W tej strefie proponujemy bardzo szeroką ofertę z dziedziny psychologii oraz dziedzin powiązanych: astronomii i astrofizyki, ekologii, filozofii, kultury, podróżnictwa, religii, socjologii, sztuki. Szczególnie polecamy z tej kategorii bestseller pt. Księga Urantii. Księga Urantii podaje jasną i zwięzłą integracją nauki, filozofii i religii. Ci, którzy ją czytali i zgłębiali, wierzą, że Księga Urantii może wnieść bardzo wiele wartości do religijnej i filozoficznej myśli ludzi tego świata.
Tom 24 serii Zadań Współczesnej Metafizyki zawiera zapis dyskusji wokół naturalizmu, która toczyła się podczas XXIV Ogólnopolskiego Sympozjum Metafizycznego pod hasłem Świat zamknięty. Filozoficzne spory wokół naturalizmu (9 grudnia 2022 r.). Publikacja dzieli się w związku z podejmowaną w debacie problematyką na trzy części. Pierwsza pt. Świat dotyczy ogólnego rozumienia rzeczywistości, głównie pod kątem specyfiki oraz ograniczeń stanowisk naturalistycznych. Problemom tym poświęcone są teksty ks. Tadeusza Pabjana, Wiele twarzy naturalizmu, i Zenona Roskala, Elastyczność naturalizmu. W części tej został przedrukowany artykuł śp. Mieczysława A. Krąpca, Dwie wizje świata realnego: monizm pluralizm, który trafnie identyfikuje tendencje monizujące w interpretowaniu rzeczywistości.Część druga książki poświęcona jest wybranym zagadnieniom antropologicznym. Biskup Jacek Grzybowski omawia najnowsze wyzwania, jakie niesie ze sobą rozwój techniki i komunikacji (Człowiek zamknięty problem indywidualizmu i materializmu antropologicznego), Aleksander Bobko przedstawia utopijność zaproponowanej m. in. przez Kanta idei wiecznego pokoju (Projekt wiecznego pokoju spojrzenie krytyczne), Piotr Jaroszyński ukazuje ścisłe uwarunkowanie współczesnego podejścia do ekologii rozumieniem natury (Filozoficzne koncepcje natury wobec zagrożeń środowiska naturalnego).W części trzeciej książki poruszona jest problematyka Boga. Piotr Gutowski zarysowuje wybrane aspekty sporu między teistami i ateistami (Prawda i racjonalność a ateizm: Kilka uwag w kontekście współczesnych sporów ateistów z teistami), zaś Włodzimierz Dłubacz omawia problem ostatecznej przyczyny istnienia świata (Natura czy Bóg?).Mamy nadzieję, że lektura kolejnego tomu Zadań Współczesnej Metafizyki będzie nie tylko interesującą przygodą intelektualną, ale także umożliwi krytyczne przyjrzenie się stanowiskom naturalistycznym, jak też da głębszy wgląd w otaczającą nas rzeczywistość, zwłaszcza w te jej aspekty, do których naturalizm już z samych metodologicznych racji nie jest w stanie dotrzeć.
Książka dotyczny antropologicznych i etycznych aspektów transhumanizmu, poddając je krytycznej analizie. Transhumanizm jest ruchem społecznym i kulturowym, a jego główną ideą jest radykalne ulepszanie ludzkiej istoty. Transhumaniści postrzegają stan człowieka jako niesatysfakcjonujący i niespełniający ludzkich marzeń i oczekiwań. Człowiek powinien uwolnić się od naturalnych granic i stać się kimś więcej niż jest.Postulat ulepszania dotyczy takich aspektów, jak: długość życia, zależność od biologicznego ciała, poziom inteligencji, niedoskonałość moralności, dobrostan psychiczny. Transhumanizm proponuje zerwanie z ustalonym i akceptowanym ludzkim światem i stworzenie transludzkich, a potem postludzkich istot. Autor rekonstruuje transhumanistyczną koncepcję osoby i wskazuje na jej naturalistyczne źródła. Analizuje takie kwestie, jak postulowane radykalne wzmocnienie ludzkiego poznania i emocji, prowadzące do rozwoju większej inteligencji, odporności na negatywne uczucia i wzrostu uczuć pozytywnych. Kolejne analizy dotyczą etyki, w szczególności koncepcji godności istoty transludzkiej i postulatu wzmocnienia moralności. Autor bada następnie transhumanizm w aspekcie związku z religią. Dostrzega w tym trendzie tendencje do tworzenia systemu wierzeń, ale pozbawionych odniesienia do transcendencji. Na koniec analizuje transhumanizm w świetle utopii i antyutopii, a także kreśli tło kulturowe tego nurtu myślenia.Autor nie poprzestaje na rekonstrukcji założeń i tez projektu transhumanistycznego, ale i analizuje jego konsekwencje teoretyczne i praktyczne, podejmuje krytykę wewnątrzsystemową i zewnętrzną oraz wskazuje drogi wyjścia. Głównym bohaterem książki pozostaje człowiek, jego życie, rozumność, godność, wolność, a punktem odniesienia dla oceny transhumanizmu jest realistyczna koncepcja osoby (personalizm metafizyczny i etyczny), która wskazuje granice dla postulatów i prób radykalnego ulepszania natury ludzkiej.
