Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
100 miejsc, postaci, wydarzeń, osiągnięć które zmieniły Polskę, Europę i świat. 1 lipca 2011 roku Polska obejmuje Przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Świat częściej niż zwykle będzie spoglądał w naszym kierunku. Do książki dołączony jest magnes na lodówkę promujący akcję 'Popieram czytanie' (9 cm x 9 cm) - zdjęcie magnesu w opisie książki.
Polskie symbole - temat wydaje się oczywisty, ale nikt do tej pory nie pokusił się o zebranie ich w jednym dziele. Książka prezentuje 100 najważniejszych polskich ikon: od hymnu i godła, przez Grunwald, Solidarność i Wałęsę, Jana Pawła II i Jasną Górę, Chopina i Szymborską, Wawel i Warszawę, boćka i żubra, aż po pierogi i oscypka.
To książka, która wzbudziła głośną dyskusję, zanim jeszcze ukazała się na rynku, po tym, jak Wydawnictwo Znak zrezygnowało z jej wydania. Pokazuje udane i nieudane werbunki SB w środowisku ?Tygodnika Powszechnego? i w samej redakcji. Autor Roman Graczyk dokonał rzetelnej analizy materiałów archiwalnych. W tej książce nie ma uproszczonych interpretacji.
Katalog Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, tom V
W zbiorach Muzeum Collegium Maius znajduje się kolekcja portretów wybitnych profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Najstarsze portrety pochodzą z XVI wieku. Zwyczaj zamawiania podobizn, na ogół przez władze Uniwersytetu, stał się tradycją, która trwa do dnia dzisiejszego. Obecnie Muzeum posiada ponad 300 portretów. Wśród nich została wyodrębniona grupa nowożytnych wizerunków, od końca XVI wieku do końca wieku XVIII, która stała się podstawą przeprowadzonych studiów. Wcześniej portrety nie były przedmiotem badań. Do naszych czasów
przetrwało z tego okresu dwadzieścia osiem płócień/. /Z XVI wieku mamy trzy portrety, z XVII wieku ? dziewiętnaście, z XVIII wieku ? sześć. Książka jest owocem prac nad obrazami, które starano się rozpoznać zarówno od strony historycznej jak i konserwatorskiej. Jest przykładem interdyscyplinarnych studiów historyków sztuki, historyków, konserwatorów, fizyków i chemików.
Metamorfozy i muzea to praca z zakresu filozofii kultury dotycząca przede wszystkim modi bycia-człowieka-w-świecie. Kultura przedstawiona jako podstawowe środowisko człowieka staje się nie tylko źródłem jego osobowości, ale również egzystencjalnym wyzwaniem, które w pełni świadoma swych projektów jednostka musi podjąć. Bycie w kulturze oznacza zatem ?przepracowanie? doświadczenia świata jak i samego podmiotu. Andre Malraux w omawianym w tej monografii wielowątkowym dziele analizuje podstawowe pojęcie metamorfozy, czyli wszechstronnego modelu interpretacyjnego tego, co filozofowie egzystencji i późniejsi antropolodzy kultury (tak świetnie zaprezentowani w niniejszej pracy) nazwali avanture d? existence tj. wolności ludzkiej, unaoczniając przygodę egzystencji w świecie, jak i zmiany zachodzące w samej kulturze, jej kodach, paradygmatach i symbolach. Z kolei metafora muzeum zarówno w światopoglądzie Malraux jak i w prezentowanych tu koncepcjach Clifforda Geertza i Jamesa Clifforda nie tylko stanowi przestrzeń ekspozycji obiektów kulturowych, ale w sensie metaforycznym staje się przedstawieniem samej kultury.
Niniejsza pozycja krytycznie rekonstruuje poglądy A. Malraux, zestawiając je z ideami Clifforda Geertza i Jamesa Clifforda, w perspektywie koncepcji kultury jako fenomenu nadrzędnego w stosunku do egzystencji człowieka. Metamorfozy i muzea to również próba uporządkowania specyficznego doświadczenia człowieka, jako rzucenia-w-świat-kultury ? jej zmienności i projektującej historii.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Piotra Mroza
Jest to pierwsza próba przybliżenia i wyjaśnienia symbolicznych treści i języka, jakim posługują się współcześni artyści chińscy. Książka pokazuje metamorfozę chińskiej kultury symbolicznej na przykładzie wybranych dzieł. Pośród analizowanych tekstów kultury są powieści i opowiadania Gao Xingjiana, Mo Yana i Su Tonga, a także obrazy Hu Yongkaia oraz najwybitniejszych przedstawicieli chińskiej awangardy końca XX i początków XXI wieku. Twórczość teatralną reprezentuje monumentalna opera o buddyzmie chan ? Śnieg w sierpniu (Bayue xue) napisana i wyreżyserowana przez Gao Xingjiana.
