Właściwie nie bardzo wiadomo, co począć z przeszłością? ? pisze Geertz; jednak z własnej przeszłości stworzył on pierwszorzędną, medytacyjną niemal książkę, pełną głębokich refleksji. Stylem chwilami potoczystym, a chwilami przywodzącym na myśl prozę Jamesa, opisuje miejsca, które były widownią jego antropologicznych trudów: marokańskie Sefrou, indonezyjskie Pare; uniwersytet w Chicago, Instytut Badań Zaawansowanych w Princeton. (...) Czytelnik może zaś przyjrzeć się temu, jak owocnie przemieszały się tutaj z sobą przypadki i idee, składając się na karierę naukową pewnego antropologa.
New Yorker
Książka jest jednym z ważniejszych świadectw samoświadomości intelektualisty na przełomie XX i XXI stulecia, samoświadomości, dla której pretekstem jest własna kariera naukowa i długoletnie kontakty z odmiennymi kulturami. Jest to swoista summa j ego poglądów na wydarzenia czterdziestu lat zarówno w świecie pozaeuropejskim, jak w cywilizacji zachodniej: są one widziane z perspektywy człowieka, który bywa i ?tu? i ?tam?.
Prof. dr hab. Wojciech Burszta
Po fakcie jest tekstem wyjątkowym, w którym autor charakteryzuje samego siebie. Jego przedmiotem są w gruncie rzeczy teoretyczne kwestie antropologii ukryte w szczegółowym opisie konkretu. (...) Jest to więc w równym stopniu historia osobista będąca retrospektywną refleksją nad rozwojem nauk humanistycznych w perspektywie zmian politycznych, społecznych i kulturalnych, jakim podlegał cały świat.
Prof. dr hab. Zofia Sokolewicz
Ekscytująca podróż w świat ewolucji, naukowych odkryć i psychologii .W przystępnie i atrakcyjnie napisanej książce znany antropolog opowiada m.in. o tym, ilu maksymalnie przyjaciół możemy zdobyć w ciągu naszego życia, o tym, jak poznać, czy „odziedziczyliśmy” mózg po matce, czy po ojcu, o tym, dlaczego Szekspir był geniuszem, a nawet odpowiada na pytanie: dlaczego się śmiejemy.
Dunbar mówi o rzeczach czasem dla nas całkiem zaskakujących: wykazuje na przykład, że praktycznie każdy z nas ma sławnych przodków, analizuje rolę religii w ewolucji człowieka i próbuje wytłumaczyć, dlaczego mężczyźni i kobiety inaczej postrzegają barwy. Przekonuje także, że czasem lepiej na stanowisku wymagającym wysokiego IQ zatrudnić pracownika o... niezłej muskulaturze.
Część materiału ukazywała się na łamach magazynu „New Scientist”.
O autorze
Robin Ian MacDonald Dunbar (ur. w 1947 w Liverpoolu) – brytyjski antropolog i biolog. Najbardziej znany jest ze swojej Liczby Dunbara (150), którą mierzy się maksymalną liczbę ludzi, z którymi dana osoba jest w stanie utrzymać w miarę stabilne i regularne relacje.
Opowieść Jerzego Besali przenosi nas tym razem w czasy antycznej Grecji, Rzymu i tak zwanych kultur barbarzyńskich, które zaznaczyły się decydująco w dziejach Europy: Celtów, Germanów i pierwszych Słowian.
Na przestrzeni wieków uczucia determinowały wiele posunięć politycznych; wpływały na kierunek zdarzeń, prowadzenie wojen, prawo, ekonomię, były przyczyną szaleństwa ludzi władzy, stanowiły źródło mniej lub bardziej sensownych decyzji. Czasy starożytne były okresem szczególnym dla biegu dziejów świata, gdyż wówczas właśnie pojawiły się filozofia, także uczuć, i próby jej praktycznego zastosowania w życiu. Przyjrzyjmy się więc temu ważnemu okresowi w historii cywilizacji europejskiej przez szkiełko powiększające relacji damsko-męskich, miłości?nienawiści, radości?smutku, pogody?depresji i wielu innych uczuć.
W kulturze grecko-rzymskiej uczucia raczej redukowano lub represjonowano jako niewygodne w społecznym i politycznym działaniu. Ale choć Grecy i Rzymianie bardzo się starali, by wyprzeć uczucia i emocje na rzecz areté i virtutis, czyli maski dzielności, one mimo to wracały - często jako kosztująca fortunę, niewytłumaczalna miłość do heter lub uzależnienie od miłości przybierające niekiedy równie dziwaczne, obsesyjne formy. Tak bywało kiedyś i tak jest do dziś.
