Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
W pierwszej połowie XIX wieku na rynku wydawniczym zaczęło pojawiać się coraz więcej pozycji mających charakter porad, dyrektyw, kierowanych do coraz szerszego kręgu odbiorców. Pozycje te miały najczęściej formę książkową, choć zdarzały się też broszurki czy nawet kilkustronicowe utwory wierszowane (...).
Zdecydowana większość poradników złożona była z rad i dyrektyw, w niektórych jednak były same zakazy i upomnienia. Na ich podstawie można wnioskować, jakie zachowania uznawane były za „nieobyczajne”. Natomiast rady zawarte w tego typu piśmiennictwie były swego rodzaju odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie (...). Prawdopodobnie największym powodzeniem wśród młodych dziewcząt cieszyły się poradniki savoir-vivre’u. W takich pozycjach zamieszczane były wszystkie możliwe porady dotyczące poprawnego zachowania się w towarzystwie. Każda młoda panienka chciała „zabłysnąć”, być akceptowana, podobać się. Opanowanie zaś „sztuki podobania się” miało przynieść konkretne efekty – w przypadku młodych dziewcząt chodziło o zdobycie upragnionego, wymarzonego męża. Inne cele przyświecały kobietom dojrzałym, sięgającym po kodeksy obyczajowe. Mężatki szukały w nich rad, jak stworzyć szczęśliwą rodzinę, utrzymać miłość męża na wysokim poziomie, zapewnić sobie jego dozgonną wierność
i troskliwość, odpowiednio wychować dzieci; gospodynie zaś – jak stworzyć idealne, dobrze funkcjonujące gospodarstwo domowe. Znaczna część poradników poświęcona była zagadnieniom związanym z troską o zdrowie, higienę ciała i zawierała wskazówki kosmetyczne oraz konkretne przepisy na poprawienie urody.
Książka składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy stanowi próbę ukazania życia kobiet w pierwszej połowy XIX wieku. W kolejnych czterech rozdziałach przedstawiono ideał kobiety pierwszej połowy XIX wieku. Rozdziały te powstały na podstawie poradników wydanych w języku polskim w latach 1800-1863. W książce zamieszczono dużo oryginalnych cytatów oddających klimat epoki.
Zastanów się? dlaczego mewy ?morskie? gromadzą się na parkingach większości centrów handlowych? Dlaczego psy jedzą na stojąco, podczas gdy koty zwykle siadają przy jedzeniu? Do czego kaszalotowi jest potrzebny olej w głowie?
W ?Dlaczego ćmy lecą do światła?? ? kolejnej części z serii Zagwozdek ? guru popkultury, David Feldman, odpowiada na te i wiele innych pytań. Oto niewyczerpane źródło wiedzy na temat tajemnic życia codziennego ? znajdziesz tu odpowiedzi, których nie można się dokopać w żadnych encyklopediach, słownikach i almanachach. Sam pomyśl ? gdzie indziej dowiesz się, co dzieje się z kofeiną pozostałą po produkcji kawy bezkofeinowej?
Bogaty materiał etnograficzny, opisujący funkcjonowanie tabu w różnych kulturach, i szczegółowe, a zarazem całościowe przedstawienie zakazów magiczno-religijnych polskiej tradycyjnej kultury ludowej pozwalają autorowi zbudować system analizy i interpretacji działań symbolicznych, przedstawić logikę myślenia mitycznego, rozpatrzyć modelowe konstrukcje rytuału. Pokazana jest przy tym różnorodność podejść badawczych i ustaleń etnologii, antropologii społeczno-kulturowej, religioznawstwa, semiotyki kultury, zwłaszcza co do symbolicznej strony ludzkich działań. Dzięki temu książka stanowi przegląd zasadniczych zagadnień antropologii mitu, rytuału i symbolu.
Książka to portret współczesnej Rzeczypospolitej widzianej z perspektywy dzisiejszych ?innych?. To opowieść o tych, których (nie)obecność warunkuje istnienie dialogu międzykulturowego w naszym kraju. Publikacja zaprasza czytelników do dyskusji o tym, co znaczy być osobą otwartą na wielokulturowość, co znaczy być współczesnym Polakiem. Jej lektura to także ćwiczenie z tolerancji, przygotowujące do funkcjonowania w zróżnicowanym etnicznie, religijnie, światopoglądowo i tożsamościowo świecie.
