Praca poświęcona jest szeroko rozumianej filozofii człowieka. Przedmiot zainteresowań Autorki jest nadzwyczaj delikatny i nieuchwytny dla tradycyjnego filozofa. Nie jest to bowiem po prostu filozofia uczuć czy podmiotu, jakby się mogło na pozór wydawać, ale raczej filozofia ludzkiej wrażliwości.
Studium to prezentuje bardzo oryginalny i osobisty zarazem punkt widzenia, niezwykle autentyczny i zaangażowany stosunek do człowieka. Tym wyróżnia się ona od innych prac poświęconych analogicznej problematyce. I to stanowi właśnie jej największą wartość.
Filozofia antropologiczna: tradycje i współczesność - Igor Byczko
Powrót do Europy Środkowej? Wariacje o pisarstwie Andrzeja Stasiuka i Jurija Andruchowycza - Aleksander Fiut
Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość fortepianową kompozytorów ukraińskich w pierwszej dekadzie XX wieku - Oksana Kowalska-Frajt
Symbioza kulturalna ukraińskiej i polskiej społeczności Drohobycza (pierwsza dekada XX wieku) - Irena Bermes
Ukraińska edukacja w warunkach globalizacji - Nadija Skotna, Walentyna Steć
Papież Jan Paweł II i jego rola w kształtowaniu Nowego Kościoła Powszechnego - Oksana Tymoszenko
Banki spółdzielcze na polskim rynku finansowym - Antoni Magdoń
Rola państwa w zarządzaniu kryzysem finansowym - Helena Żukowska
Jak Homo stał się sapiens - Podstawowe pytanie humanizmu brzmi: kim jest człowiek? Jeżeli postrzegamy człowieka jako twór biologiczny, to jego cechą dystynktywną jest myślenie. W książce tej autor opisuje, jak powstało to niepowtarzalnie ludzkie myślenie. Uważa on, że ludzka wiedza i jej nabywanie mają uwarunkowanie biologiczne. Punktem wyjścia książki jest teoria ewolucji. Autor nie widzi w tym sprzeczności z podejściem humanistycznym. Wręcz przeciwnie, próbuje wykazać, że w dużej mierze humanistyczną koncepcję człowieka wywieść można z ewolucyjnego podejście do historii o naszym powstaniu.
Autor postawił sobie dwa cele: pierwszy, pragnie przedstawić własną teorię ewolucji myślenia, która jest syntezą materiałów pochodzących z wielu różnych dziedzin nauki, drugi, opowiedzieć w sposób przystępny, jak powstał Homo sapiens, człowiek rozumny
* * *
JAK HOMO STAŁ SIĘ SAPIENS
Podstawowe pytanie humanizmu brzmi: czym jest człowiek? Jeżeli postrzegamy człowieka jako stwór biologiczny, to jego cechą dystynktywną jest myślenie. W książce tej pragnę opisać, jak owo niepowtarzalnie ludzkie myślenie powstało. Uważam, że ludzka wiedza i jej nabywanie mają uwarunkowanie biologiczne i punktem wyjścia mojej książki jest teoria ewolucji. Nie widzę w tym sprzeczności z podejściem humanistycznym. Wręcz przeciwnie, spróbuję wykazać, że w dużej mierze humanistyczną koncepcję człowieka wywieść można z ewolucyjnego podejście do historii o naszym powstaniu.
Niniejsza książka ma dwa cele. Po pierwsze, chcę w niej wysunąć własną teorię ewolucji myślenia, która jest syntezą materiałów pochodzących z wielu różnych dziedzin nauki, a po drugie, opowiedzieć w sposób powszechnie przystępny, jak powstał Homo sapiens, człowiek rozumny. Część materiału naukowego umieszczona została w przypisach. Wszystkie ponumerowane odnośniki zebrane są na końcu książki. W celu zachowania spójności tekstu przetłumaczyłem cytaty zaczerpnięte ze źródeł obcojęzycznych, o ile nie były one uprzednio tłumaczone na szwedzki.
Praca ta powstała w ramach projektu Rewolucja Poznawcza, prowadzonego przez Instytut Futurologii (Institutet för Framtidsstudier).