W prezentowanej książce przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych zastanawiają się nad obecnością mitu w świadomości i nieświadomości współczesnych społeczeństw. Rewolucja w sposobach komunikacji i gromadzenia wiedzy, która stanęła u podstaw formowania się społeczeństwa informacyjnego, przewartościowała wiele ustalonych dotąd pojęć i kategorii. Sprawiła też, że niektóre tradycyjne wartości pojawiły się w nowej konstelacji, wymagającej nowych przemyśleń i innych niż dotąd rozwiązań. Inaczej też niż kiedyś wygląda obecnie relacja między sferą mitów i racjonalnością. Ideał naukowej racjonalności nie pokrywa się bowiem dzisiaj z tym, co za racjonalność uważano jeszcze pięćdziesiąt lat temu, lecz dopuszcza on jako możliwe pojawienie się w dziedzinie nauki jakichś irracjonalnych wątków, co służyć ma, ostatecznie, rozwojowi samej nauki, gdyż badanie tych wątków wskazać może na istotne, dotąd nierozwiązane problemy. Prawdopodobnie więc to, czym w istocie będzie społeczeństwo informacyjne odsłoni się wówczas, gdy analizie poddane zostaną nie tylko teorie, hipotezy i procedury badawcze, ale także przeświadczenia, mniemania i mity.
Tom przedstawia ukształtowane w kulturze polskiej w XV?XX w. humanistyczne projekty antropologiczne, które wywodzą się z wzorców platońskiego (paideia) i cycerońskiego (humanitas) oraz z chrześcijańskiej nauki o człowieku. W ujęciach synchronicznych tom zarysowuje humanistyczne profile renesansu i epok porenesansowych. W perspektywie diachronicznej śledzi kontynuacje, przewartościowania i spory z dziedzictwem kulturowym. Przedmiotem obserwacji są głównie teksty literackie, interpretowane w kontekstach filozoficznych, religijnych i społecznych.
Autor, znany brytyjski psycholog, przedstawia historię nagości oraz stosunku do niej w poszczególnych epokach i społeczeństwach świata, skupiając uwagę na trzech aspektach: religijnym, politycznym oraz kultury popularnej. Zarówno ideolodzy religijni, jak i politycy, ikony popkultury oraz kontestatorzy używali nagości w charakterze instrumentu służącego swej ideologii, albo po prostu do dostarczenia rozrywki innym.
Od nagich hinduskich joginów i świętego Franciszka z Asyżu, do współczesnych czarownic związanych z ezoterycznym kultem wicca; od Lady Godivy do Lady GaGi - nagość wzbudza silne i często sprzeczne uczucia; może ekscytować albo gorszyć, może symbolizować niewinność lub pobudzenie seksualne, ścisły związek z naturą lub odrzucenie społeczeństwa z jego nakazami i normami - a nawet ponowne odrodzenie w sensie metaforycznym. Mistycy obnażali się pragnąc być bliżej Boga - specjaliści od reklamy dobrze wiedzą, że towar lepiej się sprzeda, gdy przy jego nazwie znajdzie się wizerunek nagiej kobiety.
W tej publikacji do znakomitego nowoczesnego przekładu Nowego Testamentu, dokonanego przez ks. prof. Remigiusza Popowskiego SDB (KUL), zaimplementowano szeroko znany na Zachodzie przewodnik do praktycznego studium biblijnego, zwany Serendipity Bible. Materiał z tego przewodnika umieszczony na marginaliach i w stopkach każdej strony niniejszej książki pozwala Czytelnikowi nie tylko na wnikliwe zapoznanie się z komentarzami do tekstu i kontekstu, ale także ze świetnie przemyślanymi pytaniami. Te pytania są znakomitą propozycją do dyskusji zarówno dla prowadzącego studium w ramach kręgów biblijnych, jak i dla każdego, kto w osobistej refleksji z nabożeństwem pochyla się nad Biblią.