Książka Kobiety mądrości Tsultrim Allione przedstawia niezwykłe postaci kobiet realizujących się w życiu duchowym i osiągających oświecenie. Kobiety mądrości bada i celebruje duchowy potencjał wszystkich kobiet, czego przykładem jest życie sześciu tybetańskich mistyczek. Te historie wielkich kobiet, które osiągnęły pełne oświecenie, przezwyciężając uprzedzenia kulturowe i wiele innych problemów, z którymi nie spotykają się praktykujący mężczyźni, oferują bogactwo inspiracji dla każdego na duchowej ścieżce. W tym poprawionym i rozszerzonym wydaniu, Lama Tsultrim Allione w obszernej autobiograficznej przedmowie i wstępie mówi bezpośrednio o trudnościach i triumfach kobiet na Zachodzie, które prowadzą życie duchowe, dzieląc się własnymi historiami i doświadczeniami. Książka Kobiety mądrości oferuje cenne spostrzeżenia wszystkim zainteresowanym duchowością kobiet, niezależnie od pochodzenia czy tradycji. Allione, pierwsza kobieta z Zachodu, która zdecydowała się wieść na Wschodzie żywot mniszki buddyjskiej, opisuje w niej również własne podróże, sny i wizje. Kobiety mądrości to fascynująca wyprawa w głąb kultury tybetańskiej.
Są na niebie i ziemi rzeczy, o których się nie śniło doktorom nauk filologicznych. Gabriel Gaba Gabiński wiedzie spokojne życie w mieście Z (zwanym także Donieckiem). Wykłada literaturę, uprawia filozofię, ignoruje wiadomości z szerokiego świata. W 2014 roku uporządkowana rzeczywistość Gabriela ulega destrukcji. Rosyjscy okupanci i lokalni kolaboranci odmieniają miasto do tego stopnia, że da się je wprawdzie rozpoznać, ale zrozumieć go już nie sposób. Gabiński jedzie do Kijowa. Przesiedla się nieodwołalnie i radykalnie, bo także na gruncie językowym. Ojczysty rosyjski zastępuje mową ukraińską stara się ją opanować, ale to ona opanowuje go bez reszty. Gaba zarabia w stolicy na przesiedleńczy chleb powszedni i z gorliwością neofity czerpie z nieprzebranego słowopoju. Ta historia, jak każda historia, nie ma początku ani końca. Tę historię, jak wszystkie inne, każdy z nas może opowiedzieć po swojemu. Łatwo dziś o nieporozumienie. W naszych czasach tożsamości są płynne, amnezje zbiorowe, a komunikacja międzyludzka idzie w ślady krążownika Moskwa. W co warto wierzyć? W język źródło olśniewających przesłyszeń. W zafrasowane oblicze, które co dzień wita cię w lustrze. W widmo Kobylej Głowy krążące nad Europą.Marcin Gaczkowski
Czym jest 15-minutowe miasto wyjaśnia w swojej książce prof. Carlos Moreno. Streszczając jego koncepcję, można stwierdzić, że jej sednem jest podstawowa dla ludzkości potrzeba życia we wspólnocie. Chodzi o to, abyśmy mogli spotykać się z innymi ludźmi oraz korzystać z ich usług w naszej bezpośredniej okolicy - to tu powinniśmy robić zakupy, dokonywać rozmaitych napraw, spędzać czas w lokalnych restauracjach, klubach, siłowniach, parkach, bibliotekach itp. Chodzi też o to, aby nasze dzieci mogły bezpiecznie, pieszo lub rowerem, w krótkim czasie dotrzeć co rano do swoich szkół. Ważne jest również ograniczenie w miastach ruchu samochodowego. Okazuje się bowiem, że jeśli większość potrzeb będziemy mogli zrealizować w najbliższym sąsiedztwie, to nie będziemy musieli w takim stopniu jak dotąd korzystać z samochodów. Brzmi jak utopia? Niekoniecznie. I tak wielu z nas pracuje już w dużej mierze zdalnie i nie wszyscy muszą codziennie dojeżdżać do swoich miejsc pracy. Potrzebujemy więc w naszych