na dorobek artystyczny, etnograficzny, folklorystyczny i kulturotwórczy poszczególnych regionów. Książka jest skarbnicą wiedzy, ciekawą towarzyszką podróży i wycieczek po Polsce.
W kulturze przekąsek, skrótu myślowego i ciągłego scrollowania komunikacja wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Liczy się nieustanny kontakt z odbiorcami: wrzucanie nowych informacji, najlepiej w formie atrakcyjnej grafiki, i reagowanie na posty innych. Dzięki mediom społecznościowym, w których lapidarne formy zamieszczamy i odczytujemy, jesteśmy na bieżąco, ale też stanowimy część wspólnoty. Często wymagają one sporo pracy (edity), by były atrakcyjne, oraz znajomości konwencji (copypasty). Efemeryczne formy zmieniają nie tylko komunikację, ale i język, pamięć, twórczość, edukację... Autorzy zauważają, że ponieważ media cyfrowe szybko się zmieniają, trudno przewidzieć, czy tendencja do skrótowości w dalszym ciągu się utrzyma, ale warto ją śledzić.
W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości kluczową umiejętnością staje się nie tylko adaptacja, ale również zdolność do antycypacji i aktywnego kształtowania przyszłości. To właśnie na tym oparliśmy koncepcję niniejszej publikacji. Najefektywniejszym sposobem radzenia sobie z dynamicznymi zmianami w sektorze kultury jest tworzenie własnych scenariuszy prorozwojowych dla instytucji. Publikacja ma na celu zgłębienie tego podejścia oraz dostarczenie narzędzi i wskazówek dla tych, którzy pragną aktywnie kształtować przyszłość swoich instytucji kultury, w wielu jej aspektach. Przygotowując koncepcję merytoryczną publikacji, byliśmy pełni obaw, w jaki sposób mówić o przyszłości, zamykając ją zaledwie w kilku artykułach. Jest przecież tyle wątków, tyle ciekawych tematów, tak wiele różnych perspektyw. Artykuły stanowią zatem pewną opowieść, każdy z nich jest oddzielnym rozdziałem, inną historią do przeczytania. Jednak każdy z nich odnosi się do wyzwania przyszłości, intepretując trendy, pokazując pewne schematy i struktury. Opowieść ta nie jest ani zamknięta, ani ustrukturyzowana jak przyszłość.
Pierwsze polskie wydanie najważniejszej publikacji poświęconej tematyce rozpowszechniania nowych idei i pomysłów. Everett M. Rogers wyjaśnia, w jaki sposób innowacje rozprzestrzeniały się za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji.Książka stanowi klasyczną pozycję nie tylko dla badaczy społecznych, ale równieżwśród ekspertów z dziedziny foresightu. Nowość innowacji nie oznacza tylko związanej z nią nowej wiedzy. Ktoś mógł wiedzieć o innowacji już od jakiegoś czasu, ale nie zajął wobec niej pozytywnej ani negatywnej postawy, nie przyjął jej ani nie odrzucił. Nowość innowacji można więc wyrazić w kategoriach wiedzy, postawy albo decyzji o jej przyjęciu.Everett M. Rogers Dzieło Rogersa stara się odpowiedzieć na wiele pytań, które w globalnym świecie stawiane są nie tylko przez naukowców, ale też wszystkich z uwagą przyglądających się zmianom zachodzącym w rzeczywistości. Dlaczego jedne tendencje, nowinki, pomysły przyjmują się, inne sprawiające wrażenie absolutnie odkrywczych, nowatorskich i przełomowych blakną, są zapominane czy wręcz odrzucane? Co ma na to wpływ? Czy można wypracować algorytm takiego działania? Jakie etapy i jakie czynniki na poszczególnych etapach decydują o powodzeniu innowacji bądź jej fiasku?Rafał Wiśniewski
Polonus iure politus mores patrios ad leges conformans, czyli Polak w prawie kształcony obyczaje ojczyste do praw kształtujący Piotra Mieszkowskiego to już ósma publikacja z serii Biblioteka Staropolskiej Myśli Politycznej. Traktat Piotra Mieszkowskiego, wybitnego XVII-wiecznego erudyty, znawcy dzieł klasyków, historii Polski i dziejów starożytnych, wydany w 1637 r., jest najważniejszym utworem tego autora i pierwszym w XVII w. tak kompleksowo odnoszącym się do ustroju Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Autor zawarł w nim pochwałę ówczesnego ładu politycznego i wolności szlacheckiej, a także rady, jak postępować, by być dobrym członkiem wspólnoty. Dwutomowy traktat Polonus iure politus mores patrios ad leges conformans, jak i cała seria BSMP, dzieł przetłumaczonych z języka łacińskiego na język polski, opracowanych naukowo przez badaczy i wydawanych w unikatowej dwujęzycznej wersji, po polsku i po łacinie, opatrzonych wnikliwymi tekstami komentującymi, przyczyniają się do popularyzacji dorobku intelektualnego srebrnego wieku i dokonań światłych umysłów tamtej epoki. Jednocześnie zachęcają do obcowania z łaciną, która miała znaczący wpływ na rozwój języków europejskich, w tym polskiego, oraz do studiowania starożytnych klasyków.
