Zbiór przepisów prawa pracy przygotowany dla osób prowadzących sprawy pracownicze
Niniejsza książka to podręczny zbiór przepisów z zakresu prawa pracy, dzięki któremu osoby, którym powierzono prowadzenie spraw pracowniczych, będą mogły sprawdzić lub potwierdzić zgodność podejmowanych przez siebie decyzji personalnych z przepisami prawa. Aktualność zawartych w książce przepisów na grudzień 2017 r. oznacza, że uwzględnione zostały zmiany m.in. w zakresie świadectw pracy, regulaminów zakładowych, prac wzbronionych kobietom w ciąży oraz karmiących dziecko piersią. Artykuły Kodeksu pracy wzbogacone zostały o bardzo ważne w praktyce stosowania prawa przepisy przejściowe.
Książka zawiera komplet niezbędnych przepisów prawa pracy oraz przydatne tabelaryczne zestawienia. Znajdą w niej Państwo m.in.:
aktualny tekst Kodeksu pracy i 42 najważniejszych aktów prawnych z dziedziny zatrudniania pracowników;
przepisy zebrane w 18 grupach tematycznych;
informację o treści regulacji przy każdym artykule;
przypisy informujące o przepisach przejściowych oraz ułatwiające szybkie odnalezienie przepisów wykonawczych;
tabelaryczne zestawienia najważniejszych danych kadrowych;
akty dotyczące zatrudnienia w samorządzie terytorialnym;
regulację kontaktów z przedstawicielami załogi;
indeks rzeczowy obejmujący wszystkie akty prawne.
Dzięki tej książce dowiesz się:
Ile godzin może pracować kobieta w ciąży przed monitorem ekranowym?
Ilu dni przerwy między umowami pozwala nie wystawiać świadectwa pracy?
Co zrobić gdy pracownik nie chce zwrócić błędnego świadectwa pracy do korekty?
Jak odróżniać umowę zlecenia od umowy o pracę?
Którzy pracownicy podlegają ochronie przed zwolnieniem z pracy?
Na ile części może być podzielony urlop rodzicielski?
Jaki jest nowy wzór świadectwa pracy zawarty w nowelizacji rozporządzenia MRPiPS z 24.5.2017 r.?
Jaki czas pracy obowiązuje pracowników w poszczególnych miesiącach 2018 r.?
Kiedy pracownikowi należy się płatne zwolnienie okolicznościowe?
Jakie są metody rekompensaty pracy w godzinach nadliczbowych?
Książka o narzędziowym charakterze, zawierająca 2 podstawowe akty unijne, które na nowo regulują system ochrony danych osobowych w Polsce i w UE:
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – RODO);
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającą decyzję ramową Rady 2008/977/WsiSW.
Ponadto książka zawiera zbiór zestawień i schematów prazentujących wybrane informacje w układzie tabelarycznym.
Wygodny, podręczny zestaw danych, który pozwoli szybko zorientować się w nowych regulacjach z zakresu ochrony danych osobowych. Opracowanie zawiera tekst unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz tekst dyrektywy 2016/680.
Najważniejsze atuty książki:
Łatwa nawigacja poprzez czytelne powiązania artykułów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z motywami preambuły – akt składa się ze 173 motywów zamieszczonych w preambule i 99 artykułów. Motywy są często uzupełnieniem lub rozwinięciem treści artykułów i należy korzystać z nich łącznie.
Zestawienia i schematy przedstawiające najważniejsze informacje w przejrzysty i uporządkowany sposób.
Autorski indeks rzeczowy uwzględniający regulacje z preambuły, rozporządzenia i dyrektywy; udział autora jest konieczny ze względu na wiele nowych pojęć prawnych wynikających z nowych przepisów i praktyki.
Wzory rejestru czynności przetwarzania.
