„Vir Consilii”, czyli „Mąż radny”, autorstwa Andrzeja Maksymiliana Fredry (ok. 1620-1679) to dwutomowa publikacja z serii Biblioteka Staropolskiej Myśli Politycznej wydawanej przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im. Alexisa de Tocqueville’a i Fundacją Wspierania Badań nad Staropolską Myślą Polityczno-Prawną im. Andrzeja Maksymiliana Fredry. Utwór „Vir Consilii”, przetłumaczony staraniem Narodowego Centrum Kultury z języka łacińskiego na język polski, opracowany naukowo przez badaczy z Uniwersytetu Łódzkiego, jest wydany w wersji dwujęzycznej opatrzonej wnikliwymi tekstami komentującymi. Traktat Andrzeja Maksymiliana Fredry stanowi kompendium wiedzy obywatelskiej dla uczestników życia politycznego republiki o demokratycznym charakterze. Dzieło dostarcza interesujących informacji o XVII-wiecznych mieszkańcach Rzeczypospolitej i ich życiu.
Traktat De politica hominum libri tres, czyli O obywatelskiej społeczności ludzi księgi trzy, wiekopomne dzieło Arona Aleksandra Olizarowskiego zostało wydane po raz pierwszy w 1651 r. nakładem Jerzego Forstera. Obecnie traktat, przełożony z łaciny na język polski i poddany krytycznej analizie, ukazuje się jako publikacja dwujęzyczna w ramach serii Biblioteka Staropolskiej Myśli Politycznej, która powstaje we współpracy Narodowego Centrum Kultury z Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im. Alexisa de Tocquevillea i Fundacją Wspierania Badań nad Staropolską Myślą Polityczno-Prawną im. Andrzeja Maksymiliana Fredry. Aron Aleksander Olizarowski podzielił utwór na trzy księgi: De Domo, De Civitate i De Republica poprzedzone wstępem, w którym przedstawił założenia antropologiczne. Pierwszą księgę poświęcił społeczeństwu, drugą rodzajom ustroju, przywilejom szlacheckim, urzędom i wymiarowi sprawiedliwości. Trzecia stanowi refleksję nad przewagami poszczególnych form ustrojowych. Dzieło XVII-wiecznego erudyty pozwala na zrozumienie źródeł polskiej kultury politycznej czasów, w których żył i przyczynia się do popularyzacji spuścizny jednego z najwybitniejszych umysłów swojej epoki. Uwagę zwraca szata graficzna książki autorstwa Michała Jandury, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Książka cenionego autora podręczników akademickich w przystępny sposób ukazuje zagadnienie antropologii społecznej w kontekście ewolucji człowieka. Po raz pierwszy przetłumaczona na język polski, zawiera słowo do polskiego czytelnika. W skondensowanej formie przedstawia ważną rolę antropologii społecznej w zrozumieniu zmian zachodzących w technologii, zdobywaniu pożywienia, wymianie dóbr, rodzinie i pokrewieństwie. Polecana zarówno studentom, jak i wszystkim zainteresowanym tą fascynującą gałęzią antropologii.
Symbole są efektywne, ponieważ brak im precyzji. Oczywiście nie są pozbawione treści, ale część ich znaczenia jest subiektywna. Dzięki temu stanowią idealny środek pozwalający ludziom mówić ?wspólnym? językiem? Anthony P. Cohen Monografia Anthony?ego Cohena, brytyjskiego badacza docenionego zarówno w ojczyźnie, jak i przez międzynarodowe środowisko antropologiczne, propagatora i praktyka długotrwałej i zaangażowanej pracy terenowej, a przy tym wnikliwego komentatora i krytyka dorobku swojej dyscypliny, trafia do rąk polskojęzycznego czytelnika ze znacznym opóźnieniem. Trudno wyjaśnić przyczynę tego dotychczasowego braku, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę aktualność i wagę problematyki podejmowanej przez badacza, przystępność wywodu czy bogactwo materiału empirycznego przywoływanego dla ilustracji rozważań. Izabela Bukalska Rafał Wiśniewski
Rekonstrukcja obrazu pisarza, jaka dokonuje się w zawartych w tomie z serii Jubileusze Wydawnictwa NCK szkicach, pozwala uchwycić autora Ślubu nie tylko w dotychczasowej, dobrze znanej nam postaci. Nowe odczytania utworów Gombrowicza zaskakują świeżością odkryć interpretacyjnych, ciekawymi zestawieniami literackimi, odniesieniami do przeszłości, czasów pisarzowi współczesnych i do recepcji jego twórczości.
Katalog towarzyszący wystawie poświęconej twórczości Jana Szczepkowskiego prezentuje projekty i realizacje obecne często w przestrzeni publicznej, ale dla wielu odbiorców anonimowe.Popularny w dwudziestoleciu międzywojennym styl art dco zyskał w Polsce oryginalny charakter, którego źródłem inspiracji były między innymi motywy ludowe. Jednym z wybitnych przedstawicieli tego nurtu był Jan Szczepkowski, znakomity rzeźbiarz i malarz, który czerpał z międzynarodowej estetyki tego okresu, kreując indywidualny styl, inspirowany polskim dziedzictwem kulturowym.Życie i twórczość artysty są egzemplifikacją dziejów polskiej kultury pierwszej połowy XX wieku. Należał on do kręgu twórców, którym zależało na wypracowaniu polskiego stylu narodowego, nawiązującego dialog ze współczesnymi nurtami w sztuce światowej. W jego pracach znalazły odzwierciedlenie ambicje i dążenia polskiej państwowości.
