BESTSELLEROWY PORADNIK DLA RODZICÓW I SPECJALISTÓW
Każdy przyszły rodzic wie, kiedy dziecko powinno zacząć siadać, samodzielnie chodzić czy mówić, kiedy można spodziewać się pierwszych zębów i kiedy one wypadną. Wielu rodziców jednak nie wie, jak wszystkie te skoki rozwojowe wiążą się z rozwojem psychicznym dziecka.
Jak zachowuje się dziecko na poszczególnych etapach rozwoju?
W jaki sposób zapewnić naszemu dziecku najlepsze warunki rozwoju?
Jak pomóc mu pokonać ewentualne bariery rozwojowe?
Kiedy należy się skonsultować ze specjalistą?
Na szczęście autorzy tego poradnika już od wielu lat skutecznie rozwiewają wszelkie wątpliwości i niepokoje rodziców, konfrontując codzienne obserwacje z naukowym ujęciem prawidłowego rozwoju dziecka. Wyjaśniają przebieg i mechanizmy rozwoju psychicznego, nierozerwalnie związanego z fizycznym, i krok po kroku pokazują, jak wraz z dzieckiem pomyślnie przejść każdy kolejny etap.
NAJNOWSZE WYDANIE BESTSELLEROWEGO PORADNIKA DLA RODZICÓW I SPECJALISTÓW!
Każdy przyszły rodzic wie, kiedy dziecko powinno zacząć siadać, samodzielnie chodzić czy mówić, kiedy można spodziewać się pierwszych zębów i kiedy one wypadną. Wielu rodziców jednak nie wie, jak wszystkie te skoki rozwojowe wiążą się z rozwojem psychicznym dziecka.
•Jak zachowuje się dziecko na poszczególnych etapach rozwoju?
•W jaki sposób zapewnić naszemu dziecku najlepsze warunki rozwoju?
•Jak pomóc mu pokonać ewentualne bariery rozwojowe?
•Kiedy należy się skonsultować ze specjalistą?
Na szczęście autorzy tego poradnika już od wielu lat skutecznie rozwiewają wszelkie wątpliwości i niepokoje rodziców, konfrontując codzienne obserwacje z naukowym ujęciem prawidłowego rozwoju dziecka. Wyjaśniają przebieg i mechanizmy rozwoju psychicznego, nierozerwalnie związanego z fizycznym, i krok po kroku pokazują, jak wraz z dzieckiem pomyślnie przejść każdy kolejny etap.
Jeśli martwisz się, że Twój trzylatek wciąż nie umie pożegnać się w nocy z pieluszką lub że Twoje spokojne do tej pory dziecko zachowuje się ostatnio, jakby diabeł w nie wstąpił, albo nie wiesz, jak reagować na nieustanne ogryzanie paznokci czy histeryczne walenie głową w podłogę – to ta książka jest dla Ciebie! Autorzy poruszają chyba wszystkie najistotniejsze zagadnienia związane z rozwojem psychicznym dzieci, przybliżając jego poszczególne etapy, opisując typy osobowości, omawiając problemy towarzyszące jedzeniu, spaniu, wydalaniu czy rozładowywaniu napięć emocjonalnych.
Wracam do tego poradnika co rusz, bo działa uspokajająco – wyjaśnia wiele kwestii, które w zachowaniu mojego dziecka wydawały mi się dziwne, nietypowe. Polecam go wszystkim. Ta książka naprawdę może rozwiać Wasze wątpliwości!
Małgorzata Musiał
mama trojga dzieci, pedagog, autorka bloga Dobrarelacja.pl
NAJNOWSZE WYDANIE BESTSELLEROWEGO PORADNIKA DLA RODZICÓW I SPECJALISTÓW!
Każdy przyszły rodzic wie, kiedy dziecko powinno zacząć siadać, samodzielnie chodzić czy mówić, kiedy można spodziewać się pierwszych zębów i kiedy one wypadną. Wielu rodziców jednak nie wie, jak wszystkie te skoki rozwojowe wiążą się z rozwojem psychicznym dziecka.
