Zastosuj siłę kreatywnego myślenia, by stać się bardziej atrakcyjnym, zmieniając obraz swojego umysłu! Wydajemy fortunę na ubrania, kosmetyki, diety i treningi, a nawet na operacje, by nasze ciała były atrakcyjniejsze. Jednak właściwie nie zastanawiamy się nad tą jedną rzeczą, która zwiększa atrakcyjność każdego z nas. Nic ona nie kosztuje, zabiera naprawdę mało czasu, a bez tego nawet najbardziej piękna fizycznie osoba będzie nieatrakcyjna: tą rzeczą jest piękny umysł. Niezależnie od tego, jak świetnie wyglądasz, jeśli masz nudny umysł, nie ma nadziei na to, że zaimponujesz ludziom w jakiejkolwiek sytuacji. Nie wymaga on wysokiego IQ, szerokiej wiedzy czy wspaniałej osobowości. Wszystko, czego trzeba, to kreatywność, wyobraźnia i empatia - a tych technik każdy może się nauczyć. W swej bestsellerowej książce Edward de Bono, słynący na świecie z tego, że potrafi zmieniać to, jak ludzie myślą, w sposób jasny, językiem praktyka uświadamia, jak zaimponować innym, stosując proste techniki konwersacji. Chcesz byś kimś, komu nie można się oprzeć? W takim razie posłuchaj rady de Bono - nie uwierzysz, jak bardzo może zmienić ona twoje życie. Pod jednym warunkiem - musisz spróbować!
„Mistrz kreatywnego myślenia”. Independent on Sunday
„Edward de Bono jest kultową postacią wymyślającą sztuczki, które mają wyostrzyć umysł”. The Times
„Edward de Bono tworzy narzędzia, które powstają by pomóc w myśleniu; by ulepszyć nasze umysły”. Peter Gabriel
„Guru przejrzystego myślenia”. Marketing Week
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W swojej książce Edward de Bono – czołowy autorytet w dziedzinie myślenia kreatywnego – przedstawia 62 ćwiczenia i gry wykorzystujące przypadkowe słowa do pobudzenia kreatywności i nieschematycznego myślenia.
Celem „Umysłu kreatywnego” jest stworzenie okazji do ćwiczenia kreatywności jako umiejętności umysłu i rozwinięcie przyzwyczajeń, które umożliwiają kreatywność.
Prosta, praktyczna i zabawna książka dla każdego, kto chce mieć wspaniałe pomysły.
Sprawdź, jak działa Twój mózg w sytuacjach podbramkowych.
Dowiedz się, jak na nowo rozwiązywać stare problemy.
Odkryj, jak pogodzić myślenie lateralne z wertykalnym.
Poznaj kreatywny sposób użytkowania swojego umysłu.
Otwórz się na to, co mało prawdopodobne.
Ten klasyczny bestseller autorstwa Edwarda de Bono jest wprowadzeniem do myślenia lateralnego. Tłumaczy on, czym jest myślenie lateralne, jak można się go nauczyć i jak używać, by rozwiązywać problemy i szybko wpadać na nowe, wspaniałe, kreatywne pomysły.
Edward de Bono jest znanym na całym świecie ekspertem w dziedzinie kreatywnego myślenia. Stworzył koncepcję myślenia lateralnego, a światowi przywódcy i laureaci Nagrody Nobla przez ponad pięćdziesiąt lat jego szukali u niego porad i inspiracji na temat myślenia i uczenia. Napisał wiele bestsellerów, w tym Mieć piękny umysł i Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Jego książki sprzedały się łącznie w ponad milionie egzemplarzy na całym świecie.
Dr Edward do Bono uważany jest za niekwestionowany w świecie autorytet w zakresie kształcenia umiejętności myślenia. Kursy przez niego opracowane wykorzystywane są w wielu krajach. Jest autorem ponad 60 książek, które przełożono na niezliczone języki. Szeroko znany jest jako twórca koncepcji myślenia lateralnego.
- Jak uwolnić się od pułapek logicznego myślenia?
- Jak stymulować mózg do twórczego działania?
- Jak zwycięsko wychodzić z sytuacji bez wyjścia?
