Pozycja o wzmacnianiu odporności psychicznej dzieci. Publikacja prezentuje autorski program DZIELNE DZIECI! dotyczący wspierania zdrowia psychicznego dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla przedszkolaków, czyli dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Jednak wiele ćwiczeń i zabaw może być proponowanych starszym dzieciom, jak i modyfikowanych wedle potrzeb nauczyciela.Program DZIELNE DZIECI! jest pierwszą polską propozycją obejmującą wiele kompetencji istotnych dla rozwoju odporności psychicznej dziecka. Siła wewnętrzna połączona z optymizmem, zaufaniem do innych i świata oraz wiedzą na temat konkretnych strategii radzenia sobie z trudnościami może stać się dobrym kapitałem na dalszą drogę edukacyjną dziecka. Adresatem naszego programu są przede wszystkim dzieci po 4. roku życia, natomiast wiele ćwiczeń będą mogły wykonać także dzieci młodsze, szczególnie przebywające w grupie mieszanej wiekowo. Podstawowym kryterium dostosowania programu powinien być nie tyle wiek metrykalny, co poziom rozwoju.
Pomóż dziecku poradzić sobie z napadami lękuLęk jest jedną z podstawowych i najbardziej potrzebnych emocji. Czasem jednak typowe dziecięce obawy przeradzają się w ataki paniki, lęk społeczny albo zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, odbierając dziecku codzienną radość. I chociaż rodzice starają się pomóc, często nie wiedzą, jak to zrobić.Książka jest adaptacją profesjonalnych programów terapeutycznych o potwierdzonej skuteczności, które opracowano w taki sposób, aby rodzice mogli samodzielnie nauczyć swoje dzieci konkretnych metod radzenia sobie z lękiem. Autorzy pokazują, jak powinno się reagować na ataki paniki u dziecka, oswajać je z trudnymi sytuacjami, rozwijać kompetencje społeczne czy pomagać w rozpoznawaniu nieuzasadnionych obaw.Tytuł ten łączy w sobie wiadomości teoretyczne opatrzone przykładami i poradami dla rodziców z praktycznymi ćwiczeniami do wspólnego wykonania. To doskonała pozycja dla rodziców, opiekunów i bliskich dzieci lękowych. Będzie też zajmować ważne miejsce na półkach psychoterapeutów, psychologów i pedagogów.Gotowy program do samodzielnego wykorzystania w domu, zawierający przykłady, porady i praktyczne zadania dla dzieci i rodziców.Pomóż swojemu dziecku w stosowaniu detektywistycznego myślenia, aby umiało rozpoznać nieuzasadnione obawyNaucz się reagować, gdy dziecko wpada w przerażenieZacznij stopniowo oswajać dziecko z trudnymi dla niego sytuacjamiRozwijaj wraz z dzieckiem ważne umiejętności społeczneOpisane tutaj strategie są dobrze znane i poparte znaczącym materiałem naukowym. Dla rodziców książka ta będzie zajmującą i łatwą w odbiorze lekturą, pełną ważnych pomysłów na to, jak najlepiej pomóc dzieciom.dr Thomas H. Ollendick, wykładowca na wydziale psychologii Politechniki i Uniwersytetu Stanowego WirginiiNapisana z nadzieją, optymizmem i szacunkiem dla dziecięcych uczuć, ta książka jest istotnym nowym źródłem informacji zarówno dla rodziców, jak i osób zawodowo pracujących z dziećmi. Autorzy jasno opisują, wyjaśniają i pokazują, jak pomóc dziecku w budowaniu niezbędnej odwagi i pewności siebie potrzebnej do tego, by stawić czoło kłopotliwym obawom i strachom. Ten doskonały poradnik pomoże zmienić na lepsze życie wielu dzieci zmagających się z bólem niepokoju i lęku.dr Debra Whiting AlexanderDr RONALD M. RAPEE, wykładowca na wydziale psychologii Uniwersytetu Macquarie (Macquarie University) w Sydney, w Australii, i dyrektor tamtejszego Ośrodka Zdrowia Emocjonalnego (Centre for Emotional Health). Jeden z doradców tworzących Diagnostyczny i Statystyczny Podręcznik Zaburzeń Psychicznych oraz członek naukowej komisji doradczej szwajcarskich Badań Etiologicznych nad Przystosowaniem i Zdrowiem Psychicznym.Dr psychologii ANN WIGNALL, starszy psycholog kliniczny i dyrektor dziecięcego wydziału zdrowia psychicznego w Służbie Zdrowia Północnego Sydney (Northern Sydney Health Service). Założyła Klinikę Zaburzeń Lękowych Dzieci i Młodzieży (Child and Adolescent Anxiety Clinic).Dr SUSAN H. SPENCE, wykładowca psychologii i rektor na Uniwersytecie Griffitha (Griffith University) w Brisbane, w Australii. Autorka ponad stu książek i artykułów naukowych z dziedziny oceniania, prewencji i leczenia zaburzeń lękowych oraz depresji u dzieci i młodzieży.Dr VANESSA COBHAM pracuje w szkole psychologii przy Uniwersytecie Queensland (University of Queensland) oraz w Służbie Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży Mater (Mater Child and Youth Mental Health Service) w Brisbane, w Australii.Dr HEIDI LYNEHAM, członek zespołu badawczego na wydziale psychologii Uniwersytetu Macquarie (Macquarie University) w Sydney, w Australii, oraz zastępca dyrektora tamtejszego Ośrodka Zdrowia Emocjonalnego (Centre for Emotional Health).
