Książka opisuje budowę i funkcjonowanie kolei na ziemi ząbkowickiej, podejmując problem jej rozwoju i znaczenia w zmieniających się warunkach gospodarczych i społeczno-politycznych. Osobną cześć poświęcono kwestiom technicznym i obecnemu stanowi zachowania infrastruktury kolejowej.
W opracowaniu uwzględniono wszystkie linie kolejowe powstałe na tym terenie, w tym szczególnie:
- fragment tzw. magistrali podsudeckiej Jaworzyna Śląska – Ząbkowice Śląskie – Kamieniec Ząbkowicki – Paczków – Nysa,
- część linii głównej Wrocław – Ziębice – Kamieniec Ząbkowicki – Bardo – Międzylesie,
- wyjątkowy odcinek srebrnogórski Kolei Sowiogórskiej,
- Kolej Złotostocką,
- Ząbkowicką Kolej Powiatową.
W pracy wykorzystano m.in. materiały źródłowe przechowywane w archiwach polskich i niemieckich. Wzbogacają ją liczne ilustracje historyczne i współczesne oraz schematy układów torowych stacji kolejowych.
Śląska Kolej Górska, wiodąca u podnóża Sudetów, powstała w latach 1863-1867 na szlaku Görlitz/Węgliniec - Jelenia Góra - Wałbrzych. Architektura obiektów stacyjnych i drogowych obiektów inżynieryjnych szlaku stanowi jedno z wybitniejszych dzieł budownictwa kolejowego ówczesnej epoki.Górskie otoczenie miało wpływ na wyjątkową formę linii. Monumentalne obiekty stacyjne zaprojektował znany niemiecki architekt Hermann Cuno, natomiast budowę linii prowadził zasłużony dla budownictwa kolejowego radca budowlany Karl Malberg.Książka Architektura Śląskiej Kolei Górskiej Gorlitz/Węgliniec - Jelenia Góra - Wałbrzych ukazuje nieznane dotąd wątki historyczne z okresu budowy szlaku kolejowego, prezentuje głównych budowniczych i twórców tej kolei, przedstawia architekturę stacji kolejowych z uwzględnieniem ich lokalizacji przestrzennej, zastosowanego budulca, wystroju architektonicznego oraz rozplanowania funkcjonalnego wnętrz najważniejszych obiektów dworcowych.Wśród omawianych obiektów znalazły się dworzec w Węglińcu, który uzyskał wystrój na miarę dworców berlińskich, neorenesansowy dworzec w Jeleniej Górze, zbudowany z bloków jasnego piaskowca, a także kamienny neogotycki dworzec w Rybnicy, powstały z myślą o kuracjuszach przybywających do położonego w pobliżu uzdrowiska Cieplice.W książce ukazane zostały także obiekty inżynieryjne linii, przedstawione parametry techniczne mostów, wiaduktów, przepustów i tuneli.Publikację wzbogaca dokumentacja ikonograficzna, zarówno archiwalna, jak i współczesna.
Oddajemy w Państwa ręce książkę przedstawiającą historię budowy i eksploatacji linii kolejowej Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie przebiegającej przez atrakcyjny turystycznie górski teren ziemi kłodzkiej, na szlaku prowadzącym do znanego uzdrowiska Lądka Zdroju. Dr Przemysław Dominas ? badacz dziejów komunikacji i transportu w Polsce i Niemczech ? w przystępny i ciekawy sposób opisuje potencjał gospodarczy regionu pod koniec XIX wieku. Zamieszczone w książce liczne zdjęcia z okresu budowy linii (koniec XIX w.), lat międzywojennych oraz czasów najnowszych uzupełniają tekst, a także ukazują, jak interesujący jest to krajobraz pod względem architektonicznym. Na fotografiach zostały utrwalone zabytkowe drewniane dworce o konstrukcji szkieletowej oraz mosty i wiadukty będące budowlaną wizytówką ówczesnej epoki. Autor wykorzystał w publikacji wiele nieznanych dotąd materiałów archiwalnych, informacje z ówczesnych periodyków o postępach w budowie i uroczystościach organizowanych z okazji uruchomienia linii. Po zaprzestaniu przewozów pasażerskich w 2004 roku liczne obiekty kolejowe przestały pełnić swoje pierwotne funkcje. W książce znajdą Państwo szczegółowe informacje dotyczące losów poszczególnych stacji w ostatnich dziesięcioleciach. Aby przybliżyć Czytelnikom przebieg linii Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie, rozdziały zostały uzupełnione archiwalnymi planami wiaduktów, przepustów i mostów, mapami oraz rozkładami jazdy.
Książka Tramwaje w Polsce przedstawia historię, rozwój, najważniejsze aspekty techniczne - taborowe i infrastrukturalne - wszystkich sieci tramwajowych, które funkcjonowały bądź funkcjonują na terenie naszego kraju w jego obecnych granicach oraz trzy działające na obszarach znajdujących się poza Polską.
