KATEGORIE [rozwiń]

Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi

Okładka książki Franciszka Themerson

Franciszka Themerson

praca zbiorowa

60,00 zł 44,09 zł


Książka autorstwa Nicka Wadleya to pierwsza monografia twórczości Franciszki Themerson. Składa się z trzydziestu pięciu rozdziałów, zawierających opisy jej prac malarskich, projektów typograficznych i scenograficznych, a także wypowiedzi samej Franciszki o jej pracy twórczejKsiążka autorstwa Nicka Wadleya jest pierwszą monografią poświęconą w całości twórczości Franciszki Themerson. Składa się z trzydziestu pięciu części zawierających opis jej prac malarskich, rysunków, ilustracji, projektów typograficznych, scenografii, projektów kostiumów teatralnych. Znajdziemy tu także szereg fotografii - portretów artystki podczas twórczej pracy, teksty poświęcone jej ilustracjom dla dzieci; uwagi Stefana Themersona na temat wystawy Franciszki w Warszawie; zapis eksperymentu współpracy z poetą, a także wypowiedzi samej Franciszki o jej pracy twórczej oraz rozdziały autorstwa Edwarda Lucie-Smitha, Michaela Meschkego i Marka Sebastiana.
Okładka książki Muzeum Pałac Herbsta - przewodnik pol-ang

20,00 zł 14,70 zł


Pałac Herbsta to miejsce nierozerwalnie związane z losami rodziny Herbstów i Scheiblerów, zaliczanych do najbogatszych i najbardziej wpływowych rodzin przemysłowców nie tylko w Łodzi, lecz także na całych ziemiach polskich w drugiej połowie XIX wieku.Po dwuletniej przerwie (w latach 2011-2013) związanej z modernizacją, Pałac został ponownie otwarty dla publiczności. Projekt wystroju pomieszczeń i nowej aranżacji pałacowych wnętrz powstał w oparciu o dokumentację konserwatorską i nieznane wcześniej archiwalne fotografie. Dzięki nowym źródłom informacji wnętrza są teraz bliższe oryginałowi z czasów, gdy mieszkała w nich rodzina Herbstów.W związku z ponownym otwarciem Pałacu, Muzeum przygotowało przewodnik po wnętrzach i ogrodach rezydencji Herbstów w dwóch wersjach językowych: polsko-niemieckiej oraz polsko-angielskiej. 120-stronicowy, bogato ilustrowany przewodnik pozwala czytelnikom nie tylko poznać historię Pałacu, ale także prezentuje wystrój dziewiętnastowiecznych wnętrz oraz zgromadzone obrazy i przedmioty.
Okładka książki Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa

35,00 zł 25,72 zł


Druga z kolei książka z serii Biblioteka SEPR poświęcona spuściźnie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Publikacja skupia się na postaci założyciela i wieloletniego kierownika placówki, muzykologa Józefa Patkowskiego.Książka Agnieszki Pindery Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa opowiada historię człowieka, który poświęcił życie sztuce, chociaż sam nie był artystą w powszechnym rozumieniu tego słowa. Swoją pasję realizował dzięki współpracy z kompozytorami i animacji życia koncertowego, a dla jego audycji nadawanych począwszy od 1959 roku zasiadali przed radioodbiornikami spragnieni nowej muzyki słuchacze.Ta druga z kolei książka wydana w serii Biblioteka SEPR i poświęcona spuściźnie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia skupia się na postaci założyciela i wieloletniego kierownika placówki, muzykologa Józefa Patkowskiego. Co ukształtowało człowieka, który tworzył historię muzyki elektroakustycznej w Polsce? Jak zetknął się z nią po raz pierwszy? Z czym mierzył się w stanie wojennym? Dlaczego w 1982 roku nie odbył się festiwal Warszawska Jesień? Co doprowadziło do zwolnienia Patkowskiego z zajmowanego w rozgłośni stanowiska w połowie lat osiemdziesiątych? I czym był czarny pokój? Odpowiedzi na te pytania autorka książki szukała w archiwach i wspomnieniach kilkudziesięciu osób, z którymi udało jej się porozmawiać.Agnieszkę Pinderę zafascynowały łatwość, z jaką Patkowski łączył wiedzę z różnych dziedzin, oraz intuicja pomagająca mu wyławiać nowe, wartościowe przejawy twórczości. Zgromadzony materiał pokazuje, że można Patkowskiego uznać za jednego z pierwszych kuratorów sztuki w Polsce, oddanego artystom opiekuna projektów na pograniczu nowych mediów, performansu i instalacji. Tak jak awangarda w muzyce ukształtowała Patkowskiego jako muzykologa, tak neoawangarda na polu wszystkich sztuk ukonstytuowała przyjętą przez niego rolę mediatora między dziełem a odbiorcą. Ambasador muzyki z Marsa jest więc nie tylko biografią Józefa Patkowskiego, ale też raportem z kształtowania się nowego interdyscyplinarnego zawodu kuratora, który upowszechnił się wraz z nadejściem XXI wieku i wyszedł poza mury muzeów i galerii sztuki współczesnej.Książka jest kolejnym przykładem zaangażowania Muzeum Sztuki w Łodzi w badania nad eksperymentalną i interdyscyplinarną twórczością artystów drugiej połowy XX wieku, obok projektów Daniela Muzyczuka i Davida Crowleya Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957 1984 (2012-2013) i Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968 1994 (2016-2018) oraz organizowanej we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i ZKM Zentrum fr Kunst und Medien w Karlsruhe wystawie Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio (2018-2019). To zarazem kolejna po książkach Czarny pokój i inne pokoje (2018) i Ultra Sounds. The Sonic Art of Polish Radio Experimental Studio publikacja kontynuująca badania nad dziedzictwem Studia Eksperymentalnego prowadzone przez Muzeum Sztuki w Łodzi.Agnieszka Pindera kulturoznawczyni i kuratorka wystaw. Autorka tekstów o sztuce i kulturze współczesnej, w tym także o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Redaktorka katalogów wystaw i inicjatorka książek Praktyczny poradnik dla artystów oraz Inicjatywy i galerie artystów. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Okładka książki The Values and Valuation of Modern and..

