Kolejna książka Jacka Bolewskiego SJ jest owocem fascynacji myślą i twórczością Rene Girarda, uznawanego w kręgach akademickich za najwybitniejszego żyjącego zachodniego antropologa.
W książce MIT I PRAWDA KULTURY, będącej problemowym wprowadzeniem do myśli Rene Girarda, autor próbuje jako teolog pogłębić kwestie, które francuski badacz analizował od strony antropologicznej.
Daje świadectwo wejścia na drogę, na której oczekują nas dalsze przygody, połączone z nowymi odkryciami...
Eseje zawarte w tej książce to owoc zarówno refleksji, jak i zaangażowania jej Autora. Stanisław Krajewski jest współprzewodniczącym Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów od początku jej istnienia. Jego dewizą jest budowanie braterstwa na fundamencie religijnym, przy założeniu pełnego szacunku dla drugiej strony i bez zamazywania czyjejkolwiek specyfiki.
Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu
Coraz więcej wiemy o mózgu, coraz lepiej rozumiemy działanie umysłu. Mózg jest obiektem badań neuronauki, umysł - kognitywistyki. Obydwie skazane są na współpracę. Kognitywistyce bez wsparcia neuronauki grozi uwiąd, neuronauce bez kognitywistyki - wyjałowienie. Jesteśmy jednak na początku drogi, a nie na końcu. Nie rozumiemy, jak jeden, niezwykle skomplikowany i zróżnicowany, mózg ma się do złożonego i wielopostaciowego umysłu, nie potrafimy też powiązać anatomii mózgu z architektoniką umysłu. Nie wiemy nawet, czy jednemu mózgowi rzeczywiście odpowiada jeden umysł. Niniejszy tom zawiera kognitywistyczne, psychologiczne i filozoficzne prace dotyczące rozmaitych postaci umysłów i sposobów ich działania. Omawiane w nich przejawy funkcjonowania umysłu są tak bogate i różnorodne, że powstaje obraz wielu umysłów nadbudowanych nad jednym mózgiem. W tomie znajdują się m.in. artykuły o tym, jak umysły percypujące, a także te zdolne do komunikacji usprawniają funkcjonowanie organizmu w otoczeniu. Osobny dział tworzą teksty o wybranych współczesnych koncepcjach umysłów. Wyodrębniono też blok tekstów odnoszących się do neuroestetyki. Zamieszczone w nim prace pokazują, co neuronauka wsparta kognitywistyką ma do powiedzenia o doświadczeniu estetycznym, a także o związku między postacią dzieła sztuki a neuronalnymi prawidłowościami jego odbioru.
Rytm życia zawiera eseje z pogranicza filozofii i medycyny, rozważające mechanizm powstawania i rozwoju patologicznych form ludzkiego postępowania w różnych sytuacjach życiowych np. sprawowania władzy czy uwięzienia.
Antoni Kępiński (1918-1972)- legendarny lekarz, jeden z najwybitniejszych polskich psychiatrów i filozofów współczesnych, życie poświęcił bez reszty chorym psychicznie, dwa lata przed śmiercią, nieuleczalnie chory, zapisał przemyslenia wieloletniej praktyki lekarskiej. Tak powstały klasyczne nie tylko w psychiatrii, ale i we współczesnej humanistyce książki: Psychopatologia nerwic, Rytm życia, Schizofrenia, ż psychopatologii życia seksualnego, Melancholia, Lek, Psychpatie.