Poszukiwaniom symboli, metafor i aluzji towarzyszy refleksja na temat roli tradycji, chroniącej podstawowe struktury znaczeniowe, pojęcia, znaki i obrazy. Chodzi tu o proces kształtowania symboli głębokich, zakorzenionych m.in. w korelatywnej kosmologii chińskiej i uniwersyzmie, a także o kulturę dobrowróżbną, przechowującą model myślenia symbolicznego.
Współczesny twórca chiński czerpie z tradycji kulturowej i doświadczenia społecznego, w których pamięć wspólnoty splata się z indywidualną pamięcią i wyobraźnią artystyczną. Jego wypowiedzi, nasycone symbolami, aluzjami i alegoriami nie tylko pozostają w dialogu ze współczesną kulturą i sztuką na świecie, ale przede wszystkim odgrywają ważną rolę w poszukiwaniu własnej tożsamości kulturowej.
Wbrew oczywistemu, szkolnemu podziałowi na fikcję i nie-fikcję, obszary dziennikarstwa i literatury przenikają się na różne sposoby. To, co zdaje się wykazywać cechy wspólne obu obszarom, bywa określane jako gatunki pograniczne. Taka nazwa może być wprawdzie przydatna do sporządzenia tymczasowej klasyfikacji, lecz przecież nie stanowi rozwiązania problemu wzajemnych związków literatury i dziennikarstwa. Związki dziennikarstwa i literatury w tomie Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa? są rozpatrywane na konkretnych przykładach twórczości mniej lub bardziej współczesnych polskich autorów. Podstawę konstrukcji tomu stanowią kolejne gatunki dziennikarskie ? od szeroko pojętej publicystyki, poprzez felieton, reportaż i fotoreportaż, aż po gatunki radiowe i portal internetowy. W każdym z tych gatunków można się doszukać mniej lub bardziej wyraźnych związków z dziełami literackimi. Widoczne są jednak również zdecydowane odstępstwa.
Choć o związkach literatury i dziennikarstwa napisano w Polsce bardzo wiele, wydaje się, że problematyka ta nigdy nie zostanie wyczerpana. Dowodzi tego niniejszy tom Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, zawierający kilkanaście ciekawych opracowań dotyczących zarówno historii, jak i współczesności literatów uprawiających dziennikarstwo oraz dziennikarzy piszących książki. Jak barwne i nieszablonowe jest to środowisko świadczą choćby trzy postaci: Hanna Krall, Leopold Tyrmand i Ryszard Kapuściński, o których, ale nie tylko o nich, znowu czegoś nowego dzięki tej publikacji możemy się dowiedzieć.
Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa? śmiało wkroczyli w świat współczesnej prasy, występują w radiu i w telewizji, są obecni w internecie. Autorzy publikacji próbują za nimi podążać, dokonać analizy tej aktywności, przewidywać, jak będzie wyglądała w przyszłości. To właśnie stanowi walor tego podręcznika, ukazującego mistrzów i klasyczne gatunki funkcjonujące we współczesnej komunikacji społecznej.
prof. zw. dr hab. Tomasz Mielczarek
Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
W serii Akademickie warsztaty dziennikarskie ukazują się podręczniki akademickie, książki o charakterze monograficznym i warsztatowym, a także tłumaczenia ważnych publikacji z dziedziny mediów ukazujących się zagranicą.
Jest to książka przeznaczona dla najmłodszych Czytelników. Autorki omawiają najważniejsze uroczystości i święta w polskiej tradycji i kulturze, przedstawiają ich symbole, prezentują pochodzenie i najważniejsze postaci, które są związane z poszczególnymi świętami.
Zabawnym wierszykom towarzyszą przystępnie napisane teksty i duże kolorowe ilustracje.