miastach dzielnic, w których będzie nam się wygodnie i atrakcyjnie żyło. Potrzebujemy ich nie po to, aby się w nich zamykać, ale po to, aby zaoszczędzić najcenniejszy z zasobów, jaki posiadamy - własny czas. Carlos Moreno prowadzi nas przez kolejne miasta, aby uświadomić nam, jak ogromne zmiany zaszły w ich topografii i funkcjonowaniu na przestrzeni wieków. Rozwijające się technologie, industrializacja, modernizm ze swoją obsesją na punkcie samochodów (a w środkowoeuropejskim kontekście również lata komunizmu) przeobraziły je w organizmy chore, dysfunkcyjne, rozczłonkowane przez kolejne, nowo powstające arterie. Nie cofniemy tych zmian, ale możemy sprawić, że miasta będą dla nas bardziej przyjazne za sprawą dużej liczby ścieżek rowerowych, stref pozbawionych ruchu kołowego, parków i skwerów dających nam cień w czasie coraz częstszych fal letnich upałów, a także sprawnego i ekologicznego transportu miejskiego. Takie przeobrażenie miast jest konieczne ze względu na nadchodzące zmiany klimatyczne i związane z nimi zagrożenia. Jakie miasta warto odwiedzić, aby przekonać się, że wdrożenie idei 15-minutowego miasta jest możliwe? Carlos Moreno zaprasza nas przede wszystkim do Paryża, który jako pierwsze miasto na świecie zaczął realizować wizję 15-minutowości. Następnie prowadzi nas przez kilka kontynentów: do Mediolanu, Portland, Cleveland, Buenos Aires, Susy, Melbourne i Pusan, aby na koniec zaprezentować nam małe miejscowości, które stają się liderami 15-minutowości. Oprócz szkockich i francuskich miasteczek wymienia też polski Pleszew, którego władze realizują strategię dostępności, zazielenienia, uspokojenia ruchu samochodowego, innowacyjnego budownictwa oraz zrównoważenia miejskich funkcji. To, jakie będą nasze miasta w przyszłości, w dużej mierze zależy to od nas samych, od tego, czy zgodzimy się zmienić nasz sposób życia i codzienne nawyki. Patroni medialni: Architektura Murator, Smak książki, Urbacast
Miasto dla dzieci Tima Gilla to jedna z najważniejszych książek w naszej serii miejskiej. Autor stawia bardzo mocną tezę i z powodzeniem ją broni - miasto przyjazne dla dzieci jest miastem szczęśliwym dla wszystkich mieszkańców. Pisze we wstępie Guillemin (Gil) Pealosa - Analizy i spostrzeżenia Tima na temat rozwiązań z całego świata pokazują, jak wspaniałym miejscem dla dzieci mogą być miasta. Jego wyjątkowa i rozległa wiedza, obejmująca politykę publiczną, edukację, opiekę nad dziećmi, urbanistykę, transport, projektowanie miejskie i playwork, pozwala mu zaoferować holistyczne spojrzenie na to zagadnienie. Jak mówi Tim, "musimy poszerzyć horyzonty dzieciństwa". Ta książka jest znakomitym źródłem, które może nam w tym pomoc. Wtóruje mu Monika Pastuszko, redaktorka książki i antropolożka miejska - Książka Tima Gilla zawiera liczne wskazówki, jak wprowadzić kompleksową zmianę zarówno na poziomie abstrakcyjnych zasad i celów, jak i konkretnych narzędzi pracy z dziećmi i przebudów. Niech więc stanie się inspiracją dla polityków i polityczek, urzędników, rodziców i aktywistek miejskich! Czytajcie tę książkę jako przesłanie. Urzędnicy i urzędniczki - niech pozwoli Wam ona zobaczyć jako całość działania, które realizują Wasze miasta: strefy piesze i stawianie ławek, sadzenie drzew i wymiana kopciuchów. Rodzice - niech pozwoli Wam pomyśleć o miesicie jako o przestrzeni, która nie jest dana raz na zawsze, a decyzje i przekonania, które stoją za jej ukształtowaniem, można zmieniać. Weźcie ją na transparenty! Decydenci - niech pozwoli Wam podejmować odważniejsze decyzje. Tim Gill wspomina, że UNICEF realizuje na całym świecie program Miasta Przyjazne Dzieciom. Uczestniczy w nim już ponad trzy tysiące ośrodków. W Polsce jeden: Gdynia. Sześć kolejnych aplikuje: Sopot, Toruń, Poznań, Konin, Kraków i Grodzisk Mazowiecki. Miasta,