De officiis libri tres Łukasza Opalińskiego to już dziewiąty tom serii Biblioteka Staropolskiej Myśli Politycznej. Jest to, jak pozostałe opublikowane XVII-wieczne traktaty, wydanie dwujęzyczne, które zawiera transkrypcję łacińskiego oryginału i jego tłumaczenie na język polski. Podstawę edycji stanowi wydanie z 1668 r. ze wstępem i kilkoma przypisami Andrzeja Maksymiliana Fredry, którego dzieła są trzonem Biblioteki Staropolskiej Myśli Politycznej. W De officiis Opaliński nawiązuje do dzieła Cycerona o tym samym tytule. Polski autor, podobnie jak Arpinata, dzieli traktat na trzy księgi. W księgachO prawości, O miłości, O pobożności pisze o człowieku, państwie i Bogu. Jego De officiis uznać można za próbę całościowego wyjaśnienia świata. Autor omawia w O powinnościach m.in. takie zagadnienia jak: powołanie władzy, prawo wojny, prawo własności, kondycja katolicyzmu po soborze trydenckim. Osoba twórcy De officiis jest równie interesująca jak jego dzieło. Łukasz Opaliński, jeden z największych erudytów XVII-wiecznej Rzeczypospolitej, pochodził z rodu wywodzącego się od rycerzy Bolesława Śmiałego i Bolesława Krzywoustego. Był jednym z najzamożniejszych magnatów w Koronie. Polityk swoim doświadczeniom parlamentarnym dał wyraz w Rozmowie plebana z ziemianinem. Ponadto był pomysłodawcą i współtwórcą pierwszej rodzimej gazety Merkuriusz Polski. Jego traktat teologiczno-polityczno-prawny, który oddajemy w Państwa ręce, to z pewnością dzieło, które spopularyzuje myśl staropolską i dostarczy wiedzę o ówczesnej Rzeczypospolitej.
Wydawnictwo Narodowego Centrum Kultury przygotowało nową publikację dla dzieci i młodzieży. Prezentując w niej dorobek artystyczny, etnograficzny, folklorystyczny i kulturowy różnych regionów Polski, zachęcamy do poznawania i zwiedzania naszego kraju. Warto nie tylko dotrzeć do ciekawych miejsc, historii czy tradycji, lecz także zaczerpnąć pomysły do własnych podróży i eksploracji swojej okolicy.
Ekfraza, ulotności wrażeń, sztuka i kultura - niska, wysoka, codzienna
Poezja Wisławy Szymborskiej w graficznej interpretacji Grażki Lange.
Artystyczne oblicze Szymborskiej to połączenie głębokiej refleksji, precyzyjnego języka i unikalnej zdolności do ukazywania piękna w prostocie.
Interpretacja graficzna wybitnej polskiej graficzki i ilustratorki towarzyszy 9 wybranym wierszom poetki: „Mapa”, „Vermeer”, „Utopia”, „Fotografia tłumu”, „Radość pisania”, „Miniatura średniowiecza”, „Dwie małpy Bruegla”, „Ludzie na moście”, „Muzeum”.
Synkretyczny artbook poetycki wydany został z okazji 100. rocznicy urodzin Poetki.
Lata 1918–1939 zapisały się w polskiej historii niezwykle mocno, a II Rzeczpospolita do dziś zajmuje naukowców, inspiruje artystów i fascynuje czytelników. Obok wielkich wydarzeń i postaci historycznych swym rytmem toczyło się zwykłe życie ówczesnych mieszkańców. Warto przyjrzeć się jego przejawom z bliska!
Kolejny tom z serii 20 Lat XX Wieku przedstawia różne wymiary kultury codziennej międzywojennej Polski, w tym zmiany obyczajowe, rozwój techniki, nowe prądy modowe i kosmetyczne, tajniki przemysłu zabawkarskiego, rozkwit turystyki i transportu czy również – często już dziś zapomniane – przedmioty codziennego użytku.
Spojrzenie na kształtowanie się pojęcia kultury na przestrzeni dziejów, z odniesieniem do terminu cywilizacji, do tego postawienie w centrum tych rozważań człowieka, i to w roli podwójnej – jako twórcę i odbiorcę tych zjawisk, wydaje się zadaniem niebywałym.
