Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
W opinii potocznej do dziś pokutuje przekonanie, że osoby zdolne nie potrzebują żadnego wsparcia i pomocy, gdyż doskonale radzą sobie w szkole, a w przyszłości z pewnością osiągną sukces zawodowy. Nic bardziej mylnego. Nauczyciele, a także osoby odpowiedzialne za zarządzanie kształceniem, powinni przyjąć założenie, iż uczniowie zdolni mają specjalne potrzeby edukacyjne i szczególne wymagania.
Autorka niniejszej książki obszernie omawia zagadnienie zdolności. W wyczerpujący sposób przedstawia charakterystykę i metody identyfikacji osób zdolnych już od najmłodszych lat, popierając ją przykładami. Przedstawia również zagrożenia rozwojowe, które mogą dotyczyć dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami, a także wyjaśnia, dlaczego część uczniów zdolnych może mieć problemy w uczeniu się. Omawia koncepcje kształcenia takich uczniów i podaje przykłady funkcjonujących programów edukacyjnych rozwijających zdolności twórcze. Ponadto autorka prezentuje obszerną charakterystykę nauczyciela ucznia zdolnego jako osoby o szczególnych cechach osobowości, która jednocześnie jest mistrzem, mentorem, przewodnikiem i tłumaczem swoich podopiecznych.
Podwyższyć swoją inteligencję w pięć minut? Poprawić swój image? Pozbyć się stresu po spotkaniu z szefem? A nawet podnieść standard życia?
Niemożliwe?? A może całkiem proste?
Co można zrobić w pięć minut to książka dla tych, którzy zamiast ciskać gromy i zaciskać zęby w frustracji, chcą inteligentnie i minimalnym nakładem sił znaleźć szybki sposób na polepszenie swojego życia. Krótkie i zabawne recepty na wykorzystanie chwili wolnego czasu można stosować niezależnie od okoliczności, pogody i nastroju. Choć ten ostatni z pewnością się podwyższy ? bo nic tak nie poprawia humoru jak zainwestowanie w siebie.
Książka do torebki i samochodu ? pierwsza pomoc w wypadkach nagłej wymuszonej bezczynności.
Kto jest bardziej inteligentny, Azjaci czy mieszkańcy Zachodu? Czy rzeczywiście Ludzie Księgi uzyskują lepsze rezultaty w nauce? Czy grupowe różnice w wynikach testów można uzasadniać czynnikami genetycznymi? Co mogą zrobić rodzice, by podnieść poziom inteligencji swoich dzieci? Co sprawia, że niektóre narodowości wyróżniają się w inżynierii, a inne w nauce? Czy szkoły mogą zlikwidować różnice w osiągnięciach edukacyjnych pomiędzy przedstawicielami różnych klas społecznych i ras?
Od pesymistycznych tez książki „The Bell Curve” po bardziej współczesne kontrowersje wokół poglądów genetyka Jamesa Watsona na temat rasy i inteligencji, konsekwentnie nie brano pod uwagę jednego czynnika – kultury. Podobnie jak kiedyś Stephen Jay Gould w książce „The Mismeasure of Man”, wybitny psycholog społeczny Richard E. Nisbett mierzy się z poglądem, iż o inteligencji przesądza biologia, twierdząc, że to głównie kultura odpowiada za kształtowanie naszego potencjału. Intelekt nie zależy jego zdaniem przede wszystkim od genów, lecz determinuje go zwłaszcza oddziaływanie społeczne.
Niezliczone dane wyjaśniające, dlaczego dzięki szkołom rozwijamy się intelektualnie, jak przynależność do danej klasy społecznej wpływa na iloraz inteligencji oraz jak czynniki kulturowe decydują o tym, że różne grupy mają odmienne predyspozycje, sprawiają, że książka „Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ” z pewnością zajmie należne jej miejsce wśród literatury przedmiotu. Nisbett zdecydowanie podkreśla potrzebę gruntownej zmiany naszego podejścia do edukacji, twierdząc, że to czynniki podatne na zmiany i możliwe do kontrolowania, jak szkoły i otoczenie społeczne, a nie wrodzony kod genetyczny, odpowiadają za nasz rozwój intelektualny.
Jako pierwsza istotna publikacja tak jednoznacznie i zdecydowanie opowiadająca się za centralną rolą kultury w kształtowaniu możliwości poznawczych, książka ta z pewnością na nowo rozpali burzliwą debatę na temat roli i odpowiedzialnego udziału społeczeństwa w formowaniu ilorazu inteligencji, a w rezultacie przyniesie daleko idące konsekwencje dla systemu oświaty, gospodarki i całego społeczeństwa.
