Krew poety - to unikalny cykl pozwiązanych ze sobą wideo i fotografii będących retrospektywą twórczości Lecha Majewskiego. To porojekt, który pierwotnie zaczął się od cyklu siedmiu filmów krótkometrażowych a z czasem rozwinął się do 33 autonomicznych filmów. Światowa premiera wystawy odbyła się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.
Monografia Pauliny Ołowskiej towarzyszyła wystawie: Paulina Olowska:Pavilionesque w Kunsthalle Basel. Zawartosc publikacji to nie tylko duży wybór prac artystki, ale także przeprowadzony z nią przez Adama Szymczyka wywiad, tekst Jana Verwoert'a i obszerne kalendarium. Katalog w wersii angielskiej. Zawiera wkładkę z polskimi tłumaczeniami tekstów.
Monografia Pauliny Ołowskiej towarzyszyła wystawie: Paulina Olowska:Pavilionesque w Kunsthalle Basel. Zawartosc publikacji to nie tylko duży wybór prac artystki, ale także przeprowadzony z nią przez Adama Szymczyka wywiad, tekst Jana Verwoert'a i obszerne kalendarium. Katalog w wersii angielskiej. Zawiera wkładkę z polskimi tłumaczeniami tekstów.
Zachęta 1860-2000 to pięknie wydana księga jubileuszowa dokumentująca bogatą historię galerii. Album zawiera czterysta stron wspomnień, recenzji, informacji, zdjęć oraz reprodukcji najważniejszych dzieł pokazywanych w galerii na przestrzeni czternastu dekad. Oto historia żywa: ludzkie zamiary, czyny i dzieła. Historia zbudowana z fragmentów i śladów, mimo wysiłków nieobiektywna jak takie historie bywają Agnieszka Morawińska. Zamieszczone eseje między innymi dotyczą początków i organizacji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, historii gmachu, historii kolekcji, Centralnego Biura Wystaw Artystycznych oraz powstania galerii w obecnych kształcie. Zamieszczone zostało kalendarium wystaw w Zachęcie ale i w galerii Kordegarda oraz wybrane recenzje.
Oryginalnie wydany katalog wybitnego Chińskiego artysty. Dwujęzycznemu, pełnemu reprodukcji, artykułów i informacji skoroszytowi towarzyszy płyta CD będąca jego dopełnieniem. Cechą wyróżniającą sztukę Caia Guo-Quianga są działania z prochem. Ten stary chiński wynalazek, którego chińska nazwa znaczy tyle co medycyna ognia stał się materiałem i techniką pracy artysty w tworzeniu kompozycji rysunkowych i malarskich metodą eksplozji prochu na papierze, płótnie czy ścianie, albo w dokonywaniu wybuchów w otwartej przestrzeni, traktowanych jako symboliczne wydarzenia artystyczne, w których uczestniczą, doznając emocji, tłumy, a pozostaje po tych wydarzeniach jedynie zapis filmowy Agnieszka Morawińska. Katalog w wersji polsko-angielskiej.
Guy Ben-Ner to jeden z najbardziej znanych na świecie współczesnych artystów z Izraela. Jego twórczość stała się szczególnie rozpoznawana i ceniona od czasu prezentacji instalacji Zestaw drzewodom/Treehouse Kit w pawilonie izraelskim na Biennale w Wenecji w 2005 roku. Kilka lat po tym wydarzeniu i po kilku wizytach artysty w Warszawie, w Zachęcie miała miejsce jego indywidualna wystawa pod tytułem Zgodnie z instrukcją/Instructions Included. Oprócz projektu znanego z Wenecji, artysta zaprezentował dwie wcześniejsze prace: Elia (2003) i Dziki chłopiec/Wild Boy (2004), a także ukończoną w 2007 toku Kradnąc piękno/Stealing Beauty oraz film Druga natura/Second Nature, który tuż przed prezentacją w Zachęcie miał swoją premierę na Biennale w Liverpoolu. To wybór nieprzypadkowy. Artysta znany jest z powracania do interesujących go wątków tematycznych, które przybierają coraz bardziej dojrzała postać w miarę rozwijania ich w kolejnych projektach. Co go interesuje? Czy wciąż jeszcze istotny jest kontrast między pierwotną dzikością właściwą rodzajowi ludzkiemu, a procesami cywilizacyjnymi i edukacyjnymi przycinającymi tę dzikość do norm społecznych; pozycja artysty we współczesnym świecie, jego stosunek do innych życiowych ról (problem właściwej wszelkim twórcom potrzeby zachowania indywidualizmu kontra chęć spełnienia się w roli ojca rodziny); aż wreszcie formalne i tematyczne odniesienia kulturowe przede wszystkim do literatury, filozofii, filmu i historii sztuki współczesnej. Bogato ilustrowany katalog zawiera zarówno zdjęcia projektów artysty jak i artykuły teoretyczne. Katalog w wersji polsko-angielskiej.