52,50 zł 38,58 zł


Książka adresowana głównie do kuratorów wystaw i konserwatorów dzieł sztuki ma na celu ustalenie metod analizy i opracowanie uniwersalnego systemu oceny wartości dzieł z zakresu nowoczesnej i współczesnej sztuki wizualnej.Publikacja ta jest efektem badań mających na celu sformułowanie ram koncepcyjnych i standardów dla stworzenia wielokryterialnego systemu oceny wartości dzieł z zakresu nowoczesnej i współczesnej sztuki wizualnej. Przedmiotem badań stały się zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi będące bardzo wyjątkową i ważną kolekcją w Europie, która została stworzona tuż po powstaniu kolekcji MOMA w Nowym Jorku, na drodze wymiany dzieł między awangardowymi artystami w 1930 roku. Książka ma na celu ustalenie metod analizy i stworzenie uniwersalnego systemu oceny wartości dzieł, opracowanie strategii, które mogą okazać się pomocne dla przyszłych praktyk kuratorskich i konserwatorskich. W opisywanej tu metodzie praktyki refleksyjnej brana jest pod uwagę wartość artystyczna, estetyczna, historyczna, wartości emocjonalne, funkcjonalne a także edukacyjne oraz społeczne, polityczne lub ekonomiczne. Publikacja koncentruje się również na roli współczesnych instytucji muzealnych, kolekcji dzieł sztuki oraz nowoczesnych metod ich konserwacji, obecnego zrozumienia wartości ochrony dziedzictwa kulturowego.
Okładka książki Ofelie. Ikonografia szaleństwa

35,00 zł 25,72 zł


Książka jest dokumentacją, analizą projektu stworzonego przez Zorkę Wollny, spektaklu w którym zaprezentowanych zostało kilkanaście aktorskich interpretacji finałowej sceny szaleństwa Ofelii z Szekspirowskiego HamletaOfelie. Ikonografie szaleństwa to godzinny spektakl Zorki Wollny w przestrzeniach muzealnych. W jednym miejscu i czasie spotkało się kilkanaście Ofelii, kilkanaście aktorskich kreacji. W pustych przestrzeniach Muzeum Sztuki wybrane aktorki, które grały rolę Ofelii w teatralnych inscenizacjach Szekspirowskiego Hamleta, odtwarzały finałową scenę szaleństwa. Powstał teatralny found footage. Dzieło sztuki, którego materiałem jest teatr i sztuka aktorska.Książka odsyła do performensu, jego kolejnych odsłon, lecz także do zrealizowanego przez Małgorzatę Mazur w ms2 filmowego zapisu Ofelii. Otwierają ją rozmowy Zorki Wollny z aktorkami, kolejne częśi stanowią wybór zdjęć Adama T. Burtona i eseje krytyczne.Zorka Wollny tworzy kompozycje dźwiękowe realizowane w instytucjach, fabrykach i opustoszałych budynkach. Jej projekty sytuują się na pograniczu sztuki, teatru i muzyki współczesnej. Zawsze wiążą się ściśle z historycznym i funkcjonalnym kontekstem konkretnej przestrzeni architektonicznej. Strategie twórcze Wollny opierają się na współdziałaniu i często obejmują próby oraz warsztaty publiczne, w trakcie których artystka współpracuje z poszczególnymi uczestnikami, grupami (muzyków, aktorów lub aktywistów) lub lokalnymi społecznościami.
Okładka książki Herbstowie. Historia fabrykantów