Już teraz trzeba na Pana czekać, teraz trzeba Go pragnąć, teraz poznawać, zgłębiać Jego słowo. Już teraz trzeba poznawać proroctwa, bo w nich mamy zarys Misterium Chrystusa od korzeni. Podnieście głowy, bo zbliżą się wasze odkupienie - woła Pan. Zbliża się pełnia odkupienia. Podnieść głowy mają wszyscy, którzy wierzą, oczekują, tęsknią i przywołują: Przyjdź, Panie Jezu (zob. Ap 22, 20), Marana tha. (aram.). Pan odpowiada i przychodzi.
Miejsca wyobrażone miasta.Prze(d)stawienia wizualne jako projekt społecznej i kulturowej tożsamości.Ideą i celem publikacji jest zaznaczenie wartości poznawczej, artystycznej i animacyjnej idei miejsc znaczących miasta (w tym miejsc z historii rozwoju tożsamości regionalnej Torunia i Bydgoszczy), w znaczeniu geopoetycznym, czyli jako miejsc wytwarzania tożsamości, bo miejsce jak człowiek ma swoje imię, w którym zawiera się cała jego indywidualność. Geopoetyka artystyczna miasta (idiolokalność) w tej publikacji, w trzech językach kultury (teoretyczny/humanistyka miasta, artystyczny i animacyjny/włączająco praktyczny), to aktywność twórcza łącząca przestrzenność wyobraźni, przeżycia, prywatne krajobrazy, wspomnienia, konkretne miejsca mapy Bydgoszczy, zawarte w dwóch rodzajach dyskursu: malarsko-rysunkowym i humanistycznym. Publikacja zawiera trening obrazowy wprowadzania myśli w ruch poprzez zastosowanie idei allotopii, miejsc wyobrażonych Bydgoszczy, jako budowania światów możliwych dla rozwijania tożsamości, zarówno indywidualnej, jak i miasta. Zaplecze teoretyczne dla rozwijania idei miasta/regionu wykorzystuje współczesne badania nad studiami miejskimi. Publikacja odsłania także poznawcze i artystyczne zaplecze fragmentu, jako konstruktu pozwalającego zrozumieć logikę rozwoju historii sztuki i kultury oraz samego siebie w konkretnym środowisku geopoetycznym.
Zbiór zadań jest przeznaczony dla osób przygotowujących się do egzaminu maturalnego z fizyki. Stanowi najbardziej aktualny przegląd wymagań stawianych uczniowi podczas egzaminu maturalnego. Zadania w każdym dziale są różnorodne - podobnie jak na egzaminie maturalnym - poczynając od zadań testowych, prostych zadań obliczeniowych, po zadania trudniejsze. Obejmują cały zakres wymagań maturalnych, co sprawia, że doskonale sprawdzają się w czasie powtórek i przygotowania do matury. Do każdego zadania podana jest odpowiedź. Do większości zadań zamieszczono szkic rozwiązań.
Zeszyt do kolorowania z dziełami Olgi Boznańskiej. To propozycja skierowana do wszystkich miłośników kolorowanek oraz sztuki polskiej, którzy nie tylko podziwiają dzieła największych malarskich mistrzów, ale także sami chętnie sięgają po plastyczne przybory. Zeszyt zawiera ilustracje 14 reprodukcji obrazów malarki. Obok zdjęcia danego dzieła umieszczono szablon do samodzielnego pokolorowania. Dzięki temu każdy kolorujący będzie mógł w swojej wersji zbliżyć się do oryginału lub przeciwnie - nadać obrazkowi własne barwy, zmieniając jego dotychczasowy charakter.