Książka Marka Sobczyka jest kolejną jego realizacją z cyklu muzeum i swoistym podsumowaniem wieloletniego projektu, którego początkiem była akcja Andrzej Wajda w cudzysłowie, czyli dramat satyrowy odegrany dwukrotnie w 2004 roku w Gdańsku. W ciągu kolejnych 12 lat Sobczyk w cudzysłów brał dzieła m.in. Abakanowicz, Koonsa, Opałki, Wróblewskiego, Żmijewskiego, Kozyry, Sawickiej i wielu innych. Przy okazji kolejnych pokazów (w Małym Salonie Zachęty oraz po latach w Zachęcie i Galerii Arsenał w Poznaniu) artysta deklarował: muzeum w cudzysłowie to [] indywidulana odpowiedź na zjawisko gromadzenia kolekcji, tworzenia nowych miejsc zbiorów, muzeów, zatrudniania kuratorów, nakręcania maszynerii rynku dla potrzeb tworzących się kolekcji, jak również obszaru prezentowania kolekcji, wydawania opracowań. (2006) Jeden artysta robiący prace innych artystów, biorący ich w cudzysłów swojego opracowania. Jeden kurator, jeden dyrektor i wicedyrektor, jeden pracownik techniczny to ta sama osoba. (2016) Obok zdjęć z obu pokazów muzeum w cudzysłowie publikację uzupełniają teksty autorstwa Waldemara Baraniewskiego, Mateusza Falkowskiego, Tomasza Fudali, Iwony Kurz, Marka Sobczyka, Andrzeja Szpindlera, Andrzeja Wajsa i Hanny Wróblewskiej. Publikacja została wydana w wersji polsko-angielskiej.
W atrakcyjnie wydanym tekturowym opakowaniu koloru szarego lub brązowego z wytłoczonym na wierzchu autografem Zbigniewa Makowskiego znajduje się dwadzieścia dwie reprodukcje prac artysty i w języku angielskim zbiór komentarzy jego twórczości autorstwa Teresy Sowińskiej, Jarosława Krawczyka,Elżbiety Grabskiej.
Publikacja towarzyszy wystawie Agaty Bogackiej prezentowanej w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki. Zawiera esej kuratorki Joanny Kordjak-Piotrowskiej, będący znakomitym uzupełnieniem i przewodnikiem po pokazywanych pracach. W niewielkim katalogu znajduje się również biografia artystki, spis wystaw, w których brała udział oraz prac na wystawie. Katalog w wersji polsko-angielskiej.
Znakomity album, wypełniony po brzegi reprodukcjami grafik , które od lat 70tych zbierał Tortsen Lilia. Publikacja jest polskim tłumaczeniem Contemporary Master Prints from Lilja Collection
Na wystawie zaprezentowane zostały prace najciekawszych designerów brytyjskich: Dannyego Browna, Committee (Clare Page, Harry Richardson), Doshi Levien (Nipa Doshi, Jonathan Levien), Neutral (Christian Grou, Tapio Snellman), Petera Traaga, Alison Willoughby i Wokmedia (Mathias Cross, Julie Mathias), zestawione z projektami designerów z Polski, takich jak: Beza projekt (Anna Łoskiewicz, Zofia Strumiłło), Agnieszka Czop i Joanna Rusin, Marek Firek, Gogo (Maria Makowska, Piotr Stolarski), lapolka (Marta Białecka, Anna Piwowar), poor design (Bartosz Mucha) i puff-buff design (Radosław Achramowicz, Anna Siedlecka). W katalogu znajduje się zapis fotograficzny wystawy z obszernymi opisami projektów. Sam katalog ciekawą formą nawiązuje do tematu ekspozycji.
Wystawa w Zachęcie ukazywała tylko fragment bogatej twórczości Gustava Metzgera, którego osobista historia jest równie ciekawa i dramatyczna jak Historia, do której odwołuje się w swych pracach. Zafascynowany ruchem dada, rosyjską awangardą, współpracował m.in. z artystami z nurtu Fluxus. Stworzył pojęcie i był autorem manifestów sztuki autodestrukcyjnej. Twórca idei strajku w sztuce, lata 19771980 ogłosił czasem bez sztuki. w latach 90-tych zaczął tworzyć pierwsze prace odwołujące się do wydarzeń historycznych tragedii i konfliktów zwykle widzianych/ukazywanych przez pryzmat dokumentów i fotografii z epoki. To właśnie ten wątek jego twórczości został wyeksponowany na wystawie w Zachęcie. W katalogu do wystawy oprócz reprodukcji prac znajdują się dwa obszerne wywiady z artystą oraz teksty teoretyczne.
