Katalog towarzyszący wystawie poświęconej twórczości Jana Szczepkowskiego prezentuje projekty i realizacje obecne często w przestrzeni publicznej, ale dla wielu odbiorców anonimowe.Popularny w dwudziestoleciu międzywojennym styl art dco zyskał w Polsce oryginalny charakter, którego źródłem inspiracji były między innymi motywy ludowe. Jednym z wybitnych przedstawicieli tego nurtu był Jan Szczepkowski, znakomity rzeźbiarz i malarz, który czerpał z międzynarodowej estetyki tego okresu, kreując indywidualny styl, inspirowany polskim dziedzictwem kulturowym.Życie i twórczość artysty są egzemplifikacją dziejów polskiej kultury pierwszej połowy XX wieku. Należał on do kręgu twórców, którym zależało na wypracowaniu polskiego stylu narodowego, nawiązującego dialog ze współczesnymi nurtami w sztuce światowej. W jego pracach znalazły odzwierciedlenie ambicje i dążenia polskiej państwowości.
Katalog towarzyszący wystawie Józef Czapski. Prace z kolekcji prywatnych przedstawia ponad czterdzieści dzieł artysty z lat 1922-1989. Są to nieznane szerokiej publiczności lub rzadko pokazywane rysunki, szkice i obrazy charakterystyczne dla stylu Czapskiego. Czapski podchodził do swoich prac bardzo krytycznie, ale w tym krytycyzmie był wierny swojej wizji malarstwa zanurzonego w naturze: w twarzach ludzi, w butelce, miskach, wazonie, pejzażu miejskim i wiejskim To ciche życie wokół niego kryło w sobie grozę, którą starał się pokazać.
Katalog towarzyszący wystawie prac Jerzego Nowosielskiego zorganizowanej w Kordegardzie z okazji jubileuszu stulecia urodzin artysty prezentuje wybór prac rzadko eksponowanych i niemal nieznanych szerokiej publiczności. Towarzyszą im teksty krytyczne, biograficzne i polemiczne, które dowodzą, że dorobek artysty jest stale podawany ocenie i nowemu spojrzeniu. Wizja Nowosielskiego jest bardzo osobna, niemal bizantyjska, pełna smutnego zdumienia. Nie ma tu prostego mimesis, a jedynie znak, symbol. Przestrzeń nigdy nie jest iluzyjna, a symboliczna, tak jak w malarstwie ikonowym, które odsyła widza do innego wymiaru. Katarzyna Haber
Pierwsze dwadzieścia lat od odzyskania przez Polskę niepodległości było okresem niezwykle dynamicznym, o fundamentalnym znaczeniu dla kształtowania państwowości, a także konstytuowania wspólnoty narodowej. Ważną rolę w tym procesie odegrała kultura i sztuka. W tym krótkim okresie wielu polskim twórcom udało się zaznaczyć swoje miejsce wśród różnorodnych, często przeciwstawnych nurtów i koncepcji sztuki, a polska kultura ponownie zaistniała w świadomości europejskiej i światowej.Publikacja prezentuje wybrane dzieła, kontekst ich powstania, szczegóły dotyczące techniki wykonania, tematyki i formy, zapraszając do odnajdywania i odczytywania różnorodnych kontekstów, zgłębiania szczegółów, stylów i wątków zawartych w obiektach z tego czasu.
Katalog towarzyszący wystawie Józef Czapski. Prace z kolekcji prywatnych przedstawia ponad czterdzieści dzieł artysty z lat 1922-1989. Są to nieznane szerokiej publiczności lub rzadko pokazywane rysunki, szkice i obrazy charakterystyczne dla stylu Czapskiego. Czapski podchodził do swoich prac bardzo krytycznie, ale w tym krytycyzmie był wierny swojej wizji malarstwa zanurzonego w naturze: w twarzach ludzi, w butelce, miskach, wazonie, pejzażu miejskim i wiejskim To ciche życie wokół niego kryło w sobie grozę, którą starał się pokazać. Elżbieta Skoczek, Dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego
Twórczość plastyczna Schulza poprzedza twórczość literacką. Jego dzieciństwo i młodość wypełniają niezliczone rysunki. Najpierw fantastyczne zwierzęta, kolejno portrety członków rodziny, wreszcie obsesyjnie kreślone postacie ubrane i nagie w zaaranżowanych scenach. Nie jest to rodzaj talentu, który formuje się łatwo. Widać tu mozół, zmaganie, dochodzenie do formy. Świat Brunona Schulza jest kreacją bardzo indywidualną, choć niepozbawioną rodowodów. Kobieta zajmuje w nim centralne miejsce. Wskazując na źródła fascynacji artysty, sięgnąć możemy do ekspresjonistycznych i symbolicznych obsesji kobiet fatalnych, ropsowskich nierządnic. Na wystawie przywołujemy jednak również znacznie odleglejsze źródło fascynacji erotyką grafiki Lukasa Cranacha Starszego. Jego Ewy, Judyty, Wenus są ucieleśnieniem piękna i okrucieństwa. Ich silna, pewna postawa, ponętność ciał i chłód spojrzeń antycypują Schulzowskie obsesje.
SzczegółyPełna fascynujących postaci i ciekawostek.W niebanalnej oprawie graficznej.Opatrzona propozycjami zadań i projektów do samodzielnej realizacji.Dwudziestolecie międzywojenne to okres pod wieloma względami wyjątkowy, choć trudny. Powiew wolności działał ożywczo na rozmaite obszary życia. Atmosfera sprzyjała rozwojowi biznesu, handlu, nauki, a także kultury i sztuki. Obok uznanych dziedzin rozwijały się także zupełnie nowe media XX wieku.Kolejny tom z serii 20 lat XX wieku pokazuje barwny świat fotografii, radia, filmu, czasopism oraz początki telewizji mediów, które w latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego stulecia zawładnęły sercami szerokiej publiczności.
Koniec I wojny światowej w całej Europie oznaczał początek nowej epoki. Zmieniło się wszystko, począwszy od mapy świata, poprzez politykę czy gospodarkę, aż po styl życia. Na te zmiany zareagowała również architektura. Projektanci zaczęli szukać nowych form, które miały odpowiadać potrzebom nowego świata. Zmiany te miały jeszcze ważniejszy wymiar dla Polski, która po 123 latach odzyskała niepodległość. Zniszczony wojną i podziałami kraj potrzebował nowych domów, fabryk, a nawet całych miast. Kolejny tom z serii 20 lat XX wieku przedstawia najciekawsze zjawiska, miejsca, budowle, które towarzyszyły odradzaniu się i rozkwitowi Polski w dwudziestoleciu międzywojennym.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?