Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Tom XI, Seria Nowazawierają artykuły i prace konserwatorskie dotyczące między innymi takich dzieł jak:- Sąd Ostateczny Hansa Memlinga- Mistrza Jerzego z kolegiaty św.Michała na Wawelu- Przysięga Tadeusza Kościuszki - obraz Michała Stachowicza z dekoracji katafalku przywódcy insurekcji- Konserwacja i ochrona Dzienników Józefa Czapskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie
Wersja językowa: polsko-angielska Podziel się Strona główna Kategorie Przewodniki po oddziałach Ekspozycja Studyjna "Kraków na wyciągnięcie ręki" Pałac Biskupa Erazma CiołkaEkspozycja Studyjna "Kraków na wyciągnięcie ręki" Przewodnik Przewodnik po ekspozycji studyjnej "Kraków na wyciągnięcie ręki", mieszczącej się w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Opisuje kolekcję kamiennych rzeźb i fragmentów architektonicznych (pochodzących z krakowskich budowli) oraz gipsowych odlewów i modeli, a także poszczególne sale ekspozycyjne. Zawiera plan wystawy oraz wiele ilustracjiPrzewodnik po ekspozycji studyjnej "Kraków na wyciągnięcie ręki", mieszczącej się w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Opisuje kolekcję kamiennych rzeźb i fragmentów architektonicznych (pochodzących z krakowskich budowli) oraz gipsowych odlewów i modeli, a także poszczególne sale ekspozycyjne. Zawiera plan wystawy oraz wiele ilustracji eksponatów.
Stała wystawa Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku w Kamienicy Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego to pierwsza w polskich instytucjach kultury prezentacja najciekawszych osiągnięć polskiej architektury, przybliżająca jej historię, a także współczesne dzieje przez pryzmat pytań o to, czym jest i czym może być architektura oraz w jaki sposób można opisać relacje łączące ją z użytkownikami i otoczeniem zarówno tym naturalnym, jak i stanowiącym kontekst kulturowy czy społeczny.Towarzysząca wystawie bogato ilustrowana publikacja przybliża zagadnienia związane z nowoczesną polską architekturą, takie jak Kompozycja, Natura, Technologia, Manifest, Czas i przestrzeń oraz Koszty. Tematy te stanowią punkt wyjścia do opowieści o istocie architektury i jej podstawowych obszarach problemowych. W książce zostały też zaprezentowane założenia przyszłej działalności nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia, której galeria Przekroje jest zapowiedzią.
W 1898 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie odbyła się pierwsza na ziemiach polskich wystawa plakatów (było to 250 obiektów pochodzących ze zbiorów krakowskiego Muzeum Techniczno-Przemysłowego). Od początku XX wieku MNK tworzyło własną kolekcję plakatów i obecnie posiada najbogatszy zbiór polskich prac powstałych do 1914 roku, liczący 271 pozycji. Przedstawia je publikacja Magdaleny Czubińskiej, w której omówiono nie tylko historię tej kolekcji, ale też rolę Krakowa i Lwowa, gdzie prężnie rozwijała się ówcześnie sztuka plakatu, a w części katalogowej zaprezentowano prace takich artystów, jak m. in. Teodor Axentowicz, Jan Bukowski, Józef Chełmoński, Stanisław Dębicki, Karol Frycz, Anna Gramatyka-Ostrowska, Józef Mehoffer, Kazimierz Sichulski czy Henryk Uziembło. Katalog ten stanowi pierwszy tom serii poświęconej plakatom ze zbiorów MNK. W planach wydawniczych są kolejne dwa, omawiające polskie plakaty z lat 19151946 oraz plakaty obce do roku 1914.
