Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Die Universitätsbibliothek Lodz, unmittelbar nach dem Zweiten Weltkrieg gegründet, verfügt über eine beachtliche Sammlung von Frühdrucken, die einst den Grundstock ihrer Bestände bildete. Die Bände stammen aus preußischen, schlesischen und pommerischen Adels-. Schul- oder Privatbibliotheken oder gehörten zu den kriegsbedingt auf (später) polnischem Territorium ausgelagerten Buchbeständen deutscher Bibliotheken. Im Rahmen eines Kooperationsprojekts zwischen den Universitäten Lodz und Gießen sind die deutschsprachigen Frühdrucke des 16.Jahrhunderts aus dieser Sammlung erstmals systematisch erfasst worden. Der vorliegende Band wirft Blitzlichter nicht nur auf die Geschichte der Sammlung und auf seltene Einzelexemplare, sondern zeichnet auch exemplarisch auf, welche Forschungsmöglichkeiten sich aus der Erschließung der Sammlung ergeben, von der Rekonstruktion verlorener Bibliotheken und humanistischer Netzwerke bis hin zur Rezeptionsgeschichte zentraler Texte der Reformationszeit.
Utworzona tuż po II wojnie światowej łódzka Biblioteka Uniwersytecka dysponuje znaczącą kolekcją starych druków, stanowiących niegdyś trzon księgozbioru. Te stare woluminy pochodzą z prywatnych książnic rodów szlacheckich z Prus, Śląska i Pomorza oraz z zasobów bibliotek szkolnych i zbiorów prywatnych, są więc częścią księgozbiorów poniemieckich, ewakuowanych wskutek działań wojennych na tereny przyznane po wojnie Polsce. W ramach projektu zrealizowanego we współpracy Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu w Gießen możliwe było sporządzenie pierwszej systematycznej ewidencji niemieckojęzycznych wczesnych druków XVI-wiecznych ze zbioru starodruków Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. W publikacji nie tylko przybliżono dzieje kolekcji, lecz także wnikliwie omówiono niektóre spośród jej unikalnych egzemplarzy. Ukazano również przykładowe możliwości badawcze. jakie stwarza udostępnienie tego cennego zbioru – poczynając od rekonstrukcji zaginionych bibliotek i odtworzenia sieci powiązań naukowych doby humanizmu aż po historię recepcji najważniejszych tekstów okresu reformacji.
Oddajemy czytelnikom kolejny tom będący efektem spotkań z twórcami gdańskimi i pomorskimi, w którym uwadze interpretacyjnej związanej z wybranymi tekstami towarzyszą rozmowy/dyskusje z kolejnymi bohaterami spotkań: Tadeuszem Dąbrowskim, Andrzejem Kasperkiem, Kazimierzem Nowosielskim, Jerzym Limonem, Teresą Ferenc i Zbigniewem Jankowskim, Aleksandrem Jurewiczem oraz Adamem Kamińskim. Ich tematykę w dużym stopniu zdominowały zagadnienia związane z tajemnicą, źródłami aktu twórczego, przemianami konwencji literackich, formami uczestnictwa w kulturze, problemami swojskości i obcości, ale rytmem przewodnim okazała się specyfika obecności/nieobecności w przestrzeni kulturowej poezji (literatury) jako sztuki słowa i tworzonych przez nią znaczeń o wymiarze niejednoznacznym, poddającym w wątpliwość funkcjonujące potocznie sensy.
Badaniami nad konfliktami kulturowymi w mniejszym lub większym stopniu zajmują się wszystkie nauki społeczne, w tym nauki o bezpieczeństwie. Z tego wynika konstrukcja poszczególnych rozdziałów pracy, w których autorzy niniejszej monografii analizują konflikty kulturowe przez pryzmat bezpieczeństwa politycznego, społecznego i kulturowego, będących dla nich nie tylko przedmiotowymi wymiarami bezpieczeństwa, lecz także subdyscyplinami nauk o bezpieczeństwie.