Myślenie schematami bywa męczące. Logika potrafi czasem stłamsić każdego. Umysł jest niczym rekin, musi stale przeć naprzód i szukać zdrowej pożywki dla siebie. Nie czekaj więc, aż Twój rekin sam zostanie pożarty albo zaczynie pływać brzuchem do góry.
Edward de Bono proponuje Ci podróż do krainy myślenia lateralnego -- wolnego od blokad, twórczego i wyzwalającego. Poprowadzi Cię nieznanymi ścieżkami, wskaże drogę prowadzącą do rozwiązań, które nigdy wcześniej nie przyszły by Ci do głowy.
Jeśli nie lubisz zadowalać się tym, co dał Ci los, i uważasz, że masz jeszcze całkiem sporo do osiągnięcia -- odważ się! Wyjdź poza myślenie wertykalne, które ciągnie Cię w dół. Ta książka jest studnią intrygujących przykładów oraz skutecznych technik, dzięki którym zaczniesz postrzegać otaczający Cię świat w zupełnie nowy sposób. To nie magiczna sztuczka -- to świadomość i praktyka.
Woda wypełni miskę lub jezioro. Dostosuje się do terenu i krajobrazu. Wodna logika jest uzależniona od warunków i okoliczności. Kształt kamienia zostaje taki sam niezależnie od tego, gdzie go położymy. Jeśli włożysz mały kamyk do miski, to zachowa on swój kształt i nie będzie się starał dostosować do kształtu naczynia. Absoluty tradycyjnego myślenia z premedytacją pomyślane były jako niezależne od okoliczności.
doktor Edward de Bono
Wypłyń z Edwardem de Bono na szerokie wody kreatywności. Stawiaj żagle Nowego Odrodzenia, nawiguj humorem, cumuj przy brzegu lateralnego myślenia. Zamiast kamiennej logiki wybierz wodną logikę percepcji.
Humor jest zdecydowanie najważniejszą spośród aktywności ludzkiego umysłu.
doktor Edward de Bono
Nie wiesz czy podołasz tezom, które już wkrótce zrewolucjonizują nasz sposób myślenia? Czujesz się onieśmielony? Zaintrygowany? Złożone sprawy można wyłuszczyć w prosty sposób, jeśli mówiący naprawdę zna temat. De Bono jest w tym mistrzem i opisuje w prostych słowach, dlaczego i jak ludzie rozumują. To bardzo ważna książka dla każdego, kto chce rozgryźć ludzki umysł i zachowanie.
Myślę, więc się rozwijam
* Naucz swoje dziecko myśleć w sposób przejrzysty i konstruktywny
* Wyrabiaj w nim umiejętność podejmowania trafnych decyzji i dokonywania dobrych wyborów
* Pozwól, by przyswoiło sobie nawyki twórczego myślenia
Wysiłki Edwarda de Bono na rzecz kształtowania umiejętności myślenia można zaliczyć do najważniejszych przedsięwzięć realizowanych obecnie na świecie
George Gallup
Myślę, ponieważ sprawia mi to przyjemność
Własne doświadczenie nauczyło nas, że szkoły nie uczą myślenia. Zwykle ograniczają się do podawania dzieciom suchych faktów i bezużytecznych informacji oraz egzekwowania tej wiedzy. Powodują, że aktywne myślenie u dzieci jest wypierane przez myślenie schematami i rutynę. Tymczasem współczesny świat atakuje je codziennie setkami informacji, które mózg musi przesiać, przetworzyć i zanalizować. Inteligencja i wiedza to nie wszystko, kluczem do sukcesu jest umiejętność korzystania z nich w sposób produktywny i twórczy.
Dla swojego dziecka pragniesz wszystkiego, co najlepsze. Z pewnością chcesz, aby wybiło się ponad tłum pełen sfrustrowanych korporacyjnych zombie. Edward de Bono przychodzi Ci z pomocą. W prosty i praktyczny sposób wyjaśnia, jak rodzic może kształtować umiejętności myślenia i wykorzystywania pełnego potencjału umysłu dziecka. Dzięki temu Twoja pociecha nie tracąc dziecięcego zapału, będzie lepiej i sensowniej przygotowana do radzenia sobie w życiu.
* Zachowania i nawyki sprzyjające myśleniu.
* Zastosowanie koncepcji sześciu myślowych kapeluszy.
