Zagadnienia roli społecznej w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu
Rodzina i role społeczne w niej pełnione
Rodzinne role społeczne - metodologiczne podstawy przeprowadzonych badań, charakterystyka, analiza
„Prezentowana praca stanowi bardzo wartościową, unikalną wręcz w polskiej literaturze przedmiotu pozycję, która integruje wiele wątków poruszanych odrębnie na gruncie różnych nauk. Praca konsekwentnie realizuje przyjęty sposób rozumienia komunikacji, opierając się na eksponowaniu współczesnego paradygmatu nauk społecznych i humanistycznych akcentujących ujęcia interakcyjne, rozwojowe i zintegrowane”. Z recenzji Prof. dr hab. Leszka Korpowicza
Jak wskazuje autor, „postrzeganie osoby niepełnosprawnej intelektualnie jako badacza, który w ramach własnych zdolności i na podstawie doświadczeń społecznych konstruuje schematy poznawcze odzwierciedlające obraz świata, stanowi wciąż zaniedbaną przestrzeń badawczą. Niepełnosprawność intelektualna lekkiego stopnia nie pozbawia bowiem jednostek możliwości konstruowania własnych reprezentacji rzeczywistości, a rozwój wewnętrznych schematów przebiega zgodnie z poziomem wieku umysłowego i jakością specyficznych doświadczeń emocjonalno-społecznych”.
Dotychczas w niewielkim stopniu analizowano problem doświadczania stresu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Autor tej pracy podjął się zadania przebadania poznawczych czynników radzenia sobie młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w społecznych sytuacjach trudnych, a szczególnie dotyczących osób znaczących, tj. rodziców, nauczycieli, rówieśników. Wnioski płynące z tych badań mogą okazać się ważne dla pedagogów, wychowawców i nauczycieli młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w kształtowaniu postaw życiowych podopiecznych.
Międzykulturowość, której doświadczamy współcześnie niesie ze sobą nowe wyzwania. Wsród nich są również te dotyczące edukacji zarówno formalnej, jak i pozaformalnej.
Ważnymi podmiotami, które podejmują inicjatywy z zakresu międzykulturowej edukacji nieformalnej w Polsce, są organizacje pozarządowe. Podejmują one inicjatywy dotyczące kształtowania wrażliwości na odmienność kulturową, kładąc nacisk na problematykę mniejszości narodowych, etnicznych, uchodźstwa, praw człowieka, przeciwdziałania dyskryminacji.
Tematem tego opracowania są realizowane projekty kierowane do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich oraz wyższych, a także do osób dorosłych pracujących zawodowo itp. Obejmują one członków grup mniejszościowych (narodowych, etnicznych, religijnych itd.) oraz grupę większościową. Omawiane działania to: cykliczne projekty edukacyjne, szkolenia dla nauczycieli, edukatorów, wydawane podręczniki metodyczne, internetowe portale edukacyjne itp.
Praca kierowana jest do edukatorów, trenerów, nauczycieli, studentów, osób pracujących w administracji publicznej.
Socjoterapia łączy osiągnięcia współczesnej psychologii, pedagogiki resocjalizacyjnej, socjologii, kryminologii w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą sprawiającymi problemy wychowawcze.
W tej monografii zbiorowej specjaliści – naukowcy praktycy oraz terapeuci, nauczyciele – prezentują sposoby diagnozowania i pomysły praktyczne warsztatów socjoterapeutycznych, rozwiązujących konkretne problemy w wychowaniu.
Książka wzbogaca warsztat terapeutyczny o pomysły warte wykorzystania w pracy wychowawczej. Polecana jest szczególnie pedagogom i psychologom – profesjonalistom szukającym inspiracji i wartościowych scenariuszy zajęć.
Jak podkreśliła redaktorka naukowa tego zbioru esejów, Sztuka i twórczość są ze sobą nierozerwalnie związane. Mówiąc o sztuce i twórczości zwykle wskazuje się na jej związki z działaniami artystycznymi. Autorzy poszczególnych rozpraw (pedagodzy postrzegający świat twórczości z perspektywy tej dziedziny w Zakładzie Teorii Wychowania Estetycznego Uniwersytetu Warszawskiego) odwołują się więc do dzieł sztuki plastycznej, filmowej, tanecznej, ale także nawiązują do obszaru wychowania i szkoły. Praca dostarcza zatem zarówno refleksji i przeżyć z dziedziny czysto estetycznej, jak i głębszą pedagogiczną troskę o kształt wychowania.