Przepiękna, bardzo kolorowa książeczka-wycinanka z ozdobami wielkanocnymi i nalepkami. Ozdoby można powiesić na oknie lub udekorować nimi świąteczny stół. Kolorowe nalepki świetnie nadają się do ozdobienia kartek świątecznych i prezentów. Wspólne przygotowywanie ozdób wielkanocnych to nie tylko radosna zabawa, ale też niezapomniane chwile dla rodziców i dzieci. Dla dzieci dodatkowa korzyść: rozwijanie umiejętności manualnych i kształtowanie wrażliwości plastycznej. W książeczce znajdują się ozdoby wielkanocne: pisanki; zajączki; baranek; koszyczek wielkanocny; kolorowe nalepki.
Wszystkie dekoracje trzeba wyciąć wzdłuż przerywanej linii, następnie złożyć lub skleić. Są tu również kolorowe naklejki, które dziecko może wykorzystać w dowolny sposób: nakleić na prezenty lub ozdobić nimi kartki świąteczne.
Przedmiotem rozważań zawartych w niniejszym tomie są motywy samotności i wspólnoty. Autorzy artykułów, działający w rozmaitych ośrodkach uniwersyteckich w Polsce, są specjalistami dawnych literatur romańskich: francuskiej, hiszpańskiej i włoskiej. Połączyło ich poszukiwanie realizacji wspomnianych motywów literackich z jednej strony poprzez wieki, od Średniowiecza do końca epoki Oświecenia, z drugiej w rozmaitych kulturach romańskich dawnej Europy.
Tematy: samotność postrzegana jako istotna, a czasem nawet zbawienna wartość zarówno dla filozofujących mężczyzn jak i dla rozważnych kobiet, zagadnienia związane z przeciwstawianiem samotności bohatera określonej wspólnocie, teksty dotyczące sytuacji jednostki, która staje w opozycji wobec wspólnoty, sytuacji jednostki we wspólnocie oraz roli miłości, która nierzadko alienuje bohaterów, związki łączące tekst literacki z określoną społecznością, zwłaszcza w sytuacji, kiedy to właśnie literatura taką wspólnotę współtworzy.
Zapraszamy do wielkanocnej pracowni Martynki - bohaterki serii bestsellerowych książek.
Ze zwykłych materiałów oraz opisanych i zilustrowanych instrukcji krok po kroku, dzieci z niewielką pomocą osoby dorosłej wyczarują piękne ozdoby na Wielkanoc - papierowe wiosenne kwiaty, kolorowe jajka, zajączki, doniczkowe dzwonki, a także słodkie co nieco. Na końcu książki znajdziecie szablony, aby jeszcze łatwiej można było wykonać załączone projekty. To wspaniałe pomysły do wykonania w domu, w przedszkolu i szkole.
Ukazały się już trzy z czterech tomów „Krzyża polskiego”. Albumy te stanowią żywe i piękne świadectwo wpisania symbolu Zbawienia w dzieje narodu polskiego. Jak kraj długi i szeroki, Krzyż Chrystusa przypomina Polakom o ich ponadtysiącletniej chrześcijańskiej tradycji i stanowi drogowskaz na kolejne milenium.
Tomy I i II
„Krzyż polski. Przybytek Pański”
przedstawiają krzyże w rodzimych kościołach, kaplicach i klasztorach oraz ich otoczeniu. Są wśród nich zarówno cudowne krucyfiksy, jak i krzyże zwyczajne, dzieła wybitne, jak i mniej uznane, zabytkowe i współczesne.
Tom III
„Krzyż polski. Krajobraz i sacrum”
Album ten świadczy o tym, jak bardzo znak Chrystusowego Zbawienia wrósł w krajobraz Polski – towarzyszył m.in. udającym się do pracy, wyruszającym w podróż, był znakiem pokuty i zadośćuczynienia, wyrazem dziękczynienia i prośby. Tom ów prezentuje krzyże w miastach i na wsiach, wśród pól i w lasach, przy drogach i domostwach, na cmentarzach i w wielu innych miejscach, które ludzie chcieli naznaczyć obecnością Boga.