* Umiejętność myślenia krytycznego, kreatywnego i lateralnego.
* Praktyczne umiejętności rozwiązywania problemów.
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać. Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.62 ćwiczenia rozwijające intelekt
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W swojej książce Edward de Bono – czołowy autorytet w dziedzinie myślenia kreatywnego – przedstawia 62 ćwiczenia i gry wykorzystujące przypadkowe słowa do pobudzenia kreatywności i nieschematycznego myślenia.
Celem „Umysłu kreatywnego” jest stworzenie okazji do ćwiczenia kreatywności jako umiejętności umysłu i rozwinięcie przyzwyczajeń, które umożliwiają kreatywność.
Prosta, praktyczna i zabawna książka dla każdego, kto chce mieć wspaniałe pomysły.
Fragment książki
WSTĘP
Każdy chce być kreatywny.
Każdy powinien chcieć być kreatywnym. Kreatywność sprawia, że życie jest przyjemniejsze, bardziej interesujące i pełne osiągnięć.
Badania pokazują, że 94 procent młodych ludzi wymienia „osiągnięcia" jako najważniejszą rzecz w ich życiu. Kreatywność jest kluczową umiejętnością niezbędną do osiągnięcia czegoś.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. To sprawy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania, ale właśnie kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W świecie biznesu kreatywność stała się niezbędna. Dzieje się tak, ponieważ wszystko inne stało się szeroko dostępnym towarem.
Jeśli twoją jedyną szansą na przetrwanie jest to, że twoja firma będzie bardziej kompetentna niż u konkurencji, jesteś na straconej pozycji. Nie możesz zrobić nic, co powstrzymałoby twoich konkurentów przed staniem się równie kompetentnymi.
Informacja stała się dostępna dla każdego. Aktualna technologia stworzyła sytuację, w której, z małymi wyjątkami, szesnaście lat praw patentowych zapewnia swojego rodzaju ochronę.
Wyobraź sobie konkurs gotowania i wielu kucharzy stojących wzdłuż długiego stołu. Każdy z nich ma do dyspozycji takie same składniki i taki sam sprzęt. Kto wygra te zawody?
Na niższym poziomie konkursu zwycięży kucharz najwyższej jakości. Ale na wyższym poziomie wszyscy mają doskonałe umiejętności. Który z nich w takim razie zwycięży? Szef kuchni, który potrafi zamienić dostępne składniki w coś o wyróżniającej się jakości.
W biznesie konkurowanie z Indiami i Chinami w dziedzinie cen jest niemożliwe. Stworzenie nowej wartości staje się podstawą konkurencji. A to z kolei wymaga poważniejszego niż obecnie zaangażowania w kreatywność.
KREATYWNOŚĆ JAKO TALENT
Zbyt wiele ludzi uważa, że kreatywność jest talentem, z jakim niektórzy się rodzą, a reszta może im tylko zazdrościć. Jest to negatywne i całkowicie błędne podejście.
Kreatywność jest umiejętnością, której można się nauczyć, a potem rozwijać ją i stosować.
Uczę kreatywnego myślenia bardzo różnych ludzi od ponad trzydziestu lat:
...od cztero- do dziewiećdziesięciolatków
...od dzieci z zespołem Downa po laureatów Nagrody
Nobla ...od niepiśmiennych górników w Afryce po osoby na
kierowniczych stanowiskach
Używając tylko jednej z technik myślenia lateralnego, grupa biorąca udział w warsztatach wysunęła w jedno popołudnie 21 000 pomysłów dla firmy z branży hutniczej.
BEZ ZAHAMOWAŃ
Zwykły mężczyzna idzie ulicą. Grupa ludzi łapie go i związuje sznurem. Następnie pojawiają się skrzypce. Oczywiście człowiek związany sznurem nie może grać na skrzypcach. Co więc powiemy? Uznamy, że gdyby przeciąć sznur, mężczyzna zagrałby na skrzypcach. Oczywiście jest to nonsens. Przecięcie sznura nie sprawi, iż mężczyzna stanie się skrzypkiem.
Niestety, podobne podejście mamy do kreatywności. Jeśli jesteś pełen zahamowań, trudno ci być kreatywnym. Tym samym, jeśli wpłyniemy na pozbycie się twoich zahamowań, czy staniesz się kreatywny?