39,00 zł 28,66 zł


Książka ujawnia fakty z życia rodziny Herbstów tworząc niezwykle wyrazisty obraz rodu, wnikliwy opis często skomplikowanych losów poszczególnych osób.Herbstowie. Historia fabrykantów to pierwsza próba przedstawienia dziejów rodziny, ale też przyczynek do poznania kultury życia codziennego klasy średniej i wyższej Łodzii Sopotu. Autorki biografii Herbstów, Dorota Berbelska i Magdalena Michalska-Szałacka, opierają się przede wszystkim na nieznanych, nowo odkrytych i niewykorzystywanych dotąd archiwaliach, które umożliwiły wypełnienie luki w dotychczasowym stanie wiedzyo fabrykanckim rodzie. Narracyjny rdzeń książki tworzy traktowana nielinearnie historia rodziny Herbstów, dla której chronologia nie jest ramą relacji. Główne wątki rozgrywają sięw czasach dwudziestolecia międzywojennego i II wojny światowej. Na pierwszy plan wysuwają się losy Leo, jednego z synów Matyldy i Edwarda Herbstów, i jego żony Alexandry. Wieloletnie poszukiwania źródłowe prowadzone w archiwach polskich, niemieckich i rosyjskich, pozyskiwanie często śladowych informacji, pozwoliły ukazać losy poszczególnych przedstawicieli rodziny Herbstów prawie do czasów nam współczesnych. Znaczącym uzupełnieniem kwerend archiwalnych są relacje świadków, czyli historia mówiona. Przełomem w pracach badawczych było nawiązanie kontaktu z Ursulą Hadrian wnuczką Matyldy i Edwarda Herbstów.Książka nie rozwija pełnego katalogu wątków związanych z aktywnością Herbstów. Autorki kreślą przede wszystkim obraz życia codziennego jednej z wielkich rodzin fabrykanckich, a mając świadomość wielowarstwowości realiów, w których funkcjonowali Herbstowie, sygnalizują wybrane zagadnienia, takie jak ich szeroko rozumiana działalność gospodarcza, konteksty polityczne, narodowościowe czy społeczne.Z pewnością książka Herbstowie. Historia fabrykantów będzie atrakcyjną lekturą dla osób zainteresowanych przeszłością Łodzi i Sopotu oraz losami ludzi, którzy tworzyli historię tych miast.Wydawcą publikacji jest Muzeum Pałac Herbsta, oddział Muzeum Sztuki w Łodzii Muzeum Sopotu.Z recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Badziaka (UŁ)Jednym z ważnych wątków, godnym podkreślenia, stały się osobiste losy poszczególnych przedstawicieli rodziny Herbstów, i to prawie do czasów nam współczesnych. Przedstawiony wynik wieloletnich poszukiwań źródłowych, pozyskiwanie często śladowych informacji, pozwolił na stworzenie niezwykle wyrazistego obrazu tej rodziny, często skomplikowanych jej losów, także w okresie I i II wojny światowej oraz po zakończeniu tej ostatniej. Należy więc pochwalić autorki, iż mimo stale piętrzących się trudności wytrwały w realizacji założonego celu, który w ostatecznym wyniku przerósł najśmielsze oczekiwania. Podkreślam też dążność autorek do takiego przygotowania tekstu, opracowania od strony językowej i stylistycznej, aby mógł liczyć na wyjątkowo korzystny odbiór wśród potencjalnych czytelników.Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Stegnera (UG)Ustalając fakty z dziejów rozgałęzionej rodziny Herbstów, autorki podjęły niemal detektywistyczną pracę, zbierając rozproszone po różnych źródłach informacje. Chwała im za to. Nie do wszystkich udało się dotrzeć, ale może ta publikacja spowoduje, że pojawią się nowe materiały. Ciekawie pokazany jest stosunek i problem lojalności poszczególnych członków rodu względem zmieniających się w Łodzi władz państwowych: rosyjskich, polskich bądź niemieckich. Dzieje rodu zostały przedstawione na dość szerokim tle, zwłaszcza rozwoju Łodzi i Sopotu. Pracę dobrze się czyta, jej lektura wciąga czytelnika.
Opakowanie Afekt Strzemińskiego. Teoria widzenia