Tom IV
„Krzyż polski. Patriotyzm i męczeństwo” ukaże się w 2.połowie marca
Książka stanowi doskonałe, bogato ilustrowane fotografiami wprowadzenie do historii, topografii i kultury współczesnego Delhi. Opowiada o najróżniejszych aspektach życia codziennego jego mieszkańców i problemach, z którymi się borykają. Autorka, znająca Delhi od podszewki, kreśli fascynująca panoramę jego różnorodności społecznej, wyznaniowej i obyczajowej, starając się pokazać, jak wszechobecność wielu religii wpływa na charakter miasta i światopogląd delhijczyków. Barwny język, w którym pobrzmiewają osobiste nuty, sprawia, że Życie codzienne w Delhi to lektura, od której trudno się oderwać.
Adobe InDesign stał się wiodącym narzędziem projektowania i składu publikacji, w dużej mierze dzięki jego wyrafinowanym, choć nadal przyjaznym dla użytkownika funkcjom zapewniającym kontrolę nad wszelkimi aspektami typografii zarówno w skali globalnej, jak i mikro. Uaktualnione wydanie swojej książki Nigel French poświęcił wyłącznie funkcjom typograficznym Adobe InDesign, udostępniając przegląd ogromnych możliwości kształtowania tekstu, poczynając od podstawowych funkcji formatowania znaków, a kończąc na wykorzystaniu siatek do projektowania złożonych układów, typowych dla czasopism i gazet. Dzięki przykładom praktycznym, licznym wskazówkom i bogactwu ilustracji, InDesign i tekst przedstawia zasady tworzenia możliwie najlepszego wyglądu tekstu w możliwie najprostszy i efektywny sposób, stanowiąc cenne źródło informacji dla każdego, kto chce udoskonalić tworzone przez siebie publikacje pracując w Adobe InDesign.
Popkomunizm to interdyscyplinarny zbiór tekstów naukowych, dotyczących kultury popularnej w komunizmie i komunizmu w kulturze popularnej. Autorzy proponują:
dla początkujących ? dzieje czeskiej komedii,
dla dociekliwych ? rozwiązanie Hydrozagadki,
dla turystów ? podróż Zastawą 750 po Jugosławii albo zwiedzanie Nowej Huty i elektrowni w Czarnobylu,
dla smakoszy ? tajniki kuchni Marszałka Tity,
dla prawdziwych mężczyzn ? losy Kapitana Żbika i Majora Zemana,
dla odważnych ? horror w wydaniu polskim i czechosłowackim,
dla znudzonych ? peerelowską wersalkę lub odrobinę hippisowskiego buntu,
dla kolekcjonerów ? polski vintage i peerelowskie komiksy,
dla sympatyków nieoczywistego mistycyzmu ? życie po życiu powieści milicyjnej lub drugie życie radzieckiego imperium znaków,
dla postępowców ? nowomowę w krzywym zwierciadle,
dla nostalgików ? gejowskie wczasy w Lubiewie, ostalgię i różne inne powroty do komunistycznej przeszłości.
Johan Huizinga (1872-1945), z wykształcenia orientalista, przez dziesiątki lat profesor historii kultury na uniwersytecie w Lejdzie (Holandia), jest szeroko znany w świecie jako autor dwóch przede wszystkim dzieł: Jesień średniowiecza (1919) i właśnie Homo ludens. Ta ostatnia książka, choć opublikowana w 1938 roku, do dziś fascynuje historyków i filozofów kultury świeżością i odkrywczością spojrzenia, czego dowodem jest nowa dziedzina badawcza zainicjowana pod koniec XX wieku: ludologia. Autor wskazuje na grę-zabawę jako element kultury konstytutywny dla wielu jej dziedzin. Zabawa nie jest tu zwykłą rozrywką, lecz współzawodnictwem, rywalizacją, która z czasem przybrała instytucjonalne formy. Huizinga wynajduje nowe słowo "ludiek" na oznaczenie niuansów tego "ludycznego" charakteru ludzkiej kultury. Nie twierdzi, że kultura jest wprost "zabawą", lecz w subtelny sposób wywodzi z "ludycznych" poczynań człowieka najrozmaitsze zjawiska kulturowe - od wojny i prawa po naukę, poezję i sztukę. "Ludyczność" współokreśla kształt dzieła stworzonego przez homo faber.