Umysł kreatywnySpis treści
Wstęp 9
Jak korzystać z tej książki 20
Jak korzystać z przypadkowych wyrazów 25
Gry 27
Gra 1. Przypadkowe wejście 29
Gra 2. Podwójny efekt 35
Gra 3. Jeden nie pasuje 37
Gra 4. Grupowanie 39
Gra 5. Dobieranie w pary 41
Gra 6. Związki 43
Gra 7. Łączenie 45
Gra 8. Postęp 48
Gra 9. Wartość 50
Gra 10. Wielokrotne połączenia 53
Gra 11. Most 55
Gra 12. Sznurek 58
Gra 13. Historia 61
Gra 14. Wymuszona historyjka 63
Gra 1 5. Rozwiązywanie problemów 66
Gra 16. Pomysły na rozwiązanie problemu 69
Gra 1 7. Listy 72
Gra 18. Ulepszenie 75
Gra 19. Wskazówki 78
Gra 20. Wsparcie dla pomysłu 80
Gra 21. Pisanie powieści 83
Gra 22. Centrum 86
Gra 23. Inny 89
Gra 24. Pożyteczne 91
Gra 25. Przeciwieństwa 93
Gra 26. Połączenie wstecz 95
Gra 27. Potrzeby 98
Gra 28. Skojarzenia 101
Gra 29. Baw się dobrze! 103
Gra 30. Wchłanianie 105
Gra 31. Osiąganie celu 107
Gra 32. Nowy sport 110
Gra 33. Silne koneksje 113
Gra 34. Wiem! 116
Gra 35. Twórz i niszcz 118
Gra 36. Wartości 120
Gra 37. Prezentacja 1 22
Gra 38. Opis 125
Gra 39. Polityczna siła 127
Gra 40. Historia 129
Gra 41. Różne kierunki 132
Gra 42. Pojęcia operacyjne 135
Gra 43. Poezja 137
Gra 44. Bliźniaki 1 39
Gra 45. Upraszczaj 141
Gra 46. Podobieństwo 143
Gra 47. Dewaluacja 145
Gra 48. Reklama 147
Gra 49. Atrakcyjne 149
Gra 50. Wzrost 151
Gra 51. Wpływ 153
Gra 52. Przydatne 156
Gra 53. Pośrodku 159
Gra 54. Trójkąt 161
Gra 55. Oczywistość 1 63
Gra 56. Ratunek 165
Gra 57. Mnóż 167
Gra 58. Graj dalej 169
Gra 59. Automat 171
Gra 60. Bajeczka 173
Gra 61. Część 1 75
Gra 62. Nagłówki 1 77
Wnioski 179
Tabele przypadkowych wyrazów 183
Mapy liczbowe 197
Tabele z przypadkowymi liczbami 201
Wcześniej ustawione tabele 205
O Autorze 207
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W swojej książce Edward de Bono – czołowy autorytet w dziedzinie myślenia kreatywnego – przedstawia 62 ćwiczenia i gry wykorzystujące przypadkowe słowa do pobudzenia kreatywności i nieschematycznego myślenia.
Celem „Umysłu kreatywnego” jest stworzenie okazji do ćwiczenia kreatywności jako umiejętności umysłu i rozwinięcie przyzwyczajeń, które umożliwiają kreatywność.
Prosta, praktyczna i zabawna książka dla każdego, kto chce mieć wspaniałe pomysły.
Zastosuj siłę kreatywnego myślenia, by stać się bardziej atrakcyjnym, zmieniając obraz swojego umysłu! Wydajemy fortunę na ubrania, kosmetyki, diety i treningi, a nawet na operacje, by nasze ciała były atrakcyjniejsze. Jednak właściwie nie zastanawiamy się nad tą jedną rzeczą, która zwiększa atrakcyjność każdego z nas. Nic ona nie kosztuje, zabiera naprawdę mało czasu, a bez tego nawet najbardziej piękna fizycznie osoba będzie nieatrakcyjna: tą rzeczą jest piękny umysł. Niezależnie od tego, jak świetnie wyglądasz, jeśli masz nudny umysł, nie ma nadziei na to, że zaimponujesz ludziom w jakiejkolwiek sytuacji. Nie wymaga on wysokiego IQ, szerokiej wiedzy czy wspaniałej osobowości. Wszystko, czego trzeba, to kreatywność, wyobraźnia i empatia - a tych technik każdy może się nauczyć. W swej bestsellerowej książce Edward de Bono, słynący na świecie z tego, że potrafi zmieniać to, jak ludzie myślą, w sposób jasny, językiem praktyka uświadamia, jak zaimponować innym, stosując proste techniki konwersacji. Chcesz byś kimś, komu nie można się oprzeć? W takim razie posłuchaj rady de Bono - nie uwierzysz, jak bardzo może zmienić ona twoje życie. Pod jednym warunkiem - musisz spróbować!