Ursula von Rydingsvard to wybitna amerykańska rzeźbiarka, która od początku swojej działalności artystycznej tworzy rzeźby z drewna cedrowego oraz z brązu i żywic poliuretanowych, inspirowane naturą, sztuką pozaeuropejską (Afryki, Australii i Oceanii), a także tradycją sztuki ludowej i rzeźby drewnianej Europy Środkowo-Wschodniej. Jej dzieła można spotkać w najważniejszych kolekcjach i miejscach sztuki, takich jak nowojorskie Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art czy Madison Museum of Contemporary Art w Wisconsin. Pokazowi jej rzeźb w Polsce (Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) towarzyszy wspólna publikacja. Teksty, które napisali Eulalia Domanowska, Patricia C. Phillips, Aneta Czarnecka, Andrzej Szczerski i Peter Murray, przybliżają postać artystki, ukazują jej polskie korzenie (w tym artystyczne związki z ludowym zabawkarstwem z okolic Żywca), a także zapoznają czytelnika z jej twórczością. Głos zabiera też sama rzeźbiarka w manifeście Dlaczego sztuka? oraz w rozmowie z Grażyną Drabik. Istotną częścią publikacji jest przegląd prac Ursuli von Rydingsvard prezentowanych na wystawach w Polsce. Katalog zamykają biografia i bibliografia (ilustrowane prywatnymi zdjęciami artystki), a także fotografie z wernisażu wystawy w Orońsku.
Ekslibrisy to umieszczane w książkach znaki własnościowe. Początkowo, zwykle wykonywane przez rzemieślników, jedynie oznaczały posiadacza danego egzemplarza; pod koniec XIX wieku, gdy ich projektowaniem zajęli się wybitni plastycy, stały się raczej obiektem kolekcjonerskim coraz luźniej związanym z książką, budzącym zainteresowanie licznych zbieraczy. Katalog przedstawia zbiór ekslibrisów przechowywany w Gabinecie Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Krakowie. We wstępie znajdują się informacje dotyczące kolekcji i historii jej pozyskiwania. W części katalogowej zaprezentowano 1367 ekslibrisów, głównie z XIX i początku XX wieku (liczne z okresu Młodej Polski), ale pojawiają się też okazy z XVIXVIII wieku oraz czasów międzywojennych i 2. połowy XX stulecia. Ilustracjom towarzyszą opisy, krótkie glosy i bibliografie.
Muzeum Narodowe w Krakowie opiekuje się najlepszą na świecie kolekcją polskich monet, medali i banknotów, a także bogatym zbiorem monet starożytnych. Wśród zgromadzonych w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego numizmatów znajdują się liczne unikaty, będące niekiedy wybitnymi dziełami sztuki. Celem serii Numizmatyka i Medalierstwo jest prezentacja tych wyjątkowych obiektów. Lidia była krainą położoną w zachodniej części Azji Mniejszej. Ostatnim władcą lidyjskiego królestwa był Krezus, panujący w latach ok. 560546 p.n.e. Dzięki występującym na jego ziemiach złożom elektronu, czyli stopu złota i srebra, bogactwo króla było szeroko znane w starożytności, a i dziś jego imię jest synonimem bogacza. Bite przez niego monety miały na awersie głowy lwa i byka. Srebrne statery ważyły ok. 10,71 g.
Niniejszy tom stanowi początek wydawania materiałów do historii zbiorów Czartoryskich, na które - jak pisał Władysław Czartoryski - składają się: Archiwum, Biblioteka i Muzeum. Wybrane do edycji teksty są dokumentami, wspomnieniami, relacjami, dziennikami, które powstały od 1874 do 1950r. Omawiają wydarzenia związane z przeniesionymi już na stałe do Krakowa zbiorami Czartoryskich. Są świadectwami, które w większości publikowane są po raz pierwszy. Każde z nich poprzedzone zostało osobnym wstępem, opatrzone przypisami, a ich edycja jest zgodna z instrukcją wydawania tekstów źródłowych XIX- i XX-wiecznych.
Muzeum Narodowe w Krakowie posiada liczną i cenną kolekcję szkicowników i rysunków Stanisława Wyspiańskiego, których znaczna część pochodzi z wczesnych lat jego działalności artystycznej, także z czasów nauki szkolnej. Poświęcony temu zbiorowi katalog ukazuje spuściznę rysunkową artysty na tle całej jego twórczości. Aby jak najpełniej przedstawić to zagadnienie, poddano analizie korespondencję własną Wyspiańskiego oraz związanych z nim artystów i mecenasów, katalogi wystaw, rachunki sprzedaży oraz dokumenty archiwalne. W publikacji zaprezentowano dwanaście szkicowników i grup rysunków opatrzonych notami zawierającymi tytuł dzieła, miejsce i czas jego wykonania, parametry techniczne, sygnowania i napisy, udział w wystawach, reprodukcje i bibliografię. Ważnym elementem katalogu jest aneks zawierający wykazy dzieł Wyspiańskiego spisane po jego śmierci, w tym obszerny, zawierający kilkaset pozycji inwentarz jego prac rysunkowych.