Paul Valéry, ów wszechstronnie genialny poeta francuski, już dawno temu zastanawiająco trafnie oddał treść niniejszej książki w jednym ze swych aforyzmów:
Homo chodzi w pozycji pionowej. Spółkuje o każdej porze roku, twarzą w twarz. Ma chwytny kciuk. Jest wszystkożerny. Zdolny do wykazywania uwagi, nawet wobec do obiektów nieobecnych.
Pod nazwą myślenia, refleksji, skrupułów itd. może marzyć długo na jawie, porównywać swoje wyobrażenia z doznaniami swych zmysłów i w ten sposób formułować plany swoich poczynań, skoordynowanych ruchów, swoistą reorganizację instynktów, żądz itd. Przekształca swe otoczenie. Zbiera, gromadzi, przewiduje, odnawia. Jest zdolny do sięgania
* * *
Peter Gärdenfors nalezy do falangi zwolennikow poznego uczlowieczenia. Sklania sie do pogladu, ze czlowiek zaczal poslugiwac sie mowa dopiero w zwiazku z pojawieniem sie malowidel sciennych (ca 30 -50 tys lat temu). Uwazam, ze okladka nawiazujaca do Altamiry czy innych znanych malowidel skalnych bylaby spektakularna, jak rowniez "unamacalniala" miejsce zwrotne ( i kontrowersyjne) w ewolucji czlowieczenstwa.
Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga to próba całościowego ujęcia antropologicznej koncepcji amerykańskiego jezuity oraz podpatrzenia jego poznawczego optymizmu. Ong zdaje się mówić, że nie ma większej radości niż przekraczanie granic ludzkiego poznania w dialogu z innymi - inaczej mówiącymi, inaczej myślącymi. Obejmuje to zarówno współczesność, jak i przeszłość. Koncepcja Onga dotyczy teorii komunikacji, antropologii kultury, religioznawstwa, filologii i filozofii. Prezentowana książka przekonuje, że dialog w świecie wielu kultur jest wyzwaniem, z którym należy się mierzyć.
Studium z pogranicza psychologii, antropologii i filozofii mitu. Autorka analizuje wkład psychoanalizy do badań nad realnością mitu i rozumieniem psychiki pierwotnej. Omawia znaczenie teorii nieświadomości dla wyjaśnienia totemizmu, mitycznych i religijnych bohaterów.
Ważną częścią studium jest prezentacja hermeneutycznych i finalistycznych poglądów Junga, w tym teorii archetypu, symboliki odrodzenia, obrazu matki i mitu ofiary. Analiza postaci herosa solarnego, archetypu Boga, mitologii zła, obrazu misterium królewskiego i innych symboli alchemicznych ukazuje możliwość pogłębionych badań nad funkcją i istotą wyobraźni mitycznej.
Autorka prezentuje ponadto poglądy Fromma i innych autorów, w tym współczesne ujęcia mitu (R. Barthes. E. Neumann, G. Bachelard, M. Eliade, G. Durand, P. Ricoeur, A. Grünbaum, J. Derrida).
Najlepsza książka o literaturze kryminalnej na polskim rynku!""Etnolog w Mieście Grzechu"" to wyjątkowa i pasjonująca opowieść o literaturze kryminalnej napisana z perspektywy wybitnego antropologa i poczytnego autora kryminałów, pokazująca, jak wspaniałym źródłem wiedzy o świecie jest powieść kryminalna.Czytelnicy kryminałów znajdą tu informacje o swoich ulubionych tekstach podane w sposób, jakiego się nie spodziewają. Badacze kultury i literatury zachwycą się podjęciem tematu rzadko obecnego w rozważaniach akademickich i sposobem jego ujęcia. Wszyscy zaś dadzą się porwać niezwykłemu talentowi pisarskiemu Mariusza Czubaja. Mariusz Czubaj (ur. 1969) - antropolog kultury, autor powieści kryminalnych. Pracuje w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jego badania koncentrują się wokół problematyki kultury popularnej. Opublikował książki: Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do neofanów (WAiP, 2007), W stronę miejskiej utopii. Szkice o wyobraźni społecznej (Academica, 2007), Krwawą setkę. 