Fragmenty recenzji:
„Książka Nisbetta to niezwykle ważna analiza czynników determinujących iloraz inteligencji, zasługująca na to, by wywrzeć istotny wpływ na politykę edukacyjną. Rozmach i klarowność argumentacji sprawia, że jest lektura obowiązkowa nie tylko dla osób zajmujących się naukami społecznymi, ale także dla szerokiego grona czytelników”.
Daniel Osheron
„Ta książka to wspaniałe antidotum na dominujący pogląd, iż nasze geny uniemożliwiają nam zwiększenie inteligencji i poprawę wyników w nauce. Jej szczególnym atutem jest niezłomność w przekonywaniu, że przypadki faktycznego podwyższenia możliwości poznawczych przeważają nad matematycznymi dowodami, że jest to niemożliwe”.
James R. Flynn
Jak Homo stał się sapiens - Podstawowe pytanie humanizmu brzmi: kim jest człowiek? Jeżeli postrzegamy człowieka jako twór biologiczny, to jego cechą dystynktywną jest myślenie. W książce tej autor opisuje, jak powstało to niepowtarzalnie ludzkie myślenie. Uważa on, że ludzka wiedza i jej nabywanie mają uwarunkowanie biologiczne. Punktem wyjścia książki jest teoria ewolucji. Autor nie widzi w tym sprzeczności z podejściem humanistycznym. Wręcz przeciwnie, próbuje wykazać, że w dużej mierze humanistyczną koncepcję człowieka wywieść można z ewolucyjnego podejście do historii o naszym powstaniu.
Autor postawił sobie dwa cele: pierwszy, pragnie przedstawić własną teorię ewolucji myślenia, która jest syntezą materiałów pochodzących z wielu różnych dziedzin nauki, drugi, opowiedzieć w sposób przystępny, jak powstał Homo sapiens, człowiek rozumny
* * *
JAK HOMO STAŁ SIĘ SAPIENS
Podstawowe pytanie humanizmu brzmi: czym jest człowiek? Jeżeli postrzegamy człowieka jako stwór biologiczny, to jego cechą dystynktywną jest myślenie. W książce tej pragnę opisać, jak owo niepowtarzalnie ludzkie myślenie powstało. Uważam, że ludzka wiedza i jej nabywanie mają uwarunkowanie biologiczne i punktem wyjścia mojej książki jest teoria ewolucji. Nie widzę w tym sprzeczności z podejściem humanistycznym. Wręcz przeciwnie, spróbuję wykazać, że w dużej mierze humanistyczną koncepcję człowieka wywieść można z ewolucyjnego podejście do historii o naszym powstaniu.
Niniejsza książka ma dwa cele. Po pierwsze, chcę w niej wysunąć własną teorię ewolucji myślenia, która jest syntezą materiałów pochodzących z wielu różnych dziedzin nauki, a po drugie, opowiedzieć w sposób powszechnie przystępny, jak powstał Homo sapiens, człowiek rozumny. Część materiału naukowego umieszczona została w przypisach. Wszystkie ponumerowane odnośniki zebrane są na końcu książki. W celu zachowania spójności tekstu przetłumaczyłem cytaty zaczerpnięte ze źródeł obcojęzycznych, o ile nie były one uprzednio tłumaczone na szwedzki.
Praca ta powstała w ramach projektu Rewolucja Poznawcza, prowadzonego przez Instytut Futurologii (Institutet för Framtidsstudier).
Paul Valéry, ów wszechstronnie genialny poeta francuski, już dawno temu zastanawiająco trafnie oddał treść niniejszej książki w jednym ze swych aforyzmów:
Homo chodzi w pozycji pionowej. Spółkuje o każdej porze roku, twarzą w twarz. Ma chwytny kciuk. Jest wszystkożerny. Zdolny do wykazywania uwagi, nawet wobec do obiektów nieobecnych.
Pod nazwą myślenia, refleksji, skrupułów itd. może marzyć długo na jawie, porównywać swoje wyobrażenia z doznaniami swych zmysłów i w ten sposób formułować plany swoich poczynań, skoordynowanych ruchów, swoistą reorganizację instynktów, żądz itd. Przekształca swe otoczenie. Zbiera, gromadzi, przewiduje, odnawia. Jest zdolny do sięgania
* * *
Peter Gärdenfors nalezy do falangi zwolennikow poznego uczlowieczenia. Sklania sie do pogladu, ze czlowiek zaczal poslugiwac sie mowa dopiero w zwiazku z pojawieniem sie malowidel sciennych (ca 30 -50 tys lat temu). Uwazam, ze okladka nawiazujaca do Altamiry czy innych znanych malowidel skalnych bylaby spektakularna, jak rowniez "unamacalniala" miejsce zwrotne ( i kontrowersyjne) w ewolucji czlowieczenstwa.