W najnowszej publikacji Fundacji im. Anny Lindh Selim Chazbijewicza wyrusza na poszukiwanie utraconej Rzeczypospolitej, Jerzy Jedlicki analizuje specyfikę polskiego antysemityzmu, a Anna Frątczak przygląda się stosunkowi Polaków do mniejszości seksualnych. Ponadto Czesław Robotyki omawia sytuację mniejszości etnicznych i narodowych, Joanna Talewicz-Kwiatkowska zdaje relację z sytuacji Romów w Polsce, Stanisław Obirek śledzi związki między wielokulturowością a postawami religijnymi, a Tomasz Stefaniuk opisuje świat islamu w Polsce. Z kolei Leszek Szaruga przywołuje obecność Innego w polskiej literaturze XX i XXI wieku; a Grzegorz Bińczycki, zainspirowany teorią nomadyzmu, pokazuje przejawy wielokulturowości i Inności we współczesnej kulturze, biorąc za przykład twórczość Katarzyny Nosowskiej. Książka zawiera ponadto omówienia najciekawszych przedsięwzięć bądź organizacji działających w Polsce na rzecz dialogu międzykulturowego. Są to kolejno: Ośrodek ?Pogranicze ? sztuk, kultur, narodów? w Sejnach, kampania medialna Jestem Polką / Jestem Polakiem oraz dwie inicjatywy wrocławskie: Fundacja ?Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań? oraz Brave Festival.
Wersja polsko-angielska
Pierwsze całościowe omówienie dorobku Basila Bernsteina, w którym autorka:
* przedstawia model transmisji kultury w obszarze socjolingwistyki i socjologii edukacji;
* porządkuje podstawową terminologię dotyczącą procesu transmisji kultury w rodzinie i szkole;
* analizuje wkład Bernsteina w rozwój nauk społecznych, poddając krytyce omawiany model oraz wskazując dalsze kierunki badań.
Ideologie codzienności to druga książka serii Oblicza Komunikacji poświęcona problemom ideologii. Wrocławscy lingwiści zaprosili do udziału w niej reprezentantów różnych dziedzin wiedzy, których artykuły (w sumie 33 teksty) tworzą interdyscyplinarną perspektywę badań relacji zachodzących w obszarze język ? komunikacja ? ideologia. Prace składające się na tom, zebrane w czterech grupach tematycznych: Polityka ? media ? społeczeństwo, Religia, Reklama oraz Płeć w kulturze masowej, są cennym przyczynkiem w dyskusji nad rolą ideologii i mediów we współczesnej kulturze.
Recepcja religioznawczo - kulturowa
Mircea Eliade w Polsce to praca o charakterze religioznawczym, w której autorka podjęła temat spuścizny Mircei Eliadego - filologa, etnologa, kulturologa, humanisty, religioznawcy, tropiącego ślady sacrum i obecność `ducha` na całym świecie i w różnych momentach dziejów. Znakomita erudycja pozwoliła mu swobodnie przekraczać przyjęte w nauce granice i prowadzić badania interdyscyplinarne.
Między humanistyką a przyrodoznawstwem - podstawowe zagadnienia psychologii, a psychologii klinicznej w szczególności
Procesy poznawcze i orientacja w otoczeniu
Oddawana do rąk użytkowników publikacja ma za zadanie udostępnić możliwie najpełniejszy materiał źródłowy dotyczący przywilejów drukarskich. Polskie i obce zasoby archiwalne i biblioteczne pozwoliły na zgromadzenie 380 dokumentów pochodzących z lat 1493-1793. W pracy podane są informacje o osobach, które wystawiały dokumenty, które je otrzymywały, które wspierały starania o ich uzyskanie oraz autorach wymienionych w nich dzieł. Publikacja pozwoli rozszerzyć i pogłębić badania nie tylko nad dziejami dawnej książki drukowanej w Polsce, ale także nad funkcjonowaniem nowożytnej kancelarii królewskiej, miejskiej i kościelnej. Opracowanie poprzedzone jest wstępem, zawierającym wiadomości o wystawcach, formach przekazu i funkcjonowaniu przywilejów drukarskich. Zamieszczono również indeks osobowy i geograficzny.
Rozważania zaprezentowane w prezentowanej publikacji koncentrują się wokół wątku penitencjarnego. Pierwszoplanowym zjawiskiem jest podkultura więzienna, która nie jest sformalizowanym zjawiskiem występującym w zakładzie karnym, ponieważ stoi w opozycji do jego oficjalnych przepisów. Podkultura dzieli się na ?grypsujących?, ?niegrypsujących? i ?cweli?. Ten ukryty nurt ma destruktywny wpływ na proces resocjalizacji, a cały tajemny ?więzienny kodeks? niewątpliwie jest usytuowany w opozycji do procesu naprawy człowieka ? więźnia.