Na przyjęciu koktajlowym jest piękna kobieta. Ma nieskazitelną cerę, eleganckie ubranie i idealną figurę. Co dziwne, wydaje się być raczej samotna. Ludzie podchodzą do niej, ale szybko odchodzą.
Jest też ten niski, łysiejący i nierzucający się w oczy mężczyzna. Zawsze otaczają go ludzie prowadzący z nim ożywioną rozmowę.
O co chodzi?
Możesz dużo zrobić, aby twoje ciało było piękniejsze. Są ćwiczenia na siłowni, operacje plastyczne, liposukcje i wkładki.
Za pomocą kosmetyków, a nawet operacji plastycznych, możesz osiągnąć wiele, by twoja twarz była piękniejsza. Mężczyzna może zrobić sobie przeszczep włosów.
A co z twoim umysłem? Czy podejmujesz jakikolwiek wysiłek, aby mieć piękny umysł? Ogromna uroda fizyczna w połączeniu z nudnym umysłem jest nieciekawa. Możesz zwrócić na siebie uwagę, ale długo jej nie utrzymasz.
Na tym przyjęciu koktajlowym ta piękna kobieta miała nudny, nieciekawy umysł, a ten przeciętny mężczyzna -piękny. Dlatego to właśnie on cieszył się większym zainteresowaniem niż ta kobieta.
Co możesz zrobić, aby twój umysł był piękniejszy?
Rodzisz się z konkretnym kształtem twarzy i ciała. Jest określona ilość rzeczy, które możesz zrobić, by wyglądały lepiej. Natomiast bardzo dużo da się uczynić, aby twój umysł był zdecydowanie atrakcyjniejszy. I właśnie o tym jest ta książka. Mówi ona, co zrobić, by mieć piękniejszy umysł.
Jeśli masz wrodzone piękno fizyczne, tragedią byłoby je zmarnować nudnym umysłem. To tak, jakby kupić drogi samochód, a potem nie nalewać paliwa do baku.
Jeżeli nie masz wyjątkowej urody, jedną z rzeczy, którą możesz zrobić, aby być atrakcyjnym, to rozwinąć piękny umysł.
W miarę jak się starzejesz fizyczne, piękno ciała ma tendencję do zanikania. Natomiast piękno umysłu jest niezależne od wieku, a nawet może się powiększać wraz z wiedzą i doświadczeniem.
Wielu ludzi poświęca ogromną ilość czasu, wysiłku i pieniędzy, by stać się fizycznie piękniejszymi. Warto poświęcić trochę czasu i włożyć odrobinę wysiłku w to, aby umysł stał się piękniejszy.
Co to jest piękno? To coś, co może być podziwiane przez innych. Piękny umysł opisywany w tej książce to umysł, który inni mogą docenić. To nie umysł osoby siedzącej w kącie i rozwiązującej trudne zagadki. To umysł, który może być podziwiany przez innych - zazwyczaj w trakcie konwersacji.
Piękno twojego umysłu widać podczas prowadzonej przez ciebie rozmowy. To o tym jest książka Mieć piękny umysł.
Fragment książki
1. Jak się zgadzać
Aby mieć piękny umysł, musisz szczerze szukać elementów porozumienia z osobą, z którą rozmawiasz. Dziwne, ale to właśnie jest najtrudniejsze.
Jest to tak trudne, ponieważ zgadzanie się musi być szczere, a nie tylko pochlebcze udawane. Jest to trudne, ponieważ motywacja, by w ten sposób postępować, jest sprzeczna z większością naturalnych ludzkich skłonności.