Jak zachowuje się dziecko na poszczególnych etapach rozwoju?
W jaki sposób zapewnić naszemu dziecku najlepsze warunki rozwoju?
Jak pomóc mu pokonać ewentualne bariery rozwojowe?
Kiedy należy się skonsultować ze specjalistą?
Na szczęście autorzy tego poradnika już od wielu lat skutecznie rozwiewają wszelkie wątpliwości i niepokoje rodziców, konfrontując codzienne obserwacje z naukowym ujęciem prawidłowego rozwoju dziecka. Wyjaśniają przebieg i mechanizmy rozwoju psychicznego, nierozerwalnie związanego z fizycznym, i krok po kroku pokazują, jak wraz z dzieckiem pomyślnie przejść każdy kolejny etap.
Jeśli martwisz się, że Twój trzylatek wciąż nie umie pożegnać się w nocy z pieluszką lub że Twoje spokojne do tej pory dziecko zachowuje się ostatnio, jakby diabeł w nie wstąpił, albo nie wiesz, jak reagować na nieustanne ogryzanie paznokci czy histeryczne walenie głową w podłogę – to ta książka jest dla Ciebie! Autorzy poruszają chyba wszystkie najistotniejsze zagadnienia związane z rozwojem psychicznym dzieci, przybliżając jego poszczególne etapy, opisując typy osobowości, omawiając problemy towarzyszące jedzeniu, spaniu, wydalaniu czy rozładowywaniu napięć emocjonalnych.
Wracam do tego poradnika co rusz, bo działa uspokajająco – wyjaśnia wiele kwestii, które w zachowaniu mojego dziecka wydawały mi się dziwne, nietypowe. Polecam go wszystkim. Ta książka naprawdę może rozwiać Wasze wątpliwości!
Małgorzata Musiał
mama trojga dzieci, pedagog, autorka bloga Dobrarelacja.pl
Każdy rodzic wie, kiedy dziecko powinno zacząć siadać, samodzielnie chodzić, mówić, kiedy można spodziewać się pierwszych zębów i kiedy one wypadną. Jednak niewiele osób docieka przyczyn i prawidłowości rozwoju psychicznego, nierozerwalnie związanego z fizycznym.Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1. Wiek a zachowanie dziecka 11
Lepsze i gorsze etapy 13
Sugestie 17
Rozdział 2. Wiek dziecka a etapy rozwoju 19
Cykle zachowań 19
O czym trzeba pamiętać w związku z etapami rozwoju 22
Cztery tygodnie 23
Szesnaście tygodni 24
Dwadzieścia osiem tygodni 25
Czterdzieści tygodni 27
Dwanaście miesięcy 28
Piętnaście miesięcy 29
Osiemnaście miesięcy 30
Dwa lata 32
Dwa i pól roku 34
Trzy lata 35
Trzy i pół roku 36
Cztery lata 38
Cztery i pól roku 40
Pięć lat 42
Pięć i pół - sześć lat 43
Siedem lat 45
Osiem lat 47
Dziewięć lat 48
Dziesięć lat 50
Rozdział 3. Osobowość 52
Osobowość jako funkcja budowy ciała 53
Trzy typy budowy ciała. Spanie. Jedzenie. Emocje.
Nadwrażliwość ektomorfika. Hałaśliwy mezomorfik.
Funkcjonalne podejście do osobowości 61
Peryferyjne i zogniskowane. Niezdolność do przejścia.
Dzieci, których zachowanie w nowych sytuacjach jest zaskakująco dobre, a później się pogarsza.
Osobowość a rozwój lewej lub prawej półkuli mózgowej. Dziecko destrukcyjne.
