Krytyczna edycja przekładu dzieła Jerzego Joachima Retyka Narratio prima pierwszego drukowanego wykładu astronomii heliocentrycznej, napisanego we Fromborku, u boku Mikołaja Kopernika, a wydanego w 1540 roku w Gdańsku.Retyk przeszedł do historii nauki światowej jako jedyny uczeń Kopernika i człowiek, który w decydujący sposób przyczynił się do ukazania światu wydania rewolucyjnego dzieła De revolutionibus (O obrotach) fundamentu nauki nowożytnej.Jeszcze za życia Retyka, bo w 1566 roku ukazało się w Bazylei drugie wydanie De revolutionibus do dzieła Kopernika dołączono tekst jego ucznia, właśnie Narratio prima.Prezentowany tu pierwszy kompletny przekład dzieła Retyka na język polski, autorstwa Ignacego Lewandowskiego, został opatrzony obszernym wstępem i komentarzem przez Jarosława Włodarczyka.*********The First Account of Copernicus' On the Revolutions of the Heavenly SpheresThe first Polish critical edition of Georg Joachim Rheticus' Narratio Prima (First Account), the treatise on heliocentric astronomy, written in Frauenburg (Frombork), where Rheticus spent two years with Copernicus, and published in Danzig (Gdańsk), in 1540. Georg Joachim Rheticus is known in the history of science as the only disciple of Copernicus and the man, who played a vital part in publishing Copernicus' revolutionary work De revolutionibus, which was to become the foundation for modern science.
Pierwsza polska krytyczna edycja dzieła Jerzego Joachima Retyka Narratio prima (Relacja pierwsza) – pierwszego drukowanego wykładu astronomii heliocentrycznej, napisanego w Lubawie i we Fromborku, u boku Kopernika, a wydanego w 1540 roku w Gdańsku. Jerzy Joachim Retyk przeszedł do historii nauki światowej jako jedyny uczeń Mikołaja Kopernika i człowiek, który w decydujący sposób przyczynił się do wydania rewolucyjnego dzieła De revolutionibus (O obrotach) – fundamentu nauki nowożytnej. Retyk odegrał też kluczową rolę przy przekonaniu Kopernika, aby ten opublikował De revolutionibus, i przy przygotowaniu tekstu do druku. Ostatecznie to Retyk zawiózł rękopis swego mistrza do norymberskiego drukarza i nadzorował pierwsze etapy druku. Jeszcze za życia Retyka, bo w 1566 roku ukazało się w Bazylei drugie wydanie De revolutionibus – do dzieła Kopernika dołączono tekst jego ucznia, właśnie Narratio prima.
Prezentowany tu pierwszy kompletny przekład dzieła Retyka na język polski, autorstwa Ignacego Lewandowskiego, został opatrzony obszernym wstępem i komentarzem przez Jarosława Włodarczyka.
Prof. dr hab. Ignacy Lewandowski, filolog klasyczny związany z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badacz literatury rzymskiej i jej recepcji w Polsce. Spod jego pióra wyszły polskie przekłady rzymskich historyków: Florusa, Justynusa, Eutropiusza, Aureliusza Wiktora, Ammiana Marcellina, a także autorów średniowiecznych, Pawła Diakona czy anonimowej Żeglugi świętego Brendana.
Prof. dr hab. Jarosław Włodarczyk pracuje w Instytucie Historii Nauki PAN w Warszawie i Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Bada dzieje dawnej astronomii oraz związki nauk ścisłych z kulturą różnych epok. Jest redaktorem naczelnym serii "?Studia Copernicana"?.
Książka ta jest oryginalnym wprowadzeniem w historię kosmologii relatywistycznej lat dwudziestych i trzydziestych XX w., w dzieje modeli wszechświata, opracowanych przez Einsteina, de Sittera, Friedmana i Lemaître'a. Co ciekawe, głównym bohaterem tych rozważań czyni Eddington stałą kosmologiczną, która dość nieoczekiwanie odzyskała swoją pozycję w kosmologii początków XXI stulecia. Można tu również znaleźć zarys ekstrawaganckich poglądów Eddingtona na rolę podstawowych stałych fizycznych w poznawaniu natury kosmosu. Czy wszechświat się rozszerza? wciąż pozostaje ważną lekturą dla czytelnika interesującego się kosmologią, astrofizyką i astronomią, ale też fizyką teoretyczną i historią nauki.
Pierwszy polski przekład słynnego Noworocznego podarku ¦ książki, w której Johannes Kepler usiłuje wysnuć z kształtu płatka śniegu podstawowe prawa przyrody. Do rozwiązania zagadek struktury plastra miodu, najbardziej ekonomicznego ułożenia kul w przestrzeni i kształtu śnieżynek próbuje tu wykorzystać swoją rozległą wiedzę o wielościanach i wielokątach. Autor wstępu Zdzisław Pogoda, matematyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, laureat Nagrody im. Hugona Steinhausa za popularyzację nauki, wprowadza czytelnika w świat rozważań geometrycznych Keplera i ukazuje ich powiązania z odkryciami w następnych stuleciach, aż po wiek XX. Natomiast posłowie Jarosława Włodarczyka z Instytutu Historii Nauki PAN w Warszawie wyjaśnia podstawy wiary Keplera w istnienie duszy Ziemi, która ¦ jak utrzymywał genialny odkrywca praw ruchu planet ¦ także miała swój udział w formowaniu płatków śniegu.
Denis Diderot (1713-1784), jeden z największych pisarzy i myślicieli francuskiego Oświecenia, uznawany jest też za jednego z ojców krytyki artystycznej. W jego obfitym pisarstwie poświęconym sztukom plastycznym wyróżniają się pisane w latach 1759-1781 Salony, recenzje z regularnych wystaw sztuki francuskiej w Paryżu. Salon 1765 roku to arcydzieło nowego języka wypowiedzi o malarstwie i błyskotliwy utwór literacki. Humor i pasja, cięty język Diderota, oryginalne koncepty w tworzeniu pisarskiego ekwiwalentu dla malarstwa sprawiają, że tekst ten nadal budzi podziw i denerwuje, rozśmiesza i daje do myślenia.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?