Zakłady karne to nie tylko osoby osadzone i personel pilnujący, to także wiele sytuacji tworzących tamtejszą atmosferę i wpływających na świat znajdujący się za wielkim murem. W związku z tym istnieje potrzeba ukazywania autentycznych relacji i zjawisk istniejących w środowisku więziennym.
Książka niewątpliwie przyczyni się do rozwoju myśli resocjalizacyjnej w wydaniu penitencjarnym.
Jungowskie inspiracje
Zenon Waldemar Dudek – Persona w dramacie indywiduacji
Mała Encyklopedia Psychologii Głębi: Persona. Twarze osobowości (opr. Zenon Waldemar Dudek)
Od psychologii do autopsychoterapii
Anna Bielańska – Role i ich znaczenie
Tomasz Olchanowski – Uwięzienie w personie
Archetypy w Kulturze
Jerzy Tomasz Bąbel – „Więcej światła!”
Nasze tożsamości
Tadeusz Kobierzycki – Psychologiczne dylematy mężczyzn. Wzory, typy, identyfikacje i role
Dialog kultur
Ewa Machut-Mendecka – „Ja indywidualne” i „ja społeczne” w poezji Maliki al-Asimi
Z poetyki archetypów
Tomasz Bohajedyn – Wybór poezji (***, Picasso w burdelu, ***, Horror, Kubizm, ***, Sted, Impuls)
Na granicy epok
Damian Liszka – Rozwój badań nad nieświadomością w ramach XIX-wiecznej psychologii
Andrzej Jastrzębski OMI – U zarania psychologii osobowości. Gordon W. Allport
Forum psychologii kultury
Sprawozdanie: XV Forum Inspiracji Jungowskich – „Punkty zwrotne” – Tomasz Olchanowski
Zakazana archeologia, to książka niezwykła zarówno pod względem treści, jak sposobu prezentacji zgromadzonego materiału. Ogrom pracy, jaki włożyli autorzy w jej powstanie, może zdumieć, a powinien zadowolić nawet najbardziej zagorzałych przeciwników zaprezentowanych tu poglądów. Wnikliwe poszukiwania i badania zapomnianych znalezisk; dokładna analiza akceptowanych powszechnie przez naukę odkryć; skrupulatne, konsekwentne, pozbawione fanatyzmu oceny dostępnych danych; szeroka dokumentacja źródłowa prezentowanych faktów - wszystko to czyni z książki Zakazana archeologia naukową w jak najbardziej ścisłym tego słowa znaczeniu. Choć niniejsze wydanie to tłumaczenie jedynie skróconej wersji tej publikacji, jej naukowy charakter nadal jest widoczny. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w krótszej edycji autorzy pominęli przypisy dokumentujące ich badania, nie umniejsza to wiarygodności Zakazanej archeologii, o czym świadczy choćby szeroka bibliografia. Z drugiej strony, krótsza prezentacja tematu zwiększyła wartość Zakazanej archeologii ojej popularyzatorski wymiar. W ten sposób za-warta w niej wiedza, dotycząca przecież podstawowych zagadnień, takich jak pochodzenie człowieka, może być dostępna nie tylko wąskiemu gronu specjalistów, lecz również szerokim kręgom inteligentnych ludzi.
Zobacz Zestaw: Zestaw Zakazana Archeologia i Echa Zakazanej Archeologii
Razem raniej, 15%!
Kup zestaw książek Richarda L. Thompsona. Razem taniej!Zakazana archeologia
Spis treści
Nota tłumacza xvii
Słowo wstępne xix
Przedmowa xxi
Wstęp i podziękowania xxiii
Część Pierwsza
Odkrycia kwestionujące teorię ewolucji.