Jedenastolatka z Jemenu zbuntowała się przeciwko okrutnej tradycji.
„Zniszczyliście moje marzenia. Jeśli zmusicie mnie do małżeństwa, zabiję się!”
Rodzice chcieli wydać ją za mąż. Uciekła. Nagrała film z apelem o pomoc i wstawiła na YouTube. Obejrzały go miliony ludzi na całym świecie…
Nada ma jedenaście lat. Mieszka w małej wiosce w Jemenie. Jak inne dzieci chodzi do szkoły, bawi się, pomaga w domu. Pewnego dnia rodzice postanawiają wydać ją za mąż… Dla dziewczynki to koniec wszystkiego. Dobrze pamięta, jak jej zmuszona do małżeństwa siostra podpaliła się, usiłując popełnić samobójstwo. Jak jej młoda ciotka omal nie umarła, katowana przez męża. Nada nie zamierza dać się skazać na życie w niewoli, przemoc i gwałt. Ucieka z domu. Wuj pomaga jej nagrać apel – oskarżenie okrutnej
plemiennej tradycji. Film umieszczony na YouTube przyciąga uwagę międzynarodowych mediów i organizacji broniących praw człowieka.
Odeta Moro pomaga rodzicom przekonać dzieci, że bez smarfona też się można świetnie bawić. Na przykład grając w gumę, zbijaka czy bierki. Jej poradnik to nie tylko katalog gier i zabaw z dziecińtwa, ale i praktyczny poradnik, jak się w to bawić. Plus wywiady z fajnymi rodzicami, którzy wracają w nich do swojego dzieciństwa.
Podręcznik podsumowuje 20 lat pracy autorów książki z matkami i dziećmi w dziedzinie poradnictwa laktacyjnego oraz ponad 10 lat doświadczeń dydaktycznych zdobytych poprzez prowadzenie kształcenia podyplomowego w zakresie laktacji.
Jest to długo wyczekiwane drugie wydanie pierwszej wyczerpującej monografii w języku polskim poświęconej tematyce karmienia piersią. Podręcznik obejmuje treści kształcenia na III specjalistycznym poziomie wiedzy o laktacji i jest przeznaczony dla osób, które zamierzają uprawiać profesjonalne poradnictwo laktacyjne. Stanowi materiał edukacyjny kursu "Problemy w laktacji" prowadzonego przez Centrum Nauki o Laktacji, przygotowującego kandydatów na Certyfikowanych Doradców Laktacyjnych lub Międzynarodowych Konsultantów Laktacyjnych. Będzie również cennym źródłem praktycznych informacji dla lekarzy, położnych i pielęgniarek opiekujących się matką i dzieckiem w okresie okołoporodowym oraz w pierwszych latach życia.
Podręcznik prezentuje najnowsze wyniki badań oraz rekomendacje w zakresie karmienia piersią, m.in. Światowej Organizacji Zdrowia, Amerykańskiej Akademii Pediatrii oraz Europejskiego Towarzystwa Pediatrii, Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Jest zgodny z aktualnymi protokołami leczenia The Academy of Breastfeeding Medicine. Powstał w oparciu o publikacje światowej klasy znawców ludzkiej laktacji - Ruth Lawrence, Jan Riordan, Barbary Wilson-Clay, Marshy Walker, Thomasa Halea, Petera Hartmanna i innych.