Katalog towarzyszący wystawie Józef Czapski. Prace z kolekcji prywatnych przedstawia ponad czterdzieści dzieł artysty z lat 1922-1989. Są to nieznane szerokiej publiczności lub rzadko pokazywane rysunki, szkice i obrazy charakterystyczne dla stylu Czapskiego. Czapski podchodził do swoich prac bardzo krytycznie, ale w tym krytycyzmie był wierny swojej wizji malarstwa zanurzonego w naturze: w twarzach ludzi, w butelce, miskach, wazonie, pejzażu miejskim i wiejskim To ciche życie wokół niego kryło w sobie grozę, którą starał się pokazać.
Katalog towarzyszący wystawie prac Jerzego Nowosielskiego zorganizowanej w Kordegardzie z okazji jubileuszu stulecia urodzin artysty prezentuje wybór prac rzadko eksponowanych i niemal nieznanych szerokiej publiczności. Towarzyszą im teksty krytyczne, biograficzne i polemiczne, które dowodzą, że dorobek artysty jest stale podawany ocenie i nowemu spojrzeniu. Wizja Nowosielskiego jest bardzo osobna, niemal bizantyjska, pełna smutnego zdumienia. Nie ma tu prostego mimesis, a jedynie znak, symbol. Przestrzeń nigdy nie jest iluzyjna, a symboliczna, tak jak w malarstwie ikonowym, które odsyła widza do innego wymiaru. Katarzyna Haber
Pierwsze dwadzieścia lat od odzyskania przez Polskę niepodległości było okresem niezwykle dynamicznym, o fundamentalnym znaczeniu dla kształtowania państwowości, a także konstytuowania wspólnoty narodowej. Ważną rolę w tym procesie odegrała kultura i sztuka. W tym krótkim okresie wielu polskim twórcom udało się zaznaczyć swoje miejsce wśród różnorodnych, często przeciwstawnych nurtów i koncepcji sztuki, a polska kultura ponownie zaistniała w świadomości europejskiej i światowej.Publikacja prezentuje wybrane dzieła, kontekst ich powstania, szczegóły dotyczące techniki wykonania, tematyki i formy, zapraszając do odnajdywania i odczytywania różnorodnych kontekstów, zgłębiania szczegółów, stylów i wątków zawartych w obiektach z tego czasu.
Katalog towarzyszący wystawie Józef Czapski. Prace z kolekcji prywatnych przedstawia ponad czterdzieści dzieł artysty z lat 1922-1989. Są to nieznane szerokiej publiczności lub rzadko pokazywane rysunki, szkice i obrazy charakterystyczne dla stylu Czapskiego. Czapski podchodził do swoich prac bardzo krytycznie, ale w tym krytycyzmie był wierny swojej wizji malarstwa zanurzonego w naturze: w twarzach ludzi, w butelce, miskach, wazonie, pejzażu miejskim i wiejskim To ciche życie wokół niego kryło w sobie grozę, którą starał się pokazać. Elżbieta Skoczek, Dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego
Twórczość plastyczna Schulza poprzedza twórczość literacką. Jego dzieciństwo i młodość wypełniają niezliczone rysunki. Najpierw fantastyczne zwierzęta, kolejno portrety członków rodziny, wreszcie obsesyjnie kreślone postacie ubrane i nagie w zaaranżowanych scenach. Nie jest to rodzaj talentu, który formuje się łatwo. Widać tu mozół, zmaganie, dochodzenie do formy. Świat Brunona Schulza jest kreacją bardzo indywidualną, choć niepozbawioną rodowodów. Kobieta zajmuje w nim centralne miejsce. Wskazując na źródła fascynacji artysty, sięgnąć możemy do ekspresjonistycznych i symbolicznych obsesji kobiet fatalnych, ropsowskich nierządnic. Na wystawie przywołujemy jednak również znacznie odleglejsze źródło fascynacji erotyką grafiki Lukasa Cranacha Starszego. Jego Ewy, Judyty, Wenus są ucieleśnieniem piękna i okrucieństwa. Ich silna, pewna postawa, ponętność ciał i chłód spojrzeń antycypują Schulzowskie obsesje.
SzczegółyPełna fascynujących postaci i ciekawostek.W niebanalnej oprawie graficznej.Opatrzona propozycjami zadań i projektów do samodzielnej realizacji.Dwudziestolecie międzywojenne to okres pod wieloma względami wyjątkowy, choć trudny. Powiew wolności działał ożywczo na rozmaite obszary życia. Atmosfera sprzyjała rozwojowi biznesu, handlu, nauki, a także kultury i sztuki. Obok uznanych dziedzin rozwijały się także zupełnie nowe media XX wieku.Kolejny tom z serii 20 lat XX wieku pokazuje barwny świat fotografii, radia, filmu, czasopism oraz początki telewizji mediów, które w latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego stulecia zawładnęły sercami szerokiej publiczności.
Koniec I wojny światowej w całej Europie oznaczał początek nowej epoki. Zmieniło się wszystko, począwszy od mapy świata, poprzez politykę czy gospodarkę, aż po styl życia. Na te zmiany zareagowała również architektura. Projektanci zaczęli szukać nowych form, które miały odpowiadać potrzebom nowego świata. Zmiany te miały jeszcze ważniejszy wymiar dla Polski, która po 123 latach odzyskała niepodległość. Zniszczony wojną i podziałami kraj potrzebował nowych domów, fabryk, a nawet całych miast. Kolejny tom z serii 20 lat XX wieku przedstawia najciekawsze zjawiska, miejsca, budowle, które towarzyszyły odradzaniu się i rozkwitowi Polski w dwudziestoleciu międzywojennym.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?