100 najważniejszych powieści kryminalnych (wraz z Wojciechem J. Bursztą, Muza, 2007). Jest współredaktorem tomu Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? (Academica, 2005). Redaktor kwartalnika ""Kultura Popularna"". Współpracuje z Ośrodkiem Badań nad Przestrzenią Publiczną, prowadząc badania dotyczące antropologii sportu. W przypadku literatury kryminalnej łączy teorię z praktyką. Wraz z Markiem Krajewskim napisał powieści Aleja samobójców (WAB, 2008) oraz Róże cmentarne (WAB, 2009). Za powieść 21:37 (WAB, 2008) otrzymał Nagrodę Wielkiego Kalibru dla najlepszej polskiej powieści kryminalnej i sensacyjnej 2008 r. Fragmenty recenzji""Świetne skojarzenia, doskonały warsztat badawczy, naukowa wyobraźnia i ambitny cel książki sprawiają, że Etnolog w Mieście Grzechu zasługuje na bardzo wysokie noty. Czubaj zdał dzięki tej książce podwójny egzamin: jako licencjonowany badacz kultury, sprawnie korzystający z dorobku humanistyki, jak i rozpoznany już i doceniony autor powieści kryminalnych"".Waldemar Kuligowski ""Książka ta zadowoli zarówno czytelnika mniej przygotowanego do naukowego trybu narracji, jak i specjalistów z dyscyplin humanistycznych, tych przede wszystkim, którzy mają otwarte głowy. Decydują o tym dwa względy. Po pierwsze niewątpliwy talent pisarski autora, na równi precyzyjnie formułującego sądy, jak i przedstawiającego je potoczyście i niestandardowo. Po drugie - jego wiedza, dociekliwość i zdolności analityczne. W sumie daje to efekt w postaci zwartego, pełnego treści i umiejętnie budowanego toku dowodzenia prowadzącego do konkluzji, że osiągnięcia naukowe rodzą się najpierw ze zdziwienia i pasji, a potem starannej wiwisekcji przedmiotu owych pierwszych fascynacji"".Wojciech Józef Burszta
Etnolog i antropolog Claude Lévi-Strauss (1908-2009), jeden z najsłynniejszych w XX wieku intelektualistów francuskich, znany jest przede wszystkim jako współtwórca strukturalizmu. W jego dorobku są jednak także prace o bardziej empirycznym charakterze jak właśnie niniejszy tom, pierwszy z nieznanej dotąd w języku polskim czterotomowej serii "Mythologiques" (1964-1971). Autor analizuje prawie dwieście (spośród ośmiuset w całej serii) mitów południowoamerykańskich Indian, które skupiają się wokół spraw "kuchni". Nie są to jednak zwykłe badania etnologa nad kulturą materialną. Przez "kuchnię" badacz dociera do fundamentalnych kwestii egzystencji Indian i człowieka w ogóle. Podstawową opozycją rozważaną w całej jej złożoności obecnej w tych mitach jest relacja natura-kultura. Lévi-Strauss prowadzi w tym tomie "analizę strukturalną", wydobywając inną logikę ludów "pierwotnych" i przestrzegając przed etnocentryzmem. Obok tej "innej logiki" tom urzeka też inną, często oszałamiającą wyobraźnią mitotwórczą Indian. Literackie walory tego dzieła (i całej serii) splatają się z próbą zbudowania mathesis universalis ludzkiej kultury.
?Utracona prywatność? L. Pułki to analiza pierwotnej sytuacji komunikacyjnej w świecie pozbawionym nachalnej obecności mediów. W przestrzeni pozbawionej ekranów telewizyjnych ramą światopoglądu był widok zza okna - określał pojęcia bierności i aktywności, zakotwiczał człowieka w strukturze społecznej. Jak więc doszło do tego, że dziś przyjmujemy zdarzenia medialne za rodzaj objawienia. W jaki sposób staliśmy się ?społeczeństwem spektaklu?? Publikacja opisuje także zmieniającą się intensywnie rzeczywistość: lokomotywy, parowce i podmorskie kable telegraficzne, dzięki którym skurczyły się kontynenty i oceany. Autor próbuje zrekonstruować światopoglądy i zachowania ludzi, którzy wraz z upływem czasu z ?antyfuturystycznego gminu?, bojącego się automobilu, dzięki pismom ilustrowanym, radiu i TV stali się ?odbiorcą współdziałającym?... Do refleksji nie tylko dla zainteresowanych historią mediów.