„Leach był zawsze młotem na ortodoksję” – tak Adam Kuper w swojej historii antropologii opisuje postać jednego z najbardziej znanych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych, antropologów brytyjskich. Związany z Uniwersytetem w Cambridge, przez wiele lat był przewodniczącym Royal Anthropological Institute oraz członkiem British Academy. Sławę przyniosły mu nie tylko prace terenowe, ale również monografia na temat francuskiego strukturalisty, Claude’a Lévi-Straussa. Prezentowany po latach krótki esej Kultura i komunikowanie to zachęta do zapoznania się ze specyfiką antropologicznego myślenia. Leach w niezwykle uporządkowany, wręcz pedantyczny sposób przedstawia wywód na temat interpretacji danych empirycznych, zachęcając do przyjrzenia się ponownie klasycznym monografiom tuzów antropologii. Lektura obowiązkowa dla antropologów!
Autor swoimi badaniami i poszukiwaniami objął olbrzymi zakres czasowy - od końca XVIII wieku do początków wieku XX, ściślej - do przedproża niepodległości nie tylko Polski, także Litwy oraz podjęcia tego zagadnienia w Ukrainie i Białorusi (drugi tom sięgnie 1918 roku). Rzeczpospolita, która została poddana rozbiorom, składała się tych czterech narodów czy narodowości (także Żydów, o których jest mowa), więc dzieje przemian wzajemnych relacji w czasie kształtowania się nowoczesnej świadomości narodowej i nowoczesnych nacjonalizmów stanowią swego rodzaju odyseję ideowo - kulturowo - polityczną.
Autor tego opracowania tę odyseję, w jej księgach poszczególnych, chce nam przedstawić, a przedstawienie to opiera na niesłychanie bogatym materiale zaczerpniętym zarówno z prac rozwiniętych, jak i z artykułów gazetowych. Nikt dotąd podobnej nie przeprowadził, zarówno jeśli idzie o zakres czasowy, jak i materiałowy. Opracowanie to powinno wejść do kanonu źródeł polskich, ale także litewskich, ukraińskich i białoruskich.
Błyskotliwe podsumowanie naukowych dyskusji na temat ewolucji i płci oraz nieustannego konfliktu pierwiastka męskiego i żeńskiego.Czerwona Królowa - której tytuł nawiązuje do postaci wykreowanej przez Lewisa Carrolla, a dziś jest nazwą jednej z teorii ewolucyjnych - to błyskotliwe podsumowanie naukowych dyskusji na temat ewolucji i płci oraz nieustannego konfliktu pierwiastka męskiego i żeńskiego. Matt Ridley odważnie wskazuje na podobieństwa pomiędzy zachowaniem człowieka i zwierząt. Odkrywa tajemną wiedzę o zwyczajach owadów, ryb, ptaków i ssaków. Ta książka to doskonały, jasny i rzetelny wykład prowadzony w eleganckim stylu.Czerwona Królowa była nominowana do głównej nagrody Rhône-Poulenc i zdobyła nagrodę Writers Guild za książkę naukową.""Wspaniała książka, dowcipna, klarowna, prowokująca niemal na każdej stronie"".
Książka jest jedną z nielicznych monografii podejmującą rozważania na temat obrazu ciała, obrazu siebie oraz cielesności. Zaprezentowany zbiór prac wpisuje się w nowe obszary zainteresowań psychologii w Polsce. Na treść pracy składają się artykuły dotyczące aktualnych wyników badań w zakresie obrazu ciała (w aspekcie zdrowia i choroby). Autorzy prezentują wielowymiarowe spojrzenie na omawianą problematykę, co pozwala na szerokie ujęcie, głównie w wymiarze psychologicznym i społecznym, zagadnień związanych z ciałem i jego wyglądem. Teksty dotyczą charakterystyki obrazu ciała u osób ze strukturą osobowości borderline, doświadczania przez kobiety ciała traktowanego w kategoriach piętna jawnego (nadwaga) lub ukrytego (zaburzenia odżywiania), wpływu wskaźnika masy ciała na realny i idealny obraz siebie u mężczyzn z nadwagą, (nie)świadomości doznań płynących z ciała u osób z zaburzeniami odżywiania, wizerunku ciała u kobiet i mężczyzn hetero- i homoseksualnych, obrazu ciała w sporcie, charakterystycznych dla dziewcząt niezadowolonych z własnego ciała strategii radzenia sobie ze stresem oraz zasobów osobistych, postaw młodzieży w zakresie obrazu i odczuć wobec własnego ciała, problematyki modyfikacji ciała, wpływu emitowanych treści programu „Jak dobrze wyglądać nago” na wizerunek ciała kobiet oraz sposobu, w jaki oddziałują one na motywacje badanych do aktywizowania prozdrowotnych stylów życia, wpływu prezentacji kostiumów plażowych i bielizny na obraz siebie u kobiet i mężczyzn, przeglądu teoretycznych koncepcji psychoterapii ciała oraz teoretycznej analizy fenomenu komodyfikacji cielesności w erze późnonowoczesnej.