Unijna reforma o ochronie danych osobowych zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r. Każdy przyszły Inspektor Ochrony Danych, jak i inna osoba zajmująca się przepisami o ochronie danych osobowych, właściwie w każdej chwili musi mieć łatwy dostęp do pełnego tekstu RODO – wraz z powiązanymi motywami preambuły. Niezależnie od poradników i komentarzy niezbędne jest posiadanie podręcznego zbioru przepisów. Dlatego Wydawnictwo C.H.Beck wraz z Autorami opracowało tekst rozporządzenia w poręcznym, praktycznym formacie.
Dzięki tej książce Czytelnik będzie mógł:
Mieć zawsze pod ręką tekst rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych (RODO) wraz dyrektywą 2016/680.
Łatwo poruszać się po tekście rozporządzenia i preambuły.
Mieć dostęp do najważniejszych kwestii regulowanych przepisami RODO – w postaci użytecznych schematów i zestawień.
Szybko zrozumieć nowe przepisy dzięki tabeli porównującej przepisy obecnej polskiej ustawy o ochronie danych z przepisami RODO.
Stan prawny: październik 2016 r.
Jedyny praktyczny komentarz do unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, zawierający obszerne orzecznictwo, przykłady i najlepsze praktyki.
Jakie zmiany przynosi unijne rozporządzenie o ochronie ochrony danych osobowych? Jaki będzie wpływ tej największej od 21 lat reformy? Ta książka to pierwszy i jedyny, szczegółowy komentarz do przepisów, które wejdą w życie w Polsce i Unii Europejskiej już w maju 2018 r. Cały 2017 r. to okres wzmożonych przygotowań firm i instytucji do wdrożenia tych przepisów.
Przedmiotem książki jest kompleksowy komentarz do wszystkich zasad przetwarzania danych osobowych oraz do obowiązków administratorów danych i uprawnień podmiotów danych (art. 1–50 RODO). To rdzeń systemu ochrony danych osobowych.
Pozostałe tematy: kompetencje i organizacja organów nadzorczych i Europejskiej Rady Ochrony Danych (art. 51–76 RODO), środki ochrony prawnej, odpowiedzialność i sankcje (art. 77–84 RODO) oraz szczególne sytuacje związane z przetwarzaniem (art. 85–91 RODO) zostały omówione w poszczególnych rozdziałach książki w odpowiadających im kontekstach (np. kompetencje organu nadzorczego – m.in. w rozdziałach dotyczących zatwierdzania BCR, zgody organu nadzorczego na transfer danych do państwa trzeciego oraz certyfikacji, sankcje – w rozdziałach dotyczących podsumowania zmian, które wprowadza RODO, kluczowych definicji oraz obowiązku informacyjnego wobec podmiotu danych, szczególne sytuacje związane z przetwarzaniem – w rozdziale dotyczącym nadrzędnych zasad przetwarzania danych).
Grupa Robocza Art. 29 zapowiedziała na 2018 r. opracowanie wytycznych, narzędzi i procedur, które skonkretyzują stosowanie GDPR, m.in. w zakresie funkcjonowania Europejskiej Rady Ochrony Danych i zwiększonej roli organów nadzorczych oraz „one stop shop” i mechanizmu spójności. Do czasu ustalenia przez organy nadzorcze zasad współpracy dla spójnego stosowania RODO, rozpoczęcia działalności przez Europejską Radę Ochrony Danych i sformułowania przez nią wytycznych i najlepszych praktyk, a także ukształtowania się praktyki nakładania dotkliwych administracyjnych kar pieniężnych, które przynosi RODO, a więc w trwającym do 25.5.2018 r. okresie dostosowawczym, poddawanie przepisów od art. 51 RODO odrębnemu komentarzowi byłoby przedwczesne.
Stan prawny: czerwiec 2016 r.