Pierwszy w Polsce kompleksowy podręcznik żywienia i leczenia żywieniowego dzieci zdrowych i chorych, napisany oraz zredagowany przez najlepszych polskich specjalistów pod red. prof. Hanny Szajewskiej i dr hab. n. med. Andrei Horvath z Kliniki Pediatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Bogaty spis treści; praktyczne i wiarygodne informacje uwzględniające najnowsze wytyczne; przejrzysty układ. Publikacja przeznaczona dla pediatrów, gastroenterologów, lekarzy rodzinnych i dietetyków.
JAK SZCZERZE PRZEPRASZAĆ? JAK PRZEBACZAĆ, BY POCZUĆ ULGĘ?
Gdybyśmy żyli w idealnym świecie, wcale nie musielibyśmy przepraszać. Niestety – w naszych warunkach nie możemy się bez tego obejść.
Jak przepraszać, by nie krzywdzić bardziej? Jak przyjmować przeprosiny? Czy należy przebaczać ludziom, którzy nas nie przeprosili? Jak przebaczać tym, którzy nas skrzywdzili? Jaki byłby świat, gdybyśmy wszyscy nauczyli się odpowiednio przepraszać?
O tym wszystkim pisze Gary Chapman, znany psycholog, terapeuta i dziennikarz oraz autor bestsellerów Pięć języków miłości, Pięć języków miłości dla singli i Pięć języków miłości dla małżeństw. Tym razem proponuje: nauczmy się przepraszać i przyjmować przeprosiny.
Kiedy zły uczynek zepsuje jakąś relacje, coś w środku nas woła o pojednanie. Pragnienie pojednania jest często silniejsze niż pragnienie sprawiedliwości. Im głębsza relacja, tym to pragnienie jest większe.
fragment
Pakiet zawiera dwie książki dla rodziców:
,,ABC ciąży i porodu"
Ciąża to najpiękniejsze dziewięć miesięcy w życiu przyszłych rodziców. Poradnik ten jest idealną pomocą dla kobiet w ciąży i ich partnerów, aby mogli w spokoju i radości rozkoszować się tym wspaniałym czasem.
• Od pozytywnego testu ciążowego do badań profilaktycznych, przygotowań do porodu oraz samego rozwiązania.
• Rozwój dziecka w łonie matki.
• Praktyczne porady przy typowych dolegliwościach ciążowych.
• Wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania, korzystnego dla matki i jej nie narodzonego dziecka.
• Porady na temat stosunków między partnerami.
• Informacje o najnowszych uregulowaniach prawnych.
Poradnik konsultowany i polecany przez Polskie Towarzystwo Położnych.
,,RODZICU, NIE PANIKUJ!"
W codziennym życiu z dziećmi rodzice są stale konfrontowani z trudnymi sytuacjami: faza przekory, konflikty pomiędzy rodzeństwem oraz w szkole czy nierzadki temat sprzątania – każda mama i każdy tata zna te problemy. Do tego dochodzi troska o zdrowie dziecka: jak najlepiej poradzić sobie z grypą? Jak leczyć poparzenia i zatrucia? Jak stworzyć dziecku bezpieczny dom?
Ten szczegółowy poradnik jest niezawodnym towarzyszem od pierwszego roku życia dziecka do czasu jego dojrzewania. Sprawdzone informacje z zakresu zdrowia i wychowania dają rodzicom poczucie bezpieczeństwa i przygotowują ich na wszystkie ewentualności dnia powszedniego z dziećmi.