Dziecko autystyczne. Cóż więc można zrobić? 70
Rozdział 4. Jedzenie 72
Sekwencje rozwojowe 73
Okres niemowlęcy - nieustające ucztowanie. Osłabiony apetyt. Wybredne - marudne - kapryśne.
Spokój. Szybkość i motywacja. Lepszy apetyt. Ciągły ruch. Wilczy apetyt.
Apetyt i upodobania 79
Różnice indywidualne 81
Szczególne problemy 81
Kolki niemowlęce. Wymioty. Przywiązanie do butelki. Odmowa przyjmowania stałych pokarmów.
Niechęć do samodzielnego jedzenia. Apetyt na potrawy pikantne.
Jak sprawić, by dzieci lubiły jeść - zasady ogólne.
Rozdział 5. Sny i spanie
Kładzenie dziecka do łóżka
Wiek niemowlęcy. Zapotrzebowanie na sen u dwulatka.
Rytuał zasypiania u dwuipółlatków. Zasypianie - trzy do dziesięciu lat.
Problemy ze spaniem
Budzenie się i ptacz w nocy. Nocne życie trzylatków. Wchodzenie do łóżka rodziców.
Duże łóżko w wieku czterech lat. Złe sny i koszmary senne. Lęki związane ze spaniem.
Drzemki
Budzenie się
Różnice indywidualne
Rozdział 6. Wydalanie 105
Kontrolowanie pęcherza 105
Indywidualne różnice w załatwianiu potrzeb fizjologicznych 107
Kontrolowanie wypróżnień 108
„Od kiedy mogę oczekiwać,
że moje dziecko będzie suche przez całą noc?" 110
„Czy mam wysadzać go w nocy?" 111
Problemy z załatwianiem się 113
Moczenie nocne. Dzieci moczące się w dzień do trzeciego lub czwartego roku życia.
Dziecko, które moczy się podczas zabawy. Moczenie się w szkole.
Niezwykle i dziwaczne nawyki higieniczne. Kłopoty z wypróżnianiem.
Rozdział 7. Rozładowywanie napięć emocjonalnych 124
Okresy wzmożonego napięcia 129
Napady wściekłości 129
Ssanie kciuka 130
Ssanie kciuka z dodatkowym przedmiotem. Czy ssanie kciuka jest szkodliwe?
Co należy robić (i czego robić nie należy) ze ssaniem kciuka.
Gryzienie 136
Obgryzanie paznokci 138
Kołysanie 139
Ssanie języka 140
Walenie głową 141
Toczenie głowy 142
Wyrywanie włosów 143
Płaczliwość 143
Apetyt na przedmioty 144
Tiki 145
Jąkanie się 146
Masturbacja 149
Choroby 151
Choroba morska 154
Rozdział 8. Lęki 156
Każdy wiek ma swoje lęki 156
Ucieczka przed źródłem lęku jest naturalną reakcją 159
Paniczny lęk, po którym następuje fascynacja 160
Lęk przed ciemnością 163
Lęk przed psami 164
Lęk przed wodą 164
Lęk przed dentystą 166
Lęk przed szpitalem 167
Rozdział 9. Inteligencja 169
Inteligencja a poziom dojrzałości 169
Stopień dojrzałości 170
„Ale jaki jest iloraz inteligencji mojego dziecka?" 173
Dzieci specjalnej troski 174
Co robić, jeżeli u dziecka stwierdzono WDM,
nadpobudliwość, dysleksję, niezdolność do nauki? 176
Rozdział 10. Zachowania i zainteresowania seksualne 179
Jak rozmawiać z dziećmi o seksie? 179
Jak informować o seksie? 180
Kiedy mówić, skąd się biorą dzieci? 182
Zabawy seksualne 183
Różnice indywidualne 185
Zainteresowanie płcią przeciwną 186
Rozdział 11. Stosunki między rodzicami a dziećmi 189
Matka - dziecko 190
Dwa lata. Dwa i pół rok.u Dwa i pół do trzech lat. Trzy lata. Trzy i pół roku.