Praktyczny komentarz do ustawy o rewitalizacji, ustawy o związkach metropolitalnych oraz zmian wprowadzonych ustawą krajobrazową
Niniejszy komentarz to jedyna na rynku publikacja skierowana do praktyków, omawiająca przepisy dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Znajduje się w nim omówienie przepisów:
ustawy z 9.10.2015 r. o rewitalizacji,
ustawy z 9.10.2015 r. o związkach metropolitalnych,
ustawy z 24.4.2015 r. o zmianie niektórych ustawy w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (tzw. ustawa krajobrazowa).
Ustawa krajobrazowa znowelizowała przepisy związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym kilku aktów prawnych. W niniejszym komentarzu czytelnik znajdzie omówienie zmienionych ustawą krajobrazową przepisów poniższych ustaw:
ustawy z 27.3.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
ustawy z 12.1.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
ustawy z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane,
ustawy z 21.3.1985 r. o drogach publicznych,
ustawy z 16.4.2004 r. o ochronie przyrody,
ustawie z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Powyższe ustawy nie są skomentowane w całości. Komentowane są jedynie te ich przepisy, które zostały zmienione ustawą krajobrazową.
Ponadto skomentowane zostały przepisy przejściowe ustawy krajobrazowej.
System planowania przestrzennego wywołuje wiele dylematów i wątpliwości. Chociażby wykładnia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego czy przesłanek związanych z ustaleniem warunków zabudowy może powodować sporo problemów. W ostatnich miesiącach problem ten został pogłębiony. Uchwalone zostały ustawy dodające do planowania przestrzennego nowe rozwiązania.
Ustawa krajobrazowa to tak naprawdę zbiór zmian różnych ustaw. Najważniejsze zmiany wiążą się z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W ich ramach wprowadzono między innymi audyt krajobrazowy i uchwałę reklamową (określaną również jako gminna uchwała krajobrazowa). Poza tym pamiętać trzeba o ważnych zmianach zawartych w innych ustawach, dotyczących chociażby tak ważnych z perspektywy zagospodarowania przestrzennego form ochrony przyrody czy dróg publicznych. Ustawa o rewitalizacji przewiduje nowy, szerszy proces, oparty na uchwałach rad gmin. Jedna z uchwał przyczynia się do przygotowania miejscowego planu rewitalizacji – szczególnej formy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. I w końcu ustawa metropolitalna stanowi wyraz intencji ustawodawcy w zakresie planowania przestrzennego na jeszcze jednym szczeblu – metropolitalnym, czego wyrazem może być chociażby studium metropolitalne.
W niniejszym komentarzu Czytelnik znajdzie odpowiedzi na nastepujące pytania:
czym jest audyt krajobrazowy i gminna uchwała reklamowa, jakie powodują skutki dla gmin i jak je uchwalać,
na jakich zasadach wymierzać kary pieniężne za niedostosowanie urządzeń reklamowych do wytycznych gmin,
jak rozpoczynać w gminach proces rewitalizacji,
jakie są konkretne skutki kolejnych uchwał rewitalizacyjnych rady gminy,
jaka jest rola i znaczenie miejscowego planu rewitalizacji i umowy urbanistycznej,
jako może wyglądać zarządzanie przestrzenią na szczeblu metropolitalnym i czym jest studium metropolitalne,
jak wszystkie nowe rozwiązania mają się do dotychczasowych instrumentów planowania przestrzennego.
Jeżeli na co dzień zajmujesz się problematyką planowania i zagospodarowania przestrzennego, ta książka jest dla Ciebie.
Praktyczny komentarz do ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
Niniejszy komentarz to jedyna na rynku publikacja skierowana do praktyków, zawierająca:
liczne przykłady wyjaśniające zagadnienia złożonego procesu udostępniania informacji o środowisku oraz związanych z tym innych postępowań,
bogate orzecznictwo sądów administracyjnych, wyznaczające sposób interpretacji poszczególnych przepisów ustawy, a więc wskazujące sposób jej praktycznego stosowania,
najnowsze zmiany w przepisach ustawy wprowadzone ustawą z 11.9.2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, które obowiązują od 1.1.2016 r. oraz ustawą z 9.10.2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, której większość przepisów wejdzie w życie 1.1.2017 r.