Książka podpowiada w jaki sposób pokonać trudności związane z przyswajaniem wiedzy oraz jak "nauczyć się uczyć". Czytelnik znajdzie w niej odpowiedź na pytanie: jak wykorzystać drzemiące w nas możliwości, by uczyć się lepiej, szybciej, efektywniej. Pozna też sposoby przyswajania wiedzy z zakresu nauk ścisłych, języków obcych, nauczy jak lepiej wykorzystywać pracę własnego umysłu. Autorki proponują wiele ćwiczeń, dają wiele przykładów zastosowania określonych metod uczenia się, a wszystko po to, aby zdobywanie wiedzy mogło sprawiać przyjemność i przynosić zamierzone efekty.
Coaching i inteligencja emocjonalna to dwa pojęcia, które robią zawrotną karierę. Razem tworzą nową jakość: wyjątkową metodę rozwoju osobistego. Coaching inteligencji emocjonalnej zawiera liczne wskazówki pozwalające stosować ją w celu doskonalenia własnych umiejętności lub kierowania rozwojem innych.
Autorzy są coachami, którzy podjęli pionierski wysiłek usystematyzowania wiedzy na temat coachingu inteligencji emocjonalnej oraz wyznaczenia standardów etycznych dla osób i organizacji zajmujących się tą dziedziną. W jasny sposób pokazują, że rozwój inteligencji emocjonalnej bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki w biznesie. Ich książka powinna więc zainteresować każdego menedżera.
Komórki glejowe stanowią dziewięćdziesiąt procent naszych komórek mózgowych i jeszcze do niedawna wśród naukowców panowało błędne przekonanie, że spełniają one jedynie funkcję „kleju”.
Czas, by zamiast je lekceważyć, przyjrzeć się bliżej temu, jak funkcjonują. Zapraszamy do przeczytania niesamowitej naukowej opowieści, która całkowicie zmieni wasz sposób pojmowania ludzkiego mózgu.
Od muszki owocowej do Einsteina
Odkryj zaskakującą współzależność pomiędzy komórkami glejowymi a inteligencją!
Siła komórek macierzystych naszego mózgu
Przyjrzyj się, jak komórki glejowe sprzyjają elastyczności, rozwojowi oraz zdrowiu mózgu!
Sny i wyobraźnia
Poznaj źródła snów i wyobraźni oraz mechanizmy ich działania!
Tajemnice glejaka
Przeczytaj o najnowszych naukowych doniesieniach dotyczących raka mózgu!
Na pewno słyszeliście o neuronach, które od dawna uważano za komórki odgrywające kluczową rolę w procesie myślenia, odczuwania oraz zawiadujące ponoć wszystkimi funkcjami naszego mózgu. Prawdą jest jednak, że neurony stanowią jedynie 10% naszych komórek mózgowych. Czym więc zajmuje się pozostałe 90%?
Jeszcze do niedawna naukowcy gubili się w domysłach. Dziś, odkrywszy prawdziwe funkcje od dawna lekceważonych komórek glejowych, ze zdumieniem dochodzą do wniosku, że to właśnie komórki glejowe umożliwiają ciągły rozwój mózgu, dając mu zdolności adaptacyjne, w stopniu o wiele większym niż wyobrażali to sobie naukowcy.
Czy subtelny związek pomiędzy komórkami glejowymi a nowotworami mózgu może zmienić metody leczenia? Czy to możliwe, że komórki glejowe wpływają na każdą naszą myśl i sen? Czy rzeczywiście istnieje współzależność pomiędzy komórkami glejowymi a inteligencją? Na te pytania odpowiada Andrew Kobb wyczerpująco, obrazowo i z ogromną fantazją.
U źródeł naszych myśli to niezwykła lektura, która może się okazać kluczem do zrozumienia konceptów takich jak inteligencja, kreatywność czy wyobraźnia.
Niezwykle ważna książka, którą powinni przeczytać wszyscy rodzice, nauczyciele i lekarze.
Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej
Dlaczego miłość ma ogromne znaczenie dla rozwoju mózgu dziecka?
Dlaczego tak ważne są już pierwsze interakcje między dzieckiem a rodzicami?
Odpowiedź na te pytania znajdziemy w książce Znaczenie miłości, w której autorka wnikliwie analizuje interakcje między dzieckiem a rodzicami i wynikające z tych relacji konsekwencje dla układu nerwowego. Sue Gerhardt pokazuje, w jaki sposób rozwój mózgu wpływa na późniejsze życie emocjonalne i jak pewne sytuacje z okresu dzieciństwa mogą warunkować brak odporności na stres oraz przyczynić się do wystąpienia takich zaburzeń, jak anoreksja, uzależnienia czy zachowania antyspołeczne. Znaczenie miłości to fascynująca i niezwykle przystępna prezentacja odkryć neuronauk, psychologii, psychoanalizy i biochemii.