W dokumencie Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku opublikowano listę ośmiu kluczowych kompetencji, które współcześnie są niezbędne człowiekowi w procesie uczenia się przez całe życie. Kompetencje kluczowe, na które składają się wiedza oraz umiejętności mają szczególnie ważne znaczenie w rozwijającym się społeczeństwie wiedzy, umożliwiają szybsze dostosowanie się do gwałtownych zmian w świecie. Kształtowane w procesie edukacji mają szansę w życiu dorosłym człowieka być czynnikiem innowacji i produktywności, a ponadto wpływać na jego motywację i na jakość pracy.
W publikacji, będącej drugą z serii książek (pierwsza to „Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania”) autorzy odwołują się zaleceń unijnego dokumentu i wprowadzają czytelnika w praktyczną problematykę kompetencji kluczowych. Czytelnik poznaje wiele rozwiązań praktycznych realizowanych już od przedszkola, jak również sprawdzone sposoby organizowania pracy i nowe spojrzenia na metody i możliwości edukacyjne kształtujące rozwój kompetencji kluczowych.
Jak zaznaczył autor we wstępie, ?Żyjemy w społeczeństwie, w którym ceni sobie sprawiedliwość. Z tego powodu oczekujemy, aby przestępcy byli ukarani stosownie do wagi popełnionego przestępstwa?. W pracy poddano więc analizie sześć podstawowych teoretycznych perspektyw postępowania z przestępcami ? perspektywę retrybutywną, odstraszania przestępców, izolacyjną, resocjalizacyjną, sprawiedliwości naprawczej, skoncentrowaną na wczesnej interwencji społecznej. Tematem rozważań szczegółowych zaś są tytułowe oddziaływania resocjalizacyjnego jako pożądany ? zdaniem autora ? sposób przywracania sprawców przestępstw społeczeństwu. Celem tego opracowania z zakresu literatury penitencjarnej jest dokonanie omówienia pojęcia efektywności resocjalizacyjnej oraz możliwych jego znaczeń, a także określenie skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. Kolejnym zadaniem jest przegląd teorii istotnych dla działań resocjalizacyjnych, wskazanie na skuteczne interwencje resocjalizacyjne, a także omówienie warunków wdrażania określonych programów resocjalizacyjnych. Przykładanie dużej wagi do działań resocjalizacyjnych nie oznacza jednak, że system penitencjarny nie powinien reagować na zachowania przestępcze. Jak jednak zauważa autor, ?Sposób postępowania społeczeństwa z osobami potrzebującymi pomocy świadczy o tym, co znaczy jednostka dla tej zbiorowości. Jeśli więc kierujemy człowieka do systemu penitencjarnego, jesteśmy moralnie zobowiązani wskazać przyczyny takiego działania oraz wyznaczyć pewne idee, które chcielibyśmy przez to działanie osiągnąć?.
Książka jest niezwykle ciekawym opracowaniem powstałym na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2012–2014 przez doświadczone Autorki o cenionym warsztacie naukowym.
Autorki w przedstawianej pracy podjęły się zbadać na początku XXI wieku zróżnicowania obyczajów codziennych i odświętnych, prywatnych i dotyczących sfery publicznej, pokazując wzory obyczajowych praktyk w wybranych dziedzinach – medialnej, kulinarnej, urzędniczej. Założyły, że elementem zróżnicowania praktyk obyczajowych może być miejsce zamieszkania, dlatego też badania były prowadzone w czterech środowiskach: w dużym mieście w województwie mazowieckim – Warszawie, w województwie świętokrzyskim w średnim mieście – Kielcach, w województwie kujawsko-pomorskim w małym mieście – Chełmnie oraz w wiejskiej gminie Przemyśl w województwie podkarpackim.
Wartością pracy są pogłębione wywiady oraz materiał ilustracyjny w postaci zdjęć z miejsc objętych badaniem. Praca jest podróżą po Polsce, w którą zabiera wszystkich zainteresowanych przemianami, których jesteśmy świadkami w drugiej dekadzie XXI wieku.
W tej publikacji wielokulturowość została przedstawiona nie tylko jako współwystępowanie w tej samej przestrzeni grup o cechach odmiennych kulturowych, ale przede wszystkim jako zjawisko tożsamościowe, ideologiczne i edukacyjne.
W pracy zostały zebrane teksty opisujące doświadczenia funkcjonowania w zróżnicowanej kulturowo przestrzeni społecznej, na przykład migrantów polskich w Wielkiej Brytanii, oraz przeanalizowano poczucie tożsamości europejskiej studentów krajów UE, a także problemy tożsamościowe współczesnych nastolatków. Uwzględniono ponadto kwestie uwarunkowań kompetencji kulturowych i komunikacji międzykulturowej oraz ich znaczenie dla tożsamości jednostki w sytuacji migracji. Przeprowadzono badania komunikacji w rodzinie z doświadczeniem migracji. W publikacji znalazły się też teksty pokazujące wartość edukacji międzykulturowej.
Praca adresowana do studentów kierunków pedagogicznych, socjologicznych oraz nauczycieli zainteresowanych procesami społeczno-kulturowymi zachodzącymi w Polsce i Europie.
W książce, opartej na wydaniu z 1948 r., zachowano oryginalną formę tekst. Jedynie w niektórych miejscach zmieniono nieaktualną już pisownię i słownictwo, dzięki czemu rozprawa autora stała się bardziej przystępna dla odbiorcy, sięgającego dziś do źródeł polskiej myśli socjologicznej.
Wiele bajek przedstawionych w książce współtworzyły dzieci. Historie opowiedziane odzwierciedlają przeżywane dziecięce problemy, a także pomagają w szukaniu rozwiązań.
Są to nie tylko utwory dla dzieci - niektóre z nich są przeznaczone dla dorosłych. Mówią o ich potrzebach, a także o tym, w jaki sposób są one zaspokajane. Czasami bowiem myśl o własnych rozterkach przesłania dorosłym myślenie o rzeczywistych potrzebach dzieci.
Do niektórych bajek są dołączone dziecięce rysunki, które ilustrują najbardziej istotne chwile w opowiedzianej historii.
Podstawowy cel, jaki towarzyszył pisaniu tej książki związany był z przekonaniem o służebności pedagogiki wobec praktyki społecznej, co wyrażało się w założeniu dotyczącym możliwości wykorzystania wniosków wyprowadzonych z badań empirycznych, w celu modernizowania i optymalizowania rzeczywistości oświatowej.
- subkultury chuligańsko - przestępcze w pespektywie badań nauk humanistycznych- subkultury chuligańsko - przestępcze w sytuacji dysfunkcyjnych oddziaływań środowisk wychowawczych- subkultury chuligańsko - przestępcze jako wyraz izolacji i ucieczki od społeczeństwa
Jednym z typów rodzin zastępczych wspierających rodziny naturalne w pełnieniu roli wychowawczej jest zawodowa rodzina zastępcza pełniąca zadania pogotowia rodzinnego, powołana do życia, jako alternatywa dla domów małego dziecka i zakładowych pogotowi opiekuńczych. Znaczenie zawodowych rodzin zastępczych o charakterze pogotowia rodzinnego stale rośnie. Publikacja dotyczy tego obszaru opieki zastępczej nad dzieckiem z uwzględnieniem aspektów historycznego i prawnego. Szczególnym walorem pracy są badania przeprowadzone przez autora na grupie 58 rodzin zastępczych pracujących w województwie śląskim, odzwierciedające przebieg pracy oraz zadania wyznaczane pogotowiom.
Praca niezwykle ważna dla pedagogów, psychologów, terapeutów, pracowników socjalnych, asystentów rodziny, wszystkich dla których dobro dzieci w trudnej sytuacji rodzinnej leży na sercu.
Jako redaktor niniejszej pracy zbiorowej podjęłam się znalezienia odpowiedzi na pytanie, czym charakteryzują się „wartościowa” znajomość, koleżeństwo i przyjaźń oraz jakie jest ich znaczenie w procesie wychowania młodego pokolenia – takimi słowami redaktora naukowego można by scharakteryzować prezentowaną monografię naukową, choć obszar tematyczny pracy jest nawet bogatszy, bo zawiera o wiele szersze tematy. Autorzy poszczególnych artykułów prowadzą nas stopniowo przez kolejne zagadnienia: motyw więzi w rodzinie, więzi społecznych w przestrzeni miejskiej, w kontekście architektonicznym, w środowisku pracy, w działalności wolontaryjnej, wspólnotowej, religijnej, temat przyjaźni młodzieńczej, przyjaźni na odległość.
Praca szczegónie polecana wychowawcom oraz rodzicom, a także animatorom kultury i działaczon społecznym.
„Po pierwszej dekadzie nowego wieku warto podjąć badania nad współczesną polską obyczajowością i jej przemianami” napisała we wstępie do monografii prof. Beata Łaciak i zebrała w pracy ponad dziesięć artykułów socjologów i kulturoznawców analizujących różne wymiary współczesnych zwyczajów. Znajdziemy w opracowaniu wiele wątków poruszających nowe trendy dotyczące obyczajów związanych z żywnością, jedzeniem, dietami – freeganie, witarianie, restauracje serwujące owady to kilka odnotowanych trendów. Tematy te zostały zresztą ciekawie splecione z wątkami dotyczącymi sfery seksualnej. Analizie poddano również stosunek współczesnych Polaków do pamiątek rodzinnych. W tym obszarze szczególne miejsce zajmuje analiza działalności grupy rekonstrukcyjnej z Drohiczyna nawiązującej do tradycji rycerstwa trzynastowiecznego. Zmiany społeczne społeczeństwa polskiego są również tematem artykułu analizującego obyczaje życia rodzinnego w serialu Rodzinka pl.
Czas przemian społecznych nie pozostał bez wpływu dla funkcjonowania małżeństwa i rodziny – zauważa Anna Kwak w monografii poświęconej analizie przebrażeń, jakim uległy związki tradycyjne – mężczyzny i kobiety – w rodzinie. W opracowaniu odzwierciedlono – na podstawie analizy literatury i badań autorki – różnorodność form życia w związkach heteroseksualnych, ich płynność, zauważalną wolność wyborów. Jak odnotowuje autorka, na dobre upowszechniła się wielość form życia rodzinnego, znaczenia nabrała więź osobowa w rodzinie, a zauważalna stała się kruchość relacji. Anna Kwak w przedstawianej monografii analizuje szczegółowo w obszarze polskim, ale również w perspektywie literatury światowej procesy, które dokonały się w rodzinie tradycyjnej i doprowadziły do nietradycyjnych jej alternatyw. Stawia także pytania o wartości tkwiące w bliskich związkach, analizuje opinie respondentów. Analiza zaprezentowana przez badaczkę uświadamia znaczenie obserwowanych procesów zarówno dla jednostki, jak i dla społeczeństwa.
Hanna Trawińska, wychowawczyni pracująca przez wiele lat z najmłodszymi dziećmi, zebrała w tej książce ciekawy materiał dydaktyczny wykorzystywany przez nią podczas zajęć prowadzonych w żłobku. Podzieliła opracowany materiał na cykle tematyczne dostosowane do przebiegu roku kalendarzowego – świąt, pór roku, zjawisk przyrody. Wprowadziła wiele praktycznych rozwiązań – gotowych do wykorzystania scenariuszy lub służących jako inspiracja do własnych pomysłów.
Książka powstała jako pomoc dydaktyczna dla wychowawczyń w żłobkach, domach małego dziecka, a także opiekunów małych dzieci. Wychowawcy w przedszkolach także znajdą w tej publikacji materiał mogący wzbogacić ich pracę.
Jak zaznacza autorka we wstępie, poczucie przynależności do wspólnoty jest wyrazem egzystencji człowieka jako elementu pewnej całości społecznej, a miejsce jako przestrzeń życia jest ważna nie w kategorii obszaru fizycznego, ale emocjonalnego przywiązania jednostki do niego.
Autorka tego opracowania przedmiotem studiów i badań uczyniła północno-wschodnie pogranicze Polski i jego społeczno-kulturowy potencjał ze szczególnym podkreśleniem działalności osób aktywnych w przestrzeni środowisk lokalnych wschodniego pogranicza Polski, z ważnym elementem badań – społecznej percepcji innego kulturowo w przestrzeni lokalnej.
Książka dostarcza interesujących wniosków dla pedagogiki społecznej, edukacji regionalnej i międzykulturowej. Jest polecana wszystkim, którzy dostrzegają potrzeby rozwoju środowisk lokalnych – pedagogom, nauczycielom oraz działaczom społecznym.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?