Liberalizm w innowacyjny sposób przedstawia dominujący dyskurs współczesnej teorii politycznej oraz najważniejsze idee go wspierające. Pomimo wszechobecności liberalizmu, wciąż istnieją znaczne rozbieżności co do tego, w co tak naprawdę wierzą współcześni polityczni liberałowie. Książka Paula Kelly?ego odróżnia współczesny liberalizm polityczny od wcześniejszych manifestacji tego pojęcia, pokazując zarazem, w jaki sposób współczesny liberalizm czerpie z tradycji historycznej, obejmującej Johna Locke?a, Immanuela Kanta oraz J.S. Milla. Współczesny liberalizm łączy idee zaczerpnięte z tej historycznej tradycji, aby stworzyć teorię polityczną, w której sercu znajduje się równe traktowanie wszystkich osób. Paul Kelly dokonuje przeglądu podstawowych składowych współczesnego liberalizmu ? kontraktarianizmu, bezstronności, sprawiedliwości i wolności ? i zapoznaje czytelników z najważniejszymi jego teoretykami: Johnem Rawlsem, Brianem Barry?m i Ronaldem Dworkinem. Następnie rozważa trzy największe wyzwania, przed jakimi stoi dziś liberalizm, i przedstawia argumenty przemawiające za ważną rolą politycznego liberalizmu we współczesnym świecie.
Paul Kelly ? profesor politologii w London School of Economics (Wielka Brytania)
Przez dwa ostatnie stulecia nacjonalizm był zasadniczym elementem życia społecznego i polityki. Niewiele ideologii umie tak sprawnie łączyć władzę i społeczny oddźwięk i żaden inny język symboliczny nie osiąga na świecie takiej popularności. Jednakże nacjonalizm jest czymś więcej niż tylko ruchem ideologicznym ? jest także formą kultury życia publicznego, która wykorzystuje znacznie starsze niż ona kulturowe i symboliczne formy.
Książka Anthony?ego Smitha jest zwięzłym, przystępnym wprowadzeniem do pojęcia nacjonalizmu. Autor przedstawia rywalizujące ze sobą paradygmaty i teorie narodu i nacjonalizmu, analizując temat w kategoriach ideologii, teorii i historii. Jego podejście ma charakter porównawczy i interdyscyplinarny, zawiera konkretne przykłady i obejmuje okres od starożytności do współczesnej nam epoki globalizacji. Książkę zamyka próba oceny perspektyw nacjonalizmu oraz szans narodu i państw narodowych na przetrwanie.
Książka adresowana jest do wszystkich zainteresowanych tematem, w tym studentów i wykładowców antropologii, socjologii, historii, politologii i stosunków międzynarodowych.
Anthony Smith wykłada zagadnienia etniczności i nacjonalizmu w The European Institute.
„Zen w sztuce łucznictwa” od ponad 50 lat prowokuje do myślenia i inspiruje zarówno osoby skłaniające się ku mistycyzmowi, jak i te o bardziej przyziemnych inklinacjach. Choć niewielka objętościowo, książka ta stała się klasykiem i wywarła ogromny wpływ na sposób postrzegania zen przez ludzi Zachodu, zapoczątkowując ogromną falę naśladownictwa liczoną już dziś w setkach tytułów.
Niniejsze poprawione wydanie zostało poprzedzone krytycznym esejem na temat związków zen z łucznictwem i ukazuje się jako ósmy tom serii "Kokoro".
Książka ta składa się z 21 miniesejów, po przeczytaniu których nauczyciel-wychowawca – pomimo codzienności wypełnionej licznymi troskami i obowiązkami – zapragnie być refleksyjnym praktykiem!
" Pomyśl siebie
Stań się
na nowo
Bezrozumnych
Zmyślają inni."
M. Jachimowicz, Pomyśl
"Teksty są napisane niezwykle atrakcyjnie i dostępnie zarazem […] w finezyjnie rozkładającej akcenty technice eseju o rozmiarach mini, wyraźnie stanowiąc dowód na to, że doświadczenia pedagogiczne Autorki i jej kontakty z młodzieżą szkolną […], jak też z przedstawicielami tak zwanych ciał pedagogicznych, wyposażyły ją w przysłowiowego nosa i język, a poważnie mówiąc w umiejętność trafnego nawiązywania dialogu".
Z recenzji profesora Lecha WitkowskiegoPomyśl siebieSpis treści
Wprowadzenie
Pomyśl siebie jako... kreatora ładu społecznego
Ideologia konsumpcji sytej Europy
Szkoła – ziemia nieludzka
(Nie)byt w społeczeństwie papierkowym Scholaptikon, czyli monitoring w szkole
Samorząd szkolny jako kłopot?