Sue Gerhardt zajmuje się psychoterapią psychoanalityczną. Jest również współzałożycielką Oxford Parent Infant Project (OXPIP), pionierskiej instytucji charytatywnej, zapewniającej pomoc psychoterapeutyczną rodzicom oraz ich dzieciom.
506 zagadek matematycznych , wizualnych , logicznych
Książka została podzielona na dwadzieścia rozdziałów o rosnącym poziomie trudności, od najłatwiejszych zagadnień po najbardziej skomplikowane. Najlepiej zacząć jest od początku, czyli poziomu pierwszego, a pracując systematycznie poprzez kolejne poziomy, powinniście rozpoznać zasady i logikę kierującą zagadnieniami w pozostałych rozdziałach.
Jeśli utkniecie na jednej z zagadek, najlepiej jest ją pominąć i wrócić do niej później, zawsze opierając się pokusie zajrzenia do odpowiedzi. Często, jeśli spojrzycie na zagadkę z innej perspektywy, rozwiązanie staje się oczywiste, wszystko jest kwestią logiki.
Logiczne wyzwania nie polegają jedynie na znalezieniu prawidłowej odpowiedzi – zadaniem książki jest trenować myślenie i wyostrzać umysł by pracował logicznie. Jeśli pomylicie się z odpowiedzią, przyjrzyjcie się ponownie zadaniu aby dowiedzieć się w jaki sposób należy go rozwiązać. Uzbrojeni w narzędzia i techniki jakie poznaliście w pierwszych dziewiętnastu rozdziałach, będziecie mieć szansę na zmierzenie się z rozdziałem dwudziestym – jego najbardziej skomplikowanymi i pokrętnymi zadaniami jakie byliśmy w stanie wymyślić!
Powodzenia i dobrej zabawy!
ćwiczenia dla lewej półkuli mózgu
Wyniki najnowszych badań ujawniają, że wykorzystywanie lewej półkuli mózgu poprawia nastrój, pobudza pozytywne emocje i zwiększa poziom energii. Chociaż ćwiczenia zawarte w tej książce są oparte na najnowszych odkryciach z dziedziny neurologii, zostały także pomyślane w taki sposób, aby bawić i angażować kreatywność. Trzynaście fascynujących rodzajów zagadek pozwala ćwiczyć struktury mózgu, których potrzebujemy w zmaganiach z naszym codziennym życiem. W książce znajdziesz całą gamę zadań, od łatwych do bardzo trudnych, a także wskazówki, które pomogą ci zacząć, oraz opcjonalne podpowiedzi prowadzące jak po sznurku do satysfakcjonującego rozwiązania. Autorzy i redaktorzy zapoznali się także z najnowszymi odkryciami neurologicznymi, prezentując 87 "zagadek mózgu", czyli ciekawostek dotyczących przyspieszania oraz usprawniania procesu przyswajania wiedzy i zapamiętywania. Wiele z tych informacji nigdy wcześniej nie było udostępnianych w niespecjalistycznej formie.
Czy masz czasem uczucie, że nie wykorzystujesz w pełni swojego potencjału w celu osiągnięcia sukcesu zawodowego? Często nie potrafisz odnaleźć się w relacjach międzyludzkich? Prawdopodobnie oznacza to, że nie rozwinąłeś swojej inteligencji emocjonalnej (EQ = Emotional Quality). EQ nie jest niezmienna, sam możesz ją doskonalić i kształtować. Ten praktyczny poradnik pokaże ci, jak możesz nauczyć się postępowania zgodnego z zasadami inteligencji emocjonalnej. Liczne przykłady z życia codziennego ułatwią ci zastosowanie teorii w praktyce. Ta książeczka wskaże ci, jak możesz:
- rozpoznać i zaakceptować swoje własne uczucia;
- udoskonalić swoje zdolności odczuwania innych;
- umiejętnie postępować z różnymi typami osobowości;
- tworzyć trwałe relacje z otoczeniem.
Czy poradzisz sobie z ogromną księgą zagadek i łamigłówek MENSY? Oczywiście, że tak! W środku znajdziesz szeroki zestaw zadań testujący twoją spostrzegawczość, zdolność logicznego oraz abstrakcyjnego myślenia a także umiejętność odkrycia wielopłaszczyznowych powiązań pomiędzy rozmaitymi elementami.Zagadki w książce posortowane są według poziomu trudności, zaczynając od prostych i sympatycznych zadań do naprawdę podchwytliwych i skomplikowanych łamigłówek. Dzięki temu można poćwiczyć w sekcji łatwiejszej przed przejściem do części zaawansowanej.Nie potrzeba żadnych specjalnych zdolności aby rozwiązywać zagadki MENSY. Wystarczy zdrowy rozsądek, podstawowa znajomość matematyki oraz alfabetu, umiejętność myślenia i oczywiście determinacja i siła woli.Zatem, ołówki w dłoń – i do dzieła!