Praca poświęcona jest szeroko rozumianej filozofii człowieka. Przedmiot zainteresowań Autorki jest nadzwyczaj delikatny i nieuchwytny dla tradycyjnego filozofa. Nie jest to bowiem po prostu filozofia uczuć czy podmiotu, jakby się mogło na pozór wydawać, ale raczej filozofia ludzkiej wrażliwości.
Studium to prezentuje bardzo oryginalny i osobisty zarazem punkt widzenia, niezwykle autentyczny i zaangażowany stosunek do człowieka. Tym wyróżnia się ona od innych prac poświęconych analogicznej problematyce. I to stanowi właśnie jej największą wartość.
Filozofia antropologiczna: tradycje i współczesność - Igor Byczko
Powrót do Europy Środkowej? Wariacje o pisarstwie Andrzeja Stasiuka i Jurija Andruchowycza - Aleksander Fiut
Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość fortepianową kompozytorów ukraińskich w pierwszej dekadzie XX wieku - Oksana Kowalska-Frajt
Symbioza kulturalna ukraińskiej i polskiej społeczności Drohobycza (pierwsza dekada XX wieku) - Irena Bermes
Ukraińska edukacja w warunkach globalizacji - Nadija Skotna, Walentyna Steć
Papież Jan Paweł II i jego rola w kształtowaniu Nowego Kościoła Powszechnego - Oksana Tymoszenko
Banki spółdzielcze na polskim rynku finansowym - Antoni Magdoń
Rola państwa w zarządzaniu kryzysem finansowym - Helena Żukowska
Jak Homo stał się sapiens - Podstawowe pytanie humanizmu brzmi: kim jest człowiek? Jeżeli postrzegamy człowieka jako twór biologiczny, to jego cechą dystynktywną jest myślenie. W książce tej autor opisuje, jak powstało to niepowtarzalnie ludzkie myślenie. Uważa on, że ludzka wiedza i jej nabywanie mają uwarunkowanie biologiczne. Punktem wyjścia książki jest teoria ewolucji. Autor nie widzi w tym sprzeczności z podejściem humanistycznym. Wręcz przeciwnie, próbuje wykazać, że w dużej mierze humanistyczną koncepcję człowieka wywieść można z ewolucyjnego podejście do historii o naszym powstaniu.
Autor postawił sobie dwa cele: pierwszy, pragnie przedstawić własną teorię ewolucji myślenia, która jest syntezą materiałów pochodzących z wielu różnych dziedzin nauki, drugi, opowiedzieć w sposób przystępny, jak powstał Homo sapiens, człowiek rozumny
* * *
JAK HOMO STAŁ SIĘ SAPIENS
Podstawowe pytanie humanizmu brzmi: czym jest człowiek? Jeżeli postrzegamy człowieka jako stwór biologiczny, to jego cechą dystynktywną jest myślenie. W książce tej pragnę opisać, jak owo niepowtarzalnie ludzkie myślenie powstało. Uważam, że ludzka wiedza i jej nabywanie mają uwarunkowanie biologiczne i punktem wyjścia mojej książki jest teoria ewolucji. Nie widzę w tym sprzeczności z podejściem humanistycznym. Wręcz przeciwnie, spróbuję wykazać, że w dużej mierze humanistyczną koncepcję człowieka wywieść można z ewolucyjnego podejście do historii o naszym powstaniu.
Niniejsza książka ma dwa cele. Po pierwsze, chcę w niej wysunąć własną teorię ewolucji myślenia, która jest syntezą materiałów pochodzących z wielu różnych dziedzin nauki, a po drugie, opowiedzieć w sposób powszechnie przystępny, jak powstał Homo sapiens, człowiek rozumny. Część materiału naukowego umieszczona została w przypisach. Wszystkie ponumerowane odnośniki zebrane są na końcu książki. W celu zachowania spójności tekstu przetłumaczyłem cytaty zaczerpnięte ze źródeł obcojęzycznych, o ile nie były one uprzednio tłumaczone na szwedzki.
Praca ta powstała w ramach projektu Rewolucja Poznawcza, prowadzonego przez Instytut Futurologii (Institutet för Framtidsstudier).