44,00 zł 32,34 zł


Wnikliwe studium Teorii widzenia Władysława Strzemińskiego, jego rysunków wojennych i powojennego cyklu kolaży Moim przyjaciołom Żydom.Dynamiczna i śmiała książka Luizy Nader napisana w ramach autorskiego projektu afektywnej historii sztuki, swoimi wnikliwymi analizami prac Władysława Strzemińskiego angażuje nawet najbardziej wymagającego czytelnika. Badania archiwalne i znajomość literatury przedmiotu czynią z tej publikacji kompetentne studium Teorii Widzenia, rysunków wojennych, a przede wszystkim cyklu Moim przyjaciołom Żydom. Do ich interpretacji autorka wykorzystuje instrumentarium badawcze, którego dostarczają nowe tendencje w refleksji humanistycznej a zwłaszcza badania pamięci, teoria afektu i neuroestetyka. Zdeczydowane twierdzenia, krytyczne podejście do istniejących ustaleń, dosadna argumentacja i świeże interpretacje powodują, ze książka Nader staje się prawdziwą przygodą intelektualną, która zarówno uczy, jak i sprawia przyjemność oraz porusza. Afekt Strzemińskiego to obowiązkowa lektura dla każdego, kto jest zainteresowany nie tylko nowym odczytaniem oeuvre wybitnego artysty, lecz także tużpowojenna historia sztuki oraz chakterem panujących wówczas relacji polsko--żydowskich. To głęboko humanistyczna książka przeniknięta wiarą w człowieka i w siłę sztuki.prof. dr hab. Ewa DomańskaLuiza Nader - dr, historyczka sztuki, adiunkt w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka książki na temat sztuki konceptualnej w Polsce (Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009) oraz szeregu tekstów poświęconych sztuce po 1939 r. Jej badania koncentrują się na sztuce nowoczesnej, awangardowej i neoawangardowej (szczególnie w Europie Centralnej), na związkach pola kulturowego z wydarzeniami granicznymi na relacjach sztuki i Holokaustu. Inspiruje się teoriami związanymi z problematyką afektu, emocji, pamięci, traumy, koncepcjami łączonymi z materialnym zwrotem oraz humanistyką i etyką afirmatywną.
Okładka książki Themersonowie i awangarda

70,00 zł 51,44 zł


Bezkompromisowość, zamiłowanie do eksperymentu i dążenie do przekraczania utrwalonych schematów charakteryzowały artystyczną postawę Franciszki i Stefana Themersonów.Publikacja Themersonowie i awangarda to zbiór esejów, bogato ilustrowany reprodukcjami prac i archiwalnymi materiałami. Wśród autorów analizujących twórczość artystycznego małżeństwa znalazł się kurator wystawy Themersonowie i awangarda Paweł Polit oraz osoby zaangażowane w program towarzyszący wystawie (m.in. Stuart Bailey). Książka zawiera również teksty autorstwa samych Themersonów, kolaże Stefana oraz scenariusz filmu - Stefan Themerson i język autorstwa Erika van Zuylena.
Opakowanie Andrzej Czarnacki. Skłonność uparta

20,00 zł 14,70 zł


Katalog zawiera kilkadziesiąt reprodukcji prac artysty, jego tekst filozoficzny, eseje Moniki Murawskiej i Pawła Polita.Andrzej Czarnacki splata w swojej praktyce rozważanie zagadnień artystycznych z refleksją o charakterze filozoficznym. Publikacja podsumowuje etap twórczości artysty, w którym wiodącym motywem jego prac było pojęcie skłonności, pojmowane w znaczeniu zasady określającej charakter relacji miedzy składnikami rzeczywistości. Czarnacki proponuje wizję rzeczywistości dynamicznej, obejmującej wielość oddziałujących na siebie sił. Dla ich unaocznienia posługuje się różnymi mediami, jak rysunek, obraz na płótnie, instalacja czy tekst. Prace swoje określa mianem wiązań tensorycznych. Publikacja obejmuje kilkadziesiąt reprodukcji prac Andrzeja Czarnackiego, jego tekst filozoficzny, eseje Moniki Murawskiej i Pawła Polita.
Okładka książki Związki Rozwiązki