Książka poświęcona została zmieniającej się rzeczywistości, powodującej, że obok wielu innowacyjnych rozwiązań czy ułatwień, które pomagają człowiekowi radzić sobie z problemami, istnieją również utrudnienia i nieznane wcześniej zagrożenia. Niniejsze opracowanie stara się przybliżyć wybrane zagadnienia, które zachodzą w najbliższym i dalszym środowisku człowieka.
W życiu codziennym kierujemy się na ogół myśleniem racjonalnym, ale czasem bierze nad nim górę myślenie magiczne, które leży u podłoża wierzeń, przesądów, zabobonów, czynności magicznych i rytuałów, a nawet wiary w czary. Występuje ono u osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi, ale także u ludzi zdrowych.
Autorka książki poszukuje odpowiedzi na pytanie, co dzieje się w umyśle człowieka, kiedy nad jego racjonalnym myśleniem górę bierze myślenie magiczne i związane z nim rytualne zachowanie. Korzystając z wiedzy z dziedziny psychiatrii, ale także dyscyplin pokrewnych, proponuje szersze ujęcie problemu ?magii? we współczesnym życiu. Za pomocą czynności magicznych, takich jak zaklęcia, czary, przywoływanie duchów czy demonów, ludzie próbują zdobyć kontrolę nad niezrozumiałymi zjawiskami. Jednym z czynników powszechnego występowania zachowań magicznych w dzisiejszym świecie jest osamotnienie człowieka, rozpad więzi rodzinnych i społecznych, dążenia konsumpcyjne i inne. Nie znajdując sobie miejsca, ludzie zwracają się do magii, aby uzyskać czasową ulgę w poczuciu zagubienia.
Książka napisana dla szerokiego odbiorcy, w tym rodziców i wychowawców obserwujących zachowania magiczne u dzieci, jak też dla psychologów, pedagogów, psychiatrów, antropologów, socjologów, teologów pragnących poszerzyć swoje specjalistyczne patrzenie na rzeczywistość.
Niniejszy tom jest pierwszym, który w takim wyborze zawiera prace polskich i francuskich badaczy, sytuujące się w szeroko rozumianym obszarze antropologii pisma.
Badacze francuscy z grupy "Antropologia Pisma" (CNRS/EHESS) łączą w swoich pracach perspektywę socjologiczną, antropologiczną i lingwistyczną. Ich artykuły dotyczą różnych sposobów działania przy użyciu pisma, przede wszystkim w przestrzeni miasta (ulice, budynki, metro). Posługują się przy tym kategoriami "aktu graficznego", "wydarzenia piśmiennego", a także "środowiska graficznego", "ekologii graficznej" i "polityki pisma", analizując wystąpienia piśmienne w mieście o charakterze kontestacyjnym. Inny obszar zainteresowań i prac tej grupy to analiza sposobów działania pisma w sytuacjach zawodowych (np. posługiwanie się pismem przez osoby pracujące w instytucjach finansowych, przez bankowców i komorników, znaczenie podpisu w nauce), a także badanie roli praktyk piśmiennych w wydarzeniach historycznych.
"Czary i czarty polskie" są dziełem bibliofila, zamiłowanego w poznawaniu dziejów kultury, a jej kuriozów i osobliwości specjalnie. Z dość obszernej literatury dzieł dotyczących czarów powypisywał autor miejsca najciekawsze – i napisał przedmowę, ilustrującą dzieje czarownic i zabobonu w Polsce, same zaś "Wypisy czarnoksięskie" są próbą antologii polskiej literatury magicznej i zawierają przedruki z dzieł arcyrzadkich, stanowiących najczęściej białe kruki, a przez to szerszemu ogółowi bądź wcale, bądź bliżej nie znanych. Książka jest zbiorem faktów i obrazów z historii czarnoksięstwa w Polsce.