Poszczególne zagadnienia objaśnione zostały w sposób jak najbardziej praktyczny. Unikano skomplikowanych wywodów naukowych, zastępując je praktycznymi wyjaśnieniami pojawiających się problemów, np. dotyczących:
obiegu dokumentów w procesie udostępniania informacji o środowisku,
ustalenia, kiedy organ musi udostępnić informacje o środowisku, a kiedy może odmówić ich udzielenia,
ustalenia, jakie organy powinny wziąć udział w postępowaniu o udzielenie informacji o środowisku.
Komentarz stanowi omówienie wszystkich artykułów ustawy wraz z odwołaniem się do innych aktów prawnych, w tym przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, licznych dyrektyw wydawanych przez organy Unii Europejskiej, a także do aktów prawnych, które wcześniej regulowały tę problematykę. W II częsci komentarza został zawarty zbiór wzorów dokumentów występujących na różnych etapach postępowania przewidzianego w ustawie, wraz ze wskazaniem odnośnych przepisów ustawy.
Dzięki temu komentarzowi Czytelnik dowie się m.in.:
Jak wyglądają poszczególne etapy postępowania w sprawie udostępniania informacji o środowisku i jakie w tym zakresie należy złożyć dokumenty?
Jak kształtuje się stosunek komentowanej ustawy do innych przepisów prawa krajowego regulujących tę problematykę?
Jakie kategorie informacji podlegają udostępnieniu?
Jaki krąg podmiotów zobowiązany jest do udostępnienia informacji o środowisku?
Kiedy organ może odmówić udzielenia informacji i jak w takiej sytuacji postąpić?
Jakie organy państwowe i w jakim zakresie biorą udział w postępowaniu w sprawie udostępnienia informacji o środowisku?
Jak wygląda postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania pochodzącego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku przedsięwzięć?
Jak wygląda postępowanie z dokumentacją w toku postępowania o udostępnienie informacji o środowisku?
Jeżeli na co dzień zajmujesz się problematyką udostępniania informacji o środowisku, ochroną środowiska albo dostępem do informacji publicznej, ta książka jest dla Ciebie.
Stan prawny: wrzesień 2014 r. Książka zawiera dogłębną analizę przepisów prawa w zakresie uprawnień osób niepełnosprawnych, która z pewnością pomoże potencjalnym pracodawcom przełamać się przed lękiem w zatrudnianiu takich osób, a innym ułatwi prawidłowe stosowanie obecnych regulacji prawnych w tym zakresie. Książka pisana przez praktyka dla praktyków. Publikacja skupia się na wszystkich obszarach związanych z obecnością osoby niepełnosprawnej w miejscu pracy, m.in.: Status osoby niepełnosprawnej, Szczególne uprawnienie pracownicze osób niepełnosprawnych, Otwarty i chroniony rynek pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Dofinansowanie do wynagrodzeń, refundacje, wydatkowanie zakładowego funduszu rehabilitacji, Kontrola wydatkowania pomocy publicznej. Grupą docelową czytelników są pracodawcy na otwartym i chronionym rynku pracy, zakłady pracy chronionej, kadrowe, specjaliści ds. kadrowych, pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne, kadrowe w zakładach pracy chronionej, kadrowe/osoby pracujące w działach personalnych oraz księgowości.
Informator kadrowo-księgowy to podręczny zbiór ponad 60 wskaźników, stawek i wykazów na 2015 r., przydatnych w Twojej codziennej pracy. Nie musisz pamiętać wszystkich terminów, danych liczbowych, wskaźników – wystarczy zajrzeć do naszego informatora!