Cztery lata. Pięć do sześciu lat.
Siedem lat. Osiem lat. Dziewięć lat. Dziesięć lat.
Ojciec - dziecko 201
Trzy do pięciu lat. Sześć lat. Siedem do dziesięciu lat.
Rozdział 12. Bracia i siostry 208
Co można zrobić, by poprawić sytuację? 209
Nowe dziecko 213
Przygotowanie dziecka na przybycie rodzeństwa.
Co zrobić ze starszym dzieckiem, kiedy matka idzie do szpitala. Co z zazdrością?
Rozdział 13. Telewizja
Rozdział 14. Sukces w szkole 228
Każde dziecko w odpowiedniej klasie 228
Powtarzanie klasy 230
Inne przyczyny niepowodzeń szkolnych 232
Wzrok 233
Zdrowie a osiągnięcia szkolne 236
Polityka edukacyjna 238
Całodzienne zajęcia szkolne w klasie zerowej. Zasada głównego nurtu. Niezdolność do nauki.
Wnioski 241
Rozdział 15. Co mówić o śmierci, Bogu, adopcji i rozwodzie 243
Śmierć 243
Religia 246
Co mówić na temat adopcji? 248
Dziedziczenie czy wychowanie.
Rozwód 251
Rozdział 16. Problem dyscypliny 255
Poziom dyscypliny 256
Techniki dostosowane do stopnia rozwoju 257
Pragmatyka życia rodzinnego 260
Dziecko niszczycielskie 262
Wskazówki ogólne 264
Trzymajcie się tego, co raz postanowiliście. Ojciec i matka wspierają się wzajemnie.
Bić czy nie bić? 265
Dyscyplina wśród rodzeństwa 266
Dostosowanie dyscypliny do temperamentu 267
Rozdział 17. Zaburzenia kondycji psychicznej 269
Stres i przyczyny złego zachowania 269
Skąd wiemy, że dziecko jest chore? 271
Organizacja myślenia rodziców. Przykład - chłopiec o imieniu Sławek. Nazwy i listy.
Rozdział 18. Lista diagnostyczna 281
Rozdział 19. Testy 291
Testy psychologiczne, rozwojowe,
sprawdzające wzrok, słuch i mowę 291
Badania fizyczne 292
Elektroencefalogram (EEG) 293
Badania innych rytmów organizmu 294
Promienie Roentgena 295
Cukier we krwi 295
Więcej o chorobach 296
Badanie krwi 297
Morfologia krwi. Żelazo. Skład chemiczny krwi. Badanie tarczycy. Aminokwasy.
Testy alergiczne 299
Odstawienie i podanie. Dodatki spożywcze. Wykrywanie alergii przez badanie krwi.
Badanie skóry.
Wykrywanie trucizn 305
Ołów. Miedź. Rtęć i arszenik. Formaldehyd. Tlenek węgla. Inne trucizny.
Testy na wykrycie minerałów 307
Witaminy 308
Światło i powietrze 309
Rozdział 20. Jak stosować listę diagnostyczną i gdzie szukać pomocy 310
Stosowanie listy diagnostycznej 310
Zapobieganie 311
W poszukiwaniu pomocy z zewnątrz 312
Rozdział 21. Leczenie 314
Psychoterapia 315
Terapia indywidualna. Terapia grupowa. Terapia rodzinna.
Terapia farmakologiczna 316
Środki pobudzające. Środki uspokajające. Silne środki uspokajające.
Środki przeciwdrgawkowe. Lit. Środki antydepresyjne. Środki przeciwbólowe.
Terapia żywieniowa 321
Niedobór witamin. Megawitaminy.
Leczenie alergii 322
Rozdział 22. Stosowanie 324
Sieć wzajemnych powiązań 324
Podstawowe kategorie 325
Chęci i pragnienia 327
Zapobieganie 328
Bibliografia 329
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?