Książka Kolej Skwierzyna - Stare Babice jest interesującym rysem historycznym oraz oryginalną próbą analizy konserwatorskiej niepowtarzalnego w Polsce szlaku żelaznego zbudowanego w latach 30. XX w. jako pokłosie niemieckiej koncepcji Kolei Pogranicza.
Linia kolejowa Kłodzko - Kudowa Zdrój jest położona w wyjątkowo atrakcyjnym terenie górskim. Jej wysokie walory turystyczne współtworzy nie tylko architektura krajobrazu w formie krętego szlaku kolejowego, gdzie liczne serpentyny przecinają góry i wąwozy, lecz także oryginalna architektura kolejowa z dworcami z przełomu XIX i XX wieku, zachowanymi do współczesności. Bardzo atrakcyjny szlak kolejowy z tunelami, mostami i wiaduktami, reprezentującymi sztukę XIX-wiecznej inżynierii, poprowadzony jest przez trzy znane kłodzkie uzdrowiska: Polanicę, Duszniki i Kudowę Zdrój. Książka Przemysława Dominasa Kolej Kłodzko - Kudowa Zdrój opisuje tę linię z uwzględnieniem aspektów: historycznego, architektonicznego i eksploatacyjnego. Autor rozpoczyna od przedstawienia pierwszych działań prowadzących do budowy kolei, a kończy na wydarzeniach z 2013 roku, kiedy rozpoczęto kapitalny remont torowiska i podjęte zostały starania zmierzające do wznowienia przewozów pasażerskich na szlaku. Oddzielnie omawia problem połączenia Kudowy z Nachodem, przybliżając okoliczności towarzyszące krótkiemu istnieniu transgranicznego łącznika pomiędzy tymi miejscowościami. Następnie kolej zostaje ukazana od strony technicznej i eksploatacyjnej. Czytelnik pozna wydarzenia związane z budową oraz parametry szlaku kolejowego, poszczególnych mostów, tuneli, a także uzyska informacje na temat rodzaju pociągów kursujących na linii. Osobno autor przedstawia problem funkcjonowania poszczególnych stacji. Charakterystyka architektury najważniejszych obiektów stacyjnych pozwoli czytelnikowi w pełni docenić wysoką wartość opisywanych miejsc. Odkryjmy ponad stuletnią historię powstawania i funkcjonowania linii Kłodzko - Kudowa Zdrój! Książka została wzbogacona licznymi ilustracjami, archiwalnymi planami sytuacyjnymi stacji, mapami, rozkładami jazdy oraz fotografiami współczesnymi dokumentującymi stan obiektów w latach 2004-2013.
Książka Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej - mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku ukazuje nieznane dotąd problemy administracyjne, zjawiska społeczne oraz architektoniczno-inżynieryjne wpływające na funkcjonowanie kolei w okresie jej najintensywniejszego rozwoju, przypadającego na XIX wiek. Istotą pracy jest zbadanie przemian, jakie niosło za sobą pojawienie się kolei, poprzez pryzmat osób, które przyczyniły się do jej powstania, dynamicznego rozwoju i sprawnego funkcjonowania. Tytułowe mechanizmy, czy inaczej reguły panujące podczas budowy i ewolucji kolei, przedstawiono poprzez zestawienie dwóch różnych pod wieloma względami prowincji - poznańskiej i śląskiej. Umożliwia to wydobycie złożoności problemu zarządzania wciąż rozrastającym się organizmem kolejowym w dwóch różnych narodowo prowincjach, ukazanie ewolucji i postępu myśli architektonicznej i inżynieryjnej oraz postaw społecznych wobec kolei.
Sieci trolejbusowe istnieją na terenie Polski od 1930 roku. Przez szereg lat ten typ komunikacji funkcjonował w 14 miastach i planowano jego uruchomienie w kolejnych. Obecnie te elektryczne pojazdy spotkamy na ulicach Gdyni i Sopotu, Lublina oraz Tychów. Książka opowiada o historii i dniu dzisiejszym trolejbusów, wyjaśnia kwestie ich technicznego funkcjonowania, przestawia budowę sieci trakcyjnej oraz tabor elektryczny wykorzystywany na terenie naszego kraju.