Podjął się go wybitny znawca tematu, prof. Krzysztof Wielecki, patrzący na te zjawiska w ujęciu socjologicznym, ale z racji swego holistycznego wykształcenia, włączając podejście psychologiczne, filozoficzne i pedagogiczne.
Autor nie pozwala Czytelnikowi uśpić czujności, zadaje pytania, podsuwa odpowiedzi, by je za chwilę, na zasadzie kontrapunktu, zderzyć z odmiennymi, równie atrakcyjnymi; prowadzi swą opowieść niczym swoistą symfonię – włączając coraz to nowe tony, dając dojść do głosu nowym harmoniom – wszystko po to, by w finale zaproponować własną nowatorską koncepcję, która jednak z pełną pokorą i szacunkiem odnosi się do dokonań poprzedników.
Wydany w Roku Jana Matejki przypadającym w 185. rocznicę urodzin i 130. rocznicę śmierci artysty dwujęzyczny katalog prezentuje wybrane prace oraz merytoryczne omówienia mniej znanego nurtu w dorobku artystycznym Jana Matejki rysunki ołówkiem i tuszem. Katalog towarzyszy wystawie w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury. Postacie Matejkowskie cechuje wnikliwa analiza psychologiczna. Uderza różnorodność typów i charakterów. Pozują mu zwykle członkowie rodziny lub znajomi. Siła ekspresji postaci idzie w parze z niesamowitą intuicją historyczną, a zarazem ogromną wiedzą i znajomością historycznych realiów. Matejko potrafi odtworzyć atmosferę zamierzchłych epok, a zarazem charaktery poszczególnych uczestników. () Szkic jest w swej istocie medium bardzo intymnym. Służy często jako migawkowa rejestracja chwili. Powstaje na gorąco, pod wpływem wizji twórczej. Jest świadectwem absolutnej szczerości i wewnętrznej prawdy, będących gwarantem wartości artystycznej. W szkicach najpełniej ujawnia się indywidualność artysty.Katarzyna Haber, kurator wystawy
Budowanie organizacji jest podsumowaniem prezentacji, rozmów, warsztatów i dyskusji toczonych podczas kolejnych Forów Pracuj w kulturze, jak również zaproszeniem do rozmowy o najlepszych sposobach i modelach działania organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem kultury instytucjonalnej i instytucji publicznych funkcjonujących w tym obszarze. Książka wychodzi od współczesnych tendencji, ale artykuły staraliśmy się pisać w taki sposób, by jak najdłużej zachowały aktualność. Ze wstępu Michała Rydzewskiego
Śmiałe koncepcje artystyczne Marcina Jarnuszkiewicza były rodzajem awangardowego eksperymentu, który wyprzedzał swój czas. Wiele z nich na zawsze zapisało się w historii polskiego teatru. Prace przedstawione w katalogu przywołują przede wszystkim poetykę teatru powstającego z połączenia marionetki i aktora, a także wybór szkiców kostiumów i scenografii oraz fotografie teatralne. Publikacja wzbogacona jest o teksty merytoryczne, wspomnienia, a także niepublikowana rozmowę z artystą oraz jego wykład akademicki.
Traktat Vir Consilii, czyli Mąż radny, Andrzeja Maksymiliana Fredry jest obszerną, dwutomową publikacją z serii Biblioteka Staropolskiej Myśli Politycznej wydawanej przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im. Alexisa de Tocquevillea oraz Fundacją Wspierania Badań nad Staropolską Myślą Polityczno-Prawną im. Andrzeja Maksymiliana Fredry. Traktat, po raz pierwszy przetłumaczony staraniem Narodowego Centrum Kultury z języka łacińskiego na język polski, opracowany naukowo przez badaczy z Uniwersytetu Łódzkiego, podobnie jak pięć poprzednich pozycji z serii Biblioteka Staropolskiej Myśli Politycznej, został wydany w dwujęzycznej wersji językowej, po polsku i po łacinie, opatrzonej wnikliwymi tekstami komentującymi. Wybitny myśliciel zawarł w nim cenne informacje o polskiej kulturze politycznej XVII wieku i życiu ówczesnych obywateli Rzeczypospolitej. Andrzej Maksymilian Fredro nadał swojemu dziełu formę podręcznika retoryki, jednakże przedstawienie sztuki wymowy nie stanowi głównego celu traktatu. Dzieło Fredry to nieocenione źródło informacji o sprawach publicznych, m.in. o ustroju państwa, cnotach obywateli, prawie, sprawowaniu władzy, prowadzeniu polityki zagranicznej i wojen, zapewnieniu państwu i mieszkańcom warunków rozwoju. Dzieło, będące pomnikiem kultury narodowej, stanowi zachętę do dalszego zgłębiania dokonań wybitnych myślicieli XVII wieku. Uwagę zwraca szata graficzna książki autorstwa Michała Jandury, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?