Co z rozwojem społecznego kapitału w szkole?
Pomyśl siebie jako... autorytet
Aura emocjonalna wokół pojęcia i potrzeby autorytetu
Czy chcemy, czy nie, żyjemy w okresie autorytetu
O prawomocności autorytetu w edukacji
O autorytecie nauczyciela – z fotografią w kolorze sepii w tle
Akceptować osobę ucznia? Co to oznacza?
Pomyśl siebie jako... uwikłanego w śmiech
Humor inteligentnego i dobrego człowieka
Nauczyciel w kręgu uczniowskiego śmiechu
Odmiany śmiechu za szkolnymi drzwiami
O śmiechu, który niszczy
Pomyśl siebie jako... rzecznika autokreacji
Wokół kategorii podmiotowości bez „gęstej zadymy mętnego słowotoku”
Zmiana? Zacznijmy od siebie
O rozwijaniu kompetencji autokreacyjnych wychowanków .
Autokreacja w kontekście pytań: o siebie, o innych ludzi i o świat
Minął właśnie rok. Rozważania o/na czasie
Z optymizmem o potędze optymizmu
Książka Wiara i sprawiedliwość Heinera Geisslera, jednego z najbardziej znanych polityków w Niemczech, traktuje o wpływie jezuitów na historię Kościoła i świata. Zakon ten od początków był uważany za prekursora zmian zachodzących w Europie.
Autor pokazuje, że dzisiaj, w okresie kryzysu Kościoła katolickiego, w czasach dominacji „kultury śmierci” jezuici jako pierwsi powinni nieść ludziom pragnącym wypełnić życiową pustkę Boga Ewangelii. To do nich należy pokazanie światu, że „życie według nakazów Ewangelii jest życiem wolnym od jakiegokolwiek egoizmu, jakiegokolwiek poszukiwania własnej korzyści, jak również jakiejkolwiek formy wyzysku bliźniego. Jest życiem, w którym jaśnieje doskonała sprawiedliwość ewangeliczna – gotowa nie tylko do zwykłego przyjęcia i respektowania praw i godności wszystkich ludzi, szczególnie maluczkich i słabych, lecz również do skutecznego ich przeforsowania, gotowa otwierać się na każdą nędzę, nawet obcego lub wroga, gotowa nie tylko wybaczyć wyrządzoną krzywdę, lecz również pokonać wrogość przez pojednanie”.
Książkę polecamy osobom poszukującym odpowiedzi na trudne pytania dotyczące sytuacji we współczesnym Kościele. Jezus wrogości świata przeciwstawił własną metodę przekonywania słowem i czynem; stała się ona jednoznacznie metodą stosowaną przez jezuitów.
Kolejna, poKatharsis, książka wybitnego lekarza profesora Andrzeja Szczeklika.Jak zwykle pełna erudycyjnych nawiązań do literatury, filozofii, historii i malarstwa. Profesor pokazuje czytelnikowi największe osiągnięcia medycyny, te historyczne i zupełnie najnowsze. Zastanawia się jednocześnie nad istotą pracy medyka, sednem tej dziedziny nauki oraz szuka w niej... duszy.,,Koreto po grecku dziewczyna. A także - źrenica. Grecy mówili, iż duszę, w postaci maleńkiej dziewczynki, zobaczyć można przez oka źrenicę. Skąd mogli wiedzieć, że źrenica to jedyne okienko z widokiem na mózg, na jego nerwy wzrokowe? A gdzie dziś podziała się dusza? Co mówi nam o niej medycyna? Czy w sobie też duszy wygląda? I szuka jej w swoich odwiecznych światach - gdzieś między życiem a śmiercią, zdrowiem a chorobą, nauką a sztuką, a także - w miłości. Chodźmy więc na poszukiwanie razem z nią. Niech nas prowadzi. Przed nami wyprawa po duszę. Duszę medycyny"".