Celem publikacji jest dokonanie właściwej wykładni przepisów o związkach zawodowych. Książka opisuje m.in. uprawnienia związków zawodowych w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy, kwestię uczestnictwa związków zawodowych w zarządzaniu zakładem pracy, obowiązki związków zawodowych, współdziałanie pracodawcy i zakładowej organizacji związkowej w procesie zwolnień grupowych i indywidualnych oraz spory zbiorowe. Każdy z rozdziałów zawartych w tej książce to esencja najnowszych poglądów prezentowanych ostatnio w orzecznictwie oraz w komentarzach. Poszczególne rozdziały zawierają omówienie i interpretację przepisów dotyczących zbiorowego prawa pracy zawartych w Kodeksie pracy, ustawie o związkach zawodowych, ustawie o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Założeniem przyświecającym Autorce w trakcie pisania niniejszej publikacji było opracowanie materiału skierowanego do szerokiego kręgu odbiorców, przede wszystkim praktyków - menedżerów, kadrowców oraz osób zajmujących się obsługą prawną pracodawców. Skrócony spis treści: Rozdział I. Status związku zawodowego w zakładzie pracy Rozdział II. Szczególna ochrona stosunku pracy Rozdział III. Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy Rozdział IV. Spory zbiorowe Rozdział V. Udział związków zawodowych w procesie zwolnień grupowych
Książka „Pomoc materialna dla uczniów” poświęcona jest tematyce pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanej w postaci stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego oraz pomocy o charakterze motywacyjnym wypłacanej w postaci stypendiów za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe. Zawiera chronologiczny układ działań niezbędny przy udzielaniu i wypłacaniu świadczeń pomocy materialnej dla uczniów. Przeznaczona jest głównie dla osób zajmujących się udzielaniem świadczeń pomocy i ewentualnych świadczeniobiorców.
Niniejsza publikacja została podzielona na następujące zagadnienia tematyczne:
rodzaje pomocy i źródła ich finansowania,
beneficjenci pomocy socjalnej i motywacyjnej,
kryteria i procedury przyznawania świadczeń,
formy przyznawania i wysokości pomocy,
regulamin udzielania pomocy.
Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo:
Jakie są obowiązki podatkowe płatników świadczeń dla uczniów?
Jakie znaczenie ma miejsce zamieszkania dla przyznania pomocy?
Jak obliczyć i udokumentować dochód uprawniający do ubiegania się o stypendium?
Jakie działania należy podjąć w przypadku zmiany dochodu w trakcie pobierania stypendium?
Jakie koszty udziału w zajęciach edukacyjnych mogą być pokryte przez JST?
Jakie sytuacje uprawniają do otrzymania zasiłku szkolnego?
O praktycznym wymiarze tej książki stanowią liczne odpowiedzi na pytania oraz zbiór rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów. Integralną jej częścią jest 16 wzorów dokumentów związanych z udzielaniem pomocy materialnej (zawiadomienia, oświadczenia, decyzje, uchwały i regulaminy). Ponadto znajdą w niej Państwo wyciąg z 9 najważniejszych aktów prawnych z tematyki pomocy materialnej dla ucznia.
Wzory dostępne w publikacji, które są w cenie książki do ściągnięcia (po zalogowaniu) przez portal www.ekspertbeck.pl
Uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy
Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu w celu przyznania stypendium szkolnego
Zawiadomienie o przesunięciu terminu załatwienia wniosku o przyznanie stypendium szkolnego
Oświadczenia wnioskodawcy o wysokości dochodów członków rodziny
Decyzja w sprawie przyznania stypendium szkolnego
Oświadczenie strony w sprawie wyrażenia zgody na zmianę decyzji przyznającej stypendium
Decyzja zmieniająca wysokość i okres przyznanego stypendium szkolnego
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu w celu ustalenia prawa do stypendium szkolnego
Decyzja odmawiająca prawo do ubiegania się
o stypendium
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu w celu wstrzymania/cofnięcia prawa do stypendium
Decyzja w sprawie wstrzymania prawa do stypendium szkolnego
Decyzja w sprawie cofnięcia prawa do stypendium szkolnego
Decyzja w sprawie cofnięcia prawa do stypendium szkolnego i odstąpienia od żądania jego zwrotu
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania z urzędu w celu wygaszenia decyzji przyznającej stypendium
Decyzja w sprawie wygaśnięcia decyzji przyznającej stypendium szkolne
Decyzja w sprawie przyznania zasiłku szkolnego
Kompendium wiedzy z zakresu specyfiki prawa pracy w jednostkach pomocy społecznej, pomocy rodzinie i pieczy zastępczej.