Książka Zamki, pałace i dwory Dolnego Śląska - powiat oleśnicki nawiązuje do strony internetowej www.palaceslaska.pl i jest najdokładniejszym przewodnikiem po rezydencjach powiatu oleśnickiego. Zawiera opisy zamków, pałaców, dworów, jak i siedzib wolnych właścicieli ziemskich.
To trzeci tom serii, po przewodnikach powiatu trzebnickiego i wołowskiego, obejmuje szczegóły o zabytkach, ich historii, właścicielach (bardzo wnikliwie) i stanie obecnym budynków.
W przewodniku opisano 56 ocalałych obiektów rezydencjonalnych i wiele nieistniejących. Przewodnik wzbogacają zdjęcia (współczesne oraz archiwalne, niektóre nigdy niepublikowane) oraz mapy historyczne.
To świetna zachęta do odkrycia mało znanych miejsc w okolicy Wrocławia.
Diego Vel,zquez, jeden z najwybitniejszych mistrzów baroku, na zawsze zmienił oblicze europejskiego malarstwa. Jego twórczość wyróżnia się niezwykłą subtelnością w oddawaniu światła, mistrzowskim operowaniem kolorem oraz wnikliwością psychologiczną, która sprawiała, że portretowani ludzie zdawali się niemal ożywać na płótnie.Był nadwornym malarzem króla Filipa IV i autorem niezrównanych portretów rodziny królewskiej, arystokracji, ale także błaznów, karłów czy zwykłych chłopów. Jego obrazy, takie jak monumentalne Las Meninas czy melancholijny Portret papieża Innocentego X, wykraczają poza klasyczne portrety, przekształcając się we wręcz filozoficzne medytacje. Jego dzieła zachwycają połączeniem precyzji z pewną swobodą, co zainspirowało pokolenia artystów - od impresjonistów po twórców współczesnych. Vel,zquez pozostał niedoścignionym mistrzem w uchwyceniu ulotności chwili i głębi ludzkiej duszy.Sławomir Cendrowski jest doktorem nauk humanistycznych, specjalistą w zakresie historii sztuki i kultury, wykładowcą uniwersyteckim, redaktorem monografii i katalogów wystaw muzealnych. Zajmuje się także sztuką regionalną. Autor opublikował wiele artykułów z malarstwa nowożytnego oraz mecenatu artystycznego. Jest też autorem albumów popularnonaukowych z dziedziny malarstwa.
Życie i twórczość Gustava Klimta to fascynująca opowieść o artyście, który wyłamał się z konwencjonalnych ram wiedeńskiej sztuki przełomu wieków. Pochodzący z ubogiej rodziny, początkowo zmagający się z trudami finansowymi, stworzył własny, niepowtarzalny świat wizualny, który na zawsze zmienił oblicze europejskiej sztuki.
Klimt to mistrz złotej secesji, artysta, który potrafił przekształcić malarstwo w magiczny spektakl zmysłowości i symbolizmu. W jego dziełach realizm splata się z marzeniem, a ogniste kolory i geometryczne ornamenty tworzą hipnotyzujący krajobraz ludzkiej wyobraźni. Choć początkowo był odrzucany przez konserwatywnych krytyków, szybko stał się ikoną artystycznej rewolty, twórcą, który nie prosił o uznanie, lecz je po prostu zdobywał.
Album to wielowarstwowa podróż przez życie i dzieło tego niezwykłego artysty. Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki twórczości Klimta, odsłaniając przed nim zarówno znane, jak i zupełnie zapomniane oblicza artysty. Książka dokumentuje spuściznę twórcy, który odważył się zburzyć dotychczasowe kanony piękna i stworzyć własną, elektryzującą wizję sztuki.
Alfons Mucha (1860–1939) to ikona europejskiej sztuki przełomu wieków, artysta, który ukształtował wizualny język secesji. Jego twórczość to niezwykła podróż przez świat wyobraźni, gdzie realizm miesza się z marzeniem, a każda linia opowiada fascynującą historię. Prace tego wybitnego czeskiego twórcy charakteryzuje hipnotyczny kunszt – zmysłowe, falujące kontury, ornamentalne wzory oraz niezwykle subtelna, nieomal muzyczna kolorystyka.
Bohaterki płócien Muchy to więcej niż tylko kobiece sylwetki – to wręcz mityczne istoty: pół boginie, pół senne duchy, które zdają się być wyrwane z najpiękniejszych symbolistycznych legend. Artysta zrewolucjonizował świat reklamy, tworząc plakaty, które nie tylko promowały produkty, ale same stawały się dziełami sztuki, wprowadzając zupełnie nową estetykę do komunikacji wizualnej.