Bioetyka stała się częścią codziennego życia. Niespostrzeżenie wymknęła się cichaczem z probówek, spod szkiełek mikroskopów, z kontenerów tkanek przetrzymywanych w temperaturze ciekłego azotu; przeniknęła grube ściany laboratoriów, szpitali i klinik, wyszła na ulice miast i wiosek, docierając ? za pomocą środków masowej komunikacji ? pod dach zwykłych szarych ludzi, niosąc ze sobą dramatyczne pytania małżonków poszukujących matki zastępczej, kobiet drżących o wynik diagnozy przedurodzeniowej, dorosłych dzieci zastanawiających się, co począć ze zniedołężniałymi rodzicami. Ostatnio dotarła także do szkół w związku z niewygodnymi pytaniami, jakie uczniowie coraz częściej stawiają swoim intelektualnym i duchowym przewodnikom: ?Czy embrion to człowiek??, ?Czy dziecko z probówki może zostać ochrzczone??, ?Czy po dorośnięciu może mieć dzieci??, ?Czy ADIS jest karą Bożą za grzechy świata??, ?Kiedy człowiek umiera??, ?Czy można sklonować Einsteina??, ?Co Kościół myśli o ewolucji??... Pytania aktualne, coraz trudniejsze, ciekawe. Jak na nie odpowiedzieć?
Niniejsza książka, Bioetyka w szkole, jest próbą odpowiedzi etyki chrześcijańskiej na problemy budzące najwięcej kontrowersji w zakresie biologii i medycyny. Ma pomóc nauczycielom, biologom, katechetom, wychowawcom w podjęciu dialogu z uczniami na tematy trudne, jakie niesie ze sobą rozwój nauk biomedycznych, i w udzieleniu kompetentnej, wyczerpującej odpowiedzi.
Napisana została językiem prostym i porusza takie zagadnienia, jak: ewolucja, antykoncepcja, sztuczne zapłodnienie, diagnostyka prenatalna, klonowanie, genom, transplantacje narządów, AIDS, eutanazja, problemy seksuologii. Jej autorzy, omawiając nowe techniki badań i terapii, podają najważniejsze informacje, wyjaśniają, ?jak działa? dana technika medyczna, ukazują podstawowe problemy etyczne związane z jej zastosowaniem oraz ich rozwiązanie w świetle etyki katolickiej. Cała treść ubogacona jest krótkimi cytatami zaczerpniętymi z nauczania Kościoła, szczególnie papieża Jana Pawła II. Ilustracje, schematy i zdjęcia ułatwiają zrozumienie poszczególnych metod badawczych i medycznych.
Na końcu każdego rozdziału podana jest podstawowa literatura, do jakiej można sięgnąć, gdyby omawiany problem wymagał głębszego zanalizowania.
Wiara i rozum nie wykluczają się wzajemnie. Kościół nie jest przeciwny rozwojowi nauki ani eksperymentom w biologii czy medycynie. Sam stawiał pierwsze szkoły, uniwersytety, szpitale, a dziś, gdy jego rolę w tych dziedzinach przejęło państwo czy prywatne firmy, także pragnie towarzyszyć ? ale już z etyczną refleksją ? ludzkości, by stosowane metody i odkrywane techniki leczenia służyły zawsze człowiekowi. Osiągnięcia biomedycyny mogą bowiem przynieść nam ogromne korzyści, ale mogą również zostać w radykalny sposób wykorzystane przeciwko człowiekowi. Autorzy niniejszego opracowania żywią nadzieję, że będzie ono pomocne w tym, by bioetyka stała się dla wszystkich ludzi rzeczywiście ?mostem ku lepszej przyszłości?*.
ks. Andrzej Muszala
Życie nie jest tym, czym się wydaje. Czy czasami miewasz to dziwne uczucie znane jako deja vu? Czy zdarza ci się przewidywać, co się za chwilę stanie? Czy kiedykolwiek wyraźnie poczułeś, że to, co zamierzasz zrobić, to właściwa (bądź błędna) droga? Wszystkie te odczucia mogą wskazywać na twoją nieśmiertelność. Niniejsza książka przedstawia niesamowitą teorię opartą na solidnych podstawach naukowych: teorię głoszącą, że śmierć jednostki jest niemożliwa z punktu widzenia nauki.Korzystając z najnowszych odkryć z dziedziny neurologii, fizyki kwantowej i badań nad świadomością, Anthony Peake dowodzi, że nigdy nie umieramy. Po przeczytaniu tej książki zrozumiesz, jaki sens ma twoje życie, oraz dowiesz się, w jaki sposób następnym razem możesz uczynić je lepszym.