Ze Wstępu
Autorzy monografii włączyli się w nurt badań nad konfliktami kulturowymi oraz ich wpływem na bezpieczeństwo na obszarze postradzieckim i postjugosłowiańskim. Wskazali na istniejące w warunkach nierówności podmiotów — państw i jego organów oraz grup etnicznych — główne źródła zagrożeń społecznych, politycznych, ekonomicznych w zróżnicowanej kulturowo rzeczywistości.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Skurjat
Akademia Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki
Temat mieszkań, mieszkalnictwa i polityki mieszkaniowej budzi w ostatnim czasie coraz większe zainteresowanie nie tylko wśród badaczy i miejskich aktywistów - jest to obszar problemów i doświadczeń bliskich każdemu człowiekowi. Monografia zbiorowa poświęcona tematyce mieszkaniowej przedstawionej z perspektywy antropologii i historii kultury. Autorzy tekstów sięgają po przykłady często nieznane szerszej publiczności, dzięki czemu czytelnik ma szansę poznać różne fenomeny mieszkaniowe, charakterystyczne nie tylko dla kultury polskiej.Główne wątki poruszone w publikacji to: obrazy mieszkań w popularnych filmach, serialach i czasopismach, mieszkania jako przedmiot i przestrzeń działań artystycznych, codzienne praktyki podejmowane przez lokatorów, zwłaszcza w zbyt małych mieszkaniach. Autorzy prezentują też propozycje rozwiązania niektórych problemów dotyczących polityki mieszkaniowej.
Ideą przewodnią książki jest próba opisania pewnych – niezwykle zresztą ciekawych – zjawisk związanych z terroryzmem i sposobem prowadzenia współczesnych konfliktów oraz z kwestiami bezpieczeństwa społeczeństw zachodniej Europy. Novum polega na tym, że propagandziści ISIS dotarli do kodów kulturowych naszego świata, a więc weszli chyba trochę głębiej, niż można by przypuszczać. Działając w tym obszarze, naruszają gramatykę naszej kultury. Jest to groźne, ponieważ gramatyka ta z wielu powodów jest dzisiaj niestabilna. Niektórzy analitycy sądzą nawet, że jest celowo zmieniana i osłabiana.
Sam pomysł na książkę jest bardzo ciekawy, ponieważ autor zamierza przedstawić zjawisko wykorzystywania przez tak zwane Państwo Islamskie kodów kultury popularnej – niebywale ważnej dla ludzi Zachodu – do prowadzenia wojny terrorystycznej i hybrydowej. Podsumowując, można stwierdzić, że to dobra książka. Porusza ważne problemy współczesnego świata. Odpowiada na wiele pytań związanych z terroryzmem, z wypracowanymi przez bojowników nowymi formami walki i wywierania wpływu. Stawia też wiele nowych pytań – zwłaszcza o naszą przyszłość.
Z recenzji dra hab. Andrzeja Tarnopolskiego,
prof. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego
im. Jana Długosza w Częstochowie
Grzegorz Kubiński – doktor socjologii, adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe ogniskują się wokół problemów socjologii ciała i nowych mediów, studiów nad niepełnosprawnością oraz socjologii religii. Autor artykułów naukowych oraz monografii, m.in.: Narodziny podmiotu wirtualnego (2008), Alain Badiou. Ontologia mnogości (2010), Figury i wydarzenia. Agamben, Badiou, Negri (2011).
Teatr słowiańskiego dziedzictwa – to książka, która powinna przybliżyć potencjalnemu odbiorcy słowiańskie tradycje i utrwaloną kulturę w polskiej literaturze przywołującą pamięć o dziejach bajecznych. Trzeba bowiem najpierw poznać własne korzenie, które wszystkie stulecia dawały siłę przetrwania. Powinniśmy być dumni z historii słowiańskiej, gdyż jest to nasze dziedzictwo i część naszej słowiańskiej – lechickiej – polskiej duszy. Autor pragnie odkurzyć z patyny niepamięci wiele interesujących zjawisk sięgających swą tematyką do bajecznych czasów Słowiańszczyzny, wciąż zbyt mało wykorzystanego źródła dla naszej narodowej kultury, by zachęcić do czerpania z tej krynicy niejako dla otuchy i odkrywania stanu świadomości o naszym duchowym powołaniu i ogarnięcia umysłem, ile pozostało w nas z prasłowiańskiej natury.
Typografia to książka, która prezentuje bogactwo możliwości , które daje znajomość zasad typografii. Najważniejsze reguły, według których powinni postępować projektanci, przedstawione zostały przy pomocy szczegółówych opisów zilustrowanych licznymi przykładami wybitnych i przełomowych przc z całego świata.