Marian Warzecha (ur. 1930) jest jednym z najważniejszych i najciekawszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. Studiował w krakowskiej ASP malarstwo (19481950) i scenografię (19521957), dyplom u Andrzeja Stopki otrzymał w roku 1957. Od tegoż roku współtworzył II Grupę Krakowską.Warzecha przez całe swe twórcze życie pozostaje artystą kameralnym i niezwykle oryginalnym. Koncentruje się w głównej mierze na powściągliwym dokumentowaniu własnych refleksji odnośnie do życia i istoty sztuki. To, co szczególnie wyróżnia jego twórczość, to jej redukcjonistyczny charakter, dążenie do zawarcia maksimum treści przy minimum środków artystycznego wyrazu.
Wystawa dzieł i zdjęć Tamary Łempickiej w Muzeum Narodowym w Krakowie stała się okazją do wejścia w świat malarstwa jednej z najbardziej niezwykłych artystek dwudziestego wieku oraz konfrontacji autokreacji artystki przed obiektywem z jej wizją malarską.Dopełnieniem wystawy jest wyjątkowy album. Jego pierwszą bohaterką jest Tamara Łempicka, o której opowiadają jej wnuczka Victoria i prawnuczka Marisa, wzbogacając swe wspomnienia wieloma zdjęciami z rodzinnego archiwum. Drugą bohaterką jest poświęcona tej wybitnej artystce krakowska wystawa, po której na kartach albumu oprowadza kurator Światosław Lenartowicz. Oprócz fotografii wszystkich prezentowanych na wystawie dzieł w książce znalazły się też projekty i zdjęcia samej ekspozycji.
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej to nowo otwarta wystawa stała, będąca kontynuacją Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Prezentuje twórczość polskich artystów działających na przełomie XIX i XX wieku (secesja, Młoda Polska, ekspresjonizm), w okresie międzywojnia (ekspresjoniści, formiści, koloryści, twórcy awangardowi), w czasach powojennych do roku 1989 (socrealizm, taszyzm, malarstwo materii, surrealizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, nowa figuracja, sztuka zaangażowana, abstrakcja geometryczna i konceptualizm), a także w ostatnim trzydziestoleciu. Po raz pierwszy w przestrzeni stałej galerii znalazły się grafika artystyczna oraz obiekty ze szkła.XX + XXI wiek dzieła sztuki polskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie Towarzyszący wystawie album XX + XXI wiek. Galeria Sztuki Polskiej składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono historię galerii sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, sięgającą początków tej instytucji (1879), omówiono też bliżej jej zbiory, w tym kolekcję malarstwa, rzeźby, prac graficznych, ceramicznych oraz szkła. W drugiej części zaprezentowano około 200 wybranych dzieł wielu z nich towarzyszą opisy pozwalające umiejscowić je w kontekście twórczości ich autorów, a także powiększenia ukazujące istotne szczegóły czy fakturę prac. Uzupełnieniem albumu jest spis obiektów, które można zobaczyć w nowo powstałej galerii prezentującej sztukę polską XX i XXI wieku.