Autor diagnozuje dziejową sytuację człowieka w dobie cywilizacji technicznej i dominacji "ontoteologii". Zajmuje stanowisko w kwestii miejsca i roli metafizyki w ludzkim myśleniu, wypowiada się o "Bogu filozofów" odległym od "boskiego Boga". Do Boga filozofów człowiek "ani nie może się modlić, ani mu się ofiarować", "padać w trwodze na kolana", "muzykować ani tańczyć". Postulując "bezbożne myślenie", porzucenie ontoteologii i powrót w "istotę metafizyki", Heidegger wypowiada się w swoim trudnym języku o fundamentalnych kwestiach nurtujących dzisiejszego człowieka.
Na książkę składa się trzydzieści siedem artykułów interpretujących różnorakie aspekty wizji kultury polskiej i europejskiej, odsłaniające się w piśmiennictwie klasyków nacjonalizmu do roku 1939, a także w dziełach literackich i publicystycznych tych pisarzy, których postawy inspirowane były ideologią Narodowej Demokracji bądź w jakiś sposób do niej nawiązywały. Dominują zdecydowanie opracowania historycznoliterackie (taki był zamysł redaktorów książki), co wywołuje ten skutek, że projekty ideologiczne opisywane są także ze względu na sposób ich artykulacji, na przykład w formie fikcji literackiej czy dyskursu filozoficznego. Niniejsza publikacja nie jest zbiorem studiów politologicznych ani historycznych. Autorów interesowało raczej to, co można nazwać podmiotową reakcją na nacjonalizm czy partycypowanie w nacjonalizmie, a także różne sposoby rozumienia tego pojęcia, co znajduje wyraz w definicjach i dystynkcjach stosowanych przez autorów opracowań.
Ze Wstępu
Druga książka autora o Sokratesie jako filozofie i nauczycielu, jak też magu, triksterze i zwodzicielu. Jako autsajder i ekscentryk był kapłanem inicjującym uczniów w sekretne nauki i specjalistą od sacrum, pokazującym jak dokonać transformacji umysłu. W tej roli Sokrates jest pierwowzorem dzisiejszej neuronauki, który łączył praktyki magiczno-religijne z dociekaniami filozoficznymi. Sokrates był postacią charyzmatyczną, prowadzącą ascetyczny tryb życia, wchodzącą w stany ekstatyczno-transowe, miał dar prekognicji. Dla uczniów był bardziej mistrzem duchowym niż nauczycielem filozofii. Kierując się głosem dajmoniona, przekazywał lecznicze modlitwy, tłumaczył wróżby i sny. Znał nauki orfickie, był wtajemniczony w misteria korybantów, miał związek z bóstwami żeńskimi (nimfami, muzami), praktykował medytację związaną ze śmiercią. Był psychagogiem, któremu przypisywano umiejętność prowadzenie dusz po śmierci.
Polecamy także książkę "Sokrates nieznany" tego samego autora.
Znaczenia przemijania podejmują próbę przybliżenia problematyki konserwacji sztuki współczesnej na przykładzie instalacji Ilji Kabakowa ?Szkoła nr 6? (1993), należącej do kolekcji Chinati Foundation w amerykańskim stanie Teksas. Argumentacja proponowanego programu ochrony i konserwacji instalacji, będącej rekonstrukcją radzieckiej szkoły na terenie dawnego fortu wojskowego USA, naświetla zakres podejmowanych zagadnień oraz sposób postępowania konserwatora, dostosowany do indywidualnego charakteru dzieła. Obok analizy wielowątkowego kontekstu pracy, warunkującego powstanie i recepcję instalacji - poznanie opinii artysty i interpretacja cechy nietrwałości, składają się na uzasadnienie przedstawionych decyzji. Kwestia przemijania dzieła odgrywa w rozważaniach rolę kluczową, stanowiąc podstawę artystycznej koncepcji i znak współczesnej twórczości, ale także przyczynę konserwatorskiej interwencji oraz - paradoksalnie - przedmiot konserwacji. Skłania również do refleksji nad przemianą zadań i założeń dziedziny konserwacji w wyniku konfrontacji z nietypowymi problemami, jakie prezentuje współczesna sztuka.
Celem tej pracy jest zaprezentowanie i interpretacja poglądów fenomenologa, który umieścił problematykę ludzkiego ciała w centrum rozważań filozoficznych. Michel Henry utożsamił ciało ludzkie z bytem absolutnym, stanowiącym podstawę i warunek wszystkiego, co istnieje, wszystkiego, co doświadczalne.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?