Bogaty materiał etnograficzny, opisujący funkcjonowanie tabu w różnych kulturach, i szczegółowe, a zarazem całościowe przedstawienie zakazów magiczno-religijnych polskiej tradycyjnej kultury ludowej pozwalają autorowi zbudować system analizy i interpretacji działań symbolicznych, przedstawić logikę myślenia mitycznego, rozpatrzyć modelowe konstrukcje rytuału. Pokazana jest przy tym różnorodność podejść badawczych i ustaleń etnologii, antropologii społeczno-kulturowej, religioznawstwa, semiotyki kultury, zwłaszcza co do symbolicznej strony ludzkich działań. Dzięki temu książka stanowi przegląd zasadniczych zagadnień antropologii mitu, rytuału i symbolu.
Między humanistyką a przyrodoznawstwem - podstawowe zagadnienia psychologii, a psychologii klinicznej w szczególności
Procesy poznawcze i orientacja w otoczeniu
Zakazana archeologia, to książka niezwykła zarówno pod względem treści, jak sposobu prezentacji zgromadzonego materiału. Ogrom pracy, jaki włożyli autorzy w jej powstanie, może zdumieć, a powinien zadowolić nawet najbardziej zagorzałych przeciwników zaprezentowanych tu poglądów. Wnikliwe poszukiwania i badania zapomnianych znalezisk; dokładna analiza akceptowanych powszechnie przez naukę odkryć; skrupulatne, konsekwentne, pozbawione fanatyzmu oceny dostępnych danych; szeroka dokumentacja źródłowa prezentowanych faktów - wszystko to czyni z książki Zakazana archeologia naukową w jak najbardziej ścisłym tego słowa znaczeniu. Choć niniejsze wydanie to tłumaczenie jedynie skróconej wersji tej publikacji, jej naukowy charakter nadal jest widoczny. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w krótszej edycji autorzy pominęli przypisy dokumentujące ich badania, nie umniejsza to wiarygodności Zakazanej archeologii, o czym świadczy choćby szeroka bibliografia. Z drugiej strony, krótsza prezentacja tematu zwiększyła wartość Zakazanej archeologii ojej popularyzatorski wymiar. W ten sposób za-warta w niej wiedza, dotycząca przecież podstawowych zagadnień, takich jak pochodzenie człowieka, może być dostępna nie tylko wąskiemu gronu specjalistów, lecz również szerokim kręgom inteligentnych ludzi.
Zobacz Zestaw: Zestaw Zakazana Archeologia i Echa Zakazanej Archeologii
Razem raniej, 15%!
Kup zestaw książek Richarda L. Thompsona. Razem taniej!Zakazana archeologia
Spis treści
Nota tłumacza xvii
Słowo wstępne xix
Przedmowa xxi
Wstęp i podziękowania xxiii
Część Pierwsza
Odkrycia kwestionujące teorię ewolucji.
1. Pieśń „Czerwonego Lwa" - Darwin i ewolucja człowieka... 3
Darwin przemawia 3
Pojawienie się hominidów 4
Wybrane zasady epistemologii 8
2. Nacinane i łamane kości - początek oszustwa 13
St. Prest, Francja 13
Współczesny przykład -rzeka Old Crow, Kanada 15
Pustynia Anza-Borrego, Kalifornia, USA 17
Nacinane kości ze stanowisk włoskich 18
Nosorożec z Billy, Francja 18
Colline de Sansan, Francja 19
Pikermi, Grecja 19
Przewiercone zęby rekina z formacji Red Crag, Anglia 20
Rzeźbiona kość znad Cieśniny Dardanelskiej, Turcja 20
Balaenotus z Monte Aperto, Włochy 21
Halitherium z Pouancć, Francja 24
San Walentino, Włochy 25
Clermont-Ferrand, Francja 25
Rzeźbiona muszla z formacji Red Crag, Anglia 26