podstawowa wiedza o wychowaniu, zdrowiu i bezpieczeństwie
praktyczne przykłady rozwiązywania codziennych problemów wychowawczych
sposoby udzielania pierwszej pomocy i ważne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
Pedagogika Montessori pozwala osiągnąć pewność siebie i samodzielność, a także daje dziecku możliwość wyboru aktywności i rozwijania się we własnym tempie. Przede wszystkim chodzi o stan ducha aby nie traktować dziecka jako przyszłego dorosłego, którego się modeluje, ale jako pełnoprawną osobę, której się towarzyszy i którą darzy się głębokim szacunkiem.Ta książka jasno i prosto przedstawia pedagogikę Montessori jej historię, teorię i praktykę zarówno w szkole, jak i w domu.Nauczycielka Montessori Charlotte Poussin dzieli się swoimi doświadczeniami, aby pomóc Czytelnikom zrozumieć i stosować pedagogikę Montessori wobec dzieci. Uzmysłowia nam, jakie znaczenie ma postawa nauczyciela dla wprowadzenia w życie tego, co chce przekazać. Pokazuje nam, jak zogniskować przemyślenia nad edukacją wokół dziecka. Kładzie nacisk na obserwację, komunikację i życzliwość w towarzyszeniu dziecku na drodze rozwoju.Nowe, zaktualizowane wydanie tego bestsellera zostało wzbogacone o 20 nowych aktywności, dokładnie opisanych i zilustrowanych, które można zrealizować z dzieckiem w domu.Charlotte Poussin to nauczycielka Montessori, od 2000 roku posiadająca dyplom Międzynarodowego Stowarzyszenia Montessori. Pracowała w Argentynie, Brazylii, Francji i Kanadzie. Kierowała szkołą Montessori. Jest autorką książki Montessori od narodzin do trzeciego roku życia oraz wielu zestawów pedagogicznych. Stosuje zasady pedagogiki Montessori wobec piątki własnych dzieci.
Jak wybaczyć rodzicom i zbudować z nimi bliską relację?
Czy rodzice cię wyzywali? W jaki sposób cię krytykowali? Czy pamiętasz uczucie rozczarowania, kiedy nie wypowiadali słów wsparcia lub uznania, których oczekiwałeś? Czy byli wobec ciebie okrutni lub obojętni?
Być może jesteś dorosły, a nawet założyłeś już rodzinę, ale bolesne wspomnienia wracają. Czy przychodzą ci wtedy do głowy myśli: „Nie czuję potrzeby, aby rozmawiać z rodzicami o przeszłości, uwolniłem się od tego”, „Nie chcę ich skrzywdzić”, „Nie chcę mieć z nimi nic wspólnego”? Jeśli tak, to proces przebaczenia jest jeszcze przed tobą.
Isabelle Filliozat radzi, jak wyrazić tłumioną złość, oraz udowadnia, że niezależnie od wieku warto zawalczyć o uzdrowienie relacji z rodzicami.
Tej książki nie da się przeczytać w jeden wieczór i odłożyć na półkę. Można z nią jedynie wyruszyć w głąb siebie i odnaleźć klucz do tworzenia zdrowych więzi.
Natalia Białobrzeska
Isabelle Filliozat – psychoterapeutka, autorka książek W sercu emocji dziecka, Próbowałam już wszystkiego i Moje dziecko doprowadza mnie do szału, które stały się najpopularniejszymi poradnikami dla rodziców, sprzedającymi się w setkach tysięcy egzemplarzy.
To publikacja przeznaczona dla 2 grup wiekowych: 3- i 4-latków oraz 5- i 6-latków.
W skład książki wchodzą: arkusz obserwacji jakościowej dla każdego dziecka, scenariusze zajęć kształtujących sprawność dziecka w zakresie ruchów dłoni i palców, koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, karty pracy nawiązujące do tematyki zajęć oraz propozycje krótkich zabaw, które można wykorzystać podczas pracy indywidualnej z dzieckiem, pracy w małych zespołach lub podczas zajęć grupowych.
Integralną częścią książki są również kolorowe materiały pomocnicze do pracy z grupą oraz gazetka informacyjna dla rodziców.
Jak znaleźć nianię idealną? Jakie pytania zadać kandydatce, by mieć pewność, że będzie jej można ze spokojem powierzyć dziecko i klucz od domu? I wreszcie jak zostać cudowną nianią, taką, o której marzy każdy rodzic? Odpowiedzi na te i wiele więcej pytań zna Joanna Jakubiak, właścicielka agencji opiekunek, niania z wieloletnim doświadczeniem. Z humorem i werwą rozprawia się z najczęstszymi problemami na linii opiekunka-dziecko-rodzic. Z jej pomocą już tysiąc rodzin znalazło opiekunkę "szytą na miarę”. Wśród klientów agencji „Zaufana niania” jest bardzo wiele gwiazd. Ale jej właścicielka przekonuje, że dobra niania to nie luksus dla wybranych, tylko wybór, którego może dokonać każda szukająca opiekunki dla dziecka mama. Poradnik dla rodziców i niań.
Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniają błędy, powielają schematy ze swojego dzieciństwa i mimo dobrych chęci czasem postępują niewłaściwie. Dzieci nie potrzebują jednak rodziców perfekcyjnych – potrzebują rodziców, którzy je szanują, słuchają ich oraz próbują je zrozumieć. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Tego uczą autorzy książki „Mały człowiek, wielkie potrzeby”. Karen i John Louisowie napisali ten poradnik po tym, jak prowadzone przez nich warsztaty Good Enough Parenting odniosły ogromny sukces. Swoją filozofię mądrego wychowania opierają na przekonaniu, że najważniejsze jest zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencje, realistyczne granice, realistyczne oczekiwania oraz wartości duchowe i wspólnota. Autorzy przekonują, że zaspokojenie tych potrzeb jest kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka. Tłumaczą, że źródło większości zaburzeń, problemów z samooceną czy trudności w relacjach stanowią właśnie niezaspokojone potrzeby emocjonalne z okresu dzieciństwa. Toksyczne czy bolesne doświadczenia prowadzą do negatywnych wzorców myślenia, odczuwania, zachowania, które potem dzieci wnoszą w dorosłe życie, w relacje z partnerem czy w końcu we własne rodzicielstwo. To książka dla Ciebie, jeśli chcesz: ? poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; ? nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; ? zbudować bliską więź z dzieckiem; ? konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami; ? uniknąć zaszczepiania dziecku dysfunkcyjnych postaw i zachowań; ? wychować samodzielne i emocjonalnie zdrowe dziecko.
Wysoko wrażliwe dzieci stanowią od piętnastu do dwudziestu procent wszystkich dzieci. Urodziły się z bardzo czułym i szybko reagującym układem nerwowym, co niesie za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje. Takie dzieci cechują się kreatywnością, intuicją, zaskakującą mądrością i empatią, ale jednocześnie niezwykle łatwo je przytłoczyć nadmiarem bodźców, nagłymi zmianami, krytyką bądź nieszczęściami innych. W zależności od temperamentu niektóre wysoko wrażliwe dzieci są aktywne, emocjonalne i wymagające, inne zaś są spokojne i skryte oraz nie sprawiają większych problemów wychowawczych. Wszystkie jednak muszą być wychowywane ze zrozumieniem, aby mogły poznać swoją wyjątkowość i nauczyć się czerpać z niej korzyści w dorosłym życiu. Niestety błędy wychowawcze dorosłych – wynikające z niezrozumienia i niewiedzy – łatwo mogą doprowadzić do wielu poważnych i negatywnych skutków, z którymi dziecku będzie niezwykle trudno sobie poradzić. Z takimi sytuacjami bardzo często spotykała się w swojej pracy Elaine Aron i dlatego – jako wybitna specjalistka i pionierka tej dziedziny – napisała praktyczny poradnik, który pomoże rodzicom, nauczycielom i opiekunom: • zrozumieć wysoko wrażliwe dziecko i jego potrzeby; • poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z wychowywaniem takiego dziecka; • wprowadzić w życie cztery podstawowe zasady mądrego i skutecznego rodzicielstwa; • pomóc wysoko wrażliwemu dziecku funkcjonować w mało wrażliwym, a bardzo przytłaczającym świecie; • zadbać o to, by nauka i kontakty z rówieśnikami sprawiały dziecku radość, a nie stanowiły źródło stresu; • przystosować dziecko do zmian i radzenia sobie z nadmiernym pobudzeniem; • uświadomić dziecku, że wysoka wrażliwość jest darem, a nie ograniczeniem; • wychować dziecko na szczęśliwego, zdrowego i silnego – wysoko wrażliwego – dorosłego.
Sam problem cyberprzestrzeni, obecności w niej pokolenia najmłodszych nie jest zagadnieniem, które można po prostu rozstrzygnąć, rozwiązać, zniwelować. Takie ewentualne próby byłyby przejawem naiwności i braku kontaktu z rzeczywistością. Lektura książki daje nieodparte wrażenie, że istnieje rzeczywistość, która może nas poprowadzić do najwspanialszych możliwości rozwojowych. Jednak, pozostawiona bez jakichkolwiek pedagogiczno-humanistycznych oględzin i aksjonormatywnego ujarzmienia najprawdopodobniej obróciłaby się przeciwko nam. Cieszy fakt, że czytelnik otrzymuje tak zaawansowane merytorycznie narzędzie dla takich właśnie możliwych – i całkiem prawdopodobnych w pozytywne skutki – namysłów i działań.