Bogato ilustrowana publikacja encyklopedyczna poświęcona człowiekowi zarówno jako jednostce, jak i istocie społecznej. Zawiera szerokie spektrum tematów: od pochodzenia człowieka, poprzez budowę oraz funkcjonowanie ludzkiego ciała, fenomen ludzkiego umysłu, przebieg życia od narodzin do śmierci w sensie biologicznym i społecznym, po omówienie wszystkich aspektów przebogatych i różnorodnych kultur powstałych w różnych okresach i w różnych częściach świata (w tym bogactwa wierzeń i obrzędów), a kończąc na charakterystyce grup etnicznych i narodów świata, zarówno tych, stosunkowo nielicznych zamieszkujących mało dostępne obszary, jak i tych najliczniejszych – wielomilionowych.
Encyklopedia zawiera ponad 2500 zdjęć, rysunków i map.
A visual journey through the fashion of the decades, Vintage Fashion enables the reader to identify key designers, shapes, textiles, stitching, and other details and characteristics that define the most influential pieces of the twentieth century. Each decade ends with a 'key looks' spread showing an at-a-glance view of the important shapes, colours and looks that defined the era.
The book concludes with a shopping guide, which offers pointers on sourcing and caring for original vintage pieces, along with a glossary of fashion terms and the century's most collectable designers.
Książka w sposób przystępny i kompleksowy prezentuje zagadnienia z zakresu prawa autorskiego w działalności muzealnej oraz wystawienniczej. Publikacja stanowi praktyczne narzędzie, na podstawie którego możliwe będzie ustalenie statusu prawnoautorskiego danego obiektu muzealnego, a także podjęcie decyzji co do możliwości jego eksploatacji (np. digitalizacji, udostępnienia on-line, wykorzystania na wystawie)
Dla lepszego zrozumienia omawianej tematyki opracowanie zostało wzbogacone przykładami pochodzącymi zarówno z doświadczeń autora we współpracy z muzeami, jak również z orzecznictwa. Pomocne będą również wzory, którymi mogą posłużyć się muzea w ich bieżącej działalności.
W publikacji omówiono m.in. takie zagadnienia jak:
- umowy z zakresu prawa autorskiego w działalności muzealnej,
- dozwolony użytek utworów chronionych,
- digitalizacja i udostępnianie cyfrowych odwzorowań,
- prawo do wizerunku.
Praca dzieli się na sześć części: wstęp, cztery rozdziały oraz zakończenie.
Rozdział I, Tematyka poruszana w recenzjach cenzorskich, obejmuje następujące zagadnienia: II wojna światowa w literaturze dla dzieci i młodzieży, rugowanie magii i elementów nadprzyrodzonych z literatury adresowanej do najmłodszych, wizerunek socrealistycznej „nowej rodziny” i „nowego człowieka”, kwestie obyczajowe w literaturze końca lat czterdziestych i początków lat pięćdziesiątych. W rozdziale II, Recenzja cenzorska jako kryptotekst, autorka formułuje definicję recenzji cenzorskiej. Jej zdaniem cenzorska wypowiedź oceniająca, posiadająca cechy recenzji literackiej, wydawniczej, naukowej i tekstu propagandowego, to kryptotekst, czyli tekst niejawny o celowo ograniczonej dystrybucji. W rozdziale III, Struktura i język recenzji cenzorskiej, kontynuowane są rozważania związane z recenzją jako typem tekstu. Dotyczą one m.in. trójdzielnej budowy recenzji (streszczenie, ocena, decyzja) czy podziału cenzorskich ocen ze względu na różne kategorie: cenzurowanie ze względu na temat, okoliczności powstania utworu, autora, społeczną użyteczność książki, wydawnictwo, czas złożenia do GUKPPiW. Rozdział IV, Cenzorska nadgorliwość? Strategie cenzorskie wobec twórców i tematów „wygodnych”, poświęcony jest sposobom oceniania i losom edytorskim książek, w których w pełni ujawnia się socrealistyczna poetyka. Jako przykład tekstu uznanego w GUKPPiW za pisany „na zamówienie nowej rzeczywistości” zostało wybrane opowiadanie Przy budowie Tadeusza Konwickiego.