Praca Anny Konik "Our Lady's Forever" powstała w oparciu o dramat napisany przez młodego mężczyznę chorego na schizofrenię, którego artystka poznała kilka lat temu. Utwór ten przedstawia historię miłości, jest opowieścią o marzeniu, by zmienić się cieleśnie w osobę, którą się kocha. Jest to tekst pełen niezwykłych obrazów zrodzonych przez schizofreniczną wyobraźnię autora. Artystka zabrała ze sobą dramat, gdy wiosną 2006 roku wyjeżdżała na czteromiesięczne stypendium twórcze do National Sculpture Factory w Cork w Irlandii. Tam odkryła opuszczony szpital psychiatryczny Our Ladys Hospital i zrealizowała w nim film "Our Ladys Forever" przeznaczony do symultanicznej projekcji na kilku ekranach. Oferowany katalog dokumentuje ten projekt. Katalog w wersji polsko-angielskiej.
Atrakcyjnie wydany katalog towarzyszący zbiorowej wystawie polskiej nowej fotografii oraz wideo przedstawiającej twórczość stypendystów Ministerstwa Kultury. Książka zawiera liczne fotografie, notki biograficzne prezentowanych artystów oraz teksty krytyczne. Katalog sprzedawany jest wraz z płytą CD ze zdjęciami.
Krystiana Robb-Narbutt maluje symboliczne pejzaże metodą w najwyższym stopniu pracochłonną, wymagającą skrajnej koncentracji. Dziś w naszym rozpędzonym świecie pełnym technicznych urządzeń taka praca wydaje się ekstrawagancją. Skromne, a zarazem niezwykle wyrafinowane i bogate w dotknięcia ręki i myśli artystki dzieła były wielokrotnie pokazywane na wystawach indywidualnych
Krystiana Robb-Narbutt maluje symboliczne pejzaże metodą w najwyższym stopniu pracochłonną, wymagającą skrajnej koncentracji. Dziś w naszym rozpędzonym świecie pełnym technicznych urządzeń taka praca wydaje się ekstrawagancją. Skromne, a zarazem niezwykle wyrafinowane i bogate w dotknięcia ręki i myśli artystki dzieła były wielokrotnie pokazywane na wystawach indywidualnych
Niewielki katalog obrazuje wystawę fotografii portretowej ośmiu austryjackich artystów: Paula Kranzlera, Sissi Farassat, Bernharda Fuchsa, Leo Kandla, Michaela Maurachera, Herwiga Kempingera, Friedla Kubelki i Rainera Iglara. Publikacja została opatrzona na wstępie dwoma esejami nie tyle poświęconymi historii fotografii austryjackiej, co teorii dotyczącej stosunku artysty i obiektu w fotografii portretowej. Drugą część ksiażki stanowią reprodukcje dokumentujące prace pokazywane na wystawie oraz krótkie biogramy artystów.
Katalog towarzyszy kolejnej edycji konkursu Spojrzenia 2013 Nagroda Fundacji Deutsche Bank. Oprócz biogramów artystów oraz wyboru wystaw indywidualnych i zbiorowych, w których finaliści brali udział, katalog w ciekawy sposób pokazuje sylwetki twórców. Publikacja zawiera bogaty wybór zdjęć prac prezentowanych na wystawie oraz teksty krytyków i kuratorów nominujących artystów do nagrody, prezentacje wszystkich twórców i tekst kuratorek, opisujący zamysł wystawy.
Warszawa to miasto, które szybko się zmienia, miasto po przejściach, o zburzonej strukturze, z odbudowaną Starówką i urzeczywistnionym modernizmem wielkich blokowisk; miasto, które przybysz najpierw oswaja, aby je następnie polubić. Do udziału w projekcie Pokój z widokiem zaparszani byli polscy i zagraniczni artyści, w różny sposób interpretujący położenie i kształt architektoniczny galerii, zainteresowani przestrzenią miejską (publiczną). Tacy, których inspiruje architektura, problemy społeczne, ale też twrócy, którzy interpretują rzeczywistość za oknem bardziej przez pryzmat indywidualnych doświadczeń lub też poszukują odzwieciedlenia wewnętrznych światów w otaczajacej realności (przestrzenie psychologiczne).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?