Narzędzia kościane poniżej formacji Red Crag, Anglia 26
Pułapka na słonia z Dewlish, Anglia 28
Podsumowanie 29
3. Eolity - kontrowersyjne kamienie 31
Eolity z Płaskowyżu Kent, Anglia 32
Odkrycia J. Reida Moira we wschodniej Anglii 37
Dwa słynne raporty odrzucające autentyczność eolitów 43
Narzędzia eolityczne odkryte współcześnie na terenie obu Ameryk 41
George Carter i stanowisko przy Texas Street, USA 48
Louis Leakey i stanowisko Calico w USA 49
Toca da Esperanca, Brazylia , 51
Monte Verde, Chile 51
Współczesne znaleziska z Pakistanu 52
Sybeiią i Indie 54
Kto był twórcą narzędzi eolitycznych? 55
4. Proste narzędzia paleolityczne 59
Znaleziska CarbsaRibeiro, Portugalia 59
Znaleziska L. Bourgeoisaw Thenay, Francja 63
Narzędzia z Aurillac, Francja 67
Odkrycia A. Rutota w Belgii 72
Odkrycia Freudenberga w pobliżu Antwerpii, Belgia 75
Środkowe Włochy 76
Narzędzia kamienne z Birmy 76
Narzędzia znad rzeki Black's Fork, Wyoming, USA 77
5. Rozwinięte narzędzia paleolityczne i neolityczne 81
Odkrycia Florentino Ameghino w Argentynie 81
Narzędzia znalezione przez Carlosa Ameghino w Miramar, Argentyna . 84
Próby skompromitowania Carlosa Ameghino 86
Dalsze kamienie-bolas i podobne znaleziska 90
Rozwinięte narzędzia północno-amerykańskie 93
Sheguiandah-archeologia jako wendeta 93
Lewisville i Timlin - wendeta trwa nadal 96
Hueyatlaco, Meksyk 97
Jaskinia Sandia, Nowy Meksyk, USA 100
Narzędzia neolityczne ze złotonośnej Kalifornii 101
Ewolucyjne uprzedzenia 107
6. Dowody istnienia zaawansowanej kultury w odległej przeszłości 111
Znaleziska z Aix-en-Provence, Francja 112
Litery w bloku marmurowym, Filadelfia, USA 112
Gwóźdź w piaskowcu dewońskim, Szkocja 113
Złota nić w kamieniu karbońskim, Anglia 113
Metaliczny wazonik ze skały prekambryjskiej w Dorchester, Massachusetts, USA 114
Trzeciorzędowa kula z kredy, Laon, Francja 115
Przedmioty z odwiertu studni w Illinois, USA 226
Gliniana figurka z Nampa, Idaho, USA 218
Zloty łańcuszek w karbońskim węglu z Morrisonville, Illinois, USA ... 220
Rzeźbiony kamień z kopalni węgla w Lehigh w pobliżu Webster, Iowa, USA 221
Żelazny kubek z kopalni węgla w Oklahomie, USA 222
Podeszwa buta z Newady, USA 222
Ściana z bloków kamiennych wkopalniwOklahomie, USA 224
Mataliczne rury z pokładów kredy, Francja 125
Odcisk buta w łupku, Utah, USA 225
Żłobiona kula z Afryki Południowej 228
7. Anomalie - ludzkie szczątki szkieletowe 131
Kość udowa z Trenton, USA 232
Szkielet z Galley HM, Anglia 132
Szczęka z Moulin Quignon, Francja 134
Najnowsze dane na temat Moulin Quignon 135
Szkielet z Clichy, Francja 235
Fragmenty czaszki z La Denise, Francja 236
Szkielet z Ipswich, Anglia 237
Terra Amata, Francja 238
Czaszka z Buenos Aires, Argentyna 238
Południowo-amerykańskiHomoerectus? 240
Szczęka z Foxhall, Anglia 140
Szkielety z Castenedolo, Włochy 242
Szkielet z Savona, Włochy 247
Kręg z Monte Hermoso, Argentyna 149
Szczęka z Miramar, Argentyna 250
Czaszka z Calaveras, USA 250
Dalsze skamieniałości człowieka ze złotonośnej Kalifornii, USA 252
Niezwykle wczesne znaleziska z Europy 256
Wyjątkowe anomalie 256
Część I I
Odkrycia uznawane za potwierdzenie teorii ewolucji.