dr hab. prof. AJP Paweł Prüfer
Monografia wieloautorska "Cyfrowe dzieci" pokazuje szeroki wachlarz obrazów dzieci, społeczeństwa i edukacji wraz z próbą ich przeanalizowania z różnych perspektyw teoretycznych i empirycznych. W publikacji podkreślane są globalne i lokalne oblicza rozwoju dziecka, jego relacji z otoczeniem społecznym (swoistej przestrzeni edukacyjnej), jak również współczesne przemiany teorii i praktyki edukacyjnej (w poszczególnych rozdziałach prezentowana jest edukacja jako dziedzina zabezpieczania potrzeb społeczeństwa – jako całości, oraz jako sfera zaspakajania specyficznych potrzeb indywidualnych). Można odnieść wrażenie, że szczególnym zamiarem i istotną perspektywą teoretyczno-empiryczną (uwidaczniająca się również w układzie książki) jest ta, którą określić można jako społeczno-aksjologiczną. Autorzy, oprócz głęboko i poprawnie metodologicznie poczynionych analiz, przybliżają treści o charakterze refleksyjno-przeglądowo-opisowym, jak i takie, które mają służyć rozwojowi teorii – zwłaszcza z obszaru pedagogiki społecznej.
dr hab. prof. UZ Mirosław Kowalski
Książka jest przykładem rzetelnej diagnozy zjawiska. Na pozytywne podkreślenie zasługuje rozległa aktywność badawcza i analityczna wszystkich autorów opracowania, tym bardziej że analiza wniosków i wyników wypływających z badań ma duże znaczenie diagnostyczne i prakseologiczne. Autorzy są nie tylko teoretykami, ale także i praktykami społecznymi, obserwującymi dane zjawiska społeczne, szczególnie w sferze zagadnień związanych z juwentologią i cyberprzestrzenią. Łączą przy tym kilka ról przypisywanych naukowcom w dziedzinie nauk społecznych, w tym rolę badacza zjawisk społecznych, praktyka, a także dydaktyka, o czym się można przekonać czytając konkluzje.
dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk
Przedstawiona monografia jest interesująca z poznawczego i badawczego punktu widzenia. Zawarte w niej treści w znaczącej mierze oparte na wynikach z dużego projektu badawczego stanowią cenne źródło wiedzy dla pedagogów, wychowawców, rodziców. Monografia została napisana bardzo przystępnym językiem, bogato wzmocniona materiałem ikonograficznym, co sprawia, że zapewne znajdzie zainteresowanie wśród czytelników.
dr hab. prof. WSB Marek Walancik
Program pomaga w uświadomieniu mechanizmu powstawania uzależnienia, rozpoznawaniu symptomów oraz właściwego reagowania na zdarzenia.
Przeciwdziałanie i rozwiązanie problemu uzależnień wymaga w pierwszej kolejności przygotowania do działań profilaktycznych wszystkich nauczycieli a szczególnie wychowawców.
Z materiałów szkoleniowych nauczyciele dowiedzą się:
na czym polega uzależnienie,
jakie są fazy uzależnienia,
po czym można poznać, że uczeń jest uzależniony,
jakie są czynniki ryzyka wejścia w uzależnienie,
jak media i otoczenie przyczyniają się do uzależnień,
jak pomóc uczniowi i jego rodzicom poradzić sobie z uzależnieniem,
jak budować zdrową, silną i odporna na uzależnienia osobowość młodych ludzi.
Zakres tematyczny modułu obejmuje nie tylko „klasyczne” uzależnienia od alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych, ale też inne formy i źródła uzależnień takie jak:
gry komputerowe,
Internet,
zakupy,
ryzykowne zachowania.
Zestaw zawiera:
płytę CD z 40 elektronicznymi dokumentami (poradniki, scenariusze, prezentacje multimedialne, ulotki, formularze) z możliwością użycia ich na ekranie i wydruku
wydrukowane, kolorowe ulotki dla rodziców – 4 wzory po 30 szt.
plakaty dla uczniów – 4 wzory po 2 szt. w formacie A3
formularze diagnostyczne do wygodnego kopiowania
W literaturze przedmiotu podkreśla się, że mowa tej części dziecięcej populacji jest uboższa pod względem leksykalnym, a wypowiedzi krótsze, składniowo uproszczone z licznymi błędami gramatycznymi. Brak jest jednak danych, które potwierdzałyby te opisy. Autorka przedstawia wyniki badań zebrane w grupie 240 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, które zestawiono z danymi wyłonionymi z wypowiedzi 156 dzieci o rozwoju typowym.