1. Pieśń „Czerwonego Lwa" - Darwin i ewolucja człowieka... 3
Darwin przemawia 3
Pojawienie się hominidów 4
Wybrane zasady epistemologii 8
2. Nacinane i łamane kości - początek oszustwa 13
St. Prest, Francja 13
Współczesny przykład -rzeka Old Crow, Kanada 15
Pustynia Anza-Borrego, Kalifornia, USA 17
Nacinane kości ze stanowisk włoskich 18
Nosorożec z Billy, Francja 18
Colline de Sansan, Francja 19
Pikermi, Grecja 19
Przewiercone zęby rekina z formacji Red Crag, Anglia 20
Rzeźbiona kość znad Cieśniny Dardanelskiej, Turcja 20
Balaenotus z Monte Aperto, Włochy 21
Halitherium z Pouancć, Francja 24
San Walentino, Włochy 25
Clermont-Ferrand, Francja 25
Rzeźbiona muszla z formacji Red Crag, Anglia 26
Narzędzia kościane poniżej formacji Red Crag, Anglia 26
Pułapka na słonia z Dewlish, Anglia 28
Podsumowanie 29
3. Eolity - kontrowersyjne kamienie 31
Eolity z Płaskowyżu Kent, Anglia 32
Odkrycia J. Reida Moira we wschodniej Anglii 37
Dwa słynne raporty odrzucające autentyczność eolitów 43
Narzędzia eolityczne odkryte współcześnie na terenie obu Ameryk 41
George Carter i stanowisko przy Texas Street, USA 48
Louis Leakey i stanowisko Calico w USA 49
Toca da Esperanca, Brazylia , 51
Monte Verde, Chile 51
Współczesne znaleziska z Pakistanu 52
Sybeiią i Indie 54
Kto był twórcą narzędzi eolitycznych? 55
4. Proste narzędzia paleolityczne 59
Znaleziska CarbsaRibeiro, Portugalia 59
Znaleziska L. Bourgeoisaw Thenay, Francja 63
Narzędzia z Aurillac, Francja 67
Odkrycia A. Rutota w Belgii 72
Odkrycia Freudenberga w pobliżu Antwerpii, Belgia 75
Środkowe Włochy 76
Narzędzia kamienne z Birmy 76
Narzędzia znad rzeki Black's Fork, Wyoming, USA 77
5. Rozwinięte narzędzia paleolityczne i neolityczne 81
Odkrycia Florentino Ameghino w Argentynie 81
Narzędzia znalezione przez Carlosa Ameghino w Miramar, Argentyna . 84
Próby skompromitowania Carlosa Ameghino 86
Dalsze kamienie-bolas i podobne znaleziska 90
Rozwinięte narzędzia północno-amerykańskie 93
Sheguiandah-archeologia jako wendeta 93
Lewisville i Timlin - wendeta trwa nadal 96
Hueyatlaco, Meksyk 97
Jaskinia Sandia, Nowy Meksyk, USA 100
Narzędzia neolityczne ze złotonośnej Kalifornii 101
Ewolucyjne uprzedzenia 107
6. Dowody istnienia zaawansowanej kultury w odległej przeszłości 111
Znaleziska z Aix-en-Provence, Francja 112
Litery w bloku marmurowym, Filadelfia, USA 112
Gwóźdź w piaskowcu dewońskim, Szkocja 113
Złota nić w kamieniu karbońskim, Anglia 113
Metaliczny wazonik ze skały prekambryjskiej w Dorchester, Massachusetts, USA 114
Trzeciorzędowa kula z kredy, Laon, Francja 115
Przedmioty z odwiertu studni w Illinois, USA 226
Gliniana figurka z Nampa, Idaho, USA 218
Zloty łańcuszek w karbońskim węglu z Morrisonville, Illinois, USA ... 220
Rzeźbiony kamień z kopalni węgla w Lehigh w pobliżu Webster, Iowa, USA 221
Żelazny kubek z kopalni węgla w Oklahomie, USA 222
Podeszwa buta z Newady, USA 222
Ściana z bloków kamiennych wkopalniwOklahomie, USA 224
Mataliczne rury z pokładów kredy, Francja 125
Odcisk buta w łupku, Utah, USA 225
Żłobiona kula z Afryki Południowej 228
7. Anomalie - ludzkie szczątki szkieletowe 131
Kość udowa z Trenton, USA 232
Szkielet z Galley HM, Anglia 132
Szczęka z Moulin Quignon, Francja 134
Najnowsze dane na temat Moulin Quignon 135
Szkielet z Clichy, Francja 235
Fragmenty czaszki z La Denise, Francja 236
Szkielet z Ipswich, Anglia 237
Terra Amata, Francja 238
Czaszka z Buenos Aires, Argentyna 238
Południowo-amerykańskiHomoerectus? 240
Szczęka z Foxhall, Anglia 140
Szkielety z Castenedolo, Włochy 242
Szkielet z Savona, Włochy 247
Kręg z Monte Hermoso, Argentyna 149
Szczęka z Miramar, Argentyna 250
Czaszka z Calaveras, USA 250
Dalsze skamieniałości człowieka ze złotonośnej Kalifornii, USA 252
Niezwykle wczesne znaleziska z Europy 256
Wyjątkowe anomalie 256
Część I I
Odkrycia uznawane za potwierdzenie teorii ewolucji.