Demetrio postrzega pamięć jako skarbnicę tożsamości, doświadczeń, przeżyć i wspomnień bogatą i wzbogacaną wraz z postępem wieku.
Wspomnienia, porządkowanie wspomnień, ich układanie w ciągi, ich ogląd Autor postrzega jako proces samokształcenia, a proces tworzenia autobiografii jest, według niego, procesem edukacyjnym. Próby odtwarzania własnej biografii uczą, wymagają wysiłku, refleksji, oceny, przywracają różne fakty, obrazy, rzeczy.
Ze Wstępu prof. Olgi Czerniawskiej
O niedoskonałościach ludzkiego umysłu
W jaki sposób przypadki ewolucyjne ukształtowały nasz dziwaczny, niedoskonały umysł – i co możemy na to poradzić? Czy rzeczywiście jesteśmy „wielcy przez rozum”? Doskonali, stworzeni na obraz i podobieństwo Boga? Nic podobnego – twierdzi psycholog z Uniwersytetu Nowojorskiego, Gary Marcus. W swojej klarownej, niezwykle odkrywczej książce Marcus dowodzi, że ludzki umysł nie jest elegancko zaprojektowanym organem, lecz byle jaką prowizorką (kluge) – urządzeniem skleconym naprędce z tego, co akurat było pod ręką. Autor odkrywa przed nami zupełnie nowe podejście do ludzkiego umysłu – twierdzi, że ma on więcej wspólnego z samoprzylepną taśmą naprawczo-montażową niż z superkomputerem – podejście, które rzuca nowe światło na niektóre spośród najbardziej zagadkowych aspektów natury ludzkiej. Oprowadzając nas po najważniejszych obszarach ludzkiego doświadczenia – pamięci, przekonaniach, podejmowaniu decyzji, języku i szczęściu – Marcus ujawnia niezliczone usterki i niedociągnięcia umysłu. Zastanawia się, dlaczego ludzie w wielu wypadkach głosują wbrew swoim interesom, dlaczego szczęścia nie można kupić za pieniądze, dlaczego przywódcy często z uporem trwają przy swoich błędnych decyzjach, a także dlaczego zdanie w rodzaju „People people left left” [Ludzie, których opuścili ludzie, opuścili (pomieszczenie)] wprawia nas w zakłopotanie, chociaż składa się z zaledwie czterech słów. Marcus przedstawia również zdumiewająco skuteczne sposoby, w jakie możemy przechytrzyć swój wewnętrzny bałagan z korzyścią dla nas samych i dla całego społeczeństwa. Na stronach swojej książki pokazuje, że tylko ewolucja – chaotyczna i nieukierunkowana – mogła stworzyć ludzki umysł, dając wspaniałe świadectwo potęgi niedoskonałości.
Autor bestsellerowej Inteligencji emocjonalnej i społecznej tym razem radzi jak rozwijać w sobie inteligencję ekologiczną
Daniel Goleman, autor bestsellerowych książek Inteligencja emocjonalna i Inteligencja społeczna, ujawnia w swojej najnowszej pracy, w jaki sposób to, co wytwarzamy i kupujemy, może wpływać skrycie na środowisko naturalne. Pokazuje, w jaki sposób my sami i przedsiębiorstwa działające na nowoczesnym rynku możemy przyczyniać się do zmian koniecznych do ratowania naszej planety przed zagładą ekologiczną. Zwraca przy tym uwagę na to, byśmy zawsze pamiętali o poszanowaniu trzech sfer: środowiska geograficznego, innych gatunków zamieszkujących Ziemię, a zwłaszcza innych ludzi.
Używamy na co dzień "ziołowych" szamponów, kupujemy "zdrową" żywność i korzystamy z "ekologicznych" toreb, nie zastanawiając się nawet, czy słusznie zostały opatrzone takimi etykietkami. Ich producenci wcale nie ułatwiają nam zadania, drukując drobnym maczkiem składniki zastosowane w ich produkcji. Co gorsza, zbiorowo nie przyjmujemy do wiadomości, jak szkodliwe są rzeczy, które kupujemy, działając na szkodę własnego zdrowia i środowiska, w którym żyjemy.
Czas najwyższy zacząć rozwijać w sobie inteligencję ekologiczną, tak by nie tylko umieć świadomie wybierać towary z półek sklepowych - te naprawdę zdrowe - ale też wymuszać na przedsiębiorstwach naprawdę sprzyjające środowisku i zdrowiu konsumentów podejście do produkcji oraz warunków pracy.
Daniel Goleman jest psychologiem, konsultantem wielkich firm oraz popularyzatorem nauki. Doktoryzował się na Harvardzie. Pisał artykuły popularnonaukowe do "New York Timesa", dwukrotnie był nominowany do Nagrody Pulitzera. Dom Wydawniczy REBIS opublikował spośród jego prac Emocje destrukcyjne - dialog z udziałem Dalajlamy - oraz cieszącą się wielką popularnością wśród czytelników Inteligencję społeczną.