Zastanawiacie się Państwo, dlaczego jedną książkę czyta się lekko i z przyjemnością, a inną z trudem - choćby tylko - przegląda? Dlaczego w jednym podręczniku informacje od razu „wpadają w oko”, a studiowanie innego to przebijanie się przez oporne stronice? Czemu niektóre dawno przeczytane, lub użyte do nauki książki pozostawiamy na półce na długie lata, a inne bez żalu oddajemy na makulaturę?
To nie tylko kwestia zawartej w nich treści. To – w dużym stopniu – sposób wydania, format, rodzaj papieru, oraz sposób składu, decyduje o urodzie książki, o estetyce, czytelności dokumentu.
Właśnie o najważniejszych elementach składu, o sztuce składu jest ta książka. Czy można się tej sztuki nauczyć? Na pewno można poznać najważniejsze jej podstawy, choćby po to, by z większą przyjemnością znajdować ich zastosowanie we własnych i innych tekstach.
Dla cierpliwych jest tu masa przykładów i ćwiczeń do samodzielnego wykonania.
A dla wszystkich - smakowite przykłady tekstów i tekścików powyciągane z różnych bibliotecznych półek.
Spis Treści :
1. Der Garten als literarische Konzeption
2. Voraussetzungen und Entwicklungsstufen des Gartenmotivs im Hinblick auf die untersuchten Werke
Von der Gartenkunst zur Außenraumsimulation. Das Gartenmotiv im philosophischen Diskurs des 19. und 20. Jahrhunderts
Die Bedeutung und die Bedeutsamkeit von Gartentopoi in der Literatur. Zwischen absoluter Glücksvorstellung des locus amoenus zum Schreckensszenario des locus terribilis
3. Der Gartentopos im Werk dreier deutscher Schrift stellerinnen des 20. Jahrhunderts
Die romantische Gartenkonzeption im Werk Marie Luise Kaschnitz’
Kaschnitz’ Konzeption des menschlichen Daseins in und mit der Natur
Der unerreichbare Garten
Die Vielfalt des Gartentopos’ im Werk von Marie Luise Kaschnitz
Die kulturell-philosophische Gartenkonzeption im Werk Undine Gruenters
Der Garten als Ausdruck eines Kultursystems
Die holistische Gartenkonzeption im Werk Sarah Kirschs
Das Sichtbare und das Unsichtbare in der Natur
Das doppelbödige Gartenbild
Die paradigmatische Bedeutung des Gartenmotivs für die Literatur des 20. Jahrhunderts am Beispiel der behandelten Autorinnen
Bibliographie
Namenverzeichnis
Inhaltsverzeichnis.
Książka prezentuje możliwości i sposoby osiągania przez człowieka autentycznego poczucia istnienia; świadomego rozumowania i kochania oraz produktywnego działania. Autor krytykuje fałszywe ścieżki zdobywania świadomości oraz orientację ku posiadaniu. Sens istnienia oraz cele życia człowieka wiąże z racjonalnym rozpoznaniem natury ludzkich potrzeb.
Książka przedstawia najważniejsze nurty współczesnej antropologii. Pokazuje jak to, co stanowi podstawę diagnozy kryzysu samej antropologii, w więc zakwestionowanie wielkich narracji, wątpliwości co do statusu przedmiotu poznawania i tym samym jeszcze silnie odczuwalnych zastrzeżeń wobec pewności co do statusu opisów tych przedmiotów i późniejszych interpretacji, może okazać się wielkim atutem refleksji nad kulturą.
Książka napisana z myślą o studentach i badaczach pragnących przeprowadzić własne badania terenowe organizacji na poziomie pracy dyplomowej, magisterskiej lub doktorskiej. Jej celem jest, z jednej strony - zapoznanie polskich czytelników z mato w Polsce znanymi antropologicznymi badaniami organizacji, z drugiej zaś - pomoc w poprawnym przeprowadzeniu takich badań i napisaniu na ich podstawie pracy.
Revealing the elaborate embroidery, intricate pleats and daring cuts that make up some of the 20th century’s most beautiful garments, this book explores the specific techniques used by couturiers as tastes and textile technologies evolved. Work by designers such as Mariano Fortuny, Madeleine Vionnet, Paul Poiret, Hubert de Givenchy, Mary Quant, Yves Saint Laurent and Vivienne Westwood is rediscovered, and exquisite haute-couture pieces, from sequinned Chanel trouser suits and richly embroidered Schiaparelli jackets to striking Balenciaga creations and Dior evening gowns, are examined.