Szokującym może zdawać się sam fakt, iż w Auschwitz istniała jakakolwiek sztuka. Rysunki ukazujące obozową rzeczywistość, portrety współwięźniów, prace wyrażające tęsknoty i nadzieję - co motywowało artystów, aby tworzyć mimo ogromnego ryzyka, jakie się z tym wiązało?Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w albumie ""Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz"" autorstwa Agnieszki Sieradzkiej, wydanym wspólnie przez Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.Katalog towarzyszy wystawie pod tym samym tytułem, którą można oglądać w roku 2017 w Muzeum Narodowym w Krakowie, ale jednocześnie stanowi samodzielną publikację, po raz pierwszy w tak obszernej formie porządkującą wiedzę o sztuce, która powstawała w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz oraz o artystach, którzy tam tworzyli.Autorka opisuje zarówno Lagermuseum i okoliczności w jakich powstawały obrazy i grafiki wykonywane na zlecenie SS, jak i - a właściwie przede wszystkim - autentyczną, tworzoną w konspiracji sztukę, która pomagała ocalić człowieczeństwo.Atutem polsko-angielskiego wydawnictwa są reprodukcje dzieł powstałych w KL Auschwitz, w większości publikowane po raz pierwszy.Katalog można kupić w sklepie internetowym, w księgarniach muzealnych Muzeum Narodowego w Krakowie oraz w sklepie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.
W latach 19181939, po okresie zaborów, Polska znów cieszyła się niepodległością. Odrodzenie się po I wojnie światowej w dużej mierze otworzyło nowy rozdział jej dziejów, integralnie związany z hasłami nowoczesności. Młode państwo, aspirujące do znalezienia się wśród najbardziej rozwiniętych krajów Europy, dążyło do ukształtowania się na nowo, łącząc uniwersalne tendencje modernistyczne z lokalną specyfiką i odrębnością. Modernizm co ukazuje książka Nowy początek odzwierciedlał ducha epoki, w której kładziono nacisk na innowacje, funkcjonalność i minimalistyczną formę, a także odejście od tradycyjnych wzorców, nie tylko architektonicznych.Modernizm nowy początek Polski niepodległej Katalog Nowy początek. Modernizm w II RP prezentuje pierwszą falę modernizmu w Polsce w okresie międzywojennym. W ośmiu esejach omówiono podstawy i przejawy nowych trendów m. in. w architekturze, sztuce religijnej, fotografii czy stylu życia. Ilustrujący omawiane zagadnienia obszerny album jest podzielony tematycznie na cztery części przedstawia artystyczne wizje krytyki ówczesnej rzeczywistości; poszukiwania dróg odnowienia sztuki, m. in. przez odwołania do sztuki ludowej, twórczości dzieci czy wierzeń i praktyk ezoterycznych; sposoby realizacji haseł modernizacyjnych w różnych dziedzinach sztuki i życia oraz istotne cele polskiego modernizmu, wynikające z odzyskanej niepodległości i zastanej sytuacji społecznej i gospodarczej.Różnorodne interpretacje polskiej nowoczesności Niniejsza publikacja o modernizmie towarzyszy wystawie Nowy początek. Modernizm w II RP drugiej w serii 4 x nowoczesność, przedstawiającej różnorodne interpretacje nowoczesności w czterech okresach historii Polski w XX i XXI wieku. Ekspozycja ukazuje zróżnicowanie, dynamikę i oryginalny charakter modernizmu w naszym kraju, jako reakcji na skomplikowane procesy modernizacyjne tamtych czasów. Odbiorcy mogą obserwować, jak artyści zaangażowali się w proces kształtowania nowoczesnego społeczeństwa, wykorzystując swoją twórczość do budowy lepszej przyszłości. To nie tylko prezentacja ich osiągnięć, ale także historii i dziedzictwa kulturowego RP w okresie międzywojennym.