Związki Rozwiązki

praca zbiorowa

65,00 zł 47,77 zł


Dwujęzyczna polsko-angielska publikacja towarzysząca wystawie o tym samym tytule. Zawiera eseje analizujące twórczość artystów, a także teksty naukowe, fotografie dzieł oraz zdjęcia dokumentujące samo wydarzenie.Dwujęzyczna, polsko-angielska publikacja o charakterze katalogu wystawy zawiera:1. Tekst kuratorski Michała Jachuły,2. Esej Jamesa Voorhiesa będący pogłębioną analizą twórczości C.T. Jaspera,3. Esej Novy Benway o charakterze pogłębionej analizy twórczości Joanny Malinowskiej,4. Tekst naukowy prof. Gabrieli Świtek poświęcony zagadnieniom historii biografiki artystycznej i mitologizacji artysty w odniesieniu do historii sztuki i współczesności,5. Tekst naukowy dr. Iwa Zmyślonego na temat legitymizacji wiedzy przez naukę i kulturotwóczej roli nauki.Ponaddto publikacja zawiera notki biograficzne artystów oraz autorów tekstów, listę prac, fotografie dzieł oraz zdjęcia dokumentujące ekspozycję.
Okładka książki Niewczesne historie / Untimely stories

15,00 zł 11,02 zł


Katalog towarzyszący wystawie: Niewczesne historie / Untimely stories.Katalog towarzyszący wystawie: Niewczesne historie / Untimely stories.Za motto dla wystawy może posłużyć poddany niewielkiej parafrazie fragment z Niewczesnych rozważań Friedricha Nietzschego: Nie wiedzielibyśmy, jaki sens miałaby sztuka w naszych czasach, jak nie ten, by działać w nich niewcześnie to znaczy wbrew czasowi i przez to na czas i, mamy nadzieję, na korzyść czasu, który przyjdzie.Wystawa jest wyrazem przekonania o takim właśnie sensie sztuki oraz o takiej potrzebie jej działania.W początkowej części katalogu odnajdziemy eseje: Odwracanie czasu i Uwagi o sztuce i skuteczności autorstwa Jarosława Lubiaka, Joanny Sokołowskiej i Pawła Mościckiego.Pozostałą część katalogu stanowi opis poszczególnych prac, filmów i artystycznych akcji wybranych artystów:Europa Akademii Ruchu,Republika Mohameda Bourouissa,Planeta Gast Bouscheta i Nadine Hilbert,Na krawędzi upadku Jeremie Boyarda,Teoria sprawiedliwości Petera Friedla,Tłumik Agnieszki Kalinowskiej,Głodowe jedzenie Aniko Lorant i Kaszasa Tamasa,Palipaduazennije Aleksandra Komarova,Supermarket Zofii Kulik i Przemysława Kwieka,Kontynent Nastio Mosquito,Wspólne sprawy, twórcze działania Ahmeta Oguta,Załóżmy, że ja kocham ciebie, a ty kochasz mnie Wendelien van Oldenborgh,Misja AuropolJanka Simona,Radość odwrotna grupy Slavs & Tatars,Świeto wiosny Mony Vatamanu i Florin Tudor.
Okładka książki Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki..

30,00 zł 22,05 zł


Zbiór esejów, bogato ilustrowany reprodukcjami prac i zdjęciami dokumentującymi działania artysty oraz fotografiami wykonanymi przez niego w trakcie podróży.Hseyin Bahri Alptekin (ur. w 1957 roku w Ankarze - zm. w 2007 roku w Stambule) podejmował w swoich pracach kwestie globalizacji, którą postrzegał przez pryzmat wyobrażeń o peryferiach, podrzędności i marginalności. Jego artystyczna praktyka polegała na rejestracji, gromadzeniu i przetwarzaniu krążących po świecie popularnych i kolektywnie wytwarzanych obrazów, dialektów, znaków oraz towarów. Tanie przedmioty masowego użytku, amatorska fotografia, reklamy, przydrożna architektura czy podrzędny dizajn interesowały go jako przejawy hybrydalnej, anonimowej produkcji kultury. Alptekin dokumentował także niepozorne, rozgrywające się na obrzeżach uwagi wydarzenia codziennego życia.Publikacja to zbiór esejów, bogato ilustrowany reprodukcjami prac i zdjęciami dokumentującymi działania artysty oraz fotografiami wykonanymi przez niego w trakcie podróży.
Okładka książki Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy

100,00 zł 73,49 zł


Publikacja poświęcona awangardowej rzeźbie zgłębia temat relacji pomiędzy rzeźbą a przestrzenią, cielesnością i ruchem. Antologia tekstów konfrontująca teorie rzeźby Katarzyny Kobro z twórczością innych awangardowych artystów i przemyśleniami współczesnych badaczy sztuki.Pierwsza połowa XX wieku to czas intensywnych poszukiwań formalnych w dziedzinie rzeźby. Katarzyna Kobro pisała w 1929 roku: Rzeźba jest kształtowaniem przestrzeni. [] rzeźba nie jest ani literaturą, ani symboliką, ani indywidualną psychologiczną emocją. To nowe, rewolucyjne podejście do rzeźby znajduje odzwierciedlenie w tekstach składających się na naszą książkę. Ich autorami są artyści i artystki, m.in.Katarzyna Kobro, Władimir Tatlin, Georges Vantongerloo, Lszló Moholy-Nagy, Naum Gabo czy Barbara Hepworth, a także badacze i badaczki sztuki Carola Giedion-Welcker, Rosalind E. Krauss, Yve-Alain Bois i Megan R. Luke.Większość opublikowanych w książce tekstów została po raz pierwszy przełożona na język polski, co mamy nadzieję przyczyni się do ich stałej obecności w polskich badaniach nad sztuką XX wieku. Liczymy również na to, że publikacja ta zainteresuje międzynarodowe grono czytelników. Po raz pierwszy bowiem wszystkie samodzielne wypowiedzi teoretyczne Katarzyny Kobro zostały zestawione z manifestami współczesnych jej twórców i twórczyń oraz z refleksją historyków i historyczek sztuki działających w różnych latach od lat 30. XX wieku po drugą dekadę wieku XXI.
Okładka książki Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta

140,00 zł 102,89 zł


Publikacja pozwala zgłębić twórczą osobowość wybitnej pisarki, filozofa, krytyka literackiego, poetki. Zawartą tu treść naukową dopełniają teksty literackie i krytyczne autorki, liczne reprodukcje inspirujących ją awangardowych obrazów i archiwalne fotografie istotnych dla Debory Vogel miejsc.Tom Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta sam w sobie stanowi znakomity, przemyślany, dopracowany montaż werbowizualny. Książka składa się z różnorako profilowanych szkiców naukowych, reprodukcji awangardowych obrazów [], zdjęć miejsc (przede wszystkim: miast) grających w życiu lwowskiej autorki ważną rolę i wreszcie samych metaartystycznych i krytycznych tekstów Debory Vogel, większości których nie wznawiano od co najmniej ośmiu dekad (!). Aż dziw, że ta książka i wystawa, której tom towarzyszy nie powstały znacznie wcześniej. Montaże pozwalają zobaczyć osobowość twórczą Vogel w wielu nieoczywistych logowizualnych kadrach. Oto erudytka, wielojęzyczna autorka o śmiałych, celnych, oryginalnych poglądach, flanerka sztuki, filozofii, literatury i, naturalnie, samych miejskich przestrzeni. Przenikliwa krytyczka, zdolna poetka, bystra analityczka polimorficznej i polifonicznej współczesności. Pisarka niesłusznie błąkająca się dotąd po awangardowych marginesach refleksji badawczej, wymieniana niem wyłącznie w kontekście życia i twórczości (częściej: życia) swych sławniejszych przyjaciół, znajomych, nauczycieli: Brunona Schulza, Witkacego, Kazimierza Twardowskiego. [] Wielojęzyczność Vogel (pisała w jidysz, po polsku i po hebrajsku) wcale nie ułatwia zadania, jest jednak znaczącym świadectwem swoiście kosmopolitycznej atmosferyśrodowiska polsko-żydowskich artystów międzywojennego Lwowa i dowodem tożsamościowych wyborów samej pisarki. [] Nie wyobrażam sobie, by jakikolwiek znawca awangardy nie był zainteresowany tym świetnie zmontowanym, wszechstronnym problemowo, bogatym werbowizualnie tomem. Książka może być także bardzo cenną publikacją dla ciekawych nowoczesnej literatury i sztuki niespecjalistów. prof. dr hab. Beata Śniecikowska
Okładka książki Skuteczność sztuki

Skuteczność sztuki

praca zbiorowa

60,00 zł 44,09 zł


Publikacja dotyczy jednego z najważniejszych problemów współczesnej sztuki jej możliwej i oczekiwanej skuteczności.Publikacja dotyczy jednego z najważniejszych problemów współczesnej sztuki jej możliwej i oczekiwanej skuteczności. W obszernym tomie pod redakcją Tomasza Załuskiego, w ponad dwudziestu esejach i wywiadach temat ten zostaje przeanalizowany przez teoretyków i praktyków sztuki współczesnej. Dzięki tej wielości perspektyw publikacja jest pełną aktualnych odniesień prezentacją różnych poglądów, doświadczeń i postaw.Pojęcie skuteczności jest przez autorów ujęte w krytyczny sposób i szeroko sproblematyzowane. Eseje i wywiady zostały pogrupowane wokół sześciu zagadnień: Jak sztuka odnosi się do współczesnych zjawisk ekonomicznych i rodzajów pracy oraz produkcji? Czy dizajn może kształtować zachowania i relacje społeczne? Kolejne części stawiają pytania o kwestie kolektywności, partycypacji i politycznego zaangażowania artystów, w tym o związki sztuki i miejskiego aktywizmu. Wreszcie podjęte zostają problemy dotyczącego tego, czy sztuka może być narzędziem społecznej zmiany oraz czy istnieje dziś miejsce dla sojuszu sztuki i nauki?Publikacja jest podsumowaniem trzyletniej dyskusji prowadzonej w Muzeum Sztuki na temat zagadnienia skuteczności sztuki.
Okładka książki Wyzwolone siły. Angelika Markul i współczesny..