Możemy spojrzeć na dwa skrajne przypadki zgadzania i niezgadzania się z kimś:
Masz całkowitą rację...
Zgadzam się ze wszystkim, co mówisz...
Całkowicie się z tobą zgadzam...
Całkowita racja...
Zgadzam się w stu procentach...
Jeżeli zgadzasz się ze wszystkim za bardzo, nie ma dyskusji, rozmowy czy wymiany poglądów. Ta druga osoba może równie dobrze dawać wykład. Wprawdzie może to brzmieć bardzo miło, ale twój wkład właściwie jest mało znaczący.
Jest też druga skrajność:
Tak, ale...
Zupełnie się z tobą nie zgadzam... Mylisz się w tym wypadku... To nie jest tak...
Taka osoba ostentacyjnie nie zgadza się ze wszystkim, co mówią inni. Takiemu bardzo lubiącemu się kłócić człowiekowi przyjemność sprawia okazywanie wyższości poprzez nie-zgadzanie się. Zbyt często naukowcy lub osoby wybitnie wykształcone zachowują się w ten sposób, a to dlatego, że były do tego zachęcane. Taki rodzaj umysłu jest naprawdę denerwujący i niezbyt piękny.
Trzeba znaleźć się pomiędzy tymi dwoma skrajnościami. Nie musisz zgadzać się ze wszystkim. Nie powinieneś jednak ze wszystkim się zgadzać.
POTRZEBA, BY MIEĆ RACJĘ
Jest ona w dużej mierze połączona z ego. Dyskusja to walka pomiędzy ego różnych osób. Kiedy się zgadzasz, to tak, jakbyś ulegał punktowi widzenia drugiej osoby - czyli przegrywasz. Gdy się nie zgadzasz, wyrażasz swoje ego i sygnalizujesz, że to ty możesz być ważniejszy. To wszystko jest potęgowane poprzez nacisk kładziony na argumenty i dyskusje w szkole, ale i w społeczeństwie, czy to w rządzie, w sądzie czy w mediach. W rządzie często partia, która jest w opozycji, będzie starała się nie zgodzić z partią rządzącą niezależnie od okoliczności. Większość ludzi zaczyna widzieć w tym coś nierozsądnego.
Jeśli będziesz się upierał, by zawsze wygrywać dyskusje, pozostaniesz z tym, z czym zaczynałeś, poza pokazaniem swoich zdolności argumentowania. Kiedy przegrywasz dyskusję, możesz spokojnie zyskać nowy punkt widzenia. Mieć zawsze rację to nie jest najważniejsza rzecz na świecie. I w dodatku niezbyt piękna.
Dyskusja powinna być raczej szczerą próbą zgłębiania tematu niż walką pomiędzy rywalizującymi ego różnych osób.
Mieć piękny umysłSpis treści
WSTĘP: CO TO JEST PIĘKNY UMYSŁ? 11
1. JAK SIĘ ZGADZAĆ 15
Potrzeba, by mieć rację 16
Logiczna bańka 17
Specjalne okoliczności 18
Konkretne wartości 19
Konkretne doświadczenia 20
Daleko idące uogólnienia 20
Podsumowanie 23
2. JAK SIĘ NIE ZGADZAĆ 24
Bycie uprzejmym 25
Błędy w logice 26
Interpretacja 27
Selektywne postrzeganie 28
Emocje 29
Różne doświadczenia 30
Daleko idące uogólnienia 31
Szacowanie 32
Możliwe i pewne
Różnić się albo nie zgadzać 34
Podsumowanie 35
3. JAK WYRAŻAĆ RÓŻNICE POGLĄDÓW 36
Dwa rodzaje różnic w poglądach 36
Źródła różnic 37
Wyraź różnice 42
Określ powody tych różnic 43
Zaakceptuj różnice 43
Podsumowanie 46
4. JAK BYĆ INTERESUJĄCYM 47
Informacje 48
Co by było, gdyby? 49
Możliwości i alternatywy 51
Domysły 52
Związki 53
Kreatywność i nowe pomysły 54
Bardzo przydatny nawyk 56
