Nagrody i konkursy, tworzone wokół różnych dziedzin sztuki, liczą sobie niemal tyle lat, co pojęcie sztuki. James F. English dokonuje przeglądu różnego rodzaju nagród, od znanych każdemu Nobla czy Oscara, po niewiele znaczące w polach światowej kultury, ale rządzące się dokładnie tymi samymi mechanizmami nagrody lokalne. Próby analizy zarówno samych nagród, jak i wszelkich działań wokół nich, od pomysłu i prac nad stworzeniem poszczególnych nagród, poprzez dobór i działania jurorów, aż po analizę reakcji na nie laureatów i publiczności mogą stanowić klucz do przemian zarówno historycznych, społecznych, jak i ekonomicznych w dziedzinie ekonomii kultury i wytłumaczenie ich oszałamiającego rozwoju? tak nagród w literaturze i innych dziedzinach sztuki, jak w nauce ? datujący się od początku dziewiętnastego wieku aż do czasów nam współczesnych. "Książka Englisha ukazała się późną jesienią 2005 roku. Pierwszym sygnałem, że jest interesująca, a nie tylko poważna, była szybka kradzież: już w grudniu piracka wersja Ekomonii prestiżu dostępna była za darmo w internecie. Wydawnictwo poniosło ekonomiczne straty, książka i autor odnotowali prestiżowy zysk. (...) Gdyby istniał program do pakowania metodologicznych założeń, dzieło Englisha - z pominięciem rozważań historycznych - mogłoby zostać skondensowane do do kilki zdań. Jeden: stanowienie nagrody jest grą w autonomiczne nadawanie wartości. Dwa: celem gry jest uzyskanie monopolu. Trzy: warunkiem monopolu jest osiągnięcie prawomocności. Cztery: ze względu na wewnętrzne sprzeczności nagrody żaden z powyższych celów nie może zostać osiągnięty i żaden z warunków nie może zostać spełniony." - z przedmowy prof. Przemysława Czaplińskiego.
Związki kultury – zwłaszcza jej „uprzemysłowionych” obszarów, takich chociażby, jak sektor wydawniczy czy kinematografia – z ekonomią oraz przemysłem są tak ewidentne, iż badacz kultury nie jest już w stanie przejść obok nich obojętnie. Oczywiście, może się tym nie zajmować, ale wtedy już niejako na własny rachunek, bez uzurpowania sobie prawa do twierdzenia, że one nie istnieją.
prof. Andrzej Gwóźdź, Uniwersytet Śląski
Zasadnicza myśl na temat tej książki dotyczy usytuowania i funkcji kultury we współczesnej cywilizacji informacyjnej, w stosunku nie tylko do uprzedniej cywilizacji przemysłowej, ale także do cywilizacji wcześniejszych Znalazłem w tym zestawie różnorodnych artykułów wiele inspiracji, ciekawych wątków i motywów pobudzających do sformułowania własnych spostrzeżeń i sądów.
prof. Jerzy Hausner, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?