8. „Człowiek jawajski" 163
Eugene Dubois ipitekantrop 263
Ekspedycja Selenki 167
Dubois wycofuje się z bitwy 268
Dalsze kości udowe 169
Czy kości udowe z Trinil należą do współczesnego gatunku człowieka? ..170
Szczęka z Heidelbergu 171
Szczątki „człowieka jawajskiego" odkryte przez von Koenigswalda .... 172
Rola Carnegie Institution 174
Z powrotem na Jawę 276
Późniejsze odkrycia na Jawie 178
Chemiczne i radiometryczne datowanie znalezisk jamajskich 179
Nieuczciwa prezentacja znalezisk „człowieka jawajskiego" 181
9. Odkrycie kart w Piltdown 185
Dawson znajduje czaszkę 186
Ujawnione fałszerstwo? 189
W poszukiwaniu winnego 194
10. „Człowiek pekiński" i inne znaleziska z Chin 199
Zhoukoudian , 299
Davidson Black 200
Przemiana Fundacji Rockefellera 202
Historyczne odkrycie i wyrachowana kampania propagandowa 205
Ogień i narzędzia w Zhoukoudian 206
Ślady kanibalizmu 208
Skamieniałości znikają 209
Intelektualna nieuczciwość 209
Datowanie morfologiczne 210
Dalsze odkrycia w Chinach 216
11. Żyjący małpolud? 223
Kryptozoologia 223
„Dziki człowiek" w Europie 224
Północno-zachodnia część Ameryki Północnej 224
Ameryka Środkowa i Południowa 228
Yeti- „dziki człowiek" Himalajów 230
Almas - „dziki człowiek" z Centralnej Azji 232
„Dziki człowiek" w Chinach 236
„Dziki człowiek" w Malezji i Indonezji 237
Afryka 239
Oficjalna nauka a relacje o „dzikim człowieku" 239
12. Ciągle coś nowego z Afryki 241
Szkielet Recka 241
Czaszki z Kanjera i szczęka z Kanam 247
Narodziny australopiteków 252
Zinjantrop 257
Homohabilis 258
Opowieść o dwóch kościach ramiennych 259
Odkrycia Richarda Leakeya 260
Kość skokowa ER 813 261
OH 62 - Czy prawdziwy Homo habilis uprzejmie wstanie? 262
Krytyka australopiteków przedstawiona przez Oxnarda 265
„Lucy" w piasku z diatrybami 267
A. afarensis-nadmiernie ludzki hominid? 269
Ślady stóp z Laetoli 270
„Czarna Czaszka", czarne myśli 273
Tabele chronologiczne 277
Słownik ważniejszych terminów 293
Bibliografia 299
Indeks 331
Książka przedstawia złożone relacje między chrześcijaństwem a ideałem Humanitas, inspirującym postawy "uczonej pobożności", społecznego i politycznego zaangażowania, chrześcijańskiej caritas, nade wszystko zaś odkrywanej przez człowieka wobec Boga wolności.
Książka przedstawia "historie" pojęcia humanizm, czyli rozmaite modele narracji, którymi posługuje się historia literatury polskiej i powszechnej opisująca ten właśnie paradygmat człowieczeństwa kulturowego. Opracowanie to jest dziełem badaczy literatury dawnej związanych ze środowiskiem Katedry Historii Literatury Staropolskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Anna Wiatr, socjolożka, dziennikarka i blogerka. Jest absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego, doktorem nauk humanistycznych, specjalistka w dziedzinie badań biograficznych. Na podstawie rozmów z pacjentami hospicjów i mieszkańcami domów pomocy społecznej dla osób starszych przygotowała pracę doktorską Pomiędzy życiem a śmiercią: tożsamość i umieranie w Polsce późnej nowoczesności (2009). Jest autorską cyklu reportaży o osobach niepełnosprawnych, które ukazywały sie na łamach portalu pion.pl. Warsztatu przeprowadzania wywiadów narracyjnych uczyła sie u profesora Fritza Schutze na Uniwersytecie Otto-von-Guericke w Magdeburgu. Interesuje sie socjologią sztuki. Od trzech lat prowadzi blog Narracje.