„Wymiana symboliczna i śmierć” to obok „Symulakrów i symulacji” najbardziej znane i bez wątpienia najważniejsze dzieło zmarłego w tym roku filozofa.
Inaczej niż w społecznościach pierwotnych czy tradycyjnych, w nowoczesnych społeczeństwach wymiana symboliczna już nie istnieje, tym bardziej jako forma społecznej organizacji. Być może właśnie dlatego symboliczność nawiedza nas niczym zmarły; jak żądanie wciąż uchylane przez prawo wartości. Idea Rewolucji od czasów Marksa próbowała to prawo obalić, jednak prędko przekształciła się w Rewolucję według Prawa. Psychoanaliza także żywi się tą obsesją, ale jednocześnie odwraca ją i wpisuje w indywidualną nieświadomość, redukując do Prawa Ojca, kastracji i znaczącego. Zawsze i wszędzie to samo – Prawo.
Tymczasem, gdy przekroczymy wszystkie rodzaje ekonomii, te polityczne i te libidalne, dostrzeżemy kształtujący się nowy schemat stosunków społecznych, opartych na eksterminacji wartości. Schemat ten sięga wprawdzie do struktur pierwotnych, lecz jawi się jako radykalna utopia i zwolna przenika wszystkie poziomy dzisiejszego społeczeństwa. Właśnie ów schemat stał się przedmiotem analizy w niniejszej książce, w swych rejestrach tak rozmaitych, jak praca, moda, ciało, śmierć, czy język poezji.
Książka jest pokłosiem spotkania poświęconego księdzu-poecie Janowi Twardowskiemu (absolwentowi Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego), które odbyło się w maju 2006r. na Uniwersytecie Warszawskim.
Publikacja ma charakter szczególny, pamiątkowy. Znalazły się w niej artykuły reprezentujące różne szkoły i koncepcje metodologiczne, ukazujące odmienne sposoby mówienia o twórczości i biografii księdza od wizytek.Wszystkie łączy próba zrozumienia fenomenu Jana Twardowskiego, a także porządkowania i naukowego "okiełznania" jego dorobku.
Niniejsza publikacja nie ma zatem ambicji przedstawienia jednolitej propozycji lektury poezji ks. Jana, ma raczej pokazać różne sposoby obcowania z Jego poezją.
Tom jest poświęcony myśli społeczno-politycznej autora, zaprezentowanej w esejach: Idea społeczeństwa chrześcijańskiego, Ku definicji kultury, Literatura faszyzmu, Niccolo Machiavelli, John Bramhall, Pisarstwo polityczne.
Książka jest próbą spojrzenia na chrześcijaństwo oraz kulturę europejską. Autor dogłębnie analizuje styk kultury i religii (rozumianej i jako instytucja, i jako wiara), biorąc pod uwagę różne aspekty życia społecznego: klasy społeczne, zakres terytorialny, edukację, politykę. Praca ta z powodzeniem będzie służyć jako lektura obowiązkowa na takich kierunkach, jak: socjologia, filozofia, politologia, kulturoznawstwo, religioznawstwo, filologia polska, filologia angielska, teologia.
Jest to pierwszy polski przekład.