Album prezentuje całe spektrum artystycznych dokonań – od elektryzujących plakatów i delikatnych ilustracji po monumentalne malowidła i projekty dekoracyjne. Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki życia i twórczości Muchy, odkrywając nieznane dotąd konteksty jego dzieł, ujawniając artystyczne inspiracje, osobiste obsesje i sekrety warsztatu twórczego. Książka nie tylko dokumentuje, ale wręcz ożywia spuściznę artysty, który na zawsze zmienił oblicze europejskiej sztuki.
Jan Matejko, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy, wciąż jest niezapomniany w zbiorowej świadomości. Jego monumentalne dzieła, pełne symboliki i dramatyzmu, na trwałe wpisały się w polską historię sztuki, a ich siła oddziaływania nie osłabła mimo upływu lat. Zarówno za życia, jak i dziś Matejko wzbudzał emocje – od podziwu po krytykę. Jego twórczość, łącząca artystyczną wizję z patriotycznym przesłaniem, nadal prowokuje do dyskusji i nowych interpretacji.
Matejko odnosił liczne sukcesy, zdobywając międzynarodowe uznanie i prestiżowe nagrody, jednak jego droga nie była pozbawiona wyzwań. Był artystą wybitnym, ale także człowiekiem zmagającym się z własnymi emocjami, oczekiwaniami społecznymi i presją otoczenia. Jego barwna i sugestywna wizja polskich dziejów nie tylko ukształtowała sposób postrzegania historii w sztuce, ale stała się również częścią narodowego imaginarium, które do dziś pozostaje aktualne.
W albumie historyczka sztuki Luba Ristujczina przedstawia niezwykle bogaty i złożony obraz malarza. Oprócz analizy najbardziej znanych dzieł, zwraca uwagę na mniej znane aspekty jego twórczości, a także na życie prywatne – Matejkę jako męża, ojca i człowieka zaangażowanego społecznie. Album, wzbogacony licznymi reprodukcjami, odkrywa przed czytelnikami nową perspektywę na dorobek i osobowość jednego z najważniejszych polskich artystów.
Stanisław Wyspiański, nazywany czwartym wieszczem, to postać, która niezmiennie fascynuje kolejne pokolenia. Choć jego życie było krótkie – zmarł w wieku 38 lat – pozostawił po sobie niezwykle bogaty dorobek artystyczny. Jego prace, pełne oryginalnych pomysłów i nowatorskich rozwiązań, do dziś inspirują, zaskakują i zmuszają do refleksji nad ich przesłaniem. Był twórcą wszechstronnym, łączącym różne dziedziny sztuki: malarstwo, rysunek, projektowanie witraży i wnętrz, architekturę, a także grafikę użytkową, jak typografia czy plakaty. Nie ograniczał się jednak do sztuk plastycznych – równie istotne miejsce w jego twórczości zajmowały dramaty, poezja oraz przekłady literackie.
Wyspiański wyprzedzał swoją epokę zarówno w treści, jak i formie. Jego wizjonerskie podejście do sztuki uwidaczniało się w dążeniu do jej integracji – idei szczególnie propagowanej przez twórców czasów secesji. Łączył w swoich dziełach różnorodne środki wyrazu, tworząc artystyczne wizje, które można określić mianem całościowych i wielowymiarowych. Jego twórczość, pełna innowacji, symboliki i subtelnych odniesień, stała się nie tylko świadectwem epoki Młodej Polski, ale i inspiracją dla przyszłych pokoleń.
Album, napisany i opracowany graficznie przez historyczkę sztuki Lubę Ristujczinę, to wciągająca opowieść o życiu i pracy jednego z najwybitniejszych artystów polskiego modernizmu. Publikacja odkrywa tajemnice jego twórczości, przybliża źródła inspiracji i detale warsztatu, a liczne reprodukcje, w tym także mniej znane dzieła, pozwalają spojrzeć na jego twórczość z nowej perspektywy.