Książka Kolej Wolsztyn ? Luboń (Poznań) to pierwsza monografia przedstawiająca jedną z najciekawszych linii kolejowych Wielkopolski, w której syntetycznie ukazano jej dzieje od momentu powstania do czasów współczesnych. Problem realizacji linii oparty został na niepublikowanych dotąd niemieckojęzycznych źródłach historycznych. Dworce kolei budowanej w pierwszej dekadzie XX wieku otrzymały oryginalne rozwiązania architektoniczne, wyrażające ducha pruskiego budownictwa kolejowego. Na drodze do powstania prezentowanej linii stało wiele przeciwności natury narodowościowo-politycznej, wynikających z ówczesnych relacji niemiecko-polskich.Zapraszamy Państwa do zapoznania się z dziejami znanej i cenionej kolei, która obecnie cieszy się ogromną popularnością, m.in. dzięki corocznym paradom parowozów w Wolsztynie.Pozycja przygotowana przez dr. Przemysława Dominasa, specjalizującego się w zakresie dziejów komunikacji i transportu w Niemczech, została wzbogacona licznymi ilustracjami przedwojennymi i z okresu powojennego, mapami, rozkładami jazdy oraz zdjęciami ukazującymi obecny stan infrastruktury omawianej kolei.
Książka zaprasza wszystkich miłośników gór i komunikacji do wędrówki szlakiem urządzeń, które ułatwiają górską turystykę i uprawianie sportów zimowych milionom ludzi. Publikacja prezentuje przemianę urządzeń służących pierwotnie do przewozu towarów w nieodłączny element górskiego krajobrazu. Autor opowiada m.in., jak powstawały koleje o kilkudziesięcioletniej już tradycji: na Kasprowy Wierch, Gubałówkę w Zakopanem czy Górę Parkową w Krynicy. Opisuje także nowoczesne konstrukcje, jak np. te na Jaworzynę Krynicką czy w Świeradowie Zdroju, oraz wiele kolei krzesełkowych. Osobny rozdział poświęcony jest kolejom linowym na terenie Czech i Słowacji, tak chętnie odwiedzanych przez Polaków zarówno latem, jak i zimą. Miłośnikom techniki szczególnie warto polecić rozdziały dotyczące budowy i zasad działania kolei linowych oraz wyciągów narciarskich, a także funkcjonowania urządzeń wykorzystywanych w stacjach narciarskich. Ostatnią część książki stanowi spis wraz z fotografiami wszystkich kolei linowych (łącznie z krzesełkowymi) działających na terenie naszego kraju, zawierający ich szczegółowe dane techniczne.
Czytelnicy mieli wiele okazji, by poznać różne wątki historii polskiej motoryzacji. Pisano o fabrykach, o samochodach osobowych, ciężarowych, specjalnych, o motocyklach... Ta fascynująca książka dodaje do obrazu rodzimej myśli technicznej kolejny element. Autor przedstawia ciekawe, mało znane dzieje ciągników rolniczych oraz kombajnów zbożowych skonstruowanych i produkowanych w Polsce w latach 19451989. Oprócz szczegółowych opisów mechanizmów działania pojazdów i ich podzepołów, atutem publikacji jest zwrócenie uwagi na losy fabryk i pracujących w nich zdolnych konstruktorów. Równie cenne są zebrane oceny oraz wrażenia traktorzystów i kombajnistów korzystających z omawianych maszyn.Publikacja uwzględnia modele ciągników produkowane przez zakłady Ursus, ale także te, które powstały poza murami tej fabryki (jak mikrociągnik Dzik) czy prototypy (jak nowatorski EH4x4). Część o kombajnach poświęcona jest maszynom wytwarzanym w płockiej Fabryce Maszyn Żniwnych. By przedstawić warunki, w jakich powstawały omawiane konstrukcje, autor wykracza nieznacznie poza założone ramy czasowe. Czytelnicy poznają zatem też przedwojenne losy polskich wytwórców traktorów i kombajnów oraz ich perypetie po zmianie ustroju w 1989 r., nie zawsze szczęśliwie zakończone.
Czy wiedzą Państwo, że w Polsce istnieją prawnie ustanowione 32 porty morskie? A u ujścia Wisły już 1000 lat p.n.e. istniała osada rybacka? Skąd pochodzi nazwa portu Tolkmicko na Zalewie Wiślanym? Od kiedy Elbląg rywalizował z Gdańskiem o handel towarami transportowanymi Wisłą? Jakie przedsiębiorstwa eksploatacyjne działają na terenie największych portów oraz który dzień w roku jest najważniejszy dla każdego Kaszuba związanego z morzem? Na te i inne pytania odpowiada książka Dariusza Konkola i Tomasza Perki Polskie porty morskie. Odnajdą w niej Państwo podstawowe informacje o portach: zarówno tych dużych, do których zawijają największe statki morskie, m.in. w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, jak i małych na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim, z których korzystają głównie rybacy i żeglarze. Publikacja przedstawia podstawowe informacje o każdym z tych portów. Przybliża ich historię, opowiada o funkcjonowaniu, znaczeniu gospodarczym i rozwoju. Dzięki niej Czytelnik zyska wiedzę na temat gospodarki morskiej oraz polskiego wybrzeża.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?