Fragment książki
Rozdział 1
Ukryta cena tego, co kupujemy
Jakiś czas temu dokonałem pod wpływem impulsu pewnego zakupu. Był to mały, jaskrawożółty, drewniany model samochodu wyścigowego, z zieloną kulką przedstawiającą głowę kierowcy i z wymalowanymi na bokach czterema czarnymi krążkami oznaczającymi koła. Po powrocie do domu przeczytałem przypadkiem, że ponieważ ołów zawarty w farbie sprawia, iż kolory (zwłaszcza żółty i czerwony) są żywsze i trwalsze - a przy tym farby te są tańsze od bezołowiowych -jest bardzo prawdopodobne, że to one właśnie zostały użyte do pomalowania tańszych zabawek. Później natknąłem się na artykuł, w którym donoszono, że badania tysiąca dwustu zabawek z półek sklepowych -w tym z placówek sieci, w której nabyłem ten samochodzik - wykazały, że duży ich odsetek zawierał różne stężenia ołowiu.
Nie mam pojęcia, czy w błyszczącej żółtej farbie, którą pomalowana jest ta zabawka, znajduje się ołów czy nie, ale jestem absolutnie pewien, że gdyby znalazła się w rękach mojego wnuka, powędrowałaby najpierw do jego ust. Mimo iż od chwili tego zakupu minęło kilka miesięcy, samochodzik nadal stoi na moim biurku; nie dałem go wnukowi.
Stosowane przez nas technologie produkcji i wykorzystywane w nich substancje chemiczne zostały w znacznej mierze wybrane w bardziej niewinnej epoce, kiedy zarówno kupujący, jak i zatrudnieni w przemyśle inżynierowie mogli sobie pozwolić na luksus niezwracania zbytniej uwagi na niepożądany wpływ tego, co wytwarzano. Zamiast tego cieszyli się — co zrozumiałe - płynącymi z tych metod pożytkami: elektrycznością uzyskiwaną ze spalania węgla, którego było tyle, że miał wystarczyć na stulecia, tanimi i plastycznymi tworzywami sztucznymi, produkowanymi z pozornie niewyczerpanego morza ropy naftowej, skarbcem syntetycznych związków chemicznych, tanim proszkiem ołowianym, który nadawał farbom połysk i żywy kolor. Nie zważali na koszty tych podejmowanych w dobrej wierze wyborów dla naszej planety i zamieszkujących ją ludzi.
Świat materialnego dostatku ma ukrytą cenę. Poza tym, co sami płacimy, nie widzimy innych kosztów rzeczy, które kupujemy i których codziennie używamy - ich niekorzystnego wpływu na planetę, na zdrowie konsumentów i robotników, których praca zaspokaja nasze niezbędne potrzeby i zapewnia nam wygody. Idziemy przez życie w zalewie rzeczy, kupujemy, używamy, wyrzucamy, marnujemy albo oszczędzamy. Każda z nich ma swoją historię i przyszłość, początek i koniec, które są w znacznym stopniu ukryte przed naszym wzrokiem, sieć wpływów rozciągającą się od chwili, w której zostały uzyskane lub obmyślone jej elementy składowe, poprzez jej wyprodukowanie i przetransportowanie, subtelne konsekwencje jej wykorzystania w naszym domu czy miejscu pracy, po dzień, kiedy się jej pozbywamy. A jednak to właśnie te niewidoczne wpływy całej tej masy przedmiotów mogą być ich najważniejszym aspektem.
Chociaż skład i wpływ przedmiotów, które codziennie kupujemy i których używamy, są w większości skutkiem decyzji podjętych dawno temu, nadal określają one wykorzystywane podczas ich wytwarzania procesy i związki chemiczne. Przedmioty te trafiają później do naszych domów, szkół, szpitali i miejsc pracy. Materialne dziedzictwo pozostawione nam przez cudowne wynalazki epoki przemysłowej, która trwała przez cały wiek dwudziesty, sprawiło, że nasze życie jest niepomiernie wygodniejsze niż to, które znali nasi pradziadowie. Pomysłowe kombinacje molekuł, nigdy niewidziane w naturze, tworzą strumień codziennych cudów. Wykorzystywane we wczorajszym środowisku biznesowym dzisiejsze procesy chemii przemysłowej miały głęboki sens, ale obecnie wiele z nich ten sens traci. Zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorstwa nie mogą już pozwalać sobie na to, by ich niewidzialne decyzje o tych procesach i związkach chemicznych pozostawały niezbadane.