Ludwik Pasteur powiedział kiedyś "Trochę wiedzy oddala od Boga, dużo wiedzy sprowadza do Niego z powrotem". Warto wiedzę o Bogu czerpać z jak największej ilości dostępnych źródeł, nie tylko z Biblii i z nauk Kościoła. Gdy w dowodach naukowych nieoczekiwanie odnajdujemy Boży podpis, przybliżamy się do Prawdy. Najważniejszy negatyw świata. Nowe dowody potwierdzające autentyczność Całunu Turyńskiego. Chusta z Manopello. Polaroid wydrukowany nieznana techniką na materiale, na którym nie da się malować. Wielowątkowy cud Guadalupe. Najnowsze odkrycia dotyczące cudownego płaszcza Maryi. Mapa nieba, mapa wulkanów, kodeks do odczytania przez Azteków i Hiszpanów i wreszcie zapis nutowy muzyki niebieskiej. Serce umęczonego człowieka w agonii. Cuda Eucharystyczne, te wielkie i mniej znane, światowe i polskie. Lanciano, Bolsena i Orvieto, Siena, Macerata, Buenos Aires, Poznań, Sokółka i Legnica. Zapomniane cuda zniszczone i zaginione w czasie rewolucji i wojen. Wielka czerwona zorza polarna zapowiedziana w Fatimie zwiastująca II wojnę światową. Cud słońca w Fatimie i jego kolejne wersje. Tęcza nad cała Polską w czasie "Różańca do Granic", pasja utrwalona na zdjęciu wybuchu nuklearnego z Atolu Mururoa. Fides et ratio, wiara i rozum: dwa skrzydła unoszące nas do Boga. Książka, w której nauka potwierdza prawdy wiary.
Tom Między Śląskiem a Italią zawiera studia z historii sztuki nowożytnej polskich i włoskich autorów dedykowane Arkadiuszowi Wojtyle (1978?2021), wrocławskiemu historykowi sztuki i badaczowi, który swoje naukowe zainteresowania poświęcił barokowi, a szczególnie sztuce sakralnej tej epoki. Zakochał się od pierwszego wejrzenia w sztuce włoskiej, tropiąc jej ślady i związki między Śląskiem a Italią.
Autor przedstawia 102 symbole wywodzące się z niemal wszystkich kultur i religii. Nie pomija również kultury współczesnej, która tak intensywnie oddziałuje na człowieka. Podaje genezę, historię, znaczenie symboli i niejednokrotnie poddaje je ocenie przez pryzmat nauki chrześcijańskiej. Całość ujęta jest w formie leksykonu czyli zwięźle i syntetycznie. Znajomość symboliki jest bardzo pomocna często używamy symboli, nie wiedząc, co one oznaczają. Może to powodować nieporozumienia, a nawet przekłamania a tego dojrzały chrześcijanin i człowiek świadomy powinien się strzec.
Zamek w Malborku jest miejscem, które od wieków przykuwa uwagę Europy. Niegdyś z racji swego militarnego, gospodarczego i politycznego znaczenia, zaś od niespełna dwóch wieków przede wszystkim jako wyjątkowej klasy zabytek. Wszyscy, którzy przemierzali i przemierzają zamkowe komnaty i brukowane dziedzińce, wpisują się w jego dzieje. Zdecydowana większość pozostaje anonimowa. Imiona niektórych znamy – przekazali je potomności kronikarze lub oni sami zapisali je w istniejących do dziś księgach gości. Najczęściej przyjeżdżano tu oficjalnie, na zaproszenie aktualnych gospodarzy obiektu. Były też wizyty wymuszane wynikające z prowadzonych wojen. Na przestrzeni przeszło siedmiu wieków z zamkiem zapoznało się kilku cesarzy i prezydentów, kilkunastu królów, książąt i premierów, dziesiątki marszałków, generałów i ministrów. Niektórzy bywali tu kilkukrotnie, a nawet regularnie przez wiele lat. Artyści podziwiali go i uwieczniali na obrazach, rysunkach i fotografiach, a poeci i pisarze na kartach swoich utworów. Reżyserzy umieszczali tu akcje swoich filmów. Wojskowi oceniali pod kątem potrzeb militarnych. Wielokrotnie był oblegany, lecz tylko raz wzięto go szturmem. Zawierano w nim związki małżeńskie, urządzano uczty, bale, koncerty i spektakle, ale także umierano w jego lochach. Szukano skarbów, modlono się, knuto spiski, wszczynano wojny. Publikacja niniejsza jest pierwszą próbą otwarcia Wielkiej Księgi Gości zamku malborskiego – księgi, którą tworzymy wspólnie, zwiedzając jeden z największych zamków na świecie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?