Książka jest przenikliwym, świetnie napisanym studium w gatunku pisarstwa antropologicznego z zakresu socjologii intymności. Autorka dokonuje połączenia jednego z najtrudniejszych tematów z najczulszymi narzędziami socjologicznymi, jakich dostarcza warsztat Pierre?a Bourdieu. Wsparte wyobraźnią i inteligencją badaczki daje to fascynujący rezultat, intrygujący zarówno pod względem poznawczym, jak i literackim.
Z recenzji dr hab. Joanny Tokarskiej-Bakir
Rok 2009 stał pod znakiem obchodów dwudziestej rocznicy upadku komunizmu w Europie Środkowej i Wschodniej (...) Od tego czasu sektor kultury przeszedł wiele zmian i musiał odpowiedzieć na nowe wyzwania nie tylko w krajach postkomunistycznych (...). Jak więc zmieniło się oblicze kultury europejskiej od upadku komunizmu? Jak te zmiany wpłynęły na system zarządzania kulturą, politykę kulturalną czy wreszcie na samą działalność w tym sektorze?
Corpus delicti ? ślad lub przedmiot stanowiący podstawę do przedstawienia wniosków dotyczących popełnionego czynu i sprawcy. Tak głosi słownikowa definicja. Lektura zaproponowanych w tym tomie tekstów nasuwa takie właśnie sformułowanie. Ciało jest tu przedmiotem rozważań, dokonuje się oględzin jego rozmaitych aspektów, prowadzone są one z różnych perspektyw i przy użyciu odmiennej terminologii. Stało się ono śladem stanowiącym podstawę do przedstawienia wniosków, tak dotyczących praktyk, jak i sprawcy/sprawców działania. Zbiór pomieścił w sobie prace o różnej treści, ale wszystkie dotyczą społecznych i kulturowych aspektów cielesności, seksualności i tożsamości oraz związków między tymi fenomenami we współczesnych społeczeństwach. Autorzy wychodzą od stwierdzenia, że ciało w każdej kulturze na przestrzeni wieków było obiektem rozmaitych manipulacji i mechanicznych ingerencji. Wiązało się to zarówno z dążeniem do realizacji specyficznych dla danej kultury wzorców atrakcyjności i piękna, jak i z funkcjonalnymi społecznie normami. Jednak w kulturze współczesnej obserwujemy ?nadobecność ciała?, wieloaspektowe zainteresowania nim, które, jak się wydaje, nie mają historycznego precedensu. Ciało wizualizowane, młode i nagie, wyzwolone z fatalizmu jest stale obecne w różnych tekstach kultury.
Zadaniem niniejszej rozprawy jest w miarę wyczerpujący opis zjawiska, które w historii współczesnej humanistyki określa się mianem tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej. Książka zawiera rys historyczny szkoły, okoliczności, które umożliwiły jej powstanie, charakterystykę jej ojców-założycieli, omówienie głównych etapów rozwojowych szkoły ? początków, okresu ?burzy i naporu? i zmierzchu. Z kolei zawartość merytoryczna prac semiotyków z Tartu i Moskwy została przedstawiona niejako w dwóch odsłonach. Niniejszy tom prezentuje główne idee, na których opiera się cała doktryna omawianej szkoły. Jej zastosowanie w badaniach nad rozmaitymi dziedzinami kultury ukazane zostanie w oddzielnej publikacji.
Publikacja przedstawia kraje niemieckiego obszaru językowego z perspektywy literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i krajoznawstwa oraz dydaktyki. To wielowymiarowe ujęcie zagadnienia pozwala na ukazanie jego bogactwa i łączących się z nim możliwości badawczych i dydaktycznych.
Przedmiotem pracy jest próba rekonstrukcji praktyk pogrzebowych ludności eneolitycznej kultury lubelsko-wołyńskiej, wyrażających się w sposobach przygotowania grobu, traktowania zwłok, aranżacji pochówku oraz ilości i jakości wyposażenia pośmiertnego. Wychodząc od archeologicznego zapisu tych zjawisk, Autorka próbuje następnie spojrzeć na człowieka i ludność kultury lubelsko-wołyńskiej w biologicznym, a przede wszystkim społecznym aspekcie, prowadzącym do rekonstrukcji panujących w tym zakresie stosunków. Zgromadzony materiał źródłowy jest w tej kwestii bardzo wdzięcznym tematem do rozważań, wykazuje bowiem wiele wspólnego z dobrze poznanymi obyczajami pogrzebowymi zhierarchizowanych społeczności eneolitycznych Kotliny Karpackiej i strefy zachodnionadczarnomorskiej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?