Ćwiczenia 57
Podsumowanie 58
5. JAK REAGOWAĆ 60
Wyjaśnienia 61
Poparcie 62
Przykłady i opowieści 64
Opierać się na czymś 66
Rozszerzać 67
Pójść dalej 68
Zmodyfikować 69
Podsumowanie 70
6. JAK SŁUCHAĆ 72
Zniecierpliwienie 72
Zyskiwanie wartości 73
Zwróć uwagę na 75
Powtarzanie 76
Pytania 77
Więcej szczegółów 78
Dwa nastawienia 79
Podsumowanie 81
7. PYTANIA 82
Pytania typu strzelam i pytania typu łowię 83
Źródło i wiarygodność 86
Więcej szczegółów 86
Wyjaśnienia 87
Alternatywy i możliwości 87
Modyfikacja 88
Pytania wielokrotnego wyboru 89
Wartości 90
Podstawy twojego myślenia 90
Podsumowanie 92
8. MYŚLENIE RÓWNOLEGŁE - SZEŚĆ KAPELUSZY
Wspólne badanie 95
Sześć kapeluszy myślowych 95
Biały kapelusz 96
Czerwony kapelusz 97
Czarny kapelusz 99
Żółty kapelusz 100
Zielony kapelusz 102
Niebieski kapelusz 104
Zastosowanie kapeluszy 106
Korzyści 108
Podsumowanie 109
9. KONCEPCJA 111
Po co zawracać sobie głowę koncepcjami 112
Dostrzec koncepcj ę 113
Niejasność 115
Stopnie koncepcj i 117
Rodzaje koncepcji 118
Ćwiczenie 120
Całość 124
Porównywać ze sobą i przeciwstawiać sobie 122
Podsumowanie 124
10. MOŻLIWOŚCI 126
Lepiej 127
Postrzeganie 131
Inne zestawy wartości 133
Tworzenie różnych możliwości 135
Możliwe 137
Podsumowanie 139
11. EMOCJE l UCZUCIA 141
Selektywne postrzeganie 142
Wybór 143
Przymiotniki 145
Pierwsza reakcja 147
Zajmowanie stanowiska 149
Podsumowanie 151
12. WARTOŚCI 152
Okoliczności 153
Inne strony 156
Wartości osobiste 157
Wartości organizacji 158
Wartości j akości 15 8
Wartości innowacyjne 159
Wartości (wpływu) ekologii 160
Wartości percepcyjne 160
Wartości negatywne 161
Podsumowanie 163
13. DYGRESJE l SCHODZENIE Z UTARTYCH SZLAKÓW 164
Cel 165
Nudny 166
Konwencjonalny 167
Humor 170
Przyjemność 171
Podsumowanie 172
14. INFORMACJE l WIEDZA 174
Jak dużo? 174
Zasada zuluska 177
Strategia luster 177
Wkład wiedzy 179
Radzić sobie 180
Podsumowanie 182
15. OPINIA 184
Po co mieć opinię? 184
Prowokowanie opinii 186
Ćwiczenie 186
Punkt widzenia 187
Zmiana opinii 189
Nowe informacje 190
Mniej pełne 191
Zmiana wartości 192
Porównanie i różnica 192
Podsumowanie 194
16. PRZERYWANIE 195
Mój a kolej 196
Przerywanie przez ego 198
Przerywanie w celu spotęgowania 198
Przerywanie w celu podważenia 199
Natychmiast czy później 200
Wątpliwości 202
Podsumowanie 204
17. POSTAWA 205
Postawa walki 209
Walka na siły ego 210
Postawa ucznia 210
Postawa badacza 211
Postawa konstruktywna 211
Postawa zabawy 212
Postawa „Co za różnica?" 212
Podsumowanie 214
18. ROZPOCZYNANIE l TEMATY 215
Aktualne tematy 216
Istniej ące tematy 216
Co robisz? 217
Nieudane początki 218
Nowe wątki 219
Kierowanie 220
Gniew i emocje 222
Znudzony 222
Podsumowanie 223
WNIOSKI 225
Przyjemność 226
Umiejętności 227
KLUB KONWERSACYJNY 228
Liczby 229
Regularność 229
Organizator 230
Format 230
Porządek i tematy 231
Osiągnięcia 231
Wizyty w innych grupach 232
Zakres działalności 232
O Autorze 234
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?