Książka skierowana jest do osób zajmujących się sprawami kadrowymi m.in. w gminnych i miejskich ośrodkach pomocy społecznej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w placówkach wsparcia dziennego, w ośrodkach adopcyjnych oraz wszystkich innych instytucjach działających w oparciu o ustawę o pomocy społecznej oraz o ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Omawiane zagadnienia dotyczą:
? zasad zatrudniania i zwalniania pracowników,
? formalnych wymagań kwalifikacyjnych,
? prowadzenia akt osobowych,
? podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
? rozliczania czasu pracy i udzielania urlopów,
? naliczania wynagrodzeń,
? odpowiedzialności porządkowej pracowników oraz
? mobbingu
Cały komentarz poparty jest użytecznymi poradami i praktycznymi przykładami. Nie zabrakło w opracowaniu także omówienia najważniejszych wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy ? Regulaminu pracy oraz Regulaminu wynagradzania wraz ze wzorami dokumentów.
Dodatkowo książka jest rozszerzona o wyciągi z aktów prawnych, najistotniejszych ? z punktu widzenia zatrudniania w instytucjach pomocy społecznej, pomocy rodzinie i pieczy zastępczej
W naszej książce czytelnik znajdzie odpowiedzi na takie pytania jak min.:
? Kto może być pracownikiem socjalnym i jakie musi spełniać kryteria i wymogi?
? Jakie są obowiązki kierowników jednostek pomocy społecznej i jakie wynikają konsekwencja z nienależytego wykonywania swoich zadań?
? Jakie są zadania asystenta rodziny i jakie musi on spełniać wymagania?
? Co oznacza wymóg niekaralności w pracy w pomocy społecznej i pomocy rodzinie?
? Na jakich zasadach pracownik socjalny otrzymuje dodatkowy urlop i czy zawsze się mu on należy?
? Na czym polegają szczególne zasady wynagradzania pracowników pomocy społecznej, pomocy rodzinie i pieczy zastępczej?
Publikacja przygotowana dla koordynatorów ds. kontroli zarządczej, kierownictwa oraz osób odpowiedzialnych za kontrolę zarządczą i audyt w jednostkach samorządowych.
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła kontrolę zarządczą. Wiele osób ma problem jak włączyć i wykorzystać kontrolę zarządczą i audyt w projektowaniu ogólnego systemu zarządzania jednostką.
W publikacji przedstawiono organizację systemu kontroli zarządczej ? rolę poszczególnych elementów ją tworzących, a także wykorzystanie poszczególnych postulatów standardów kontroli zarządczej w budowaniu nowej koncepcji zarządzania na poziomie jednostek samorządowych.
O sukcesie działania kontroli zarządczej w dużej mierze decyduje wewnętrzna ocena jej skuteczności - wyrażona przez samych uczestników tego systemu. Samoocena jest ważna w tych jednostkach gdzie nie istnieje prawny obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego. Z tego też względu w książce przedstawiono procedurę samooceny łącznie w kompletem gotowych list ewaluacyjnych.