Głównym celem pracy było ukazanie funkcjonowania różnych form opieki nad dziećmi (w tym nieletnimi przestępcami) w Lublinie w okresie międzywojennym. W przeprowadzonych badaniach starano się określić, z jednej strony, zaangażowanie państwa polskiego, z drugiej zaś wkład instytucji prywatnych w pomoc dzieciom. Podjęte badania miały zatem na celu przedstawienie znaczenia tworzonego w tym okresie systemu opieki nad dzieckiem w Polsce i wybranych instytucji opiekuńczo-resocjalizacyjnych w Lublinie. W dotychczasowej historiografii zazwyczaj pomijano znaczenie kurateli sądowej, choć właśnie w Lublinie, Łodzi i Warszawie w 1919 r. powołano pierwsze sądy dla nieletnich i opracowano sposoby podejścia do nieletnich przestępców. Realizacja powyższych celów dokonana została przez analizę problemów badawczych w czterech grupach zagadnień związanych z historią opieki społecznej, historią prawa rodzinnego, teorią resocjalizacji oraz teorią pedagogiki opiekuńczej.
Wyobraźnia potrzebuje wolności.
Wolność potrzebuje wyobraźni.
Literatura dziecięca, podobnie jak samo dziecko, potrzebuje – w bezpiecznych granicach – zarazem wolności i wyobraźni.
Zapraszamy do lektury zbioru studiów autorstwa badaczy reprezentujących różne generacje, metody literaturoznawcze i ośrodki naukowe. Artykuły poświęcone rozmaitym aspektom dwóch tytułowych kategorii w literaturze przeznaczonej dla najmłodszego odbiorcy składają się na wielogłosową i wielowątkową całość, która może zainspirować wszystkich zainteresowanych książkami dla dzieci.
Przynajmniej mamy taką nadzieję.
Autorzy prac zamieszczonych w książce analizują zagadnienie centralne dla dociekań nad twórczością literacką dla dzieci i młodzieży: problem obszarów wspólnych wolności i wyobraźni – dwóch nierozerwalnych biegunów dzieciństwa, zespalających się i łączących w niezliczonych realizacjach literackich. Diachroniczne spojrzenie na ten problem ujawnia charakterystyczne napięcia w obrębie światów przedstawionych i ewolucję w strategiach kreowania rzeczywistości; sztukę zorientowaną na dziecięcego odbiorcę można rozumieć jako świadectwo zmagań dorosłego, pragnącego opresyjnie ograniczyć dziecięcą wolność i nieposkromioną skłonność do imaginacji, i podszytego lękiem artysty, który nigdy nie wyrzekła się dążenia do wewnętrznej wolności, także wolności wyobraźni.
Z recenzji profesora Grzegorza Leszczyńskiego
[...] mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] – zachęcał Janusz Korczak. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy, rozwijaniu umiejętności i gromadzeniu doświadczeń. Każde dziecko musi mieć określone miejsce w społeczeństwie, swoje prawa i obowiązki, w tym prawo do rozwoju, który dorośli powinni wspomagać.
Chcąc zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania zarówno dziecka, jak i środowiska, autorki zgromadziły materiały, które mogą być pomocne dla nauczycieli, terapeutów i rodziców podczas prowadzenia zajęć terapeutycznych o charakterze ogólnorozwojowym, stymulacyjnym, korekcyjnym lub kompensacyjnym. Opracowanie obejmuje szeroko pojętą pracę terapeutyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W pierwszej części książki znajdują się materiały, przy pomocy których można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka. Druga część opracowania zawiera przykładowe opisy przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu. W trzeciej części zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy dydaktyczno-terapeutycznej oraz przykładowe indywidualne plany pracy terapeutycznej. Proponowane ćwiczenia i zabawy w poszczególnych planach okresowych mogą zarówno być wykorzystane w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci.
Część czwarta książki zawiera podsumowanie pracy terapeutycznej. Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do danego poziomu, oraz zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy, opracowane i wykorzystywane przez autorki w codziennej pracy z dziećmi.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?