8. „Człowiek jawajski" 163
Eugene Dubois ipitekantrop 263
Ekspedycja Selenki 167
Dubois wycofuje się z bitwy 268
Dalsze kości udowe 169
Czy kości udowe z Trinil należą do współczesnego gatunku człowieka? ..170
Szczęka z Heidelbergu 171
Szczątki „człowieka jawajskiego" odkryte przez von Koenigswalda .... 172
Rola Carnegie Institution 174
Z powrotem na Jawę 276
Późniejsze odkrycia na Jawie 178
Chemiczne i radiometryczne datowanie znalezisk jamajskich 179
Nieuczciwa prezentacja znalezisk „człowieka jawajskiego" 181
9. Odkrycie kart w Piltdown 185
Dawson znajduje czaszkę 186
Ujawnione fałszerstwo? 189
W poszukiwaniu winnego 194
10. „Człowiek pekiński" i inne znaleziska z Chin 199
Zhoukoudian , 299
Davidson Black 200
Przemiana Fundacji Rockefellera 202
Historyczne odkrycie i wyrachowana kampania propagandowa 205
Ogień i narzędzia w Zhoukoudian 206
Ślady kanibalizmu 208
Skamieniałości znikają 209
Intelektualna nieuczciwość 209
Datowanie morfologiczne 210
Dalsze odkrycia w Chinach 216
11. Żyjący małpolud? 223
Kryptozoologia 223
„Dziki człowiek" w Europie 224
Północno-zachodnia część Ameryki Północnej 224
Ameryka Środkowa i Południowa 228
Yeti- „dziki człowiek" Himalajów 230
Almas - „dziki człowiek" z Centralnej Azji 232
„Dziki człowiek" w Chinach 236
„Dziki człowiek" w Malezji i Indonezji 237
Afryka 239
Oficjalna nauka a relacje o „dzikim człowieku" 239
12. Ciągle coś nowego z Afryki 241
Szkielet Recka 241
Czaszki z Kanjera i szczęka z Kanam 247
Narodziny australopiteków 252
Zinjantrop 257
Homohabilis 258
Opowieść o dwóch kościach ramiennych 259
Odkrycia Richarda Leakeya 260
Kość skokowa ER 813 261
OH 62 - Czy prawdziwy Homo habilis uprzejmie wstanie? 262
Krytyka australopiteków przedstawiona przez Oxnarda 265
„Lucy" w piasku z diatrybami 267
A. afarensis-nadmiernie ludzki hominid? 269
Ślady stóp z Laetoli 270
„Czarna Czaszka", czarne myśli 273
Tabele chronologiczne 277
Słownik ważniejszych terminów 293
Bibliografia 299
Indeks 331
Anna Wiatr, socjolożka, dziennikarka i blogerka. Jest absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego, doktorem nauk humanistycznych, specjalistka w dziedzinie badań biograficznych. Na podstawie rozmów z pacjentami hospicjów i mieszkańcami domów pomocy społecznej dla osób starszych przygotowała pracę doktorską Pomiędzy życiem a śmiercią: tożsamość i umieranie w Polsce późnej nowoczesności (2009). Jest autorską cyklu reportaży o osobach niepełnosprawnych, które ukazywały sie na łamach portalu pion.pl. Warsztatu przeprowadzania wywiadów narracyjnych uczyła sie u profesora Fritza Schutze na Uniwersytecie Otto-von-Guericke w Magdeburgu. Interesuje sie socjologią sztuki. Od trzech lat prowadzi blog Narracje.
Książka jest przenikliwym, świetnie napisanym studium w gatunku pisarstwa antropologicznego z zakresu socjologii intymności. Autorka dokonuje połączenia jednego z najtrudniejszych tematów z najczulszymi narzędziami socjologicznymi, jakich dostarcza warsztat Pierre?a Bourdieu. Wsparte wyobraźnią i inteligencją badaczki daje to fascynujący rezultat, intrygujący zarówno pod względem poznawczym, jak i literackim.
Z recenzji dr hab. Joanny Tokarskiej-Bakir
Corpus delicti ? ślad lub przedmiot stanowiący podstawę do przedstawienia wniosków dotyczących popełnionego czynu i sprawcy. Tak głosi słownikowa definicja. Lektura zaproponowanych w tym tomie tekstów nasuwa takie właśnie sformułowanie. Ciało jest tu przedmiotem rozważań, dokonuje się oględzin jego rozmaitych aspektów, prowadzone są one z różnych perspektyw i przy użyciu odmiennej terminologii. Stało się ono śladem stanowiącym podstawę do przedstawienia wniosków, tak dotyczących praktyk, jak i sprawcy/sprawców działania. Zbiór pomieścił w sobie prace o różnej treści, ale wszystkie dotyczą społecznych i kulturowych aspektów cielesności, seksualności i tożsamości oraz związków między tymi fenomenami we współczesnych społeczeństwach. Autorzy wychodzą od stwierdzenia, że ciało w każdej kulturze na przestrzeni wieków było obiektem rozmaitych manipulacji i mechanicznych ingerencji. Wiązało się to zarówno z dążeniem do realizacji specyficznych dla danej kultury wzorców atrakcyjności i piękna, jak i z funkcjonalnymi społecznie normami. Jednak w kulturze współczesnej obserwujemy ?nadobecność ciała?, wieloaspektowe zainteresowania nim, które, jak się wydaje, nie mają historycznego precedensu. Ciało wizualizowane, młode i nagie, wyzwolone z fatalizmu jest stale obecne w różnych tekstach kultury.