We wcześniejszych pracach zajmowałem się badaniem tego, co znaczy podchodzić inteligentnie do emocji i do życia społecznego. Tutaj zastawiam się nad tym, jak możemy wspólnie wykazać się większą inteligencją w ocenie ekologicznego wpływu naszego stylu życia i jak inteligencja ekologiczna, w połączeniu z przejrzystością rynku, może przyczynić się do stworzenia mechanizmu zmian na lepsze. Dla całkowitej jasności wyznaję, że jeśli chodzi o inteligencję ekologiczną, to mam o niej równie mizerne pojęcie jak większość ludzi. Jednak w trakcie zbierania materiałów do tej książki i pisania jej miałem to szczęście, że natrafiłem na sieć osób - szefów firm i naukowców -które wyróżniają się takim czy innym podzbiorem umiejętności pilnie potrzebnych dla stworzenia zbiorowej inteligencji ekologicznej i kierowania się tą wiedzą przy podejmowaniu prowadzących w lepszym kierunku decyzji. Zarysowując możliwości, które daje nam ta wizja, czerpałem z mojego doświadczenia psychologa i dziennikarza zajmującego się popularyzacją nauki, by wniknąć w świat handlu i przemysłu i zbadać nowatorskie pomysły rodzące się w takich dziedzinach, jak neuroekonomika, informatyka i - w szczególności - wyłaniająca się dopiero dyscyplina - ekologia przemysłowa.
Jest to kontynuacja podróży, którą rozpocząłem ponad dwadzieścia lat temu, kiedy napisałem w książce o samooszukiwaniu się, że nasze nawyki konsumpcyjne w skali ogólnoświatowej stwarzają niedobór ekologiczny w stopniu niespotykanym dotąd w dziejach — jak to ująłem - „po prostu wskutek niezważania na związki między decyzjami, które codziennie podejmujemy - na przykład, żeby kupić raczej ten artykuł niż tamten - a ich konsekwencjami".
Wyobrażałem sobie wtedy, że pewnego dnia będziemy potrafili dokładnie mierzyć szkody ekologiczne spowodowane przez akt wytworzenia, zapakowania, przetransportowania i pozbycia się danego produktu i określić je łącznie w jakichś poręcznych jednostkach. Rozumowałem, że znając tę miarę odbiornika telewizyjnego lub pojemniczka z folii aluminiowej, moglibyśmy wziąć odpowiedzialność za wpływ jaki wywierają na planetę nasze indywidualne wybory. Ale straciłem zapał, przyznawszy, że „takie informacje są niedostępne nawet najbardziej ekologicznie świadomi spośród nas nie wiedzą naprawdę, jaki jest ostateczny wpływ na planetę naszego stylu życia. I tak nasza nieświadomość pozwala nam na samooszukiwanie się, że decyzje drobnych i większych sprawach naszego życia materialnego nie mają żadnych poważnych konsekwencji".
Inteligencja ekologicznaSpis treści
Rozdział 1. Ukryta cena tego, co kupujemy 9
Rozdział 2. „Zielone" jest mirażem 19
Rozdział 3. Czego nie wiemy 33
Rozdział 4. Inteligencja ekologiczna 43
Rozdział 5. Nowa matematyka 53
Rozdział 6. Luka informacyjna 69
Rozdział 7. Pełna jawność 79
Rozdział 8. Trajkotanie i wrzenie 95
Rozdział 9. Sprawiedliwie i uczciwie 109
Rozdział 10. Szlachetny cykl 119
Rozdział 11. Chemiczna zupa 131
Rozdział 12. Ciało migdałowate idzie na zakupy 145
Rozdział 13. Trudne pytania 163
Rozdział 14. Nieustanna modernizacja 181
Rozdział 15. Chwila refleksji 197
Rozdział 16. Rób dobre interesy dzięki czynieniu dobra 209
Podziękowania 223
Przypisy 225
Źródła 237
Indeks 239
Francuski antropolog Marc Augé jest znaczącą postacią współczesnej humanistyki. Jego esej o zapomnieniu nie pretenduje do próby wyjaśnienia, czym jest pamięć ludzka, i nie sięga do rozległych rozważań na ten temat w literaturze przedmiotu. Jest raczej wyprawą etnologa na obszar jego własnego doświadczenia, szczególnie bogatego w różnorodne przeżycia świata. To relacja francuskiego człowieka miasta, który jako badacz poznaje wieś afrykańską, lecz mimo przeżytej fascynacji nie zostaje tam, lecz wraca do wielkiej europejskiej metropolii. Przemyślenia wynikłe z tego powrotu i to, co dostrzegł po latach przeżytych w Afryce, rozszerzają się na cały ponowoczesny rozwinięty świat i pozwalają świeżym okiem dostrzegać dokonujące się zmiany i klasyfikować wyłaniające się formy.