40,01 zł 29,40 zł


Publikacja towarzysząca wystawie Wyzwolone siły. Angelika Markul i współczesny demonizm.Skażona promieniotwórczo strefa w Czarnobylu, marsjański pejzaż pustyni Atacama w Chile, spustoszona falą tsunami Fukushima stały się miejscami, w których Angelika Markul odnajduje przejawy działania nieokiełznanych sił. Czasami niewiadomego pochodzenia, częściej wyzwolone przez błędy ludzi czy uboczne skutki ludzkich działań, siły te oddziałują na nasz świat, zazwyczaj z niszczycielską mocą. Dlatego też budzą przerażenie i postrzegane są jako demoniczne.Angelika Markul lokuje owe niszczycielskie i nieokiełznane siły poza kulturowymi kategoriami dobra i zła, ale jednocześnie rozpoznaje ich nieodpartą moc przyciągania. Ulegając im po trosze, ukazuje je nam, a nawet do pewnego stopnia wzmacnia, by współczesny demonizm mógł się ujawnić w mieszaninie fascynacji i niepokoju.Muzeum Sztuki w Łodzi zaprezentowało najnowsze, niepokazywane dotąd prace artystki, w tym wyróżnioną nagrodą Prix SAM 2012 Bambi w Czarnobylu, która zostanie pokazana również w paryskim Palais de Tokyo. Praca powstała w oparciu o materiał filmowy z wyprawy artystki do strefy zero w okolicach elektrowni w Czarnobylu. Wśród dzieł zaprezentowane są również te zrealizowane w efekcie pobytów Angeliki Markul na pustyni Atacama i w Fukushimie.Teksty: Jarosław Lubiak i Luc Boltanski
Okładka książki Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesne..

70,00 zł 51,44 zł


Rozbudowana i uaktualniona monografia kolekcji, która dała impuls do rozwoju Muzeum Sztuki w Łodzi w jedną z najważniejszych w Europie placówek wystawienniczych i naukowo-badawczych poświęconych badaniom nad różnymi aspektami sztuki nowoczesnej i współczesnej.Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. to pierwszy zbiór radykalnej sztuki awangardowej w Polsce, a także jeden z pierwszych na świecie stworzonych z myślą o publicznej prezentacji. Jest wyjątkowa także dlatego, że powstała z darów artystów i z inicjatywy środowiska artystycznego. Wreszcie jest to kolekcja, która została zdeponowana, a następnie podarowana ówczesnemu muzeum miejskiemu, miała więc od początku charakter zbiorów publicznych. Ten fakt oznaczał usankcjonowanie dziedzictwa awangardy poprzez włączenie go do oficjalnego obiegu kultury. Publikacja prezentuje zaktualizowaną, choć wymagającą wciąż dalszych badań, wiedzę dotyczącą historii kolekcji.Wydawnictwo otwierają dwa eseje: pierwszy, autorstwa Pauliny Kurc-Maj i Anny Saciuk-Gąsowskiej, przedstawia etapy budowania Kolekcji, w oparciu o aktualny stan badań, drugi, autorstwa Mashy Chlenovej, poświęcony jest umiejscowieniu jej wśród powstających w zbliżonym czasie innych zbiorów sztuki awangardowej.Zasadnicza część książki to prezentacja wszystkich dzieł Kolekcji, zawierająca reprodukcje opatrzone notami interpretującymi. Również te dzieła, które zaginęły w czasie II wojny światowej, są opisane bądź opracowane zgodnie z najbardziej aktualnym stanem wiedzy. W zamykającej publikację części katalogowej znajduje się też krótka historia każdego z dzieł wraz z opisem konserwatorskim.
Okładka książki Robert Morris. Prze/Słuchanie