Paul Valéry, ów wszechstronnie genialny poeta francuski, już dawno temu zastanawiająco trafnie oddał treść niniejszej książki w jednym ze swych aforyzmów:
Homo chodzi w pozycji pionowej. Spółkuje o każdej porze roku, twarzą w twarz. Ma chwytny kciuk. Jest wszystkożerny. Zdolny do wykazywania uwagi, nawet wobec do obiektów nieobecnych.
Pod nazwą myślenia, refleksji, skrupułów itd. może marzyć długo na jawie, porównywać swoje wyobrażenia z doznaniami swych zmysłów i w ten sposób formułować plany swoich poczynań, skoordynowanych ruchów, swoistą reorganizację instynktów, żądz itd. Przekształca swe otoczenie. Zbiera, gromadzi, przewiduje, odnawia. Jest zdolny do sięgania
* * *
Peter Gärdenfors nalezy do falangi zwolennikow poznego uczlowieczenia. Sklania sie do pogladu, ze czlowiek zaczal poslugiwac sie mowa dopiero w zwiazku z pojawieniem sie malowidel sciennych (ca 30 -50 tys lat temu). Uwazam, ze okladka nawiazujaca do Altamiry czy innych znanych malowidel skalnych bylaby spektakularna, jak rowniez "unamacalniala" miejsce zwrotne ( i kontrowersyjne) w ewolucji czlowieczenstwa.
Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga to próba całościowego ujęcia antropologicznej koncepcji amerykańskiego jezuity oraz podpatrzenia jego poznawczego optymizmu. Ong zdaje się mówić, że nie ma większej radości niż przekraczanie granic ludzkiego poznania w dialogu z innymi - inaczej mówiącymi, inaczej myślącymi. Obejmuje to zarówno współczesność, jak i przeszłość. Koncepcja Onga dotyczy teorii komunikacji, antropologii kultury, religioznawstwa, filologii i filozofii. Prezentowana książka przekonuje, że dialog w świecie wielu kultur jest wyzwaniem, z którym należy się mierzyć.
Studium z pogranicza psychologii, antropologii i filozofii mitu. Autorka analizuje wkład psychoanalizy do badań nad realnością mitu i rozumieniem psychiki pierwotnej. Omawia znaczenie teorii nieświadomości dla wyjaśnienia totemizmu, mitycznych i religijnych bohaterów.
Ważną częścią studium jest prezentacja hermeneutycznych i finalistycznych poglądów Junga, w tym teorii archetypu, symboliki odrodzenia, obrazu matki i mitu ofiary. Analiza postaci herosa solarnego, archetypu Boga, mitologii zła, obrazu misterium królewskiego i innych symboli alchemicznych ukazuje możliwość pogłębionych badań nad funkcją i istotą wyobraźni mitycznej.
Autorka prezentuje ponadto poglądy Fromma i innych autorów, w tym współczesne ujęcia mitu (R. Barthes. E. Neumann, G. Bachelard, M. Eliade, G. Durand, P. Ricoeur, A. Grünbaum, J. Derrida).
Najlepsza książka o literaturze kryminalnej na polskim rynku!""Etnolog w Mieście Grzechu"" to wyjątkowa i pasjonująca opowieść o literaturze kryminalnej napisana z perspektywy wybitnego antropologa i poczytnego autora kryminałów, pokazująca, jak wspaniałym źródłem wiedzy o świecie jest powieść kryminalna.Czytelnicy kryminałów znajdą tu informacje o swoich ulubionych tekstach podane w sposób, jakiego się nie spodziewają. Badacze kultury i literatury zachwycą się podjęciem tematu rzadko obecnego w rozważaniach akademickich i sposobem jego ujęcia. Wszyscy zaś dadzą się porwać niezwykłemu talentowi pisarskiemu Mariusza Czubaja. Mariusz Czubaj (ur. 1969) - antropolog kultury, autor powieści kryminalnych. Pracuje w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jego badania koncentrują się wokół problematyki kultury popularnej. Opublikował książki: Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do neofanów (WAiP, 2007), W stronę miejskiej utopii. Szkice o wyobraźni społecznej (Academica, 2007), Krwawą setkę. 