Part of the ‘Fashion in Detail’ series, this updated edition features a revised introduction and list of designers followed by chapters dedicated to a particular technique. Each garment is illustrated through detailed photography and line drawings and is accompanied by a commentary by leading experts in textiles and fashion.
An extraordinary exploration of the techniques used by couturiers in the construction of these exceptional garments, 20th-Century Fashion in Detail will delight all followers of fashion.
As part of the ’60s and ‘70s fashion movement, Peter Golding’s famous ACE boutique in London’s Chelsea district brought him into regular contact with the biggest names in rock ’n’ roll, and he went on to create one of the most comprehensive collections of rock ’n’ roll graphics in existence. Showcasing the cream of this collection and more, Rock Graphic Originals is packed with vibrant poster art, logos, stage set designs, and promotional ephemera created for artists such as the Grateful Dead, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Pink Floyd, The Doors, and many others.
Barry Miles’s concise introduction places the key protagonists and their work within their cultural and political context, while reflections from the artists themselves lend unique perspectives on their influences and methods. The book is punctuated throughout with special illustrated features on the social, political, and cultural phenomena that influenced the music scenes and design approaches of the period, including radical collective, The Diggers, US and UK underground comics, the psychedelic shops, and the legalize pot rallies. Rock Graphic Originals is a unique, insightful record of the 20th century’s most exciting and productive periods of rock poster art and graphic design.
Gramatyka bieli jest książką porywającą, mocną, wnikliwą i z ogromnym kunsztem – specjalnie używam tego słowa – skomponowaną. Nie bez znaczenia dla zawartych w niej analiz i interpretacji jest „ucho wewnętrzne” autora – ku muzyce zawsze otwarte.
Książka zawiera ogromny ładunek spraw poważnych, trudnych, mrocznych – tak, Gramatyka bieli podszyta jest ciemnością – można ja zresztą zobaczyć i czytać jako kontrapunkt, ale też kontynuację Lekcji ciemności tegoż autora.
Pod względem swojej gęstości i nasycenia splatającymi się ze sobą wątkami "Gramatyka bieli" jest osiągnięciem tej samej miary, co "Podróże do piekieł" Bolesława Micińskiego. Jest to książka zapadająca głęboko w pamięć, na zawsze już otwarta, do której będzie się nie raz wracało, by czytać ją na nowo.
Relacje zawiązujące się między ciałami a ruchomymi obrazami znajdują się w centrum zarówno teorii, jak i praktyk współczesnej kultury wizualnej – począwszy od pierwszych prób chronofotografii aż po najbardziej zaawansowane media rzeczywistości wirtualnej. Ruchomy obraz nie odsyła bowiem jedynie do obrazów wytwarzanych przez kino, ale również do szeroko rozumianej historii obrazów technicznych, dla których kluczowy pozostaje problem wizualizacji ruchu i chwytania w pojedynczych bądź sekwencyjnych obrazach dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Jednocześnie równie istotne wydają się pytania o ruch samych obrazów – o ich transmedialny charakter, właściwą im mobilność i uwikłanie w zmienne relacje społeczne, polityczne, ekonomiczne i kulturowe. To właśnie ciało (nie tylko człowieka, choć historia ruchomych obrazów wciąż jawi się jako nadmiernie antropocentryczna) okazuje się jednym z ważniejszych tematów i wyzwań kultury wizualnej. W tekstach składających się na ten tom autorki i autorzy – analizując obrazy fotograficzne i filmowe, analogowe i cyfrowe, naukowe i artystyczne, z obszaru sztuki współczesnej i popularnych praktyk sieciowych – przyglądają się, w jaki sposób ruchome obrazy „tną ciała”, jak otwierają je, badają i deformują, jak kształtują za ich pomocą nowe znaczenia i narracje. W książce powracają również rozważania o ciele samego obrazu (podatnym na zniszczenie i rozpad, ale też obecnym i działającym w fizykalnej rzeczywistości) oraz ciele widza, na które ruchome obrazy oddziałują w sposób wielozmysłowy, przemożny, często wręcz przemocowy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?