"[...] Staraliśmy się omówić zarówno najistotniejsze etapy rozwoju współczesnych badań nad dyskursem, postacią oraz płcią biologiczną i kulturową, jak też ich odzwierciedlenie w teorii i metodach badań dramatu, tyleż nowego, co tego należącego już do obowiązującego kanonu, zwracając uwagę na wszystkie możliwe pożytki z zastosowania nowych metodologii." (Ze wstępu)
W czym tkwi tajemnica atrakcyjności tego, co religijne, dla współczesnych mediów? Czy media, jak chce wielu, rzeczywiście ze swej natury są wrogie religii, niszcząc i wynaturzając w niej to, co dla niej najbardziej właściwe i najgłębsze? Jaki jest kulturowy sens procesów tabloidyzacji mediów? Skąd biorą się napięcia między mediami a religiami instytucjonalnymi? Na czym ma polegać odpowiedzialność mediów dziennikarskich w relacjonowaniu wydarzeń religijnych? Jakim wyzwaniem dla teologii akademickiej są współczesne media?
Autor bada relację między mediami a religijnością, rozumianą szeroko jako społeczna lub jednostkowa potrzeba sensu opierającego się na tym, co przekracza świat empiryczny: Kościoły, religie instytucjonalne, grupy nieformalne, duchowość, spirytyzm, wiara w nadprzyrodzoność czy zjawiska ponadnaturalne. W kolejnych rozdziałach książki proponuje refleksję nad pytaniami o powrót religijności w wieku mediów audiowizualnych i o (quasi-)religijną funkcję samych mediów.
Praca dra Krzysztofa Wojcieszka stanowi odważną próbę zastosowania klasycznej antropologii filozoficznej do zrozumienia problemów współczesnego świata, a zwłaszcza problemów alkoholowych. Niewątpliwą jej wartością jest interdyscyplinarność, gdyż autor korzysta zarówno z wiedzy filozoficznej (metafizyka, antropologia, etyka), jak i z wiedzy zgromadzonej przez nauki szczegółowe – fizjologię, farmakologię, psychologię, socjologię. Książka jest czymś w rodzaju systematycznej encyklopedii problemów alkoholowych w aspekcie ich genezy, ale też poszukiwania rozwiązań i zapobiegania. Szczególnie interesującym wątkiem jest zarys oryginalnej teorii powstawania problemów alkoholowych w wyniku zazębiających się ludzkich pomyłek poznawczych i procesu rozpaczy. Ostateczny kształt pracy dowodzi, że z pozoru anachroniczna teoria człowieka, skonstruowana w wiekach średnich i rozwinięta współcześnie w ramach szkoły tomizmu konsekwentnego (M. Gogacz), świetnie nadaje się do zgłębiania spraw bardzo aktualnych i ważnych dla współczesnego człowieka.
Autor postuluje, aby jako cel pedagogiczny przyjąć wypracowanie u wychowanka stałej gotowości do abstynencji, nawet w przypadku osób umiarkowanie spożywających alkohol. Książka stanowi cenny materiał dla osób mających wpływ na wychowanie młodzieży, jak również zajmujących się zawodowo terapią i profilaktyką problemów alkoholowych. Teza autora, że zasadniczym warunkiem skutecznej profilaktyki i terapii jest obecność, rozumiana filozoficznie jako trwanie relacji osobowych, wyznacza ważne pole przyszłych badań nad skutecznością rozwiązywania problemów alkoholowych.
Fragment recenzji ks. prof. dra hab. Tomasza Stępnia (UKSW)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?