100 najważniejszych powieści kryminalnych (wraz z Wojciechem J. Bursztą, Muza, 2007). Jest współredaktorem tomu Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? (Academica, 2005). Redaktor kwartalnika ""Kultura Popularna"". Współpracuje z Ośrodkiem Badań nad Przestrzenią Publiczną, prowadząc badania dotyczące antropologii sportu. W przypadku literatury kryminalnej łączy teorię z praktyką. Wraz z Markiem Krajewskim napisał powieści Aleja samobójców (WAB, 2008) oraz Róże cmentarne (WAB, 2009). Za powieść 21:37 (WAB, 2008) otrzymał Nagrodę Wielkiego Kalibru dla najlepszej polskiej powieści kryminalnej i sensacyjnej 2008 r. Fragmenty recenzji""Świetne skojarzenia, doskonały warsztat badawczy, naukowa wyobraźnia i ambitny cel książki sprawiają, że Etnolog w Mieście Grzechu zasługuje na bardzo wysokie noty. Czubaj zdał dzięki tej książce podwójny egzamin: jako licencjonowany badacz kultury, sprawnie korzystający z dorobku humanistyki, jak i rozpoznany już i doceniony autor powieści kryminalnych"".Waldemar Kuligowski ""Książka ta zadowoli zarówno czytelnika mniej przygotowanego do naukowego trybu narracji, jak i specjalistów z dyscyplin humanistycznych, tych przede wszystkim, którzy mają otwarte głowy. Decydują o tym dwa względy. Po pierwsze niewątpliwy talent pisarski autora, na równi precyzyjnie formułującego sądy, jak i przedstawiającego je potoczyście i niestandardowo. Po drugie - jego wiedza, dociekliwość i zdolności analityczne. W sumie daje to efekt w postaci zwartego, pełnego treści i umiejętnie budowanego toku dowodzenia prowadzącego do konkluzji, że osiągnięcia naukowe rodzą się najpierw ze zdziwienia i pasji, a potem starannej wiwisekcji przedmiotu owych pierwszych fascynacji"".Wojciech Józef Burszta
Etnolog i antropolog Claude Lévi-Strauss (1908-2009), jeden z najsłynniejszych w XX wieku intelektualistów francuskich, znany jest przede wszystkim jako współtwórca strukturalizmu. W jego dorobku są jednak także prace o bardziej empirycznym charakterze jak właśnie niniejszy tom, pierwszy z nieznanej dotąd w języku polskim czterotomowej serii "Mythologiques" (1964-1971). Autor analizuje prawie dwieście (spośród ośmiuset w całej serii) mitów południowoamerykańskich Indian, które skupiają się wokół spraw "kuchni". Nie są to jednak zwykłe badania etnologa nad kulturą materialną. Przez "kuchnię" badacz dociera do fundamentalnych kwestii egzystencji Indian i człowieka w ogóle. Podstawową opozycją rozważaną w całej jej złożoności obecnej w tych mitach jest relacja natura-kultura. Lévi-Strauss prowadzi w tym tomie "analizę strukturalną", wydobywając inną logikę ludów "pierwotnych" i przestrzegając przed etnocentryzmem. Obok tej "innej logiki" tom urzeka też inną, często oszałamiającą wyobraźnią mitotwórczą Indian. Literackie walory tego dzieła (i całej serii) splatają się z próbą zbudowania mathesis universalis ludzkiej kultury.
?Utracona prywatność? L. Pułki to analiza pierwotnej sytuacji komunikacyjnej w świecie pozbawionym nachalnej obecności mediów. W przestrzeni pozbawionej ekranów telewizyjnych ramą światopoglądu był widok zza okna - określał pojęcia bierności i aktywności, zakotwiczał człowieka w strukturze społecznej. Jak więc doszło do tego, że dziś przyjmujemy zdarzenia medialne za rodzaj objawienia. W jaki sposób staliśmy się ?społeczeństwem spektaklu?? Publikacja opisuje także zmieniającą się intensywnie rzeczywistość: lokomotywy, parowce i podmorskie kable telegraficzne, dzięki którym skurczyły się kontynenty i oceany. Autor próbuje zrekonstruować światopoglądy i zachowania ludzi, którzy wraz z upływem czasu z ?antyfuturystycznego gminu?, bojącego się automobilu, dzięki pismom ilustrowanym, radiu i TV stali się ?odbiorcą współdziałającym?... Do refleksji nie tylko dla zainteresowanych historią mediów.
Książka poświęcona została zmieniającej się rzeczywistości, powodującej, że obok wielu innowacyjnych rozwiązań czy ułatwień, które pomagają człowiekowi radzić sobie z problemami, istnieją również utrudnienia i nieznane wcześniej zagrożenia. Niniejsze opracowanie stara się przybliżyć wybrane zagadnienia, które zachodzą w najbliższym i dalszym środowisku człowieka.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?