Książka adresowana do studentów, uczniów szkół średnich, rodziców, nauczycieli i pedagogów.
Książka pomaga opanować techniki skutecznego uczenia się. Opisuje operacje myślowe potrzebne do zrozumienia i zapamiętania materiału, który jest przerabiany na wyższych uczelniach i szkołach średnich. Opisuje też typowe problemy studentów z motywacją i podaje pewne sugestie, jak sobie z nimi radzić.
Opanowanie zasad i technik opisanych w niniejszej książce pomoże uczyć się wydajniej i uzyskiwać lepsze oceny.
Nie wystarczy wiedzieć, że trzeba zrozumieć temat, zadawać pytania czy przypomnieć sobie przeczytany materiał. Trzeba wiedzieć, jak konkretnie wykonać te zadania i – co równie ważne- w jaki sposób można samemu ocenić, czy wykonuje się je prawidłowo.
Podobnie w odniesieniu do motywacji nie wystarczy powiedzieć studentom, aby byli dojrzali, wyznaczali cele, nie denerwowali się podczas egzaminu lub, aby uczyli się na własnych błędach. Trzeba wiedzieć jak tego dokonać w praktyce.
Fragment recenzji: Lee M. Piersona:
„Książka Locke`a jest zwięzłą prezentacją skutecznych metod uczenia się. Autor przedstawia co najmniej jeden ważny temat (monitorowanie swojej nauki, tj. świadome kontrolowanie efektywności swojego wysiłku umysłowego), którego nie napotkałem w innych publikacjach tego typu.
Ta książka okazała się bardzo użyteczna na prowadzonych przeze mnie zajęciach praktycznych z umiejętności posługiwania się umysłem.”
Autor prezentuje nowoczesne podejście do obliczeń inteligentnych. Przedstawia rys historyczny rozwoju sztucznej inteligencji, jej zastosowania w życiu codziennym i prognozę dalszego rozwoju.
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W swojej książce Edward de Bono – czołowy autorytet w dziedzinie myślenia kreatywnego – przedstawia 62 ćwiczenia i gry wykorzystujące przypadkowe słowa do pobudzenia kreatywności i nieschematycznego myślenia.
Celem „Umysłu kreatywnego” jest stworzenie okazji do ćwiczenia kreatywności jako umiejętności umysłu i rozwinięcie przyzwyczajeń, które umożliwiają kreatywność.
Prosta, praktyczna i zabawna książka dla każdego, kto chce mieć wspaniałe pomysły.
Odkryj je w sobie i rozwijaj
Książka, dzięki której ludziom łatwiej będzie odkryć i uwolnić swój intelektualny potencjał.
Howard Gardner, Ph.D., autor książki Inteligencje wielorakie
7 rodzajów inteligencji to książka, która wprowadzając cię w tajniki pionierskiej teorii inteligencji wielorakich, zmieni twoje postrzeganie inteligencji. Wersja zaktualizowana i rozszerzona zawiera także informacje na temat dwóch nowych typów inteligencji. Dzięki lekturze tego niezwykłego opracowania przekonasz się, że mądrym można być na wiele różnych sposóbów. Dowiesz się również, jak możesz wykorzystać swoje kompetencje w codziennym życiu.
• Inteligencja słów, czyli wyrażanie własnej inteligencji językowej
• Inteligencja obrazów, czyli myślenie za pomocą oczu
• Inteligencja dźwięków, czyli maksymalne wykorzystanie talentu muzycznego
• Inteligencja ciała, czyli wykorzystanie kompetencji kinestetycznych
• Inteligencja logiczna, czyli oszacowanie kompetencji matematycznych i naukowych
• Inteligencja społeczna, czyli korzystanie z wyczucia relacji międzyludzkich
• Inteligencja własnego ja, czyli rozwijanie potencjału intrapersonalnego
• Inteligencja przyrodnicza, czyli bliskość z naturą
• Inteligencja egzystencjalna, czyli określenie własnego stosunku do spraw ostatecznych
W tej książce znajdziesz:
• Listy, za pomocą których zidentyfikujesz swoje najsilniej i najsłabiej rozwinięte inteligencje
• Analizy, które pozwolą ci dopasować inteligencje do celów zawodowych
• Techniki i narzędzia, dzięki którym będziesz mógł rozwijać swoje wyjątkowe zdolności
• Strategie przezwyciężania trudności w uczeniu się
O AUTORZE
THOMAS ARMSTRONG, Ph.D., jest autorem siedmiu książek, w tym The Myth of the ADD Child, In Their Own Way oraz Awakening Your Child’s Natural Genius. Pracując jako nauczyciel edukacji specjalnej, opublikował na łamach takich czasopism jak „Ladies’ Home Journal” czy „Family Circle” liczne artykuły na temat wychowania i edukacji. Mieszka w Sonoma County w Kalifornii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?