W publikacji, w sposób przejrzysty, opisano ewaluację kontroli zarządczej w wybranych obszarach działania jednostki samorządowej tj.: sprawozdawczość budżetowa, udzielanie i rozliczanie dotacji celowych, organizacja systemu rachunkowości. Autor, doboru przedmiotowych obszarów dokonał celowo ? z uwagi na pojawiające się w nich liczne dysfunkcje, które w konsekwencji generują poważne ryzyko związane z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Elementem składowym kontroli zarządczej jest niezależny i obiektywny audyt wewnętrzny, którego celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań, poprzez systematyczną ocenę tego systemu oraz czynności doradcze. Z uwagi na wprowadzone przez ustawodawcę nowe rozwiązania w tym zakresie ? w książce opisano regulacje systemu audytu wewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem samorządu terytorialnego.
Wszystkie dokumenty, które znajdują się w książce są dostępne w wersji elektronicznej na www.ekspertbeck.pl
Honorarium autora, za napisanie tej publikacji, przekazano na rzecz Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą"
W książce tej:
trudny proces związany z wdrożenia budżetu zadaniowego w jednostce ilustrujemy praktycznymi przykładami
interpretacje przepisów popieramy wskazówkami i wzorami dokumentów
wątpliwości rozwiązujemy przedstawiając konkretne rozwiązania
Dzięki publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:
Jak stworzyć budżet zadaniowy i czym się on różni od budżetu tradycyjnego?
W jaki sposób monitorować stopień jego realizacji?
Jak dostosować budżet zadaniowy do specyfiki jednostki?
Jak dekretować operacje gospodarcze zgodnie z klasyfikacją budżetową i zadaniową?
Jakie informacje są niezbędne w sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym?
Wszystko to jest poparte licznymi przykładami wzorów (w tym wzór raportu wydatków w zakresie zadań budżetowych), kalkulacjami kosztów będących opracowaniami własnymi autorów (np. wskazanie klucza podziału zasobów sprzętowych pomiędzy zadania) itp.
Wraz z książką oferujemy Państwu bezpłatny miesięczny dostęp do serwisu EkspertBeck.pl – Księgowość budżetowa w sektorze publicznym, gdzie znajdziecie Państwo inne komentarze, porady, akty prawne regulujące funkcjonowanie samorządowych zakładów budżetowych.
Publikacja przyda się bezwzględnie: wójtom gmin, burmistrzom i prezydentom miast, członkom zarządów powiatu i województwa, skarbnikom i sekretarzom w JST, pozostałym pracownikom urzędów gmin i miast, starostw i urzędów marszałkowskich, w tym dyrektorom odpowiednich komórek organizacyjnych, pracownikom jednostek organizacyjnych JST,
radnym, ale także doradcom i konsultantom wspomagającym wdrażanie budżetu zadaniowego w JST*
Książka adresowana jest do instytucji kultury, takich jak: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury czy galerie sztuki. Tak szeroki katalog form organizacyjnych działalności kulturalnej przekłada się na wielość problemów związanych z zatrudnianiem pracowników tych instytucji.
Osoby odpowiedzialne za sprawy kadrowe często mogą mieć problemy z zastosowaniem właściwych przepisów. Aby ułatwić im to zadanie, stworzyliśmy książkę, w której znajdą odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania, począwszy od kwestii związanych z zatrudnianiem i wynagradzaniem kadry kierowniczej instytucji kultury (dyrektor instytucji kultury, jego zastępca oraz główny księgowy), pracowników artystycznych (np. aktorów, solistów wokalistów, muzyków czy tancerzy) oraz pozostałych pracowników instytucji kultury, a skończywszy na odpowiedzialności porządkowej i materialnej tych pracowników.
W książce omówione zostały wszystkie odrębności dotyczące czasu pracy w instytucjach kultury oraz wynagradzania w oparciu o najnowsze rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury, które weszło w życie 2.7.2012 r.
Stan prawny listopad 2010 r.
Nowe przepisy Kodeku pracy dotyczące podnoszenia kwalifikacji przez pracowników budzą duże kontrowersje. W prawie pracy nie ma podmiotu właściwego do wydania w ich zakresie powszechnie wiążącej wykładni. Niniejsza książka jest swoistym przewodnikiem przygotowanym w oparciu o stanowiska Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego.