30,00 zł 22,05 zł


Książka składa się z dwóch części, zapisu nagrań z pracy Morrisa oraz eseju Słuchając Prze/Słuchania autorstwa Gregora Stemmrich'a.Prze/Słuchanie (Hearing) Roberta Morrisa powstało w 1972 roku i w tym samym roku zostało wystawione w galerii Leo Castelliego. Na pracę składały się: zestaw mebli o powierzchniach wykonanych z różnych metali oraz dobiegające z głośników trzy i pół godzinne nagarnie fikcyjnego przesłuchania, w którym Śledczy zadawał pytania Świadkowi, któremu doradzał obrońca. Wszystko po to, by ustalić i utrwalić w aktach poglądy filozoficzne, polityczne i estetyczne Świadka. Książka składa się z dwóch części zapisu nagrań z pracy Morrisa oraz eseju Słuchając Prze/Słuchania autorstwa Gregora Stemmrich'a, interpretującego pracę Przesłuchanie i szukającego nowych kontekstów do odczytania dzieła. Publikacja towarzyszyła wystawie Robert Morris. Uwagi o rzeźbie. Obiekty, instalacje, filmy, która odbyła się w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2010 roku.
Okładka książki Porządki urojone

Porządki urojone

praca zbiorowa

19,01 zł 13,97 zł


Publikacja podejmuje problem dziedzictwa modernizmu i jego utopijnych prób zaprowadzenia porządkuPublikacja towarzyszyła wystawie Porządki urojone podejmującej problem dziedzictwa modernizmu i jego utopijnych prób zaprowadzenia porządku - jeden z najciekawszych, z którymi mierzy się współczesna sztuka. Do udziału w wystawie zostali zaproszeni najciekawsi współcześni artyści, którzy inspiracje porządkiem potrafili przekształcić w przygodę, jaką sam geometryczny porządek już od dawna nie jest. Wystawa została osadzona w kontekście łódzkim, bo z czasu, kiedy nią jeszcze był, wywodzi się tradycja łódzkiego muzeum. Jego założyciele zgromadzeni wokół Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego byli związani ze sztuką awangardy racjonalistycznej i konstruktywizmem - nie ograniczającym się do formy, ale przechodzącym w chęć skonstruowania nowego, lepszego świata. Marzono o porządku i próbowano go zaprowadzić także w społeczeństwie. Jednym z jego przejawów były utopie społeczne. Ikonami tego unifikującego sposobu myślenia stały się także wielopiętrowe budynki mieszkalne projektowane przez Le Corbusiera, którego architektonicznym poszukiwaniom zawdzięczamy bloki.Czas pokazał, że utopia nie ma szans z rzeczywistością. Porządki, o których mówiła awangarda, okazały się ""urojone"". Wciąż są jednak punktem odniesienia dla sztuki. - To projekt o tym, w jaki sposób pewne utopie awangardowe dotyczące próby porządkowania rzeczywistości bądź też odkrywania w niej preegzystującego porządku odnajdują się w sztuce współczesnej.Próba refleksji nad tym została przeprowadzona wspólnie z Abteiberg Museum w Mnchengladbach - dysponującym sztuką konceptualną i minimalistyczną, a w latach 60. i 70. zaangażowanym w jej wspieranie.
Okładka książki Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego

40,01 zł 29,40 zł


Książka stanowi dokumentację wystawy twórczości Zbigniewa RogalskiegoPublikacja stanowi dokumentację wystawy będącej przeglądem twórczości Zbigniewa Rogalskiego od jego wczesnych obrazów po najnowsze obiekty, wystawy skoncentrowanej na głównym motywie artystycznej aktywności artysty, a mianowicie transformacji spojrzenia. Posiadając wybitne techniczne zdolności oraz talent wynalazcy, artysta proponuje wizualne eksperymenty, które stanowią przekroczenie a czasem nawet odwrócenie klasycznej malarskiej techniki perspektywy. Rogalski wynajduje nowy sposób widzenia, który można nazwać paralaksą, korespondującą z najnowszymi zjawiskami w nauce, technologii i kulturze. Unikalną cechą obrazów Rogalskiego jest to, że spojrzenie ucieleśnione jest w nich jako prawdziwie malarska materia. Można powiedzieć, że spojrzenie jest zmaterializowane w jego malarstwie. Dzieło Rogalskiego może być traktowane jako wizualny kontrapunkt wobec współczesnych koncepcji teoretycznych zwłaszcza formułowanych przez takich myślicieli jak Slavoj iek (The Parallax View), Jacques Lacan (Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse, 1964) i Paul Virilio (La machine de vision, 1988). W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez, raczej stanowią wkład na swoich własnych prawach, stawiający pytania i proponujący odpowiedzi za pomocą środków wizualnych.

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj