Oddziaływanie współczesnych mass mediów – telewizji, radia, komputera i Internetu jest zauważalne na każdym kroku. Proces ten wpływa również na funkcjonowanie rodzin. Przebadaniem tych obszarów w środowisku wielopokoleniowej rodziny wiejskiej zajął się autor przedstawianej publikacji. Jego zamysłem było ustalenie korzyści, jakie płyną z używania mediów elektronicznych oraz wskazanie niedostatków na tym polu.
Poruszana problematyka jest szczególnie istotna w kontekście problemów wykluczenia cyfrowego i dystansu międzypokoleniowego terenów słabo zurbanizowanych.
Przemoc, przymus, agresja, nękanie, wykluczanie, mobbing, bullying, prześladowanie, dyskryminacja, opresja to terminy znane nam z rzeczywistości społecznej, niestety także szkolnej. Autorki tej pracy jako specjalistki analizujące społeczność uczniów gimnazjów obiektywnie referują skalę problemu, opierając się na swoich doświadczeniach badawczych.
Jak przedstawiają, źródła opresji szkolnej tkwią nie tylko w „zachowaniach aktorów szkolnej sceny, ale także w centralizmie oświatowym, nadaktywności reorganizacyjnej i hiperlegalizmie. Na poziomie szkoły skutkuje to biurokratyzacją jej działań i brakiem wizji jej rozwoju; brakuje wielkiego celu, który szkoła ma realizować”.
Jak wyjść z trudnej sytuacji? Autorki pracy szukają odpowiedzi w poglądach i przemyśleniach klasyków – Jacka Woronieckiego i Juliusza Payota, stawiając tezę, „iż sprzyjający grunt dla opresji na różnych poziomach stanowią niedomagania w sprawowaniu władzy i nieuwzględnianie sprawy kształtowania charakteru”.
Aktualność i ważkość podjętego tematu jest oczywista - poszerza on naszą wiedzę zarówno o przeobrażeniach współczesnej kultury, jak też o postawach i obyczajach młodzieży. I w jednym i drugim obszarze dotyczy spraw ciągle jeszcze mało zbadanych - myślę, że takie sformułowanie problematyki, z jakim mamy do czynienia w pracy, jest oryginalne i nie powiela dotychczasowych badań nad rolą mediów w życiu młodzieży. (...)
fragment recenzji prof. dr hab. Anny Przecławskiej
Specjalistka pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, profesor wyższej uczelni podjęła bardzo ważny temat dotyczący etapu przejścia dziecka z przedszkola do szkoły. Jak zaznacza Autorka we wstępie, dziecko chce iść do szkoły i ten optymizm jest podstawowym motywatorem chęci uczenia się. Rozważane są więc w opracowaniu warunki jego podtrzymywania, a nie niszczenia. O czym jest więc ta książka? Między innymi właśnie o tym, aby wykorzystać tę radość, z jaką dziecko przystępuje do nauki szkolnej. Jak udowadnia Autorka prowadzone rozmowy z dziećmi przekonują o oczekiwaniu przez nie nobilitacji społecznej wiążącej się z pójściem do szkoły. Rozmaitość zaś metod i środków dydaktycznych ma te przygodę z edukacją ułatwić i uatrakcyjnić.
To wyjątkowe opracowanie to ważny głos w społecznej dyskusji na temat pornografii i jej wpływu na relacje seksualne. Autorka podjęła się zadania przebadania i zinterpretowania opinii ponad 460 studentów. Przedstawiła w książce między innymi negatywne i pozytywne następstwa oddziaływania materiałów pornograficznych oraz stan wiedzy badanych na temat następst oddziaływania pornografii. To interesująca analiza na rzecz właściwej edukacji seksualnej i budowania prawidłowych relacji seksualnych.
Praca powstała jako wynik badawczej obserwacji środowiska życia przez pedagogów społecznych. Jak konkludują redaktorzy naukowi pracy, jedne ze środowisk są wspierające, inne ograniczające szanse na zmianę. W pracy podzielonej na trzy części nakreślono wymiary życia społecznego, skupiono się także na dookreślaniu jakości życia i zakresie możliwych działań pedagogicznych. Artykuły poświęcono kategorii domu rodzinnego, a także roli ojca w rodzinie, wczesnemu macierzyństwu, życiu rodzinnemu czy jakości życia młodego pokolenia. Książka powinna zainteresować tych wszystkich, którym bliskie są problemy społeczne współczesności.
Praca dotyczy bardzo ważnego obszaru badawczego – psychologii pediatrycznej i wnikliwie opisuje badania dotyczące wybranych elementów rozwoju dzieci z przewlekłymi chorobami somatycznymi – astmą i cykrzycą. Opracowanie może być przydatne teoretykom i praktykom – psychologom i pedagogom pracującym z dziećmi chorymi, a także studentom kierunków medycznych i pedagogicznych.
Ta publikacja zbiorowa kryje 25 opracowań na temat najbardziej palących problemów współczesnej rzeczywistości społecznej i pedagogicznej. Powstało obszerne kompendium wiedzy pod redakcją wybitnego pedagoga społecznego prof. Tadeusza Pilcha, który zaprosił do grona autorów – profesorów i pracowników naukowych z uczelni pedagogicznych z całej Polski. Wśród autorytetów, którzy zabrali głos można wskazać profesorów Barbarę Kromolicką, Ewę Jarosz, Wioletę Danilewicz, Bogusława Śliwerskiego, Bożenę Matyjas i wielu innych.
Jako motto redaktorzy naukowy tej monografii zbiorowej przyjęli znane słowa Korczaka: "Nie wolno zostawiać świata takim, jaki jest." Wydźwięk tego tomu jest na wskroś humanistyczny – z troski o rzeczywistość społeczną pedagodzy społeczni upominają się o wartości zagrożone we współczesnym świecie.
Publikacja powstała również z okazji V Zjazdu Pedagogów Społecznych, o których historii pisze w tomie prof. Wiesław Theiss.
Alicja Żywczok, pedagog i filozof wychowania, redaktor naukowy monografii zbiorowej o bliskości uczuciowej zainspirowała współautorów do niezwykłej monografii o miłości – z perspektywy pedagogicznej. Wśród opracowań zgromadziła teksty o znaczeniu miłości w wychowywaniu dzieci i młodzieży, o religijności jako odmianie miłości, o miłości między kobietą i mężczyzną, o miłości rodzicielskiej, miłości dziadków do wnuków, miłości braterskiej.
W pracy oprócz rozważań teoretycznych znalazły się wyniki badań własnych.
Jak wskazała redaktor naukowa we wstępie, liczne inspiracje mogą znaleźć w tej publikacji nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy pracujący w szkołach, a także terapeuci oraz rodzice i małżonkowie.
Autorka pracy, artystka, pedagog i naukowiec przypomina we wstępie książki, że wiek XXI to czas dużego oddziaływania Internetu – zatem czas rozwoju technologicznego na niespotykaną dotąd skalę. Swoja fascynację sztuką i nowoczesnymi technologiami wykorzystuje w pracy do przeanalizowania stron internetowych wielkich galerii sztuki przygotowanych specjalnie z myślą o najmłodszych użytkownikach sieci. Przedstawia swoje spostrzeżenia o stronach dla dzieci w galeriach sztuki w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Londynie, Paryżu i Warszawie.
Praca może być również inspiracją do wykorzystywania zasobów Internetu do poznawania dzieł sztuki – choćby dla osób pracujących z dziećmi i z twórczą pasją realizujących edukację o sztuce.
Autorka tego opracowania skupiła się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytania: Jak dzieci przedszkolne radzą sobie z procesami percepcji słuchowej, jakie umiejętności są dla nich łatwe, a które sprawiają kłopoty? Czy program dodatkowej stymulacji w tym zakresie przynosi oczekiwane rezultaty? W jaki sposób nauczyciele przedszkola w codziennej pracy kształtują percepcję słuchową swoich podopiecznych?
W przedstawianym tekście omówiła percepcję w ujęciu teoriopoznawczym i psychologicznym. Badaniami objęła dzieci 4-, 5- i 6-letnie i wskazała ćwiczenia mające na celu wspomożenie nauczycieli i wychowawców w procesie stymulowania rozwoju percepcji słuchowej podopiecznych.
Wydłużanie się naszego życia niesie wiele wartości i nowych obszarów aktywności. W wieku późnej dorosłości i wieku emerytalnym powstaje również potrzeba, szansa i wymóg świadomego odnoszenia się do własnej biografii. W pracy wykorzystano tę prawdę do opracowania cyklu zajęć poświęconych własnej biografii. W pierwszej części zawarto teoretyczne podstawy dotyczące biografii, twórczości, autokreacji. Pozwala to na świadome samookreślenie siebie, wychodzenie poza schemat interpretowania zdarzeń, a także odnoszenie się do zadań teraźniejszych i przyszłych. W drugiej części zawarto praktyczne ćwiczenia warsztatowe gotowe do wykorzystania, a w trzeciej propozycje gier na podstawie materiału biograficznego.
Jak zaznaczają autorki, książkę kierują do wszystkich zainteresowanych pracą nad rozwijaniem twórczości i kreatywności na podstawie własnych doświadczeń i wspomnień. Szczególnie przydatna może się ona okazać dla osób pracujących z dorosłymi w placówkach wsparcia dziennego i całodobowego – dla pracowników socjalnych, trenerów, arteterapeutów, nauczycieli, animatorów zajęć z domów pomocy społecznej i uniwersytetów trzeciego wieku.