W publikacji zostały zamieszczone przykłady rozwiązań zagadnień z zakresu podnoszenia kwalifikacji przez pracowników, także w formie pytań i odpowiedzi, które od dnia obowiązywania nowych przepisów pojawiły się w praktyce zawodowej.
Książka ma służyć pomocą zarówno pracodawcom, jak i pracownikom w kwestiach prawa do urlopu szkoleniowego, dodatkowych świadczeń, czy rozliczania kosztów związanych z dokształcaniem się pracowników. Pracodawcy dowiedzą się również na co zwrócić szczególną uwagę przy sporządzaniu umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz jakie zostały wprowadzone zmiany dotyczące zwolnienia podatkowego dla pracowników korzystających ze szkoleń finansowanych przez pracodawcę.
Publikacja skierowana jest przede wszystkim do członków zarządów i rad nadzorczych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, pracowników obsługujących te organy a także wspólników samodzielnie prowadzących sprawy własnej spółki.
Książka zawiera wzory najbardziej popularnych dokumentów związanych z funkcjonowaniem spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Są one oparte na obowiązujących przepisach oraz powszechnie uznanych standardach.
Każdy ze wzorów został opatrzony szczegółowym komentarzem, który ułatwi jego zrozumienie; wypełnienie i zastosowanie. Tekstom towarzyszą piktogramy, poprzez które chcemy zwrócić Państwa uwagę na ważniejsze kwestie.
Dla ułatwienia dokumenty zostały pogrupowane w następujące kategorie:
* Informacje
* Ogłoszenia
* Oświadczenia
* Uchwały
* Umowy
* Wezwania
* Wnioski
* Wskazania
* Zgłoszenia
* Żądania
Wszystkie wzory to powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym dokumenty, które naszym zdaniem ułatwią Państwu codzienną pracę.
Do książki dołączono płytę CD, na której znajdą Państwo wszystkie wzory z książki do natychmiastowego wykorzystania. Dokumenty są w pełni edytowalne, gotowe do wypełnienia, zarchiwizowania i wydruku. Poza tym na płycie znajdują się aktualne akty prawne związane z tematem spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jak skutecznie prowadzić rozmowy?
Co robić, gdy ma się do czynienia z rozmówcą gadułą?
Jak postępować, gdy partner rozmowy reaguje zbyt emocjonalnie, jak skłonić go do bardziej rzeczowej dyskusji?
Jak wspólnie z pracownikiem formułować realne do osiągnięcia cele?
W książce tej zobaczysz, jak w podobnych sytuacjach zachowują się fachowcy i z jakich technik korzystają.
Jak pozyskać najlepszych pracowników?
Sukces każdego przedsiębiorstwa, zarówno małej firmy jak i koncernu, zależy w dużym stopniu od jego pracowników.
W jaki sposób znaleźć dobrych kandydatów i uniknąć błędnych decyzji personalnych?
Książka opisuje proces rekrutacji, począwszy od formułowania ogłoszeń i kompetentnej oceny dokumentacji aplikacyjnej, aż po podjęcie trafnej decyzji.
Przedstawione tu techniki pytań, stosowane w rozmowie kwalifikacyjnej pozwalają odpowiednio ocenić kandydata.
Jak kierować firmą zgodnie z najnowszymi trendami?
Kompetentne zarządzanie według doradców Kienbauma.
W publikacji:
- testy kompetencyjne Kienbauma: czy potrafisz dobrze zarządzać?
- porady ekspertów: skorzystaj z doświadczenia autorów.
najważniejsze soft skills - czym się charakteryzują i jak je skutecznie stosować w praktyce
indywidualny program treningowy służący doskonaleniu umiejętności "miękkich"
rozpoznawanie, jakimi kompetencjami społecznymi dysponują pracownicy i wspieranie ich rozwoju
mnóstwo użytecznych wskazówek i porad doświadczonego eksperta
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?