Wieża rozpoczęła metafizyczny nurt w twórczości Herlinga i zburzyła stereotyp myślenia o nim jako pisarzu przede wszystkim politycznym i zaangażowanym publicyście. Jerzy Stempowski dostrzegł w Wieży utwór znaczący, wznowienie tradycji poszukiwania stylu i odpowiedź na literaturę współczesną, która pełna jest skomlenia i wycia. Maria Danilewicz-Zielińska mówiła, że Wieża narodziła się z gestu głębokiego pochylenia się nad najtrudniejszymi sprawami życia i śmierci, jej wieloznacznośc zaś onieśmiela każdego interpretatora. Jan Bielatowicz stwierdził, że Skrzydła ołtarza to inny świat prozy, nowy jej rodzaj, który by można określic jako traktat moralny w formie obrazowo-poetyckiej. I tworzywo, i budowa tych opowiadań są niezwykłe. Opowiadania przynosiły zupełnie inny obraz Herlinga - nie, jak dotąd, pisarza pochłoniętego uwikłaniami człowieka w historię, ale myśliciela dyskretnie stawiającego pytania religijne.
Dla tych, którzy chcieliby wierzyć, ale intelekt im nie pozwala
Chrześcijaństwo po prostu to książka szczególna w dorobku Lewisa. Stawia pytania o odpowiada na nie, podsuwa wątpliwości i rozwiewa je. Jest zarówno przygodą intelektualną, jak i duchową. Pisarz skierował ją do wierzących i niewierzących, do chrześcijan i niechrześcijan, ale przede wszystkim do wątpiących i poszukujących.
Nowa, bardzo oczekiwana powieść, której pisarka poświęciła ostatnie trzy lata pracy. Bieguni to książka odważna, w której Olga Tokarczuk opowiada o sobie i o swoim widzeniu świata.
Kultura, jak napisał kiedyś Raymond Williams, jest jednym z najtrudniejszych słów naszego języka. Od tamtej pory pojęcie to stało się częścią codziennego słownictwa i używane jest w wielu różnych kontekstach: do opisu zachowań korporacji lub przestępców; jako część prywatnej lub narodowej tożsamości, a nawet jako nazwa ministerstwa.
W swej inspirującej książce Fred Inglis szkicuje historię pojęcia od czasu jego narodzin w epoce niemieckiego Oświecenia aż po współczesne próby radzenia sobie z przemożnym wpływem globalizacji. Przedstawiając poglądy najważniejszych filozofów i teoretyków, autor wybiera podejście chronologiczne, aby ukazać, jak definicje kultury i postawy kontrkulturowe zmieniają się w czasie. W zakończeniu podkreśla potencjalne wady postmodernizmu i przekonuje, że prawda, dobro i piękno pozostają niezbywalnym elementem każdej dyskusji o kulturze.
Książka przeznaczona zwłaszcza dla studentów i wykładowców socjologii, nauk politycznych, antropologii, kulturoznawstwa i medioznawstwa.
Fred Inglis jest emerytowanym profesorem kulturoznawstwa na University of Sheffield (Wielka Brytania).
Moje rozumienie"liberalizmu" wyłania się z tej książeczki, mam nadzieję, dość klarownie, a spór o to, czy jest to prawdziwy "liberalizm", czy nie, specjalnie mnie nie interesuje. Nie interesowałyby też, jak mi się wydaje, czytelników. Naprawdę istotny jest spór o to, jaka ma być Polska. Czy jej polityka, prawo, wreszcie konstytucja mają dawać uprzywilejowaną pozycję jednej Prawdzie, czy też stwarzać wyłącznie ramy pokojowego współżycia wyznawców różnych prawd, wzorców moralnych, kanonów obyczajowych i estetycznych itp.? Oto wielkie pytanie, ale to wielkie pytanie przekłada się na dziesiątki pytań mniejszych, średnich albo całkiem małych: o liberalizm, o demokrację, o wolności obywatelskie, o nasze miejsce w Europie... Na te właśnie pytania, różnego kalibru i różnego znaczenia, ale zawsze związane z fundamentalnym dylematem, przed którym stoją liberałowie w dzisiejszej nieliberalnej Polsce, staram się dać odpowiedzi w tej książeczce. Razem wzięte, składają się one na spójną, jak mniemam, wizję takiego liberalizmu, który jest dziś Polsce bardzo potrzebny.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?