Terapia baśniami to ? jak wyjaśnia Kazimierz Pospiszyl ? wspólna podróż terapeuty i pacjenta. A przedstawiana książka jest próbą przygotowania czytelnika w taką podróż. Główny nacisk został w niej położony na analizę trudnej drogi dojrzewania społecznego bohaterów różnych opowieści w kręgu układów rodzinnych. Poznajemy więc na nowo mit o Narcyzie, baśń o Kopciuszku, legendę o Królu Rybaku, historię Doriana Graya, Frankensteina, mit o Dedalu i Ikarze oraz historię pierścienia Nibelunga i mit o Perseuszu.
Przywołanie historii znanych od wielu pokoleń ma pomóc rozpoznać, na którym etapie procesu socjalizacyjnego powstały nieprawidłowości i umiejętnie im zaradzić.
Praca Hanny Żuraw dotyczy ważnej sprawy integracji osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Jak podkreśla autorka, wzrasta, co prawda, liczba dzieci niepełnosprawnych w masowych instytucjach edukacyjnych, ale procent zatrudnionych niepełnosprawnych dorosłych nadal należy do najniższych w Unii Europejskiej.
Praca przedstawia wiele rozważań teoretycznych, a także prezentuje wybrane historie życia.
Adresatem książki są pedagodzy, nauczycieli terapeuci, jak i rodzice.
Tematem pracy jest adopcja omawiana z perspektywy rodziców podejmujących się tego zadania. Poznajemy problem w wielu ujęciach ? tworzenia się przywiązania w rodzinach adopcyjnych, moralnych problemów towarzyszących adopcji, historii jednostkowych dróg do adopcji, rodzicielskiej drogi do adopcji ze wskazaniem, a także czytamy o przypadkach nieudanych adopcji zakończonych rozwiązaniem.
Książka naświetla zagadnienie z kilku płaszczyzn, dzięki zebranych artykułom wielu autorów ? pedagogów, filozofa, prawnika, psychologa.
Przedstawiana książka, jak wskazuje Beata Łaciak, ma mozaikowy, niejednorodny charakter, przedstawia obraz dzieciństwa uwypuklając tematy najbardziej aktualne we współczesnej Polsce ? migracje nieletnich Polaków, życie w dawnych i obecnych czasach na wsi, wychowanie dziecka w świecie wszechpanującej konsumpcji, modę dla dzieci, dziecięce postrzeganie roli kobiety oraz ukazując obraz galerianek.
W tomie zawierającym wiele tematów bliskich współczesnym rodzicom, nauczycielom i wychowawcom, zawarte są liczne odniesienia do założeń Korczakowskiej koncepcji wychowania jako tematu przewodniego minionego Roku Korczakowskiego.
Idea pracy wolontariackiej nabiera współcześnie szczególnego znaczenia wśród młodych dorosłych, jak i starszych pokoleń. Autor książki, odpowiadając na tendencje społeczne, opisuje rozwój idei dobroczynności i wolontariatu od czasów starożytnych do współczesnych. Podejmuje także omówienie misji wolontariusza, odniesień prawnych oraz charakteryzuje wolontariat w wybranych modelach polityki społecznej. Stworzył opracowanie merytoryczne, porządkujące temat od czasów najdawniejszych do współczesnych.
Jak argumentuje autor, „Sama koncepcja wsparcia społecznego, jak i wynikające z niej rekomendacje praktyczne odwołują się do poczucia wspólnoty. Otwiera to przed pedagogiką społeczną możliwość wykorzystania wolontariatu jako istotnej formy i być może metody edukacyjnej, ukierunkowanej na kształtowanie postaw prospołecznych w ogóle, własny rozwój ochotników i – mówiąc językiem Heleny Radlińskiej – »budzenie drzemiących w jednostce utajonych« aspiracji do świadomego, dojrzałego, odpowiedzialnego kreowania rzeczywistości społecznej”
Od kilku dekad w Polsce, jak i w wielu innych krajach świata, najpopularniejszymi programami telewizyjnymi są seriale, a wśród nich telesagi, określane również mianem telenowel lub oper mydlanych.
Autor tej pracy podjął się analizy kilku produkcji telewizyjnych m.in.: Barw szczęścia, Klan, M jak miłość, Na dobre i na złe, Na Wspólnej, Plebania, Samo życie
i W labiryncie pod kątem zawartych w nich opinii o płci i rodzinie.
Jak napisał autor na wstępie pracy: ?Najpopularniejsze seriale telewizyjne stanowią istotny czynnik konstruowania tożsamości zbiorowej, a więc powinny być obszarem badań przedstawicieli różnych dyscyplin?.
Praca szczególnie interesująca ze względu na bardzo aktualny temat oraz szczególnie wnikliwy warsztat badawczy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?