Katalog starodruków numizmatycznych opisuje 322 pozycje bibliograficzne, wydane w okresie XVI XVIII wieku w różnych krajach Europy. Noty dotyczące poszczególnych pozycji podają szczegółowe informacje o graficznych (drzeworytniczych i miedziorytniczych) odwzorowaniach monet i medali będących przedmiotem opracowań dawnych numizmatyków. Zamieszczone w nim indeksy ułatwiają poszukiwania opisów monet bitych przez różnych władców europejskich, a nawet egzotycznych krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu.Katalogowi towarzyszy płytka DVD ze zdigitalizowanymi ilustracjami z wybranych pozycji katalogowych.Muzeum Narodowe w Krakowie, jeszcze w XIX wieku, niemalże bezpośrednio po jego założeniu, otrzymywało w darze numizmaty oraz dawną literaturę dotyczącą tej dziedziny wiedzy i kolekcjonerstwa. W okresie późniejszym miedzy innymi dzięki bliskiemu związkowi z Towarzystwem Numizmatycznym napływ tej literatury zwiększył się, zwłaszcza po włączeniu do zbiorów MNK całego muzeum Emeryka Hutten-Czapskiego z jego skatalogowaną kolekcją numizmatyczną. W ten sposób zbiór starodruków dotyczących tej tematyki z okresu staropolskiego znacznie się powiększył. Opracowanie katalogu tej grupy starodruków ujawnia i zakres dawnego zainteresowania, wiedzy oraz rozmiarów kolekcjonerstwa numizmatycznego, i dbałość naszych ofiarodawców-kolekcjonerów o zgromadzenie jak najbogatszej biblioteki służącej identyfikacji i opracowaniu zabytków numizmatycznych.
Wyspiański. Posłowie jest kolejnym katalogiem Muzeum Narodowego w Krakowie poświęconym twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Publikacja zawiera katalogi prac prezentowanych w ramach dwóch kolejnych wystaw Wyspiański. Posłowie i Wyspiański. Skarby ze Lwowa.Część pierwsza to podsumowanie poszukiwań nieznanych dzieł Wyspiańskiego w zbiorach obcych. Na apel Dyrekcji MNK zgłosiło się kilkudziesięciu prywatnych kolekcjonerów, którzy w swych zbiorach mają pastele, rysunki i sztukę użytkową artysty oraz pamiątki związane z jego życiem i twórczością. Ich opisowi i analizie, jak również losom dzieł Wyspiańskiego w rękach prywatnych, poświęcony został krótki esej. Poruszono w nim także kwestię zuchwałych fałszerstw arcydzieł Stanisława Wyspiańskiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego.W drugiej części omówiona została kolekcja dzieł artysty przechowywana w zbiorach Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki. W jej skład wchodzą cztery pastele oraz 64 rysunki wykonane ołówkiem i tuszem. Prace te w większości zostały w 1906 roku nabyte przez ówczesną Galerię Miejską bezpośrednio od samego artysty, pastele zaś w latach 19051907 podarowali prywatni właściciele. W tekście omówiona została historia kolekcji, a także kontakty artystyczne Wyspiańskiego ze Lwowem.
Zbiór tekstów powstał z zamiarem rozwinięcia wystawy #dziedzictwo, która odbywała się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Kontynuuje on problemowy układ ekspozycji odsłaniającej różnorakość sposobów odnajdywania i interpretowania śladów dziedzictwa, podejmując próbę dopisania jeszcze jednego zagadnienia do układu ""geografia"", ""język"", ""obywatele"", ""obyczaj"".This collection of texts was produced as an extension to the exhibition #heritage, held at the National Museum in Krakow. It continues a problem-based layout of the display showing various ways of tracing and interpreting tracks of heritage, with an attempt to add yet another element to the system: ""geography"", ""language"", ""citizens"", ""custom"".
To przewodnik inny niż wszystkie! Nie da się z nim zwiedzać wystawy Moc muzeum, ale można się dowiedzieć, o co w niej chodzi.""Moc muzeum"" odpowiada na pytanie, co się z nami dzieje, gdy wchodzimy na wystawę muzealną. Jakimi środkami posługują się kuratorzy, a jakimi aranżerzy? Co wpływa na nasz odbiór dzieł sztuki na wystawach? Jaką rolę odgrywają w tym nasze zmysły? Wspomnienia? Zmęczenie?Książka przekłada treść wystawy na zadania i teksty, niekiedy poważne, niekiedy ironiczne, niekiedy zabawne. W środku czekają m.in. wywiad z kuratorami, kolorowanki i kolaże powstałe na bazie dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, przepis kucharski na tusz, ćwiczenia do samodzielnego wykonywania w domowym zaciszu bądź w trakcie zwiedzania wystaw muzealnych i wiele innych aktywności zainspirowanych wystawą ""Moc muzeum"".Książka jest ilustrowana rysunkami Marty Zabłockiej (autorki bloga ""życie-na-kreskę"").
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?